BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Albert Bas op 07 November 2008, 11:30:07
-
Hallo,
Ik heb mijn Trix "Ludmilla" binnen.
Nu kan ik pas reageren, ik heb n.l. veel negatiefs gelezen over de Marklin versie.
Ik vind het een geweldige lok, hij weegt 620 gram, heeft mooie fontseinen.
Een lekker degelijk metalen lok.
Een mooie digitaal decoder ingebouwd, kan mooi kruipen.
De details zijn wat aan de magere kant maar daardoor ook degelijker.
Ga zo door Trix.
groet, Albert.
-
De Ludmilla van Matrix is zeker niet slecht maar haalt het niet bij de Brawa of Roco uitvoering vind ik.
Pas als je van de Matrix zijn veel te dikke laag verf er af haalt komt er een ¨witte Zwaan¨ onder vandaan en kun je er iets moois van maken.
Het gewicht zegt me helemaal niets en een te hoog gewicht kan ook de trekkracht negatief beïnvloeden ( zeker als er maar 4 van de 6 assen worden aangedreven.
Jammer blijft gewoon de verlichting! Bij de Marklin werken de sluitlichten namelijk niet!
R.Paint
NB ik heb alle drie de merkvarianten hier thuis staan dus ik weet waar ik het over heb!
-
De motor is het probleem niet en dan is een goed gewicht belangrijk.
Ik wil hem wel eens een vergelijk met alle 3 zien. Dan bedoel ik de trekkracht maar ook een leuke foto van alle 3 waar de verschillen op te zien zijn.
Albert.
-
Welke motor heeft de Trix.
die nieuwe stille, of nog zo'n ratelding.
Werner
-
Stille motor met cardan ;)
-
Motor met cardan
Moet ik daaruit leiden dat het een stille motor is ?
Werner
-
Graag dit draadje nu weer gebruiken waarvoor het bedoeld is: bespreken van de Trix Ludmilla.
mvg,
Gert
-
Het gewicht zegt me helemaal niets en een te hoog gewicht kan ook de trekkracht negatief beïnvloeden
Gewicht is toch wel belangrijk. Hoe groter het gewicht, hoe groter de wrijving tussen wiel en rail, dus hoe groter de trekkracht.
Jammer blijft gewoon de verlichting! Bij de Marklin werken de sluitlichten namelijk niet!
Dat vind ik niet zo'n probleem. Er hangt toch meestal een trein achter.
-
Ja, maar als het motortje aan de zwakke kant is met als gevolg dat ie moeite (naar verhouding) heeft de extra wrijving door het hoge gewicht te overwinnen, gaat dat dan niet ten koste van de trekkracht?
-
Arjan:
De motor is het probleem niet en dan is een goed gewicht belangrijk.
Ik wil hem wel eens een vergelijk met alle 3 zien. Dan bedoel ik de trekkracht maar ook een leuke foto van alle 3 waar de verschillen op te zien zijn.
Albert.
-
Klopt, maar dit was meer een algemene vraag richting Klaas. Gezien zijn artikelen in RM over in het verleden moet hij in een vorig leven Lampje van Willy Wortel zijn geweest, dus vandaar deze lekenvraag.
-
De extra wrijvingen in de lagers spelen geen grote rol, als het goed is zijn die goed gesmeerd.
Over het algemeen hoort het motortje zo sterk te zijn dat hij de loc kan laten slippen. Dus het heeft geen zin om het gewicht extreem op te voeren. Het is voor een fabrikant altijd de kunst om een goede balans te vinden tussen de trekkracht van de motor, en de slipwaarde van de wielen op de rails.
-
Stille motor met cardan ;)
Je bedoelt de Matrix wegwerp motor. Als de koolborstels aan vervenging toe zijn kun je de hele motor vervangen om dat voor te zijn vervang ik ze maar meteen door een degelijke kolkanker motor
Mvg, Johan
-
Serieus ? Hm en wat is de normale te verwachten levensduur van die koolborstels ? En een vervangingsmotor kost ?
Gr. Remco.
-
Is die net zo slecht als de vergelijkbare Fleischmann motor ?
-
De Matrix motor (http://home.deds.nl/~jjv/modelspoor/1.html) in hobby modellen heeft een gesloten huis. Koolborstels vervangen gaat niet, je moet de motor vervangen. Hoelang de kooltjes meegaan weet ik niet geen ervaring. Wat het kost, meen 10 euro of zo maar kan ook anders zijn.
Ik sloop die dingen meteen uit mijn modellen en heb ze al wel verkocht aan liefhebbers met M* decoder voor 15 euro stuk.
Mvg, Johan
-
Hoi Johan,
Bedankt voor de info, je moet het maar net weten :)
Gr. Remco.
-
Altijd boeiend zo'n trekkrachtdiscussie, maar in het geval van de modellen van de 232 minder relevant. De modellen van Roco en Brawa wegen ook een pond of zo en hebben meer dan genoeg trekkracht voor alle mogelijke inzet op een modelbaan. De Trix kennelijk ook. Meer trekkracht zou overbodig zijn.
-
Hallo,
Over de trekkracht zijn we het dan wel eens.
Maar nu het totale model; ik mis alleen wat detail op de bufferbalk maar voor de rest vind ik het een prima model.
Ik heb de Roco wel eens gezien maar de Brawa nog nooit.
De Roco vind ik niet beter, misschien wat detail op de bufferbalk maar verder.
Matrix wordt hier op het forum toch flink op de korrel genomen maar we mogen het ook zeggen als het goed is.
Ik vind dat voor 149 eu er een pracht en duurzaam model is gefabriceerd.
Vergeleken met de 6504 (255 eu).
Ik zou ook graag foto's van de verschillen willen zien.
groet, een Trix fan, Albert.
-
Ik vind de Roco wel beter gedetailleerd, maar daar zijn we het dan kennelijk over oneens.
Mijn grootste bezwaar tegen het model is juist de prijs. 149 euro vind jij misschien niet veel, maar ik vind het duur voor wat wel degelijk een hobbymodel is met een hobbydetaillering en een hobby-motortje. Voor datzelfde geld koop je een Roco of Brawa 232 en dat zijn absoluut geen hobbylocs. Een hobbyloc kost in mijn beleving een eurootje og 80, meer niet.
-
Daar heb je een . Henk.
De prijs is mi ook te hoog voor een hobby uitvoering ondanks de ingebouwde decoder (en verborgen details door een veel te dikke verflaag af fabriek).
En ja Marklin is nu de 4e producent van de Ludmilla, waarom zou je dan denken dat er zonodig bij hun vandaan het model er ook nog eens moet komen?
Nou:
Het is en blijft echter wel een zware lok met een metalen kap en hoe je het ook wilt vertellen of uitleggen: Een Marklinist wil geen plastic of een ander merk. Dus dan maakt marklin er toch één! Gelijk hebben ze!
Kees-jan
-
;D
Er komen geen foto's dus is de Trix net zo mooi als de Roco of Brawa of misschien zelfs mooier. 8)
Albert.
-
Het is en blijft echter wel een zware lok met een metalen kap en hoe je het ook wilt vertellen of uitleggen: Een Marklinist wil geen plastic of een ander merk. Dus dan maakt marklin er toch één! Gelijk hebben ze!
Kees-jan
Er zijn genoeg Marklin locs die wel een plastic kap hebben...
Maar het inderdaad een extra waarde dat de Ludmilla kap van metaal is.
-
Hallo,
??? En nu komt Marklin met een Railion versie maar niet van Trix.
Kun je wel een kap kopen voor 79 eu.
groet, Albert.
-
Nog even een toevoeging, in de folder van Brawa staat een model aangekondigd
van een versie die in ons land was toegelaten, met slab dus. in ac en dc.
-
Ik zou persoonlijk ook voor de Brawa-versie gaan, die heeft de laatste versie van Railion met het nieuwe logo in NL-versie ;D
Groeten Mark (die in een rouwstemming is omdat er een goederenwagen is overleden :'()
-
[off topic]
Groeten Mark (die in een rouwstemming is omdat er een goederenwagen is overleden)
Welke goederenwagen, Mark? ???
Groet,
Basilicum
[/off topic]
-
Uhm, artikelnummer weet ik zo niet, gewoon ooit gekocht. Het is een gesloten tweeassig goederenwagentje van roco, ik heb/had er 3 van, maar er zijn er dus nog 2 te gebruiken.
-
klik hier voor brawa test (http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=506:brawa-232-ludmilla-railion&catid=112:diversen&Itemid=69)
-
Aan de foto bovenaan de derde pagina van je verslag te zien, zijn die veertjes die de deuren weer goed moeten laten sluiten kennelijk niet erg sterk: de deur staat op een kier.
mvg,
Gert
-
:) Mooi verslag Chris op je site.
Albert.
-
Zeker,
Wat me opvalt is dat de minitrix versie's geen uitstekende delen heeft zoals die ventilatoren.
-
@Gert :Heb ik gefikst toen ik de kap weer terug plaatste, deurtje zat niet goed.
Ze sluiten keurig.
-
Mooi verslag Chris en ik vind die deurtjes wel iets extra's aan het model toevoegen. Jammer dat de zijramen zo diep liggen en die spijlen daar zo dik zijn......
Jeffrey
-
Yep, dat is jammer, dat heeft Roco beter voor elkaar.
-
Maar open deurtjes mag wel vaker zeker bij die rangeerdiesels voor een machinist in de deur dat is top (y)
De eerste en tot nu toe enige waar ik het zag was de Philo 1300 renov in H0.
Gr. Remco.
-
Zeker leuk van die deurtjes die open kunnen, kan niet alleen bij rangeren, ik heb ook vaak genoeg een 232 op de gewone hoofdbaan zien rijden met een open deur. Datzelfde verschijnsel heb ik ook al vaak bij een Class 66 gezien. Misschien moet Mehano dat ook maar ooit aanpassen of iemand die een beetje handig is?
-
Is die net zo slecht als de vergelijkbare Fleischmann motor
Kort mijn mening hierover. Zowel de M* als de Fl* motor hebben zo hun voor en nadelen. Beide merken gebruiken 2 typen motoren. Type 1 is de (half) open motor. Deze hebben vervangbare koolborstels. Goed digitaal te regelen zijn ze vaak niet en tevens kan je problemen krijgen met stank. Ze zijn echter zo goed als onverwoestbaar.
Type 2 is de gesloten motor. Deze hebben als voordeel dat de rijvaardigheden beter zijn, maar als nadeel dat bij kapotte koolborstels dat je de motor moet vervangen.
Type 3 gebruikt alleen M* en T*, de koolborstelloze motor. De Sinus-motor. De rijeigenschappen zijn (als de overbrenging goed is) uitstekend. Echter ze zijn duur en hebben veel stuurelektronica nodig.
Natuurlijk ook mijn mening over deze lok. Het is een zware lok, en de M*-versie heeft al een ingebouwde decoder. Bij een bedrijf dat soms 400 euro voor een 'standaard' lok vraagt, vindt ik het niet vreemd dat ze een lok in de 'hobby' reeks voor 140 euro verkopen. Ik heb zo'n vermoeden dat dit een afweging is tussen detailleering, handbaarheid en betrouwbaarheid. Bij sommige firma's pakt dit goedkoper uit (bijv Piko hobby-reeks), maar die zijn dan niet altijd zo betrouwbaar.
-
In ieder geval is die Ludmilla een leuk model. Het zou goed zijn als de 3 loks eens met elkaar vergeleken zouden worden. B.v. door een professional als Chris ;). Toekomstige kopers kunnen dan zelf uitmaken voor welke versie/merk ze gaan.
Is de sluitverlichting zelf nog in te bouwen naderhand of bestaat de sluitverlichting uit geschilderde rode "puntjes" op metaal?
Persoonlijk vind ik die Brawa het mooiste door die open ventilatoren en de deurtjes die open kunnen.
mvg
Arthur
(3rail rijder)
-
Hoe is de leverbaarheid van de Brawa uitvoering ?
Een model wat specifiek in Nederland rijdt zouden Nederlandse winkels toch op voorraad moeten nemen?
-
In ieder geval is die Ludmilla een leuk model. Het zou goed zijn als de 3 loks eens met elkaar vergeleken zouden worden. B.v. door een professional als Chris ;). Toekomstige kopers kunnen dan zelf uitmaken voor welke versie/merk ze gaan.
in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,3928.msg352655/) kun je de Roco naast de Brawa zien