BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Chris op 18 January 2009, 19:56:16

Titel: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Chris op 18 January 2009, 19:56:16
Nu ik me met loconet wil gaan bezighouden voor de aansturing van Groterdam, wil ik me hierin gaan inlezen.
Op internet via Google kom ik op veel sites. Veel in het engels, en veel sites leggen nu niet echt uit wat het principe is, maar alleen wat je erop aan kunt sluiten.

De kenners weten vast wel, welke sites handig zijn voor een groentje als het gaat om loconet kennis.
Wellicht dat we hier een fraaie draad kunnen maken.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Remco. op 18 January 2009, 19:59:36
Nou die draad komt als geroepen ;D Heb net een draadje gestart over het mogelijk overstappen naar een Loconet centrale ;D Ik hou dit eens goed in de gaten :)

Gr. Remco.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Erik op 18 January 2009, 20:01:04
Wat zijn dan de voordelen van Loconet ik neem aan dat , dat ook een digiatle besturings systeem is.

Erik-Jan
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Remco. op 18 January 2009, 20:02:23
Nee Loconet is een protocol om onderdelen aan te sturen zoals bezetmelders.

Gr. Remco.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Chris op 18 January 2009, 20:11:14
Minder draden (losse) als ik het tot nu toe (ja heeeel zwart wit) zie en koppelen, alles op 1 centraal net, lijkt me heerlijk.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Remco. op 18 January 2009, 20:13:27
Ja en wat ik heb begrepen is dat bij S88 de modules altijd in dezelfde volgorde moeten blijven zitten, maar bij Loconet locatie onafhankelijk, dus als je modulair werkt kun je gewoon alles husselen en werkt het nog, maar met S88 niet.

Gr. Remco.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 18 January 2009, 20:24:17
Zoals gezegd met een S88LN er bij kun je hetzelfde met de S88 modules als met de LN modules , alleen een stukje voordeliger.  ;D

Mvg
Wim.

Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 18 January 2009, 20:27:12
Wel lekker handig twee draadjes over hetzelfde.  :-|
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 18 January 2009, 20:32:43
Nee Loconet is een protocol om onderdelen aan te sturen zoals bezetmelders.

Gr. Remco.

Yep net zoiets als het XPressNet wat je nu hebt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 18 January 2009, 21:53:44
@Chris,

Zodra ik even tijd heb, zal ik eens een mooi episteltje dichten  ;D

Nu alvast een klein beginnetje:

LocoNet is in pricipe van werken ( het 'Net' in de naam zegt het al ) een z.g. lokaal netwerk. Het is Door Digitrax uitgevonden / ontwikkeld, waarbij Ethernet ( dat waar we met z'n allen gebruik van maken als we hier zitten te lezen en te posten ) als voorbeeld heeft gediend.

Digitrax heeft de specificaties en de hardware dusdanig aangepast aan onze 'ruwe' ( voor electronica ) modelbaanomgeving dat storingen buiten de deur worden gehouden.

Net zoals bij onze thuisnetwerken, kun je willekeurig apparaat met een LocoNet aansluiting verbinden met het LocoNet. Vergelijk dit met PC's aansluiten op een hub of switch. LocoNet heeft daarbij een extra voorziening, dat ook de energie voor een dergelijk apparaat uit het Net betrokken kan worden ( b.v. handregelaars en bezetmelders )
Tot zover de hardware kant van de zaak.

Softwarematig kunnen in principe alle aangesloten apparaten met elkaar praten. Je hebt dus niet per se een z.g. Master nodig, zoals die bij alle andere systemen wel nodig is. Zo kan een schakelmodule b.v. direct naar meldingen van een terugmelder luisteren en zo naar eigen goeddunken iets doen.
Er is echter wel 1 speciaal apparaat, waarvan er ook maar 1 op het net aanwezig mag zijn, dat is het z.g. CommandStation. Dit is doorgaans wat wij onder centrale verstaan. Dit Command Station is een heel bijzonder LocoNet apparaat, daar het het beheer heeft over alle andere apparaten die via de 'rails' met die centrale verbonden zijn. Dus de lok- en accessoire decoders.

Tot zover de inleiding.  Bekijk of je het snapt, zoniet stel dan de relevante vragen hier. Zodra we bovenstaande snappen met z'n allen ;) ga ik weer verder :)


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: nederbelg op 18 January 2009, 22:07:10
Leuk chris dat je er nu wel open voor staat.  ;D

Hier alvast een paar mogelijkheden voor stroomdectectie en terugmelding
via een uhlenbrock 63350.

http://users.telenet.be/deloof/  klik bij stroomdectectie.

Eenmaal erin gerold wil je niks anders meer.

grt dave
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 January 2009, 22:13:35
Er is echter wel 1 speciaal apparaat, waarvan er ook maar 1 op het net aanwezig mag zijn, dat is het z.g. CommandStation. Dit is doorgaans wat wij onder centrale verstaan. Dit Command Station is een heel bijzonder LocoNet apparaat, daar het het beheer heeft over alle andere apparaten die via de 'rails' met die centrale verbonden zijn. Dus de lok- en accessoire decoders.
Karst, kun je dit toelichten? Volgens mij is Loconet een z.g. peer-to-peer netwerk. D.w.z. alle aangesloten apparaten zijn gelijkwaardig, en kunnen zelfstandig berichten de "lijn" op sturen. Ze moeten alleen opletten dat ze niet door elkaar praten. Dus ik begrijp niet zo goed wat de functie van het command station dan is.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 18 January 2009, 22:19:18
Klaas,

Het command station is het enige apparaat op het peer-to-peer netwerk, dat het beheer heeft over de z.g. LocoNet slots. Dit zijn de eenheden van informatie die de locs bestuurt op de aangesloten baan.

Zo'n Command Station mag derhalve slechts 1 maal op het complete netwerk aangesloten zijn. Daar er anders twee kapiteins op hetzelfde schip verschijnen... ;)

Electrisch is er geen probleem. Alles zal gewoon werken, alleen weet je dan niet meer zeker welke trein aan welk CommandStation zal gaan reageren...


Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 18 January 2009, 22:19:48
Klaas, het antwoord op je vraag staat in je quote

Dit Command Station is een heel bijzonder LocoNet apparaat, daar het het beheer heeft over alle andere apparaten die via de 'rails' met die centrale verbonden zijn. Dus de lok- en accessoire decoders.


Oftewel dat ding wat uiteindelijk het DDC format proat.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: nederbelg op 18 January 2009, 22:25:19
Kortom één intellibox en geen twee.

als ik het zo goed begrepen heb.

dave
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Bert van Gelder op 18 January 2009, 22:27:46
Aan de digi-kenners, ook van mijn kant een paar vraagjes:

hebben dan, behalve de Centrale, alle LocoNet onderdelen ook de mogelijkheden dat protocol te genereren? Met andere woorden, maakt een handregelaar zelf zijn opdracht, om die buiten de Centrale om, naar de lok te sturen?

Bij zo'n handregelaar kan ik me dat voorstellen, maar bij een bezetmelder?

En tenslotte, (je mag me slaan, omdat ik nog niet verder op het forum heb gekeken), kan ik op een-of-ander manier toch gebruik maken van Loconet met mijn Ecos-centrale? Ook al ondersteunt deze geen Loconet? Met andere woorden, is er een adapter voor om de S88 om te zetten naar Loconet?

Alvast dank, ook voor de voorgaande uitleg!

Groeten, Bert
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 18 January 2009, 22:31:41
Bert, doe je zelf en de anderen even een plezier en lees je even in.
Je vragen zijn reeds zeer recent beantwoord.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16878.0
Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 18 January 2009, 22:34:33
Bert,

Nee, een handregelaar praat met de centrale. De commando's hiervoor zijn vastgelegd in de LocoNet specificatie. De centrale vooert dan deze command's voor de handregelaar uit.

Voor de goede orde het Command station is de enige, directe, verbinding tussen LocoNet en Rails als het gaat om het genereren van besturingsopdrachten aan de locdecoders.

Tweede ook Nee. De Ecos heeft een eigen netwerkimplementatie ; Ecos Link. Dat zal wel net zoiets zijn als Loco- Xpressnet, alleen zijn de spec's niet openbaar :(

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 18 January 2009, 22:50:10
Alle andere zaken die het LocoNet protocol ondersteunen, kun je buiten om het command station met elkaar laten communiseren.
Hierover later meer!

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 January 2009, 23:34:34
Dit Command Station is een heel bijzonder LocoNet apparaat, daar het het beheer heeft over alle andere apparaten die via de 'rails' met die centrale verbonden zijn. Dus de lok- en accessoire decoders.
Even om te zien of ik het goed begrijp: Als je b.v. een IB aan het Loconet hebt hangen, dan is de IB het Command station. (?)
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 18 January 2009, 23:38:30
Yep !


Grtzz,

Karst


P.S. Allemaal behalve Klaas, de ogen dicht nu:

De Nieuwe IB-Basic, kan ook als 'Slave' aan LocoNet gekoppeld worden.... Echter is zijn functie als Command Station dan uitgeschakel en werkt dan als, zeg maar, een hele dure handregelaar ;)

Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 19 January 2009, 00:00:10
En dat is ook een optie van de nog steeds pending upgrade, voor de IB, allemaal de ogen weer open.  ;D

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 19 January 2009, 00:02:58
De Ib Basic is de vervanger voor de huidige uitbreidingen voor de IB, zoals de IB-Switch en IB-Control en je kunt de Basic ook als Booster gebruiken.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Dirk op 19 January 2009, 15:10:17
Ik ben samen met een maat ook aan het begin van het loconet experiment, en mijn eerste bevinding is dat het wel aan de dure kant is... voor enkele terug melders een loco io en een locobuffer komen we op 100€ vooral die terugmeld componenten zijn duur. We zullen zien wat de resultaten zijn, de componenten zijn er deze week en dan knutsel ik die in elkaar. Het testbaantje is er al.

Dirk
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: markje op 19 January 2009, 19:41:55
IK ben benieuwd wat je bevindingen zijn, heeft iemand voor mij wat meer informatie over dat  pending upgrade?
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: nederbelg op 19 January 2009, 20:27:45
en mijn eerste bevinding is dat het wel aan de dure kant is... voor enkele terug melders een loco io en een locobuffer komen we op 100€ vooral die terugmeld componenten zijn duur.
Dirk

beste,

Over hoeveel terugmelders spreken we dan? met hoeveel aansluitingen voor hoeveel blokken?

dave
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Theo Maassen op 19 January 2009, 20:33:45
IK ben benieuwd wat je bevindingen zijn, heeft iemand voor mij wat meer informatie over dat  pending upgrade?

Pending is een "moeilijk" woord voor in afwachting van .... Iets wat nog moet komen of komt.
(volgens van Dale)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pending.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Pending.jpg)

Kijk anders ook even bij Uhlenbrock zelf : http://www.uhlenbrock.de/E/0/2/0/I790965A-001.htm (http://www.uhlenbrock.de/E/0/2/0/I790965A-001.htm)

Theo.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 20 January 2009, 13:15:12
Ik ben samen met een maat ook aan het begin van het loconet experiment, en mijn eerste bevinding is dat het wel aan de dure kant is... voor enkele terug melders een loco io en een locobuffer komen we op 100€ vooral die terugmeld componenten zijn duur. We zullen zien wat de resultaten zijn, de componenten zijn er deze week en dan knutsel ik die in elkaar. Het testbaantje is er al.

Dirk

Dan zul je op zoek moeten gaan, naar nog goedkopere alternatieven. ::)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: fissy op 20 January 2009, 13:23:58
Ik ben samen met een maat ook aan het begin van het loconet experiment, en mijn eerste bevinding is dat het wel aan de dure kant is... voor enkele terug melders een loco io en een locobuffer komen we op 100€ vooral die terugmeld componenten zijn duur. We zullen zien wat de resultaten zijn, de componenten zijn er deze week en dan knutsel ik die in elkaar. Het testbaantje is er al.

Dirk

Ik denk dan heb je dee onderdeelen te duur gekocht, als je de deloof melders gebruikt, dan kan je ook 1N5400 en een PC 847 Optokoppler (als je digital rijd) gebruiken.

Groet

Bernd

Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: markje op 20 January 2009, 18:20:27
@Theo het is me weer helemaal duidelijk,het pending apparaat :) verhaal
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Dirk op 20 January 2009, 22:20:47
upgrade,

vandaag de onderdelen gekregen samen met de rekening.
Het gaat hier over de printplaten van Deloof.
2x stroom detectie HDM10 a 2x5€
1x loco io HDM08 a 5€
1x locoservo HDM12 a 5€
we hebben de componentenlijst van Deloof gevolgd

componentenprijs is 87€
ook nog een locobuffer klaar a 35€
totaal tot nu toe: 142€
daar komen nog enkele stekkers en wat kabel bij, dus afgerond is het 150€

Dan hebben we 8 bezetmeldpunten voor dus 4 blokken
en mogelijkheid om 8 servo's aan te sturen

is toch wel prijzig....
Misschien als startsysteem is het nog te doen, maar ikzelf heb alles via s88 en wisseldecoders dus ik zou mijn oude componenten moeten wegdoen met veel verlies en dan weer overnieuw beginnen...Dus overstappen op loconet, ik weet het nog niet. Mijn maat daarentegen die begint van nul, dus dat is een ander verhaal. Hij gaat nu een lijst opstellen van wat elke module precies kost, zodat we de prijs per wissel en per bezetmeldpunt kunnen vergelijken.

dus wordt wel vervolgd.

mvg

Dirk
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 20 January 2009, 22:30:20
Tja Dirk, locobuffer (interface) 29,95. S88LN 24,95, S88SD16 50,-- kant en klaar. 16 meldpunten met stroomdetectie.


Je zou altijd nog eens langskomen, of ben je dat vergeten?


Mvg
Wim.

Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 20 January 2009, 22:36:12
Citaat
is toch wel prijzig....
Misschien als startsysteem is het nog te doen, maar ikzelf heb alles via s88 en wisseldecoders dus ik zou mijn oude componenten moeten wegdoen met veel verlies en dan weer overnieuw beginnen...Dus overstappen op loconet, ik weet het nog niet. Mijn maat daarentegen die begint van nul, dus dat is een ander verhaal. Hij gaat nu een lijst opstellen van wat elke module precies kost, zodat we de prijs per wissel en per bezetmeldpunt kunnen vergelijken.


Je moet helemaal niets wegdoen Dirk, je hoeft het alleen maar geschikt te maken.
Wissels via het LocoNet en of gewoon via Motorola of DCC dat maakt geen verschil.
Voor wissels is er niet echt een toegevoegde waarde.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Dirk op 21 January 2009, 10:55:26
Je moet helemaal niets wegdoen Dirk, je hoeft het alleen maar geschikt te maken.
Wissels via het LocoNet en of gewoon via Motorola of DCC dat maakt geen verschil.
Voor wissels is er niet echt een toegevoegde waarde.

Mvg
Wim.


Wim,

ja, dat hou ik ook nog wel bij de mogelijkheden, maar dan ga ik toch aan het idee van het netwerk voorbij, dan gebruik ik alleen een stabielere poort op de ib, dat is niet echt de bedoeling van het loconet dacht ik.

Dirk

ps, dat bezoekje komt er nog wel van, maar even nog niet.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Dirk op 26 January 2009, 16:29:50
vervolg:

vandaag de laatste print gemaakt, het testen kan beginnen, alleen de kabels nog maken.

De prijzen hebben we berekend en die zijn alsvolgt:
locobuffer klaar gekocht  39€  (1x nodig)
loco io printplaat en onderdelen  38,24€ (1 per 4 stroomdedetctie)
locoservo printplaat en onderdelen  49.75€ (1 voor 8 servo's)
stroomdedectie printplaat en onderdelen  37.60€ Voor 4 terugmeldpunten)

dus als we even rekenen dan komt de prijs per blok met 2 melders op 28.30€
want per 4 terugmeldmodules hebben we nog 1 loco io nodig.
ik tel dus 38.24€ delen door 4
en 37.60€ delen door 2
samengeteld geeft dat 28.30€

toch nog stevig aan de prijs, stel dat we op de baan 40 blokken van 2 meldpunten hebben, dan kost dit alleen al 40*28.30€ = 1132€

mvg

Dirk

Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 26 January 2009, 17:07:38
Hmmm...

Dan is een combo S88SD16 (n) + S88LocoNet adapter toch aanmerkelijk voordeliger...

50.00 + 24.95 ( Gebouwd en getest !!  ) / 16 = 4.68 * 2 = 9.37 per blok

mocht je toevallig 32 terugmeldingen dicht bij elkaar hebben zitten, kan het nog voordeliger:

(( 2 * 50.00 ) + 24.95 ) /1632 = 3.90 * 2 = 7.80 per blok  :o


Grtzz,

Karst

P.S. Uitleg over terugmeldingen via LocoNet is het volgende onderwerp waarover ik hier wat ga vertellen. Later deze avond dacht ik zo ;)
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 26 January 2009, 23:02:50
Hmmm.

Moet je hier niet delen door 32?

(( 2 * 50.00 ) + 24.95 ) /32 = 3.90 * 2 = 7.80 per blok 

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 26 January 2009, 23:05:01
 :-[ :-[ copy-paste devil  :-[ :-[
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: nederbelg op 27 January 2009, 08:08:00
Beste,

of
- Uhlenbrock 63350                  +/-40 €
- Hansdeloof printjes  4 stuks       20  €
- Materiaal in massa                 +/-20 €

totaal 80 € gedeeld door 8 blokken is 10 € de blok.

valt ook nog mee.

grt dave
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Dirk op 27 January 2009, 11:08:36
Beste,

of
- Uhlenbrock 63350                  +/-40 €
- Hansdeloof printjes  4 stuks       20  €
- Materiaal in massa                 +/-20 €

totaal 80 € gedeeld door 8 blokken is 10 € de blok.

valt ook nog mee.

grt dave



Dave,
20€ voor 4 printplaatjes voor terugmelding??
kan je me laten weten waar jij jou onderdelen haalt?

Dirk
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 27 January 2009, 11:13:03
Dirk, volgens mij zijn jullie verkeerd bezig. Maar dat is maar een eerste indruk.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: nederbelg op 27 January 2009, 11:49:53
upgrade,

vandaag de onderdelen gekregen samen met de rekening.
Het gaat hier over de printplaten van Deloof.
2x stroom detectie HDM10 a 2x5€


Dirk,

de printjes noemde je al in een vorig bericht. Als er twee 10€ kosten zullen er vier 20€ kosten.
Onderdelen haal ik overal. Conrad, Trim in aarschot en Aitec leuven.
Alleen de diodes zijn bij Conrad wel wat duurder geworden.
Maar ik heb alles in massa gekocht en dan zijn de prijzen stukken lager.
Als je naar beurzen gaat (zeker in duitsland) vindt je de Uhlenbrock 63350 voor 35 a 40 €.
en zo kom je gemiddeld op 10 euro per blok.

dave

dave
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Peter Giling op 20 February 2009, 19:14:06
En kijk ook  eens bij www.modelspoorgroepvenlo.nl of www.rocrail.net.
Daar is een heleboel zelfbouw Loconet te vinden. ;D
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: vt175 op 20 February 2009, 19:50:13
Een loconet 8-voudige bezet en terugmelder voor 2-rail system van Uhlenbrock (63340) kost ongeveer 50 euro. Dit is €6,25 per blok.

Valt dus erg mee, je hoeft niet te solderen en de adressen zijn individueel te programeren.


Diederik
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: henk op 20 February 2009, 20:35:27
Okay, ik heb het inmiddels allemaal gelezen, hier en elders, en wil even weten of ik het goed heb begrepen.

Stel ik wil de Fleischmann Profi Boss als Command Station gebruiken.
Dan heb ik een loconet interface (Locobuffer van Hans Deloof bijvoorbeeld) nodig voor communicatie met een computer en verder Loconet bezetmelders.
Alle decoders voor wissels en seinen kan ik net zo goed aan de versterkeruitgang van de centrale of aan een eventuele booster hangen.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 20 February 2009, 20:39:42
Hoi Henk,

In grote lijnen ja !

Kijk voor de specifieke ProfiBoss issues maar even hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13971.msg269082#msg269082)

ik heb die situatie sinds ca 2 dagen onder hevige test draaien ;)

Grtzz,

Karst

P.S. en idd, wissels, seinen etc. kunnen gewoon aan de booster.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: henk op 20 February 2009, 20:53:56
Ah, ik heb het gezien. In eerste instantie gewoon nieuwsgierigheid.
Het bij de Profi Boss geleverde trafootje stelt inderdaad weinig voor. Als ik de PB op mijn baan aansluit en inschakel, slaat de beveiliging van het apparaat gelijk op tilt. Kennelijk gebruikt mijn baan in rusttoestand al te veel stroom.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 20 February 2009, 20:56:10
 ;D ;D Exact hetzelfde had ik ook :-))

Moest eerst wat spoelendecoders loskoppelen aleer hij het wilde doen. Het geduld was snel op, vandaar de extra booster ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: henk op 20 February 2009, 20:59:39
 ;D Een echte trafo helpt ook.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: santerdam op 20 February 2009, 21:00:55
Karst, heb je enig idee hoeveel stroom een spoelendecoder trekt, als geen wissels worden omgelegd. Decoder in rust toestand dus.

Sander
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 20 February 2009, 21:03:20
Enkele milliamperes  :P

Maar het probleem zit hem er in, dat deze decoders vaak een forse elko aan boord hebben om de spoelen een lekere hengst te verkopen  8)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jeroen van Tol op 24 February 2009, 12:47:12
Citaat
LocoNet heeft daarbij een extra voorziening, dat ook de energie voor een dergelijk apparaat uit het Net betrokken kan worden ( b.v. handregelaars en bezetmelders )

Welke 'deelnemers' van het LocoNet komen in aanmerking om voor deze energielevering te zorgen? En mogen meerdere apparaten bijdragen aan de energielevering of slechts 1?

Citaat

Tot zover de inleiding.  Bekijk of je het snapt, zoniet stel dan de relevante vragen hier. Zodra we bovenstaande snappen met z'n allen ;) ga ik weer verder :)

Ik ben benieuwd welk deel van het LocoNet je hierna gaat bespreken.
Persoonlijk ben ik wel geinteresseerd naar een uitleg van de communicatie die plaats vind wanneer je bv. op de ProfiBoss instelt dat trein 3 moet afremmen, en hoe omgegaan wordt met opdrachten van meerdere handregelaars m.b.t. één trein.  ;D

Leerzame draadjes! Hou ik van. Keep up the good work!

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 24 February 2009, 13:03:37
Jeroen,

Deze gegevens staan in de specs. van het LocoNet.

Er is altijd maar 1 de baas over een lok, dus alle andere regelaars staan buiten spel.
Je krijgt een melding dat er een aanvraag is door een andere regelaar, en de mogelijkheid om hem te stelen, van die regelaar.
Opdrachten worden allemaal na elkaar afgehandeld.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jeroen van Tol op 01 March 2009, 15:08:21
Ik ben opnieuw de specs van LocoNet gaan lezen (Inderdaad Wim, ik had het kunnen lezen...  ;))

Gek genoeg had ik vrij snel over het gedeelte van de bedrading heen gelezen, als zijnde het 'makkelijke' gedeelte. Toen ik dat opnieuw las begreep ik er geen snars meer van...

De grounds (pin 2 en 5) horen alleen bij de LocoNet+ en - (pins 3 en 4) toch, of zijn het ook grounds ten opzichte van de RailSync draden?

Waarom een aparte LocoNet+ en LocoNet- met grounds? Dat is toch dubbelop?

En verzorgen de RailSync (+ en -) draden zowel de 'voeding' van het LocoNet als het 'transport' van het dcc-signaal?

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jan-Peter op 01 March 2009, 15:33:08
Ff een rappe:

Gebruikte afkortingen
LN+ : Loconet + (positief signaal)
LN-  : Loconet - (Geinverteerd signaal: als LN+ =1 is LN- = 0, en andersom)
Gnd: reference voltage (normaal 0)
No : Noise, een storing van buiten af.

Bedenk een kabel in loconet met data van links naar rechts.
Rechts wordt door een talker (iets wat zn data kwijt moet) het data signaal aangeboden in twee versies: normaal (Ln+) en geinverteerd (Ln-) ten opzichte van de Gnd.

Halverwege de kabel maak ik nu een storings bron (No).
Links van de bron naar de Luisterend apparaat staat nu op de LN+ data lijn : LN+ +No; op de LN- data lijn: LN- +No. Beide signalen hebben dus 'extra' informatie verkregen door de storing.

Bij de luisteraar bekijk ik tergelijk de data die wordt aangeboden op LN+ en LN-.
Door nou het geinverteerde signaal af te trekken van het normale signaal krijg je de volgende formule:

(LN+ +No)-(LN- +No) => LN+ - LN- +No -No = LN+ -LN- => 2xLN+ zonder storing!
Namelijk: Het aftrekken van het geinverteerde signaal levert weer t normale signaal op!

De Gnd helpt mee om statische invloeden (vaste offset spanning) op dezelfde manier uit te sluiten.

Opzich dus een hele aardige mannier om zo storings vrij mogelijk te werken. In schepen en computer netwerkend doen ze tegenwoordig niets anders.

Jan-Peter B.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jeroen van Tol op 01 March 2009, 15:53:31
Beste Jan-Peter,

Bedankt voor de heldere uitleg!

En wanneer de grounds dus inderdaad alleen voor LN+ en - gebruikt worden zijn mijn vragen over de RailSync draden ook meteen duidelijk.

Groet,
Jeroen.

Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 March 2009, 16:18:40
LN+ : Loconet + (positief signaal)
LN-  : Loconet - (Geinverteerd signaal: als LN+ =1 is LN- = 0, en andersom)
Is dat echt zo? In de Loconet specs wordt die suggestie wel gewekt (door de + en -), maar daar kan ik geen bevestiging van vinden. En in de schema's van diverse loconet modules zie ik dat de draden 3 en 4 keihard aan elkaar zitten. Dus het is volgens mij geen gebalanceerd signaal, het zijn twee draden die samen één geleider vormen.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 01 March 2009, 16:28:38
Klaas heeft als zovele malen wederom helemaal gelijk  ;D

Mogelijk is, dat het initieele ontwerp van LN zo bedoeld was als JP het uitstekend uitlegt, maar in de praktijk zitten beide LN - en + aan elkaar vast, beide GND ook en zijn de twee railsyncs in tegenfase en voeren spanning t.o.v. de LN GND.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 March 2009, 16:34:54
Karst, mooi dat mijn stellige vermoeden nu bevestigd wordt.
De grap is dat ik deze vraag eens direct bij Digitrax heb neergelegd, maar daar vonden ze het niet nodig om er op te reageren.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jeroen van Tol op 01 March 2009, 17:29:25
Dat vind ik dan weer jammer... Verzinnen ze iets goeds, passen ze het niet toe!

Maar dan terzijde, dan zit ik dus nog steeds met een vraag... Call me stupid, maar dat stukje van die tegenfase snap ik dan weer niet.

Tussen RailSync+ (pin 1) en LN ground (pin 2 en/of 5) staat +12V?
En zo ook tussen RailSync- en LN Ground?

Maar je mag ze niet aan elkaar knopen?

 ??? :-| :P

Ik wil het zooooo graag begrijpen! En ik ben er (naar mijn bescheiden mening  ;D) slim genoeg voor, maar hier kom ik even niet uit...

Groet,
Jeroen
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jeroen van Tol op 01 March 2009, 17:41:09
En als je de LN+ en LN- aan elkaar knoopt, dan zou volgens de 'officiele' specs toch je signaal weg moeten vallen? Of snap ik dat ook al weer niet...

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 01 March 2009, 18:21:04
Tegenfase:

Als het ene signaal 'hoog' is ( +12v ) is het andere 'laag' ( 0v ) en omgekeerd.

Citaat van: Jeroen van Tol
En als je de LN+ en LN- aan elkaar knoopt, dan zou volgens de 'officiele' specs toch je signaal weg moeten vallen? Of snap ik dat ook al weer niet...

Klopt, maar de specs zijn dus ambigue... maw ze kloppen niet met de werkelijkheid  :'(

Overigens om het niet nog moeilijker te maken, maar gewoon vanwege het melden.... LocoNet maakt gebruik van een constante stroombron die de LN signaal lijnen voedt... ;)

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jeroen van Tol op 02 March 2009, 12:40:10
@Karst
Dat stukje van tegenfase is me duidelijk want dat is hetzelfde als de (nou ja, volgens de specs dan) LN+ en LN- draden. Maar waarom het aan elkaar knopen van die twee lijnen kortsluiting oplevert niet... De 'stroom' beweegt zich toch in beide gevallen in dezelfde richting? Ik bedoel, het is toch allebei +12V tov GND?
Als het bovenstaande uitleggen een half boekwerk wordt dan neem ik het wel gewoon voor 'waar' aan hoor... Maar ik vroeg het me gewoon af.

Het verhaal (van Digitrax, niet dat van jou) is nog steeds een beetje moeilijk te volgen als de specs niet overeenkomen met de werkelijke situatie...

Ik lees in de LocoNet specs dat het apparaat wat het dcc-signaal genereert 'meestal' ook de voeding van het LocoNet verzorgt. En aangezien diezelfde draden (RailSync+/- en GND) ook 'een low power copy' van het dcc-signaal bevatten is de voeding (volgens de specs) dus eigenlijk in de vorm van een dcc-signaal. Vergelijkbaar met de voeding op de rails, toch?

'Meestal' betekent niet altijd. We kunnen het LocoNet dus als voorbeeld voeden vanuit een 12VDC adapter (zoals Wim en Karst al eens hebben laten zien). Eens kijken of ik het nu begrijp:
De adapter sluit ik in eerste instantie aan op de GND (pins 2 en 5 welke aan elkaar geknoopt zitten) en de RailSync+.
Parallel daar aan sluit ik de adapter aan op de GND en op een inverter. De uitgang van de inverter komt op zijn beurt op de RailSync-.

Is het LocoNet is zo op een juiste manier gevoedt, door een constante stroom waar Karst het over had?

Is dit hoe de stroomvoorziening er in de praktijk uit ziet op het LocoNet, met uitzondering van het stukje tussen de centrale en de booster?

Wanneer je zelf een LocoNet apparaat maakt, niet zijnde een booster, kun je dan voor het gemak alleen de RailSync+ met GND gebruiken als stroomvoorziening of is het de bedoeling dat de de RailSync- weer inverteert en vervolgens de RailSync+ en - draden weer aan elkaar knoopt?

Een berg vragen... Ik weet het. Maar aan de specs heb ik blijkbaar niets en 'jullie' lijken het allemaal al te weten.  ;D

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 02 March 2009, 19:00:56
Hoi Jeroen,

Standaard voeding van een eigenbouw LN apparaat gaat als volgt:

1---->|------------ +12v
2------------------- GND
3
4
5------------------- GND
6---->|------------ +12V


dwz beide Railsync sugnalen ga je middels twee diodes aan elkaar koppelen waardoor je een bijna vlakke 12V voedingspanning hebt.

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Jeroen van Tol op 02 March 2009, 23:48:45
@Karst
Super! Weer een raadsel minder.

En door dit plaatje met diodes gaat er wellicht ook een lampje branden over het tegenfase verhaal.
Moet ik de uitleg soms zoeken in een (soort van) vergelijking met de fase van AC? Waarbij de electronen twee kanten op 'stromen' (of heen en weer eigenlijk...)

Groet,
Jeroen.
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: jakop op 22 July 2009, 19:47:48
Na zoveel gelezen te hebben hoe goed Loconet wel niet werkt, ben ik gaan zoeken naar relefante draadjes op dit forum om de informatie boven te halen die ik nodig heb om mijn baan (in aanbouw) met Loconet te gaan sturen.

Nu heb ik destijds, op pagina 1 van het verslag van de bouw van die baan, een schema gezet hoe ik toen wilde besturen en regelen. Behalve de IB, PC en enkele trafo's had ik verder nog geen hardware aangeschaft omdat ik eerst de baan zoveer wilde hebben dat er rondgereden kon worden voordat ik de rest ging aanschaffen.

Nu, na helemaal Loco te zijn geworden, moet het dus met Loconet.
Ik denk dat ik het nu wel goed heb....maar vraag dus bij deze even een blik van één van de experts. Hieronder dus het schema

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_besturing_Loconet_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schema_besturing_Loconet_1.jpg)

Gaat dit zo werken?
Hoe zou het (eventueel) nog beter kunnen?

Groet,
Jakop
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Ben op 22 July 2009, 20:02:05
Je wisseldecoders kun je doorlussen en hoeven dus niet seperaat aangesloten te worden op je hub. En als je nog geen S88's hebt kun je net zo goed direct LocoNet terugmelders toepassen. Heb je ook de S88LN niet nodig.

Gr, Ben.
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: jakop op 23 July 2009, 09:14:59
Je wisseldecoders kun je doorlussen en hoeven dus niet seperaat aangesloten te worden op je hub.

Daar kon ik niets over vinden bij Uhlenbrock...het kan dus wel. Perfect!!

En als je nog geen S88's hebt kun je net zo goed direct LocoNet terugmelders toepassen. Heb je ook de S88LN niet nodig.

Heb je nog een advies over Merk, type?
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Ben op 23 July 2009, 09:38:48
Heb je nog een advies over Merk, type?
UHL 63350 voor 3-rail massa detectie. (y)
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Wim Ros op 23 July 2009, 10:38:23
En als je nog geen S88's hebt kun je net zo goed direct LocoNet terugmelders toepassen. Heb je ook de S88LN niet nodig.

Alleen loop je dan wel een financieel voordeel mis.  ::)

Mvg Wim.
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: jakop op 23 July 2009, 17:47:33
Alleen loop je dan wel een financieel voordeel mis.

Daar zat ik nou net aan te rekenen...

5 x de 63350 kom ik op ca. €300,=
5 x de BMD16N-print + de benodige onderdelen bij Conrad op ca. €130,- + dan nog de S88LN (€25,=) komt totaal op €155,=

Daar zit een locomotief verschil tussen  ;D

Met de  63410 voor de wissels kom ik op ca. €6,70 per wissel.
Is daar ook een goedkopere zelfbouw oplossing voor? (ik heb alleen de LocoIO gevonden €6,88 p/wissel)

groet,

Jakop
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Ben op 23 July 2009, 18:40:40
Daar zat ik nou net aan te rekenen...

5 x de 63350 kom ik op ca. €300,=
5 x de BMD16N-print + de benodige onderdelen bij Conrad op ca. €130,- + dan nog de S88LN (€25,=) komt totaal op €155,=
Helemaal goed Jakop. Die keus mag je zelf maken. ;) Ik gaf alleen aan dat er ook andere mogelijkheden zijn als de S88 modules.

Overigens: de 63350 koop je links en rechts op het web voor €45. Het prijsverschil wordt daarmee nog slechts een halve lok. 8)

Gr, Ben.
Titel: Re:Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Peter Giling op 13 March 2010, 22:09:07
Ik heb het hele vraagstuk van LocoNet en voeding opgelost, door een nieuwe LocoBuffer te bouwen, met daarop een schakelende voeding, die gelijk 3 Amp leveren kan.
Daarmee kan ik tig LocoIo modulen voeden (wat we op de club ook doen).
Als stekker ben ik, omdat het geen echte loconet configuratie, afgestapt van de toch al zwakke RJ12 connector en heb gewoon (ook goedkope) d-9 connectors gebruikt, die dus ook op de zelf te bouwen LocoIo modulen zitten.
Werkt al enige jaren tot volle tevredenheid.

Bekijk het eens op
http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=dutch#mgv

Groet,

Peter
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Geert2 op 23 November 2015, 12:22:59
Een oud draadje terug onder de aandacht brengen. Ik ben een 10 tal maanden bezig met zelfbouw LocoNet projecten. Een deel van de vragen die hier gesteld worden heb ik beschreven in onderstaande Link. Het blijft wel een zeer technische aangelegenheid….

 zelfbouw LocoNet projecten (http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/LocoNet projecten.htm)

(http://users.telenet.be/RedDeBist/MBAAN/loconet uitvoeringen terugmelders.png)
Foto: 32 ingang massadetectie terugmelders met LocoNet.

Geert
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Timo op 23 November 2015, 13:24:26
Hoi Geert,

Interessant project :) Wil zelf ook nog wel een keer met L-net bezig maarja.

Heb je de code werkelijk in ASM geschreven?

Wat me ook nog op viel, waarom bied je het TX signaal aan twee pinnen van de uC aan (26 en 33)? Lijkt me ook gewoon in software te doen...

De dan de grootste vraag die me bezig houdt, met wat genereer jij je website??!! Best lastig om een site te maken die het niet doet op FireFox en zo vol staat met tables, ongebruikte classes en toch nog opmaak enz  ;D


Timo
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 November 2015, 13:29:57
Timo, wat is je probleem? Die website ziet er bij mij in FireFox precies hetzelfde uit als in IE.
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Geert2 op 23 November 2015, 14:59:29
Deze opmerking heb ik al meer gekregen bij mensen die met firefox werken. De website is nog steeds opgesteld met Frontpage, de macht van gewoonte zeker. (ik ga deze wel is aanpassen.)

De software is assembler, moeilijk te lezen, weet ik. Maar ik gebruik heel veel aanwezige hardware. Wil je die gebruiken, dan gaat dat het snelst in assembler.

Geert

Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Timo op 23 November 2015, 15:49:32
@Klaas, dat ik dus geen plaatjes zie  ;D En ben dus niet de enige...

Mja, front page heeft naar mijn mening zijn tijd wel gehad. FrontPage was overigens nooit zo goed met het efficiënt/netjes maken van code. Soort van tegenovergestelde van ASM dus :D Als je op je hosting PHP en MySQL tot je beschikking hebt zou je ook kunnen denken aan WordPress. Na het opzetten is het makkelijk om nieuwe dingen toe te voegen enzo.

Ben het met je eens dat ASM (weet dat het assambler is maar is korter 8) ) sneller is dan een hogere programmeertaal. Maar met de huidige compilers valt het vaak allemaal wel mee. Snel genoeg voor de taak lijkt me in ieder geval. Des te noemenswaardig dat je toch in ASM schrijft  ;D ;) Helaas kan ik dan niet zo makkelijk delen van de code lenen voor mezelf :p

Vooral de s88 L-net master spreekt me aan. Zelf ook al eens zitten denken om een interface voor S88 te maken naar een makkelijkere/stabielere bus. Zelf zat ik toen vooral te denken aan de RS-bus wegens de simpelheid en het gebruik van RS-bus op de club (Lenz centrale). Helaas nog nooit van gekomen :p


Timo
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Geert2 op 23 November 2015, 16:27:24
Het probleem met hogere programmeertalen is, dat er zo veel zijn, zeker op basis van C. Microchip  ,die de PIC µC ontwikkeld ,veranderd zelf dan ook af en tot nog eens van C-taal in hun programmeeromgeving. Assembler blijft voor een PIC µC gelukkig hetzelfde.

Ik ben nog van de generatie die heeft leren programmeren in assembler (Z80, Commodore (6502), 8086 enz…) Ik heb gestructureerd leren programmeren in Turbo Pascal, en dat herken je nog steeds in mijn asm code.

Maar laten we terug op het onderwerp komen.  Een S88 LocoNet Master kan wel eens voor velen een  betrouwbare terug meldsysteem zijn voor modelbaan aansturingen.  Eigenlijk is dit project al afgerond, maar als die problemen met FireFox blijven aanslepen, overweeg ik eerst alles om te zetten naar een stabieler webpagina systeem.

We zien wel,
Geert
Titel: Re: Loconet : De kern, het principe.
Bericht door: Karst Drenth op 23 November 2015, 16:56:30
Citaat van: Geert2
...Assembler blijft voor een PIC µC gelukkig hetzelfde...

bijna eens (er zijn wel kleine, maar belangrijke verschillen tussen de diverse type PICs), maar wel 100% dat voor (vooral de kleinere) PIC-Assembler wel de sterkste en compactste keuze is en blijft. Heeft onder andere met de 'stack-loze' architectuur van die dingen te maken.

Citaat van: Geert2
Ik ben nog van de generatie die heeft leren programmeren in assembler (Z80, Commodore (6502), 8086 enz…) Ik heb gestructureerd leren programmeren in Turbo Pascal, en dat herken je nog steeds in mijn asm code.

Ben iets ouder, maar de weg Assembler, Algol, Pascal, C, C++, Java en C# is wat mij betreft nog steeds de beste ;) :P

Ik ben altijd van mening, dat je het juiste gereedschap voor elke klus moet uitzoeken. Zo gebruik ik voor de Atmel XMega familie lekker C++... Snel, onderhoudbaar en krachtig ;)


Grtzz,

Karst