BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Erik op 17 May 2009, 16:14:01
-
Na een lange tijd geen geschikte ruimte te hebben wonen nu nog in een flat en we gaan dit jaar nog verhuizen naar een huis met een extra ruimte voor mijn treinen virus.
Kan ik eindelijk weer eens een baanplan tekenen de ruimte die ik ga benutten is 4 meter lang bij 2meter70 maar ik ga een u vorm maken en de 2 korte stukken zijn 80cm breed wat hier is getekend is nog alleen maar het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation1.jpg)
Klik op het plaatje voor een grotere versie.
Hier een kleine uitleg op de bovenste gedeelte liggen totaal 2*4 sporen en die gaan vanaf de oversteek naar de andere deel van de baan omhoog met een helling van 2.5%.
Alleen zit ik nog te twijfelen tussen piko of roco rails want ik moet met flex werken war R3 van roco gaat er net niet op.
Als er nog opmerkingen zijn of waar ik het eventueel kan verbeteren zeg het dan maar.
Mvg
Erik-Jan
-
Hi Erik-Jan,
80 cm is nou eenmaal heel erg krap om een 180 gr. boog in te leggen, zeker als dat dubbelsporig moet zoals onder in je tekening.
Ik maak zelf al mijn baanplannen met behulp van een ontwerprogramma'tje waar er legio van zijn.
Je voorkomt dan dat je ontwerpen maakt die nauwelijks uitvoerbaar zijn.
Los van de keuze van je railmateriaal zou ik het ontwerp nog maar een kritisch heroverwegen. In principe ziet het er helemaal niet onlogisch uit maar het gaat volgens mij niet binnen de beschikbare ruimte.
Succes,
Ernest
-
Misschien moet ik de maten nog eens opmeten en kan ik de onderste gedeelte 90cm maken.
Erik-Jan
-
Hallo Erik-Jan,
Ik zou als ik de mogelijkheid had, aan de bovenkant van het ontwerp (enkelspoor) minimaal 90 cm breedte nemen, en bij het dubbelspoor 1 mtr, hierdoor krijg je boogstralen waar het meeste materieel moeiteloos doorheen kan. En 80 cm middenpad, is naar mijn mening breed genoeg, of er moet een andere reden zijn voor het brede middenpad. Veel plezier met het ontwerpen, is toch een van de leukste bezigheden! Zoals Ernest al aangeeft zijn er diverse programma's om een mooi ontwerp mee te maken, vaak ook als freeware of in ieder geval gedeeltelijk zoals anyrail. Heb je trouwens al eens gedacht aan Tillig code 83? Heel mooi, en qua prijs zeker aantrekkelijk.
Groet Sjef
-
Bij het loop gedeelte zit ook nog een deur daar moet ik ook nog rekening mee houden maar ik hou jullie zeker nog op de hoogte.
Erik-jan
-
Zo de keuze is van de rails is gemaakt het is Roco geworden.
De schaduwstation is ontworpen hier en daar nog wat aanpassingen maar hoe het schaduwstation hier is te zien is zo wordt hij ook alleen moet ik de bochten wat aanpassen maar dat kan ik pas doen als ik de baan ga bouwen.
Ook heb ik inmiddels het station uitgewerkt het is een vrij eenvoudige station met 4 sporen zie tekening als jullie nog andere gedachte hebben of suggesties want daar leer ik alleen maar van.
Alle bochten die hier te zien zijn heeft een radius van R2 en R3 van roco line zonder bedding.
Mvg
Erik-Jan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_stationsplan_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_stationsplan_1.jpg)
-
Ik heb weer wat zitten rommelen met de stations sporen maar ik kan nu niet verder want de probeer versie van anyrail gaat maar tot 50 stukken :'(
Maar ik heb aan de rechterkant 2 kruisingen geplaatst en de 2 stukken die in het midden nergens aangesloten zijn worden kopsporen.
Erik-Jan
Klik op het plaatje voor een grotere versie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_stationsplan2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/eerste_stationsplan2.jpg)
-
Hey erik-jan, je moet in je railplanner je totale baan opdelen in verschillende stukken en dan met photoshop of zo er een geheel van maken.
Zo kun je toch een overzicht maken van heel je baan.
Heb ik ook gedaan voor mijn baanplan werkt prima.
Gr, irvin
-
Als ik alle niveau's heb getekend dan zal ik alles hier plaatsen maar zolang ik nog niet alles heb getekend gaat het ook niet.
Erik-Jan
-
Zo ik heb eindelijk alle maten van mijn nieuwe treinenkamer opgemeten en heb aller eerst een schaduwstation gemaakt de rest komt nog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_deel_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_deel_3.jpg)
Ik weet dat ik een keerlus erin heb zitten maar dat wordt opgelost door zo ultieme keerlus printplaat , en ik moet spijtig genoeg via de binnenbocht stijgen maar ik ga de spiraal in een ovaal vorm maken.
Als jullie nog andere ideeën hebben zeg het dan oke.
Mvg
Erik-Jan
-
Hallo Erik-Jan,
Ik ben bang, dat de bereikbaarheid van je schaduw-sporen in het gedrang komt.
105/110 cm. is héél ver, als je een ontspoorde trein weer op de rails moet zettten.
Als je dan, zoals je zegt, die bereikbaarheid ook nog gaat belemmeren door een hellend vlak van je ovaal/spiraal aan de rand van diezelfde tafel, vrees ik, dat je er een hoop ellende mee krijgt.
Probleem binnen-buitenspoor stijgend :
Aan het begin en einde van het spiraal/ovaal spoorwisselen ?
of
Alleen aan het begin/boven spoorwisselen en het schaduw-station in de andere richting berijden, maar dan moeten ook de kopsporen andersom !!!
Succes met puzzelen !
Gr.
Jo Heuschkiel
-
Hallo Erik-Jan,
Je baan ontwerp even iets veranderd, is dit misschien de oplossing wat betreft
het stijgende spoor van de helix.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_deel_3_b.jpg)
Met vriendelijke groet, Marc
-
Ik moet gewoon ruime bochten maken op mijn vorige baan had ik alleen maar te krappe bochten en met deze baan wil het totaal anders en beter aanpakken.
De linkerzijde heeft een diepte van 105cm en de rechterzijde heeft een diepte van 110cm en de baan is in HO.
Maar het schaduwstation wordt een open geraamte met hier en daar gaten waar ik met men armen tot aan de achterste gedeelte kan komen.
En spijtig genoeg kan de baan pas gebouwd worden als de meeste dingen klaar zijn in onze nieuwe woning dan pas kan in beginnen in mijn treinenkamer.
Erik-Jan
-
Een mogelijkheid om het stijgende spoor aan de binnenbocht te voorkomen is het spiegelen van je baanplan. Ik heb dit even snel gedaan met paint om je een idee te geven wat ik bedoel. Ik ken je situatie niet in de kamer maar misschien is het het overwegen waard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_deel_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation_deel_3_1.jpg)
-
Ik ga voor de zoveelste keer voor aan me baanplan puzzelen en dat spiegel van het schaduwstation is zeker geen slecht idee.
Ik het het geprobeerd om alles te spiegelen maar dan kom ik in de problemen met de deur aan de rechterkant van de kamer als daar het lange stuk van de tafel komt.
Want dan heb ik maar 25cm vanaf de tafel rand tot aan de rand van de deur als hij open gaat en dat is niet erg verstandig denk ik.
Erik-Jan
-
Jongens ik heb even een vraag over de tussen ruimte van de linkerdeel en de rechterdeel van de baan.
Ik heb nu 70cm als tussen ruimte maar ik kan het kleiner maken naar 60 cm wat is volgens jullie de fijnste maat voor zo tussen ruimte voor voldoende beweging.
Groetjes
Erik-Jan
-
Eindelijk mijn schaduwstation is klaar ik heb het een en ander toch kunnen veranderen.
Er komt toch een spiraal aan de rechterkant maar het stijgende spoor ligt nu aan de buitenkant maar ik ben er nog uit wat het stijgings percentage gaat worden ik wil proberen om 2.5% te doen maar ik vrees dat het 3% moet worden.
Hier het plan van het schduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_11.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_11.jpg)
Als er nog opmerkingen over zijn laat het dan weten en ja ik weet dat er een keerlus inzit maar dat wordt opgelost door de ultieme keerlus print van Funkyrail.
Erik-Jan
-
Even een kanttekenig bij de tafel van dit schaduwstation. Aan de rechterkant teken je een blad met een mangat erin. Zou je niet beter rechts en boven gewoon een strook plaatmateriaal (mdf of triplex) kunnen gebruiken. Tussen de bladrand en het mangat heb je nu een dun strookje tafel, wat alleeen maar in de weg zit.
Bij beide mangaten kun je afvragen of het nodig is die in zo'n spitse punt te laten eindigen. Daar heb je weinig aan.
Sander
-
Santerdam dat was gewoon een eerste gedachte dat ik met zo oppervlakte eventueel daar een mangat wilde om overal goed bij te kunnen want 105cm is toch iets de diep als erbij de kopsporen een ontsporing is ofzo.
Erik-Jan
-
Ik heb nu 70cm als tussen ruimte maar ik kan het kleiner maken naar 60 cm wat is volgens jullie de fijnste maat voor zo tussen ruimte voor voldoende beweging.
De een zal fluitend tussen een gang van 60 cm lopen en de ander zit nog vast in een gang van 70 cm breed wat die ook probeerd.
Tip. Neem de keukentafel/eetkamertafel als voorbeeld en zet de stoelen op een rijtje met de rug er naar toe op 60 cm afstand vanaf de tafelrand en ook op 70 cm en loop er tussendoor. Probeer zo uit wat jezelf het fijnste vind. Wat dus voor jou zelf nog werkbaar is.
Wat betrefd je baanplan, heb je de mogelijkheid om je spiraal ook ovaal te maken ipv rond? Dan kun je je stijgings percentage omlaag brengen.
Zie een voorbeeld van een ovale klim/daal spiraal op de volgende link:
http://www.modellbau-menninghaus.de/gleiswendel/bausaetze.php#3
-
Zo we zijn weer paar dagen verder en ik heb niet stil gezeten met mijn schaduwstation te tekenen.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden ik maak geen ronde spiraal maar een ovale spiraal en heel misschien kan ik die aan de buitenrand van de tafel maken maar ik denk van zelf niet want de als de deur open staat heb ik maar een ruimte van 66cm tussen de deur en de muur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation_14.jpg)
Mvg
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
Volgens mij kom je nu niet meer vanuit je kopsporen op het stijgend spoor in de spiraal.
Kwestie van wijziging wisselstraat onder aan de spiraal.
Waarom die gekke "knik" in het rondgaande spoor bij de kopsporen ?
De trein moet dan altijd over afbuigend spoor om door te rijden.
Nu ligt er een rechtse wissel; als je die vervangt door een linkse is de knik weg.
Datzelfde geldt eigenlijk bij de eerste overloopwissel als je het schaduwstation inrijdt.
Je moet steeds over het overloopwissel naar rechts wil je "gewoon" rondrijden via de keerlus.
Bij uitrijden hetzelfde; je moet vanuit de keerlus (recht[er] spoor altijd over de overloopwissel naar links afbuigen.
Het lijkt mij meer voor de hand liggen, dat een doorrijdende trein géén afbuigend wissel op zijn tracé tegenkomt.
Groetjes,
Jo
-
Dat is ook de bedoeling als je het schaduwstation inrijd "via de binnenste bocht aan de rechterkant) rijd de trein een rondje en op die 3 schaduwsporen kunnen 2 treinen van elk 2 meter lang achter elkaar staan.
En op de kopsporen "links" kan er ook nog eens 5 trek-duw stellen staan en die kunnen weg via de aller bovenste spoor en ja dat is een keerlus maar dat wordt opgelost met de ultieme keerlus print voor 2 richtingen.
Erik-Jan
-
En als je zo'n kopspoor "links" inrijdt...en je wil weer vertrekken.....
Hoe kom je dan op het buitenste (stijgende) spoor van de spiraal ?
Gr.
Jo
-
Sorry ben nog 2 wissels vergeten te plaatsen.
-
Ik heb weer achter de tekentafel gezeten om een mooi station te maken voor mijn baan en zie hier wat ik heb gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdtstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdtstation.jpg)
De bruggen die worden zelf gemaakt en er komt ook nog een lang tussen perron en deze wordt ook zelf gemaakt.
Het wordt een baan waar NL , Belgische en Duitse materieel komt te rijden.
Als jullie nog suggesties hebben over deze stations indeling of wat ik er aan kan veranderen zeg het dan maar.
Mvg
Erik-Jan
-
En wat vinden jullie van deze indeling van het station?
Erik-Jan
-
Ik zou proberen de bovenste 2 dubbelsporen op elkaar aan te sluiten. Moet vrij eenvoudig te realiseren zijn!
Hou er ook rekening mee dat je perron dik 10 cm na de boog pas kan beginnen vanwege rijtuigen die uitslaan.
Gr. Remco.
-
Dat gaat zeker lukken om die 2 dubbelsporen op de andere dubbelsporen an te sluiten want dat wordt zelfs een kleine paradebaan.
En bedankt voor je tip voor het maken van het perron gedeelte ik zal daar zeker rekening mee houden.
Maar is het moeilijk om een perron gedeelte te maken wat in een bocht ligt en waar moet ik dan nog allemaal opletten als ik zoiets ga maken.
Erik-Jan
-
Een perron maken in een boog kan wel, alleen als jij een boog gebruikt zoals in je plan, moet je teveel ruimte tussen het spoor en perron laten ( Denk aan +- 1.5 cm minimaal ) en dat is veel meer als op het rechte stuk waar 4 mm ook prima is.
Gr. Remco.
-
Sorry Remco maar wat je net zei dat begrijp ik niet echt wil je dat misschien eens laten zien met een tekening of op een andere manier?
Gr. Erik-Jan
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koploper_004_rs_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Koploper_004_rs_1.jpg)
Hier zie je wat ik bedoel, de tussenruimte langs het perron op het rechte stuk is kleiner dan in de boog.
Gr. Remco.
-
Dat bedoelde je dus bedankt voor de foto als het zover is ga ik zeker rekening mee houden.
Gr. Erik-Jan
-
Hallo Erik-Jan,
Als ik naar de wisselstraat van het station aan de "zuid-kant" kijk, zie ik een aantal beperkingen.
Daarbij ga ik van de volgende punten uit :
- Je "rijd rechts"
- De kruising is een "echte" kruising en geen "Engels-wissel"
- Ik ga uit van "getrokken" treinen (trek/duw- of treinstellen gedragen zich anders)
- Ik heb de stationssporen genummerd van links naar rechts (gebouwzijde=1;kopspoor=5)
- De sporen naar noord zijn a.h.w. een "splitsing"; ze komen dus alléén uit het zicht bijelkaar.
- Die twee richtingen noemen we voor het gemak NO (noord-oost=bovenste) en NW (noord-west=onderste)
Ik noem nu een paar "beperkingen", die ik direct zie, maar misschien zijn er meer, waar je nu nog niet aan gedacht hebt.
Als je het station van "zuid" inrijd, heb je (slechts) de keuze uit de sporen 3 of 5
Als je het station van "noord" inrijd, kun je vanaf spoor 3 NIET naar zuid (rechts) wegrijden
Je kunt hierdoor niet van zuid naar NW of vise-versa.
Een kleine oplossing voor wat meer mogelijkheden is de kruising vervangen door een (halve) Engelse wissel, met de bocht aan de kant van spoor 2.
Een andere zou nog kunnen zijn : een extra overloopwissel van rechts naar links spoor onder de wisselstraat zuid.
Misschien, dat je een en ander zo bedoelt, maar ik wilde dit alleen even onder je aandacht brengen.
Gr.
Jo
-
@Jo bedankt voor het mee denken maar als ik naar de wisselstraat kijk dan kan ik als ik van het zuiden kom op spoor 3 , 4 en 5 komen en vanaf spoor 5(kopspoor) weer vertrekken naar het zuiden.
Maar als een trein op spoor 3 en 4 staat kan hij gewoon vertrekken naar het NO en daar komen spoor 3 en 4 te samen om richting de schaduwstation te rijden.
En als een trein van NW binnenkomt (spoor 1 en 2) dan weet ik dat ze alleen op spoor 1 en 2 kunnen stoppen ik moest dat zo doen omdat tussen de bochten nog een perron komt voor een Beneluxstam van zeker 2 meter lang.
Dus vandaar dat er weinig speel mogelijkheden zijn op spoor 1 en 2 ik hoop dat het een en ander duidelijk uit gelegd is.
Mvg
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
Als je van zuid op rechter spoor binnenrijd en op spoor 4 kunt komen, betekent dat, dat de kruising dus eigenlijk een Engels-wissel is. Want dan moet de trein op de kruising een "knik" maken.
Dat haalt al een van mijn veronderstellingen onderuit. (zie mijn eerder bericht)
Hierdoor worden de mogelijkheden al vergroot, want dan kun je ook vanaf spoor 3 naar zuid rechtsrijdend vertrekken.
En wat ik ook veronderstelde van die "splitsing" is dus evenmin waar.
Nu begrijp ik, dat de samenkomst van spoor 3 en 4 verder gaat als rechts spoor naar noord.
En dat de splitsing van spoor 1 en 2 in noord eigenlijk het binnenkomend spoor vanuit noord is.
Gr.
Jo
-
Ik heb weer wat zitten puzzelen met mijn station plan en dit is het geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_4.jpg)
Alleen moeten de wissels op een andere plaats geplaatst worden ze komen meer boven aan te liggen.
En ja ik weet dat er een keerlus inzit maar wat ik al eerder zei dat wordt opgelost door middel van de ultieme keerlus print.
Mvg
Erik-Jan
-
Hallo,
vind het een heel aardig plan, heb de tekening al een keer uitvergroot, maar kan geen keerlus ontdekken. ???
-
:-X heb gezien dat je keerlus in het schaduwstation zit, maar had even de verbinding tussen beiden gemist
-
@sjef er zit in het schaduwstation inderdaad geen keerlus , de enige keerlus wat er in zit is bij het station.
Als de trein van links komt en hij rijd vanaf de binnenste spoor helemaal naar de buitenste spoor en hij rijd dan weer naar links om te vertrekken en daar zit net die keerlus.
Hier is een plaatje van de nieuwe baanplan .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_6.jpg)
Mvg
Erik-Jan
-
Die rommelkamer is bijna leeg en ik heb meer spullen dan ik dacht dus spijtig genoeg moet ik veel veranderen aan mijn baanplan zie tekening.
Want aan de andere kan van de kamer tegen de muur daar komen paar kasten te staan en de baan kan niet van muur tot muur lopen omdat aan de linkerkant bij de vensterbank een kiepraam zit en die moet natuurlijk ook nog open en dicht kunnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_26.jpg)
Dus dat wordt weer terug naar de tekentafel :(
Mvg
Erik-Jan
-
Als jullie nog een andere idee hebben over een leuk sporenplan laat het dan maar weten he ik teken onder tussen vrolijk verder aan een nieuwe baanplan.
Ik rij digitaal met de multimuis en binnenkort met koploper.
Tijdperk is IV en V
En de langste trein waar ik mee ga rijden is ongeveer 2 meter lang.
Dit waren paar gegevens over mijn baan .
Mvg
Erik-Jan
-
Dat is jammer dat je niet van muur tot muur kan :(
Kan je niet wat lagere kasten nemen die dan onder de baan komen te staan, desnoods op wieltjes ?
Aan de andere kant , 110cm diep lijkt me wat veel, daar kom je nogal moeilijk bij. Al gedacht aan modules ? In ieder geval minder diep, werkt een stuk prettiger.
Je zou aan 1 muur 60 cm kunnen nemen , aan de andere muur een paradebaan van 40 breed en dan in het midden een kopstation van 60 breed. Dan houd je 2 looppaden over van 60 cm.
Just a thought ::)
Succes
Ferry
-
Oke dat kan ik wel doen een breedte van 60cm pakken maar wat voor boog stralen kan ik dan gebruiken ik ga met treinen rijden van ongeveer 2meter lang en heb geen zin in grote problemen in de bochten.
En in mijn laaste versie van mijn baanplan had ik ook een breedte van 110 cm en een boogstraal van 500.
Maar ik ga proberen om mangaten hier en daar te maken dus ik ben er op voorbereid.
Mvg
Erik-jan
-
Ik heb modules gebouwd van 60cm breed. De hoekmodules zijn 100x100
Een een snelle schets hiervan. Op deze hoekmodule kan je makkelijk 90 graden R9 en R10 ( Rocoline ) kwijt.
Ik wilde namelijk af van scherpe bogen en op deze wijze gaat dat prima.
Gr.
Ferry
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoekmod.jpg)
-
Hallo,
1 van deze dagen komt er een nieuwe update van de baanplan en ik mag toch een grote L vorm maken (y).
Later meer uitleg en een tekening van de baan.
Mvg
Erik-Jan
-
Ben druk bezig met tekenen in wintrack voor een leuke baan te maken.
Ik heb een stuk in een hoek van 1meter bij 1 meter en mijn vraag is nu dus , of het mogelijk is om een spiraal te plaatsen met een buitenbocht van R4 en een binnenbocht van R3 de railsen worden van roco line zonder bedding.
Mvg
Erik-Jan
-
Ik heb eindelijk een leuke baan vorm vrouwtje overtuigd dat ik het fijner vond om van muur tot muur te gaan met de trein tafel.
Plaatje van de baan vorm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vorm_van_de_baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Vorm_van_de_baan.jpg).
En in de linkerhoek komt een plaat van 1meter bij 1meter te staan en daar komt dus het spiraal met de bochten van R4 als buiten bocht en R3 als binnen bocht en hij moet ongeveer totaal 20 cm stijgen, hoe ik dat allemaal nog moet gaan maken heb ik nog niet echt een idee van.
Het vlak van 255cm lang en 60cm diep komen kasten te staan en als jullie andere ideeën hebben hoe ik het beste een spiraal of iets anders kan maken laat het dan maar weten.
Mvg
Erik-Jan
-
Erik-Jan,
Ik heb een stuk in een hoek van 1meter bij 1 meter en mijn vraag is nu dus , of het mogelijk is om een spiraal te plaatsen met een buitenbocht van R4 en een binnenbocht van R3 de railsen worden van roco line zonder bedding.
R3 = 42cm radius, R4 = 48cm. Maal 2 = 96cm. Dan is 100 bij 100 net krap aan voor de buitenste cirkel..... Iets breder (110 x 110) zou dan genoeg moeten zijn. Een kleinere radius (dan R3) zou ik je niet aanraden.
Over een spiraal of helix is hier op het forum voldoende te vinden. Ook even googelen levert resultaat op:
- http://www.google.nl/search?hl=nl&q=railspiraal&btnG=Zoeken&meta=&aq=f&oq=
Hopelijk van enige hulp! ;)
-
Na veel denk en puzzel werk is het schaduwstation en de nivo's tussen het schaduw en de zichtbare gedeelte af.
Maar nu komt het lastige val alles het station , ik heb met wintrack een station verloop gemaakt maar iets klopt er niet en ik weet het even niet meer.
Ik hoop dat jullie mij eventueel verder willen helpen met een mooi stations verloop.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station_7.jpg)
Plaatje is klikbaar
Mvg
Erik-Jan
-
Je kan ook nog wat ruimte kreeren met de deur te vervangen door een harmonika deur, Hebt u eventueel plaats voor draaischijf of dergelijke.
Matheus.
-
Zo eindelijk na lang denken en dingen veranderen is mijn baanplan eindelijk klaar :D
Dit is het geworden we beginnen met het schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduwstation2.jpg)
Het station gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station2_1.jpg)
En hopelijk binnenkort naar de houthandel om inkopen te doen om de geraamte te maken dan kan ik eindelijk na veel denken en plannen eraan beginnen.
Mvg
Erik-Jan
-
Heeft niemand is op te merken op mijn baanplan , hmm geen kritiek dat is dan een goed teken dat het een mooie baanplan is.
De bediening is als volgt.
Schaduwstation wordt bediend door koploper.
Station en de wissels wordt handmatig gedaan misschien later door koploper.
Groetjes
Erik-Jan
-
ik vind het er veelbelovend uitzien (y)
misschien zou er in de bocht rechts boven iets van een werkplaats kunnen komen ???
aangezien ik niet weet in welk tijdperk jij rijdt.
het zou het een stuk spannender maken.
Mvg,Mark
-
Ik ben niet zo tijdperk gebonden er komen Duitse Nederlandse en Belgische treinen langs en hoe ik de scenery gaat doen weet ik nog niet.
Erik-Jan
-
volgens mij begrijp je mij niet helemaal ik bedoel dat daar in de bocht genoeg ruimte is voor een rangeerterrrein met een loods of iets. (opstelsporen, etc etc.)
snappe vous ;)
Mvg, Mark
-
Ik snap je
-
ik dacht aan iets als dit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/alternatief_2_1.jpg)
KLIK
Mvg, Mark
-
Ik ga deze week jou idee verder uitwerken mark.
Erik-Jan
-
ok, doe dat vooral
(dan ga ik ondertussen het huiskonijn dat sinds zaterdag vermist word, vanavond een halfuur werdt opgejaagd (maar niet gevangen >:() proberen te verleiden met eten en geluiden (dan heb ik het over morgen) ;D
Mvg, Mark
edit: inmiddels weer veilig achter slot en grendel :)
Mvg, Mark
-
Heeft niemand is op te merken op mijn baanplan , hmm geen kritiek dat is dan een goed teken dat het een mooie baanplan is.
Nog even een vraagje. Hoe sluiten de beide tekeningen op elkaar aan. Is de boog links in beide plaatjes hezelfde stuk rails? Zoja dan ga je daar een probleem krijgen met je hellingshoek om in het schaduwstation te komen.
Ook als dat een spiraal is is deze waarschijnlijk te steil gezien de kleine radius. 3% is toch wel het maxium (3 cm op een meter).
Ik zou hier nog eens goed naar kijken.
Gr.
Eric
-
Maak maar geen zorgen over de radius de buitenbocht heeft een diameter van 490 en de binnenbocht heeft een diameter van 430 en kan een helling maken van 2,5% .
Erik-Jan
-
Maak maar geen zorgen over de radius de buitenbocht heeft een diameter van 490 en de binnenbocht heeft een diameter van 430 en kan een helling maken van 2,5% .
Mag toch hopen dat je dat niet serieus bedoeld 8) maar hier twee begrippen dioor elkaar haalt en radius bedoeld.
Misschien kun je even aangeven hoe die twee tekeningen op elkaar aansluiten (en hoogteverschillen aangeven).
Nu is het een beetje gissen hoe het complete sporenverloop is.
Zoals ik het interpreteer gaan de twee sporen vanuit het schaduwstation naar het station en sluiten op dezelfde plaats aan op de tweede tekening.
Dan ga je echt geen 2,5% halen in 3/4 cirkel.
Hetzelfde geldt voor de twee sporen die linksboven vanuit het station ophouden. Waar gaan die heen. naar het schaduwstation? Duiken die daar onder de drie sporen? Zoja dan heb je daar ook een probleem. Ook dan krijg je echt geen 2,5% helling.
Gr.
Eric
-
Ik was toch niet helemaal tevreden van mijn baanplan en ga hier en daar toch paar dingen veranderen niet veel maar toch wel wat.
Dus tot die tijd even geen update van de baan maar als ik eruit ben en ik ben ermee tevreden dan zet ik hier een nieuwe update neer.
Groetjes
Erik-Jan
-
Eindelijk na weken van nadenken en uitzoeken ben ik eindelijk klaar met mijn baan plan
Hier volgt een kleine uitleg.
grijs spoor is het schaduw station.
blauw spoor is een grote ovale spiraal.
oranje spoor is het zichtbare gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduw.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schaduw.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Spiraal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_Spiraal.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_gedeelte.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zichtbare_gedeelte.jpg)
Ik weet dat ik hier en daar nog paar aanpassingen moet doen maar dat is voor later.
Erik-Jan
-
Ben benieuwd wat jullie van mijn boven staande bericht vinden over de baan die ik hopelijk binnenkort ga maken.
Hij staat alle enkele dagen op de forum en heb nog steeds geen reacties gezien dus ik ga er vanuit dat het wel goed is.
Groetjes
Erik-Jan
-
Hallo Erik,
Ik heb je baanplan bekeken maar wat wil je precies uitbeelden? Ik zie een dubbel ovaal maar hoe die precies loopt is mij niet echt duidelijk. En heb je een station of alleen een rangeerterrein c.q. opstelsporen... Heb je wat meer tekst bij je baanplan?
Groeten Ronald K.
-
Ik heb een lange tijd niks meer aan mijn baanplan gedaan en de laatste versie vond ik toch niet zo leuk.
Nu zit ik met het volgende probleem en ik had gehoopt dat jullie mij eventueel verder zou kunnen helpen.
Het volgende,
Ik wil dus een station baanplan maken met deze oppervlakte maar 2 sporen moeten iets meer dan 2 meter worden want er gaat een Beneluxstam rijden en die is langer dan 2 meter.
Maar wat ik ook probeer ik krijg het niet voor elkaar, want ik wil ook nog aan iedere kant nog 1 of 2 extra sporen toepassen.
Hier nog wat belangrijke details, ik kom met 2 sporen aan de linkerkant van de tafel omhoog vanuit het schaduwstation en aan de onderkant (rechterkant) ga ik met 2 sporen weer terug naar het schaduwstation.
Wat ik al zei ik krijg het niet voor elkaar en had gehoopt met jullie hulp dat het wel ging lukken alvast bedankt.
Erik-Jan
p.s
Hier is de vorm van de baan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vorm_van_de_baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vorm_van_de_baan.jpg)
-
Vandaag weer verder gegaan het bedenken van een leuke station in dit is tot nu geworden.
Als er nog iets veranderd moet worden of iets anders zeg het gerust.
Erik-Jan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation.jpg)
-
Erik,
Ik kan het mis hebben, maar liggen de sporen in de onderste boog (bij de wissel) niet té krap tegen elkaar?
-
Zo het is zaterdag koud buiten en heb toch niks te doen dus weer aan de slag met wintrack.
ik had nog steeds plan hoe ik mijn station wilde hebben maar met veel na denken en puzzelen is het volgende eruit gekomen graag zou ik jullie mening willen weten.
De 2 uit kopstukken links boven en rechts onder gaan naar het schaduw station en ik weet dat er een klein keerlus in zit maar dat wordt verholpen door een keerlus print.
Erik-Jan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation_2.jpg)
-
Hoi Erik, jouw baan oppervlakte lijkt op onze baan. Zie Klein Höllental in wat zijn we aan het bouwen.
Wij hebben het station diagonaal laten lopen om meer perron lengte te creëren.
Maar het is een heel gepuzzel, Wij zijn ook druk aan het schuiven geweest met de rails.
groeten Joeke
-
Met Joeke,
Zou in jouw geval ook het station diagonaal laten lopen, misschien enigszins rond.
Jeroen
-
Ik kon mijn station helaas niet diagonaal plaatsen omdat ik met trein van zo 2 meter lang ga rijden.
Ik heb het wel geprobeerd maar wat ik ook probeerde het lukte mij niet om een mooi station te maken.
Erik-Jan
-
Een kleine update.
Ik heb voor de zoveelste keer mijn baanplan overhoop gegooid en een stuk kleiner gemaakt het linker gedeelte van de baan (zie de foto's) is weg.
Ik heb dit met name gedaan met het idee stel dat we later een kleine krijgen dan moet er een extra plek zijn (moet ook aan mijn vrouw denken) voor haar bureau zodat zei ook haar hobby nog kan doen.
Het grijze gedeelte is het schaduw gedeelte en wat je niet gaat zien en het oranje gedeelte is het zichtbare gedeelte.
Schaduwstation.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_toekomstbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_toekomstbaan.jpg)
Zichtbare gedeelte.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbare_gedeelte_toekomstbaan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zichtbare_gedeelte_toekomstbaan.jpg)
Totaal overzicht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/toekomstbaan_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/toekomstbaan_2.jpg)
Ik weet dat er een gedeelte buiten de baan uit steekt maar dat is ook de bedoeling maar de tekening is nog helemaal niet klaar misschien komt er een klein opstel terrein en het linker gedeelte moet nog verder uit gewerkt worden.
Mvg
Erik-Jan
P.s graag zou ik jullie mening willen weten over deze baanplan weten bedankt alvast.
-
Even mijn draadje onder het stof gehaald.
IK was toch niet zo tevreden over het station verloop , dus ik dacht ik begin opnieuw en dat heb ik ook gedaan.
Maar ik weet het even niet meer hoe ik de 2 binnenste sporen aan de linker binnenbocht aan moet sluiten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation.jpg)
Als jullie andere ideeën hebben of verbeteringen zeg het gerust .
Vriendelijke groeten
Erik-Jan
-
Ik ben nog steeds bezig om mijn baanplan voor het station te veranderen graag zou ik jullie mening van deze plan willen weten wat jullie ervan vinden en wat ik eventueel zou veranderen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation_1.jpg)
Mvg
Erik-Jan
-
Wat vinden jullie van deze concept?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation_2.jpg)
De linker bocht gaat als een enkel spoor naar beneden richting het schaduwstation (keerlus) en komen dan samen met de andere bocht (rechter kant) samen 1 niveau eronder .
Mvg
Erik-Jan
-
die flexrail aan de linkerkant heb ik m'n twijfels over of dat lekker gaat rijden...
-
Ik weet dat die flex aan de linkerkant niet netjes erbij ligt , als ik aan het hoofdstation ga werken komt alles wel goed .
Waar het mij omging was gewoon om te zien of alles wel paste en dat die flex een rare knik heeft wil nog niks zeggen dat hij er straks ook zo ligt.
Maar ik begrijp je wel Brs maak je geen zorgen dat komt allemaal wel goed.
Mvg
Erik-Jan
-
Wat is de functie van het tweede spoor bij je station? Normaal wordt zo'n tussenspoor gebruikt voor treinen die niet bij een station stoppen en gewoon rechtdoor er langs gaan. Hier zou een trein over diverse wissels moeten rijden om door te kunnen rijden. Dat is niet de meest logische zet. Als je dat spoor weghaalt, win je misschien wat terrein voor een vloeiendere bocht. Met flex kun je alles wel laten passen, maar of het dan ook echt vloeiend wordt, is nog maar de vraag. Brs heeft in mijn ogen wel degelijk een goed punt waar je echt veel aandacht aan moet besteden.
Wat ook ruimte kan opleveren, is een iets smaller eilandperron. Maar goed, het is de vraag of je daarmee zit te woekeren.
Mvg,
Martin
-
Ik ben weer bezig geweest met mijn baanplan en hier en daar wat gewijzigd.
Ik weet dat er paar krappe wissels er tussen zitten maar ik heb van alles al geprobeerd maar dit kwam als beste te voorschijn.
[img width=400]https://images.beneluxspoor.net/bnls/Update_baanplan_Herenbos.jpg[/
Mvg
Erik-Jan (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Update_baanplan_Herenbos.jpg)
-
Zo we zijn paar weken verder en ik heb paar kleine wijzigingen aan mijn baanplan uitgevoerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_56.jpg)
De bovenste tekening is het schaduwstation de middelste tekening is een tussen nivo en de onderste tekening is het hoofdstation en jullie zien op de middelste tekening in het midden 2 sporen dat is een inhaal spoor en op de onderste tekening boven aan zijn er ook 2 sporen en dat is ook een inhaal spoor.
Waarom vragen jullie zeker af om dood eenvoudige reden alles is enkel spoor en wordt in 2 richtingen gereden.
Mvg
Erik-Jan
-
Ik zou geen bochtwissels nemen als ik jou was. ;)
-
@ Bastaard sorry voor mij late reactie maar die bocht wissels moeten helaas erin blijven het zijn er maar 2.
Ik heb ook alle andere mogelijkheden geprobeerd maar deze was toch de beste oplossing.
Mvg
Erik-Jan
-
En als je aan 1 kant die bochtwissel weg doet en dat spoor laat doorlopen (dubbelspoor) en vervolgens op een rechte wissel.
En aan de andere kant je perron inkort met zon 50 CM en een kleine wisselstraat maakt?
Met geen bochtwissels gebruiken bedoel ik meer mee, Zelf rij ik flm profi en die boogwissels zijn echt scherp (R2). Of dat bij Roco ook zo is weet ik niet.
-
Uch uch wat een stof zeg ;)
Ik ben weer bezig om een leuke station plan te maken alle sporen worden in 2 richtingen gereden en helaas ik weet dat bocht wissels vrij scherp zijn maar wat ik ook probeer ik moet ze gebruiken.
Ik zou graag jullie reactie willen weten en misschien hebben jullie nog een andere oplossing/idee de bocht die rechts boven gestippeld is gaat richting het schaduw station en de bocht wissel die daar ligt is een R5 van roco .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation_3.jpg)
Met vriendelijke groeten
Erik-Jan
-
Ik ga net zolang door tot ik een leuke station plan heb en wat vinden jullie hiervan ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation_1_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoofdstation_1_1.jpg)
Mvg
Erik-Jan
-
Na paar uurtjes puzzelen in wintrack heb ik een kleine verandering gemaakt graag zou ik jullie mening weten wat jullie ervan vinden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation2.jpg)
Mvg
Erik-Jan
-
... helaas ik weet dat bocht wissels vrij scherp zijn maar wat ik ook probeer ik moet ze gebruiken...
Met een kleine aanpassing kan je er al eentje achterwege laten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hoofdstation2_1.jpg)
mvg,
Martijn.
-
Hoi Martijn.
Bedankt voor je idee dat is ook een oplossing maar ik hou eenmaal van lange treinen en mijn beneluxtrein is de langste iets meer dan 2meter en hoe jij nu de wissel heb geplaatst past helaas de benelux niet op het station.
Maar in ieder geval bedankt voor mee te denken.
Mvg
Erik-Jan
-
Oew, lange treinen (>2m)? Dat is voor mij wel een verrassing eerlijk gezegd. Dit ontwerp heeft veel (scherpe) bochten (ook linksrechts achter elkaar), hellingen (ook in een bocht) en de perronsporen zijn niet erg lang (max. 6-7 rechte rails, dus ca. 1,40m). Daarom was ik er al vanuit gegaan dat hier met name korte treinen op zou rijden. Met lange treinen verwacht ik op deze baan grote problemen, even afgezien van of je ze langs het perron krijgt. Persoonlijk zou ik òf proberen meer ruimte te krijgen zodat je lange rechte stukken kunt maken met flauwere bochten, òf heroverwegen hoe belangrijk de treinlengte voor je is. Maar goed, het is mijn inschatting en mening, houd dat even in je achterhoofd. Daar kunnen anderen ook anders over denken, of het kan in jouw geval in de praktijk reuze meevallen allemaal. Je bent natuurlijk helemaal vrij je eigen weg te zoeken. Ik ben benieuwd wat er volgt en waar dit naartoe gaat, veel succes! (y)
-
Ik zou proberen de rangeersporen aan de voorkant te leggen, dan kun je er beter bij en worden ze misschien wat langer?