BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nscargo op 02 May 2009, 19:53:03

Titel: Motorpost
Bericht door: nscargo op 02 May 2009, 19:53:03
Vandaag heb ik met iemand gesproken die bij hoog en laag beweert dat er een combinatie heeft gereden van een motorpost en een plan E postrijtuig.
De persoon wist niet meer of de motorpost nog bruin was of dat het al in het rood/gele tijdperk was.
Ik heb nog nooit van deze combinatie gehoord, vandaar mijn vraag of deze persoon gelijk heeft.
Harm
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: IJmc op 02 May 2009, 20:04:24
Dat kan.
Nico Spilt heeft op z'n site een foto van de bruine motorpost met een plan C en een plan E/L postrijtuig.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: rard op 02 May 2009, 20:04:41
Dat was inderdaad mogelijk, zie bijvoorbeeld:

(http://www.nicospilt.com/dia/dia1006.JPG)
Bron: www.nicospilt.com (http://www.nicospilt.com)

Combinatie motorpost/ plan c/ plane

Of ze veel zo gereden hebben weet ik niet  ???
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: nscargo op 02 May 2009, 20:07:32
Weer wat geleerd, ik wist het echt niet.
Op de foto van Gerard zie ik zelfs twee postrijtuigen achter een motorpost hangen.
Harm
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: RobbertJan op 02 May 2009, 20:18:28
Ze hebben dus inderdaad zo gereden, ik heb de website van
Nico Spilt ook geraadpleegd voor mijn combinatie van
Bruine Hamo motorpost en Artitec postrijtuig.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: sneek op 03 May 2009, 00:03:36
tot de invoering van het PTT-Sternet in 1979 kon je naast postrijtuigen Plan C en Plan L ook gesloten wagens type Gs met het grote witte opschrift POST tegenkomen achter een bruine mP. Twee mP's werden al in 1976 voorzien van de combinatie huisstijl NS-geel / PTT rood. Die kun je dus ook nog een kleine 3 modeljaren voor genoemde rijtuigen en wagens inzetten.

Met de komst van het sternet en de aparte Expeditieknooppunten in '79 namen de rode Hbbkkss-wagens het over.

grtz,
Wim
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: timtrein op 03 May 2009, 22:43:32
Ik heb trouwens die 'POST' Gs'en nooit in het grootbedrijf op de foto gezien. Of ligt dat aan mij?
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 00:45:36
Ik heb trouwens die 'POST' Gs'en nooit in het grootbedrijf op de foto gezien. Of ligt dat aan mij?
Eh, een beetje ja...
Maar om nou te zeggen, dat ik weet waar een grootbedrijffoto met een Post-Gs achter een mP te vinden is, weet ik niet.
Misschien bij de NVBS...

Groet, Ruurd
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: marco op 04 May 2009, 01:47:11
Dit lijkt erop, maar zonder logo ....

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/153014

Groet,
Marco-
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 02:33:40
Bij mij zelfs helemaal zonder afbeelding.... :'(

ksnapniewrom..... :(

Ruurd
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Taigagaai op 04 May 2009, 09:45:33
Een keertje op F5 drukken doet wonderen, althans bij mij.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Aspelix op 04 May 2009, 10:27:29
Kweenie wrom, maar nu kreeg ik beeld zoals het hoorde. (y)
Zelfs zonder F5

Ruurd
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Jeroen Water op 08 May 2009, 09:09:28
Het kwam zelfs voor dat een mP een postrijtuig én een Gs op sleeptouw nam. Bron van de foto staat eronder vermeld. Helaas is de kwaliteit van de foto slecht, maar het gaat om het idee.

By the way: zo uit mijn hoofd gezegd, in het boek elektrische treinen in Nederland deel 3 staat een kleurenfoto van een mP met een Gv erachter. Hier staat wel het POST logo op.

Jeroen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mP.jpg)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: janw op 30 November 2010, 14:31:58
Ik resusciteer dit draadje even, omdat ik ook op zoek ben naar gesloten goederenwagens die achter de Blokkendoos-mP's hebben gehangen. Bekend zijn de gewone Gs, al dan niet met opschrift POST (op bovenverwezen foto uit het Utrechts Archief ontbreekt dat opschrift).
Interessant aan die foto vind ik ook dat er een ex-groentewagen in de trein zit, en dit geen geelbander lijkt te zijn, wat zou betekenen dat er ook ex-groentewagens (Gls) bij de PTT, en niet alleen VG&L, hebben gediend. Of is deze redenering brandhout?

Maar ook deze foto is interessant:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mP.jpg)
Klopt het dat de gesloten goederenwagen in deze trein geen 'gewone' Gs is (met bol dak) maar een met het minder bolle dak -- het dakprofiel lijkt min of meer overeen te stemmen met dat van de plan L --, en dat je in model dan ook bij onderstaande zou kunnen uitkomen (oud Roco wagentje, waarvan het dakprofiel ook min of meer overeenkomt met een plan E); Of zien we hierboven een Gls?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5574.jpg)


Ook op deze nachtfoto van een mP aan het postperron van Tilburg op de site van Automatic Rock meen ik een dergelijk platter dakprofiel tussen de Gs-en te zien:
http://verzamelingen.automatic-rock.nl/PTT-post/Postvervoer-per-spoor/postvervoer-per-spoor.htm
(tweede wagen achter de mP)

Dat zou dus betekenen dat er drie rechtsgeldige mogelijkheden voor gesloten goederenwagen achter een mP zijn: Gs, Gls, en plattere Gs. Of maak ik het nu te makkelijk?
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Jeroen Water op 30 November 2010, 15:26:41
Ik resusciteer dit draadje even, omdat ik ook op zoek ben naar gesloten goederenwagens die achter de Blokkendoos-mP's hebben gehangen. Bekend zijn de gewone Gs, al dan niet met opschrift POST (op bovenverwezen foto uit het Utrechts Archief ontbreekt dat opschrift).

Tot wanneer hetbben de Blokkendoos mP's dan als zodanig dienst gedaan? De Gs'en met postopschrift kwamen namelijk in 1974 voor het eerst in beeld.

Jeroen
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: MdR op 30 November 2010, 15:50:16
deze?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4506_1.jpg)

Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Deetrein op 30 November 2010, 16:04:38
mP 3032 in Roosendaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img048_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img048_4.jpg)
mvg,
Erich
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: henk op 30 November 2010, 16:34:37
Tot wanneer hetbben de Blokkendoos mP's dan als zodanig dienst gedaan? De Gs'en met postopschrift kwamen namelijk in 1974 voor het eerst in beeld.

Jeroen

De Blokkendoos motorposten zijn al in de jaren zestig allemaal als zodanig uit dienst gegaan.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: janw op 30 November 2010, 23:05:36
OK, dit verheldert al wat. Ik was bij het hierboven veronderstelde gekomen op basis van foto's (bv. Electrische treinen in NL deel 1 p. 99 en 100; Albers Met de trein door NL p.  252, 259 260, 369 (maar geen van deze foto's is met zekerheid als PTT-rit aan te wijzen); en het NS-boekje '144' uit 1963, p. 12 waarop VG&L en PTT min of meer als samenhangend systeem worden gepresenteerd; en tenslotte vooral Rail Magazine april 2010 p. 61 waar een mP met een rijtje geelbanders in de stukgoederendienst staat (in 1960). De foto uit het Utrechts Archief uit 1966 laat zien dat andersom ook de Gs al lang voor het opschrift POST erop kwam in '74 in de postdienst reden. Er reden in de jaren '60 dus zowel mP's in de stukgoederendienst als gesloten goederenwagens in de postdienst.
De vraag is dan: vanaf wanneer reden er Gs en/of Gls in de postdienst, en welke subtypes precies? De combinatie van Gs en Blokkendoos-mP moet op basis van de foto uit HUA net mogelijk zijn (1966), maar wellicht is de overlap groter.
De recente artikelen over de Geelbanders heb ik niet bij de hand, daar kan misschien ook nog wat uit te halen zijn.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Robert B. op 01 December 2010, 11:45:55
mP 3032 in Roosendaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img048_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img048_4.jpg)
mvg,
Erich

Hadden ze destijds niet beter gewoon een aantal plan V's kunnen ombouwen tot posttrein? Zo'n lange locomotief met één zo'n korte rijtuig is geen gezicht vind ik. Het is net alsof je met je camper een vouwwagen meeneemt
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Overlast op 01 December 2010, 11:53:46
Dat denk ik niet, @Deetrein. Volgens mij hebben ze juist voor een mP gekozen om de lengte van de trein aan te kunen passen aan de hoeveelheid post die vervoerd moet worden, door wel of geen bepaald aantal wagens aan te koppelen. Daarnaast is een mP technisch ook wat anders dan een stel plan V: een mP trekt bijv. veel sneller op en is i.v.m. het gewicht van post anders afgeveerd.
Of het wel of geen gezicht is, is niet bepalend voor de keuze die men maakt.

Maarten
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Thom op 01 December 2010, 12:23:12
Dat een mP sneller optrekt komt natuurlijk omdat de tractieinstallatie gelijk is aan die van een Victor, alleen de trein is een bak en twee draaistellen korter en dus lichter  ;)

Zouden ze een plan V verbouwen dan moet je ook die tweede bak mee zeulen, en gaat dus de totale trekkracht weer achteruit, zodat je er weer minder wagens achter kunt hangen  ;)
Daarnaast werden die plan V's net gebouwd, en dus bedoeld voor de reizigers dienst, die waren dusook niet over.
En een groot verschil is natuurlijk dat het casco verschillend was, gezien plan V een AK met trekboom heeft en een mP normaal stoot en trekwerk wat een heel aner krachten systeem vereist van de bak.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Biels op 01 December 2010, 14:43:38
Citaat
Zo'n lange locomotief met één zo'n korte rijtuig is geen gezicht vind ik

Het is geen locomotief het is een gemotoriseerd post rijtuig.

Biels
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: johnny-VIRM op 01 December 2010, 14:48:49
even een aanvulling, alle onderdelen van de mp waren uitwisselbaar met plan T, de weerstanden stonden op het dak omdat het bij het trekken langer duurde voor ze uit deze standen waren, voor de plan L etc. hadden ze zelfs een verwarming schakelaar, die later is geisoleerd.  (bron heb er zelf aan gewerkt)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: henk op 01 December 2010, 14:57:46
Er mocht een voertuig worden ontworpen speciaal voor postvervoer. Dat is bijzonder en we mogen er denk ik wel vanuit gaan dat men deze unieke kans heeft aangegrepen om precies te bouwen wat men nodig dacht te hebben. Dat was kennelijk geen aangepaste plan V.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: MdR op 01 December 2010, 15:24:08
vraagje: is de kopvorm van de MP gelijk aan plan T/V? (behalve de seinbalk en bufferbalk dan)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Richey op 01 December 2010, 15:25:34
Beter gezegd, ze hebben ook wel gereden met een stuk of 3/4 personenrijtuigen. Welliswaar voornamelijk voor overbrengingsritten, maar toch. Die bakken konden dan ook de rijtuigen mee verwarmen en al...

Bron: mijn vader heeft er op gereden... :)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: NS 1100 op 01 December 2010, 16:12:09
vraagje: is de kopvorm van de MP gelijk aan plan T/V? (behalve de seinbalk en bufferbalk dan)

Nee, de kop van een mP is platter en lager.

Het wordt trouwens eens tijd dat een fabrikant dit model in 1:87 uitbrengt!
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Rick op 01 December 2010, 16:32:08
Interessant aan die foto vind ik ook dat er een ex-groentewagen in de trein zit, en dit geen geelbander lijkt te zijn, wat zou betekenen dat er ook ex-groentewagens (Gls) bij de PTT, en niet alleen VG&L, hebben gediend. Of is deze redenering brandhout?
Misschien heb je wat aan deze foto?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_B_06b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dia_B_06b.jpg)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: spoorzeven op 01 December 2010, 16:40:06
Apart: als ik de foto die Rick net plaatst naar de onderbalk sleep, zie ik opeens coilwagons.
Ik denk echter niet dat de rood/gele MP in Ut iets met de voormalige geelbanders er achter te doen heeft. Die stonden daar volgens mij als een soort opslag.
Ten aanzien van het postperron in Amsterdam uit 1966: post naar het buitenland (Duitsland) wilde ook nog wel eens per gesloten wagon reizen.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Rick op 01 December 2010, 16:54:53
Oeps, dat foutje is inmiddels aangepast.
Verder heb ik geen idee wat de mP en de wagens daar deden, het bijschrift van de dia vermeldt daar verder ook niks over.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Nederduitsemeester op 01 December 2010, 20:20:53
Misschien gewoon even opgesteld zodat de meester een bakkie koffie kon gaan halen ;D, het postperron lag verder naar het oosten.

Groeten Erwin ;)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Jeroen Water op 17 July 2012, 14:02:52
Vandaag een Plan E Postrijtuig van de zomeractie Ramsj aangeschaft. Die mag mooi achter mijn bruine mP meelopen, soms afgewisseld of vergezeld van twee Gs'jes met POST opschrift. Kickuh!!!!!!

Nu nog een echte 1:87 mP.....  (y)

Jeroen
 
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: JAB van Ree op 17 July 2012, 14:09:44
Sja die mP... je zou in elk geval een Kleinspoor Jules-I kit kunnen nemen voor de oude mP. Heeft ooit op dit forum een mooie foto van gestaan : Plan E/L postbak achter een oude mP. Helaas was het een zwart-wit foto, anders was het feest compleet geweest.

Wat de 'nieuwe' mP betreft : mooie tussenstap na de Plan V voor Roco, als opmaat naar een Plan U? ;D
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: janw op 17 July 2012, 14:51:20
Ik kan je de kartonnen bouwplaten leveren van mijn model, zie hier:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,26772.0.html

Heb je nog wel wat werk aan, maar het is goed te doen.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Jeroen Water op 17 July 2012, 14:58:42
Sja die mP... je zou in elk geval een Kleinspoor Jules-I kit kunnen nemen voor de oude mP. Heeft ooit op dit forum een mooie foto van gestaan : Plan E/L postbak achter een oude mP. Helaas was het een zwart-wit foto, anders was het feest compleet geweest.

Wat de 'nieuwe' mP betreft : mooie tussenstap na de Plan V voor Roco, als opmaat naar een Plan U? ;D

De Mat'24 mP's deden in 1974 al geen dienst meer voor de posterijen. Ik ben dus aangewezen op een mP 3000, nu nog van Marklin, hopelijk ooit een echte 1:87. Van mij mag Roco die echt gaan doen nar Plan V en Plan T!

Overigens zou ik ooit nog wel eens een Mat'24 op de baan willen hebben, maar dan bijvoorbeeld de Motordienstwagen Jaap (Mdw) voor wegleerritten.....

Jeroen
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: guest7823 op 17 July 2012, 19:03:40
De mP's konden ook (tot max. 3) in multiple rijden.

D'r staat me zelfs een foto bij, van een proefrit waarbij er de nodige wagens achter hingen. Weet niet meer of dat nu goederen- of personenrijtuigen waren.

De mP's waren duidelijk ontworpen om ook nog ander (buffer) materieel mee te kunnen nemen. Van daar de verhoudingsgewijs overgedimensioneerde tractie installatie.

Plan V woog 86 ton (43 ton per bak dus ongeveer).
Een mP woog 52 ton en kon 15 ton laden
Een Hbbkkss woog leeg 16,5 ton en kon 24 ton laden.

Een mP met drie Hbbkkss (niet echt uitzonderlijk) komt dus totaal op 188,5 ton bij volle belading. Dan zit je dus ruim op het dubbele van een Plan V. Dus zo ruim was de tractie installatie nu ook weer niet in sommige gevallen.

D'r staat me wel ergens een verhaal bij dat een lege mP inderdaad de schoenen uit je veters trok bij het optrekken  (y)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: timtrein op 17 July 2012, 19:48:39
Klopt, een mP mocht 200 ton slepen. En als je dan los bent dan trek je best snel op.
Koploper (sic) in optrekken schijnt de 1600 op noodbesturing te zijn ;)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: guest7823 op 17 July 2012, 21:25:54
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c8/MP_met_H-posten%2CAc.jpg)

Bron wikipedia

En een topic (met plaatjes) over mP's op Spoorforum (http://www.spoorforum.eu/spoorforum/phpBB3/viewtopic.php?f=29&t=212&st=0&sk=t&sd=a&sid=7d380f09573cd5e2ec6820254534f2e6)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Overlast op 17 July 2012, 22:46:09
mP´s trokken zelfs sneller op dan plan Y (Sprinters).
Het zou inderdaad mooi zijn als er een 1:87 model zou verschijnen. Ik heb nog THS onderdelen (dak en zijwanden) voor een mP liggen, maar die is zelf ietsje te kort, ik denk zo´n halve centimeter.

Maarten
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: guest7823 op 21 July 2012, 14:21:18
Niet het plaatje dat ik me herinner (zal wel in een OdR artikel staan oid), maar waarschijnlijk wel dezelfde trein:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/mP_testtrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/mP_testtrein.jpg)
uit "Elektrische treinen in Nederland 3" van de Alk uit 1997
een foto van J.C. de jongh van de proefrit van de mP3001 met als belasting de Blokkendoosrijtuigen B5845, AB 5619, A5505, B5841 en B5101.
Amersfoort 24 augustus 1965
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: guest7823 op 21 July 2012, 14:35:20
mP´s trokken zelfs sneller op dan plan Y (Sprinters).

uit hetzelfde boek (Elektrische treinen in Nederland 3):

Daar (Velsertunnel), op een helling van 16 promille trokken de 3001 en 3003 een trein van 200 ton uit stilstand naar boven.......... Pas echt stil werd men van de aanzetversnelling van de losse (lege) motorpost. In slechts 55 seconden bereikt deze de maximum dienstsnelheid van 125 km/u. Dat zijn prestaties waar zelfs de Sprinters (125 km/u in 70 seconden) niet aan kan tippen.

Hierbij gaat het dan om de oorspronkelijke sprinters (20XX), dus niet de modellen met een tussenbak (28XX). Die waren trager dan de eerste modellen
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Arjen-V op 21 July 2012, 14:53:46
mP's werden in hun laatste dienstjaren bij NS-Cargo/Railion ook ingezet voor Sternet-treintjes tussen de werkplaatsen en andere overbrengingsritjes.

(http://farm4.staticflickr.com/3204/2416396465_89d549f8cc_z.jpg?zz=1)

Bron: Björn nielsen (http://www.flickr.com/photos/bjornnielsen/2416396465/sizes/z/in/photostream/)

(http://farm5.staticflickr.com/4042/4394544386_b116d0157f_o.jpg)
Bron Sicco Dierdorp (http://www.flickr.com/photos/41266938@N07/4394544386)

Hier nog wat voorbeelden (http://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/sets/72157623402293249/with/4394545364/)
Leuke modelbaan treintjes overigens mooi kort en leuke samenstellingen.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 21 July 2012, 16:02:45
Klopt, een mP mocht 200 ton slepen. En als je dan los bent dan trek je best snel op.
Koploper (sic) in optrekken schijnt de 1600 op noodbesturing te zijn ;)

1600 op noodbesturing is inderdaad heel bizar...menig sportwagen houd je dan niet bij echter moet het wel droog zijn i.v.m. Doorslippen :-)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 21 July 2012, 16:45:53
Was de ERTMS testtrain als besproken als mP?
Heb even geen plaatje maar kan ik altijd maken nog ;-)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: guest7823 op 21 July 2012, 17:05:00
1600 op noodbesturing is inderdaad heel bizar...menig sportwagen houd je dan niet bij echter moet het wel droog zijn i.v.m. Doorslippen :-)

Uit nieuwsgierigheid:
Kan je kort uitleggen wat een "1600 op noodsturing" ongeveer inhoud? Mag hier maar als het te ver OT is ook via (P)Mail

Zet je dan domweg in een keer de 1750v op de motoren  :o
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 21 July 2012, 17:19:10
Een 1600 op noodbesturing komt er eigenlijk op neer dat alle beveiligingen worden omzeilt en dat je met de rijcontroler bepaalt hoeveel stroom je doorlaat naar de tractie motoren, het is dan ook goed oppassen dat je niet gelijk het onderstation eruit laat klappen.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Ascona op 21 July 2012, 17:27:52
en over wat voor soort acceleratie praat je dan,in de zin van hoelang tot een bepaalde snelheid.
Dan is het voor mij een beetje tastbaar.
Wist wel dat de 1600 wat dat aangaat een beresterke loc was maar dat ie echt zo snel kon optrekken,daar kan ik me niet echt een beeld van vormen.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 21 July 2012, 17:54:53
Als ik de kans eens krijg zal ik het filmen, echte gegevens heb ik er niet van maar vermoed dat je bij droog weer ongeveer in zes seconden de 120 km/u bereikt echter zonder wagens natuurlijk.

Ik heb wel een filmpje bij normaalbedrijf van 0 naar 140 meende dat het ongeveer 10 seconden was maar er hing nog een defecte 1600 aan :-)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: timtrein op 21 July 2012, 20:49:52
Je hebt een uurvermogen (!) van 5100 kW (= voor 84 ton...), is bijna 7000 pk.
Een snelle Porsche is 620 pk en weegt 1,37 ton. Die heeft omgerekend per kilo 5x meer vermogen dan het uurvermogen van een 1600. Voor een trein is dat een hele gunstige waarde ;)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Emiel_nl op 21 July 2012, 23:25:19
Het is iets minder: 4540 kW, wat in theorie iets van 6100 pk zou zijn. Alleen zit er op het rijden met noodbesturing enige restricties: je mag niet meer dan 2000 kW uitsturen. Dit om te voorkomen dat de bovenleiding beschadigt of het onderstation er mee uitscheidt.

Overigens kan je in de noodbesturing in 4 seconden op de 100 km/h zitten. Uiteraard wel met losse loc+schone en droge sporen.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Duvel op 22 July 2012, 00:25:32
Het is iets minder: 4540 kW, wat in theorie iets van 6100 pk zou zijn. Alleen zit er op het rijden met noodbesturing enige restricties: je mag niet meer dan 2000 kW uitsturen. Dit om te voorkomen dat de bovenleiding beschadigt of het onderstation er mee uitscheidt.
Vreemd, want een OS kan dat met gemak aan...
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Post49 op 22 July 2012, 00:31:10
Volgens de overlevering was het niet aanbevolen om in een lege mP mee te rijden op losse stoelen. Je ging gewoon omver. En ik bedoel geen wisselstraten ;D.

Gr. Erik.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: sneek op 22 July 2012, 01:00:55
toen was de post nog snel  ::)
PTT stond niet voor niets voor: Per Turbo Trein  ;D

grtz,
Wim
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Emiel_nl op 22 July 2012, 01:01:44
Vreemd, want een OS kan dat met gemak aan...
Het onderstation kan dat opzich wel aan. Maar als er meer tractievoertuigen in hetzelfde gebied al aan het slurpen zijn, dan kan een 1700 of 1800 op de noodbesturing de definitieve doodsteek zijn. Zodoende: nooit meer dan 2000 kW gebruiken.

Volgens de overlevering was het niet aanbevolen om in een lege mP mee te rijden op losse stoelen. Je ging gewoon omver. En ik bedoel geen wisselstraten ;D.

Gr. Erik.
Dat klopt inderdaad. Dat komt omdat de tractie-installatie gelijk is aan die van een Plan V. Dus ook twee tractiedraaistellen, maar dan onder één rijtuig. Dus ja, dat wil wel.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: spoorzeven op 22 July 2012, 01:15:26
toen was de post nog snel  ::)
PTT stond niet voor niets voor: Per Turbo Trein  ;D
grtz,
Wim
En nu komt het weer per postkoets...........Dagen onderweg soms.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: obb70 op 22 July 2012, 10:55:58
Maar ook deze foto is interessant:
Klopt het dat de gesloten goederenwagen in deze trein geen 'gewone' Gs is (met bol dak) maar een met het minder bolle dak -- het dakprofiel lijkt min of meer overeen te stemmen met dat van de plan L --, en dat je in model dan ook bij onderstaande zou kunnen uitkomen (oud Roco wagentje, waarvan het dakprofiel ook min of meer overeenkomt met een plan E); Of zien we hierboven een Gls?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cimg5574.jpg)


Ook op deze nachtfoto van een mP aan het postperron van Tilburg op de site van Automatic Rock meen ik een dergelijk platter dakprofiel tussen de Gs-en te zien:
http://verzamelingen.automatic-rock.nl/PTT-post/Postvervoer-per-spoor/postvervoer-per-spoor.htm
(tweede wagen achter de mP)

Dat zou dus betekenen dat er drie rechtsgeldige mogelijkheden voor gesloten goederenwagen achter een mP zijn: Gs, Gls, en plattere Gs. Of maak ik het nu te makkelijk?
Het idee van roco bij dit model was een 'groentewagen' voorzover ik begrepen heb ;-)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Ascona op 22 July 2012, 12:04:33
Als ik de kans eens krijg zal ik het filmen, echte gegevens heb ik er niet van maar vermoed dat je bij droog weer ongeveer in zes seconden de 120 km/u bereikt echter zonder wagens natuurlijk.

Ik heb wel een filmpje bij normaalbedrijf van 0 naar 140 meende dat het ongeveer 10 seconden was maar er hing nog een defecte 1600 aan :-)



Kijk,is t voor mij als niet mcn tastbaar.
Wow,das behoorlijk snel,als je dat met de auto redt dan heb je toch geen flauw ding.
Ik heb ooit een Opel Kadett GSI 2.0 16V gehad met 156 pk,die deed het ook in 7 seconden naar de 100,en dan zit je in kuipstoelen in de gordels,kan me voorstellen als je dat als mcn met een 1600 dat je je heel goed moet vasthouden.
Ik denk dat het verschil tussen een auto (de genoemde porsche) en een loc erin zit dat je met een auto moet schakelen en een verbarandingsmotor maar in een beperkt toerengebied zn maximale vermogen levert,een electromotor levert dat vrijwel meteen,en dan continu,toch?
Lijkt me wel machtig om mee te maken met zo'n groot apparaat :o
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 22 July 2012, 12:23:31
Als je inderdaad zo optrekt lazerd ook alles van je stuurtafel af. Bind me niet vast aan die seconden tot 120 maar mijn vermoeden is dat. Helaas kan ik niemand meenemen omdat dit simpelweg niet mag i.v.m. De veiligheid. Wordt je gecontroleerd en heb je iemand mee kun je rekenen op een fikse boete.
En terechtwijzing. Je begrijpt dat niemand daarop zit te wachten... Echter kan ik het wel filmen :-)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Olaf op 22 July 2012, 12:25:35
Dit komt al aardig in de buurt:
http://www.youtube.com/watch?v=U4nMNVe9wmk&feature=autoplay&list=HL1342952524&playnext=1
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Chris2412 op 22 July 2012, 12:41:11
We zullen maar zwijgen over een losse Taurus.
Dat jaagt echt bij het optrekken en volledig uitsturen.

Groetjes chris
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Ascona op 22 July 2012, 12:46:46
machtig filmpje (y)
stiekum is de serie 1600 mijn favo loc,al vanaf dat ze in dienst gesteld zijn.
Ik vond zeker de oerversie met het nr in het midden en de losse typhoons geweldig!!
Gek genoeg heb ik dat niet met een 1700,al ziet die er exact eender uit.
Op de 1 of andere manier smoelt die anders,maar dat kan ook aan mij liggen.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Emiel_nl op 22 July 2012, 13:04:49
Dit komt al aardig in de buurt:
http://www.youtube.com/watch?v=U4nMNVe9wmk&feature=autoplay&list=HL1342952524&playnext=1
Dit lijkt niet eens op de noodbesturing. Met een DDAR trek je al bijna net zo snel op. De laatste keer dat ik een losse loc van Ut naar Asd bracht, zat ik zonder noodbesturing al met zo'n 15 seconden van 40 km/h op 100 km/h.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Olaf op 22 July 2012, 13:10:37
Dat is inderdaad geen noodbesturing, vandaar dat ik zei dat het in de buurt komt ;)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Emiel_nl op 22 July 2012, 13:16:44
Mijns inziens komt het zelfs niet eens in de buurt van de noodbesturing. Als dit een rit is met losse loc, dan is het tractiewiel niet eens over de helft geweest.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Emiel_nl op 22 July 2012, 13:25:43
machtig filmpje (y)
stiekum is de serie 1600 mijn favo loc,al vanaf dat ze in dienst gesteld zijn.
Ik vond zeker de oerversie met het nr in het midden en de losse typhoons geweldig!!
Gek genoeg heb ik dat niet met een 1700,al ziet die er exact eender uit.
Op de 1 of andere manier smoelt die anders,maar dat kan ook aan mij liggen.
Qua casco en draaistellen zijn de 1600/1800 en 1700 gelijk. Hooguit dat bij de 1700 andere ATB-spoelen aan het draaistel hangen. Maar wat het wellicht kan zijn: bij de 1600/1800 en 1700 zit er een ventilatie-bak op het dak die niet bepaald symmetrisch is. Dat zie je aan deze foto's:

http://www.flickr.com/photos/homcn/4432175555/
http://www.flickr.com/photos/homcn/4372932642/

Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: timtrein op 22 July 2012, 21:13:11
Het is iets minder: 4540 kW, wat in theorie iets van 6100 pk zou zijn.
Ja dat is het continuvermogen. Het uurvermogen ligt hoger, het maximaal vermogen vermoedelijk nog hoger ;) maar die gegevens kan ik zo niet vinden.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Olaf op 22 July 2012, 21:32:51
Qua casco en draaistellen zijn de 1600/1800 en 1700 gelijk. Hooguit dat bij de 1700 andere ATB-spoelen aan het draaistel hangen.

En een andere ATB-asgever, andere retourstroomborstels, ander(e) wielflenssmering(reservoir), andere opstelling kopwandkranen die ook nog eens van een ander type zijn, fabrieksplaat, andere zijwandroosters en zo zijn er nog wel wat verschillen. Heel wat meer dan hooguit een ATB-spoel.

Citaat
Maar wat het wellicht kan zijn: bij de 1600/1800 en 1700 zit er een ventilatie-bak op het dak die niet bepaald symmetrisch is. Dat zie je aan deze foto's:

http://www.flickr.com/photos/homcn/4432175555/
http://www.flickr.com/photos/homcn/4372932642/

Groetjes,
Emiel

Wat is op dat gebied dan het verschil tussen een 1600 en 1700?
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Arjen-V op 22 July 2012, 21:45:04
zou toch zweren dat dit topic over motorposten ging en niet over 1600/1700/1800 in noodbedrijf  ???.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 22 July 2012, 22:14:53
Arjen,

Klopt het GING inderdaad over motorposten :-) nu over de 1600  ;D
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 22 July 2012, 22:15:41
Perron :-) geluk
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Emiel_nl op 22 July 2012, 22:26:51
En een andere ATB-asgever, andere retourstroomborstels, ander(e) wielflenssmering(reservoir), andere opstelling kopwandkranen die ook nog eens van een ander type zijn, fabrieksplaat, andere zijwandroosters en zo zijn er nog wel wat verschillen. Heel wat meer dan hooguit een ATB-spoel.
Ik weet wel dat er veel meer verschillen zijn, maar die zijn lang niet altijd even goed zichtbaar. Zoals retourstroomborstels, wielflenssmering en asgevers. Echt grote verschillen hebben de 1600/1800 en de 1700 aan de buitenkant niet. Aan de binnenkant des te meer, hoewel de draaistellen en tractiemotoren uitwisselbaar zijn, want die zijn dan weer wel hetzelfde.

Wat betreft die ventilatorbak op het dak, die is bij beide loctypes hetzelfde.
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Arjen-V op 22 July 2012, 22:39:18
Arjen,

Klopt het GING inderdaad over motorposten :-) nu over de 1600  ;D
kansloos  >:(
Een kleuterklas presteert het om nog langer de aandacht bij 1 onderwerp te houden hoe moeilijk is het nou, wil geen mod uithangen maar als je het er perse over moet hebben maak een nieuw topic.
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Emiel_nl op 22 July 2012, 22:47:10
Tja, alsof de wereld nu vergaat...
Groetjes,
Emiel
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: Mcn1986 op 23 July 2012, 09:42:22
kansloos  >:(
Een kleuterklas presteert het om nog langer de aandacht bij 1 onderwerp te houden hoe moeilijk is het nou, wil geen mod uithangen maar als je het er perse over moet hebben maak een nieuw topic.

Arjen, het was een grapje, vandaar het lachenbekje. Eigenlijk heb je inderdaad gelijk. Momenteel hebben we het over vermogen e.d.

Iedereen weer on topic mP?
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: hielke1501 op 20 October 2012, 19:48:20
Dan heb ik nog wel een vraag. Sinds kort heb ik gelukkig nog een mooie bruine mP kunnen bemachtigen en ik had al H-post wagons. De vraag is toch eigenlijk wel: heeft deze combinatie ook echt gereden?

Gr, Hielke
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: jakop op 20 October 2012, 19:51:58
Zie hier (http://www.google.nl/imgres?num=10&hl=en&biw=1024&bih=432&tbm=isch&tbnid=yuOZw7SkmU1_yM:&imgrefurl=http://forum.3rail.nl/index.php%3Ftopic%3D14291.0&docid=il9cqY5gW2gC_M&imgurl=http://i107.photobucket.com/albums/m317/Blausee-Mitholz/web/IMG0042.jpg&w=800&h=533&ei=YuSCUNvxKKOl0QXz34GIBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=371&vpy=60&dur=2343&hovh=183&hovw=275&tx=177&ty=130&sig=117942993756620818120&page=2&tbnh=130&tbnw=197&start=8&ndsp=12&ved=1t:429,r:9,s:0,i:96)  ;)
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: hielke1501 op 20 October 2012, 19:54:36
Whow snelle reactie, die foto had ik inderdaad ook gevonden. Alleen heeft mijn motorpost geen geel vlak op de voorkant.

Gr Hielke
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: roadster36 op 20 October 2012, 21:05:25
ja hoor dat heeft ook gewoon gereden ;D
Titel: Re:Motorpost
Bericht door: hielke1501 op 20 October 2012, 21:06:29
En hartelijk bedankt ;D