BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: PietvW op 31 January 2009, 11:06:59

Titel: detectie probleem
Bericht door: PietvW op 31 January 2009, 11:06:59
hey, wie kan mij helpen?

Het probleem is dit: ik rij spoor N met een ECoS en zonder een computer. Ik laat rijwegen schakelen door de ECoS. Sommige er van worden geactiveerd door een detectie punt. Dit werkt verder prima, alleen dat de wagons ook worden gedetecteerd als ze een overbrugging maken met een stuk rails waar normaal spanning op staat en het detectie punt. Hierdoor worden de rijwegen meerdere malen geactiveerd wat problemen veroorzaakt in het treinverkeer op mijn baan.  Mijn terugmelder is een viessmann 5233.

ik zoek dus een oplossing dat de wagons geen overbrugging meer kunnen maken over de isolatie raillasjes.

mvg, piet
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Aspelix op 31 January 2009, 15:47:06
Dag Piet,

Ik zit even na te denken over jouw probleem.
In feite wordt jouw bezetmelder meerdere keren per trein geactiveerd. Dat is dus per trein verschillend, in principe, want er kunnen ook treinen met een gelijk aantal assen rijden, maar met een andere functie.
Hiermee bedoel ik een goederentrein of een reizigerstrein.

Oplossing 1:Het meest rigoreus is het vervangen van alle voor de bezetmelder niet relvante assen vervangen door plastic.
=> Probleem: Stroomafname van het tractie voertuig gaat haperen

Oplossing 2:
Assen tellen,
Dat kan:
=> Handmatig
=> Geautomatiseerd
en alle niet relevante pulsen (alles >1) elimineren.

Eigenlijk zou je een assenteller tussen je sectie(s) en je melder moeten plaatsen, zodat je slechts één puls krijgt aan de uitgang van de assenteller en dus op de ingang van je bezetmelder.
Voor iedere trein zou je dan het aantal assen moeten weten en vastleggen en vervolgens benoemen, zodat het systeem weet: Trein 1 heeft 22 assen, er moeten 21 pulsen geëlimineerd worden; trein 2 heeft 20 assen, er moeten 19 pulsen geëlimineerd worden; enz.

Oef....leuke uitdaging....

Wie O wie denkt er met ons mee?

Hierbij denk ik aan o.m. het volgende: invoeren van het aantal assen: Handmatig of geautomatiseerd en het invoeren van de treinnaam in een systeem.

Bij geautomatiseerd invoeren stel ik mij het volgende voor:
=> Middels een lichtsluis detecteren dát er een trein binnen komt;
=> het aantal assen detecteren;
=> het verlaten van het baanvak detecteren met een lichtsluis en opslaan van de gegevens.

Vervolgens moet er een ID worden toegewezen, zodat per trein een rijweg kan worden toegewezen.
Kan ook zonder ID, maar dan zou ieder baanvak van een tellersectie moeten worden voorzien.
Klaas? Iets voor jou om mee te denken?

Groeten, Ruurd
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: DE2225 op 31 January 2009, 17:09:06
Ik zit ergens anders aan te denken.

Verleng je detectiepunt tot de lengte van de langste trein. Vervolgens laat je de detectie een schakelpuls geven en geen continue signaal. Hoe maak je een puls van een continu signaal? Dat kan met een simpel relais, als de detectie inkomt, komt het relais vertraagd op (bijvoorbeeld door eerst een condensator op te laden). Valt nu de detectie weer af, wordt de condensator ontladen en valt het relais weer af.

Hierdoor heb je geen last van meerdere assen die stroomvoerend zijn (want je verlichting wil je wel graag aan laten staan) en hoef je geen moeilijke assenteller te bedenken.

Groetjes,

Rik
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Wim Donker op 31 January 2009, 17:11:47
Dit werkt verder prima, alleen dat de wagons ook worden gedetecteerd als ze een overbrugging maken met een stuk rails waar normaal spanning op staat en het detectie punt.

Heb je in dat niet gedecteerde stuk wel diodes? Zo niet, dan kan het spanningsverschil tussen gedetecteerd en niet gedetecteerd mogelijk de oorzaak zijn.


Gr. Wim
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Remco. op 31 January 2009, 17:15:05
Wim,

Ook met diodes kan dit optreden. Wat er gebeurt is dat de wielen de onderbreking in de rails overbruggen en daarmee een bezetmelding genereren.

Een oplossing is misschien, de isolaties iets groter maken en opvullen met styreen oid ? Dan kan een wagon hem niet overbruggen. Een lok heeft vaak op alle assen stroomafname dus komt er wel overheen.

Gr. Remco.
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Wim Donker op 31 January 2009, 17:18:29
Waarom? Als de spanningen gelijk zijn gebeurt dat volgens mij niet, want dan gaat er geen stroom lopen.
Anders zou bijna iedereen daar last van hebben.
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: DE2225 op 31 January 2009, 17:19:28
de isolaties iets groter maken en opvullen met styreen oid
In 1 draaistel wordt vaak stroom afgenomen van beide assen. Dan moet je de isolatie zo lang maken als het langste draaistel of elektrisch gekoppelde stel, anders heeft dat nog geen zin. En dan heb ik het nog niet over treinen die op alle assen stroomafname hebben zoals veel Kato of Tomix modellen.

Gr. Rik
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Remco. op 31 January 2009, 17:21:22
Waarom? Als de spanningen gelijk zijn gebeurt dat volgens mij niet, want dan gaat er geen stroom lopen.
Anders zou bijna iedereen daar last van hebben.

Ik heb er ook last van, het is nu eenmaal zo, je krijgt het niet exact gelijk, een goede bezetmelder detecteert 1mA dat krijg je niet weg.


Ja dat moet je uit proberen, ik ken het verschijnsel ook, heb het zelf ook, een as op over de isolatie geeft een BM.

Gr. Remco.
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Aspelix op 31 January 2009, 17:56:54
Een hele simpele oplossing, waarbij je je niet hoeft moe te maken bij het bedenken van assentellers en nog meer moois, is zorgen dat de WIELEN van de wagons geen kontakt KUNNEN maken met de spoorstaven van beide spoorsecties.

Eén mogelijkheid heb ik al aan de hand gedaan (en verworpen): alle assen vervangen door plastic assen.

Tweede mogelijkheid: Zorg ervoor, dat de spoorstaven van de opeenvolgende secties een piepklein niveau-verschil hebben met daartussen een kunststof isolatie op dezelfde hoogte als de hoogste railstaaf, zodat dat wielen een klein sprongetje maken en niet meer met beide railstaven in kontakt KUNNEN komen.

Een sprongetje van 0,1 mm of zo lijkt mij voldoende.

En bevordert het KE-Deng, KE-DENG-geluid....

Lijkt mij overigerns ook vermoeiend, maar dan kan IK me niet moe over maken...

IK ben al wel weer op ideeën gekomen om individuële treinen automatisch te identificeren en te benoemen.

Veel plezier met de banen

Groet, Ruurd
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: PietvW op 31 January 2009, 19:38:58
hey,

Een oplossing is misschien, de isolaties iets groter maken en opvullen met styreen oid ? Dan kan een wagon hem niet overbruggen. Een lok heeft vaak op alle assen stroomafname dus komt er wel overheen.

Gr. Remco.

aan zoiets zat ik ook te denken. Had het ergens anders gelezen, maar kon niet meer voor de geest halen waar en hoe precies. Hebben ze styreen wel zo klein voor spoor N rail lasjes? (ben niet zo thuis in het styreen gebeuren)

In 1 draaistel wordt vaak stroom afgenomen van beide assen. Dan moet je de isolatie zo lang maken als het langste draaistel of elektrisch gekoppelde stel, anders heeft dat nog geen zin. En dan heb ik het nog niet over treinen die op alle assen stroomafname hebben zoals veel Kato of Tomix modellen.

Gr. Rik

Dit is geen probleem bij mij. De detectie sporen krijgen stroom van mijn terugmelder/bezet melden. Die meet wanneer de stroom gaat lopen op het spoor.

Eén mogelijkheid heb ik al aan de hand gedaan (en verworpen): alle assen vervangen door plastic assen.

Niet egt een optie vind ik, sinds 95% van mn wagons (en dat zijn er nog al wat) hebben metalen wielen. ik slloop ze liever niet.

Heb je in dat niet gedecteerde stuk wel diodes? Zo niet, dan kan het spanningsverschil tussen gedetecteerd en niet gedetecteerd mogelijk de oorzaak zijn.


Gr. Wim

De niet gedecteerde stukken krijgen stroom via diodes. Ik heb de schakeling nagebouwd uit de viessmann handleiding.

mvg, piet
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Wim Ros op 31 January 2009, 20:31:14
Ik zie dit meer als een probleem in de ECoS. Die gaat niet goed om met meerdere pulsen, zit er wel zoiets als een rijweg vergrendeling in?

Mvg
Wim
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Aspelix op 01 February 2009, 07:10:39
Citaat
Hebben ze styreen wel zo klein voor spoor N rail lasjes? (ben niet zo thuis in het styreen gebeuren)

Styreenstrips zijn in alle breedtes en diktes verkrijgbaar bij een goede modelbouwzaak. Eigenlijk maakt het materiaal niet zoveel uit, als het maar isoleert. Desnoods experimenteer je met luciferhoutjes. En als het een beetje kleurt bij de rails is dat natuurlijk ook mooi meegenomen.

Sterkte en succes ermee.

Groet, Ruurd
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: PietvW op 01 February 2009, 10:59:35
Ik zie dit meer als een probleem in de ECoS. Die gaat niet goed om met meerdere pulsen, zit er wel zoiets als een rijweg vergrendeling in?

Mvg
Wim


volgens mij niet. maar jah, mijn keus was gevallen op de Ecos omdat ik het meeste er mee kon zonder een computer erbij. en zonder allemaal losse kastjes te moeten kopen.
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: PietvW op 01 February 2009, 16:29:59
Heb nog een probleem: soms geeft mn terugmelder een signaal naar mn ecos terwijl er geen trein over het detectiepunt gaat. Iemand een idee hoe ik dat op kan lossen?

mvg, piet
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Wim Ros op 01 February 2009, 17:27:45
Ja, daar heb ik denk ik wel een oplossing voor.
Een stabiel systeem aanschaffen, bijvoorbeeld een systeem met een LocoNet aansluiting, dat zijn ook systemen waar je geen losse kastjes extra bij nodig hebt behalve dan je terug/bezetmelder welke je nu ook als een los kastje aansluit.

Je zult niet blij zijn met dit antwoord, maar volgens enkele bronnen is er een probleem met de S88 aansluiting samen met de ECoS.

Mvg
Wim.
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Aspelix op 01 February 2009, 17:37:34
Hoeveel detectiepunten heb je in je baan?
Misschien helpt het, als je alle detectiepunten eens losneemt van de bezetmelder en ze één voor één weer aansluit en uittest. En ook uittest zonder dat er ook maar één sectie op is aangesloten.
Er komt mogelijk een stoorpuls van buitenaf op de Ecos, alleen is de vraag, waar die vanaf komt.
Dat kan zelfs de koffiezetter zijn. (heb ik met totaal andere apparatuur meegemaakt!!)

Daarom mijn volgende voorstel:
- maak alle verbindingen van de bezetmelder met de secties los en probeer gedurende een langere tijd hoe de Ecos reageert.
- Pas als die storingsvrij functioneert, de eerste sectie weer aansluiten en gedurende langere tijd uitproberen.
- dat doe je met alle secties.

Ligt jouw baan misschien in de buurt van een verwarminmgsketel?
Daarin schakelt een relais en dat kán stoorpulsen veroorzaken. Bijvoorbeeld op je bezetmelder... Maar het zou ook best kunnen, dat op één van de secties in de buurt van de verwarmingsketel een stoorpuls wordt geïnduceerd.

Ik wordt niet vrolijk van dit verhaal over de Ecos. Kennelijk is die erg storingsgevoelig.

Sterkte en succes,

Ruurd
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Aspelix op 01 February 2009, 17:40:44
Ja, daar heb ik denk ik wel een oplossing voor.
Een stabiel systeem aanschaffen, bijvoorbeeld een systeem met een LocoNet aansluiting, dat zijn ook systemen waar je geen losse kastjes extra bij nodig hebt behalve dan je terug/bezetmelder welke je nu ook als een los kastje aansluit.

Je zult niet blij zijn met dit antwoord, maar volgens enkele bronnen is er een probleem met de S88 aansluiting samen met de ECoS.

Mvg
Wim.


Wim,
dat heb ik nog niet willen zeggen, maar het is waarschijnlijk de simpelste oplossing.

Groet, Ruurd
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: PietvW op 01 February 2009, 19:45:42
en loconet werkt via de computer?
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Wim Ros op 01 February 2009, 20:49:32
en loconet werkt via de computer?

Onder andere, maar dat hoeft niet. LocoNet werkt met kastjes zoals jij die noemt, alleen zit er dan in die kastjes een bepaalde intelligentie, die jij als gebruiker kunt instellen en gebruiken. Voor bijvoorbeeld wisselstraatsturing Seinsturing Trein beinvloeding en dag en nacht verlichting, geluiden en de dingen die ik vergeten ben te noemen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Ido Peter op 01 February 2009, 21:53:38
Ik heb het probleem met het overbruggen van de isolatielas ook.

Volgens mij is een oplossing detectie op de hele trein toe te passen en niet alleen de locomotief. In dat geval is een overbrugging van een isolatielas door een wielstel geen probleem, omdat beide secties al bezet gemeld zijn en blijven tot de gehele trein de eerste sectie heeft verlaten.

Groeten
Peter

Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: PietvW op 01 February 2009, 22:01:47
Hoeveel detectiepunten heb je in je baan?

Op het moment heb ik nog 6 detectiepunten in mn proefbaan. Alleen er is altijd maar 1 die raar doet.

Ligt jouw baan misschien in de buurt van een verwarminmgsketel?
Daarin schakelt een relais en dat kán stoorpulsen veroorzaken. Bijvoorbeeld op je bezetmelder... Maar het zou ook best kunnen, dat op één van de secties in de buurt van de verwarmingsketel een stoorpuls wordt geïnduceerd.

Ik wordt niet vrolijk van dit verhaal over de Ecos. Kennelijk is die erg storingsgevoelig.

Mijn baan ligt inderdaad vlak bij een verwarmingsketel. Atthans, op de dezelfde verdieping.

En van het verhaal over de storingsgevoeligheid van de S88 op de Ecos wordt ik ook niet blij. en las ergens dat de Ecos loconet niet ondersteund.

mvg, piet
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Wim Ros op 02 February 2009, 00:06:54
Piet, dat klopt ECoS ondersteund geen LocoNet. Wat ik ook schreef is neem een andere digitale die wel stabiel is en waar de kinderziektes uit zijn, die goedkoper is en meer in huis heeft en die het LocoNet ondersteund. Ook daar wordt je niet blij van.

Mvg
Wim.
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Aspelix op 02 February 2009, 03:21:56
Piet, dat klopt ECoS ondersteund geen LocoNet. Wat ik ook schreef is neem een andere digitale die wel stabiel is en waar de kinderziektes uit zijn, die goedkoper is en meer in huis heeft en die het LocoNet ondersteund. Ook daar wordt je niet blij van.

Mvg
Wim.

@ Wim: Ik begrijp je zin niet. Waar word je OOK niet blij van zoals jij hte hierboven neerschrijft? Verder deel ik jouw "vreugde". :(

@Piet: Maak de "verwarmingssectie" eens los van de bezetmelder en ga dan na, of er nog spontane bezetmeldingen optreden.

@Wim: Ik overweeg zelf om in te stappen met de Lokmaus2 of Multimaus, later te combineren met Koploper. Is de Lokmaus wel stabiel?

Heren, ik groet u.
Ave
Rubentus Mobilicus
Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: wvdm op 17 February 2009, 09:44:30
Hebben de isolatie rail lasjes een recht opstaand stukje plastic, dat doorloopt tot de bovenkant van de spoorstaven?
Zo nee, dan maken de wielen contact door dat ze ietsje zakken en beide railstaven raken terwijl ze een kadum geluid maken.
Ook bij door geslepen rails zal dit gebeuren.

Door met seconden lijm gel of twee componeten lijm het gat tussen de doorgeslepen rails of terplekke van het railschoentje te vullen tot op spoor hoogte, kunnen de wielen niet meer beide spoorstaven raken .

Groetjes
Wil

Titel: Re: detectie probleem
Bericht door: Jos B. op 17 February 2009, 10:04:04
De lokmaus en Multymaus zijn niet echt storingsgevoeling.

6 jaar lokmaus, geen enkele storing
1,5 jaar Multymaus, ook helemaal niks aan de hand.


Jos.