BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Topic gestart door: Esperopt op 13 July 2008, 03:07:46
-
In boven genoemd stje zitten 3 wagens met verschillende nummers. Ik heb enkele vragen over deze wagens:
- komen er nog meer setjes met andere nummers uit?
- tot welk jaar werden deze wagens door de NS ingezet?
- reden deze wagens samen met de nieuwere VAM wagens?
Gerard.
-
Op je vragen:
a. ja. Het zal zeker niet bij één setje en deze nummers blijven. De wagens dateren uit de 60'er jaren ('63 en '66). Het uitbrengen van nummer- en kleurvarianten zal over een behoorlijk aantal jaren worden uitgespreid.
b. ze werden buiten dienst gesteld tussen 1987 en 1990. (Overigens zijn ze daarna bijna allemaal teruggekocht door Talbot in Aken, waar de laadkleppen verwijderd zijn aan de bovenkant. Daarna zjn ze doorverkocht aan een particuliere vervoerder, die er nog jaaaaren houtpulp en -snippers mee vervoerd heeft in het Duitse).
c. ik ken geen foto's waarop ze samen te zien zijn. Is ook niet waarschijnlijk, omdat de manier van lossen nogal verschilde (pneumatisch t.o.v. de hydraulisch kiepende kantelbakken van > 1970).
Grn, WT
-
Bericht verwijderd, werd terecht gecorrigeerd door Wijktrein.
Mag ik het maandag-ochtend excuus gebruiken?
-
@Arjan6511:
Als je naar het genoemde catalogusnummer zou kijken dan zie je dat we het hier hebben over het oude type VAM-wagens (van 1963/'66) en NIET over de nieuwe van na 1970. Die nieuwe hebben inderdaad gereden tot omstreeks 1997 maar, om in stijl te blijven "da's hier off-topic".
Grn, WT
-
Bericht verwijderd, werd terecht gecorrigeerd door Wijktrein.
Mag ik het maandag-ochtend excuus gebruiken?
Da's menselijk, toch? No problem. Plezierige dag verder!!
-
Nog een kleine aanvulling geplaatst onder punt b.
Edit Chris : (je originele bericht is aangepast ;))
-
De oude pneumatische wagens, en de nieuwere kantelbak wagens hebben wel gecombineerd gereden. Heb er wel ergens foto's van, met een bruine 2400 ervoor..... Van de oude pneumatische wagens had je ook weer verschillende series, waarvan de eerste serie uit 1930 kwam. Op de website van Roland Korving, Rolandrail, staat een special over deze oude VAM- wagens, waar ook te zien is hoe ze er na de verbouwing bij Talbot uitzagen.......
Grtz, Marcel
-
Dag MArcel,
Ik kon ff niet op de naam van Roland Korving komen. Dankje. Als je voor mij (en ook voor de rest natuurlijk...) nog een keer die foto van die 2400 met diverse soorten VAM-wagens hebt hou ik me aanbevolen (hier of via PM?).
Thnx, WT
-
Tuurlijk, geen probleem. Ga ff in de archieven neuzen 8) Aangezien Roland een vriend en collega van me is, probeer ik zijn site maar een beetje te promoten hier :P
Grtz, Marcel
-
Heb ff snel een foto onder de scanner gegooid. Hier zijn de 2456 en 2410 met VAM-trein onderweg bij Assen op 30-5-1985.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Verkleind24562410VAMteAssen30-5-198.jpg)
Weet iemand waar het aftakkende spoor op de voorgrond naartoe liep?
Grtz, Marcel
-
In Naast de Rails 1986-4 van de NVBS staat op blz. 101 ook een foto van oud en nieuw (achter de 1105) gecombineerd.
-
Op de foto's van mispoes van de DE1 21 in Mijdrecht staat ook een stukkie van een VAM-wagen.....
-
Weet iemand waar het aftakkende spoor op de voorgrond naartoe liep?
Grtz, Marcel
Naar Eext denk ik?
-
Dacht ik eerst ook, maar was dat spoor in 1985 niet allang opgebroken.....
-
Hoi.
Over deze wagens gaat het dus.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VAM_wagen_84_84_566_9_025_6_Zwolle_25_05_1989.jpg)
84 84 566 9 025-6 op 25-05-1989 in Zwolle.
Over dat spoortje, volgens mij is er ooit nog een aansluiting geweest naar de haven van Assen. Aan de noordkant van het station. Maar of dat er in 1985 nog lag weet ik niet.
Groeten Harry.
-
Heb ff snel een foto onder de scanner gegooid. Hier zijn de 2456 en 2410 met VAM-trein onderweg bij Assen op 30-5-1985.
(http://i263.photobucket.com/albums/ii135/marcellauwers/Verkleind24562410VAMteAssen30-5-198.jpg)
Weet iemand waar het aftakkende spoor op de voorgrond naartoe liep?
Grtz, Marcel
De Takkls (nieuwere VAM-wagens kwamen van de VAM Groningen, de oude werden tot 1984/'85 ingezet voor de VAM-Harlingen. Vanaf Onnen werd gecombineerd richting VAM gereden. Wie de omlopen van de VAM-wagens uit de jaren zeventig/tachtig volgt zal ontdekken dat oud en nieuw menigmaal gecombineerd liepen, zij het wel 'bloksgewijs'in de trein.
Wim
-
Naar Eext denk ik?
Nee, naar Eext lag aan de andere kant van de baan. Dit spoortje liep o.a. naar de haven. Heb al veel gezocht maar kan er geen plaat van vinden. Weinigen hadden toen een camera natuurlijk. Zie sporenplan.nl voor oude sporenschema's trouwens! Daar kun je ook zien hoe het in Asn er bij heeft gelegen.
Rob (uit Asn)
-
Ik heb een plaatje (uit 1938) gevonden wat wellicht het één en ander duidelijk maakt over dat spoortje. Vanaf het station zie je drie lijnen lopen naar het noorden. De eerste buigt westwaarts af en ging in de richting van Smilde (van deze lijn is weinig tot niets meer terug te vinden in Assen e.o.). De middelste is de nog steeds op die plek lopende spoor naar Groningen. De derde lijn - waar het hier om gaat - buigt oostwaarts af en gaat richting Stadskanaal, via Rolde en Gieten. Inderdaad heeft een deel van deze lijn er nog lang gelegen, te weten de bocht vlak na het station zelf. Behalve dat dit spoor ook voor de bescheiden haven van Assen is gebruikt, is dit spoor later ook ietwat uitgebreid en verlegd om verschillende fabrieken ook op het spoor aan te sluiten (te weten een vleesverwerkingsfabriek en een conservenfabriek). Tot op enkele jaren geleden was dit spoor nog steeds zichtbaar langs de Rolderhoofdweg (alles is hier nu gesloopt om plaats te maken voor een stadsvernieuwingsproject). Toch zijn ook nu nog 'sporen' te vinden van deze oude spoorlijn naar Stadskanaal; denk aan straatnamen en stationsgebouwen in Rolde en Gieten en nog heel goed herkenbaar te oosten van Assen is de spoordijk waar nu een fietspad overheen loopt.
(http://www.ahvassen.nl/fotos/kaartassen1938.gif)
http://www.ahvassen.nl/fotos/kaartassen1938.gif (http://www.ahvassen.nl/fotos/kaartassen1938.gif)
bron: Asser Historische Vereniging
Maurice (ook uit Asn)
-
Sorry, kan nu pas reageren. Dat heb je met deze werktijden nu eenmaal.
@Wijktrein en anderen: bedankt voor de duidelijke info
@Marcel: bedankt voor de foto
'k Ga nu dus even zo'n setje bestellen.
Gerard.
-
@Maurice,
Het gaat hier duidelijk om een aftakking aan de linkerkant van de lijn, jij hebt het over de lijn naar Stadskanaal en die buigt af naar het oosten (rechterkant).
Groet,
Erik
Blijft mooi die oude kaarten.
-
Hoi,
Nog een mooi plaatje van de oude en nieuwe VAM wagens:
klik hier (http://vam.punt.nl/fotoboek/h_207631_429384.jpg)
Groet,
Jeroen
-
Om met Bert Visscher te spreken: Ik zie 't niet?
-
Aangepast, maar de link zelf is niet juist...
-
Het gaat hier duidelijk om een aftakking aan de linkerkant van de lijn...
:-[ ... heb ik weer 's niet goed gelezen. Wellicht dat het in dit geval gaat om een restant van die andere lijn (naar Smilde dus)? In ieder geval is dit iets wat niet in mijn geheugen zit; kan me dit stuk spoor niet herinneren...
Maurice
-
Zit die foto hier tussen? http://vam.punt.nl/?foto=1
-
Volgens mij drijft er het een en ander off-topic....
-
je kan trouwens met veel verschillende loc's rijden ;) zoals
1100
1300
2200/2300
2400/2500
6400/6500
en volgens mij kan de 1000 ook nog,maar dit weet ik niet zeker :)
en nartuurlijk de hippels niet vergeten voor de rangeerwerkzaamheden :D
greetzz Railhopper
-
Op je vragen:
a. ja. Het zal zeker niet bij één setje en deze nummers blijven. De wagens dateren uit de 60'er jaren ('63 en '66). Het uitbrengen van nummer- en kleurvarianten zal over een behoorlijk aantal jaren worden uitgespreid.
Aha, dus ik begrijp dat het exemplaren worden uit de tweede serie van het type 1?
Maakte Euromodel eigenlijk modellen van de oerserie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oervam_1.jpg)
-
to Railhopper: Zelfs een Ns 1600 is mogelijk hoor voor type 1. :D
-
Zet dan de 1200 en 1500 er ook maar bij, die reden ook in die tijd en dna is 't lijstje wel compleet. ;)
-
Aha, dus ik begrijp dat het exemplaren worden uit de tweede serie van het type 1?
Maakte Euromodel eigenlijk modellen van de oerserie?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/oervam_1.jpg)
@Henk: nee. De wagen van het type 1 stamden van vóór WO2 en 1957. De Talbotwagens waren allemaal beremd en wat anders van constructie. Ze hebben wel in het grijs gereden bij indienststelling ('63 en '66). De types 1 en 2 waren klapwandwagens, die met behulp van perslucht werden gelost, in tegenstelling tot de kantelbakwagens van > 1970, die pneumatisch gelost werden.
-
De 60 vooroorlogse wagens gingen in de periode 1968-1970 buiten dienst,
maar de 40 wagens uit de periode 1957 (5st), 1958 (8st), 1963 (21st) en 1966 (10st)
waren per 1-1-1980 in ieder geval nog in dienst.
Er zit overigens wel verschil in de te beladen hoeveelheid ton tussen de types.
Daarnaast hadden de jaren 60 wagens andere draaistellen.
Een 1500/1600 voor de oer-versie gaat dus niet, voor de latere (Roco)
versie wel.
Ik ben benieuwd ;)
-
Van de vooroorlogse wagen waren de 0562000-25 (59001-25, in 1932: 590336-360) beremd.
-
Hellup, ik volg het even niet meer.
Ik wist dat VAM in 1930 met 60 wagens is begonnen, gebouwd bij Uerdingen.
In de jaren vijftig zijn er volgens Roland (http://www.rolandrail.net/special/special016.htm) nog 8 bij Uerdingen gebouwd.
De series uit de jaren zestig komen van Talbot
In hoeverre verschilden die series? Wat zijn bijvoorbeeld de gebombeerde exemplaren?
Welke heeft Euromodel gemaakt en welke gaat Roco maken?
De binnenste panelen op de loskleppen zijn bij de Euromodel wagen niet helemaal rechthoekig. Is dat een foutje of duidt dat op een andere serie?
-
Die van Euroscale zijn het vooroorlogse type. Zie railmagazine 104, daarin
staat een artikel over de kit, geschreven door Otto.
-
Mooi, dan voegt het Roco model wat dat betreft iets aan mijn verzameling toe.
Wachten op de grijze exemplaren. :)
-
Blijft leuk zo'n trein:
(http://www.xs4all.nl/~repa/tmp002/1100vam.jpg)
en die andere 6 konden er niet meer op :P
-
types 1 en 2 waren klapwandwagens, die met behulp van perslucht werden gelost, in tegenstelling tot de kantelbakwagens van > 1970, die pneumatisch gelost werden.
Perslucht is ook pneumatisch... die van >1970 werden hydraulisch gelost.
-
Perslucht is ook pneumatisch... die van >1970 werden hydraulisch gelost.
Je hebt gelijk. SLip of the toetsenbord in combinatie met tijdstip...
-
Zet dan de 1200 en 1500 er ook maar bij, die reden ook in die tijd en dna is 't lijstje wel compleet. ;)
Dat vraag ik me af. De 1500-en reden (als ik mij goed herinner) bij-zon-der weinig goederentreinen...
-
In hoeverre verschilden die series? Wat zijn bijvoorbeeld de gebombeerde exemplaren?
Hier blijf ik wel nieuwsgierig naar. Ik kan niet vinden welke exemplaren gebombeerde wanden hadden.
-
Dat vraag ik me af. De 1500-en reden (als ik mij goed herinner) bij-zon-der weinig goederentreinen...
Dat is waar, maar ze reden wel in dezelfde tijd rond dus het zou kunnen.
-
Die van Euroscale zijn het vooroorlogse type. Zie railmagazine 104, daarin
staat een artikel over de kit, geschreven door Otto.
Heeft iemand dat artikel digitaal?
Ik heb maar en aantal RM`s niet, maar juist 104 mis ik :-[
Mag ook per PM...
Gr,
Dennis
-
Dit weekend kreeg ik de nieuwe Roco catalogus in handen met herfst nieuwtjes. Daar wordt onder nummer 66740 weer een VAMwagen type 2 aangekondigd. Het is een getekend plaatje van een groene wagen over eenkomstig de in dit draadje genoemde set.
Verder staat ook de versie aangekondigd als houtsnipper wagen zonder dak.
Spoorfan
-
Ik heb nog even een paar vragen over de Roco VAM wagens.
De wagens die Roco uit gaat brengen zijn dus de tweede serie van het eerste type (bouwjaar jaren'60).
1) Zijn deze wagens nu in het grijs geleverd of al meteen in het groen?
2) Als ze bij aflevering grijs waren, is bekend wanneer de wagens groen geschilderd zijn?
3) Weet iemand wanneer de VAMORA Pot-aarde wagen(s) op de baan zijn verschenen?
4) Was er een VAMORA Potaarde wagen of waren er meerdere van?
Ik hoop dat iemand me aan antwoorden kan helpen.
Jeroen
-
Jeroen:
1) grijs
2) 1968, ik denk ook vanwege de introductie van het nieuwe type
3) geen idee
4) geen idee
groet,
marco
-
OK, dus even voor alle duidelijkheid: Wijktrein meldde op pagina 1 al dat de wagens die Roco uit gaat brengen in het echie gebouwd zijn in 1963 en 1966. Ze waren toen dus grijs van kleur (zie bericht van Marco hiervoor).
Marco meldt tevenes dat de wagens in 1968 groen geschilderd zijn.
Nu blijft de twee vragen over:
3) Weet iemand wanneer de VAMORA Pot-aarde wagen(s) op de baan zijn verschenen?
4) Was er een VAMORA Potaarde wagen of waren er meerdere van?
Ik ben benieuwd! Marco, in ieder geval bedankt voor je antwoorden!
Jeroen
-
In het boek Spoor & Trein editie 12 is een hoofdstuk "Afvalvervoer per spoor in Nederland".
Hierin staat ondermeer........,dat vanaf 1970 een nieuw wagentype wordt gebruikt, namelijk de Takkls met het zogenaamde kantelprincipe.
In de periode 1931-1966 maakte de Vam gebruik van wagens van het type Tads.
De laatste exemplaren van dit type werden eind jaren 70 overbodig. Een klein aantal werd als reserve achter de hand gehouden tot begin jaren tachtig en daarna afgevoerd. De wagens gingen naar Zuid-Duitsland voor houtsnippervervoer.
Vam-wagen Tads 057 8 028 in de orange kleuren van Vamora Potaarde staat hierbij op een zwart/wit foto.
Deze wagen komt uit de serie 057 8 022 t/m 057 8 031 gebouwd in 1966 door Talbot. Of er meerdere in deze Vamora Potaarde kleuren zijn uitgerust weet ik niet.
-
Hoi Peter,
Kijk aan, ook dat zijn berichten! Ik kan dus met een gerust hart een VAMORA VAM wagen in mijn tijdperk 1974 inzetten. Nu is het alleen dus nog niet bekend of er meerdere VAMORA's waren, of dat er maar eentje van bestond. Iemand?
Jeroen
-
Ik schreef eerder dit:
2) 1968, ik denk ook vanwege de introductie van het nieuwe type
dat moet zijn omstreeks 1969.
Ook staat in dat artikel een foto van een Vamora uit de 1957 serie,
daarnaast wordt gesproken over enkele wagens van het oude
type werden oranje met bloemen. Dus ook deze wagens werden
omstreeks 1969 oranje.
In het eerder genoemde artikel staat overigens de periode 1968-1970
aangegeven voor het nieuwste type wagen.
groet,
marco-
-
Overzicht van NS mat.park deel IV op:
www.spoorinfo.nl/images/vam1.jpg
www.spoorinfo.nl/images/vam2.jpg
www.spoorinfo.nl/images/vama.jpg
www.spoorinfo.nl/images/vamb.jpg
www.spoorinfo.nl/images/vamc.jpg
www.spoorinfo.nl/images/vamd.jpg
Op de Rails 1979-7, artikel van R. Ankersmit
www.spoorinfo.nl/images/vam3.jpg
www.spoorinfo.nl/images/vam4.jpg
RailMagazine 104, artikel van...
www.spoorinfo.nl/images/vam5.jpg
www.spoorinfo.nl/images/vam6.jpg
De wagens die door Roco zullen worden gemaakt zijn van het type 1966(?), de wagens met gebombeerde zijkanten zijn van 1957 en die van Philotrain (Euroscale) waren van het type 1931.
Volgens de zegsman van Roco zullen ook de groene varianten verschijnen (mogelijkerwijs al in dezelfde verpakking, dus twee oranje en 1 groene, afwachten dus).
Modelspotter
-
leuke info over dit onderwerp.
groetjes edwin
-
De wagens die door Roco zullen worden gemaakt zijn van het type 1966, de wagens met gebombeerde zijkanten zijn van 1963 en die van Philotrain (Eurotrain) waren van het type 1931.
Als de wagens die door Roco worden uitgebracht van het type 1966 zijn, jokken ze dan niet een beetje? Volgens de aankondiging in hun folders gaat het namelijk om het "Type 1" (de eerder aangekondigde set van 3) en om "Type 2" (de nu als najaarsnoviteit aangekondigde wagen). In beide gevallen geeft Roco aan dat de wagens thuishoren in tijdperk III.
Ton
-
Tja, waar Roco die termen type 1, 2 enz. vandaan heeft? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar niet te oud om te leren...
Maar als we die aanduidingen gaan gebruiken is:
type 1a met rem van 1931 (Euroscale)
1b zonder rem 1931(Euroscale)
2a zonder rem 1957 (Roco rem?)
2b met rem 1958 (Roco rem?)
3 met rem 1963
4 met rem 1966
5 kantelbakwagens (Roco in diverse kleuren)
Modelspotter
-
Heren,
allen hartelijk dank voor de antwoorden. Ik kan in ieder geval met een gerust hart enkele VAMORA Pot-aarde en groen VAM wagens in mijn 1974 tijdperk in gaan zetten. :D :D
Jeroen
-
@Jeroen,
Weet je het zeker? Roco heeft aangekondigd dat de wagens worden uitgebracht volgens Tijdperk III. Dat loopt tot 1968.
Ton
-
Aantal reacties verwijderd.
Dit is een laatste waarschuwing.
-
Volgens de zegsman van Roco zullen ook de groene varianten verschijnen (mogelijkerwijs al in dezelfde verpakking, dus twee oranje en 1 groene, afwachten dus).
Modelspotter
Beetje vaag allemaal. Wie is de zegsman waar je het over hebt?
-
Helaas moet ik "vaag" blijven, maar neem nu maar aan dat de zegsman eerste lijns is... Want ik doe de productinfo voor RM en heb dus eerste lijns contacten.
Modelspotter
-
Wat zijn we toch allemaal weer belangrijk. Als je niks wil/mag zeggen, hou dan ook je mond
SK
-
Hans, verklaar je nader PM graag
-
Lui,
Nu is het echt genoeg.
Chris heeft al een aantal malen aangegeven dat je OF met een duidelijke bron komt OF niets vermeld.
Blijkbaar is dat allemaal errug veel gevraagd.
Gr,
Bart