BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: djm008 op 07 November 2006, 20:29:38
-
Ik heb een vraag en verzoek en weet niet of deze hier thuis hoort. Indien niet verplaats eea dan gerust.
Een aantal jaar geleden is DE2 179 overgegaan naar de ZLSM. Daar zag ik het stel van de zomer ook in een loods staan. Is het de bedoeling dat deze firma nog wat met het stel gaat ondernemen of staat het stel daar om weg te roesten?
Dan een andere vraag/verzoek nu ik het over het zuiden des lands heb. Zijn hier misschien nog mensen die mij kunnen zeggen of er nog beeldmateriaal is van de Miljoenenlijn en/of de lijn Maastricht Aachen toen deze door de brommende dieseltjes werd bereden?
Mochten er mensen zijn met echt bijzondere foto's dan hoor ik dat ook graag. Eventueel met een pm'metje.
Groet,
Tinus.
-
laatste hoofdstuk van "De moderne tractie bij de NS in kleur" gaat helemaal over de miljoenenlijn. In het boek "Dieselend door Nederland" is ook wel wat van je gading te vinden.
-
Klopt, ben ik ook in het bezit van. Misschien moest ik iets duidelijker zijn. Ik bedoelde eigenlijk. Bewegende beelden.
-
Ten tijde van het afscheid van DE-II bij NS(R) is er een videoband uitgebracht met allemaal beelden van dieseltweetjes op verschillende trajecten. Weet zo even niet wie 'm heeft uitgebracht, maar daar staan ook fragmenten uit Limburg op.
-
Julius,
bedoel jij die band; afscheid van de DE2'en? Begint met een sinterklaasintocht in Winterswijk.
-
Ja, die bedoel ik, maar die ken je dus :)
-
Overigens reden op Maastricht - Aachen hbf de DE 1, later de ETA.
Dolf.
-
Na de ETA 515 hebben er de laatste jaren nog gerenoveerde DE-II gereden ;)
groet,
Julius
-
DVD "Spoorbeeld NS-Dieseltreinstellen" gaat ook eens stukje over de miljoenenlijn.
Groeten Marco
-
Ik heb een vraag en verzoek en weet niet of deze hier thuis hoort. Indien niet verplaats eea dan gerust.
Een aantal jaar geleden is DE2 179 overgegaan naar de ZLSM. Daar zag ik het stel van de zomer ook in een loods staan. Is het de bedoeling dat deze firma nog wat met het stel gaat ondernemen of staat het stel daar om weg te roesten?
Wat ik begrepen had zijn er idd wel plannen mee, maar zijn er te weinig mensen op het moment om ook daadwerkelijk actie te ondernemen.
-
Helemaal duidelijk. Ik vermoed dat de 179 dan staat weg te roesten...
doodzonde!
-
Graag wel lezen wat er staat,
want dat zeg ik niet...
-
Nou zolang er niks aan gedaan wordt staat hij weg te roesten! Ik heb foto's gezien van een onder graffity zittende 179. Een aantal jaren geleden zelfs een rottende cabine...
Wanbeleid van de ZLSM dus.
Ik zou het stel verkopen aan echte liefhebbers. Denk aan een HSA. Die hebben er een plaatje van gemaakt!
-
Tsja, als eigenaar mag je doen en laten met je spullen (is geen publiek bezit), dus... En anders doe je hen een aanbod welke ze niet kunnen weigeren! ;D
-
Nou zolang er niks aan gedaan wordt staat hij weg te roesten! Ik heb foto's gezien van een onder graffity zittende 179. Een aantal jaren geleden zelfs een rottende cabine...
Wanbeleid van de ZLSM dus.
Ik zou het stel verkopen aan echte liefhebbers. Denk aan een HSA. Die hebben er een plaatje van gemaakt!
Ik heb nergens gezegd dat er NIKS aan gebeurt, en ook niet dat dat ding staat weg te rotten.
Dat ding staat mooi overdekt en beschut tegen weersinvloeden en da's al een goeie stap. Dat er graffity opzit maakt dat ding echt niks slechter.
De ZLSM heeft momenteel twee stoomlocs in revisie wat de nodige manschappen vereist. Manschappen zijn niet oneindig, sterker nog, een altijd heersend te kort...
Dus als je vind dat ze aan wanbeleid doen, dan zou ik ze maareens bellen dat je een handje komt helpen, daar hebben ze tenminste wat aan.
Niks verkopen ofwat ook, gewoon zijn tijd laten afwachten en mee aan de gang gaan als de tijd er rijp voor is.
Mvg,
Thom
Die wel weet wat je met een Blauwe Engel moet doen ;)
-
Thom,
Zoals in alle media te lezen is geweest zal binnenkort het wissel in Schin op Geul terug gelegd worden. Dit is reeds ongeveer 1,5 jaar geleden bekent gemaakt.
Ik denk dat jij evengoed weet als ik dat een stoomtrein niet in Valkenburg mag komen voorlopig. Dan zou de hele infra moeten worden aangepast. Ook de railbus is niet direct een optie om op de hoofdbaan te mogen komen.
Blijft over de DE2. Men wist dus al 1,5 jaar dat men de DE2 nodig had om naar Valkenburg te rijden. De DE2 is zelfs in 1999 overgedragen aan de ZLSM. Kortom de trein staat al 7 jaar stil. En ik ben verschillende stoomtreindagen aanwezig geweest. Telkens is er wel een stoomloc in rivisie. Ik zou zeggen doe eens wat meer aan de DE2 dan aan die stoomlocs. 1 rijvaardige stoomloc is toch wel genoeg? Verder is de DE2 ook meer historisch verantwoord op de Miljoenenlijn dan een Zweedse stoomloc. Want een B of E loc hebben in het verleden nooit over de Miljoenenlijn gereden.
Verder is het een schande dat de DE2 179 nog rijvaardig was bij de overdracht in 1999. En nu hebben ze hem zo lang links laten liggen dat hij niet meer rijvaardig is. Dit is zelfs op een stoomtreindag vertelt.
Aangezien er telkens als uitrede wordt gezegt dat er stoomlocs in rivisie zijn heb ik het idee dat mensen die in de werkplaats werken gewoon geen "liefde" voor de DE2 hebben en koste wat kost tegenhouden dat hij eens onderhanden wordt genomen.
En dat vind ik, zeker omdat het een stel is dat meer dan de stoomlocs en Railbus thuishoort op de Miljoenenlijn, een schande!
Groet,
Tinus.
-
Weet je wat jij moet doen ? Paar werkhandschoenen en veiligheidsschoenen gaan kopen en lekker gaan meehelpen .....
-
Tinus,
Jouw reactie is wel erg kort door de bocht! De ZLSM is begonnen, de naam zegt het al, als stoomclub. Dus er zitten daar voornamelijk stoomliefhebbers. Ook is het zo dat de normale bezoeker (dus niet de treinhobby-ist) komt voor een stoomtrein. Voor die mensen leeft dat meer dan een oud dieseltreinstel. Er zijn wel enkele mensen bij de ZLSM die er wat mee willen doen, maar die groep is op dit moment te klein. De kans is groot dat als die beginnen ze het werk niet af maken, voornamelijk omdat die groep dan te klein is om enthousiast te houden. Als ze dan zaken zouden opknappen en halverwegen stoppen, dan ligt alles overhoop en is de ZLSM verder van huis. Dat het stel niet rijvaardig is, wil niet zeggen dat het niet kan rijden. Als ik het goed begrepen heb wordt het stel zo af en toe gestart. Ik ben het met je eens dat het stel er niet uit ziet, maar dat is slechts het buitenkantje. Als de tijd er voor rijp is, dan komt er gerust wel een rijdende 179 op de baan! dus: niet zo zeuren! het zijn allemaal vrijwilligers die het (ook) voor de hobby doen! en anders: ga ze helpen!!!
mvg,
Robin
-
Zou ik zeker doen als ik niet verder uit de buurt woonde en maar af en toe in het zuiden ben. Maar als ik me niet vergis zijn er bij de ZLSM betaalde werkkrachten in de werkplaats. En de vrijwilligers die van veraf komen krijgen geen rijskostenvergoeding.
Maar het gaat om het principe. Altijd excusesen om niet aan die DE2 te werken.
Kijk naar de VSM die hebben zowel diesel alswel stoomlocs prima in orde!
-
Een tonnetje op de bankrekening van de ZLSM storten mag ook ;D.
Ondanks dat dit soort organisaties betaalde krachten in dienst hebben zijn de middelen beperkt en dus moeten er prioriteiten gesteld worden. En het is tenslotte de ZLSM, niet de ZLDM
Om centjes binnen te krijgen zullen ze zich richten op 'het grote publiek', en die zien liever een stoomtrein dan een diesel. En de fijne nuance tussen een Zweedse, Duitse of Kazachstaanse stoomloc ontgaat ze.
Tenslotte djm008, afstand is geen bezwaar om contact op te nemen met de ZLSM en te vragen hoe het zit..... en dat dan uiteraard hier weer laten weten.
-
ja en? ik zou wel eens een mooie stam blauwe bokoppen op de baaan willen zien, achter een blauwe 1100 of 1200....
Mij hoor je toch ook niet zeuren over wanbeleid van de VSM? de rest op de baan houden is al werk genoeg voor ze. En die club is wel een stukje groter en langer bezig dan de ZLSM!
En wat de ZLSM betreft: er is een stoomlok in revisie, en dat kost al tijd en werkuren genoeg. Ik heb met eigen ogen gezien wat ze daar allemaal doen, en ze zitten echt niet stil! Tuusendoor wordt er ook nog een rijtuig opgeknapt en is er ook het reguliere onderhoud aan het rijdend materieel. Dus: of niet zeuren, of gaan helpen.
en die betaalde werkkrachten: die werken vermoedelijk aan de revisie van die stoomlok! (als er idd betaalde krachten zijn!)
mvg,
Robin
-
Dit bewijst maar weer dat de beste stuurlui aan wal staan.
Zeggen dat de ZLSM niet overal excuses voor moet maken om dat DE2tje niet rijvaardig te krijgen,en vervolgens zelf gelijk met excuses beginnen als men zegt steek zelf de handen uit de mouwen.
De excuses van de ZLSM zijn danook geen excuses maar gewoon de keiharde realiteit...
Zonder mensen begin je niks...
Dat is iets waar je niks aan kunt doen als ZLSM...
Jij wel daarintegen...!
-
Nou ik zal je eerlijk zeggen, ik heb zelfs bekenden bij de ZLSM gehad die vrijwilliger waren. We hebben het dan over 4 a 5 jaar terug. En deze mensen wisten dus ook het verhaal van als je van ver komt krijg je geen rijskostenvergoeding. En elke weekend een hotelletje boeken is ook niks.
Deze wisten ook te vertellen dat er enkele jaren geleden een groep is geweest die aan deze 179 heeft gewerkt. Ramen van grafitty ontdaan, interieur poetsen enz. Echter de werkplaats had toen ook keihard gezegt; wij doen er niks mee en het gaat ook nooit iets worden. Uiteindelijk is een aantal keren de motor gestart en bleek aan een kant de rijrichtingwals stuk. Zelfs de werkgroep van de DE1 41 heeft aangeboden te helpen. Dit is echter afgewimpeld.
Dus ook als er hulp wordt aangeboden wordt deze niet altijd aangenomen.
-
Als je het verhaal van zowel Thom als van mij leest, heb je het antwoord wat de 'werkgroep 41' kreeg... Thom en ik zijn van de 41... Het antwoord was dus: eerst de mensen (voldoende!) en dan het werk. Anders blijft, zoals ik al eerder schreef, het werk halverwege liggen. Ook het andere mateieel heeft aandacht nodig, en dat krijgt dan voorrang. Zo is het nu eenmaal. Zo gaat het bij elke vereniging met vrijwilligers.
Over de rijrichtingwals heb ik nooit iets vernomen en geloof ik niet helemaal. Mijn persoonlijke mening zou zijn dat het vuile contacten zijn. Een keer met de hand bedienen doet vaak al wonderen.
mvg,
Robin
-
Misschien kan de ZLSM eens bij NedTrain in Zwolle aanbellen voor een behandeling zoals de 186 van HSA daar heeft gehad?
-
Hoe haal je het in je hoofd om te gaan zeuren over een trein die niet van jou is, dat ook nooit zal gaan worden en waarvoor je zelf geen enkele moeite wilt doen behalve lopen zeuren dat iedereen het fout doet, wat overigens een erg constructieve houding is om te zoeken naar een oplossing...
Dat ding is niet van jou, dus zet het gewoon uit je hoofd! Het is geen publiek bezit...
-
Stig,
ten eerste zeur ik niet, en ten tweede kun je je mening ook op een fatsoendelijke wijze geven zoals Thom en Robin dat doen.
Als je op hun manier met argumenten komt is dat gewoon te begrijpen en aan te nemen.
Ik denk dat jouw verhaal weinig toevoegd!
-
Precies dat vind ik van jou ook, dan kunnen we elkaar de hand schudden ;)
-
Okey ;) ;D
-
Die van de ZLSM staat in ieder geval nog binnen ;)
-
Stig,
ten eerste zeur ik niet, en ten tweede kun je je mening ook op een fatsoendelijke wijze geven zoals Thom en Robin dat doen.
Als je op hun manier met argumenten komt is dat gewoon te begrijpen en aan te nemen.
Ik denk dat jouw verhaal weinig toevoegd!
Mischien is dat wederzijds ookwel een goed plan richting de ZLSM.
Jou mening is dat ze er niks mee doen, en dat wil zeker niet zeggen dat ZLSM wanbeleid voert. Jij vind dat mischien, maar zij hebben er echt wel plannen voor. Anders was dat ding met de huidige schrootprijs alleen verwerkt tot blikjes.
Ding heeft momenteel gewoon geen prioriteit, en die stoomkarren wel.
Met een beperkt aantal mensen wat je hebt, die zet je dan op die stoomkarren.
Zo simpel is het en niet anders.
Er zijn nogwel meer museumstichtingen die een werkvoorraad hebben staan waar ze niet aan toekomen. Niks bijzonders en gewoon lekker wachten tot het tijd is.
-
Op dit forum zijn allerlei geluiden te lezen over het (wan)beleid van ZLSM. Het is buitengewoon jammer dat velen zich nauwelijks (laten) informeren over de werkelijke gang van zaken bij de Zuid-Limburgse STOOMtrein maatschappij.
Zoals de naam al zegt, ligt het zwaartepunt van ZLSM bij Stoom. Geheel logisch dat het rijvaardig houden van de stoomlocs grote prioriteit heeft. Bedenk dat ZLSM een eigen concessie heeft waarmee zij bevoegd is op de verschillende baanvakken te rijden. Ook de certificering van de werkplaats leidt tot een groot aantal voorschriften qua onderhoud aan het materieel van overheidswege. Om de zowel de concessie als het certificaat te behouden, zal dus aan de gestelde eisen moeten worden voldaan.
Voor een bedrijfszekere exploitatie is het hebben van een rijvaardige stoomloc niet voldoende. Vandaar dat ZLSM tracht te allen tijde minsten twee stoomlocs rijvaardig te hebben. De constatering wat betreft het altijd in revisie hebben van een stoomloc is ook geheel juist. Er zijn verschillende revisies die met een bepaalde regelmaat gedaan moeten worden om de locs in een goede staat te houden. En mag duidelijk zijn dat dit de nodige mankracht vraagt...
In 1999 is de DE-II overgedragen en op eigen kracht naar Simpelveld gesnort. Nog geen week later zat het treinstel van schortplaat tot dak onder de graffiti. Helaas was er destijds geen mogelijkheid om het treinstel overdekt te stallen. Gelukkig is daar inmiddels verandering in gekomen. Na een lange tijd van allerlei aanvragen, vergunningen e.d. is dat ook eindelijk rondgekomen.
In de tussentijd is wel het dakschoongemaakt, zijn de schoorstenen afgedekt, ernstige plekken behandeld om verder verroesten tegen te gaan. Op dit moment is er een projectgroep gevormd die een plan van aanpak heeft gemaakt. Zo zijn al een groot aantal schortplaten geschuurd en worden deze stuk voor stuk in de grondverf gezet. Alles hangt natuurlijk nauw samen met a.) personele bezetting en b.) niet te vergeten de centen... Het zal niet vreemd klinken als beide zaken binnen een vrijwilligersorganisatie als ZLSM niet ruim aanwezig zijn.
Wellicht een overbodige tip: informeer eerst eens goed naar zaken alvorens uitspraken te doen over onderwerpen waarvan je niet exact weet hoe de vork in de steel steekt. En menig organisatie is meer gebaat bij mensen die de (werk)handjes gebruiken dan met adviezen komen waarvan het haalbaarheidsgehalte niet strookt met de realiteit!
-
Wellicht een overbodige tip: informeer eerst eens goed naar zaken alvorens uitspraken te doen over onderwerpen waarvan je niet exact weet hoe de vork in de steel steekt.
Is dus duidelijk, geen overbodige tip, en ik raad iedereen aan dit op te volgen...
-
Ik ben zelf al eninge jaren vrijwilleger bij een niet nader te noemen organistatie. Maar ik weet dus hoeveel tijd en geld er in een trein gaat die opeknapt moet worden. en het is onzin dat de infra veranderd moet worden want die stoomloks kunnen gewoon over het hoofdnet rijden. Ik ga de andere mensen mee en zeg trek een overall aan en een paar handschoenen en ondervind zef hoe het is om een trein op te knappen. Het zal je flink tegenvallen!!!
-
Dat de stoomloks gewoon over het hoofdspoor kunnen rijden klopt, het ging erom dat infra in Valkenburg moest worden aangepast vanwege het dichthouden van enkele overwegen tijdens het omlopen.
-
Het is al weer een tijdje geleden dat er voor het laatst gereageerd is in (?) deze draad, maar toch nog het volgende idee: Hierbij nodig ik Tinus uit om zich aan te melden als vrijwilliger voor Terug naar Toen 2007 in het 1e weekend van september.Kan je met eigen ogen aanschouwen, vragen ,horen , voelen en ruiken hoeveel werk door al die vrijwilligers bij de VSM, maar ook bij al die mensen bij alle andere spoor musea in Nederland geheel belangenloos verzet wordt om het begrip ( stoom) trein in Nederland levend te houden.... :D
En dat dan net dat object waar jij gek op bent niet gereviseerd wordt is natuurlijk balen, maar soms is het gewoon niet anders. Inderdaad, mensen, geld en werkplaats capaciteit ::)
Klein voorbeeld: rijtuigploeg VSM is ongeveer 15 man groot. En die werken dan aan :
6 Blokkendozen
2 Wagon-lits Wr
1 slaapwagen
1 salon wagen
1 Oost Duitse Wr
1 Oostenrijkse 4 asser
7 "Oostenrijkers " ( 2- assers)
en in revisie:
1 Plan K AB 7359 ( oke, 1 bolkop, maar het is een begin Robin.. ;))
1 Wagon-Lits
21 wagens dus.....voor 15 mensen.Die ook nog eens niet elke zaterdag aanwezig ( kunnen) zijn.
Vandaar dat er nog wel eens hier en daar onder zeil of in een loods staat
waar men niet aan toe komt.Bovendien geldt ook hier nog een andere wet: Als je iets opknapt moet je daarna ook de tijd en het geld hebben om het te kunnen onderhouden, anders is al je werk voor niks geweest :(
Ziet de VSM je in september..?
-
Hee Vincent,
Je vergeet de DR pakwagen en de Hongaar ;). 21 wagens die in onderhoud zijn en 2 die in revisie zijn.
Groetjes,
Ernst-Jan
-
Dr werkwagens van infra ect ect ect Maar het ging eigenlijk om een beeld te geven van de verhouding mensen / materiaal ;)
-
Ambitieus en het kost ook nogal wat. Daarom heel veel succes en bovenal doorzettingsvermogen, want als rijtuigliefhebber hang je er voor de 'zwarte' jongens toch maar een beetje bij, of is dat inmiddels veranderd? Grappig eigenlijk want bij het echte spoor wordt het geld verdiend met wat achter de loc hangt, bij de museale cq toeristische spw juist andersom.
Zie trouwens uit naar de Wagons-Lits WR 2855, een 'echte' ouderwetse en niet zo'n vernieuwbouwde uit de 426x serie.
Wagons-Lits want zo heette het bedrijf dat rijtuigen met slaapplaatsen had...
Modelspotter
-
1 Plan K AB 7359 ( oke, 1 bolkop, maar het is een begin Robin.. ;))
Kun je hier misschien meer over vertellen? Word bijvoorbeeld de stoomverwarming teruggebouwd? (zeer handig bij hoofdlijnritten als het wat kouder word)
/Emiel
-
@Emiel: De verwarmingskoffer wordt weer onder de wagen gebouwd zodat zowel met stoom als met electra verwarmd kan worden.Ik verwacht dat we dit in het voorjaar / de zomer gaan afmaken en testen met een loc. ;)
@Modelspotter : De wagon wordt aan de binnenkant aangepast aan zijn gebruiksdoel