BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 02 December 2008, 15:30:25
-
2 december 2008
Om de reizigersgroei te kunnen opvangen, moet het goederenvervoer buiten de spits gaan rijden. Dat zegt de vertrekkende NS-topman Aad Veenman in De Telegraaf. 'Tot 2012 kunnen we 15 procent groeien,' zegt hij, 'maar dan moeten er wel afspraken komen met de goederenvervoerders. Als die meer buiten de spits gaan rijden, is er genoeg ruimte om de toestroom van reizigers de komende vier jaar op te vangen
-
Kantoor gepraat ;D
-
Die denkt ook... laat ik nog even wat herrie schoppen zo vlak voor m'n vertrek. Heeft de nieuwe topman meteen een leuk aspect waar hij waarschijnlijk vaak aan herinnerd gaat worden.
Wat een onzin... ga dit maar eens proberen, dan denk ik dat geen enkele goederentrein noemenswaardig veel vooruitgang boekt: eerst wachten in de ochtendspits, dan heb je een uurtje of 7 om te rijden, en dan mag je weer wachten... nee, dat kost het bedrijfsleven erg veel geld denk ik (om over de vervoerders maar niet te spreken)
-
Lijkt me een heel redelijk idee, als je op bepaalde momenten te weinig capaciteit hebt, moet je niet urgent vervoer verplaatsen naar andere tijden. Dat gebeurd overal, zelfs nu al bij de NS met de kortingskaart.
En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden. De schade voor het bedrijfsleven is ook nul, want er zit echt niemand op te wachten dat zijn lading kalk precies
om 8:00u s'morgens aankomt. Dat kan rustig een uurtje wachten.
Henk
-
Merkwaardig, zo'n NS-topman zou toch moeten weten dat je een trein van zeg 300m niet zomaar ergens kan parkeren tot de spits voorbij is. De machinist van de goederentrein moet wel gewoon doorbetaald worden, gaat NS dat dan vergoeden ?
En kalk of kolen of erts kunnen inderdaad best even wachten, maar containers ? Veel van de inhoud is al verkocht voordat de boot uit China aankomt, dus de nieuwe eigenaren willen wel graag dat het een beetje op tijd aankomt. Bovendien gaat het uitladen van de boot gewoon door. Waar moet het containeroverslagbedrijf dan die stapels containers neerzetten ?
Het is een aardig verhaal maar werkt alleen als slechts één instantie de baas is op het spoor. Nationaliseren dan maar, vooruit.
-
Lijkt me een heel redelijk idee, als je op bepaalde momenten te weinig capaciteit hebt, moet je niet urgent vervoer verplaatsen naar andere tijden. Dat gebeurd overal, zelfs nu al bij de NS met de kortingskaart.
En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden. De schade voor het bedrijfsleven is ook nul, want er zit echt niemand op te wachten dat zijn lading kalk precies
om 8:00u s'morgens aankomt. Dat kan rustig een uurtje wachten.
Dus bijvoorbeeld hoogovens die niet even een uurtje stilgezet kunnen worden kunnen best een uurtje wachten op een trein met grondstoffen? Ook andere bedrijven hebben een hele planning waarop een tijdige levering van belang is, zeker als ze met het JIT principe werken (Just In Time). Dus om te stellen dat de schade voor het bedrijfsleven nul is is onzin!
Verder gaat veel vrachtvervoer naar het buitenland. Dan heb je wel langere reistijden dan de 2x op een neer van Groningen naar Middelburg. Als ze dit systeem overal gaan toepassen moeten er veel meer emplacementen bij komen, kijk maar naar Duitsland waar vrachtwagens in het weekend niet mogen rijden. Daar staan ook hele parkeerplaatsen vol. Bij de trein heb je straks hetzelfde.
Urgent en niet urgent vervoer, het is maar net welke waarde je eraan toevoegt. Weegt een goederentrein die niet verplaatst kan worden zwaarder dan een reizigerstrein waarvan de reizigers de mogelijkheid hebben om te telewerken of flexibele werktijden hebben? Alles is relatief.
En overigens, met 300m heb je een korte trein te pakken, meestal zijn ze nog wel "ietsjes" langer. En één instantie de baas op het spoor, dat is ProRail toch al? Zij kennen de beschikbare capaciteit toe. Als dat weer bijvoorbeeld bij de NS zou liggen tezamen met het goederenvervoer (zoals vroeger dus) zou deze ook de belangen van de cargoklanten moeten afwegen. Je kunt niet alleen maar naar de wensen van NSR kijken, er is meer op het spoor.
-
Er is een nog veel groter probleem.
In principe brengt een doorsnee goederentrein per rit veel meer geld in het laatje van de vervoerder, en niet te vergeten Prorail/overheid, als de doorsnee personentrein.
Het zou dus heel raar zijn om de goederentreinen in de spits stil te zetten, want eigenlijk zijn het de goederentreinen die het meeste geld opleveren voor vervoerder en spoorbeheerder.
Dat is natuurlijk voor het bedrijf van Mr. Veerman (NS) niet leuk, maar het is wel een feit.
Groet Petertrein81,
-
En Menno, in 7 uur kan je royaal van Groningen naar Middelburg en terug rijden.
probeer het maar eens met een goederentrein ;), vrees dat het je niet gaat lukken :)
-
Dus bijvoorbeeld hoogovens die niet even een uurtje stilgezet kunnen worden kunnen best een uurtje wachten op een trein met grondstoffen? Ook andere bedrijven hebben een hele planning waarop een tijdige levering van belang is, zeker als ze met het JIT principe werken (Just In Time). Dus om te stellen dat de schade voor het bedrijfsleven nul is is onzin!
JIT vereist dat je weet wanneer spullen geleverd gaan worden. Het wil niet zeggen dat je niet kan werken met leveranciers die zeggen dat ze niet tussen 6 en 9 uur s'morgens (of zo) kunnen afleveren. Kijk maar naar de gemiddelde winkelketen. In winkelcentra gelden ook allerlei restricties voor het afleveren van goederen maar toch liggen de winkels vol.
(En overigens hebben de Hoogovens behoorlijke buffers, een hoogoven stilzetten kan
namelijk zo maar niet en kost een vermogen. Dat wil je niet laten gebeuren omdat de
kalk/kolen/erts/... trein een keer te laat is.)
Henk
-
JIT vereist dat je weet wanneer spullen geleverd gaan worden. Het wil niet zeggen dat je niet kan werken met leveranciers die zeggen dat ze niet tussen 6 en 9 uur s'morgens (of zo) kunnen afleveren. Kijk maar naar de gemiddelde winkelketen. In winkelcentra gelden ook allerlei restricties voor het afleveren van goederen maar toch liggen de winkels vol.
Dat klopt wel, maar een gemiddelde winkelketen is wat anders dan een gemiddeld productiebedrijf. Als een bedrijf de productie moet verplaatsen van s'ochtends tot s'middags naar van s'middags tot s'avonds kan dat het bedrijf wel degelijk meer kosten. Dat het voor een boel bedrijven geen probleem hoeft te zijn wil nog niet zeggen dat dat voor alle bedrijven geldt.
Ernst-Jan
-
Dat wil je niet laten gebeuren omdat de
kalk/kolen/erts/... trein een keer te laat is.)
Henk
Of omvalt ;D ;D
Jos.
-
Ik kom in de spits overigens weinig goederentreinen tegen... :-| Ik denk dat het effect van de voorgestelde maatregel beperkt is.
-
Ik zie ook geen goederentrein in de spits, pas twee uur later. Maar dat wil nog niet zeggen dat-ie niet ergens anders in de spits aan z'n reis begonnen is.
-
Ik begrijp dus dat de Betuwe Route en de havenspoorlijn in het spitsuur niet meer gebruikt mogen worden van een "deskundige " 8)
Toen ik tot vorig jaar met zicht op het spoor in Tilburg woonde, viel het mij op dat na een "storing' de goederentreinen als eerste weer mochten rijden en daarna de reizigerstreinen. Ook herhinder ik me dat enige tijd geleden in Twente bij langdurige de goederentreinen door mochten rijden en de reizigers in busjes opgeladen werden.
Ook heb ik ooit van een rail pro-er begrepen dat Railioin NL toch met een duitse grote bek voorrang krijgt.
Misschien bedoelt die man gewoon gelijkere rechten op het spoor.
Groeten Alexander
-
Goederentreinen rijden wel degelijk in de spits. Elke dag dendert er vlak voor het vertrek van de cnl (17:03 dacht ik) een lange ertstrein getrokken door 2 189 loc's door A'dam cs. Niet dat daar wat mis mee is trouwens :).
Gerard.
-
Als je een goederentrein gaat wijzigen en je moet door de spits dan is het nu al een lastig verhaal! Het in zeven uur heen en weer rijden tussen Groningen en Middelburg vind ik een leuke. Weet je een snelle route Henk? Normaal doet een Veendamshuttle van Waalhaven naar Veendam er al ruim vijf uur over!
Het zal lekker worden wanneer er geen cargo's in de spits meer mogen rijden. Stel je trein uit het buitenland is vertraagd. Staat ie om 7u aan de grens in Benthem en mag ie daar drie uur wachten tot ie verder gaat. Komt ie nog later aan in Rotterdam waar ie ook weer moet wachten tot ie een terminal mag bezoeken. Vervolgens is het vertrek van de shuttle ook weer veel later en is je hele planning nog meer naar de klotûh, om het maar in goed Haags uit te leggen! Wellicht had ie nog wat kunnen inlopen wanneer de trein gewoon door de spits heen mocht!
Dat cargo's lastig zijn in de spits heeft voornamelijk te maken met de populariteit van het reizigersverkeer. Wanneer een reizigerstrein wat te laat vertrekt en daar achter zit een pad van een cargo dan moet ie in de remmen en dan duurt het ff voordat ie weer op snelheid is. Gevolg is dat achteroplopende reizigerstreinen ook in de plus komen!
Dat goederentreinen na een verstoring snel weer snel gaan rijden heeft meer met de organisatie van de vervoerder te maken. Het opstarten van de reizigersdienst is vaak ingewikkeld terwijl de machinist van de goederentrein gewoon nog aanwezig is en meteen weer kan rijden.
-
Dus bijvoorbeeld hoogovens die niet even een uurtje stilgezet kunnen worden kunnen best een uurtje wachten op een trein met grondstoffen? Ook andere bedrijven hebben een hele planning waarop een tijdige levering van belang is, zeker als ze met het JIT principe werken (Just In Time). Dus om te stellen dat de schade voor het bedrijfsleven nul is is onzin!
Tja, maar heeft een bedrijf het recht om just-in-time te werken om zo geld te besparen en meteen te eisen dat de goederen precies op dat moment worden afgeleverd dat het bedrijf dat wil, ongeacht wat de gevolgen zijn voor de rest van het vervoer per spoor, met name reizigersvervoer?
Alles goed en wel, maar strikt bezien is dat toch voornamelijk een probleem van het betreffende bedrijf en zoals men in het leger zegt, "je moet van jouw probleem niet mijn probleem maken". :)
Het onderliggende probleem is de beperkte capaciteit van het spoor, wat in Nederland een heel concreet probleem is. Het voorstel van de NS-topman is een goedkope manier om groei in het reizigersvervoer te creëren.
Dat het geen ideale manier is weet hij ook wel en hij zou hoogstwaarschijnlijk ook liever een grotere capaciteit zien, maar daar is geld voor nodig. Heel veel geld zelfs, plus politieke wil. En na de Betuweroute en de HSL-Zuid wil men niet zijn nek breken over nog een stel grote infrastructurele projecten voor de spoorwegen. (Nog afgezien van het feit dat het geld momenteel ook niet voor het oprapen ligt.)
- Peter
-
Dat het geen ideale manier is weet hij ook wel en hij zou hoogstwaarschijnlijk ook liever een grotere capaciteit zien, maar daar is geld voor nodig. Heel veel geld zelfs, plus politieke wil. En na de Betuweroute en de HSL-Zuid wil men niet zijn nek breken over nog een stel grote infrastructurele projecten voor de spoorwegen. (Nog afgezien van het feit dat het geld momenteel ook niet voor het oprapen ligt.)
- Peter
De eerste hints over werkgelegenheidsprojecten vallen al. En geld blijkt toch niet zo'n probleem, zie de banken en verzekeraars.
Groeten, Alexander
-
Alles goed en wel, maar strikt bezien is dat toch voornamelijk een probleem van het betreffende bedrijf en zoals men in het leger zegt, "je moet van jouw probleem niet mijn probleem maken". :)
Is de topman van de NS eigenlijk niet hetzelfde aan het doen met dit voorstel?
-
Niet noodzakelijkerwijs. Reizigers reizen overdag en dan met name tijdens de spits; voor goederen komt dat veel minder nauw.
- Peter
-
Tuurlijk wel. Veerman stelt zich gewoon hardop de vraag wat we belangrijker vinden. 35 jaar geleden was het antwoord dat het goederenvervoer het reizigersvervoer zo min mogelijk moest hinderen. 10 jaar geleden is besloten dat het goederenvervoer gelijke rechten moest hebben. Veerman stelt in feite dat een heroverweging noodzakelijk is willen de ambities voor het reizigersvervoer waar worden gemaakt.
Bedrijven die serieus met JIT werken maken zich in de regel niet afhankelijk van het spoor of anderzins van lange en kwetsbare vervoersverbindingen.
-
@Gerard. Dat is een lange kolentrein die uit Amsterdam komt. Die worden met dubbeltractie 189 gereden ertstreinen zijn een zeldzaamheid omdat die maar tot kijfhoek kunnen komen met een 189. Terwijl de 189 wel op Amsterdam Westhaven kan komen.