BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: eenop87 op 02 February 2009, 21:59:24
-
Ik ben sinds kort begonnen met de bouw van mijn eerste lokje. Na het zien van de vele schitterende bouwsels op dit forum heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb mijn keuze laten vallen op de NS 7100 en heb ik een bouwtekening bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers besteld. Dit leek mij een leuk machientje om mee te beginnen omdat deze geen buiten liggende cylinders heeft en ook een eenvoudig onderstel met starre loopwielen.
Eerst heb ik een onderstel gemaakt van messing met de wielen van een oud Fleischmann lokje.
De loopwielen komen uit de tender en daarvan heb ik de aangegoten tandwielen afgedraaid en ook de ASB randen.
Tevens heb ik de flensen van alle wielen wat kleiner gemaakt en het loopvlak wat smaller.
De loopwielen kunnen door sleufgaten in vertikale richting bewegen.
Het geheel heb ik enkele uren achter een lok over de baan gesleept. Aanvankelijk gaf dat hier en daar wat ontsporingen, maar na wat afstellingen bleek dat euvel ook verholpen.
Vervolgens heb ik mij op dekap geworpen (figuurlijk!).
Ik ben begonnen met styreen, maar ondervond toch problemen met de bevestiging op het messing frame. Uiteindelijk toch besloten om de kap en de ketel van messing te maken. Omdat ik aardig wat ervaring heb met printen etsen leek het mij een goed idee om de onderdelen te gaan etsen en ik moet zeggen dat ging redelijk.
Hoewel in eerste instantie de plaatjes wat te dun leken (vooral de zijwanden die vanwege de nummerplaat en klinknagels aan een kant is geëtst), viel het eindresultaat toch erg mee.
Het resultaat geeft de burger weer moet om door te gaan en heb inmiddels een motortje en tad/wormwielen bij Piet Peetoom besteld.
Vraag: Weet iemand waar (boek, internet enz) waar ik redelijk duidelijke foto's van deze lok kan vinden? Behalve wat onduidelijke kopietjes van foto's heb ik nog niets kunnen vinden.
Hier onder wat foto's van de resultaten:
Een deel van de geëtste plaatjes. Op de achtergrond de eerste styreenpoging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0281_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0281_2.jpg)
Op de volgende foto's de gedeeltelijk in elkaar gesoldeerde kap. De oxidelaag heb ik er inmiddels met een tandenborstel en Cif algeborsteld (nog niet op de foto's)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0284.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0284.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0288_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0288_2.jpg)
Als ik wat verder ben zal ik wel weer wat foto's laten zien, mits het resultaat de moeite waard is natuurlijk :-| anders gaat hij naar Koek ;D
Groet
Gerrit
-
Ziet er tamelijk onverwoestbaar uit! nouja, dr zijn nog een hoop hobbels te nemen, maar t zal wel goedkomen als ik de aanpak tot nu toe zie ;)
-
Nee, niet naar koek, dit ziet er veel te veelbelovend uit!
Groet Stephan.
-
Zelfbouw; altijd goed ende lof!
-
En plaatjes op het Utrechts Archief (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/zoeken/?q=7100&a2=&s=&a4=&d1=&d1=&t=) natuurlijk.
-
Gaaf!
-
Leuk project Gerrit. Zo te zien gaat het zeker iets moois worden.
Voor wat betreft jouw vraag over foto's: In het boek "Onze Nederlandse Stoomlocomotieven in woord en beeld" van Waldorp staan een paar mooie foto's.
Ton
-
Ton en Prutser bedankt voor de info
Groet
Gerrit
-
Dag Gerrit,
Een echte zelfbouwer! Dat zie ik graag. Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd naar je vorderingen. Ik zal opletten of ik foto's van de 7100 tegenkom. Er zijn wel 2 verschillende series 7100 volgens mij, die afwijkend zijn.
mvg,
Ivo
-
Dat is alvast een mooie stevige basis! Vooral doorgaan (ook met plaatjes posten ter lering ende vermaak ;) )
Ik ben mij zelf aan het voorbereiden op het bouwen van een 2100 (Floris heeft al eens een zeer geslaagde poging gedaan) en zal dit draadje als bron van inspiratie zeker bijven volgen.
Succes met het vervolg!
Groeten Bessel
-
Even een klein fotoverslagje van de vorderingen. Hoewel niet voor 100% perfect ben ik met deze eersteling niet ontevreden (al doende leert men). Zit nu te wachten op de motor en tandwielen en ben benieuwd of ik dat er een beetje fatsoenlijk in kan frutten. Er is weinig ruimte omdat ik hem niet zichtbaar in de cabine wil hebben en moet daarom in de vuurkist gemonteerd worden. Met een kleine Mashima moet dat net lukken. Is er nog net een plaatsje voor een kleine Kuehn decoder.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0004_5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0005_8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0005_8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0007_5.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Hoi Gerrit,
Ziet er veelbelovend uit :D!
Ik moet nog aan m'n DJH 5500 beginnen :-|.
Groet, Erik.
-
ZO zie je maar, messing is helemaal niet moeilijk of ingewikkeld.
Gewoon doen!!!!
En 100% kloppende modellen bestaan niet. Het kan altijd beter, maar niet vergeten, het volgende model is beter......
Mooi, ga zo door. ;D
groeten
Edwin
-
Gerrit,
Het ziet er heel mooi uit.
Vraag: kan je iets uitleggen hoe je het één en ander geetst hebt? Tot nu toe zelf alleen maar printplaten geetst en kan me dus wel iets voorstellen hoe je gaten in het frame maakt. Maar hoe heb jij het relief van bv de klinknagel en nummerplaat gemaakt?
Bvd
Grt Erwin
-
@Erwin en andere geinteresseerden:
Hieronder een korte uitleg van de werkwijze van het etsen:
Met koperplaat moet je altijd tweezijdig belichten. Zorg er daarom voor dat je twee transparanten hebt die gespiegeld zijn t.o.v. elkaar.
Belangrijk is dat je de twee transparanten met twee aansluitende zijden zo exact mogelijk op elkaar plakt , zorg er voor dat je om de afbeelding tenminste 3cm vrije ruimte hebt om de dikte van de messingplaat op te vangen. Schuif nu de messingplaat tussen de twee transparanten en fixeer die met plakband aan een van de vellen. Vervolgens kan je de twee zijden belichten. Het omdraaien moet erg behoedzaam gebeuren omdat er niets verschoven mag worden.
Om reliefs te krijgen moet je dus aan een zijde alleen de gewenste reliefs, zoals klinknagels, nummerplaten, randen enz op de transparanten zetten. Let op! omdat aan die zijde verder geen afdekking is zal de plaat daar dus ongeveer de halve dikte krijgen.
Op de bufferbalken heb ik het nummer van de lok verdiept ingeetst en die kan ik na het schilderen gewoon met witte lak vullen.
Als je delen later moet vouwen is het verstandig om de vouwlijn aan de binnenzijde weg te etsen. Je krijgt dan een scherpe vouw die later gemakkelijk met soldeer versterkt kan worden.
Om te voorkomen dat alle onderdelen tijdens het etsen onder in de etsbak terechtkomen moet je alle onderdelen met bruggetjes verbinden.
Ik doe dat met lijntjes van 0,5 mm.
Omdat het etsproces over de gehele plaat gelijkmatig moet gebeuren is een etsbak met ingeblazen lucht noodzakelijk.
Zorg in ieder geval voor een goed dekkende transparant. Ik doe dat met een laserprinter met de zwarting maximaal ingesteld en laat de zelfde transparant twee maal printen. Mijn printer blijk dat wonderlijk genoeg exact over de eerste afdruk te doen. Een andere methode is het insmeren na het printen met oostindische inkt en na het drogen de transparant met een nat doekje weer schoon te maken. Ik heb dat ook geprobeerd, maar kreeg de inkt onvoldoende weg (misschien niet de juiste inkt???).
De fotogevoelige laag op de koperplaat spuit ik er met Positiv20 op. Zorg er wel voor dat het oppervlakte met Vim goed is schoongemaakt en absoluut vetvrij is, draag daarom plastic handschoenen. Als je na het schoonmaken de plaat onder de kraan houdt moeten er geen plekken zijn waar het water wegtrekt en dus nog vettig is.
Bij mij duurt het etsproces voor 1mm plaat ongeveer twee uur!!! Zorg dus voor een goed dekkende laag.
Het is ook verstandig om de ruimte tussen de verschillende onderdelen zo klein mogelijk te houden en grotere vlakken die niet gebruikt worden met vlakken af te dekken.
Voorbeeld van een transparant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS7100_etstekening_chassis.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS7100_etstekening_chassis.jpg)
Het in elkaar solderen doe ik met de vlam (klein scherp vlammetje), soldeerbout en weerstandsolderen.
Als soldeer gebruik ik normale loodhoudende harskernsoldeer (heb ik nog voldoende van ingeslagen omdat het straks niet meer te krijgen is ;D) Soldeer met een laag smeltpunt (188gr bij GM&S), soldeerverf (GM&S) en vloeimiddel (GM&S)
Een vraag:
Weet iemand in welke kleuren deze lok geschilderd was in z'n NS tijd?
Groet,
Gerrit
-
Een vraag:
Weet iemand in welke kleuren deze lok geschilderd was in z'n NS tijd?
Standaard NS kleurenschema:
- Voetplaat en alles daaronder: zwart (behalve het drijfwerk: blank metaal)
- Bufferbalken: rood
- Boven de voetplaat: olijfgroen met zwarte biezen
- Rookkast, schoorsteen, dak, bovenzijde waterbakken: zwart
- Schoorsteenkroon en stoomdom: blank gepoetst messing
- Leidingen: koper
Groeten,
Ton
-
Hier (http://www.phildie.nl/phildie/kleurenschema's/PhildieNSst.htm)kun je wat kleurvoorbeelden zien, helaas staat de 7100 er niet bij.
Als je je loc van na 1945 wilt uitbeelden moet het koperwerk op de schoorsteen en dom(men) eraf.
Groet Stephan.
-
@Ton en Stephan
Bedankt voor de info, kan ik wat mee.
Groet Gerrit
-
Bedankt voor de uitleg betreft het etsen Gerrit!
-
Ik sluit mij aan bij stig, bedankt voor de uitgebreide uitleg.
Grt Erwin
-
Gerrit,
Wordt heel mooi en goed die uitleg over het etsen. Een aanpassing op het kleurenschema van TonM:
Schoorsteenkroon is in blank koper en niet in messing
Dom altijd in blank messing en meestal de veiligheid ook.
Een en ander hangt per stoomlokomotief wel af van het tijdperk. Dit schema is vooroorlogs. Na de oorlog hadden de meeste loks geen schoorsteenkroon meer en waren de dom en veiligheid met een stalen kap afgedicht, die gewoon olijfgroen was gespoten.
Echt lastig wordt de uitrusting van de lok met leidingen en pompen en voorwarmer. Daar waren binnen elke serie veel verschillen in. Beste is om te proberen van een bepaald loknummer foto's te vinden van de 2 zijkanten in dezelfde periode. Dat is heel lastig, maar lukt soms wel.
Belangstellende vraag: wie heeft er koperen leidingen, of koperdraad te koop? Messing is er te kust en te keur, maar (rood)koperdraad is lastig en ook kwetsbaarder. Soms vind je wat in elektriciteitsdraad..
Succes,
Ivo
-
Ik heb eens een oude relaiskast uit de telecomhoek gehad, daar zat een schat aan koperdraad in verschillende diameters in.
-
Een aanpassing op het kleurenschema van TonM:
Schoorsteenkroon is in blank koper en niet in messing
Vergissing van mijn kant. Is inderdaad koper.
Na de oorlog hadden de meeste loks geen schoorsteenkroon meer en waren de dom en veiligheid met een stalen kap afgedicht, die gewoon olijfgroen was gespoten.
Daar komt bij dat van dit type de laatste in 1948 al werd afgevoerd. Los van de schoorsteenkroon werden in WO2 ook de nummerplaten vaak afgenomen en vervangen door een geschilderd locnummer. Alleen met na-oorlogse foto's kan je er achter komen of in de korte tijd na de oorlog voor deze locs nog nieuwe nummerplaten zijn gemaakt, of dat ze tot het eind met geschilderde nummers hebben gereden. En waar Ivo ook al op doelt: vaak waren in de oorlog de voorverwarmers afgenomen, maar ook weer niet in alle gevallen.
Belangstellende vraag: wie heeft er koperen leidingen, of koperdraad te koop? Messing is er te kust en te keur, maar (rood)koperdraad is lastig en ook kwetsbaarder. Soms vind je wat in elektriciteitsdraad..
Ivo,
Ik haal het uit allerlei soorten draad. Het is afhankelijk van de diameter die je nodig hebt: 0,6 mm haal ik uit 7-aderig telefoonsnoer; dikker draad uit installatiedraad of uit de kern van coaxkabel (diameter afhankelijk van de kwaliteit).
Antwoord op jouw vraag, waar het te koop is: Gamma, Praxis, etc.
Ton
-
nog een toevoeging aan het kleurenschema: het machinistenhuis van NS-stomerts was aan de binnenkant lichtgrijs.
-
Dat is een interessante toevoeging. Vooral voor diegenen onder ons die graag weatheren. ;)
Nog 2 kleine aanvullingen:
1. de koplantaarns zijn zwart met messing rand en niet helemaal messing zoals de museumuitvoering 3737.
2. Tussen de ketel en de rookkast zit vaak een blank stalen ring. Dat maakt het model veel levendiger als je dat ook doet.
Daarnaast is er ook nog wel discussie over de wielen: moeten die helemaal zwart of zijn de wielbanden helemaal blank staal? Het loopvlak en de flenzen natuurlijk blank staal, maar tussen de spaken en het loopvlak is de vraag. Je ziet zowel fabrikanten als modelbouwers beide wel toepassen. Volgens mij moet het helemaal zwart zijn, maar het model wordt er onder de voetplaat wel iets doodser door.
Ter illustratie:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9090087.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9090087.jpg)
Een DJH/Modelloco NS 5500 met stalen banden (let niet op de schoorsteenkroon en stalen dom. Deze combinatie klopt waarschijnlijk niet)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9090083_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P9090083_1.jpg)
En een NS 6200 van Philotrain met Weinert onderstel met zwarte banden.
Bij beide is ook de stalen ring tussen ketel en rookkast te zien.
mvg,
Ivo
-
Nog een aanvulling: vanmiddag een aantal boeken nagekeken op de NS 7100. Het is me nu duidelijk dat je de SS versie bouwt van de NS 7100, dus de nummers 7111 t/m 7125. Ik zie overigens op geen enkele foto de blank stalen verbinding tussen ketel en rookkast. Ook het aantal leidingen is vrij beperkt. Ik zie maar een luchtpomp staan links naast de rookkast, een onderdeel dat je zo bij Philotrain kunt bestellen net als de loklantaarns.
Het wordt wel heel mooi. Vraagje over het etsen: waarom heb je 1mm messing plaat gebruikt? Voor het chassis is dat misschien wel goed, maar voor de overige onderdelen wordt meestal slechts 0,4mm plaat gebruikt en door sommigen nog dunner.
mvg,
Ivo
-
Hallo Gerrit en anderen,
Mooi werk! Ik zie dit soort dingen graag. Nu ben ik ook van de messing en het witmetaal en mijn nieuwsgierigheid naar zelf-etsen groeit. Weet iemand waar ik meer info daarover kan krijgen? De uitleg van van Gerrit is inderdaad uitgebreid, maar ik kan me er weinig bij voorstellen. Is zo'n etsmasjien ook zelf te maken en hoe gaat de techniek precies? Ik heb een flink jaar geleden ook een WSA met veel hulp van het forum gebouwd, dus dacht ik....Maar dan wil ik graag eerst eens met mijn neus boven op zo'n etsproces staan. Mijn post is misschien niet helemaal on-topic, maar misschien zijn er meer mensen die er meer van willen weten?
Ik heb in ieder geval het post-bericht aan gezet en ik blijf dit lijntje volgen!
Grt,
Ger
-
In het Praktijkboek modelspoorwegen onder redactie van Gerard Tombroek is een hoofdstuk gewijd aan het etsen(pag. 197 e.v.). Ook de bouw van een etsmachine wordt besproken. Het hoofdstuk is geschreven door Marinus Kuipers.
Andries
-
Daarnaast is er ook nog wel discussie over de wielen: moeten die helemaal zwart of zijn de wielbanden helemaal blank staal?
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1930-1940/162339
Zie hier ook bewijs dat niet elke loc (voor zover dat regel is) de verdieping in de koppelstang ingekleurd heeft.
Vind ik wel leuk detail een kale koppelstang. (zelf ook gedaan) En zie de stalen band tussen ketel en rookkast. Verder geheel groene wielen, een dubbele pinstripe op de spaken ging me net iets te ver... (Let op, HSM, niet NS)
(http://www.belderok.net/mitropa/bouwsel-van-lars-met-mijn-lokkie.jpg)
-
die band tussen ketel en rookkast was dacht ik een geelkoperen ring staat me bij... maar ik weet niet waar ik dat opgestoken heb dus voor t zelfde geld heb ik t mis.
-
Floris,
Ik dacht hetzelfde. Mijn 6300 heeft dat ook, en ik denk dat ik het uit het boek heb over de serie 6300. ik weet niet of dat ook voor de 7100 geldt..
Grt,
Ger.
-
sorry, beter laat dan nooit..
Wist niet dat ik hem had,
(http://farm4.static.flickr.com/3504/3281306345_3ec9365ec9.jpg?v=0)
Edwin
-
Inmiddels weer wat opgeschoten met mijn gepruts.
Op wat details na bijna klaar, ben al begonnen met proefrijden. Dat zal nog heel wat voeten in aarde hebben omdat het geval nog lang niet wil wat ik wil ;D
Hij heeft inmiddels wel een decoder verslonden :'(, het vervelende is dat ik nog niet heb kunnen achterhalen wat de oorzaak was. Morgen in Houten maar weer een nieuwe kopen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0316_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0316_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0317_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0317_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0318.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_IMG_0318.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0321.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0321.jpg)
Groet Gerrit
-
Inmiddels weer wat opgeschoten met mijn gepruts.
gepruts?? Ziet er bijzonder goed uit!
-
en hoe ist nu met dit mooie tiefje?
Gr Jan
-
Ziet er prima uit Gerrit, ;)
Zonde om hem te spuiten, veel foto's maken voor je dat doet.
Ik heb zelf aan scheepsmodelbouw gedaan vanaf tekening (geen kits) maar dan werkte ik hoofdzakelijk met hout en ABS kunststof, dit messing is wel erg duurzaam.
Even over de decoder; let je wel op dat je hem goed inpakt (isoleerd), messing is nl een prima geleider voor electriciteit, er zal wel kortsluiting opgetreden zijn.
Bovendien lijkt de lok me tamelijk zwaar, het zou ook overbelasting geweest kunnen zijn, ik zou er een beveiligde decoder inzetten. (tams ldg33 goede ervaringen mee, kun je de max stroom instellen).
succes met het vervolg, Albert (y)
-
Mooi! Prachtig gedaan. (y)
Weet je al welk nummer je 'm gaat geven?
-
Even een berichtje van de stand van zaken:
Het nummer van de loc is :7123, had ik al bij het etsen aangebracht (schild en bufferbalken).
Het opblazen van de decoder had ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt bij het proerijden, is zó gebeurd met een metalen lok :-[
Dat proefrijden ging niet erg goed en had nogal wat ontsporingen tot gevolg. Ik heb toen besloten om een van de hoofdassen kantelbaar te maken. Dit had tot gevolg dat de aandrijving veranderd moet worden en dat er ook een iets grotere motor in moet komen. De ruimte is echter zeer beperkt en zit nog te broeden op een verantwoorde constructie.
Het project ligt daarom tijdelijk op z'n gat. Binnenkort hoop ik met pensioen te gaan en kan ik er alle tijd voor nemen. Nog een geluk dat ik niet onder de 67 maatregel val anders duurt het nog minimaal 2 jaar voordat dat ding rijdt. ;D
De stoomdom is ook nog niet naar mijn zin, maar is een lastig ding om op de draaibank te maken.
Zodra ik weer wat vooruitgang boek zal ik dat zeker melden.
m.v.g.
Gerrit
-
Al met pensioen Gerrit?
-
Oei! Wat een mooi project is dat zeg. Mijn complimenten (y)
Gr,
Mathyn
-
Eindelijk mijn 7100 weer eens uit de diepvriezer gehaald.
De aandrijving die ik oorspronkelijk had bedacht bleek bagger te zijn. Bij Piet Peetoom heb ik een mooi wormkastje gevonden die zonder te veel aanpassingen in het chassis gehangen kan worden. Het is een kastje van Exactoscale, niet goedkoop maar wel bijzonder fraai. (y)
Even het kastje tijdelijk in het chassis gehangen om te kijken af het past.
Het motortje wil ik vervangen door een iets groter type, helaas daardoor wel zichtbaar in het machinistenhuis.
De niet aangedreven as heb ik pendelend gemaakt om de rijeigenschappen te verbeteren.
Van mijn 5500 project had ik nog een (gladde) stoomdom over en heb die voorzien van een "pukkel" (hoe heet zo'n ding eigenlijk?).
Hieronder nog wat foto's van de vorderingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wormkastje_open.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wormkastje_open.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wormkastje_tydelyk.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wormkastje_tydelyk.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Miss is tijd voor een film impressie van het rijden in deze toestand ?
(kan nou al niet wachten daarop (y) )
-
met pukkel vaasdom, zonder pukkel gesloten dom
verder lijkt mij het dak iets te groot , met name dan aan de zijkanten.
maar het word prachtig (y)
-
Dank voor de reacties.
Kan nog wel even duren voor hij kan rijden, moet eerst nog een nieuwe motor kopen.
Het dak steekt aan alle kanten 1,5mm over, dus valt naar mijn smaak wel mee. Lijkt groot zo van boven gefotografeerd.
Groet,
Gerrit
-
Dat lijkt me dan toch wat teveel ;D
-
De pukkel/vaas dom dateert volgens mij nog uit de tijd dat er op de dom / hoogste punt ketel nog een veiligheid zat. Bello / NS 7742 heeft ook nog een dergelijke dom.
Later is men tot de conclusie gekomen dat een veiligheid op die plek geen toegevoegde waarde had, erger nog bij het blazen van de veiligheid een extra risico tot opkoken veroorzaakte. Kortom later loc's zijn ontworpen zonder veiligheid op de dom en dus met een afgeronde bovenkant.
Na het afnemen van de veiligheid is de opening aan de bovenkant van de (pukkel/vaas)dom afgedicht met een koperen plaatje. Dit is bij Bello het geval, alleen heb ik daar nu geen foto van bij de hand
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomdom_met_veiligheid.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomdom_met_veiligheid.jpg)
"De locomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk"
-
die band tussen ketel en rookkast was dacht ik een geelkoperen ring staat me bij... maar ik weet niet waar ik dat opgestoken heb dus voor t zelfde geld heb ik t mis.
Volgens mij heb ik daar ooit bij een 6300 topic ook wel eens iets over geroeptoeterd. Die overgangsring tussen ketel en rookkast is een relatief ingewikkeld vormgegeven ding. Praktisch is het dus het meest makkeijke om die uit uitgegloeid messing of koper te maken. De locatie echter (tegen de (ongeisoleerde) rookkast = HEEEET) maakt het niet echt praktisch om het ding blank te laten. Kortom, ja waarschijnlijk messing / koper, nee blank, maar geverfd. Niet al het koper/ messing werd blank gelaten, al was inderdaad het merendeel wel blank
-
Kijk, zo leer je nog eens wat. (y)
Groet,
Gerrit
-
Ik wilde gisteren met de freesbank nog even wat wijzigen aan het chassis. Door een onoplettendheid draaide ik het chassis compleet in de soep. :'(
Aanvankelijk dacht ik nog even de boel weer vast te kunnen solderen, maar dat was ijdele hoop. Het chassis was zo krom als een hoepel!
Gelukkig had ik nog een stukkie messing in huis en ben gelijk maar aan de slag gegaan.
Dit keer heb ik hem maar uit een massief stuk gefreesd, dus niet meer met twee losse wangen.
Inmiddels ben ik alweer een eind op weg. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ramp_chassis_7100.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ramp_chassis_7100.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Kun je eens een foto laten zien van je freesbank?
-
Het is deze (http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=4541) machine. Ik heb hem zonder sokkel.
Ik kan je hem niet aanbevelen, wat mij betreft was het de miskoop van het jaar. :'(
Groet,
Gerrit
-
oja , wat is er mis mee Gerrit?
niet nauwkeurig genoeg?
Gr Jan
-
Er zijn bij die machine een aantal dingen die mij helemaal niet bevallen. Om te beginnen is de diepte instelling (vertikale beweging) een ramp. Als je de diepte met behulp van de nonius instelt, moet je de handel van de grofinstelling naar beneden drukken om er voor te zorgen dat de speling van de overbrenging wordt gecompenseerd.
Als je daarna de diepte met de blokkeerschroef vast zet, zakt het geheel nog minimaal 0,1mm :(
De nonius van de vertikale instelling loopt van 0 tot 60 met een verplaatsing van 0,025mm per streepje.
Dit is een erg onhandige indeling.
De nonius van de kruistafel heeft ook al zo'n onhandige indeling. Die loopt van 0 tot 75 ???, met een verplaatsing van 0,02mm per streepje.
Je moet dus altijd aan het rekenen slaan om tot de juiste maten te komen met daarbij een grote kans van vergissingen.
Groet,
Gerrit
-
Klinkt alsof ze een schroefdraad hebben gebruikt die eigenlijk in inch maten is...
De speling is helaas vrijwel alle hobbymachines eigen; mijn Emco-kloon draaibank heeft ook het nodige speling op de assen. Gewoon rustig altijd zelfde kant op voeden en dan is er niets aan de hand. Maar het vereist inderdaad wel dat je je kop er steeds bijhoud.
Voor een freesbank zou ik eventueel nog een digitale aflezing overwegen, al is dat op zo'n kleine machine denk ik lastig onder te brengen... op de SX3 en groter zie je het wel regelmatig. Ben je van alle ellende af, gewoon naar de cijfertjes kijken op het display :)
-
Waarschijnlijk hebben ze inderdaad een schroefdraad voor een andere maateenheid gebruikt.
Op zich vindt ik het geen probleem om altijd vanuit één richting te voeden, hoewel dat voor een kruistafel soms erg lastig is.
Maar dat de speling voor de vertikale beweging in de verkeerde richting ligt maakt is op z'n zachts gezegd uiterst merkwaardig.
Gerrit
-
Heb je al eens gekeken of de andere showroommodellen bij Buitelaar dat probleem ook hebben?
mischien is er bij de jouwe een fabrieksfout ingeslopen.
-
Het nieuwe chassis zit er inmiddels onder.
Het is het meest robuuste chassis van al mijn locjes geworden. :)
De eigenbrouw NEM schachten passen prima.
De tank aan de achterzijde moest ik in tweeën delen i.v.m. de koppelingschacht en de bevestiging.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder_achter.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder_achter.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder_midden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder_midden.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder_voor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder_voor.jpg)
Groet,
Gerrit
-
Geeft niks dan weegt tie lekker veel
Maar weer uitgeschoten met de frees?
nou is het voorste gedeelte van je frameplaat ongelijk dik
-
Nee niet uitgeschoten, maar een rekenfoutje gemaakt. :-[
Maakt verder niet uit, maar is wel jammer.
Gelukkig is het niet zichtbaar als tie op z'n wielen staat.
Groet,
Gerrit
-
De locatie echter (tegen de (ongeisoleerde) rookkast = HEEEET) maakt het niet echt praktisch om het ding blank te laten. Kortom, ja waarschijnlijk messing / koper, nee blank, maar geverfd. Niet al het koper/ messing werd blank gelaten, al was inderdaad het merendeel wel blank
Paul, met respect, maar als ik naar fotos en filmpjes van voor de oorlog kijk, dan lijkt de overgang toch echt blank metaal te zijn. Goede voorbeelden hiervan zijn in o.a. Vervlogen Stoom te vinden. Bijvoorbeeld op pagina 110 staat loc 7117 op de foto met een duidelijk lichtere band tussen de rookkast en ketel. Nog duidelijker, op pagina 121 staat linksonder de NS 8114 met een ring tussen rookkast en ketel die zo licht van kleur is dat het alleen maar gepoetst metaal kan zijn. Ook de NSM SS 326 heeft een messing ring, al hoeft dat nog niks te zeggen over de staat van de loc in dienst...
Let wel, een dergelijke ring is lang niet op elke serie present, de oude Duitse HSM locs (o.a. NS 800, 1000, 3100 ect) lijken geen ring te hebben gehad, en het kan mogelijk zijn dat sommige locs geschilderde ringen hebben gehad. Zoals Paul al zegt, de dingen zijn erg heet in dienst, en zullen heel snel dof en bruin zijn geworden, waardoor het niet opvalt in zwartwitfotos tegen het zwart van ketelbanden en rookkast.
Daar komt nog bij, ik heb de indruk gekregen(o.a. door onderhoud aan stoomlocs) dat verf op de rookkast niet lang mee gaat. Daarom zou het logisch zijn om een dergelijke ring blank te houden, al is het alleen maar om het (geschilderde) rookkast oppervlak dat er slecht uit gaat zien na verloop van tijd zo klein mogelijk te maken.
En Gerrit, dat chassis ziet er naar uit dat het een landmijn zonder schade kan overleven (y)
mvg,
Rick
-
Is het niet zo dat veel koper/messing er in de oorlog is afgesloopt omdat elk stukkie koper in munitie werd omgezet?
De landmijn moet wel op schaal zijn, niet dat hij een echte niet zou overleven, maar je kan hem daarna onmogelijk meer terugvinden. ;D
Gerrit
-
Eerst maar even gekeken of passing van de motor en gearbox klopte en de beschikbare ruimte voor de ballast bepaald.
Het blijkt allemaal prima te passen. De stukjes styreen zijn tijdelijk en alleen nodig om de posities te bekijken.
Het gewicht van de loc is nu 260gram en redelijk goed verdeeld over de hele lengte.
In een eerder stadium had ik al wat rijproeven gedaan met voornamelijk het gewicht in de ketel. Bij een plotselinge stop (zonder loopwielen) maakte hij spontaan een wheely. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_links.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_inbouw_links.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_achter1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motor_achter1.jpg)
Gerrit
-
Paul, met respect, maar als ik naar fotos en filmpjes van voor de oorlog kijk, dan lijkt de overgang toch echt blank metaal te zijn. Goede voorbeelden hiervan zijn in o.a. Vervlogen Stoom te vinden. Bijvoorbeeld op pagina 110 staat loc 7117 op de foto met een duidelijk lichtere band tussen de rookkast en ketel. Nog duidelijker, op pagina 121 staat linksonder de NS 8114 met een ring tussen rookkast en ketel die zo licht van kleur is dat het alleen maar gepoetst metaal kan zijn.
Rick (e.a.),
Persoonlijk ben ik heeeeel voorzichtig om op basis van z/w foto's kleuren aan te nemen. Bij z/w foto's is het onderscheid tussen hoge reflectie en licht kleur slecht te onderscheiden. Een glad oppervlak (zeker onder bepaalde hoeken) kan overkomen als een licht oppervlak. Er zijn meerdere voorbeelden te vinden van oppervlakken waarvan we met bijna 100% zekerheid kunnen weten dat ze zwart zijn terwijl ze door reflectie licht lijken.
Bij de SHM 5 is de blazerleiding blank koper over de hele ketel lengte. Hoewel d'r stokers (met ambitie) zijn die deze leiding poetsen heb ik dat al lang opgegeven. Het ding is mooi totdat de blazer open gaat, daarna is het K-ding binnen een minuut verkleurd, ongeacht wat je d'r mee doet (in olieën bijv.)
Zoals gezegd, door de vorm is messing of koper een zeer waarschijnlijk materiaal en in sommige gevallen zal de ring inderdaad wel blank geweest zijn. In hoeverre de ring in de dagelijkse praktijk blank (dus ook niet verkleurd!!) gehouden werd ........ Ik heb ooit eens iets vergelijkbaars op dit forum geroepen over de veiligheden bovenop de Belpaire vuurkisten. Materiaal is messing, echter in hoeverre blank messing ......
-
Nou, dat ziet er veelbelovend uit.
-
Paul, en andere geinteresseerden,
Hier is de foto van de NS 8114, oordeel zelf;
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162490 (http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1920-1930/162490)
Let ook op het verschil tussen de witte(nog SS) belijning op de tanks en de rookkastring. Voor mij is er geen twijfel mogelijk, dat ding is gepoetst messing.
Op de DVD "Steam in Holland" die ik laatst te leen heb gekregen zijn er beelden waar ik er ook van overtuigd ben dat de ring tenminste van tijd tot tijd glimmend gepoetst werd.
Als ik naar doorsnede tekeningen kijk, zie ik dat de ring maar met een klein randje aan de rookkast zit. De meerderheid valt om de ketelbeplating en dus de isolatie die ook beschermd moet worden door de ring. Oftewel, de ring zal denk ik niet heter zijn geweest dan de koperen schoorsteenkrans. Dat de ringen niet lang fel glimmend messing bleven, daar ben ik het helemaal mee eens, maar in mijn mening was de ring in dienst wel redelijk netjes blank werd gehouden(en daarmee bedoel ik niet "het is zo fel dat het pijn aan m'n ogen doet") in dezelfde leest als de schoorsteenkrans.
Nu zie ik dat de Kikker van de MBS nog een messing rookkastring heeft. Dus als er hier een MBS poetser/stoker/meester is die ons kan vertellen wat er daar met die ring gebeurt... (y) Op de foto van MK Modelbouw glimt de ring in ieder geval wel.
mvg,
Rick
-
Rick,
Ik heb geen MBS stoker nodig hoor :D. De SHM heeft de 16 met een koperen schoorsteenkrans en ik weet hoe vaak die gepoetst word en hoe schoon die te krijgen is. Die doe ik dan weer en mij collega's doen de blazer leiding van de SHM 5. Zo blijft e.a. er toch gewoon spic en span uit zien. Maar die locatie (ring tussen ketel en rookkast zit echt op een plek dat je hem niet echt constant schoon houdt.
Neem een loc als Bello (de "gouden koets" in mijn bewoording) daar zit een dusdanige hoeveelheid koper op dat is domweg niet te doen op een dag werken. En zoals de dom van dat hobbelpaard, die moet je echt ieder dag doen om echt hoogglans te houden en kost je gewoon een kwartier tot half uur. Langer dan drie dagen kan je het echt niet laten want anders gaat het er echt niet uit zien. Koper/messing wat niet te warm wordt (nummerplaten ed) ziet er wel een paar dagen knapjes uit. Zaken die heet worden gaan binnen no-time de bietenbrug op. Een kwast verf is dan gauw gevonden en gebruikt ;) Die mannen waren wel ambiteus en trost op hun werk en loc, maar zaten ook niet op werk te wachten. Dat leverde de baas al in ruime mate gratis en voor niks bij hun salaris er bij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WoS_2011_2011_06_03_001_WA.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WoS_2011_2011_06_03_001_WA.jpg)
Klik voor uitvergroting, maar dan zie je het eigenlijk nog niet :-\, althans niet zo mooi als op mijn bureaublad
- schoorsteenkroon gedaan
- hulzen veiligheden
- lampen een "quick run over" (eigenlijk boycotten, zijn NSM 3737 kitsch)
- platen een veeg gegeven
- en waarschijnlijk even de ketel al in de was gezet
- bij binnenkomst nog even machinsitenhuis in de was
- zwaaien naar de rookkast, zit toch niks in en m'n opvolger morgen is toch te onervaren om het verschil te merken :-X
En vooral........ rustig op het randje zitten. Glijdend boven de wei, gaat de dag aan mij voorbij :D
-
Uit de verhalen van vroegah valt te halen dat onder het locpersoneel (vaak met "eigen" machine) wedstrijden werden gehouden wie zijn loc het mooiste kon laten rondrijden. Reken maar dat in de prestatiedrang elk stukje blank koper/messing onder handen werd genomen. De stoker rondom en de machinist zorgde voor het "kapelletje"
Mij lijkt het dan ook helemaal niet zo vreemd dat deze ring gewoon van blank materiaal was en dat deze van tijd tot tijd ook zeker de nodige aandacht kreeg. En als je het gewoon elke dag bijhoudt wordt het vanzelf makkelijker.
Wat betreft de ring van de Kikker bij de MBS. Deze zal ongetwijfeld gepoetst worden. Ben een aantal maal bij de MBS te gast geweest en daar krijgen de locs in de ochtend altijd goede aandacht van stoker en machinist.
Groeten,
Martin
-
Paul,
We kunnen lang en kort redeneren op de voors en tegens van de staat van de desbetreffende ring. Als ik zo naar oude fotos kijk sie ik hier en daar duidelijk glimmend messing, dus in ieder geval hebben sommige locs het gehad. Ik vermoed dat de waarheid ergens tussen onze standpunten in zit. Het zou me niets verbazen dat het wel of niet blank zijn van de ring afhangkelijk was van hoe streng de depotchef was, en hoe streng de chef van de desbetreffende Wpc was.
Zo had men vroeger hier een serie oliestooklocs. Voor de brander is een stoomverwarmer geplaatst. In het Depot Auckland werdt die stoomverwarmer nooit gebruikt, het was immers al verwarmd in de tender. Maar als men in Frankton de loc overgaf aan de bemanning van dat depot, dan vloog de verwarmer meteen helemaal open. De reden heb ik niet achterhaald, maar aan de verteller te horen (ex stoker en later in de dieseltijd express machinist gebaseerd in Auckland) was hij niet onder de indruk van de methodes van de lui uit Frankton...
Andere depots, andere gebruiken...
Aangezien de meerderheid van de fotos 3/4 van voren zijn genomen zullen de feiten voor de meeste locs al lang vervlogen zijn, oftewel de modelbouwer kan doen wat 'ie zelf leuk vindt!
Toch ben ik eigenlijk steikum een beetje blij dat ik nu als stoker niet al dat moois op de locs hier heb. En de rookkast heeft een cycloon binnnenin die al het as netjes in een lade deponeert die in enkele minuten is leeggeharkt 8)
mvg,
Rick
-
Na alle ringendiscussies maar weer eens een update. :)
Aanvankelijk ben ik er vanuit gegaan dat een pendelende as zoals ik had bedacht in het eerste frame mogelijk niet noodzakelijk zou zijn in het nieuwe frame en heb daar dan ook vaste lagering toegepast.
Dat bleek echter geen succes, in de praktijk stond hij op 3 wielen. :(
Het scheelde maar een fractie van een millimeter, maar dat moest er uit.
Na veel gepuzzel en tien schetsen verder heb ik het volgende bedacht en uitgevoerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderdelenpendel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onderdelenpendel.jpg)
Onder de motorsteun heb ik twee plaatjes gesoldeerd en een pijpje van 2mm inwendig haaks op een busje gesoldeerd.
In het frame moest ik nu één gat naar boven openfrezen om de boel te kunnen monteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendel_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendel_4.jpg)
De pendel in elkaar gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendel_gemonteerd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pendel_gemonteerd.jpg)
Het geheel gemonteerd. De loc staat nu gegarandeerd altijd op 4 wielen. :)
Groet,
Gerrit
-
Zeker weten ;D
mooi gemaakt zo (y)
-
Uit de verhalen van vroegah valt te halen dat onder het locpersoneel (vaak met "eigen" machine) wedstrijden werden gehouden wie zijn loc het mooiste kon laten rondrijden. Reken maar dat in de prestatiedrang elk stukje blank koper/messing onder handen werd genomen.
Zo is er een foto van een SS650 loc (later NS8100) waar zelfs de metalen rand rond de zijopeningen van het machinistenhuis glanzend kaal gepoetst waren.. het kon serieus glimmen, met name vóór het NS tijdperk.
Fraai chassis trouwens voor de 7100, dat ziet er toch wel onverwoestbaar uit..
-
Net uit de spuiterij:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gespoten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gespoten.jpg)
-
Netjes (y)
-
Een plaatje :o (y)
-
Gerrit,
Ziet er goed uit, ik zou er patent op aanvragen....
Gr. Adri
-
Mooi gespoten. Ziet er strak uit. Ik zou alleen nog even alle trapjes zwart maken en de bovenkant van de waterkasten, maar dat was je vast al van plan. En dan natuurlijk de zwarte biezen.
Uniek lokje (y)
mvg,
Ivo
-
Allen bedankt voor de reacties.
Dat van de bovenkant van de waterkasten wist ik niet Ivo, bedankt voor de info.
Gelukkig vrij eenvoudig te doen omdat de ketel losgeschroefd kan worden.
De zwarte biezen moeten natuurlijk ook nog komen evenals de rode bufferbalken.
Groet,
Gerrit
-
Zeer fraai!
-
Mooi ! (y)
opmerkingen: zie Ivo ;)
Grtzz,
Karst
-
Gerrit,
Misschien nog een paar kleinigheden. Je noemde zelf de bufferbalken al. Ik zou verder de handrail op de ketel in blank staal proberen te maken en de toe- en afvoer leiding van de luchtpomp in blank koper. Deze leidingen waren meestal niet geschilderd, maar wel vaak dof (p. bender ;) ). De bediening van de verschillende appendages op de ketel vanuit het machinistehuis waren wel eens geschilderd, maar de rest meestal niet.
Ik weet het verder niet zeker, maar als je een vooroorlogse lok maakt (met koperen schoorsteenkroon), was de dom vaak van blank messing. Maar hier waren zeker ook afwijkingen van de regel.
mvg,
Ivo
-
Ik verbaas me altijd weer over de enorme kennis die er bij diverse forumgenoten is betreffende allerlei uitvoeringen die in de loop van de tijd zijn voorgekomen. (y)
Zelf heb ik die kennis zeker niet en eerlijk gezegd ben ik meer iemand van de grote lijnen. Dat neemt niet weg dat ik alle tips zeer waardeer en daar ook gebruik van maak. :)
Alleen wijk ik nogal eens van de werkelijkheid af als ik iets wel leuk vind om het zus of zo te doen. Zie het als een soort dichterlijke vrijheid in mijn hobby.
Laat het bovenstaande je niet tegenhouden om regelmatig op- en aanmerkingen te maken op mijn gepruts.
Groet,
Gerrit
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/gespoten.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/gespoten.jpg)
- handgreephouders zwart
- handgrepen zelf : blank / zwart mag je zelf verzinnen
- treden zijkant en voorkant tender zwart
- bovenkant schoorsteen kroon zwart
- dom: mag je zelf verzinnen
- veiligheden: niet blank te houden, dus welk messing kleurig maar veel donkerder. Die springer er te hard uit
- zoals Ivo zei: rond de luchtpomp zit wel e.a aan koperen leidingen en messing gietstukken
- rookkastwieltje en scharnieren: blank of zwart, mag je zelf verzinnen
Als je daar wat mee speelt gaat de loc een stuk meer leven
En als ik heeeeeel eerlijk ben: de dom vind ik persoonlijk zo niet geslaagd, maar is wel prominent aanwezig. Het is geen ronde dom en het is geen tulpdom. Het is is nu een ronde dom met een ballontuitje :-\ In deze vorm past de veiligheid (die er ooit gezeten heeft) ook niet in. De overgang van dom naar tuit moet vloeiender en dikker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomdom_met_veiligheid.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Stoomdom_met_veiligheid.jpg)
"De locomotief, hare samenstelling en behandeling, Harterink & Mook, 4e druk"
Ik zou het bij Bello moeten opmeten, maar de bovenkant van de tulpdom eindigd veel hoger als van een ronde dom. De bovenkant van een tulp dom zit veel dichter tegen de hoogte van de schoorsteen aan. nu trekt de dom de loc een beetje te veel uit z'n verhouding.
Voor alle duidelijkheid: prachtig resultaat wat ik niet zou kunnen evenaren en boeiend bouwverslag.
Groeten van de wal,
De stuurman :-[
-
En als ik heeeeeel eerlijk ben: de dom vind ik persoonlijk zo niet geslaagd, maar is wel prominent aanwezig. Het is geen ronde dom en het is geen tulpdom. Het is is nu een ronde dom met een ballontuitje :-\ In deze vorm past de veiligheid (die er ooit gezeten heeft) ook niet in. De overgang van dom naar tuit moet vloeiender en dikker.
En als ik heeeeel eerlijk ben Paul, moet ik je wel gelijk geven. ;)
Ik kon geen geschikte tulpdom vinden, maar had nog wel een gewone dom in mijn losse onderdelenbak liggen. Ik heb daar dus een tuitje opgemaakt. Als ik een keer tegen een betere dom aanloop ga ik hem alsnog vervangen.
De loopwielen zijn ook nog niet naar mijn zin, er zitten te veel spaken in. Het zal waarschijnlijk niet veel mensen opvallen, maar de contragewichten zitten ook niet op de juiste plek van de drijfwielen. Door de inwendige zuigerstangen horen ze op andere plekken te zitten.
Groet,
Gerrit
-
Bovenkant tender ook zwart
-
Hoezo binnenkant tender zwart ::)
;)
-
Bovenkant Paul, de kolenklep ;)
Schildervoorschrift zegt dat alle horizontale vlakken zwart zijn. Dus voetplaat, waterbakdeksels, traptreden, kolenklep etc.
Overigens hoort de bovenste ommanteling van de luchtpomp ook een likje groen te krijgen ;)
Grtzz,
Karst
-
uitgezonderd bovenkant vuurkist ;D
-
Weer even een update.
De laatste tijd weer veel tijd besteed aan de rijeigenschappen.
Aanvankelijk had ik de loopwielen verzwaard met een messing bus over de assen geschoven. Dit bleek geen succes, de massa was te gering om ongestoord over wissels te hobbelen.
Uiteindelijk de wieldruk vergroot met wat aandrukveertjes van fosforbrons. Dat luistert behoorlijk nauw, te veel druk geeft slippende wielen en te weinig vergroot de kans op ontsporingen.
De aandrukveertjes achter zorgen tevens voor extra stroomafname.
Ik heb een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=pe9Q6Qz_HmA&feature=youtu.be) gemaakt op een stuk rails (mijn baan is helaas ter ziele).
In dat stuk rails heb ik een afbuigende wissel, een meegebogen wissel en een afbuigende engelsman opgenomen om het hem wat moeilijker te maken.
Tot nu toe ben ik redelijk tevreden.
Groet,
Gerrit
-
Zo te zien loopt het apparaatje prima! (y)
-
Gewoon een plaatje en tekst over de 7100 serie
Groetjes,
Sven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/7100_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/7100_1.jpg)