BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Locorail op 13 January 2009, 20:05:18
-
Hallo,
Eerst even dit, ik ken Koploper, weet dat het gratis is, ben er zelf mee bezig.
En dan nu de vraag.
Is er soms iemand die bovenvermeld programma gebruikt ?
Spoorse
www.freiwald.com
-
Ik denk dat er meer dan 5000 medespoorders met Koploper bezig zijn.
Dus wat wil je nog meer weten?
:-X
Mvg
Wim.
-
Hoi,
Ik gebruik Railroad & Co, en naar alle tevredenheid.
Bert
-
Hallo Locorail,
Ik gebruik Rocomotion ook een pragramma van Freiwald dat aangepast is aan Roco.
Rocomotion is een eenvoudige versie van Traincontroller, ik werk daar al vanaf dat deze op de markt is.
De DEmo versie van traincontroller heb ik al enkele weken op de computer staan en probbeer deze uit.
Omdat ik al jaren met Rocomotion werk is de overstap niet zo moeilijk, het programma is natuurlijk veel uitgebreider dan Rocomotion, het ziet er goed uit en ik denk dat ik mogelijk wel overstap ondanks dat het wel een paar euro kost.
Met de demo heb ik tot nu toe goed ervaring.
De handleiding is zeer uitgebreid, meerdan 300 blz maar omdat ik de handleiding van Rocomotion in het Nederlands heb vertaald ben ik al aardig op weg met alle begrippen in het Nederlands.
Een schermafdruk zoals ik de demo op de computer heb ingesteld, deze kun je zelf naar wens invullen.
Gr Piet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/traincontroller.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/traincontroller.jpg)
-
Ik denk dat er meer dan 5000 medespoorders met Koploper bezig zijn.
Dit was niet de vraag
-
Ik heb ook van 5.8 naar silver gewisseld, gold is niet nodig
Groeten uit Zwitserland
Bas
-
Wat is de meerwaarde van RailRoad & Co tov Koploper behalve dat de laatste in het Nederlands en gratis is.
Werner
-
@ Wim , Dit was mijn vraag niet(sic)
@ p.Heinst & Bas er zijn PM onderweg
Spoorse
-
Ik ben van versie 5.8 overgestapt naar Gold en ben uitermate tevreden over de mogelijkheden. Alles kan zo'n beetje naar smaak worden aangepast en ik ben nog geen situatie tegengekomen die niet nagebootst kan worden.
Rene
-
@ Wim , Dit was mijn vraag niet(sic)
@ p.Heinst & Bas er zijn PM onderweg
Spoorse
Dan moet je je vraag duidelijker stellen, er is namelijk sprake van 2 bovenstaande besturingsprogramma's. En ik neem dan het programma wat direct bovenstaand de tekst is.
Mvg
Wim.
-
Hallo,
Eerst even dit, ik ken Koploper, weet dat het gratis is, ben er zelf mee bezig.
En dan nu de vraag.
Is er soms iemand die bovenvermeld programma gebruikt ?
Spoorse
www.freiwald.com
@ Wim,
Allé zal het nog eens uitleggen voor u hoor.
1st zin: Duidelijke omschrijving dat ik Koploper ken. Dit ter info zodat er niet
onnodig moet gereageerd worden.
2de zin:Vermelding dat de eigenlijke vraag er aan komt.
3de zin: De eigenlijke vraag, waar ik verschillende antwoorden heb op gekregen.
Groetjes hé
-
Locorail, hier moet ik toch Wim 100% gelijk geven.
Zoals het gezegde luidt: Het verschil zit in de details.
Je schrijft: Is er soms iemand die bovenvermeld programma gebruikt ?
En erboven in de tekst van het bericht staat alleen: Koploper.
Je bedoelde waarschijnlijk: Is er soms iemand die het in de Onderwerp-titel genoemde programma gebruikt ?
-
Ik gebruik ook TrainController 7 Gold (inclusief +Smarthand) en ben zeer tevreden. De nieuwe software versie heeft zeer veel extra mogelijkheden en verbeteringen gekregen. Kijk anders ook eens rond in het Engelse of Duitse forum want dat geeft ook een goede indruk over de actieve gebruikersgemeenschappen. Verder kan je uiteraard de software gewoon proberen in demo-mode. Enige echte beperking tov full version: je kan maar 15 minuten online met je baan rijden voor langer moet je het programma opnieuw opstarten.
-
Ik gebruik Win-Digipet Pro X.3 tot volle tevredenheid maar dat was de vraag helemaal niet geloof ik. Zoals Wim al aangaf zijn er duizenden koplopergebruikers en ik weet zeker dat in dit forum genoeg koplopergebruikers paraat "staan", die jou vragen kunnen beantwoorden. Ik denk als je een specifieke koplopervraag hebt, dat je die gericht aan die gebruikers moet stellen en daar krijg je dan vast een antwoord op. Kijk ook eens in het koploperforum dat hiervoor speciaal bedoeld is http://www.koploperforum.nl/
-
@Rob,
het betrof hier nu net niet Koploper maar Railroad.
@Locorial,
zit je te denken aan een overstap naar Railroad, zo ja waarom?
mvg,
Sander
-
zit je te denken aan een overstap naar Railroad, zo ja waarom?
mvg,
Sander
Het zou mooi zijn als er een soort tabel zou komen waar Koploper, WDP en TrainController vergeleken worden. Ik heb ooit ergens op een Duits forum een vergelijking gezien tussen een WDP, TC en nog 1 of 2 pakketten en daar stak TrainController met kop en schouder boven uit. Met versie 7 denk ik dat het nog beter is geworden.
Rene
PS.
Nog even gezocht en gevonden
http://www.hjb-electronics.de/ (http://www.hjb-electronics.de/)
-
Hallo,
Eerst even dit, ik ken Koploper, weet dat het gratis is, ben er zelf mee bezig.
En dan nu de vraag.
Is er soms iemand die bovenvermeld programma gebruikt ?
Spoorse
www.freiwald.com
Een hele duidelijke vraagstelling alhoewel het niet duidelijk is wat je met bovenvermeld bedoeld, het programma in de kop (Railroad) of die daaronder (Koploper) . Hierop zijn twee antwoorden mogelijk n.l. Ja of Nee.
Wat je er verder mee wil, is niet duidelijk.
Mijn antwoord: Ja
-
@Locorial,
zit je te denken aan een overstap naar Railroad, zo ja waarom?
mvg,
Sander
Neen Sander helemaal niet.
Het was gewoon een vraag naar aanleiding van een gesprek onder collega's.
Spoorse
-
concreet even wat ik gevonden heb als een van de grote voordelen en besloten tot aanschaf:
- met traincontroller kan je gecombineerd automatisch en manueel rijden. Dus treinen op schema, en manueel er doorheen rijden met inachtneming van de beveiliging.
- super aansturing van draaischijven en ondersteund alle type decoders ervoor.
- virtuele contactpunten. Dus zonder contactpunten toch contactpunten maken, maar dan in de software/layout. Voor bv openen of sluiten van een overweg.
- alle eigenschappen van treinen, blokken etc.. wordt gedaan via de rechtermuisknop met een eigenschappen menu.
kan uitgebreid worden met @Light of hoe het ook mag weten, voor het automatisch schakelen van lichten op de baan, schema, random, maar ook de 'zaal verlcihting', dus schakelen van dag naar nacht. Dit systeem koop je apart, maar sluit wel aan op de software.
ik ben lang bezig geweest met testen e.d. en gespit naar info. Van alle feedback van gebruikers, ook in Nederland, komt het echt over als een super product. Ben zelf nog niet begonnen ermee, in afwachting van een nwe digitale centrale, dus gebaseerd op feedback en reviews, en een droge test op de pc.
hoop dat dit helpt.
Hans
-
Hans, dan hoop ik voor dat je veel tijd hebt, en heel erg veel geduld.
Mvg
Wim.
-
geduld absoluut, anders kan je niet met deze hobby bezig zijn. Tijd is een ander punt, lol :-)
Maar leg je kommentaar eens nader uit!? Begrijp uit diverse postings dat je een vervente enthiousast bent van koploper, en is inderdaad een prima programma. Maar moet je ook niet met koploper veel tijd en geduld hebben!?
;)
Hans
-
Daar kan ik me wel bij aansluiten. Voor de eerste kennismaking met Koploper had ik ook vrij veel geduld nodig. Hetzelfde proefbaantje onderbrengen in Traincontroller ging een stuk makkelijker. Ik denk wel dat de ervaring, opgedaan met Koploper, daar bij geholpen heeft
-
Hoi,
Ik denk dat de vorige posting van Eric heel veel waarheid bevat.
De eerste keer dat iemand ergens aan begint kijk je er totaal vreemd tegen over: "Hoe werkt geautomatiseerd rijden".
Als het in programma A een keer is gedaan dan leert die gebruiker hoe geautomatiseerd rijden werkt en krijgt hierdoor ervaring.
Wanneer het dan bij een ander programma nogmaals wordt geprobeerd, heeft hij deze achtergrond kennis al die de eerste werd gemist en gaat het dus simpeler en lijkt het eerste programma moeilijker.
Mvg,
Paul.
-
Paul,
dat is precies wat ik bedoel.
groet,
Eric
-
Bij ons op de club zijn er diversen die thuis Railroad hebben.
Maar als ik ze zo hoor hebben ze er toch redelijk problemen mee.
Niet in de zin van het programma, maar het begrijpen van het technisch Duits.
En dan de uitvoering ervan.
Eéntje heeft de sleutel en de rest heeft een kopie daarvan.
Maar schijnbaar gaat dat in de toekomst ook veranderen.
nee geef mij koploper maar.
Dave
-
TrainController komt gewoon in het Engels hoor.
En je kan het delen over verschillende computers & schermen.
Werkt nog beter met een touchscreen, maar dat geldt natuurlijk ook voor koploper :-)
Hans
-
En het is ook wel weer erg 'Hollands' om één exemplaar te kopen en vervolgens sleutels te kopieeren
-
Dan zou het nog nederlandser zijn om een nederlands(talig) programma te nemen dat bovendien nog gratis is. En met vragen bij een nl talig Forum terecht te kunnen.
-
En het is ook wel weer erg 'Hollands' om één exemplaar te kopen en vervolgens sleutels te kopieeren
Ehh Ik woon in Belgie, en de club is dus ook in Belgie. Dus je vooroordeel kan weer weg want het gebeurt overal.
dave
-
Hebben we toch meer met onze buren gemeen dan we denken. :) Da's altijd goed om te weten.
Vooroordeel is nog lang niet weg, daarom is het ook een vooroordeel.
Groet,
Eric
-
Inderdaad het grootste probleem is "hoe werkt automatisch rijden". Als je deze eerste stap gezet hebt en met een testbaan begint, loop je steeds tegen echte nieuwe en onbekende zaken aan van het automatisch rijden. Ik gebruik trouwens de Engelse handleiding en als dat niet geheel duidelijk is kijk ik in de Duitse versie of dat mij beter helpt. De online help is gelukkig ook goed.
Overigens versie 7 werkt niet meer met een sleutel maar je krijgt een USB stick met je licensie info die continu in je compu moet zitten anders werkt het programma in demo mode (=max 15 minuten kunnen rijden).
Johan
-
Maar leg je kommentaar eens nader uit!? Begrijp uit diverse postings dat je een vervente enthiousast bent van koploper, en is inderdaad een prima programma. Maar moet je ook niet met koploper veel tijd en geduld hebben!?
Het probleem wat ik altijd heb met TrainController is, dat als ik automatisch wil rijden, daar zoveel gegevens voor moet invullen, waarvan ik absoluut het verband niet in zie, dus niet begrijp wat ik aan het doen ben of moet doen, dat ik het na een paar dagen maar weer opgeef.
De enkele keer dat het me wel lukt, is dat na een verandering in het programma ook gelijk weer omzeep geholpen. Van de besturingsprogramma's in het algemeen vind ik TrainController het meest gebruiksonvriendelijk, maar lees dit als mijn persoonlijke mening.
Heb er dus al vele uren aan besteed (lees maanden), maar krijg het dus niet aan de gang als het gaat om volledig automatisch rijden, dat ligt natuurlijk helemaal aan mij zelf, en dat komt natuurlijk ook dat het volledig anders werkt dan het programma wat ik ooit zelf geschreven heb. Dus bij mij wil het muntje niet vallen, nu is dat natuurlijk zonde van de tijd, dus gebruik ik een ander programma.
Koploper werkt gelijk als het gaat om automatisch rijden, als je daar je blokken koppelt en je bezetmeldpunten aan hebt toegekend, kun je een trein plaatsen in een blok en rijdt de trein automatisch van blok naar blok.
Dat kan dus binnen het uur werken.
Mvg
Wim.
-
Koploper werkt gelijk als het gaat om automatisch rijden, als je daar je blokken koppelt en je bezetmeldpunten aan hebt toegekend, kun je een trein plaatsen in een blok en rijdt de trein automatisch van blok naar blok.
Dat kan dus binnen het uur werken.
Bij Traincontroller 7 geldt nu exact hetzelfde, je plaats je trein en klikt "Run with Interlocking" en je trein rijdt volledig willekeurig, volledig beschermd over je baan. Dit was overigens in de vorige versie 5 niet mogelijk.
-
Dompie, zoals je zult begrijpen, ben ik ergens langs de lijn afgehaakt, en investeer ik niet verder in geld en tijd in dit programma.
Koploper, of mijn eigen (prive) software doet precies wat ik wil.
Mvg
Wim.
-
Wim, bedankt voor je duidelijke antwoord.
Jij zat toen met traincontroller in hetzelfde schuitje als ik nu met de Viessmann Commander. bij mij valt het commander muntje ook niet, maar eerlijk denk ik dat dat ook aan de commander ligt, lol :-)
In ieder geval top antwoord, zodra ik met TC bezig ben dan kom ik bij je terug mochts iets het melden waard zijn :-)
Maar zal nog wel effies duren, moet nog massa draden omsolderen, zie mijn andere draadje waar je gereageerd hebt.
Hans
-
Wat Wim heeft met TC heb/had ik dus met Koploper. Hoewel de conversie van TC versie 5.8 naar versie 7 zonder problemen verliep, ben ik toch mijn baan opnieuw in TC aan het opbouwen. Dit om de nieuwe functies te kunnen testen en toepassen.
Voor de onderstaande baan had ik binnen 1 uur treinen automatisch rijden, de stappen die ik heb gedaan (op het toevoegen van treinen en digitale systemen na, allemaal vanaf het ene scherm van het plaatje):
- digitale centrale (ECoS) en locobuffer (LocoNet) registreren
- tekenen baanplan met de pen, wissels worden automatisch aangemaakt
- 2 treinen met functies invoeren (treinen kunnen nu handmatig via TC rijden)
- wissel adressen toevoegen (wissels kunnen nu worden bedient)
- blokindeling maken en indicatoren met adressen toevoegen
- En automatisch (random) rijden met die banaan, hoe simple kan het zijn.
Later nog een pendeldienst en een simpel rijschema gemaakt (schedules in TC).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Overzicht_2.jpg)
Per blok heb ik 3 secties en dus 3 indicatoren per blok. De schakelaars voor de wissels heb ik later aangepast naar US formaat omdat de stand hier zo goed af te lezen is (alle images kun je aanpassen in Gold).
Ik had alle digitale adressen natuurlijk goed gedocumenteerd zodat ik niet hoefde te zoeken tijden het opbouwen.
Rene
-
Excuses voor de late reactie op dit draadje.
Wat is het verschil tussen tussen Brons, Silver en Gold versie?
Ik kan dat nergens op hun site vinden. :-|
-
De prijs ;D
Hier (http://www.freiwald.com/pages/announcement70.htm) op de site kun je de verschillen vinden.
Gr.
Eric
-
Brons is er voorlopig nog niet en zal een zeer uitgeklede versie zijn. De verschillen tussen Silver en Gold kan je heel goed zien in TrainController™ Version 7 Change Description welke je in de download sectie zo kan ophalen. Alles met de dikke vertikale streep ervoor zit alleen in Gold.
-
Het moet wel een heeelllll bijzonder programma zijn als je er zoveel geld er voor durft te vragen ???
Grtz
Arthur
-
Het moet wel een heeelllll bijzonder programma zijn als je er zoveel geld er voor durft te vragen ???
Dat is het ook, ik neem aan dat de meeste onder ons een veelvoud aan treinen uitgeeft... en ja voor software willen we meestal niets betalen.
Rene
-
Dat hoeft ook niet, Koploper, DDW en MRdirect zijn gratis.
-
Dat is het ook, ik neem aan dat de meeste onder ons een veelvoud aan treinen uitgeeft... en ja voor software willen we meestal niets betalen.
Rene, er is bij mij een verschil tussen betalen en veel betalen. Ik ben bereid om voor software te betalen maar dan moet het wel een normale prijs hebben. Neem een voorbeeld aan programmatuur van Apple. iWork en iLife kosten beiden 79 euro per pakket. Perfecte software en betaalbaar.
Maar goed, het is een keuze dat je maakt. Ben benieuwd wat de brons editie wel / niet kan.
Arthur
-
Hallo!
Zie dat het draadje al stil is voor een aantal weken, wil toch nog even mijn bevindingen plaatsen.
Ik heb eindelijk mijn Ecos binnengehad, en heb met grote vreugde mijn Viessmann commander uit het raam gegooid. :-)
Ik heb daarna eindelijk TrainController Gold versie 7 kunnen installeren.
Binnen 5 minuten reed ik automatisch, na het invoeren van een van mijn trajecten op mijn baan. Buitengewoon perfect!
User interface is super gebruiksvriendelijk.
Wat je maar bedenkt kan gedaan worden, en de combinatie van manueel door je automatische treinen heenrijden, maar toch met inachtneming van je baan-beveiliging is buitengewoon super.
blokseinen hoeven niet geprogrammeerd te worden, andere seinen zijn super makkelijk in te stellen etc..
Een ander voordeel is dat ik nu voor mijn 98 blokken in mijn baan, slecht 1 terug/bezetmelder nodig heb wat toch wel super is. Er is geen duidelijke noodzaak meer om 2 of 3 secties per blok te maken. TC regelt dit allemaal voor je, mits je natuurlijk wel een juist rijprofiel op de treinen set en je blokken goed inricht.
En tot slot, met de extra module voor 4DSound is het helemaal perfect. Het geluid van de treinen is fenominaal en zelfs nog beter dan sommige geluids-decoders. En het geluid volgt de trein precies! doe hier dan nog bij stationaire geluiden voor stations ed.(erg zachtjes utieraard :-), en je voegt een extra dimensie toe aan de baan.
Er is uiteraard veel meer, maar dan wordt dit berichtje te lang. Ik wou alleen even mijn zeer positieve ervaringen delen.
Groetjes,
Hans
-
@ Hans
helemaal mee eens, elke keer weer genieten
@ Arthur
De Bronze versie is uit en staat met usermanual op de site
Groetjes
Johan
-
Bedankt Johan,
Ik ga ff kijken.
grt,
Arthur
-
Net de Gold 7 demoversie geprobeerd.
Nu het zal wel, maar ik krijg het niet aan de praat met een afwisselende automatische treinenloop.
Dispatchers Indicators Flagmans Interlocking Autotrain, het zal allemaal wel.
Een rondje over iedere keer dezelfde route dat gaat, stoppen op een station geen idee. Help lezen word ik niet wijzer van.
Suc6 hiermee, zal nooit mijn keus zijn.
Mvg
Wim.
-
Nou dat hadden we ook niet verwacht hoor Wim. ;)Zoals je aangeeft hou jij het op Koploper en anderen hebben weer zeer goede ervaringen met andere programma's.
-
blokseinen hoeven niet geprogrammeerd te worden, andere seinen zijn super makkelijk in te stellen etc..
Een ander voordeel is dat ik nu voor mijn 98 blokken in mijn baan, slecht 1 terug/bezetmelder nodig heb wat toch wel super is. Er is geen duidelijke noodzaak meer om 2 of 3 secties per blok te maken. TC regelt dit allemaal voor je, mits je natuurlijk wel een juist rijprofiel op de treinen set en je blokken goed inricht.
Hans,
bedoel je 1 terug-bezetmelder voor alle 98 blokken? Of voor elk blok 1 bezetmelder.
Werner
-
bedoel je 1 terug-bezetmelder voor alle 98 blokken? Of voor elk blok 1 bezetmelder.
Hans bedoelt 1 bezetmelder per blok. Er moet wel worden gezegd dat ook voor TC de voorkeur uitgaat naar 2 (afrem en stop) maar beter 3 bezetmelders (aankomst, afrem en stop) per blok. Alles afhankelijk van de blok lengte.
Ik heb dezlefde ervaring als Hans, ik had de treinen binnen de korste keren aan het rijden en de mogelijkheden van TC Gold zijn onbeperkt.
Rene
-
Wim, zelfs met interlocking in TC heb je een afwisselend baan-rijden. TC bepaalt zelf waar de trein naartoe moet. waar te stoppen, welke route etc....
Maar afijn, wordt wel een heel lang bericht als ik alle functionaliteit moet uitleggen. :-)
Uiteraard zijn er veel overeenkomsten met Koploper, en beide programma's hebben zo hun unieke eigenschappen.
Voor mij was TC de doorslag, enerzijds door alle extra's, maar vooral door de mogelijkheid manueel beveiligd te kunnen rijden terwijl andere treinen op schema rijden.
Rene:
Met betrekking tot 2 secties of 1 sectie in een blok. Volgens een hoop gebruikers op de TC forum ging de voorkeur juist uit naar 1 sectie per blok. Reden hiervoor is dat je sowieso dan beter om kunt gaan met dynamische rem en stop punten. Dit gebruik ik vooral voor mijn Trix RAM die toch wel eigenlijk een eigenwijs treintje is en hele andere rij eigenschappen heeft dan de rest. En mijn stoom locomotieven moeten bv ook precies voor het sein stoppen, terwijl de RAM ergens in het midden van het perron moet stoppen. Door de dynamische rem-locatie EN een juist snelheidsprofiel met aangepaste contact punten op de trein, wordt dit in een keer geregeld.
Met een vaste stop-sectie zit je vast aan een vast stop punt.
TC schrijft dat 2 een voordeel is omdat je je dan niet zo druk hoeft te maken over de rijprofielen e.d. van de treinen, dat klopt inderdaad. En 3 heb je helemaal niet nodig. Asl je op de remsectie een afstand en een 'ramp' opgeeft, bereik je precies hetzelfde effect.
Geloof me, ik moest heel wat moet verzamelen om over te stappen van 2 naar 1 sectie per blok, maar ben er nu wel blij om. Kwestie van de juiste afstanden opgeven in de locaties van de rem-startpunten en stop-punten en het werkt!
Groetjes,
Hans
-
Interessant draadje. Ik interesseer me heel erg in koploper en TC. Geen van beide programma's heb ik echter aan het draaien in afwachting op me nog aan te leggen testbaantje.
Wat ik verwarrend vind bij TC is de verschillende versies. Ik heb even dat vergelijk tabelletje bekeken maar dat maakt me nog steeds niks duidelijk :-\
Als beginner heb ik niets aan een term dat "silver" meer geschikt is voor grotere banen dan "Brons".
Wat ik wil weten in één oogopslag is wat de meerwaarde is, of in krom nederlands, de meer-functionaliteit van silver t.o.v. brons.
Wat ik verder een beetje afzetterij vind is dat als ik eerst Brons koop en daarna Silver ik 50 euro in waarde inlever op mijn aanschafprijs. Waar is dat nou voor nodig? We praten nota bene over dezelfde versie.
Dus: als beginner kop ik Brons, ik kom erachter dat ik liever Silver had... Als bonus moet ik dan tijdens de aanschaf 250 Euro betalen. Je wordt dus gedwongen om een zeer uitgebreide studie te doen van de mogelijkheden van de verschillende versies.
Verder verbaasd het me dat julie van die enorme budgetten hebben voor je hobby :)
Ik lees nl dat jullie zomaar even Gold kopen. Pfff wat een geld. Hebben jullie van die enorme banen dat je Gold nodig hebt? Waarom hebben jullie niet voor "Silver" gekozen? ;D
mvg
Arthur
-
Hoi Artman!
Ja, het is geen goedkoop programma neen. en als je dan ook eens bedenkt dat ik eerst Viessman commander had, en nu ook de Ecos heb aangeschaft om met TC te rijden, nou dan weet jeh et wel.
Maar het was het waard. Ben een jaar aan het kl.... geweest met de Commander, grote problemen.
Nu letterlijk Ecos aangesloten, niks aangedaan, gewoon stekker erin, booster aangesloten en baan aangesloten.
TC Gold geinstalleerd, baantje tekenen met blokken en digital addressen aangesloten, en rijden,automatisch. Perfect!
Waarom gold!? Mijn baan is 26m2 in Spoor N, met ongeveer 90 blokken en 300-400meter in rails. Vandaar de gold.
Vandaar ook dat ik gegaan ben voor de enkele teurgmelder per blok. Zeker ook omdat maar 1 richting oprijd, muv rangeren uiteraard.
Maar ondanks dat ik Koploper niet goed ken, Koploper is een prima programma, van wat ik gezien heb in een test.
Is absoluut geen 2e keuze, maar voor mij was de combinatie van manueel en automatisch rijden in TC de doorslag. Met manueel bedoel ik met inachtneming van blok beveiliging of manueel in een schema rijden. Daar ik 2 zoons heb die er ook graag mee willen rijden, maar nog niet het verschil weten tussen racebaan en modeltreinbaan, is dit natuurlijk een perfecte optie :-)
Oh, en de taal. Ik ben wel Nederlands maar woon in Noorwegen. Er zijn er hier niet veel die Nederlands begrijpen, Engels is dan beter :-)
Kortom, genoeg redenen die niet voor iedereen gelden :-)
Hans
-
Hi Hans,
Nou lekker verhaal van die Viessmann. Maar dat is helaas off-topic.
Had je niet voldoende aan Silver? Dat scheelde je toch weer 200 Euro. Kan Silver maar 20m2 aan ? :)
Verder vind ik het leuk om jouw beweegredenen voor aanschaf van dit programma te lezen. Ik heb ook 2 zoons. Nu nog te jong maar die zullen zeker ook willen racen in de toekomst ;D
Verder twijfel ik niet over Koploper. Dat programma heeft zich meer dan voldoende bewezen.
Desondanks vind ik het leuk om naar de "concurrentie" te kijken. Puur uit interesse.
-
Och, ik weet niet of Silver het ook aan kan, ongetwijfeld.
Maar daar ik een complexe baan heb,dacht ik, kan maar beter meteen degene nemen met alle opties. Dan heb ik daar geen beperkingen. :-)
Groetjes,
Hans
-
och, ik weet niet of Silver het ook aan kan, ongetwijfeld.
Maar daar ik een complexe baan heb,dacht ik, kan maar beter meteen degene nemen met alle opties. Dan heb ik daar geen beperkingen. :-)
Daar zit hem nou de kneep. Ik vind het jammer dat ze dat op die website niet goed duidelijk hebben kunnen maken. Voor 200 euro kun je heel wat andere mooie dingen kopen.
Groetjes,
Arthur
-
Hi,
Ben nog even verder aan het stoeien geweest, maar eigenlijk geen idee wat ik allemaal doe of moet doen. De handleiding stuurt je van het kastje naar de muur. Lezen in Duits of Engels brengt daar geen verandering in. Loopt nog niet echt over. Voor mij geen aderlating van 450,-- waard.
Mvg
Wim.
-
@Artman
Je kan met Silver op zich ook bereiken wat je met Gold kan alleen moet je dan veel zaken via Flagmans en macro's gaan regelen en dat is niet een simpel klusje. In Gold zitten die optie er gewoon in zoals de actionmarkers in blokken en treinafhankelijk gebruik van de stop/remmarker. Helaas geen simpel overzichtlijstje wat de verschillen zijn, maar in het manual staat een gouden vertikale streep voor alles wat specifiek Gold is en een zilveren streep voor specifieke Silver zaken. Dat geeft volgens mij een detail overzicht waarbij blz 13-21 alles bij elkaar schuift (al moet je dan wel weer wat kennis hebben over het programma).
Johan
-
Dat van die actionmarkers klopt inderdaad.
Oh en Wim, zelfde gevoel had ik ook bij koploper. Met stoeien en even snel de handleiding lezen kwam ik er ook niet en vond ik het ook niet indrukwekkend.
totdat ik er verder indook.
Zelfde geld voor TC. Er zitten zoveel opties in, dat enig tijdsverbruik nodig is om uit te vinden wat het beste is en hoe je dingen moet doen.
Maar tot dusver op alle vragen en problemen/uitdagingen die ik had, was er wel een antwoord of een optie in het programma. En ik om dingen tegen in dit programma die eindeloze mogelijkheden geven.
Nog even over het stoeien: om het aan de gang te krijgen in simpele vorm was het enige wat in 1ste instantie nodig was:
- baantje tekenen, met de teken tool (drag and drop)
- blokken erinhangen
- blokken in secties(terugmeldsers) delen en adressen toewijzen
- rem en stop punten aangeven.
- uit edit mode gaan
- interlocking aanzetten en de trein zoekt zelf een route
Dat even heel simplistisch :-)
Nu stop ik met dit. Het was niet de bedoeling een hele discussie te starten over TC en koploper. Wou alleen even mijn enthiousasme over dit programma delen, ook daar omdat neit iedereen dit programma kent. Dat dit dan resulteert in andere die dit dan afkraken zonder het programma goed te kennen, het zei zo. Daar is dit een forum voor, dat mag. :-)
Groetjes,
Hans
-
- baantje tekenen, met de teken tool (drag and drop)
- blokken erinhangen
- blokken in secties(terugmeldsers) delen en adressen toewijzen
- rem en stop punten aangeven.
- uit edit mode gaan
- interlocking aanzetten en de trein zoekt zelf een route
Juist zover was ik ook. Alleen blijft hij ten eeuwige dagen dezelfde route rijden, stopt nooit. En van afwisselend verkeer, dus van route zoeken is geen sprake. En als ik interlocking uitzet voor die trein, stopt hij ergens in de middle of nowhere.
Verder er even wat dieper ingedoken, resultaat, nu werkt er niets meer.
Mvg
Wim.
-
Nu stop ik met dit. Het was niet de bedoeling een hele discussie te starten over TC en koploper. Wou alleen even mijn enthiousasme over dit programma delen, ook daar omdat neit iedereen dit programma kent. Dat dit dan resulteert in andere die dit dan afkraken zonder het programma goed te kennen, het zei zo. Daar is dit een forum voor, dat mag. :-)
En dat waardeer ik zeer. Bedankt voor het delen van je ervaring.
@Dompie: Ga ik toch die handleiding eens bestuderen. Dank voor je reactie.
mvg
Arthur
-
Nu stop ik met dit. Het was niet de bedoeling een hele discussie te starten over TC en koploper. Wou alleen even mijn enthiousasme over dit programma delen, ook daar omdat neit iedereen dit programma kent. Dat dit dan resulteert in andere die dit dan afkraken zonder het programma goed te kennen, het zei zo. Daar is dit een forum voor, dat mag. :-)
Hans,
Mijn ervaring is iets minder, het programma heeft mij nog niet kunnen overtuigen. Maar geef eens wat hints, misschien kun je er anderen ook mee helpen, in plaats van je terug te trekken. Want ook daar is dit forum voor, om elkaar te helpen dus.
Mvg
Wim.
-
Wim, zal ik zeker doen!
Zit nu alleen op mijn werk en kan er dus even niet bij, lol :-)
Moet ook kijken of er beperkingen zitten op de demo versie. Neem aan dat je geen licentie had gekocht!?
Overigens ben ik ervan overtuigd dat er meer ervaren TC gebruikers op dit forum zijn, ben slechts een 'beginnende' gebruiker.
Zal vanavond of morgen wel even wat op dit forum zetten, beloofd!
Maar nog even dit:
Naast interlocking heb je ook op schedule rijden. Er is zoiets dat heet auto-schedule. Kijk even in de help over hoe je dit moet doen.
Maar met auto-schedule kies je een start en eind-blok, druk op volgens mij was het de verrekijker knop(zit op mijn werk), en de computer kiest dan de route zelf uit.
Afhankelijk van je instelling pakt hij dan de korste of de langste route.
Alles in TC werkt met rechtermuisknop in edit mode. Alles heeft zogeheten properties, net als in windows. Als je dit dan doet op het schedule, dan kun je de eigenschappen van het schedule aanpassen. Hier vind je bv rules, over hoe ver hij vooruit moet kijken voor blok reservering, hoe een route te bepalen(minst aantal wissels etc..).
Ben je klaar dan uit edit mode. In de dispatcher window schedule kiezen en dan rechter-muisknop weer en kies start.
Schedule kun je instellen ook in een loop.
Interlocking kiest echt zelf de route, alleen is het zinvol om de "Dr Railroad" optie toe te passen. Deze vind je in het linker file menu. Kies je dit dan vind je in de message window eventuele problemen met je layout in TC. Het kan goed zijndat een route niet gekoppeld is aan een blok(route is de blauwe streepjes tussen de blokken). Dat had ik ook in het begin.
Bij mij kiest interlocking diverse routes zonder enig probleem, maar het is random dus het kan goed zijn dat hij bvtoch 3 keer dezelfde kiest.
met schedules kies je een meer bewueste manier van rijden. Interlocking is echt random.
zal morgen wat meer sturen met wat screen-dumps.
Groetjes,
Hans
Hans
-
Overigens Wim, was het niet mijn bedoeling om mij terug te trekken, en is geenzijns mijn geval.
Als ik dan een positief berichtje plaats waar dan naar mijns inziens negatief op gereageerd word, dan wil ik graag voorkomen dat dit in een eeuwige discussie vervalt, wat nou beter is of niet.
Maar helpen doe ik graag hoor! ;)
Hans
-
Ik heb een middelgrote baan, verdeeld over 2 kamers. Had eerst 5.8 gekocht, en toen overgegaan op Silver. Voldoet aan al mijn verwachtingen. De reden dat ik met het superprogramma Koploper ben gestopt is dat mijn collega's hier geen Nederlands kennen en dus erg moeilijk met Koploper overweg kunnen. Railroad is een kwestie van goed de gebruiksaanwijzing lezen en uitproberen...binnen de kortste keren had ik alles werkend. Treinen zoeken zelf hun werk, vervolgrittten (ik gebruik de duitse versie ;-) ) en bij mij werkt het uitmuntend met slechts 1 bezetmelder per spoor. Alle loks zijn met het ijkprogramma ingeregeld.
Groeten vanuit Kandersteg...de hele dag autotreinen rijden .-(
Bas
-
@Bas:
Dat ijkprogramma, dat is een apart programma binnen railroad?
Groeten vanuit Kandersteg...de hele dag autotreinen rijden .-(
Als dat met een mooie krokodil is, dan lijkt me dat geen straf, maar dat zal wel niet ;D
Grt,
Arthur
-
Goed even wat ervaringen van deze kant.
Moet zeggen dat de gebruiksvriendelijkheid er met de gold versie 7 met sprongen op vooruit is gegaan. Alleen heb ik wat problemen met de betrouwbaarheid. Het heeft er alle schijn van dat het programma mijn trein niet kan bij houden, of dat er binnenkomende informatie gemist wordt. De trein stopt netjes, omdat er een blok bezet blijft waar hij net zelf is uitgekomen. Wordt dus niet vrij gegeven.
De meldingen komen netjes binnen op de IB, en op twee andere programma's die als monitor aan staan, op verschillende computers. Ook al regelmatig gezien dat wisselcommando's niet door komen, of wel heel erg laat gegeven worden. Het is nog maar een simpel dubbelsporig ovaaltje, met slechts 1 rijdende trein.
Gekozen systeem Intellibox Basic, dus in LocoNet mode.
Mvg
Wim.
-
Het probleem is bovenwater, de oorzaak ongewenste bezetmeldingen. Die op hun beurt veroorzaakt werden door de overgangen van de secties en de metalenwielen van de wagons. Dit was nog het gevolg van een andere test, waarbij ik de verlichting van de wagons had verwijdert. Met de trein volledig stroom afneemt is het probleem over. Het probleem met de wissels is er nog wel, die gaan met TrainController niet altijd om. Met andere software doen de wissels het storingsvrij.
Mvg
Wim.
-
Nadat ik het meeste gelezen heb blijf dus ik lekker bij Koploper. Als ik alles nog een keer moet invoeren wordt ik gek, terwijl ik een tevreden mens ben (y). Nood breekt wetten maar er is voorlopig nog geen nood.
Maar het is aan jullie wat je neemt.
Grtz Rob
-
Als ik alles nog een keer moet invoeren wordt ik gek, terwijl ik een tevreden mens ben (y). Grtz Rob
Rob,
Volgens mij ben je dat al wel een beetje. ;)
Mvg
Wim.
-
Wim,
in verband met de ongewenste bezetmeldingen. Je kunt op ieder contact punt het 'memory' instellen. Dit staat nu op automatisch bij default. Maar er zijn 10 opties volgens mij en een ervan is een vertraging instellen b.v. Zo kun je, of met de andere opties het probleem verhelpen van de wagons die dubbele/ongewenste bezetmeldingen geven.
Ben blij dat ik nog niet de tijd had om een gedetailleerde omschrijving voor je te maken, je bent er al bijna zelf uitgekomen :-)
Hans
-
Ben blij dat ik nog niet de tijd had om een gedetailleerde omschrijving voor je te maken, je bent er al bijna zelf uitgekomen :-)
Straks wordt Wim zelfs nog enthousiast over TC. 8)
Rene
-
Nou, dan moet er nog heel wat water door de schelde stromen denk ik.
Rijden gaat nu redelijk. Stoppen gaat iets minder. Als ik een run onderbreek, stopt de trein onmiddellijk zonder zijn opdracht af te maken.
Hoe ik een station moet maken, en dus stop of wachttijden moet maken, zal allemaal wel, maar ik heb het nog niet voorelkaar.
Dus Hans wat je toegezegt hebt en nog niet bent nagekomen, is niet alleen voor mij lastig, maar kan anderen ook op weg helpen.
Want ik ben er dus nog lang niet uit, en het werkt niet naar mijn zin.
Mvg
Wim.
PS.: Heb ooit eens in een grijs verleden een versie van toen nog Rail Road & Co aangeschaft. maar dat toen ook al in een hoek gesmeten.
-
RailRoad&Co is alleen in het Engels of Duits.
Echter ik heb een manier gevonden om teksten in het programma om te zetten in het Nederland. Ik ben in bezit van de nodige ontwerpsoftware.
Het leest wat makelijker in het Nederlands.
Nu heb ik alleen de Demo versie en kan daar de betreffende DLL file aanpassen. Tot nu to zijn er geen problemen opgetreden in de werking.
Wellicht zouden er meer mensen overstappen naar RR wanneer dit ook in het Nederlands zou verschijnen.
Wie is er ook wel eens bezig geweest met het vertalen.
In het verleden was dit programma namelijk ook verkrijgbaar in het Nederlands.
Werner
-
Wie is er ook wel eens bezig geweest met het vertalen.
In het verleden was dit programma namelijk ook verkrijgbaar in het Nederlands.
Ik heb nog niet zo lang geleden hierover met Jurgen Freiwald gesproken en hij wil hier niet meer aan i.v.m. het probleem om ondersteuning te geven (de vertaling is een minder probleem). Momenteel geeft hij prima ondersteuning op de Duitse en Engelse versies en er zijn geen mensen in zijn team die het Nederlands beheersen om dit ook voor een Nederlandse versie te kunnen doen.
Hij heeft ook zo'n verzoek gehad vanuit Spanje, ook dat is problematisch, waarschijnlijk voor de meeste van ons.
Jammer maar helaas.
Rene
-
Wim,
Het gaat een beetje moeilijk worden om hier de hele handleiding uit te leggen, en ik heb ook niet in details gereageerd daar ik te maken heb met een ernstige familie omstandigheid. Toegezegd of niet, kan me nu niet even veroorloven om me met de baan bezig te houden, terwijl anderen mij nodig hebben.
Maar even een paar korte tips uit mijn hoofd:
- een run onderbreken. als je bedoelt interlocking stoppen, ja dan stopt alles inderdaad. Interlocking is geen schedule er is dus geen begin en einde. Een schedule echter wel. Die kun je stoppen en weer verder laten gaan zonder enig probleem.
- als je een run wil onderbreken. Met je muis op het blok staan waar je wilt onderbreken en kies het icoontje voor "lock exit" of "lock entry" wat je wilt om de trein te laten stoppen ongepland. Trein remt en stopt dan volgens je blok invoeringen.
- ik zelf ben nog niet bezig geweest met station schema's e.d Maar kijk eens verder in de properties van een schedule. Hier kun je wacht tijden opgeven, je einde blok is bv station en stel je een tijdsduur in. Je kan dan aan een schedule aangeven wat het volgende gekoppelde schedule moet worden of dat hjij ereen zelf moet uitzoeken.
- stoppen. Ik geef je hier een voorbeeld van een blok met 2 terugmelders. 1ste sectie is je remsectie, hier maak je een rem meldpunt aan. MAAR, je geeft op de remsectie aan hoe lang in afstand hij moet wachten tot hij begint te remmen(ramp). Dan geef je aan hoe lang de remsectie is. Zo krijg je een hele mooie remsituatie. als je dan aan het begin van je 2e sectie een stop-marker maakt en aangeeft dat stoppen gemeten wordt met "head of the train" EN de stop-marker dan een afstand geeft(gemeten vanaf het begin van de sectie), totwaar de trein moet stoppen, dan moet het stoppen altijd goed gaan. Bij mij is de stop-sectie 16cm lang(Spoor N, langste locomotief+2 cm).
Wat een keer kunnen doen is "desktop delen". Krijg het gevoel dat ik hier de handleiding zit over te tikken. Kijk ook eens op Freiwald.com onder het forum, er zijn er 2 engels en duits. Maar met desktop delen kun je bij mij een kijkje nemen of ik bij jou :-)
Maar nogmaals, ik ben er pas een maand mee bezig, dus de dingen die ik gedaan hebben liggen vers in het geheugen. De rest moet ik nog alllleeeemaaaal leren en er zijn ongetwijfeld meer ervaren gebruikers op dit forum dan ik.
Nu moet ik echt naar andere zaken toe. Kijk misschien vanavond nog wel even voor een antwoord.
Groetjes,
Hans
-
Hans,
Wat je nu allemaal beschrijft, daar was ik zelf ook al achter. Verder vind ik het dus verre van gebruiksvriendelijk, en zoals nu blijkt weet je zelf ook niet hoe het precies werkt, is geen schande, weet ik ook niet.
Denk dat het het beste is dat ik mijn tijd beter ga besteden, want 450,-- euries (1000 gulden) ga ik niet voor een stukje software uitgeven waarbij ik de garantie heb dat ik bij de volgende update weer de knip moet trekken.
Heb in de korte tijd al een paar lelijke missers ontdekt in het geheel, maar dit terzijde.
Mvg
Wim.
-
Herstel, voor hetgene wat ik heb ingebouwd tot nu toe weet ik juist wel hoe het werkt.
Maar wat ik probeer duidelijk te maken is dat dat nou juist slechts 10% is van alle functionaliteit.
En ieder software programma heeft missers, ook koploper, ook Windows Vista, Office, Linux en ga zo maar door.
voor mij is het de perfecte tool zeker daar ik in 5 minuten dingen aan de praat had, wat me niet lukte met koploper.
Iedereen draagt een andere jas. En zover ik weet is een update gratis.
Op het internet is een gedegen vergelijking aanwezig alwaar alle treinbesturingsprogramma's vergeleken worden. TC is de beste die uit de bus komt. Koploper zat er in deze test helaas niet bij.
ik heb per PB aangeboden om eens een keer samen een gedegen vergelijkend onderzoek te doen tussen koploper en TC.
Gewoon een aantal acties uitvoeren in ieder programma en vergelijken qua gebruikersvriendelijkheid, resultaat etc...
Maar zoals ik al zei, ik ken nog lang niet het hele programma en als ik de antwoorden op mijn vragen lees in het TC forum dan zie ik dat er duizenden mogelijkheden zijn in dit programma. dus misschien dat iemand anders eens zo'n vergelijking wil doen.
Dat gezegd te hebben wil ik hier nog een ding kwijt.
ik ben zeker niet de enige TC gebruiker hier op dit forum. Voor ons moet het ook mogelijk zijn om vragen te stellen en zaken te delen met anderen in verband met TC, zonder dat dit weer leid in een discussie over wat wel of niet zo goed is aan dit programma in vergelijking tot een ander programma.
-
Dat gezegd te hebben wil ik hier nog een ding kwijt.
ik ben zeker niet de enige TC gebruiker hier op dit forum. Voor ons moet het ook mogelijk zijn om vragen te stellen en zaken te delen met anderen in verband met TC, zonder dat dit weer leid in een discussie over wat wel of niet zo goed is aan dit programma in vergelijking tot een ander programma.
...geheel mee eens...
Een tevreden (beginnende) TC gebruiker
Johan
-
Hans, programma's kun je pas vergelijken als je weet hoe ze werken. Ik vergelijk op dit moment TrainController nergens mee. Je kunt inderdaad een trein binnen 5 minuten laten rijden. Maar dan stopt het ook. Wil je meer, dan moet je verschrikkelijk veel gaan instellen. Maar het is als zo vaak, als ik specifiek iets vraag over TrainController of het eerdere RailRoad &Co dan krijg ik het standaard antwoord, die optie gebruik ik niet, daar ben ik nog niet aan toe. Niets persoonlijks, maar gewoon een standaard antwoord.
Oftewel lees ik dat als ik snap er ook de ballen nog niet van.
Verder heb ik een perfect werkend prive programma, uit eigen keuken. Dat doet alles wat ik wil, en wil dat niet, dan zorg ik ervoor dat het wel wil.
Mvg
Wim.
-
Wim,
Wil jij dat prive programma niet delen? Je maakt me wel heel nieuwsgierig.
mvg
Arthur
-
Het verschrikkelijk veel instellen geldt natuurlijk niet alleen voor TC, ook voor andere besturingsprogramma's, en is natuurlijk afhankelijk van wat je allemaal wilt.
binnen 5 minuten rijden, ja inderdaad weinig instellen, met alle programmas. Complexe schema's, macro's, condities, triggers, schedules, koppelingen en besturingen, vereist niet alleen instellings tijd, maar ook uitdenken en zeker testen.
oh en de ballen snap ik er heus wel van hoor, die beoordeling kan ik zelf ook nog wel maken, ken alleen nog niet alle details :o
Als je echt specifieke vragen hebt over TC, om een standaard antwoord te vermijden, stel ik voor om eens in te loggen in het TC forum op www.freiwald.com. Daar komen alle experts aan bod om te beantwoorden, net als in het koploper forum :-)
God kveld ;D (Noors voor een fijne avond)
Hans
-
Wim,
Wil jij dat prive programma niet delen? Je maakt me wel heel nieuwsgierig.
mvg
Arthur
Nee, helaas Arthur, dat is prive en dat blijft prive.
Mvg
Wim.
-
Als je echt specifieke vragen hebt over TC, om een standaard antwoord te vermijden, stel ik voor om eens in te loggen in het TC forum
En daar wordt je snel en vriendelijk te woord gestaan is mjn ervaring.
mvg
Arthur
-
Nee, helaas Arthur, dat is prive en dat blijft prive.
jammer Wim :'(
-
En daar wordt je snel en vriendelijk te woord gestaan is mjn ervaring.
mvg
Arthur
Dat weet ik, maar heb daar absoluut geen zin in en ook geen behoefte aan. Ga er toch geen gebruik van maken.
Waar ik op reageerde, was de lofzang, of dit het walhalla onder de programma's is. Maar dat viel weer tegen.
Het zal best werken, daar twijfel ik niet aan, maar om nu te beweren dat het eenvoudiger is en minder werk dan een ander programma, nee daarvan ben ik niet overtuigd.
Het sporenplan is inderdaad eenvoudiger te tekenen, maar ook daarna moet je de meldpunten en de wisseladressen opgeven.
Dat moet bij het andere programma ook, maar dan ben je ook klaar. Nog wat stations blokken benoemen, en rijden met die treinen.
Mvg
Wim.
-
Waar ik op reageerde, was de lofzang, of dit het walhalla onder de programma's is. Maar dat viel weer tegen.
Het zal best werken, daar twijfel ik niet aan, maar om nu te beweren dat het eenvoudiger is en minder werk dan een ander programma, nee daarvan ben ik niet overtuigd.
Sorry hoor, maar nou reageer ik toch even. Wat een kolder!
Het enige wat ik deed was vermelden enig enthiousasme en dat met andere te delen, niks walhalla. als je goed gelezen had, net zoals men dat moet doen met een handleiding voor men een programma gebruikt, dan had je kunnen zien op pagina 1, dat ik A) een gefrustreerde Viessmann Commander gebruiker was, en B) voor mij koploper geen optie was. dat voor mij dan TC de gouden oplossing is, dan is een forum als dit de juiste plaats om dit te delen. Als iemand op een forum bv zegt dat hij zo blij is met Piko rails en vraagt of andere die mening delen, dan komt toch ook niet jan en alleman het effies afkraken!?
En ik heb absoluut NIET beweerd dat het eenvoudiger is dan een ander programma, dat maak jij ervan Wim. Ik heb zelfs mij alleen maar positief uitgelaten over met name Koploper.
Gaarne je commentaar rectificeren.
Hans
-
Huuuhh, ik heb er zo mijn mening over, jij hebt er een andere mening over, dus so be it.
We zijn het niet helemaal met elkaar eens, kan toch. Komt in de beste families voor.
-
Om nog maar es een cliche te gebruiken :" In elke familie is er wel een zwart schaap" ;)
Ik (en zo te lezen een groeiende groepgebruikers van TC) zijn wel geinterresseerd in de ervaringen van Hans.
Ga vooral door met het enthousiast beschrijven van de mogelijkheden van TC en de bijbehorende prorgamma's als 4D sound . Zeker voor de N rijders lijkt me dit een goede combinatie. Simpele decoders in je lokjes en ipv 4 geluidsdecoders te kopen besteed je dat aan TC. ( oeps zoit ik mijn eigen handel hier niet te verstieren? :D
-
Dat ijkprogramma, dat is een apart programma binnen railroad?
Nee het is een mogelijkheid binnen het programma.
Edit Mode - Opties van een Loc - Speed Tab - Automatic Speed and Brake - Enable Advanced Fine Tuning
Bij Treshold Speed tab kan je de gewenste kruipsnelheid instellen
Bij Speed Profile Tab kan je de automatische speedprofiling instellen, niet vergeten de blokken en de lengte van het middenblok in te stellen.
Zie bladzijde 114 en verder in de Engelse manual.
Als je je trein goed hebt ingesteld (inclusief eventuele Brake compensation) stopt hij exact op je gewenste positie
Groetjes
Johan
-
@Dompie: dankjewel Johan.
-
Even een schopje omhoog: is er misschien een Traincontroller (versie 7) gebruiker aanwezig tegen wie ik mijn ideeën voor de configuratie van blokken en automatisch rijden aan kan houden? Kan ook in dit topic uiteraard, dan hebben anderen er ook nog wat aan.
-
Hoi Remco,
ik kan je misschien enigzins opweg helpen.
Heb ondertussen mijn blokken werkend, gebruik ze ook om bv overwegen aan te sturen, en gebruik ze voor automatisch rijden.
Ik ben nog niet met 'schedules' beziggeweest maar wel met interlocking e.d.
Groetjes,
Hans
P.S. ik heb mijn computer niet altijd aan, dus soms kan een antwoord even duren :-)
-
Hoi Hans,
Dank voor je reactie. Ik heb een heel epistel in het Duits (voor het Traincontroller forum) opgesteld dat ik je via PB wel even zal sturen. Ik zal een paar vragen ook hier stellen, dan hebben anderen er ook nog wat aan. De vragen gaan met name over de indeling van blokken en de werking van het remmen en stoppen. Ik ben met name geïnteresseerd in de mogelijkheid om slechts 1 bezetmelder per blok te gebruiken. Dat zou voor mij met name in het station interessant zijn omdat ik daar nog geen scheidingen heb aangebracht. In het schaduwstation en op de vrije baan heb ik al wel meerdere secties per blok. Concrete vraag: hoe nauwkeurig is TC in het op de juiste plaats laten stoppen van loks als je gebruik maakt van de 'Brems' en 'Haltemarkierungen' functies van TC? Overigens geldt dit volgens mij alleen bij het gebruik van TC Silver/Gold, Bronze (de door mij geteste versie) kent deze functies niet.
-
Remco,
ik rij ook over mijn hele testbaan met 1 bezetmelder per blok en met virtuele brake en stop markers.
Als je locs snelheden goed zijn ingemeten en je zonodig het stoppen nog verfijnd heb met de brake compensation dan stoppen je treinen waar je dat hebt aangegeven met de stopmarker. Bij mij wil het af en toe wel eens 1 cm mis zijn maar die ruimte heb ik wel bij mijn stopmarker.
De één bezetmelder per blok werkt dus uitstekend en ik heb geen plannen om dat waar dan ook te gaan veranderen.
Groetjes
Johan
-
Hoi Remco,
net als bij Johan rijd ik ook met 1 bezetmelder. Goed geijkte treinen(ijken doe je in TC), zorgt ervoor dat iedere trein nauwkeurig op dezelfde plaats stopt.
Kwestie van juist inmeten van de bloklengtes.
Per bezetmelder/blok(1:1 dus) geef je de start aan van het remmen door een afstand op te geven. Zelfde voor de uiteindelijke stopplaats.
Ik gebruik altijd lengte langste locomotief+1 cm, net als Johan.
Het werkt gewoon perfect.
De brake compensatie kun je vinden onder de snelheindsinstellingen voor de trein in kwestie.
Het gebruik van 1 sectie/bezetmelder maakt het qua logica/programmering van triggers en condities ook zoveel makkelijker, buiten dat het zoveel geld scheelt in bezetmelders etc..
Groetjes,
Hans