BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: henk op 04 June 2009, 13:30:11
-
Wie weet wat de gangbare samenstelling is van de blokkendoostrein die zo nu en dan door het spoorwegmuseum wordt ingezet? Was net even in het museum maar de blokkendozen zijn er niet.
-
Google>> NSM blokkendoos >> http://www.martijnhaman.nl/blokkendozen.htm (http://www.martijnhaman.nl/blokkendozen.htm) ;)
-
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
-
Nee, dat wil wel. In het verleden was de verhouding vaak wat gunstiger, maar het is nu natuurlijk niet bezwaarlijk als het optrekken iets langer duurt.
-
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn...
-
Bedankt.
Is dat eigenlijk niet te zwaar, twee rijtuigen voor één motorrijtuig? Jaap mag vaak mee, dat scheelt natuurlijk.
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.
De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.
mvg,
Ivo
-
Motorwagens als trekkracht was niet na, maar ín de oorlog. Maar dat was nou niet echt heel gezond voor het spul.
-
Ik heb ergens een foto gezien van een Goederentrein met 3 Motorrijtuigen als trekkracht, in de tijd naar de oorlog. Zou zeker niet te zwaar zijn...
Die trekkrachten werden al vanaf 1940 geformeerd wegens brandstofschaarste. Op den duur 21 stuks ofwel 63 motortijtuigen. Maar er waren dus 3 gemodificeerde motorrijtuigen nodig om een beetje goederentrein te trekken.
-
Is hoogstens een half rijtuig te zwaar. Immers de oorspronkelijke samenstelling was mBD, Aec, Bec, Cec, mC. Dus 2 motorrijtuigen en 3 getrokken rijtuigen. Het museumstel trekt dan een half rijtuig meer.
Als je het boek Electrische treinen in Nederland deel 1 doorspit dan zul je zien dat dit niet ongebruikelijk is. Wel zie je dat bij verlenging van de standaard stam er meteen een rijtuig en een motorrijtuig bij kwam. Ook de site van Gerard van de Weerd biedt hiervoor meer info.
De NS museumtrein is nu dacht ik mBD, Cec en Ces. Waarbij de middelste later is toegevoegd. Eerst heeft het een tijd als 2 wagenstel gereden.
mvg,
Ivo
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.
-
De middenbak is een Cecr, een origineel niet bestaand rijtuig.
Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:
- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBd en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.
Grn, WT
-
Een kleine toelichting is hier misschien op z'n plaats:
- vanwege het ondernemen van langere reizen op het vaderlandse spoor en het ontbreken van een toilet-gelegenheid in de trein n z'n eerste samenstelling (mBD en Ces), is het Cec-rijtuig er tussen gezet. Om ook nog de inwendige mens te laven (en op deze manier nog wat extra inkomsten te genereren) is een restauratie-voorzieningen toegevoegd. Hierbij is onder andere gebruik gemaakt van een deel van de oude keukeninstallatie van een mat.54 stel. Hiervan moest een gedeelte onder de bak worden gemonteerd, vandaar de schortplaat-achtige afdekking onder het rijtuig en de niet-originele benaming 'Cecr'.
Grn, WT
-
DankU ;D
Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.
Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104
Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.
-
Bij de toelatingsritten voor MW3 die alweer zo'n 15 jaar geleden door ondergetekende zijn uitgevoerd is ook goed op belasting gelet.
Met name de glijlageroplegging van de tractiemotoren zijn in de gaten gehouden.
Ook het remgedrag is goed bekeken, omdat we hier in deze trein met drie verschillende remuitvoeringen hadden te maken
Het meest klritische punt is het rijden met twee uitgeschakelde motoren
De verdeling zoals in 1924 vastgesteld is inderdaad dat de standaard belasting voor 1 motorrijtuig ca 60 ton aan aanhangrijtuigen was.
De Cecr 8553 weegt 41 ton, de Ces 8104 weegt 39 ton, 20 ton teveel dus voor de mBD 9107.
Maar de onderhouders van het museum weten waar ze op moeten letten.
De Jaap (mC 9002) doet af en toe mee in deze trein, dan hebben we een tractieoverschot.
En dan met 4 verschillende remsystemen.
Wanneer de Materieel 1924 van het museum weer op de baan verschijnt kunnen alleen de medewerkers van het Spoorwegmuseum melden.
Eerst moeten de mBD 9107 en Ces 8104 ATB-E krijgen.
De mC 9002 wordt op dit moment ATB-E ingebouwd.
Henk Boshuyzen
Mederwerker Techniek & Kwaliteit werkgroep Jaap
-
DankU ;D
Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.
Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104
Momenteel staan de mBD en de Cecr in de HTMU en de Ces in Tb.
8553 is het originele nummer
Cec is de normale aanduiding van het rijtuig geweest
-
Hartelijk dank allemaal.
Met de verzameling Roco rijtuigen kunnen we een heel eind komen, de exacte nummers en dat erretje (en alles wat dat met zich meebrengt) daargelaten.
-
8553 is het originele nummer
Cec is de normale aanduiding van het rijtuig geweest
Was het dan de Ces die doorgenumemrd was, of ben ik compleet abuis ?
-
Was het dan de Ces die doorgenumemrd was, of ben ik compleet abuis ?
Ja dat klopt, daarvan zijn er ooit drie gemaakt (8101 - 8103); de nu bestaande Ces 8104 is verbouwd uit de voormalige motorwagen mCv 9411 (waarbij de 'v' staat voor vouwbalg, vroeger luidde de benaming overigens mCd [d = doorgangsrijtuig, niet te verwarren met de grote 'D' van bagage]). Qua zijwandindeling waren de Ces-rijtuigen gelijk aan de mCv's; aan het dak is nog te zien dat de Ces 8104 een voormalige motorwagen is (aan de plaatsing van de ventilatoren).
Peter
-
Je hebt helemaal gelijk hoor Thom,
Omdat het (in eerste instantie) een tweewagenstel was, was het handiger om een rijtuig van dit type op te bouwen, gelijk aan de 3 stuurstandrijtuigen welke bestemd waren voor de lijn naar Ijmuiden. Aangezien er geen originele rijtuigen meer voorhanden waren van dit type werd dit rijtuig dus opgebouwd uit een ander rijtuig en gewoonweg doorgenummerd zodat dit rijtuig nu het nummer 8104 draagt.
Voor meer gegevens, zie: http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2176&lan=nl
mvg,
Robin
-
Aangezien er geen originele rijtuigen meer voorhanden waren van dit type werd dit rijtuig dus opgebouwd uit een ander rijtuig
Volgens mij was het oorspronkelijke plan zelfs zo, dat Blokkendoos-rijtuig Cecs 8107 (ex Cec 8506, verlengd met een stuurstand dus, daar waren er vier van) van de Hoogovens Excursietrein genomen zou worden als stuurstandrijtuig. Maar daarvan was de technische staat te slecht, zodat het rijtuig uiteindelijk is gesloopt.
In dat geval zou de - historisch juiste - combinatie mBD - Cecs ontstaan zijn.
(Voor Cecs kan men ook lezen Cesc, de bedoeling is hetzelfde, maar beide typeaanduidingen worden in de literatuur gebruikt).
Peter
-
Je hebt helemaal gelijk hoor Thom,
Omdat het (in eerste instantie) een tweewagenstel was, was het handiger om een rijtuig van dit type op te bouwen, gelijk aan de 3 stuurstandrijtuigen welke bestemd waren voor de lijn naar Ijmuiden. Aangezien er geen originele rijtuigen meer voorhanden waren van dit type werd dit rijtuig dus opgebouwd uit een ander rijtuig en gewoonweg doorgenummerd zodat dit rijtuig nu het nummer 8104 draagt.
Voor meer gegevens, zie: http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=2176&lan=nl
mvg,
Robin
Met betrekking tot de link een kleine opmerking: er staat in de aanhef vermeld 'motorrijtuig C 8104'. Dit klopt niet, daar het hier om een stuurstandrijtuig zonder aandrijving gaat. Minor detail...
-
DankU ;D
Vandaar ook trouwens het nummer, Cecr 8553, wat een opvolgend nummer is van zijn originele bouwserie.
Verder hebben we het trouwens over de mBD 9107 en Ces 8104
Is de 8104 niet het opvolgende nummer van de originele serie?
-
Ja! Maar dat werd ook al geschreven door Robin van Binsbergen...
-
Ja! Maar dat werd ook al geschreven door Robin van Binsbergen...
En daar boven staat het ook al ;D
-
Ja, dat komt ervan als je de tweede pagina over het hoofd ziet. :-[
-
Ja dat klopt, daarvan zijn er ooit drie gemaakt (8101 - 8103); de nu bestaande Ces 8104 is verbouwd uit de voormalige motorwagen mCv 9411 (waarbij de 'v' staat voor vouwbalg, vroeger luidde de benaming overigens mCd [d = doorgangsrijtuig, niet te verwarren met de grote 'D' van bagage]). Qua zijwandindeling waren de Ces-rijtuigen gelijk aan de mCv's; aan het dak is nog te zien dat de Ces 8104 een voormalige motorwagen is (aan de plaatsing van de ventilatoren).
Peter
Dit is leuke info!!
Ben bezig een mC van Roco te 'verbouwen' tot de z.g. Jaap. Aangezien de mBD van NSM ook een 'geel' dak heeft neem ik deze direct mee in spuit sessie. Volgende stap is dan de Ces en een nieuwe Roco Cec om te bouwen in Cerc.
Had dus bijna een Ces van Roco gebruikt voor museumtrein, maar begrijp nu dat ik hiervoor een mCv moet gebruiken.
(y)
Wordt leuke uitdaging......
-
Had dus bijna een Ces van Roco gebruikt voor museumtrein, maar begrijp nu dat ik hiervoor een mCv moet gebruiken.
Nou ja... Als je het stuurstandrijtuig wilt maken (de 8104 dus), dan is feitelijk wel het makkelijkst om een Ces van Roco te nemen en de ventilatoren aan te passen. Als je 'm echt vanuit een mCv wilt maken, moet je het hele dak kaal halen. Da's én meer werk én het kost meer geld. Uiterlijk zijn ze verder identiek...
Succes met de verbouwing!
Peter
-
Je kan gewoon de Ces gebruiken, eventueel nummer je hem om in 8104. De oorsprong van de 8104 mag dan wel een mCv zijn, maar dat is nu ook gewoon een Ces hoor. Of je moet, net als in het echt, een mCv in een Ces willen ombouwen, maar dat lijkt me een beetje zonde van de moeite. ;)
-
Nou ja... Als je het stuurstandrijtuig wilt maken (de 8104 dus), dan is feitelijk wel het makkelijkst om een Ces van Roco te nemen en de ventilatoren aan te passen. Als je 'm echt vanuit een mCv wilt maken, moet je het hele dak kaal halen. Da's én meer werk én het kost meer geld. Uiterlijk zijn ze verder identiek...
Succes met de verbouwing!
Peter
Zal wat ventilatoren bestellen (kijken of Philotrain me op weg kan helpen) en er mee aan de slag gaan.
Vind het iig leuke info, want anders had ik Ces van Roco alleen maar omgenummerd........
-
Ik weet niet helemaal of het aantal ventilatoren klopt, anders is het slechts een kwestie van verplaatsen... Volgens mij heeft een Ces meer ventilatoren dan een mCv (misschien dan Arjen [AB.... met een of ander nummer ;) ] dat zo uit zijn hoofd weet.
Het dichtmaken van de gaatjes op het dak is zo gebeurd, stukje Evergreen strip er in lijmen en glad schuren.
Suc6!
Peter
-
Hoi,
Aantal dakluchters is bij de mCv/mCd, Ces en Cec gelijk. Namelijk 6. 2 Per compartiment, maar bij de motorwagens moeten er nou eenmaal nog panto's op ;).
Erik.
-
Hoi Peter,
Uit mijn hoofd? ???
oke dan,
De motorwagens mCv hadden ook 6 ontluchters, maar door de dakinstallatie zijn deze anders verdeeld over het dak.
Hierbij waren er ook nog verschillen tussen de mCv uit 1924 en 1931 maar dat terzijde.
Dus voor de Ces 8104 is gewoon een roco Ces te gebruiken als je de ontuchters verplaatst.
Steeds vanaf de dakrand van de 3 deurs kop gemeten zitten de ontluchters op de volgende afstand: (maten in mm)
55, 81, 97, 133, 148, 162
Deze maten zijn bepaalt op een foto van de zijkant van de Ces en opgemeten op een roco Ces.
@mpol
De mC van Roco die je voor de Jaap gebruikt mist ook twee ontluchters, en hiervan is de indeling ook niet geheel juist. (om de kosten te drukken is het dak van de mBD gebruikt).
dus hier kun je ook dezelfde maten voor gebruiken.
Denk je er dan ook aan om de hoogspanningsleidingen welke nu op isolatoren staan, vlak op de bak te leggen ? en ook twee dakveiligheiden te plaatsen ?
Bij de jaap en gedeeltelijk ook de mBD van het NSM is de dakopbouw van een blokkendoos motorpost nagebouwd welke behoorlijk afwijken van een originele blokkendoos
welke roco heeft nagebouwd.
Maar ja zo hou je wel werk ;D
Groeten Arjen
-
Uit mijn hoofd? ???
oke dan,
Zie je wel, ik wist het wel.... :D
Dank je wel !
groetjes
Peter
-
@ Arjen,
Wow.......aardig veel 'kleine' dingetjes nog op deze manier.....en ach...al dat werk houdt je van de straat ;D