BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Dave van der Locht op 04 November 2006, 22:28:04
-
Hallo allemaal,
Momenteel met de opbouw van mijn (N)-baan bezig, maar wilde eens vragen wat jullie ervaringen m.b.t. geluidsdemping zijn.
Oftewel, met welke materialen hebben jullie de beste ervaring en hoe kun je deze materialen het beste bevestigen om het geluid zoveel mogelijk te dempen.
Groetjes,
Dave van der Locht
-
In het schaduwstation heb ik kurk gebruikt en op de baan zelf ondertapijt.
Dat zijn van die groene tegels die je onder het laminaat legt.
Voor op de baan zelf heb ik voor het ondertapijt gekozen omdat ik dan gelijk een hogere railbedding heb en geluiddempend is.
Achteraf gezien had ik dit beter ook in het schaduwstation gelegd omdat het ondertapijt het geluid beter dempt dan kurk.
Ik ben er momenteel mee bezig dus als je foto's wilt hebben kan ik je deze wel sturen.
-
Graag...
Aangezien ik best wel een groentje m.b.t. de baanbouw ben, zal alle info wel van pas kunnen komen.
Groetjes,
Dave van der Locht
-
Oke, ik zal morgenavond een paar foto's maken en ik stuur ze naar je toe
-
Hey,
Je kunt ook de huib maaskant methode gebruiken.
Gebruiken ze ook bij railz miniworld.
Kijk o.a. op www.floodland.nl/trein/index.htm
mvg, marcel
-
Kijk o.a. op www.floodland.nl/trein/index.htm
Marcel, kun je wat preciezer aangeven waar de informatie daar te vinden is?
Bedankt,
Freek.
-
Freek, ik heb het het inmiddels (na wat speurwerk) gevonden denk ik...
http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_5.htm (http://www.floodland.nl/trein/lagezij/foto_5.htm)
Verder als er mensen nog andere methoden gebruiken of kennen, dan hoor ik dat uiteraard graag... Ook slechte ervaringen/methoden mogen gerust aan bod komen, weet ik in ieder geval ook wat ik vooral niet moet doen. :)
Groetjes,
Dave van der Locht
-
Hey,
Dat kan, je klikt, DE LAGE ZIJ, aan(linksboven).
Dan op foto`s, in de bovenste navigatie balk.
Je ziet dan aan de linkerbovenzijde een heel menu.
Je klikt de bovenste aan,genaamd- Het begin.
Daarvandaan ga je door alle foto pagina`s heen die er tot nu toe zijn.
Als je daar doorheen gaat kom je vanzelf je isolatie tegen.
Mvg, Marcel
-
Dave en Marcel,
Bedankt voor de aanwijzingen!
Weet iemand misschien met wat voor lijm je die isolatie het beste kunt plakken?
Freek.
-
vloerbedekkingslijm.
-
Hey,
In elk geval iets wat flexibel blijft.
Als je contactlijm pakt(als het schuim er al tegen kan) dan wordt dat keihard.
dan is je effect weg.
Ik heb zelf ook die methode gebruikt als die van Huib Maaskant.
Ik heb schuimkit gebruikt, een kit soort special voor dat spul.
Dat blijft flexibel.
Mvg, Marcel
-
Ik ken die blauwe ondervloer verder niet maar volgens mij is het een soort kunstofschuim dus lijmen met oplosmiddelvrije lijm zoals knutsellijm (bisoncol), gewone houtlijm, speciale piepschuimlijm, siliconekit, tegelkit, e.d.
Je kunt ook een rol onderbehang gebruiken, dit is dun karton waar een laagje piepschuim opzit, dit is ook niet zo dik, i.v.m. schaal N.
Groeten Stephan.
-
Dit (http://modeltreinbaan.nl/?p=31) werkt ook perfect en is niet duur.
Groet Jaap
-
Jaap, die manier die je gebruikt lijkt me idd wel behoorlijk geluidsdempend met dat foam.
Ik heb echter schaal N dus helaas is 8mm een beetje teveel van het goeie.
Groetjes,
Dave van der Locht
-
ik heb nu hardboard, maar ben er al achter dat dat niet bepaald dempt...
nu wilde ik roadbed gaan kopen, maar dat bleek nogal duur te zijn, viel ook af dus.
nu heb ik een tipje gekregen dat er bij de bouwzaak een soort folie ligt van 3mm hoog. ik denk dat ik dit ga aanschaffen.
Mvg Jan-Pieter
-
Ondervloer voor laminaat (groen) en dan vastzetten met een paar stukjes dubbelzijdig plakband per strook.
-
Hoe maak je de rails vast op de isolerende laag en de onderlaag daaronder? Ik ben gewend om de rails vast te schroeven maar dat doet het effect van de isolatielaag deels teniet.
Rails vastlijmen hou ik niet van, want als ik mijn baan iets veranderen wil moet ik de rails losbikken. (trouwens, hoe lijm je Roco geoline rails die hol zijn van onderen net als Märklin C- of Trix-rails?) Vin'k trouwens ook nog jammer van de rails om die vast te lijmen.
-
Dubbel tape ? Ik bedoel de tape waarmee ze vloerbedekking plakken. Is ongeveer 5 cm breed.
Groet Jaap
-
De lijm die ze op die tape voor de vloerbedekking smeren, is dat niet van dat ontzettend kleverige spul dat alsnog aan je rails blijft zitten als je de rails weer loshaalt?
Gaat het effect van een dempende laag (bijna) helemaal verloren door het vastschroeven met kleine schroeven? Ik heb geen ervaring met plakken of een isolatielaag dus vandaar mijn vraag.
-
ik gebruik voor de blauwe onderlaag gewoon dubbelzijdig tape, 39 cent bij de Action. Goed spul met grote kleefkracht. Daarmee zet ik ook mijn rails vast ( zie ook project Groterdam bij opbouw baan)
Alles zit goed vast en is zeer goed geluidsdempend.
Harm
-
gewoon niet dempen!
lekker kedeng-kedeng.
-
Als mijn treinen zachtjes klikkend over de rail lasjes rijden dan klinkt dat als muziek in n oren. Maar als ze met een heidens kabaal op de baan rijden omdat de tafel als klankkast werkt, dan wil je daar wel wat aan doen.
Harm
-
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
-
Geluidsproblemen bij modeltreinen, dat komt bij mij altijd raadselachtig over. Mijn radio maakt meer lawaai.... ;D
Maar goed, zoals alle geluidsoverlast is het subjectief en derhalve voor sommigen een probleem.. Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is. Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan. Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
Maar welke dikte en platen van welk materiaal raadt u dan aan? 18 mm multiplex is toch ook overdreven?
-
18mm, zou wel voldoende moeten zijn lijkt me... overspanningen niet te groot maken uiteraard.
-
Muurvoorstrijk op herhaling ;D
Wij gebruiken voor het ballasten én vastzetten van de rails op niet geballaste secties.
De voordelen zijn legio, goedkoper dan verdunde houtlijm, blijvend flexibel, direct klaar voor gebruik, eenvoudig oplosbaar (spiritus), waterbestendig, kleurloos, goed verkrijgbaar in grote hoeveelheden (bouwmarkt), schuimt niet en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je het in de verpakkign bekijkt lijkt het op verdunde houtlijjm, maar de eigenschappen zijn beslist afwijkend.
Het enige nadeel is dat het heel snel overal in kruipt, maar wissels waar een en ander fout ging hebben we met een klein druppie spiritus vrij eenvoudig weer aan de praat gekregen.
Ik gebruik die voorstrijk ook voor het maken van scenery (bomen etc) en het vastzetten van goederen etc op wagons (weer omdat je het zo gemakkelijk oplost met een beetje spiritus).
Groetjes,
Rik
-
Ik denk dat het klankkast effect het grootste probleem is.
Ik denk het niet.
Contactgeluid kan met het geringe gewicht van onze treintjes nauwelijks ontstaan.
Hoe denk je dat het geluid ontstaat? Door het contact tussen rails en wielen.
Beste oplossing derhalve niet te dunne platen gebuiken en regelmatige ondersteuningen aanbrengen. Voldoende massa aanbrengen en een stijve constructie maken dus.
Dan zou je de rails dus op beton moeten leggen. Wel eens geprobeerd? Dat maakt net zo veel herrie als wanneer je ze op dun triplex legt.
Ik zeg het nog maar eens: het geluidsprobleem ontstaat doordat een harde ondergrond de trillingen terugkaatst naar de trein. Het is uiteindelijk de trein waar de meeste herrie uit komt. En het maakt heel weinig uit of die harde ondergrond beton is of triplex of dik mdf.
De beste oplossing is nog steeds de rails akoestisch ontkoppelen van de ondergrond, dat heet dempen. Het beste resultaat krijg je door de rails los op schuimplastic te leggen, dan wordt het plotseling heel stil.
Maar je wilt ook nog wel wat ballast aanbrengen. Het tragische daarvan is dat je de ondergrond van de rails daarmee weer hard maakt, waardoor het probleem in meerdere of mindere mate terugkomt. En de beste oplossing daarvoor is elastisch blijvende lijm gebruiken.
-
De discussie wordt interessant klaas :D
Ik denk toch echt dat het resoneren van diverse onderdelen het probleem veroorzaakt. Geluid ontstaat inderdaad door contact tussen rail en wielen en wordt vervolgens versterkt door de plaat eronder.
Als terugkaatsing het probleem is dan betreft het dus inderdaad géén contactgeluid. Schuim plaatsen werkt inderdaad, maar niet omdat dat het geluid absorbeert maar omdat de rest van de constuctie niet in trilling gebracht wordt. Als het terugkaatsing het probleem zou zijn, dan zou het plaatsen van 'geluidsschermpjes' langs het spoor nog veel effectiever zijn (plaats twee stroken schuimplastic verticaal langs de rails, maar dat heeft geen effect).
(Rails op beton leggen werkte bij mij ooit wel, maar das lang geleden)
P.S.; misschien leest er een student mee die dit in dit probleem een leuke uitdaging voor een project ziet. Meten=weten.
-
Maar hoe maak je Roco Geoline of Trix C-rails of nog andere rails met een hol railbed nu vast zonder geschroef of geplak met zware lijmsoorten? (het liefst op een isolatielaag)
-
Gaat volgens mij niet lukken zonder lijmen. De isolatielaag mag geen contact maken tussen rails en ondergrond dus schroeven geeft verlies van het effect. Blijft over lijmen. Als je geen flex rails gebruikt in kleine boogstralen hoeft de lijm alleen maar verschuiven te voorkomen en moeten enkele drupels hobby-lijm voldoende zijn...
Ik zou zeggen; experimenteer! Doe ik ook altijd, uitdenken, testen en eventueel uithuilen en opnieuw beginnen.
-
Maar hoe maak je Roco Geoline of Trix C-rails of nog andere rails met een hol railbed nu vast zonder geschroef of geplak met zware lijmsoorten? (het liefst op een isolatielaag)
Probeer maar eens een stukje met dubbeltape als je geen lijm wilt gebruiken!
Groet Jaap
-
De discussie wordt interessant klaas :D
Inderdaad!
Ik heb mijn wijsheid uit een Engels boek over het bouwen van modelspoor. Diverse beweringen in dat boek heb ik door experimenten getoetst, en daaruit is mijn theorie ontstaan. Maar ik merk dat mijn wijsheden maar moeilijk geaccepteerd worden. Het zij zo. Ieder doet er maar mee wat hij wil.
-
Beetje discussie moet wel kunnen op een forum, lijkt me zo . Vooral als het inhoudelijk blijft vind ik het juist boeiend.
Denk dat we het erover eens zijn dat isolatie onder de sporen altijd helpt, ongeacht welke akoestische oorzaak daaraan ten grondslag ligt.
-
Ik werk tot nu toe met 2 rail (Roco en Fleischmann zonder railbedding) en heb het volgende geprobeerd:
1. 12 mm multiplex als drager op een frame van 5x2 cm latten
2. Als isolatie materiaal gebruik ik de 3 mm dikke blauwe onderlaag van de bouwmarkten (zie eerder dit draadje).
3. Om de blauwe onderlaag vast te zetten heb ik dubbelklevend tape en boekbinderslijm gebruikt --> weinig verschil.
4. Nu komt het, de rails vastzetten op de blauwe onderlaag:
- met dubbelklevend tape veel weerkaatsing
- met boekbinderslijm meer demping, maar tochminder dan verwacht
- Uiteindelijk met lange dunne schroefjes vast gezet (niet te strak) wat het beste resultaat gaf!!
Het zichtbare gedelte van mijn 2-rail baan bouw ik met Fleischmann profi, nog geen resultaat, hou jullie op de hoogte.
Peter
-
Beetje discussie moet wel kunnen op een forum, lijkt me zo . Vooral als het inhoudelijk blijft vind ik het juist boeiend.
Denk dat we het erover eens zijn dat isolatie onder de sporen altijd helpt, ongeacht welke akoestische oorzaak daaraan ten grondslag ligt.
Precies, daar gaat het maar om. Als je een akoestische isolatie onder de rails legt maakt het eigenlijk niks meer uit wat daar dan weer onder zit.
-
Loskoppelen is de juiste methode. Een automotor geeft zijn trillingen niet door aan de carrosserie doordat het ... juist, losgekoppeld is met rubber zittingen.
Ik heb onlangs een voorzetwand gemaakt om de muur met de buren te isoleren. Ik heb een proefje gedaan met het ontkoppelen van de voorzetwand. Dwz. een deel heb ik koud op de muur vastgezet en een deel ontkoppeld door de schroefbevestiging te isoleren met rubber. Daarna kloptesten op de muur en het verschil is opmerkelijk. Helaas ben je op deze manier nog steeds niet van die graf bass dreunen af. Daarvoor moet ik die knakker maar eens aanspreken.
Ik ga voor de modelspoorbouw een proef doen met urethaanschuim. Dat is stevig maar soepel.
-
Hallo allemaal.
Ik zit met een vraagje over geluidsdemping, vandaar dat ik dit draadje maar ophoog geschopt heb.
Binnenkort ga ik beginnen met de start van de bouw van mijn baan op zolder. Nu heb ik nog een rol laminaatondervloer liggen waar aan een kant gouden folie zit en aan de andere kant een soort schuim. De mensen die wel eens laminaat hebben gelegd weten vast wel wat ik bedoel. Zou dit goed te gebruiken zijn voor modelspoor? En misschien heeft iemand er ervaring mee?
-
Niemand die me antwoord kan geven op m´n vraag? ???
-
@Dennis: Veel mensen gebruiken de bekende blauwe platen... Denk dat je een van de weinige bent die deze ondervloer gaat gebruiken. Enige manier om achter te komen is door te testen :) en dan kijken of het bevalt....
Groeten Ronald.
-
Ronald, bedankt voor je reactie. De blauwe platen waren mij inderdaad al bekend. Maar aangezien ik nog een rol heb liggen vroeg ik mij af of er meer mensen waren die dit gebruikt hebben. Maar kennelijk niet. Zoals je zegt kom ik er dan op nog maar 1 manier achter. Ik ga het eens proberen. (y)
-
Hallo,
Plant mijn vraag even hier, er zijn zoveel draadjes over dit onderwerp.. (Maar het antwoord op mijn vraag kon ik niet vinden.)
Voor de baanisolatie / ophoging van het spoor maak ik gebruik van de welbekende blauwe Isofast platen van de Gamma. Nu las ik in de encyclopedie (onderdeel E.11.20.03, zie met name de afbeelding aldaar) dat het zinvol kan zijn om het hele oppervlak van de baan af te dekken met isolatie en daar weer bovenop de stroken isolatie voor de sporen te bevestigen. (Daarmee komt het spoor dus op twee lagen isolatie te liggen en bijvoorbeeld een stationgebouw naast het spoor op één laag.
Tot nu toe ging ik ervan uit dat het volstaat wanneer alleen de sporen op een dergelijke blauwe laag komen te liggen (vergelijk bijvoorbeeld De Lage Zij). Ik weet even niet wat wijsheid is. Misschien dat iemand hierover een bepaalde gedachte heeft die mij verder helpt.
Tweede vraag ziet op het gebruik van dat Isofast-isolatiemateriaal. De ene zijde is echt glad, de andere zijde is wat "ruwer" / poreuser. Welke kant bevestigen jullie op het hout, dus wat is voor julie de boven- of onderkant van het isolatiemateriaal? Of maakt het niets uit?
Mvg,
Robbert
-
Hoi Robbert,
Als je alleen de sporen voorziet van demping zoals bij 'de lage Zij' (en ook bij mijn baan) dan wordt er door de ballast weer contact gemaakt tussen je spoor en het onderliggende hout, met als gevolg dat het niet meer dempt.
Bij een volgende baan ga ik het ook doen met eerst een hele laag isolatie en dan stoken onder de sporen. Dan blijft het echt stil.
In mijn schaduwstation, waar geen ballast gebruikt wordt, is het al stil nl. ;)
Ik heb de ruwere zijde op het hout geplakt om wat meer hechting tussen hout en isolatiemateriaal te hebben, maar andersom zal het ook werken. ook dit heb ik met houtlijm gedaan overigens (onverdund)
Groet,
jakop
-
Hallo Jakop,
Bedankt! Ik had al zo'n vermoeden wat betreft het gebruik van het Isofast. Ik ga denk ik ook de hele baan eerst veranderen in een blauwe wereld en dat dan beschouwen als bodem. Het zijn de kosten niet en heeft bovendien als voordeel dat oneffenheden in het hout (het zijn meerdere segmenten aan elkaar) worden gecompenseerd. Daarnaast ontstaan er ook wat meer mogelijkheden qua reliëf in de baan.
Groet,
Robbert
-
Ik heb goede ervaring met isolatiemateriaal uit de bouwmarkt, dat in in pakken platen wordt verkocht als isolatie/ondergrond voor tegels. Een hele plaat op de tafel en stroken onder de sporen, waardoor het ballastbed natuurgetrouw hoger komt te liggen. Grind van Minitec en vooral hun flexibel blijvende lijm zorgt met elkaar voor stille baan.
grtz,
Wim
-
Minitec
Wim, heeft deze Minitec een website? Ik kan allerlei Minitec-sites vinden maar die gaan geen van alle over lijm en ballast.
Groeten,
Freek.
-
Hoi Freek,
Zoek je deze? (http://www.minitec24.de/gleisbau.htm)
mvg, Fred.
-
Als jullie een advies zouden willen/kunnen geven, hoe zouden jullie dit met RocoLine (met de rubberen bedding!) doen?
Bvd
Johan
-
@Fred: bedankt!
Freek.
-
Ik gebruik rocoline rails, zonder bedding. Bij de vorige baan had ik ook alles bedekt met die blauwe isolatieplaten. In eerste instantie leek dit perfect, tot ik ging ballasten. Het isolatiemateriaal zoog zich vol met houtlijm en werd hard. En tja.. Dan worden de trillingen alsnog overgebracht op het houten frame. Het was niet om aan te horen! Ik heb er daarom voor gekozen om af te breken en het anders te doen. Op de modules ben ik begonnen met een basislaag blauwe isolatie. Daarop heb ik een laag plastic, afkomstig van een vuilniszak, geplakt. Zodat het vocht van het houtlijmmiddel geen contact meer kan maken met het frame. Daarop is opnieuw een blauwe laag aangebracht. Omdat ik wat verschil in landhoogte wil kunnen maken, heb ik daarop nog een 2cm dikke piepschuimlaag geplaatst, maar dat is niet perse nodig denk ik.
Het resultaat: een geruisloze baan! Ik hoor alleen het kedekedeng geluid (y)
Verder is de baan geheel stil. Het enige wat ik nog moet perfectioneren is het bevestigingen van de blauwe isolatie op de plastic ondergrond.. Maar dat komt wel als deze twee modules af zijn.
Greets Johan
-
Hoi Johan,
Gisterenavond heb ik de hele baan (de houten ondergrond) bekleed met de bekende blauwe isolatie. Daarbij heb ik de ruwere zijde op het hout gelijmd, de andere kant van het isolatiemateriaal is wat gladder (net alsof daar een laagje overzit). Ik ga er voorlopig van uit dat de gladde zijde minder (of liever: geen) lijm etc opneemt bij het ballasten dan de wat ruwere / meer poreuse andere zijde.
Overigens gebruik ik Isofast-isolatieplaten van de Gamma.
Groet,
Robbert
-
Hallo Robbert,
Ik gebruik blauwe ondervloer van de Karwei, maar dat zal wel niet heel verschillend zijn.
Ook deze hebben een ruwe en een gladde kant en toch had ik enorm last van rijgeluiden. Echt geen gehoor. Ik hoorde de sound van de 3737 amper nog.
Wellicht is het handig om even een teststukje te maken.. Beetje lullig als je er straks toch nog last van hebt en net als ik weer moet gaan breken.
Succes! (y)
Greets Johan
-
Hallo Johan,
Met wat voor soort lijm heb je de blauwe platen verlijmd?
Ikzelf maak ook gebruik van de blauwe platen van de Gamma, deze verlijm ik met houtlijm (i.c.m. voorstrijk), hierdoor wordt het geluid niet doorgegeven naar de ondergrond.
Dit werkt (in mijn ogen) perfect.
gr. Henk
-
Hallo Henk,
Gewoon met houtlijm.. ;D
Maar ik bleef toch nog overlast houden, daarom heb ik er nu een laag plastic tussen en het rijdt muisstil nu ;)
Greets Johan
-
In mijn schaduwstation, waar geen ballast gebruikt wordt, is het al stil nl. ;)
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe je de rails aan de ondergrond hebt bevestigd in het schaduwstation (ik ga er vanuit dat je in het schaduwstation geen ballast hebt gebruikt)?
Groet, Edwin
-
Nee klopt, geen ballast.
De rails liggen 'los' op de blauwe isolatie met om de ca. 36 (2 rails) een klein messing spijkertje (0.9 x 11 geloof ik) in de grotere gaten die in K-rails zitten.
Dat geeft geen, of iig niet merkbaar, geluid door.
Jakop