BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MopperSmurfje op 09 July 2008, 10:07:36
-
Hoeveel sikjes heeft Structon in het verleden gehad?
Hadden ze ook specifieke nummers?
Wie weet meer?
-
Volgens het zojuist verschenen boek van Uquilair, "Industrielocomotieven":
vier zonder kraan: 209, 267, 288, 366 (Johanna, in huisstijl Strukton)
vijf met kraan: 242, 248, 250, 309, 361
Alle in de periode 1997-2001
Eea volgens blz. 163.
Modelspotter
-
een lijstje wat ik uit het boek diesellocomotieven in nederland haal:
(204), 209, (218), 222, 223, (231), 234, 238, (242), 244, (248), (249), (250), 253, (254), (259), (260), (262), (264), 267, (271), 284, 285, 288, (289), 291, (306), 309, 314, (316), (320), (326), (327), (328), 340, 343, (346), 349, (353), 359, (361), 362, 366. De nummers tussen haakjes zijn volgens dit boek doorverkocht of gedoneerd aan musea.
http://www.railfaneurope.net/list/netherlands/netherlands_st.html geeft de huidige stand van strukton sikjes (nul dus).
ow modelspotter was eerder, ik denk dat zijn info correcter is
-
Bedankt voor de reacties!
Zijn er foto's van deze STRUCTON sikjes in structonkleuren natuurlijk:
drie zonder kraan: 209, 267, 288
vijf met kraan: 242, 248, 250, 309, 361
-
volgens mij is er weinig overgeschilderd behalve die ene rood paars witte, misschien dat de tekst strukton in het oude letter type er nog opgezet is maar meer zal het niet zijn.
-
Dus reden ze gewoon in geel grijs daar rond? En met het NS teken?
-
Er was één locomotor, de ex-NS 366, die indertijd door het Spoorwegbouwbedrijf, de voorloper van Strukton, van NS is overgenomen.
Deze is toen eerst geheel geel met zwarte onderzijde geschilderd, en heeft pas later de rood/wit/paarse kleurstelling gekregen.
De locomotor staat nu in een historisch onjuiste blauwe kleurstelling bij het Valkenburgse Meer :(
Overigens is de modelversie van Roco niet correct; de onderzijde moet geheel zwart zijn. Het locje had ook geen schrikstrepen op de bufferbalken.
De andere locomotoren hebben bij de verschillende spooraannemers, dus ook Strukton, gewoon in de oude geel/grijze NS-kleurstelling dienst gedaan (op 1 uitzondering na van Volker Rail die nu in Dordrecht staat). De meesten hebben wel de logo's van de spooraannemers over de NS-vignetten geplakt gekregen.
-
Overigens is de modelversie van Roco niet correct; de onderzijde moet geheel zwart zijn. Het locje had ook geen schrikstrepen op de bufferbalken.
Nietus!
Het frame was niet zwart, maar grijs en de bufferbalken inderdaad ook. De buffers zelf waren rood.
-
off topic>de sik van Volker Rail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Volker_Rail_sik.jpg)
foto: Arie Poots
topic on<
-
Nietus!
Het frame was niet zwart, maar grijs en de bufferbalken inderdaad ook. De buffers zelf waren rood.
Oh geweldig, een welles-nietus-spelletje :P
Maar goed, toen ik hem in Maarssen nog vaak heb zien staan was het volgens mij zwart, later misschien meer grijs vanwege het uitbleken van zonlicht? Ik heb in ieder geval geen foto's als bewijs, dus:
http://members.lycos.nl/sikjes/366.htm
Verder is mijn bron: Railhobby 98/7-8, artikel "Het kleurrijke leven van de Sik":
De bekendste particuliere Sik is natuurlijk de Strukton-Sik, de ex-NS 366. Deze werd in 1973 door het 'Spoorweg Bouwbedrijf NV" (het latere Strukton) onder nummer 53280 (later 322304) in dienst gesteld onder de naam 'Johanna" (vernoemd naar de vrouw van dhr. N. Tolboom, chef der machinisten bij Strukon). Het lokje vertoeft op de werf in Maarssen.
De eerste kleur van de locomotor was geheel geel, voorzien van de nodige rode accenten. De jaloezieën aan de voorzijde en het dak waren zwart, terwijl de bedrijfsnaam op alle zijden prijkte. Op het dakje is tevens een handgreep aangebracht en de zelfgemaakte bedieningshandle voor de jaloiezieën zwart is gemaakt. Kleur geel: THS 02.
Inmiddels is de locomotor rood, zoals we 'm van Roco kennen. Helaas is de fabrieksversie niet geheel conform de werkelijkheid: de schoorstee, bedieningshandles, voetplaat en bufferbalken behoren zwart te zijn en de bufferhuizen rood. Tevens moeten het zwaailicht en de onderste tree vlak naast de jaloezieën verwijderd worden; voorzichtig wegslijpen met een modelbouwboormachine met frees of slijpschijf. (...) In tegenstelling tot alle andere Roco-varianten, bezit de rode Strukton-Sik als enige zandkisten naast de batterijkist.
-
Overigens bestaat er nog een draadje over dit locje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3841.msg54324#msg54324
-
Oh geweldig, een welles-nietus-spelletje :P
Maar goed, toen ik hem in Maarssen nog vaak heb zien staan was het volgens mij zwart, later misschien meer grijs vanwege het uitbleken van zonlicht? Ik heb in ieder geval geen foto's als bewijs, dus:
Nou vooruit, zullen we het op lichtzwart houden dan? ;) :P
-
Toch eigen foto's gevonden: oktober 2001, Valkenburgse Meer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm004.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/imm005.jpg)
-
De Strukton-Sikken hadden óf niets, óf stickers van het Railbedrijf Noord o.i.d, zie foto:
http://members.lycos.nl/timgoorman/250gnl1.jpg
-
ow modelspotter was eerder, ik denk dat zijn info correcter is
Nee, jouw lijst is de goeie!
-
Gaarne pm over wat er fout is in het boek, altijd verbeteringen mogelijk.
Modelspotter
-
ik ben ook wel benieuwd want in diesellocomotieven staat duidelijk dat het het plan is om de nummers zo te verdelen maar dat het niet zeker is, en aangezien het boek van modelspotter nieuwer is lijkt mij die info correcter.
-
Of elk nummertje klopt zou ik moeten opzoeken in een van de uitgaven van Nummers op 't Spoor (die heeft de volledige verdeling staan namelijk). De lijst van Modelspotter is te beperkt, Strukton heeft tientallen Sikken gehad. Het kan zijn dat die lijst aangeeft welke exemplaren er op een bepaald moment (2001?) nog over waren ofzo, dat weet ik niet.
-
Zwart van onderen en dus MET Strukton tekst....:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI08-1988-03-22-63a7179fc906d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI08-1988-03-22-63a7179fc906d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI10-1988-03-22-63a7179ff3912.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI10-1988-03-22-63a7179ff3912.jpg)
Scans van mijn dia's van 22 maart 1988.
Groet, Raymond van den Hoven (ja sorry hoor, dat ik die dia's nu pas ingescand heb....)
-
Voor zulke leuke foto's zien we die 14,5 jaar vertraging graag door de vingers ;D (y)
-
@Rondje_H0,
De scans zijn van foto's van Maart 1988.
Dan kom ik op 34 jaar en 9 maanden :angel:
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Bestaat het forum alweer zo lang? 8)
Martijn doelt op de tijd tussen de post van vandaag en de voorgaande post ;)
-
Haha ;D,
Altijd weer iemand die er in trapt. Nederland kreeg pas in November 1988 internet en daarna duurde het nog even tot Beneluxspoor bestond. Sikjes reden wel al jaren rond, maar nog niet in Strukton kleuren.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Nou, de 366 stond in maart 1979 in ieder geval al wel in Strukton-kleuren in Oss:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/upload366rgb-63a76fc5a5142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/upload366rgb-63a76fc5a5142.jpg)
-
Dat is dus niet de 366, maar de (53)280. Zie ook hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Lage-Zwaluwe-53-280-200681-Bak-27-nr-1342-63a824b6ca0af.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Lage-Zwaluwe-53-280-200681-Bak-27-nr-1342-63a824b6ca0af.jpg)
-
Frank, we hebben een raadseltje te pakken, geloof ik:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/fabrieksplaat-63a82c1157e98.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/fabrieksplaat-63a82c1157e98.jpg)
Bij dezelfde gelegenheid fotografeerde ik ook de fabrieksplaat van de loc. maart 1979, hardstikke koud en een camera zonder automatische scherpstelling en dus geen scherpe plaat, maar ik meen toch duidelijk het fabrieksnummer 903 te herkennen en dat was niet van de 280 en niet van de 366, maar van de 362. (edit: zie hieronder)
ZIe ook: http://www.industriespoor.nl/TekeningWerkspoorSik.htm . Hier wordt de loc het nummer 336 toegedicht en werd dit later gecorrigeerd naar de 366.
De 280 kan het niet zijn, want die werd gesloopt door Werkplaats Tilburg in mei 1974, idem de 362 niet want die heeft tot ver in de 90er jaren bij NS dienst gedaan, idem de 336.
De 366 is de enige die in de periode 1970-1979 aan het toenmalige Spoorweg Bouw Bedrijf is verkocht. Ik vermoed dat men wat met de fabrieksplaten heeft geklooid in de periode dat de loc voorafgaand aan de verkoop aan het SBB terzijde heeft gestaan.
Edit: ik zie nu dat Martin van Oostrom in het boek Locomotoren NS-series 100 en 200 een andere volgorde NS-nummers/fabrieksnummers geeft dan H. de Jong in De locomotieven van Werkspoor. In het laatste boek hoort het nummer 903 wel degelijk bij de 366. Ook de site locomotor.nl geeft de 366 op als eigenaar van het fabrieksnummer 903.
-
Dit raadseltje met betrekking tot de fabrieksnummers van de laatste serie sikken blijft me bezig houden. Ik ben vooral benieuwd hoe Martin van Oosterom aan de afwijkende volgorde is gekomen. Weet iemand hoe ik met hem in contact kan komen? Of zit hij misschien hier op het forum?
-
Nou, de 366 stond in maart 1979 in ieder geval al wel in Strukton-kleuren in Oss:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/upload366rgb-63a76fc5a5142.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/upload366rgb-63a76fc5a5142.jpg)
Zo te zien met een Allan ballast-onderlosser.... :)
Rob
-
2/4 zelfs.... :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1979-03-27-3-positive-63ac4821c2208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1979-03-27-3-positive-63ac4821c2208.jpg)
Het locje stond daar i.v.m. de aanleg van de stamlijn naar de Osse haven.
-
De 362 is de kraansik van het spoorwegmuseum
-
...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI08-1988-03-22-63a7179fc906d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI08-1988-03-22-63a7179fc906d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI10-1988-03-22-63a7179ff3912.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI10-1988-03-22-63a7179ff3912.jpg)
...
Mooie livrei (y)
-
De 362 is de kraansik van het spoorwegmuseum
Helaas mist die, althans volgens de foto's die ik op het net tegenkom, de fabrieksplaten...
Niet dat die alles zeggen: https://treinposities.nl/foto/94608
Het fabrieksnummer 694 is van de 244... Volgens van Oostrom is het fabrieksnummer van de 354 895 en volgens de Jong is dat 891.
Twee wegen blijven dan open:
1. van Oosterom vergist zich in de fabrieksnummers van de 354 t/m 366
2. van Oosterom heeft gelijk en er is later vrij willekeurig met fabrieksplaten geschoven tijdens revisies b.v.. Wel heel toevallig dat de 366 dan uitgerekend het juiste nummer 903 heeft gekregen. Mogelijk ooit een actie bij NS geweest om de platen op nummervolgorde te verwisselen? Dat schiet dan toch voorbij aan het idee van een fabrieksplaat ???
-
Volgens Martin van Oostrom is fabrieksnummer 903 de 362....
En Martin doet gedegen onderzoek.
-
2/4 zelfs.... :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1979-03-27-3-positive-63ac4821c2208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1979-03-27-3-positive-63ac4821c2208.jpg)
Het locje stond daar i.v.m. de aanleg van de stamlijn naar de Osse haven.
O.T.
Ik wil dit treintje wel op mijn baan. Zijn die onderlossers er in model?
Bart
-
Ja, als resin/messing kit van MK Modelbouwstudio (https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k33.htm), per set van 2 stuks onderling kortgekoppeld en voor grootverbruikers per 5 sets van 2.
-
2. van Oosterom heeft gelijk en er is later vrij willekeurig met fabrieksplaten geschoven tijdens revisies b.v..
Er staat me bij dat ik in het Sikkenboek heb gelezen over een ombouw van de Sikken waarbij de nummers werden gewisseld. Dat had te maken met bepaalde onderdelen die onderling gewisseld werden maar voor de werkplaatsen was het wel van belang te weten welke Sik wat had en in de handleidingen was dat per nummer aangegeven. Om de handleiding dus niet steeds aan te hoeven passen werden de nummers veranderd.
-
Zoekend op fabrieksnummer 903 vond ik deze verwijzing:
http://www.nmld.nl/nl/object/2681
Voor wat 't waard is...
-
De 368 (MBS) heeft 905, dus het lijkt mij allemaal te kloppen. Ik zie inderdaad dat de tabel van MvO bij de hoogste nummers wat door elkaar gaat lopen. Is wel vreemd, want als er iets níet wijzigde gedurende een levensloop waren het wel de fabrieksnummers. Er is wel een drietal Sikken vernummerd, maar dat zou niet deze verschillen moeten geven. En dat zou in de tabel zichtbaar moeten zijn.
Overigens vet om eens een foto te zien van de 366 op een andere plek dan Maarssen
-
Ja, als resin/messing kit van MK Modelbouwstudio (https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-k33.htm), per set van 2 stuks onderling kortgekoppeld en voor grootverbruikers per 5 sets van 2.
Dankjewel.
Eens kijken of ik 2 setjes kan bemachtigen.
Bart
-
Volgens Martin van Oostrom is fabrieksnummer 903 de 362....
En Martin doet gedegen onderzoek.
Ik twijfel niet aan Martins nauwgezetheid, anders stond mijn boekenplank niet halfvol met zijn werk ;D, maar ik ben dan toch gewoon benieuwd waarom die fabrieksnummers niet parallel lopen met de NS-nummers. Het kan niet zijn omdat de electrische installaties verschillend waren, want die waren in de reeks 354-366 allemaal van Smit. Ik heb zitten puzzelen of het te maken zou kunnen hebben met het feit dat ze niet op NS-nummervolgorde zijn afgeleverd, maar ook dan zie ik geen logica in de van Oosterom-volgorde van de fabrieksnummers. Bovendien lijkt dan toch het nummer 903 op de fabrieksplaat van de 366 Martin's volgorde te tegen te spreken.
-
Is nu de conclusie dat we het steeds over de ex-NS 366, ex-SBB 53280 'Johanna' en ex-Strukton 322304 hebben, maar iets vreemds is met het fabrieksnummer 903?
Verder is mijn bron: Railhobby 98/7-8, artikel "Het kleurrijke leven van de Sik":
De bekendste particuliere Sik is natuurlijk de Strukton-Sik, de ex-NS 366. Deze werd in 1973 door het 'Spoorweg Bouwbedrijf NV" (het latere Strukton) onder nummer 53280 (later 322304) in dienst gesteld onder de naam 'Johanna" (vernoemd naar de vrouw van dhr. N. Tolboom, chef der machinisten bij Strukon). Het lokje vertoeft op de werf in Maarssen.
De eerste kleur van de locomotor was geheel geel, voorzien van de nodige rode accenten. De jaloezieën aan de voorzijde en het dak waren zwart, terwijl de bedrijfsnaam op alle zijden prijkte. Op het dakje is tevens een handgreep aangebracht en de zelfgemaakte bedieningshandle voor de jaloiezieën zwart is gemaakt. Kleur geel: THS 02.
Inmiddels is de locomotor rood, zoals we 'm van Roco kennen. Helaas is de fabrieksversie niet geheel conform de werkelijkheid: de schoorstee, bedieningshandles, voetplaat en bufferbalken behoren zwart te zijn en de bufferhuizen rood. Tevens moeten het zwaailicht en de onderste tree vlak naast de jaloezieën verwijderd worden; voorzichtig wegslijpen met een modelbouwboormachine met frees of slijpschijf. (...) In tegenstelling tot alle andere Roco-varianten, bezit de rode Strukton-Sik als enige zandkisten naast de batterijkist.
-
Op zich niet, het vreemde is dat het Sikkenboek andere fabrieksnummers opgeeft bij de hoogstgenummerde Sikken dan andere bronnen, dat we allemaal het gevoel hebben dat dat niet voor niets is en voortkomt uit gedegen onderzoek, maar dat de fabrieksplaat in praktijk 'gewoon' het logisch verwachte (en in de andere bronnen genoemde) fabrieksnummer 903 laat zien
-
Volgens het materieelalbum 1954 heeft de 366 het fabrieksnummer 903
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6-63ad5ab5d3c2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/6-63ad5ab5d3c2a.jpg)
Groeten Arjen
-
Op zich niet, het vreemde is dat het Sikkenboek andere fabrieksnummers opgeeft bij de hoogstgenummerde Sikken dan andere bronnen, dat we allemaal het gevoel hebben dat dat niet voor niets is en voortkomt uit gedegen onderzoek, maar dat de fabrieksplaat in praktijk 'gewoon' het logisch verwachte (en in de andere bronnen genoemde) fabrieksnummer 903 laat zien
Had het niet beter kunnen zeggen, Sicco.
Dank Arjen voor de materieellijst (inclusief de doorhaling van de 365 als gevolg van de botsing in Hoek van Holland). Ik heb er een mailtje richting Uquilair aan gewaagd, misschien dat Martin zelf een dezer dagen helderheid kan verschaffen.
-
@Sicco: helder :angel:
-
Dit raadseltje met betrekking tot de fabrieksnummers van de laatste serie sikken blijft me bezig houden. Ik ben vooral benieuwd hoe Martin van Oosterom aan de afwijkende volgorde is gekomen. Weet iemand hoe ik met hem in contact kan komen? Of zit hij misschien hier op het forum?
Ik heb inmiddels contact gehad met Martin van Oostrom. Er komt nog een (korte) lijst met verbeterpunten (het is niet aan mij dat corrigendum bij het boek te publiceren natuurlijk), maar om het nu meest heikele punt weg te nemen: fabrieksnummer 903 is de 366. Is dat ook weer opgelost.
-
Ah, jij ook al? :laugh:
Idd, kort en goed: de fabrieksnummers lopen toch parallel met de NS-nummers. Martin zal zelf nog bericht hierover plaatsen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI08-1988-03-22-63a7179fc906d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI08-1988-03-22-63a7179fc906d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI10-1988-03-22-63a7179ff3912.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FI10-1988-03-22-63a7179ff3912.jpg)
Scans van mijn dia's van 22 maart 1988.
Mooi dat je ze hebt ingescand!! Maar die arme schakelwals is wel misbruikt want deze stand mag niet kunnen :'(
Groetjes, Tim
-
2/4 zelfs.... :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1979-03-27-3-positive-63ac4821c2208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1979-03-27-3-positive-63ac4821c2208.jpg)
Het locje stond daar i.v.m. de aanleg van de stamlijn naar de Osse haven.
Zeer fraai... heb je toevallig ook een foto van de wagens (of de nummers opgeschreven?) Het zal me namelijk niet verbazen als dit de wagens zijn die later aan het GVB zijn verkocht en die nu in Stadskanaal staan.
-
Helaas, geen nummers genoteerd... De ontdekking van een ex-NS sik in mijn achtertuin was zo bijzonder dat ik als 17-jarige al mijn aandacht (en dure film, haha) aan de 366 heb besteed. Ik heb nog geprobeerd om de nummers te lezen op het negatief van deze foto, maar de korrel is te grof. Ik kwam er wel pas toen achter dat beide wagens o.a. verschillende zijwanden hebben. Is dat bij de STAR-wagens ook zo?
-
staan ze gespiegeld ten opzichte van elkaar?
-
Het zal me namelijk niet verbazen als dit de wagens zijn die later aan het GVB zijn verkocht en die nu in Stadskanaal staan.
Voor de achterste set is die kans 50% ;) dat is één van de twee prototypes uit 1944.
De andere set is uit de productie serie van 86 sets uit 1947/1948, dus die kans is wat kleiner :)
E.e.a. strookt wel met de sets van de STAR.
Zie Reactie #57
@Sicco: Ja de sets zijn met de bordessen met de bedieningsorganen tegen elkaar aan kortgekoppeld.
@Bart (Bahn-AG): Zou je dus voor een perfecte weergave van de foto één setje met vijl en schuurpapier te lijf moeten :)
-
@Sicco: Ja de sets zijn met de bordessen met de bedieningsorganen tegen elkaar aan kortgekoppeld.
Dan zie je twee verschillende kanten denk ik (ik ken de wagens niet goed genoeg, maar het zou niet vreemd zijn, de vierassige DSM kunstmestwagens bijvoorbeeld hebben ook twee verschillende kanten)
-
Klopt wat je zegt, maar van de 1e en de 3e alsook van de 2e en de 4e zie je dus dezelfde kant :)
De prototypes hebben mooie rond gewalste zijplaten, bij de seriemodellen hebben ze deze gewoon op de kantbank gebogen.
Makkelijker, sneller en dus goedkoper ...
Zie Reactie #57
-
ah (y)
Dus de wagens waren binnen het setje gespiegeld, interessant. Eens dat ze wel in H0 mogen ;D
-
Ik heb nog een (slechte) foto van een stuk van de grindwagen met de afgeronde zijwanden. Geen nummer, maar wel een schilderdatum 9-69 en een revisiedatum 7-73. Misschien dat er mensen zijn die wat met deze detailinformatie kunnen om de identiteit van deze wagen te bepalen (of misschien staat deze info er bij de STAR-wagen(s) nog zelfs op).
O, sorry, nee, bij nader inzien was het een van de gehoekte wagens..
-
En dan nog, de wagens zijn ook nog eens grondig verbouwd in de tussenliggende jaren en zowel bij het GVB als bij de STAR zover ik weet geheel overgeschilderd, dus oude opschriften vinden is een utopie vrees ik.
(Het zou héél mooi zijn als ze bij de STAR weer teruggebracht worden in de oorspronkelijke toestand ... Maar ook dat zal wel een utopie zijn en blijven.)
-
Alle wagens zijn met bakken met afgeronde hoeken afgeleverd, rond 1965 werden ze vernieuwd en met rechte buitenhoeken uitgevoerd. Niet alle wagens zijn wellicht meer van nieuwe bakken voorzien, gezien de opnamedatum.
Bij het GVB zijn de bakken nogal grondig verbouwd dus het helemaal in oude staat terugbrengen van de protowagens zal nog wel even duren, maar is op termijn zeker wel de bedoeling. Als iemand contacten in Italië heeft, waar nog Allanwagens resteren, houden we ons aanbevolen... bijdragen zijn natuurlijk ook welkom :)
-
Dan ga ik toch de foto's nog eens goed bestuderen.
-
De SGB heeft ook nog een setje. Is daar geen info te vinden ?
Groet
Jeff
-
ah (y)
Dus de wagens waren binnen het setje gespiegeld, interessant. Eens dat ze wel in H0 mogen ;D
Je weet waarschijnlijk dat MK ze in z’n assortiment had?
Rob
-
…… Als iemand contacten in Italië heeft, waar nog Allanwagens resteren, houden we ons aanbevolen...
Dat wist ik niet. Is er ergens terug te vinden (of weet jij) waar die dingen te vinden zijn?
Rob