BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Stefke op 29 March 2009, 16:38:38
-
Hoi allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het uitkijken om te starten met een baan in schaal N.
15 jaar terug had ik al eens een baan in HO, maar deze heb ik weggedaan.
Ik zie hier heel veel nuttige info, maar wat ik eigenlijk nergens kan zien is het belangrijkste :
DE PRIJS.
Kan iemand mij zeggen wat ik als startprijs in gedachten moet houden? Het maken van een baanplan is 1 ding : maar het prijskaartje dat eraan vasthangt is een andere zaak!
Een baan die volledig klaar is, die prijs is onvoorspelbaar, maar startprijs?
Ik heb een ruimte van 3 meter op 3 die volledig kan benut worden...
dank u!
-
Als het gaat om het prijskaartje van een baanplan te bepalen, kun je gebruik maken van het tekenprogramma van dat baanplan. Het programma kan een opgave maken van de nodige railsstukken. Dat neem ik over in een spreadsheet (knippen en plakken). In de spreadsheet heb ik de prijslijst van de rails geplaatst en dan is alles heel eenvoudig uit te rekenen. Prijzen kun je opzoeken op de websites van je favoriete winkels.
Sander
-
Het gaat me niet alleen om de prijs van de sporen en de locs, maar ook gereedschap en materiaal! wat moet ik ongeveer bedenken als startprijs?
-
Poll gesloten, dat zien we niet zitten.
Voor de rest hangt het heel erg samen hoe je de boel wilt aanpakken.
Dat geld niet alleen voor het modelspoor, maar ook voor het gereedschap.
Dus eigenlijk is hier amper antwoord op te geven.
-
Misschien was de poll wel bedoeld om het ons wat makkelijker te maken. De prijs is dus 100-, óf 200 euro.
Goed, 200 euro is mijn antwoord. Per maand. En dat een jaar lang. Dan wordt het al wat, maar nog is het raadzaam om te kijken naar 2e hands spullen. Op rommelmarkten naar gereedschap en materiaal, op eBay en Marktplaats en op beurzen naar vast- (rails etc.) en rollend materieel.
-
Misschien was de poll wel bedoeld om het ons wat makkelijker te maken. De prijs is dus 100-, óf 200 euro.
Als dat duidelijk was vermeld.
Als Stefke dat bedoelt, pas ik dat zo aan.
-
Tuurlijk bedoel ik dat op die manier. Ik wil niet afgeschrokken worden door de prijs, maar goed voorbereid. Ik wil weten waar ik aan begin....
Het is een zeer mooie hobby....
Ik heb al veel startpackets gezien voor € 700??
En dat is dan enkel sporen en 1 treintje...
Ik zou graag willen weten wa je meer nodig hebt, bvb :....... wat heb je allemaal nodig om te starten?
Kijk : ik zit er weken mee in mijn hoofd maar geraak niet echt begonnen....
Beginnen is het moeilijkste.. en uiteraard het meest kostelijke.. das logisch....
-
Dan ga ik met Huub mee.
Hoewel het nog steeds lastig blijft.
Welk merk wil je gaan rijden ?
Trix of Fleischmann ? Iets anders ?
-
Als je N rijdt maakt het merk niet veel uit. ;)
-
Voor de prijs wel.......
-
ik denk aan fleischmann. omdat ik volgende aanbieding gevonden heb:
1 x 9189 fleischmann N spoor set "B"
1 x 9190 fleischmann N spoor set "C"
2 x 9191 fleischmann N spoor set "D"
1 x 9194 fleischmann N spoor set "E"
1 x 9196 fleischmann N spoor set "F"
2 x 9104 fleischmann 27,5mm
8 x 9102 fleischmann 57,5mm
12 x 9191 fleischmann 111mm
1 x 9114 fleischmann ontkoppel spoor 111mm
2 x 9100 fleischmann 222mm
2 x 9128 fleischmann 7,5°
1 x 9127 fleischmann 15°
5 x 9123 fleischmann 7,5°
2 x 9136 fleischmann 15°
1 x 9131 fleischmann 15°
1 x 9130 fleischmann 30°
7 x 9120 fleischmann 45°
1 x 9499 fleischmann overweg
dit alles voor 500 euro ... Ik kan moeilijk inschatten wat ik dan kan leggen...
maar verschillende merken zijn toch compatibel of niet?
-
maar ik vermoed een kleine vergissing.... Ik bedoelde niet om er een poll van te maken. Wat ik vooral wilde weten is wat jullie in gedachten hebben als startbudget..
Sorry voor de foute manier van weergeven....
Mijn vraag is dus véél makkelijker te zeggen als : WAT IS HET STARTBUDGET VOOR EEN MODELBOUW N SCHAAL.???
materiaal, sporen, gereedschap, ....
-
er hoort nog een vragje voor die van Chris, wat wil je bouwen, rijden , of bouwen en rijden, waar ligt je prio.
Als je dat weet stel je de vraag, wat wil je nabootsen, welke stijl heb je in je hoofd, wat spreekt je aan, eventueel aangevuls met land en tijdperk.
Dan kijk je of je wensen uberhaupt makkelijk te verwezelijken zijn in N, en dan ga je pas kijken naar merk en prijs.
en de prijs, dat kan je alleen zelf maar bepalen en bedenken, zeker als je materiaal en gereedschappen meerekent.
kan hier alleen maar mijn standaard antwoord geven die ik op mn werk ook geef op de vraag wat een belettering kost van een voertuig: tussen de € 10 en € 10.000, ligt er maar net aan wat je wensen zijn, dus die pol is lichtelijk onzinnig
Wij kunnen niet zien wat je al in huis hebt aan gereedsschap, maar ook het basis gereedsschap oeft niet de hoofdprijs te zijn, maar ga ook niet gelijk van de prijsstunters en Lidl aanbiedingen uit.
Soms zit er wat leuks tussen, maar meestal is het brandhout als je er langer plezier van wilt hebben.
Zolang je niet gelij wilt beginnen met kant en klare kleinserie modellen, zal de prijs in de verschillende schalen niet zover uit elkaar liggen, en hoef je ook niet te beginnen met een startset uit de hoogste categorie
-
Poll gesloten, titel aangepast.
-
Ja stefke wat heb je aan een budget ik vind dat je gewoon moet beginnen.
Koop een startset liefst via ebay of marktplaats en bouw hetgene je wilt maken stap voor stap op.
Iedere hobby is duur maar het is maar net wat je er zelf voor over hebt of kunt hebben.
Haastige spoed is zelden goed ook in deze hobby denk ik.
Ik zou zelf nooit voor fleischmann rails kiezen maar voor peco railmatriaal dat is goedkoper en beter wat betreft de wissels vooral.Maar goed ik ben ook geen beginner meer intussen.
Maar laat je niet leiden door wat het allemaal kost je kunt toch niet alles in 1 keer kopen, tenminste ik niet ;D
Groetjes marco
-
Marco,
Nu spreek je jezelf wel een beetje tegen. Eerst adviseer je om een startset te kopen, en vervolgens adviseer je om voor Peco rails te kiezen. Hoewel een startset nog steeds een leuk uitgangspunt voor de treinen en de trafo (of het digitaal systeem) kan zijn, kan het wellicht goedkoper als je de rails toch niet gaat gebruiken. Een digitaalsysteem hoeft niet zo duur meer te zijn (wederom via eBay of Marktplaats, maar sommige winkels bieden de Multimaus of de Profi Boss ook goedkoop aan) en een eerste loc is ook goed te krijgen voor een leuke prijs.
-
Beste Stefke,
Het volgende antwoord ga je niet leuk vinden, maar zal hoe dan ook zeker nog een keer van pas komen. (overigens bedoel ik het volgende niet om je te kwetsen)
Je moet niet je wensen in de modelspoorhobby puur laten afhangen van je budget. Maar je budget zo veel mogelijk proberen te koppelen aan hetgeen je wilt.
Anders ga je gegarandeerd een heel slap aftreksel van een baantje krijgen.
Dus wat je doet is het volgende:
Je gaat heel goed nadenken wat je wilt in N. (zonder rekening te houden met geld in eerste instantie)
Als je bij de voorgaande stap een antwoord hebt ga je kijken wat dat in het totaal kosten moet, en dat bedrag smeer je ruw weg uit over de tijd die je wilt gaan gebruiken om te bouwen. b.v. 10 jaar.
Dan kijk je of je dat kan betalen.
Kan dat dan voer je het uit. Kan dat niet moet je bezuinigen en voer je het iets wat versoberde plan uit of begin je eerst weer bij stap 1.
Verder advieseer ik ook Peco (code 55) rails. Niet zo zeer alleen omdat het een stuk goedkoper is, maar vooral omdat het er beter en realistischer uit ziet.
m.v.g.
Mark
-
Mark,
is peco 55 aan te sluiten op minitrix of is dat de 80
rob
-
Of Minitrix (code 80) met Peco (code 80 en code 55) te gebruiken is?
Korte antwoord, ja. Lange antwoord, hangt ervan af.
Als je Peco code 55 gaat gebruiken betekent dat dat je per definitie met flexrails gaat werken op een vaste baan of met modules en bij het leggen van de rails met een slijpschijfje en soldeerbout aan de gang gaat. Bovendien zul je aan de knutsel moeten met wisselaandrijvingen.
Als je bijvoorbeeld standaard Minitrix gebruikt kun je zelfs 'tapijtrijden' (nou ja, tafelkleed en dan niet hoogpolig of laminaat in deze schaal) en iedere keer de zaak weer uit elkaar halen. Minitrix en Fleischmann (code 80) zijn toch in eerste instantie bedoeld als speelgoed.
Naar mijn ervaring kun je code 80 (dus Peco, Fleischmann, Minitrix) prima met code 55 combineren, zeker op een modulebaan (ene bak code 55, volgende bak code 80). Ik vind zelf wel dat code 55 er inderdaad veel mooier uitziet. Zeker met slanke wissels en metalen puntstukken en dan is het ook nog een veel betrouwbaarder, volgens mij vanwege het smallere railprofiel.
Echt veel duurder vind ik Peco code 55 ook niet eens, ik vind Minitrix rails qua prijs/prestatie verhouding eigenlijk veel duurder.
Maar terug naar je antwoord:
- Voor een beginner is code 80 misschien wel een goede start, je kunt het toch wel combineren (tunnel ofzo) en het zit toch in startsets.
- Als je wat ervaring hebt, stap dan eventueel over op code 55, ziet er beter uit, is (volgens mij) betrouwbaarder en kost ongeveer evenveel.
- Begin alleen aan code 55 als je van plan bent een definitieve, vaste baan of modules te bouwen en als je een beetje handig bent.
succes,
-
dankje wel voor het uitgebeide antwoord Mark
gr. rob
-
Hans,
Dat code 80 van Minitrix en Fleischmann in eerste instantie bedoeld zijn als speelgoed lijkt me wat overdreven. Persoonlijk vind ik de bielzen en railbevestigingen van Fleischmann toch echt wel veel mooier dan die van Peco. Het railprofiel van Peco code 55 is wel een stuk mooier dan van Fleischmann, en vooral de slanke wissels met realistisch ogende puntstukken zien er beter uit dan de (inderdaad) speelgoed-achtige wisseltjes van Fleischmann. Waarschijnlijk ziet een zelfgemaakt ballastbed er ook wel mooier uit dan de kunststof bedding van Fleischmann (zover ben ik nog niet). Voor Peco code 55 heb je juist door de lange wissels met een kleine hoek wel meer ruimte nodig dan voor Fleischmann.
Overigens is Peco code 55 in de praktijk juist een stuk goedkoper dan Fleischmann en Minitrix. De wissels zijn een stuk voordeliger (afhankelijk van welke aandrijving je kiest natuurlijk) en je baan opbouwen met Peco flexrails is ook minder duur dan met Fleischmann flexrails of standaard Fleischmann railstukken. Voor mij ook nog één van de redenen om Peco code 55 te willen gaan gebruiken.
Groeten, Marcel
-
Als ik zeg dat Minitrix en Fleischmann rails speelgoed zijn bedoel ik dat niet denigrerend.
Tenslotte is het allemaal (grote mannen) speelgoed, Peco ook... ;D
Wat ik er wel mee bedoel is dat het ontworpen is om in elkaar te zetten en weer uit elkaar te halen.
Dat komt ook tot uiting in de korte wissels en de manier waarop de wisselaandrijvingen in elkaar zitten.
Peco is dan toch meer bedoeld voor gebruik wat verder gaat dan 'speelgoed', je kunt er 'professionele' banen en diorama's mee bouwen.
En je kunt het (code 55) ook niet even zonder van tevoren goed na te denken neerleggen en weer uit elkaar halen en opbergen...
-
Hallo,
Ik ga zelf ook Peco code 55 gebruiken. Peco code 55 is te combineren met elk ander merk, ook met code 80. Kijk maar eens goed hoe het profiel van code 55 is. Een deel steekt boven de biels en het andere in de biels. De hoogte van de rails is gelijk, nl 2.1 mm
Als je goedkoop Peco wilt aanschaffen, kijk dan eens op een Engelse website waar Peco wordt aangeboden, de prijs is ca 50 % van de Nederlandse.
http://www.osbornsmodels.com/streamline-218-c.asp
groeten,
Bernhard
-
Hallo,
Ik ga zelf ook Peco code 55 gebruiken. Peco code 55 is te combineren met elk ander merk, ook met code 80. Kijk maar eens goed hoe het profiel van code 55 is. Een deel steekt boven de biels en het andere in de biels. De hoogte van de rails is gelijk, nl 2.1 mm
Als je goedkoop Peco wilt aanschaffen, kijk dan eens op een Engelse website waar Peco wordt aangeboden, de prijs is ca 50 % van de Nederlandse.
http://www.osbornsmodels.com/streamline-218-c.asp
groeten,
Bernhard
Interessante site. Inderdaad veel goedkoper, alleen de flexrails zijn schijnbaar te lang om verstuurd te worden door hun.
En aangezien peco blijkbaar voornamelijk werkt met flexrails moet je daarvoor op zoek naar een andere aanbieder :'(
Jeroen
-
Ik heb ook even op de Hattons webshop gekeken, die is nog goedkoper en versturen volgens mij wel de flexrails van Peco naar het vasteland:
http://www.ehattons.com/stocklist/results.aspx?searchfield=SL300F
Voor de in Nederland vaak idioot dure (80-90 Euro) SLE383F dubbele wissel vragen ze maar 49 Pond, dus zo'n 55 Euro volgensde huidige koers!
-
Dat noemen ze nou een kruiswissel ;D
Groetjes,
Jos
-
Oorspronkelijke vraag is alleen maar te beantwoorden met: het kost heel veel tijd.
Eerst uitzoeken wat je als eindresultaat wil hebben en dan vervolgens orienteren wat je waar wil kopen en wanneer.
Deze hobby varieert van een kwartje per maand to 1000en euro's op de lange termijn.
Een ruimte van 3 x 3 met N spoor kun je op vele manieren vullen. simpel plat baantje zoals de meeste NL banen of een interressant landschap met heuvels, bergjes of vlaktes op bv USA grondslag.
-
Wat nog wel een verschil kan zijn is of je nederlands wilt gaan rijden of buitenlands. Nederlands rijden is veel duurder, omdat we een klein land zijn in verhouding tot de grotere landen om ons heen. Om aan de vraag van de nederlanders te voldoen, moeten fabrikanten kleine series maken. Tevens zijn er kleinserie-fabrikanten de kleine oplagen nl-materieel maken, of bouwkits verkopen. Ook op de tweedehandsmarkt zijn de buitenlandse treintjes veel goedkoper dan de nl. Ook de emotionele waarde van een nederlandse trein kun je hier bij optellen.
-
belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is waar wil je naar toe en hoelang mag dat duren.
eerder is geschreven over materiaal keuze, dat is natuurlijk primair.
Daarnaast moet je rekening houden met wel of niet automatiseren (niet mee beginnen, maar hou daar wel al rekening mee in je aanleg)
Ook moet je baan aangekleed worden, als je handig bent kun je alles zelf maken, zodat je daar veel kan besparen wat je weer elders uit kan geven.
Wil je over een jaar een volledig aangeklede en functionerende baan hebben dan is dat duurder als dat er er 10 jaar over gaat doen.
Kortom er is genoeg om over na te denken.
-
belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is waar wil je naar toe en hoelang mag dat duren.
eerder is geschreven over materiaal keuze, dat is natuurlijk primair.
Daarnaast moet je rekening houden met wel of niet automatiseren (niet mee beginnen, maar hou daar wel al rekening mee in je aanleg)
Moet je dan niet al isolatie stukjes aanbrengen en hoe zit het met keerlussen? Die zijn toch makkelijker als je digitaal rijdt?
Jeroen
-
Marco,
Nu spreek je jezelf wel een beetje tegen. Eerst adviseer je om een startset te kopen, en vervolgens adviseer je om voor Peco rails te kiezen. Hoewel een startset nog steeds een leuk uitgangspunt voor de treinen en de trafo (of het digitaal systeem) kan zijn, kan het wellicht goedkoper als je de rails toch niet gaat gebruiken. Een digitaalsysteem hoeft niet zo duur meer te zijn (wederom via eBay of Marktplaats, maar sommige winkels bieden de Multimaus of de Profi Boss ook goedkoop aan) en een eerste loc is ook goed te krijgen voor een leuke prijs.
Hoi marcel volgens mij is het toch echt goedkoper om een startset te kopen dan heb je een complete trein ( nieuw ) en je digitale systeem.
Als je alles los koopt ben je volgens mij altijd duurder uit en moet je maar afwachten of de losgekochte spullen wel nieuw zijn.
Die rails uit je startset verkoop je en je koopt peco rails.
Groetjes marco
-
Moet je dan niet al isolatie stukjes aanbrengen en hoe zit het met keerlussen? Die zijn toch makkelijker als je digitaal rijdt?
Jeroen
Daarom moet je prioriteiten stellen, wat moet je doen (nu) en wil je doen (straks)
-
Daarom moet je prioriteiten stellen, wat moet je doen (nu) en wil je doen (straks)
Maar als je een baan in elkaar zet, hoe makkelijk of moeilijk is het dan om later weer isolatie stukjes ertussen te zetten?
En die keerlussen is ook een bepalend iets in een baanontwerp.
Als je meter voor meter je baan uitbreid, is het interessant om je baan eerst analoog te bedrijven. Maar als je een wat groter baanplan in je hoofd heb zitten, lijkt mij meteen op digitaal overgaan toch gemakkelijker.
Even een ander punt.
Weet iemand waarom de europese merken zo duur zijn, in vergelijking met de engelse en de amerikaanse?
Ik heb even rondgekeken op de 2 engelse sites die hiervoor genoemd werden en behalve dat Peco rails de helft van de prijs is, zijn ook de engelse en amerikaanse treinen de helft van de prijs. De fleischmann en roco treinen kosten wel gelijk met nederland.
-
Maar als je een baan in elkaar zet, hoe makkelijk of moeilijk is het dan om later weer isolatie stukjes ertussen te zetten?
Die isolatie kan (moet) je nu al aanbrengen, net zo goed als de voeding van de betreffende rails (blok)
Dit sluit je gewoon op je ringleiding aan.
Zodra je zover bent, kan je alsnog de gewenste extra componenten aanbrengen.
Als je meter voor meter je baan uitbreid, is het interessant om je baan eerst analoog te bedrijven. Maar als je een wat groter baanplan in je hoofd heb zitten, lijkt mij meteen op digitaal overgaan toch gemakkelijker
Klopt heb ik ook gedaan, maar je wilt ook naar je budget kijken en een digitale trein kost meer als een analoge.
Weet iemand waarom de europese merken zo duur zijn, in vergelijking met de engelse
Het pond is inmiddels bijna even duur als de euro. waarom in Nederland (en de rest van het vaste land) vastgehouden wordt aan de hoge prijzen, misschien dat het pond komende week weer in waarde verdubbeld.
De overgang van gulden naar euro was ook zo'n leuk financieel moment voor een deel van de middenstand.
gr
Rob
-
Het is inderdaad wel handig om je baan van tevoren in blokken te verdelen. Maar vooral als je flexrails gebruikt zijn kunststof raillassen niet de manier om het te doen. (NB: dit geldt niet voor de rails met metaal of plastic dijkjes zoals Marklin M-rails of het moderne Roco en Trix H0 spul).
Beter is het eerst alles stevig te leggen en zelfs de railstaven aan elkaar te solderen. Bij het aanbrengen van de bedding (verdunde lijmmethode) komt alles goed vast te liggen, pas daarna met een slijpschijfje de blokverdeling maken en de sleufjes met tweecomponenten metaallijm (isoleert) weer opvullen en bijwerken. Dit is de methode die we bij RCU gebruiken...
Het voordeel is vooral dat de rails met deze methods netjes recht komen te liggen. Die plastic raillasjes zijn namelijk een hele slechte mechanische verbinding en vooral in bochten krijg je vervelende ' knikken' waar meerassige loks en rijtuigen dan bij voorkeur gaan ontsporen! :-\
Wat wel handig is van tevoren te doen is om op strategische plekken (dus veel) alvast draden aan de rails te solderen, is ook wel zo goed voor de stroomvoorziening in combinatie met een ringleiding. Op deze manier kun je ook eerst simpel met een trafo gaan rijden en de zaak naderhand in blokken scheiden en eventueel automatiseren... ;)