BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: MBZE_Erik op 10 November 2006, 15:41:41
-
Ik ben van plan deze (http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_0.htm)voeding te maken.
Wat is nu beter een trafo van 2x 15V tegebruiken of 2x 17V of 2x 18V daar ze bij amplimo (http://www.amplimo.nl/) geen 2x 16V hebben !
Andere vraag is mij TC werkt op 16V maar de Boosters werken op 18V werken de boosters ook op 16V of krijg ik dan problemen ? (ik heb het gebrobeerd en hij deed het gewoon maar wil het zeker weten)
M.v.G
Erik.
-
Als ik het heel eerlijk mag zeggen: zo'n zware voeding vind ik geen goed idee. Je kunt beter voor elke booster een aparte trafo nemen die voldoende voeding levert voor die booster, maar niet veel meer.
-
Maakt die 18V of 16V dan nog uit ?
Erik.
-
Meet de spanning is van je huidige voeding ;)
Zul je zien dat er hier ook meer uitkomt dat de specs aangeven.
-
Maakt die 18V of 16V dan nog uit ?
Erik.
Kan soms uitmaken bij sommige treinen dat de verlichting tot 14 volt gemaakt is dan is 16 volt net de grens en bij 18 volt zal die dan doorbranden...
-
Bij digitaal kan je prima laag voltage lapjes nemen.
Je dient dan wel even de lichtfunctie van je decoder te dimmen.
Dat geeft een veel minder fel licht. Minder doorschijnen.
En voorkomt lampjes vervangen.
mvg,
Sander
-
Maakt die 18V of 16V dan nog uit ?
Werkt allebei. Voorzover mij bekend kunnen alle centrales en boosters 18V verdragen, maar met 16V doen ze het ook. Ik zou er wel naar streven om alle trafo's met dezelfde spanning te kiezen.
-
Hi,
16V is de beste keus.
Mvg
Wim.
-
@Klaas Zondervan
Waarom zou het geen goed idee zijn? Juist wel zeker als je meer boosters van ulenbrock gebruikt.
@ Klaas Zondervan
Ik heb zelf ook de voeding gemaakt. En bij werkt het perfect. Als je amplimo mailt dat je een 16V nodig hebt maken ze bij de 15V een aantal wikkelingen meer zodat je een 16V hebt. Ik heb nu een grote voeding die 4v 4 ampere leverd.
Ik heb alleen gehoord dat nu dit niet meer per stuk verkopen >:(
Ik heb er zelf een modificatie aan gebracht zodat twee uitgangen gelijkstroom leveren voor de verlichting of andere dingen op de baan zoals motortjes van molens of waterpartijen bv.
Wel dient de aanbeveling de voorschakel schema te bouwen. Anders klappen regelmatig de hoofdzekering van de voeding. zie de site van funkyrail
http://www.funkyrail.nl/fr-tips-stroom.htm (http://www.funkyrail.nl/fr-tips-stroom.htm) en dan de inschakelvertraging http://www.funkyrail.nl/pictures/tips/trafo-print-layout.gif (http://www.funkyrail.nl/pictures/tips/trafo-print-layout.gif)
Als je niet technisch bent begin er dan niet aan! we werken met 230V en 32Ampere :o
-
Waarom zou het geen goed idee zijn? Juist wel zeker als je meer boosters van ulenbrock gebruikt.
Het sleutelwoord is kortsluitvermogen. Een hele vette trafo houdt zijn spanning overeind als er op één booster een kortsluiting ontstaat. Neem je per booster een aparte trafo die een kleine overcapaciteit heeft, dan zakt daarvan de spanning in elkaar bij een kortsluiting en helpt zo mee aan het begrenzen van de kortsluitstroom.
Die schakeling waar je naar verwijst is een z.g. zachte inschakeling voor de trafo. Maar dat is een nodeloze complicatie. Die schakeling is nodig omdat anders zo af en toe de primaire zekering er uit vliegt bij inschakelen. Ik heb een veel simpeler oplossing voor dit probleem: laat die primaire zekering weg. Die is zinloos, want je kunt een trafo niet beveiligen met een primaire zekering.
Als je niet technisch bent begin er dan niet aan! we werken met 230V en 32Ampere :o
Juist vanwege die 32A kun je de zaak beter opdelen met een aantal kleinere trafo's, zie boven.
-
Klaas,
Je weet dat elke uitgang een zekering heeft? Ja tuurlijk moet je daar geen zwaardere of trage zekering in stoppen.
Tja als jij die schakeling wilt weglaten prima. Ik raad deze wel aan, en het is niet alleen voor de zekering maar ook de piek die de trafo heeft bij inschakelen.
en de reden dat 32A teveel is en je dan moet opsplitsen is onzin. Als jij al die trafo's wilt aanschaffen dan is dat niet evenredig met de kosten van een zelfbouw voeding en dan ook nog de kabel bende. 8 stekkers pfff nee geef mij er maar 1 :)
-
Erwin, het is geheel je eigen verantwoordelijkheid.
Voor iedereen die minder gevaarlijk te werk wil gaan, volg het advies van Klaas op.
Mvg
Wim.
-
Ik zou maar naar Klaas luisteren, tot nu toe heeft ie altijd gelijk gehad bij mij. ;D
-
Dan gaan we allemaal naar klaas luisteren.
:-X
-
Je weet dat elke uitgang een zekering heeft? Ja tuurlijk moet je daar geen zwaardere of trage zekering in stoppen.
Ja dat weet ik. Maar al die zekeringen dicteren dat je een doosje nieuwe op voorraad moet houden. Een officiële modelspoortrafo heeft aan de uitgang een zelfherstellende thermische beveiliging, zoals bepaald in de voorschriften voor speelgoedtrafo's.
Tja als jij die schakeling wilt weglaten prima. Ik raad deze wel aan, en het is niet alleen voor de zekering maar ook de piek die de trafo heeft bij inschakelen.[
De normale beveiligingen in je meterkast kunnen die pieken probleemloos aan.
en de reden dat 32A teveel is en je dan moet opsplitsen is onzin. Als jij al die trafo's wilt aanschaffen dan is dat niet evenredig met de kosten van een zelfbouw voeding en dan ook nog de kabel bende.
Zo'n onzin is dat niet. Dezelfde voorschriften voor speelgoedtrafo's geven als maximale waarden voor zo'n trafo: 200VA, 24V, 20A.
Van die waarden blijft alleen de spanning binnen de perken, stroom en vermogen gaan er bovenuit.
Nou kun je natuurlijk tegenwerpen dat jij je treintjes niet als speelgoed ziet, maar dezelfde maxima gelden voor elke stroomkring voor lage spanning.
Ik heb zelf vroeger ook wel eens een voedingssysteem voor mijn spoorbaan gebouwd waar diverse spaninngen uit kwamen. Alles werd gevoed vanuit 1 trafo met meerdere secundaire wikkelingen. Die trafo was een beest van 500VA. Maar daar ben ik rap van teruggekomen. Als je eens een sluiting maakte dan vlogen de vlammen om je oren. Sindsdien verdeel ik de diverse kringen netjes over meerdere kleine trafo's.
-
Ik luister naar Klaas
De bestelling voor 2 trafo's zijn de deur uit !
1x 16v en 1x 18v
Erik.
-
Ik houd van eenvoud. En dat ik student elektrotechniek ben helpt mee.
Ik heb onlangs 4 travo's bemachtigd.
2 x 2x10V/40VA
2 x 11V/32VA
Er een gelijkrichter en condensator (van de beurs) achter solderen en ik heb mijn voeding. 1 is al af, de andere volgen nog. 1 van de 20 V travo's wordt mijn wisseltravo. Daar komen nog een beveiligingsweerstand (100 ohm, 11W) en 2 Condensatoren bij (2 x 4700 uF)
-
Ik luister naar Klaas
De bestelling voor 2 trafo's zijn de deur uit !
1x 16v en 1x 18v
Erik.
............. Ik zou er wel naar streven om alle trafo's met dezelfde spanning te kiezen.
Erik, verstandig om naar Klaas te luisteren, maar dat doe je niet helemaal geloof ik he. ::) ;D
Mvg,
Niels
Ps. Grote trafo kan ook, maar is denk ik sowieso niet verstandig voor mensen met geen of weinig elektro kennis.
-
:)
De 16V trafo heeft ook een 14 volt aansluiting die gebruik ik voor lampen en de 16 V aansluiting voor Keerlusschakelingen
De 18V gebruik ik voor Booster dan hebben beide boosters een 18V Trafo dus ik luister wel :)
Erik.
-
Ok, dan luister je wel, maar dat kon ik niet zo opmaken uit je verhaal.
:D
Mvg,
Niels
-
een hele simpele voeding voor digitale boosters
http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_0.htm
mvg :-X
-
een hele simpele voeding voor digitale boosters
http://www.floodland.nl/trein/info/elektro_0.htm
mvg :-X
Daarme was dit draadje nou net begonnen. ???
Groet, Wim
-
een mens kijk over deze ook wel eens heen
jammer :-X
-
Ik gebruik voor mijn treinbaan één zware trafo van 18V.
De verschillende verbruikers zoals centrale, booster ,wisseldecoders, signalen enz staan elk achter een dubbel gezekerde lijn. (vb 2X 4AT)
De primaire is niet gezekerd .Het geheel funcioneert al 10 jaar zo.
Bij een kortsluiting op het spoor slaat de Lenz centrale elektronisch uit.
Flip
-
Hallo,
ik heb de 10A Edits booster in bedrijf alleen heb ik het volgende probleem.
Als ik de booster inschakel dan vliegen de zekeringen er uit.
Ik heb een Ringkern met de volgende gegevens 330VA 2 x 18 V/9,16 A (daarachter heb ik 4 x 10000 uF (2 per wikkeling) buffer condensator hangen)
als tussenoplossing voor het inschakelen heb ik er even een 100Watt lamp tussen gezet die dan ook bij het inschakelen behoorlijk gaat branden.
ik heb inmiddels ook de inschakel vertragings schakeling van de funkyrail voeding er tussen zitten, en daar wordt het wel beter van maar de lamp licht nog behoorlijk op, zonder lamp vliegen dan 6 van de 10 keer de zekeringen er uit.
hoe moet ik deze schakeling aanpassen zodat de zekeringen er niet uit vliegen.
met andere woorden wat moet ik aanpassen om de tijd van opkomen van het relais te verlengen, want op het moment van relais schakelen gaat de lamp even branden.
groeten
Adriaan Bodewits
-
Wat gebeurt er als je de trafo kaal inschakelt op het lichtnet, dus zonder dat er aan de secundaire kant iets aan hangt? Vliegen dan de zekeringen er ook uit?
Overigens is je trafo te groot. Een trafo waarachter aanraakbare spanningen zitten mag maximaal 200VA zijn.
-
Hallo,
ik heb de 10A Edits booster in bedrijf alleen heb ik het volgende probleem.
Als ik de booster inschakel dan vliegen de zekeringen er uit.
Ik heb een Ringkern trafo met de volgende gegevens 330VA 2 x 18 V/9,16 A (daarachter heb ik 4 x 10000 uF (2 per wikkeling) buffer condensator hangen)
Merkwaardig Adriaan.
Zelf gebruik ik de Edits Pro Booster samen met MRdirect al zo'n vier jaar.
Mijn ringkern trafo is 300VA 2x18 volt.
Daarachter heb ik 4 condensatoren van 22.000 uF.
Dit is de officiële schakeling uit het Elektuur boek en ik hoop dat ze daar weten wat wel en niet mag.
Bij het inschakelen heb ik geen probleem.
Groet,
Rob
-
Hier dezelfde opstelling, maar dan met twee keer 22000 microfarad. Geen problemen.
-
....(daarachter heb ik 4 x 10000 uF (2 per wikkeling) buffer condensator hangen)
Die elco's hangen toch niet direct aan de wikkelingen? Ik verwacht eigenlijk niet dat je zo dom bent, maar voor de zekerheid vraag ik het toch maar even.
-
Tja als de elco's er direct op staan is het kortsluiting. Kan het ook zijn dat de laadstroom van de elco's veel te hoog is? Zou je kunnen oplossen met een weerstand van een paar ohm.
-
Hallo allen,
bedankt voor jullie reacties,
ik zal vanavond even proberen zonder iets aan te sluiten op de sec. wikkelingen om te kijken wat er dan gebeurd.
ik laat het dan zo spoedig mogelijk weten.
groeten Adriaan
-
Hallo,
Bij een ringkern trafo van meer dan 150VA is het verplicht om twee NTC weerstanden van ca 5 ohm in de primaire op te nemen. Zie documnet van de fabrikanten van deze trafo's.
Dit om de inschakelstroom van de trafo zelf te beperken. Zitten die er bij jou??
In het originele ontwerp van elektuur zitten ze wel.
groetjes
willem
-
Hallo,
Bij een ringkern trafo van meer dan 150VA is het verplicht om twee NTC weerstanden van ca 5 ohm in de primaire op te nemen.
Waar is die verplichting vastgelegd? Ik heb er nog nooit van gehoord.
-
bij mij zitten die ntc's er niet tussen en voor zover ik weet ben ik ze ook niet tegen gekomen in de documentatie van de edits booster.
zou je mij die publicatie kunnen mailen ??
groeten
adriaan
-
Hallo klaas,
Helaas heb ik de originele elektuur nummers, waaarin de booster beschreven wordt , niet digitaal Maar op onze modelbouw vereniging hebben we drie 10 amp booesters allen voorzien van 2 NTC weerstanden van ca 5 ohm. En daardoor geen problemen met inschakelen. Je zou ook de Conrad inschakelvertrager kunnen nemen zie conrad.
Op de site van Amplimo kun je iets vinden over het gebruik van NTC weerstanden om de inschakelstroom te beperken. Zoek anders eens op internet met als zoekterm ringkern trafo.
Ik heb twee trafo's van 1000KVA en die zijn allebij voorzien van de juiste NTC weerstanden. Haal ik ze weg dan vliegen de zekeringen mij om de oren.
mhg
willem
-
1000kVA, dat is een flinke trafo, staat die soms buiten in een huisje?
Mvg
Wim
-
1000kVA, dat is een flinke trafo, staat die soms buiten in een huisje?
Wim,
Zoiets ..... ? (Precies 1000 kVA, maar gelukkig is deze portable) ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1000kVA.jpg)
Theo.
-
Op de site van Amplimo kun je iets vinden over het gebruik van NTC weerstanden om de inschakelstroom te beperken.
Ik had al op de site van Amplimo rondgekeken, maar ik kan het niet vinden. Heb je een directe link?
Bovendien had je het over een verplichting. Die moet dan ergens in een wet of een norm zijn vastgelegd. Maar waar? Ik zou het niet weten, nooit van gehoord. En ik heb toch 40 jaar professioneel in de elektro gezeten.
-
Klaas, hier (http://www.amplimo.nl/index.php/KB-Transformers/Inrush-current.html) vindt je wat info.
Amplimo gaat uit dat extra maatregelen nodig zijn vanaf 500 VA.
Gr.
Eric
-
Eric, dat had ik al gezien. Heb alle hoeken en gaten van de Amplimo site bekeken. Maar het gaat nergens over NTC weerstanden. Laat staan over een verplichting om die toe te passen.
-
Wat in ieder geval boeit: zou het plaatsen van die weerstanden Adriaan helpen?
Amplimo suggereert dat de oorzaak van dergelijke problemen met een trafo kleiner dan 500 VA eerder in de stoppenkast moet worden gezocht.
Overigens heb ik alle publicaties rond de Edits(Pro) projecten en daarin kan ik nergens een verwijzing naar NTC weerstanden vinden. Was dat wel het geval, dan had deze halfwetende dat ook onmiddelijk toegepast.
-
Kijk hier maar eens
http://www.tauscher-transformatoren.de/html/b_eup.html (http://www.tauscher-transformatoren.de/html/b_eup.html)
-
Okee, dat is al weer een stap verder. Maar ook daar niets over een verplichting.
-
Klaas, je zoekt nu iets wat er niet is. Als WAvS het eerst heeft over een verplichting, later over een suggestie van de fabrikant en niet eens weet wat 1000KVA is, dan weet je dat je met iemand te maken hebt die de klok heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt. En jij maar zoeken... ;D
-
Hallo,
natuurlijk moet dat 1000VA of 1KVA zijn! Voor een schedings trafo is dat groot genoeg.
En wie problemen heeft met het woord verplicht kan je het ook lezen als:
De fabrikant van ringkern trafo's adviceerd om, van af een bepaald vermogen, voorzorgs maatregelen te treffen om de inschakelstroom te beperken. Zie eerder genoemde link.
mhg
willem
-
En wie problemen heeft met het woord verplicht kan je het ook lezen als:
De fabrikant van ringkern trafo's adviceerd om, .....
Nou, ik heb geen probleem met het woord verplicht, maar ik heb er wel een probleem mee dat je verplicht en adviseren op één hoop gooit. Dat is toch echt iets anders, en door het zo te stellen heb je een boel mist veroorzaakt, wat achteraf dus niet nodig bleek.
-
Uit een folder van Amplimo welke bij een ringkerntrafo hier werd meegeleverd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amplimo.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Amplimo.jpg) (bron Amplimo)
Greetz, Paul