BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Remco. op 20 November 2008, 20:06:47
-
Omdat ik via de PB diverse vragen krijg over welke spullen ik gebruik ben ik van plan een lijstje bij te gaan houden welke vermeld wat ik gebruik ( Vragen mogen natuurlijk altijd via PB maar het leek me gewoon handig :) ).
Ik ga de moderators even lief aankijken en hoop dat ze dit misschien een vaste plek kunnen geven in de draad ( Startpost bijv. ) Inmiddels dus deze draad geworden! Bedankt daarvoor!
Ik verdeel de info in materialen, technieken en ervaringen. Als je vragen hebt stel ze!
*** Gebruikte materialen: ***
Henckens Seinen (http://www.henckens-seinen.nl/Basis.aspx?Tid=2&Sid=3207&Hmi=3202&Smi=3207)
- Hoofdsein NS Rechts 2001
- Dwergsein NS 2005
Wisseldecoder
- 4-voudige MDEC-decoder DCC module (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=240005)
Seindecoder
- KDesign NL Seindecoder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13413.0)
De oude wisselmotors
Wisselaandrijving met eindafschakeling (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=219999)
Vervangen door de volgende wisselmotors
- Tortoise Slow Motion Switch Machine (http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm)
Bovenleiding Portalen
- T-Portaal en Enkelportaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14431.0)
- Isolatoren Sommerfeldt SF505 (http://www.anw-modeltreinen.nl/sf_bovenleiding2.htm)
- Rijdraden Viessmann universeel 330-360mm (http://www.viessmann-modell.com/de/produkte/sorte.php?id=3&offset=18&sprache_nr=1&gr_nr=2&id=3&typ=draht#)
Accesories rond Rails
- Kabel paddestoel (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212299)
- Kabelgoot (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212162)
- Vrijbalken, Relaiskast en Telefoon ( Art nr: 387.33 ) (http://www.artitec.nl/new2007x.htm)
- Woodland Scenics B75 Fine Gray (http://www.woodlandscenics.com/items.cfm/BallastAndCoal#B75)
- Verf Humbrol 113 Mat ( Voor rails ) (http://www.humbrol.com/search/97/?searchguid=20081119234714)
- Heki Decovlies 1575 (http://katalog.heki-kittler.de/epages/68038839.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/68038839/Products/1575)
- Heki Decovlies 1576 (http://katalog.heki-kittler.de/epages/68038839.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/68038839/Products/1576)
- Faller muurplaten 170803 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1112/atid.866/ecm.at/Dekorplatte-Backstein.html)
Perron
- Perrons van Gerco van Beelen (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/perron.html)
- Revell Wit 5 voor perron (http://www.revell.nl/wit-mat-p-17090.html)
- Revell Zwart 8 voor perron (http://www.revell.nl/zwart-mat-p-17093.html)
- Revell Grijs 75 voor perron (http://www.revell.nl/steengrijs-mat-p-17131.html)
- Humbrol 49 blanke lak voor perron (http://www.humbrol.com/search/43/?searchguid=200922721252)
Aansturing
- S88XpressNetLi (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12150.0)
- Piko A-Rails (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=shop&grand_id=4&parent_id=4&sss=4)
Ruwbouw
Voor de ruwbouw heb ik gebruik gemaakt van vuren balken met 12MM MDF daarboven op. De achterwanden zijn van 8mm MDF.
Ik heb MDF gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is en niet al te duur. En als je het voorbereid door het eerst te schilderen neemt het ook geen vocht op als je gaat ballasten. Ik heb zelf omdat het modules zijn, gewoon een 'ladder' gebouwd en deze neer gelegd en vervolgens het MDF erop geplaatst.
*** Gebruikte technieken ***
Ballasten
- Ballasten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9437.0.html)
Portalen
- T-Portaal en Enkelportaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14431.0)
*** Ervaringen ***
Planning
Planning is cruciaal. Ik heb een aantal dingen overnieuw moeten doen omdat ik of er nooit aan had gedacht of het niet goed begrepen had of gewoon niet wist. Een voorbeeld daarvan waren de blokken die ik gebruikte. Uiteindelijk met hulp van Karst en Wim is het weer goed gekomen maar omdat ik op dat moment de materie niet helemaal begreep heeft me dat wat extra werk gekost ;D
Een ander voorbeeld is mijn perron en 1:87 rijtuigen. Omdat zelfs de 15 graden tegenboog voor een wissel al krap is voor een 1:87 rijtuig heb ik iets moeten smokkelen met het grote perron en beide perrons iets moeten inkorten aan de rechterzijde. ( Eigenlijk alleen het grote perron maar voor het nette ook het andere maar meegenomen daarin ;D )
Als je goed plant ken je de beperkingen en mogelijkheden van je baan! Ik ken ze ook ondertussen maar dat heeft niet alles met planning te maken ;D
Rails leggen
Een leuk moment, de eerste treinen kunnen rollen. Bij mij is het schaduw station niet kaarsrecht omdat er door gebruik van verschillende isolatieasjes in de bochten de radius iets verschilde en ik dat te laat opmerkte ;) Maar met flex rails heb je er geen last van :)
De rails op de module voor Amerpoort zelf ligt zo strak als dat ik voor mekaar kon krijgen. Ongetwijfeld dat anderen het beter kunnen maar ik ben dik tevreden :)
Wat ik lastig vond is je rails goed vast zetten maar niet te strak zodat je het niet de isolatielaag in trekt. Dat is gewoon even heel precies werken. Zeker met de flexrails van Piko, die echt HEEL flexibel zijn, is dat wel even lastig :)
Verven van de rails
Het verven van de rails is een werkje waar je veel plezier van hebt als het eenmaal klaar is! Ik heb het als volgt gedaan:
Een kleine kwast heb ik nog ietsjes kleiner geknipt en hiermee verfde ik de railstaaf in de juiste kleur. Niet te precies werken, roest is ook niet precies recht ;) Ik verfde dan een railstaaf +- 20 cm aan beide kanten en haalde er dan mijn vinger overheen.
Om mijn vinger had ik dan een stukje stof gewikkeld. Als je meer verft is de bovenkant van de railstaaf al te hard, dus daarom niet teveel in 1 keer verven.
Als het droog is haal je de railgum er nog een keer overheen en je hebt een prachtig verroeste railstaaf!
Ballasten
Het ballasten is niet heel erg moeilijk maar wel arbeidsintensief. De manier zoals Kees-Jan uitlegt is erg goed uit te voeren.
Mijn ervaringen zijn:
- Ik heb kleine stukjes per keer geballast. Anders is het gewoon te langdradig.
- Als je lastige stukjes wilt ballasten en je ballast schuift de hele tijd weg, zorg dat globaal goed ligt en maak het dan nat, het is dan steviger en blijft beter liggen. ( Denk hierbij aan de schuin aflopende zijkanten bijv. )
- Werk zorgvuldig, als er ballast aan je rails zit, haal dit weg voor het droogt, anders trek je je verf er weer af als je het later weghaald. ( Mede hierdoor, kleine stukjes ballasten dan is het goed te beheersen )
Testen
Het testen van je rails, erg belangrijk, als het ligt, testen tot je erbij neervalt ;D het voorkomt teleurstellingen als alles mooi is aangekleed. Ik heb erg veel modelspoor kilometers gemaakt, +-700 volgens Koploper maar de baan werkt feilloos! Geen enkel krakkemikkig punt in de baan en alles verloopt soepel!
Aankleding
Dat gaat eigenlijk best goed. Wat ik eigenlijk met alles doe is een teststukje maken en eventueel ( Meestal wel ;D ) even hier vragen of er nog tips en/of tools zijn. Iedereen kijkt nu eenmaal anders tegen dingen aan. En vaak zitten er heel bruikbare tips tussen en voor je het weet heb je prachtige dingen gemaakt, zoals bijv. mijn stootblok nav een tip van Jaap ( Jajo )
Toen ik de perrons van Gerco kreeg aangeboden heeft het mij uiteindelijk een dag verbouwen gekost om de perrons te plaatsen. Het is het allemaal waard geweest want ze zijn prachtig. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Ik had erger verwacht want ik was bang dat de houtlijm voor het ballast onder het bestaande perron was gelopen en daarmee dit muurvast aan elkaar had gelijmd, dit bleek erg mee te vallen!
Nou tot dusverre is dit het even,
Een update met de laatste stand van zaken! Als een moderator zo vriendelijk zou willen zijn deze info 1 op 1 te kopieren naar de startpost ( Wat daar staat mag worden vervangen door deze post ) dan ben ik weer een blij man! Bedankt alvast.
Gr. Remco.
-
Dit is heel handig , scheelt een hoop zoekwerk in je bouw topic ;D
Thx :)
Ferry
-
Graag gedaan, er komt nog meer is de bedoeling ;D Nu staan ook ervaringen en gebruikte technieken erbij :)
Gr. Remco.
-
Psssssssssssst,
Tav het ballasten: als ik tijd heb dan zet ik er een nieuwe versie op!
Die "bonken" die ik op mijn site gebruik kan ech nie meer!
Kees-jan
-
Ok ik houd het in de gaten! Zodra ik dat merk pas ik het hier aan!
Bedankt voor de info :)
Gr. Remco.
-
Hoi Remco,
Goed idee! En erg overzichtelijk en duidelijk!
Bevalt overigens die S88XpressNetLi goed? Heb er inmiddels ook een.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Dank je! Ja het werkt goed, ben er zeker weten tevreden mee ;D Je hebt er geen verkeerde aanschaf mee gedaan, ik heb niet voor niets mijn schoonpa er ook 1 laten bestellen ;D
Gr. Remco.
-
't Is nog altijd jouw schoonpa ? Dan moet dat ding wel goed zijn ;D
-
Hij heeft hem nog niet ;)
Gr. Remco.
-
Hallo Remco
Ik ben toe aan het vervangen van een paar oude wissels van mij.
Gezien jij al aardig wat ervaring hebt ben ik zo vrij je hier een vraag over te stellen.
Ik zelf gebruik oude wissels van Fleischman en van Roco wissels met aan de zijkant die lange zwarte schakelkastjes. Verder is mijn moduulbaan totaal voorzien van flexrail van het zelfde merk zoals hierboven aangegeven.
Ik wil nu overstappen op PIKO wissels met eventueel onderaandrijving
heb daar verder geen ervaring in nu zie ik in jou topic aangegeven wisselaandrijving van CONRAD 219999 gebruik je die nu in combinatie met bijv. de wissels 219685-96 of 219686-96 mijn oude profielhoogte van de wissels en flexrail is 2,5 mm is dit nu code 75 ?
Nu zie ik ook in de catalogus van CONRAD wisselaandrijving 219692-96 plus onderbouw v. wisselaandrijving 242324-96
Wat is nu het verschil met wisselaandrijving 219999
Ik hoop je niet teveel gevraagd te hebben
Alvast bedankt voor je medewerking
Met vriendelijke groeten,
Herwim Frank
-
Hoi Herwin,
Ik gebruik die onderaandrijving van Conrad inderdaad met de door jouw genoemde wissels! Tot volle tevredenheid, ze maken wel wat geluid maar goed daar is de prijs ook naar!
Volgens mij is 2.5 mm profielhoogte code 100, die Piko A-rail is ook 2.5mm
Het verschil tussen de aandrijvingen is heel simpel, de 219999 is een wisselmotor en dient dus met een wisselmotor decoder aangestuurd te worden en de door jou aangegeven aandrijving is een magneetpuls aandrijving. Deze moet met een magneetpuls decoder worden aangestuurd.
Tussen deze 2 is in de werking niet veel verschil maar je kan bijv. de Conrad 219999 aandrijving ook vervangen door een Tortoise aandrijving en dan worden de wissels langzaam omgelegd, net als in het echt.
Gr. Remco.
-
Ik wil nu overstappen op PIKO wissels
Schijnen niet geweldig te zijn... Heb ik trouwens uit het draadje van Xander (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8255.0).
mijn oude profielhoogte van de wissels en flexrail is 2,5 mm is dit nu code 75 ?
Da's meer het verhaal van de klok en de klepel... ;D ;). Nog een keer:
- Wat je hebt is code 100 = 2,5 mm staafhoogte. Dan krijg je code 83=2,1 mm staafhoogte. Daarna ga je naar code 75 (2,0) en 70 (1,9 mm). Daarna volgt nog 55 en 40, maar dat is verder voor jou niet interessant.
Bij de laatste 2 bruikbare (75 en 70) moet je oppassen met je NEM wielen. Code 75 van Peco zou kunnen, maar dan moet je niet de hele oude NEM wielen hebben, daar gaat het mis met de flenzen. Bij normale NEM wielen van recentere datum moet het waarschijnlijk goed gaan. Code 70 moet je niet gebruiken voor NEM.
Hou echter in je achterhoofd dat code 70 en 75 eigenlijk bedoeld is voor RP25 wielen (met een fijner profiel en flenzen).
Voor jou is de beste optie code 83, dus Rocoline. Walthers en Shinohara hebben het ook, maar dat is meer afgestemd op de Amerikaanse railbouw.
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Hallo Remco
Nu zie ik ook in de catalogus van CONRAD wisselaandrijving 219692-96 plus onderbouw v. wisselaandrijving 242324-96
Zijn dit wisselaandrijvingen die onder geplaatst worden en zoals jij dat noemt een magneetpuls aandrijving.
Ik rij niet digitaal en gebruik dus ook geen decoders.
-
Schijnen niet geweldig te zijn... Heb ik trouwens uit het draadje van Xander (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8255.0).
Grtz, 8) Ronald 8)
Hoi Ronald,
En wat zou er mis zijn met die wissels, ze doen het hier perfect, nooit kuren, nog geen enkele ontsporing gehad op die wissels.
Toevoeging:
Ik heb het draadje van Xander even doorgelezen en kan nergens vinden dat er iets mis is met die wissels, er wordt alleen even gepraat over een andere maat wielen.
Da's meer het verhaal van de klok en de klepel... ;D ;). Nog een keer:
Voor jou is de beste optie code 83, dus Rocoline. Walthers en Shinohara hebben het ook, maar dat is meer afgestemd op de Amerikaanse railbouw.
Grtz, 8) Ronald 8)
... mijn oude profielhoogte van de wissels en flexrail is 2,5 mm is dit nu code 75 ? ..
Wel lezen he ;D
Ja, als je de hele combinatie neemt wel ja.
Gr. Remco.
-
Hallo Ronald.
Ook jij bedankt voor de snelle reactie
Nu heb ik dus code 100 2,5 mm waarom stel jij nu dan voor code 83 2,1 mm
Ik moet dan toch gewoon doorgaan met code 100 om de hoogte gelijk te houden.
Welke wissel merk stel jij voor met onderaandrijving ipv. PIKO Voor mij is wel een must dat ik ze ergens via internet bestellen kan zoals bij CONRAD daar ik niet zo erg mobiel ben.
Bedankt vast voor je medewerking
Herwim Frank
-
@Remco; zoals vermeld uit een ander draadje. Zijn niet mijn bevindingen. Vandaar de link naar het draadje ;)
@Herwim: Je kunt overgangs raillasjes kopen van Roco die van 100 naar 83 gaan. Ook andere firma's hebben die wel.
Maar je kunt prima doorgaan op 100. Mijn voorbeeld was alleen bedoeld om de juiste hoogtes bij de juiste codes te zetten. Wat jij gebruiken wilt is geheel aan jou :)
-
Ja prima maar er staat helemaal niets in dat draadje dat ze niet goed zouden zijn :)
-
Remco, de verwarring ligt hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8255.msg249241#msg249241). Mijn excuses ;)
-
Hallo Remco
Nog even voor de duidelijkheid van mij.
Mijn hoogte 2,5 mm is dus code 100 hier ga ik gewoon mee door
Ik kan de wissels 219685-96 en 219686-96 gebruiken maar met welke onder aandrijving uitgaande van magneetpuls aandrijving.
Herwim
-
Remco, de verwarring ligt hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8255.msg249241#msg249241). Mijn excuses ;)
Geen probleem hoor :D maar ik snapte het niet vandaar :)
Die aandrijving van Piko die je zelf had aangegeven Herwin, die hoort er standaard bij en zal dus prima met een schakelkastje ( Ik neem aan dat je die nog gebruikt ? ) werken!
Gr. Remco.
-
Hallo Remco
Je bedoelt dus de wissels 219685 en 219686 met de aandrijving 219692-96
Maar nu staat er in de katalogus apart, onderbouw voor bovenstaande aandrijving 242324-96 en dat brengt mij in de war
Is nu de aandrijving 219692-96 een boven aandrijving of niet. en wat is dan precies die onderbouw voor deze aandrijving.
Ik wil namenlijk voorkomen dat ik de verkeerde spullen bestel
Herwim
Sorry voor misschien deze domme vragen
-
Hoi Herwin,
De aandrijving is inderdaad de 219692 en de onderbouwaandrijving maakt het mogelijk deze aandrijving onder aan te sluiten. Dus je hebt minimaal de 219692 nodig en dan zit de aandrijving tegen de wissel aan. En wil je de aandrijving wegwerken dan heb je daarbij 242324 nog nodig. Ik heb het nog nooit eerder gebruikt dus hoe het precies werkt weet ik niet maar zo heb ik begrepen dat het werkt :)
Gr. Remco
-
Dit draadje gaat over de bouw van Amerpoort. Nu lijkt het langszaam een draadje over specifieke wissels en rails van Herwin te worden. Zou dat niet kunnen worden verplaatst naar een apart draadje, zodat hier het overzicht van technieken en ervaringen Remco blijft ? (Daarom heeft dit draadje immers een vaste plaats gekregen)
Sander
-
Sorry Sander
Ik stelde één vraag aan Remco vanuit zijn ervaring met wissels van Piko.
Het was niet mijn bedoeling dat het draadje van Remco omgezet werd naar een draadje van Herwim's wissels.
Maar ik ben wel zeer dankbaar dat er nog personen zijn die de moeite nemen om even een zijsprong te maken zoals Remco zelf en Ronald Halma.
Per slot van rekening zijn we er toch om elkaar te helpen toch.
Misschien tot een volgend draadje
-
Hallo Remco,
zou je misschien ook wat info kunnen plaatsen over het bouwen van de ruwbouw van de baan en de daarbij gebruikte cq aan te raden soorten hout ?
BVD,
Marc
-
Hoi Marc,
Ik ga binnenkort dit weer eens bijschaven en dan zal ik dat ook daarin meenemen!
Gr. Remco.
-
Omdat ik via de PB diverse vragen krijg over welke spullen ik gebruik ben ik van plan een lijstje bij te gaan houden welke vermeld wat ik gebruik ( Vragen mogen natuurlijk altijd via PB maar het leek me gewoon handig :) ).
Ik ga de moderators even lief aankijken en hoop dat ze dit misschien een vaste plek kunnen geven in de draad ( Startpost bijv. ) Inmiddels dus deze draad geworden! Bedankt daarvoor!
Ik verdeel de info in materialen, technieken en ervaringen. Als je vragen hebt stel ze!
*** Gebruikte materialen: ***
Henckens Seinen (http://www.henckens-seinen.nl/Basis.aspx?Tid=2&Sid=3207&Hmi=3202&Smi=3207)
- Hoofdsein NS Rechts 2001
- Dwergsein NS 2005
Wisseldecoder
- 4-voudige MDEC-decoder DCC module (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=240005)
Seindecoder
- KDesign NL Seindecoder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13413.0)
De oude wisselmotors
Wisselaandrijving met eindafschakeling (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=219999)
Vervangen door de volgende wisselmotors
- Tortoise Slow Motion Switch Machine (http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm)
Bovenleiding Portalen
- T-Portaal en Enkelportaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14431.0)
- Isolatoren Sommerfeldt SF505 (http://www.anw-modeltreinen.nl/sf_bovenleiding2.htm)
- Rijdraden Viessmann universeel 330-360mm (http://www.viessmann-modell.com/de/produkte/sorte.php?id=3&offset=18&sprache_nr=1&gr_nr=2&id=3&typ=draht#)
Accesories rond Rails
- Kabel paddestoel (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212299)
- Kabelgoot (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212162)
- Vrijbalken, Relaiskast en Telefoon ( Art nr: 387.33 ) (http://www.artitec.nl/new2007x.htm)
- Woodland Scenics B75 Fine Gray (http://www.woodlandscenics.com/items.cfm/BallastAndCoal#B75)
- Verf Humbrol 113 Mat ( Voor rails ) (http://www.humbrol.com/search/97/?searchguid=20081119234714)
- Heki Decovlies 1575 (http://katalog.heki-kittler.de/epages/68038839.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/68038839/Products/1575)
- Heki Decovlies 1576 (http://katalog.heki-kittler.de/epages/68038839.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/68038839/Products/1576)
- Faller muurplaten 170803 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1112/atid.866/ecm.at/Dekorplatte-Backstein.html)
Perron
- Perrons van Gerco van Beelen (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/perron.html)
- Revell Wit 5 voor perron (http://www.revell.nl/wit-mat-p-17090.html)
- Revell Zwart 8 voor perron (http://www.revell.nl/zwart-mat-p-17093.html)
- Revell Grijs 75 voor perron (http://www.revell.nl/steengrijs-mat-p-17131.html)
- Humbrol 49 blanke lak voor perron (http://www.humbrol.com/search/43/?searchguid=200922721252)
Aansturing
- S88XpressNetLi (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12150.0)
- Piko A-Rails (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=shop&grand_id=4&parent_id=4&sss=4)
Ruwbouw
Voor de ruwbouw heb ik gebruik gemaakt van vuren balken met 12MM MDF daarboven op. De achterwanden zijn van 8mm MDF.
Ik heb MDF gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is en niet al te duur. En als je het voorbereid door het eerst te schilderen neemt het ook geen vocht op als je gaat ballasten. Ik heb zelf omdat het modules zijn, gewoon een 'ladder' gebouwd en deze neer gelegd en vervolgens het MDF erop geplaatst.
*** Gebruikte technieken ***
Ballasten
- Ballasten (https://forum.beneluxspoor.net/index.phpboard=7.0)
Portalen
- T-Portaal en Enkelportaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14431.0)
*** Ervaringen ***
Planning
Planning is cruciaal. Ik heb een aantal dingen overnieuw moeten doen omdat ik of er nooit aan had gedacht of het niet goed begrepen had of gewoon niet wist. Een voorbeeld daarvan waren de blokken die ik gebruikte. Uiteindelijk met hulp van Karst en Wim is het weer goed gekomen maar omdat ik op dat moment de materie niet helemaal begreep heeft me dat wat extra werk gekost ;D
Een ander voorbeeld is mijn perron en 1:87 rijtuigen. Omdat zelfs de 15 graden tegenboog voor een wissel al krap is voor een 1:87 rijtuig heb ik iets moeten smokkelen met het grote perron en beide perrons iets moeten inkorten aan de rechterzijde. ( Eigenlijk alleen het grote perron maar voor het nette ook het andere maar meegenomen daarin ;D )
Als je goed plant ken je de beperkingen en mogelijkheden van je baan! Ik ken ze ook ondertussen maar dat heeft niet alles met planning te maken ;D
Rails leggen
Een leuk moment, de eerste treinen kunnen rollen. Bij mij is het schaduw station niet kaarsrecht omdat er door gebruik van verschillende isolatieasjes in de bochten de radius iets verschilde en ik dat te laat opmerkte ;) Maar met flex rails heb je er geen last van :)
De rails op de module voor Amerpoort zelf ligt zo strak als dat ik voor mekaar kon krijgen. Ongetwijfeld dat anderen het beter kunnen maar ik ben dik tevreden :)
Wat ik lastig vond is je rails goed vast zetten maar niet te strak zodat je het niet de isolatielaag in trekt. Dat is gewoon even heel precies werken. Zeker met de flexrails van Piko, die echt HEEL flexibel zijn, is dat wel even lastig :)
Verven van de rails
Het verven van de rails is een werkje waar je veel plezier van hebt als het eenmaal klaar is! Ik heb het als volgt gedaan:
Een kleine kwast heb ik nog ietsjes kleiner geknipt en hiermee verfde ik de railstaaf in de juiste kleur. Niet te precies werken, roest is ook niet precies recht ;) Ik verfde dan een railstaaf +- 20 cm aan beide kanten en haalde er dan mijn vinger overheen.
Om mijn vinger had ik dan een stukje stof gewikkeld. Als je meer verft is de bovenkant van de railstaaf al te hard, dus daarom niet teveel in 1 keer verven.
Als het droog is haal je de railgum er nog een keer overheen en je hebt een prachtig verroeste railstaaf!
Ballasten
Het ballasten is niet heel erg moeilijk maar wel arbeidsintensief. De manier zoals Kees-Jan uitlegt is erg goed uit te voeren.
Mijn ervaringen zijn:
- Ik heb kleine stukjes per keer geballast. Anders is het gewoon te langdradig.
- Als je lastige stukjes wilt ballasten en je ballast schuift de hele tijd weg, zorg dat globaal goed ligt en maak het dan nat, het is dan steviger en blijft beter liggen. ( Denk hierbij aan de schuin aflopende zijkanten bijv. )
- Werk zorgvuldig, als er ballast aan je rails zit, haal dit weg voor het droogt, anders trek je je verf er weer af als je het later weghaald. ( Mede hierdoor, kleine stukjes ballasten dan is het goed te beheersen )
Testen
Het testen van je rails, erg belangrijk, als het ligt, testen tot je erbij neervalt ;D het voorkomt teleurstellingen als alles mooi is aangekleed. Ik heb erg veel modelspoor kilometers gemaakt, +-700 volgens Koploper maar de baan werkt feilloos! Geen enkel krakkemikkig punt in de baan en alles verloopt soepel!
Aankleding
Dat gaat eigenlijk best goed. Wat ik eigenlijk met alles doe is een teststukje maken en eventueel ( Meestal wel ;D ) even hier vragen of er nog tips en/of tools zijn. Iedereen kijkt nu eenmaal anders tegen dingen aan. En vaak zitten er heel bruikbare tips tussen en voor je het weet heb je prachtige dingen gemaakt, zoals bijv. mijn stootblok nav een tip van Jaap ( Jajo )
Toen ik de perrons van Gerco kreeg aangeboden heeft het mij uiteindelijk een dag verbouwen gekost om de perrons te plaatsen. Het is het allemaal waard geweest want ze zijn prachtig. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Ik had erger verwacht want ik was bang dat de houtlijm voor het ballast onder het bestaande perron was gelopen en daarmee dit muurvast aan elkaar had gelijmd, dit bleek erg mee te vallen!
Nou tot dusverre is dit het even,
Een update met de laatste stand van zaken! Als een moderator zo vriendelijk zou willen zijn deze info 1 op 1 te kopieren naar de startpost ( Wat daar staat mag worden vervangen door deze post ) dan ben ik weer een blij man! Bedankt alvast.
Gr. Remco.
-
En Bart, bedankt voor het verplaatsen!
Gr. Remco.
-
Hoi Remco,
Als de volgende update komt, zou je hierin ook wat meer kunnen/willen vertellen over Loconet (daar ben je toch ook mee bezig) en dan hoe je het aangesloten heb, en welke componenten je gebruikt?
groeten Wesley
-
Hoi Wessley,
Komt goed (y)
Gr. Remco.
-
Omdat ik via de PB diverse vragen krijg over welke spullen ik gebruik ben ik van plan een lijstje bij te gaan houden welke vermeld wat ik gebruik ( Vragen mogen natuurlijk altijd via PB maar het leek me gewoon handig :) ). Ik ga de moderators even lief aankijken en hoop dat ze dit misschien een vaste plek kunnen geven in de draad ( Startpost bijv. ) Inmiddels dus deze draad geworden! Bedankt daarvoor!
Ik verdeel de info in materialen, technieken en ervaringen. Als je vragen hebt stel ze!
*** Gebruikte materialen: ***
Sein en decoders
Henckens Seinen (http://www.henckens-seinen.nl/Basis.aspx?Tid=2&Sid=3207&Hmi=3202&Smi=3207)
- Hoofdsein NS Rechts 2001
- Dwergsein NS 2005
Seindecoder
- KDesign NL Seindecoder ( 5 stuks inmiddels (y) ) (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13413.0)
Wisseldecoders
- 4-voudige Servo Decoder module (http://www.uhlenbrock.de/GERMANY/Shop/Info.htm!Wert=67800)
Servo's
- Standaard Uhlenbrock Servo ( Cpl. met beugeltjes en schroefjes ) (http://www.uhlenbrock.de/GERMANY/Shop/Info.htm!Wert=81420)
Bovenleiding Portalen
- T-Portaal en Enkelportaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14431.0)
- Isolatoren Sommerfeldt SF505 (http://www.anw-modeltreinen.nl/sf_bovenleiding2.htm)
- Rijdraden Viessmann universeel 330-360mm (http://www.viessmann-modell.com/de/produkte/sorte.php?id=3&offset=18&sprache_nr=1&gr_nr=2&id=3&typ=draht#)
Accesories rond Rails
- Kabel paddestoel (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212299)
- Kabelgoot (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=212162)
- Vrijbalken, Relaiskast en Telefoon ( Art nr: 387.33 ) (http://www.artitec.nl/new2007x.htm)
- Woodland Scenics B75 Fine Gray (http://www.woodlandscenics.com/items.cfm/BallastAndCoal#B75)
- Verf Humbrol 113 Mat ( Voor rails ) (http://www.humbrol.com/search/97/?searchguid=20081119234714)
- Heki Decovlies 1575 (http://katalog.heki-kittler.de/epages/68038839.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/68038839/Products/1575)
- Heki Decovlies 1576 (http://katalog.heki-kittler.de/epages/68038839.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/68038839/Products/1576)
- Faller muurplaten 170803 (http://www.faller.de/App/WebObjects/XSeMIPS.woa/cms/page/pid.14.17.91/agid.1112/atid.866/ecm.at/Dekorplatte-Backstein.html)
Perron
- Perrons van Gerco van Beelen (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/perron.html)
- Revell Wit 5 voor perron (http://www.revell.nl/wit-mat-p-17090.html)
- Revell Zwart 8 voor perron (http://www.revell.nl/zwart-mat-p-17093.html)
- Revell Grijs 75 voor perron (http://www.revell.nl/steengrijs-mat-p-17131.html)
- Humbrol 49 blanke lak voor perron (http://www.humbrol.com/search/43/?searchguid=200922721252)
Rails
- Piko A-Rails (http://www.piko.de/produkt_db/check.php?page=shop&grand_id=4&parent_id=4&sss=4)
Bezetmelding
- Loconet 2-rail melder ( 8 voudig ) (http://www.uhlenbrock.de/GERMANY/Shop/Info.htm!Wert=63340)
Aansturing
- Intellibox Basic (http://www.uhlenbrock.de/GERMANY/Shop/Info.htm!Wert=65060)
- LoconetIF (http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Locoif.html)
Vervangen elektronica
De oude wisseldecoders
- 4-voudige MDEC-decoder DCC module (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=240005)
De oude wisselmotors
- Wisselaandrijving met eindafschakeling (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=219999)
Vervangen door de volgende wisselmotors
- Tortoise Slow Motion Switch Machine (http://www.circuitron.com/index_files/Tortoise.htm)
Aansturing
- S88XpressNetLi (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12150.0)
Ruwbouw
Voor de ruwbouw heb ik gebruik gemaakt van vuren balken met 12MM MDF daarboven op. De achterwanden zijn van 8mm MDF.
Ik heb MDF gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is en niet al te duur. En als je het voorbereid door het eerst te schilderen neemt het ook geen vocht op als je gaat ballasten. Ik heb zelf omdat het modules zijn, gewoon een 'ladder' gebouwd en deze neer gelegd en vervolgens het MDF erop geplaatst.
Toevoeging 19-6-2009:
Ik heb voor de uitbreiding van Amerpoort gebruik gemaakt van een open frame. Dit geeft je de mogelijkheid om met relatief weinig hout een groot
gebied te overbruggen en toch een sterke constructie te realiseren. Meerdere foto's zijn in het draadje van Amerpoort te vinden om je een idee te geven
van de werking ervan.
*** Gebruikte technieken ***
Ballasten
- Ballasten (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9437.0.html)
Portalen
- T-Portaal en Enkelportaal (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14431.0)
*** Ervaringen ***
Planning
Planning is cruciaal. Ik heb een aantal dingen overnieuw moeten doen omdat ik of er nooit aan had gedacht of het niet goed begrepen had of gewoon niet wist. Een voorbeeld daarvan waren de blokken die ik gebruikte. Uiteindelijk met hulp van Karst en Wim is het weer goed gekomen maar omdat ik op dat moment de materie niet helemaal begreep heeft me dat wat extra werk gekost ;D
Een ander voorbeeld is mijn perron en 1:87 rijtuigen. Omdat zelfs de 15 graden tegenboog voor een wissel al krap is voor een 1:87 rijtuig heb ik iets moeten smokkelen met het grote perron en beide perrons iets moeten inkorten aan de rechterzijde. ( Eigenlijk alleen het grote perron maar voor het nette ook het andere maar meegenomen daarin ;D )
Als je goed plant ken je de beperkingen en mogelijkheden van je baan! Ik ken ze ook ondertussen maar dat heeft niet alles met planning te maken ;D
Toevoeging 19-6-2009:
Ik heb heel wat plannen getekend voor ik begonnen ben met de daadwerkelijke bouw. Toen uiteindelijk de bouw begon ging het vrij vlot omdat alles al vrij ver
uitgewerkt was.
Rails leggen
Een leuk moment, de eerste treinen kunnen rollen. Bij mij is het schaduw station niet kaarsrecht omdat er door gebruik van verschillende isolatieasjes in de bochten de radius iets verschilde en ik dat te laat opmerkte ;) Maar met flex rails heb je er geen last van :)
De rails op de module voor Amerpoort zelf ligt zo strak als dat ik voor mekaar kon krijgen. Ongetwijfeld dat anderen het beter kunnen maar ik ben dik tevreden :)
Wat ik lastig vond is je rails goed vast zetten maar niet te strak zodat je het niet de isolatielaag in trekt. Dat is gewoon even heel precies werken. Zeker met de flexrails van Piko, die echt HEEL flexibel zijn, is dat wel even lastig :)
Toevoeging 19-6-2009:
Omdat ik nu alleen nog maar flex rails gebruikt heb voor de rechte delen, gebruik ik tegenwoordig een metalen strip om alles strak te leggen en dat is m.i.
prima gelukt :)
Verven van de rails
Het verven van de rails is een werkje waar je veel plezier van hebt als het eenmaal klaar is! Ik heb het als volgt gedaan:
Een kleine kwast heb ik nog ietsjes kleiner geknipt en hiermee verfde ik de railstaaf in de juiste kleur. Niet te precies werken, roest is ook niet precies recht ;) Ik verfde dan een railstaaf +- 20 cm aan beide kanten en haalde er dan mijn vinger overheen.
Om mijn vinger had ik dan een stukje stof gewikkeld. Als je meer verft is de bovenkant van de railstaaf al te hard, dus daarom niet teveel in 1 keer verven.
Als het droog is haal je de railgum er nog een keer overheen en je hebt een prachtig verroeste railstaaf!
Ballasten
Het ballasten is niet heel erg moeilijk maar wel arbeidsintensief. De manier zoals Kees-Jan uitlegt is erg goed uit te voeren.
Mijn ervaringen zijn:
- Ik heb kleine stukjes per keer geballast. Anders is het gewoon te langdradig.
- Als je lastige stukjes wilt ballasten en je ballast schuift de hele tijd weg, zorg dat globaal goed ligt en maak het dan nat, het is dan steviger en blijft beter liggen. ( Denk hierbij aan de schuin aflopende zijkanten bijv. )
- Werk zorgvuldig, als er ballast aan je rails zit, haal dit weg voor het droogt, anders trek je je verf er weer af als je het later weghaald. ( Mede hierdoor, kleine stukjes ballasten dan is het goed te beheersen )
Testen
Het testen van je rails, erg belangrijk, als het ligt, testen tot je erbij neervalt ;D het voorkomt teleurstellingen als alles mooi is aangekleed. Ik heb erg veel modelspoor kilometers gemaakt, +-700 volgens Koploper maar de baan werkt feilloos! Geen enkel krakkemikkig punt in de baan en alles verloopt soepel!
Aankleding
Dat gaat eigenlijk best goed. Wat ik eigenlijk met alles doe is een teststukje maken en eventueel ( Meestal wel ;D ) even hier vragen of er nog tips en/of tools zijn. Iedereen kijkt nu eenmaal anders tegen dingen aan. En vaak zitten er heel bruikbare tips tussen en voor je het weet heb je prachtige dingen gemaakt, zoals bijv. mijn stootblok nav een tip van Jaap ( Jajo )
Toen ik de perrons van Gerco kreeg aangeboden heeft het mij uiteindelijk een dag verbouwen gekost om de perrons te plaatsen. Het is het allemaal waard geweest want ze zijn prachtig. Ik moet zeggen dat het me erg meeviel. Ik had erger verwacht want ik was bang dat de houtlijm voor het ballast onder het bestaande perron was gelopen en daarmee dit muurvast aan elkaar had gelijmd, dit bleek erg mee te vallen!
Loconet
Ik ben tegenwoordig over op Loconet. Het grote voordeel van Loconet is een betrouwbare dataoverdracht gecombineerd met een plug and play netwerk. Je kan alles zolang het geen ring wordt zo aansluiten als je zelf het beste uitkomt (y) Daarnaast is het modulaire van het systeem ideaal. Amerpoort zelf zit op 1 melder en het enige wat ik hoef aan te sluiten op die module is Loconet en de 2 draden voor DCC, alles zit verder op de module (y)
Ik heb het als volgt aangesloten:
De IB bevindt zich bij mijn opstelspoor en is aangesloten op een splitter bij de PC die de baan bestuurt ( 1 meter afstand tussen beiden )
Aan de splitter zitten de bezetmelder voor het linkerdeel van het schaduwstation, de melder voor Amerpoort en de melder voor het rechterdeel van het schaduwstation.
Op de melder van het rechterdeel van Amerpoort zit op de doorlus ook nog de melder die de boog omhoog voor zijn rekening neemt.
Nou tot dusverre is dit het even,
Een update met de laatste stand van zaken! Als een moderator zo vriendelijk zou willen zijn deze info 1 op 1 te kopieren naar de startpost ( Wat daar staat mag worden vervangen door deze post ) dan ben ik weer een blij man! Bedankt alvast.
Gr. Remco.
-
Hallo Remco,
Welk isolatie materiaal heb je gebruikt onder de rail? Ik meen het ergens gelezen te hebben maar kan het niet vinden. Ik ben op zoek naar iets wat vormvaster is als het blauwe Gamma spul wat ik tot nu toe gebruik.
Zo mogelijk merk, type en verkrijgbaarheid.
Dank je wel.
Gr, Ben.
-
Hoi Ben,
Ik gebruik dat van de Gamma, dus ik kan je niet helpen aan iets anders :(
Gr. Remco.
-
waarom gebruik je de loconet interface als je een intellibox basic hebt ? Ikzelf gebruik de basic zelf als interface via de usb , kun je ook nog een hogere baudrate gebruiken ook, tot nu toe werkt alles bij mij daar goed mee op koploper.
-
MIsschien kan iemand mij adviseren. Ik las net in dit forumtopic dat Walthers/Shinohara track vooral voor Amerikaanse railbouw is. Zijn er bij de Europese merken net zulke slanke wisselcombinaties te vinden als bij Shinohara? En wat is nu het grote verschil met Amerikaanse railbouwmethoden? Ik zoek nl. de allerslankste wissels met zeer grote radius, omdat ik thuis genoeg lengte tot mijn beschikking heb. Misschien de Tillig zelfbouw wissels? En Ferro Suisse? Is dat ook voor HO? Wie kan mij adviseren? Voor mijn schaduwstation gebruik ik gewoon Rocoline zonder bedding. Misschien dat sommigen van jullie weten wat er in Houten al niet te verkrijgen valt? Of wat meer onbekende, speciale winkels? Dank alvast.
-
@Schiespoor : Tillig heeft wissels van amper 7 graden, circa 40 cm lang ook. Heel fraai, met echt buigende tongen ipv scharnieren. Maar vreten ruimte en er zijn geen kruisingen/engelsmannen die erbij passen :(
-
En wat is nu het grote verschil met Amerikaanse railbouwmethoden?
In ieder geval zeggen de Amerikanen (Model Railroader) dat de afbuigende sporen het wissel recht moet verlaten.
De wissels die wij hier kennen, buigen allemaal (?) door tot aan de raillassen, dus als je aansluitend een boog (bijv. van dezelfde radius) hebt, is er géén recht stuk spoor tussen de tongen en het eind van die boog - in Amerika dus wel.
-
handig (y)
-
:o nu gebrandmerkt als nieuwe reactie en dat na ruim2 en 3 kwart jaar ::)
Wat gaat hier niet goed ?,alsof iemand iets nieuws kan posten met zo'n tijd ruimte en dat ik t dan na zoveel jaren ineens als "nieuw item" in een draadje pas zie :-\
-
Omdat het een zgn. sticky topic is. Kijk maar eens in het overzicht van de draadjes waar deze bij staat. Ongeacht het laatste bericht komt deze altijd in het linkerrijtje.
Lijkt me overigens een beetje overbodig geworden voor dit draadje, dus ik zal proberen het "sticky" er af te halen.
Gr, Bert