BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Overlast op 26 June 2008, 21:15:40
-
Omdat Manuel in een ander draadje onderstaande liet ziet, leek het mij wel goed om een draadje te starten over het pimpen van de LSM ICR-rijtuigen. Bij deze dus.
Zo heb dan ook maar 1 benelux 2e klas rijtuig aangeschaft.
Ben er zeer tevreden over. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0235_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0235_1.jpg)
Maar voor mij is het natuurlijk weer niet goed genoeg zo en ben al gelijk aan het pimpen gegaan :P
ben begonnen met het interieur. Zodra het rijtuig klaar is laat ik het wel verder zien ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0238.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0238.jpg)
Manuel
Zelf heb ik het schilderen van de banken ook al gedaan. (1 rijtuig per avond is genoeg! ;))
Maarten
-
Hmmm...ziet er wel kicken uit he.....
-
Helemaal als je ook de asbakjes zilver maakt. ;D
-
Dat vraagt om binnenverlichting...
Digirails ;D?
-
Erg mooi hoor als je het zo kan :) en aandurft :-X Techniek dat doe ik nog wel, verlichting vervangen ofzo maar ik ben zooooo gruwelijk slecht met verf :-X dat laat ik liever aan de pro's over.
-
Sluitverlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICRverlichting1.jpg)
Ben nog niet tevreden. Volgens mij zijn die sluitlichten zo veel te groot. En de wielen geleiden beroerd.
-
Ook al zo gaaf gedaan! Hoe heb je dat precies gedaan Henk ? Jij had toch een condensatortje in je circuitje gestopt om de slechte stroomafname tegen te gaan?
-
Dat vraagt om binnenverlichting...
Digirails ;D?
Ze zijn al aan het bekijken of er mogelijkheden bestaan. Hou de site van ze in de gaten www.digirails.nl (http://www.digirails.nl)
-
Het eerste klasse interieur:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261968.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261968.jpg
Kijk & vergelijk:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261966.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261966.jpg
Welke onderdelen heb ik verder nog geschilderd?
- matgrijze koppelingen (Revell 78), vond de bijgeleverde koppeling te plastic-achtig uitzien
- rode remkranen aan de remslangen
- afdekklepje van de wateraansluiting geel (en aan de zijkanten en onderkant grijs, ook bij andere onderdelen gedaan die onder de wagenbak hangen)
- opstapreden grijs (Humbrol 129). De oplettende kijker ziet dat ik de kleine opstapjes aan het einde van de bak nog moet doen ;).
- HS-kabel geel/rood geschilderd, moet nog een hoogspanningsschicht op, maar die heb ik niet in de goede kleur.
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261963.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261963.jpg
Ik ga de sluitseinranden ook nog zwart maken. Henk, dan zien ze er gelijk minder groot uit.
Maarten
-
Ze zijn al aan het bekijken of er mogelijkheden bestaan. Hou de site van ze in de gaten www.digirails.nl (http://www.digirails.nl)
Dan zal er toch ook even naar de wielstellen moeten worden gekeken.
De sluitverlichting werkt knippervrij zolang het rijtuig rijdt, maar dooft meestal als het rijtuig stil staat.
Dat ligt volgens mij aan de wielen. Ik had ook de grootste moeite om met de multimeter te bepalen aan welke kant het geïsoleerde wiel op een wielstel zit. Er zit een laagje om de wielstellen dat zeer matig geleidt.
Mooi Maarten.
Ik denk dat je gelijk hebt wat dat randje betreft.
-
Het leuke van die stoelen in ICR/ICM was juist dat de middenleuning omhoog kon, dat zou een leuk detail zijn.
-
Van binnen ziet de sluitverlichting er zo uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICRverlichting2.jpg)
Een U-tje gemaakt van twee leds en een weerstand. Zit gewoon klem.
De vensterinzet moest een beetje ingekort.
-
Strak hoor! Hopelijk krijg je de stroomafname onder de duim dan is het helemaal top!
-
Het eerste klasse interieur:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261968.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261968.jpg
Kijk & vergelijk:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261966.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P6261966.jpg
Maarten
Heb je nou asbakken in het niet rokersgedeelte gemaakt?
Bart
-
In principe kan dat, alleen niet in 1985...
Nu maar hopen dat het interieur in hoge mate demontabel is...
@Bart: jou ontgaat ook niets ;D
-
Ja, zelf was me dat ook opgevallen. Maar volgens tekeningen uit 'Spoor en Trein' was de indeling zo. De foto van de 'echte' ICR, is uit 1983 of eerder (boekje 'Treinen' uitgegeven in '83, en heeft een 'niet roken-sticker' (net als de LSM ICR). Hoe zit dit dan?
Maarten
-
Wat ik hierboven geroepen hebt klopt niet, er zit namelijk een 'roken' sticker op het echte rijtuig. Wanneer is dit dan veranderd? Strikt gezien zou ik dus de pictogrammen aan moeten passen, om het rijtuig in begin jaren '80 in te kunnen zetten.
Maarten
-
De stoelen zijn mooie aangepast. Even dit draadje goed in de gaten houden zodat ik straks dit zelf ook ga doen.
Dion
-
Dat wordt nog een heel gepuzzel, hoe de rijtuigen er begin jaren 80 uitzagen dus.
Overigens vind ik de interieurs in dit draadje al heel mooi aangepast. Ik vind ze al heel mooi, maar met wat verfwerk wordt het nog veel beter en door de grote ramen is het ook goed zichtbaar.
Gisteren al gezocht naar de juiste kleur geel. Het nieuwe geel van Kleinspoor is in elk geval te donker. Ik vermoed dat het oorspronkelijke huisstijlgeel beter past.
mvg,
Ivo
-
Wat ik hierboven geroepen hebt klopt niet, er zit namelijk een 'roken' sticker op het echte rijtuig. Wanneer is dit dan veranderd? Strikt gezien zou ik dus de pictogrammen aan moeten passen, om het rijtuig in begin jaren '80 in te kunnen zetten.
Maarten
Op de hoek van dit A-rijtuig, zit een niet rokensticker. Ik weet niet of dit aan de open zijde is of aan die van de hokken is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICREs301285.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICREs301285.jpg)
5084 10-70 622-2 te Enschede, 30-12-1985
-
Dat is de 'hokkenzijde', Mispoes.
Het is niet zo moeilijk om foto's uit begin jaren '80 te vinden. Op internet staan er een aantal, maar helaas zonder (niet)roken stickers:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151969
(http://bert11.homeip.net/virtual.jpeg?cb=cardbox1&db=fotocw&id=HR5MEOHAEE30TG62045K7KGS2JTSGTT1L)
Bron: www.bert11.homeip.net/
Eigenlijk moeten de stickers er dus af (als alle rijtuigen dat hadden).
Maarten
-
Het kan zijn dat ik fout kijk, maar ik hou me vast aan de dakventilatoren en dan zie ik dat op de foto van Mispoes de coupe's aan de kant van de kijker zitten met een (niet) roken vignet. Op de foto van Overlast kijk je op de andere kop van het rijtuig, maar wel aan dezelfde zijkant. Daar zie ik achteraan onder het een na laatste 1e klas teken toch weer het vignet staan? Dus links (bij de hokken/coupé's) wel een vignet en rechts niet. Heeft de ICR LSM ze overal wel? Ik heb ze even niet onder handbereik.
mvg,
Ivo
-
Ach, het blijkt ineens zo simpel: het rooster in het midden... Mijn foto is dus inderdaad gemaakt aan de hokkenkant.
Ik zal nog even wat meer foto's bekijken uit 1985, ik heb er wel meer want ik heb ICR altijd erg mooi gevonden.
-
Ivo, ik zie geen vignet op de foto. Het valt me nu trouwens op dat de voetplaat blauw i.p.v. grijs was.
Maarten
-
Alleen nog een dia van een A kunnen vinden uit 1985, weer aan de hokkenkant.
Hier 2A's in Enschede (feb. 1994).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img191.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img191.jpg)
Nier roken aan de niet-hokkenkant, maar ja... 1994
-
Ivo, ik zie geen vignet op de foto. Het valt me nu trouwens op dat de voetplaat blauw i.p.v. grijs was.
Maarten
Beste Maarten,
Er zit inderdaad geen vignet aan de kant van het rijtuig het dichts bij de kijker. Maar als je de foto vergroot zie je onder de een na laatste 1 wel iets zitten. LS heeft ze aan beide kanten, wat dus mogelijk voor de eerste serie niet correct is. Overigens alleen voor roken en niet voor niet roken. De vraag is of dit voor alle rijtuigen gold, of dat het een incident is.
mvg,
Ivo
-
O ja, ik heb voor de opstaptreden Humbrol 164 i.p.v 128 gebruikt. 128 is veel te licht.
Maarten
-
Omdat ik aan mijn plan U ben doorgegaan met het spuitwerk, heb ik ook een ICR buurland B uit elkaar gehaald. De bovenste gele band komt 0,5mm lager op de bak.
Ten eerste de juist kleur geel,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P6260124.jpg)
Hier een ICR gekoppeld aan een ICK, een Roco Bm234 door mij zelf gespoten met Kleinspoor verf. Hier heb ik het nieuwe NS geel gebruikt. Dat is dus te donker.
Vervolgens aan de slag met afplakken. Eerst heb ik 0,5mm tape tegen de onderste rand van het geel aangeplakt. Vervolgens Tamiya tape daartegenaan en aan de bovenrand in het geel ook 0,5mm tape geplakt, zodat ik door het spuiten een keurig randje krijg, waar ik later het dak moet afplakken. Tegelijk het hele dak afgeplakt, want anders krijg je een onnodig dikke laag verf op het dak. Immers ik ga er altijd vanuit dat geel niet in een laag op blauw dekt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P6290127.jpg)
Dan is dit het eerste resultaat. De gele band begint nu 0,5mm lager, maar eindigt nu nog 0,5mm te hoog. Wel kun je meteen zien dat de breedte van de blauwe band nu conform realiteit is. De kleur geel (02 van Kleinspoor) is goed en dekt na een paar lagen afdoende. Er valt nu alleen nog iets op, dat ik eerder alleen op de koppen had gezien. Aan de onderkant van de gele band, waar LS deze spuit zit een gietnaad van de mal (niet een kier zoals bij de Piko Hondekop, maar een naadje zoals bij de Roco TEE DEIV). Daardoor is LS dus in de fout gegaan. Dit randje is aangenomen als de onderkant van de gele band. En daardoor wordt ook de indruk gewekt dat het geel door LS wel erg dik gespoten is. Als je de foto vergroot zie je ook weer de onregelmatige bovenkant in het ventilatierooster. Daar ben ik straks dus ook vanaf.
Nog uit een andere hoek:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P6290128.jpg)
Als het dak gespoten is denk ik dat het effect tevens is dat de bak nog langer lijkt. Dus nu met 1 rijtuig begonnen, nu nog 11 te gaan.
Het dak doe ik pas volgende week. Door schade en schande wijs geworden laat ik geel eerst heel goed doorharden voordat ik verder ga. Het is dé kleur, die nog wel eens blijft hangen onder afplaktape
mvg,
Ivo
-
Erg mooi gedaan, knap hoor dat je het aandurft, het is toch dik 40 euro per rijtuig. Ik vind het overspuiten van het dak van mijn 1800 nog net niet zenuwslopend maar daar kan niet zo enorm veel fout gaan maar dit, echt goed!
-
Goed bezig Ivo! Dat beloofd wat. :-*
Maarten ik denk zelfs dat Humbrol 196 'light grey' in aanmerking komt voor de opstaptreden. Als ik de foto's erbij pak van de net geleverde Icr's. Maar het kan ook net zo goed aliminium zijn. ???
-
Ik heb mijn ene rijtuig even met de Roco 1838 laten rondrijden, maar dat geel van de loc is dan dus echt geen porum. ;D
Na een grondige reinigingsactie is de stroomafname inmiddels voldoende om de verlichting ook bij stilstand aan de praat te houden.
-
(Zie eerder bericht en foto van Thowra één pagina eerder) Deze foto is ook interessant omdat er voor het ICR A rijtuig een FS wagens staat. Zou dit de trein naar Maastricht Basel Pisa geweest kunnen zijn?
-
Jeroen, de opstaptreden waren in ieder geval niet aluminium als ik de foto's zo bekijk.
Maarten
-
@Maarten, Frank, Jeroen en anderen,
Nog maar eens de liggende A4 boeken erbij gepakt en het boek Elektrische Locomotieven in Nederland om het mysterie van de klasse aanduidingen en de roken / niet roken logo's te ontcijferen. Mijn voorlopige conclusie:
Alle ICR A hadden 1e klasse aanduidingen (wisten we al)
Alle ICR BKD hadden 2e klasse aanduidingen, dwz ik heb er geen enkele gezien zonder
Verschillende ICR B rijtuigen hadden tussen 1981 en augustus 1987 geen 2e klasse aanduidingen, terwijl er ook rondreden met vanaf 1981. Voor zover het zichtbaar is waren alle ICR B rijtuigen zonder klasseaanduiding buurland versies. Dat lijkt ook logisch, want die zijn als eerste geleverd volgens mij. Na 1987 heb ik geen foto's meer gezien zonder klasseaanduiding.
In deze boeken hebben alle rijtuigen roken / niet roken stickers. De rijtuigen zonder klasse aanduiding hebben deze zitten op de hoogte van de klasseaanduidingen. Dus alleen de 2 weghalen helpt niet, dan moet ook het pictogram roken / niet roken hoger worden geplaatst.
Als je de boeken verder bekijkt dan zie je dat het logisch is. Het materieel had in die tijd vrijwel nooit een 2e klas aanduiding. Alleen 1e klas werd aangegeven.
De ICR Benelux had overigens altijd de klasseaanduidingen.
Er zijn vast mensen die dit kunnen aanvullen of verbeteren. Dit is slechts wijsheid van het bekijken van fotoboeken zonder enige kennis terzake.
mvg,
Ivo
-
Toevallig Ivo, heb net een bevinding in dit draadje geplaatst:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11787.msg183185#new
Zoals daar gezegd hadden alleen de buurland B-rijtuigen cijfers (en uiteraard de A's en BDK's).
Maarten
-
Beste Maarten,
Maar ik kom nu juist tot de omgekeerde conclusie, dus het raadsel wordt groter. Kijk in het boek de elektrische locomotieven:
voorpagina, pag 122 middelste en onderste, pag 160, alle buurland zonder klasse
pagina 147 bovenaan, buurland met klasse
Een binnenlandse zonder klasse heb ik nog niet gevonden.
Het raadsel gaat door :D
mvg,
Ivo
-
hmmm, interessant.
O ja, dat boek heb ik ook nog niet, de rest van de serie gelukkig wel ;))
Maarten
-
Mijn boek heeft allemaal plaatjes van binnenlandse B's zonder klasse aanduiding. Voornamelijk de treinen van Maastricht- Zandvoort aan Zee.
Leuk dit :D
Ik denk dat ik Railcolor maar eens informeer of er afbeeldingen van zijn met betreffend baknummer. Dan gaat op een paar rijtuigen van LS models de 2de klas aanduiding eraf.
-
hihi, dit zit ik net te debiteren in het andere draadje...
-
Dit biedt LSM de mogelijkheid met nog een variant te komen...
-
Juist Arnold! Dan zijn ze in te zetten begin jaren 80. De nu uitgeleverde rijtuigen kunnen ingezet worden rond de jaren 86/87. Omdat de revisiedatum op 1991 staat. Dat klopt wel want toen waren de B rijtuigen inmiddels al van 2de klasse aanduidingen voorzien.
Een andere leuke variant zijn de 2 geheel hemelsblauwe ICR's met de Olympische Spelen emblemen er op met witte tekst:"Amsterdam 1992". Deze rijtuigen werden in 1986 ingezet tenbehoeve van een publiciteitscampagne waarbij de mogelijkheid bestond dat in 1992 de Olympische Spelen in Amsterdam gehouden zouden worden. Helaas gingen deze naar Barcelona-Spanje. De nummers van de bakken waren 10 677 en 683 beiden 1ste klasse.
-
En dan nog IC+ (die aanpassingen aan de wagenbakken zijn natuurlijk mogelijk) en een koninklijk rijtuig (met nadruk op koninklijk) i.p.v dat M. gedrocht. Ideetje misschien voor de aanstaande troonswisseling? Zul je zien wat er verkocht gaat worden.
-
Volgens mij zijn de buitenlandse rijtuigen al eerder in te zetten, vanaf 1982? (afgezien van de revisiedata). Het koninklijk rijtuig; ook leuk! (maar voor mij te modern qua tijdperk).
Maarten
-
De buurland (buitenlandse is eigenlijk onjuist vanwege beperkte buitenlandtoelating: NMBS, CFL, DB) rijtuigen werden inderdaad als eerste geleverd om z.s.m. op Gvc-Vl-Köln de door de DB ongwenste plan K en N te verdrijven.
-
@Maarten,
De buurland rijtuigen zijn vanaf 1980 in te zetten. Toen zijn in elk geval ICR A rijtuigen geleverd. De ICR B rijtuigen waren er zeker vanaf 1981. De BKD kwam later, reden waarom er aardig wat foto's zijn uit de begintijd van de ICR met treinen samengesteld met ICR rijtuigen, waarin een blauwe stalen D meereed.
mvg,
Ivo
-
M.a.w. als je de tweede klas aanduiding van de buurland rijtuigen weghaald, zijn ze inzetbaar in 1981.
De revisiedatum is dan wel 1991, maar die is zo klein dat valt niet op.
Is er al iemand bezig geweest om een "2" weg te poetsen zonder beschadiging?
Verder vind ik de ruimte tussen de buffers aan de ruime kant in combinatie met de Roco universeelkoppeling.
Ik ben van mening dat deze koppeling zeer goed te gebruiken is als kortkoppeling.
Ik heb dus van de koppelingshouder een kleine milimeter afgesneden, en de koppeling vastgeplakt. Dan zitten de rijtuigen keurig tegen elkaar aan, rijd zonder problemen heel goed. ;D
Rob
-
@Maarten,
De buurland rijtuigen zijn vanaf 1980 in te zetten. Toen zijn in elk geval ICR A rijtuigen geleverd. De ICR B rijtuigen waren er zeker vanaf 1981. De BKD kwam later, reden waarom er aardig wat foto's zijn uit de begintijd van de ICR met treinen samengesteld met ICR rijtuigen, waarin een blauwe stalen D meereed.
mvg,
Ivo
Ter aanvulling uit het boek De moderne tractie van de NS in kleur:
Levering ICR
15 1e klas buurland (ICR 1) juni 1980 - september 1980
60 2e klas buurland (ICR 1) oktober 1980 - april 1981
16 1e klas buurland (ICR 1) april 1981 - juni 1981
43 BKD (ICR-1) juni 1981 - december 1981
32 1e klas binnenland (ICR 2) december 1981 - april 1982
60 2e klas binnenland (ICR 2) april 1982 - december 1982
Vervolgbestellingen zijn geleverd in 1986-1987
mvg,
Ivo
-
Ivo, in datzelfde boek staat nog iets interressants: "Om een keuze voor een nieuw rijtuig te kunnen maken, werden er proefritten gebhouden met een DB-Bum, een SNCF Corail-rijtuig en het (aangepaste) middenrijtuig van een IC-III treinstel."
Wil dat zeggen dat dat rijtuig achter een loc heeft gereden? Daar zou ik wel foto's van willen zien! Van de proefrit met het Corailrijtuig heb ik wel een foto (De stalen getrokken rijtuigen..., blz. 44).
Als inderdaad alle binnenlandse rijtuigen in het begin opstaptreden en handgrepen hadden, wanneer zijn deze dan verwijderd?
Maarten
-
Beste Maarten,
Is inderdaad een interessante zinsnede. Wat zijn dan de aanpassingen van een IC-III? Over de andere 2 verbaas ik me niet. Er waren volgens mij stammen Corail rijtuigen in Nederland vanwege materieeltekort bij de NS, maar er zitten in de Corail rijtuigen weer verschillende series. Daar zijn aardig wat foto's van. Ik zal eens opletten of ik iets dergelijks tegenkom.
De bemerking dat de binnenlandse ICR in het begin ook opstaptreden en handgrepen hadden maakt een zoektocht naar foto's redelijk zinloos. Je kan slechts zelden het rijtuignummer herkennen. Ik heb alleen nog steeds geen foto's gevonden van ICR B zonder klasseaanduiding die geen rangeerhandgreep en opstaptrede hebben, maar of dat dan een buurland of binnenland is is niet meer vast te stellen. Ik heb alleen wel de overtuiging dat als de ICR op de route Den Haag - Venlo - Keulen reden dat het dan om buurland gaat. Of je om dezelfde reden kan beweren dat Zandvoort - Maastricht/Heerlen dan binnenland is betwijfel ik. Daar kan beide worden ingezet, op de route naar Keulen niet.
mvg,
Ivo
-
Ivo, ik heb de moed qua zoeken naar foto's ook een beetje opgegeven.
Die proefrit met het Corailrijtuig was in 1978. Toen werden deze rijtuigen nog niet gehuurd van de SNCF. Kijk maar eens op de site van het Ut archief, staan een paar foto's op met de 1145, plan D (welk nummer?) en het meetrijtuig dat ik aan het bouwen ben (de voormalige D6 van de koninklijke trein).
Jouw overtuiging over de inzet heb ik ook.
Vreemd dat trouwens dat de BKD (LSM nr. 44 079-1) die ik gekocht heb als 'binnenland' wordt aangeduid, terwijl deze allen voor buurland geschikt waren. Dit rijtuig zat in een set met met de binnenlandse B (nr. 44 079-2). In die zin 'zit ik een beetje met die B' omdat die -gezien de aanwezige 2'en- pas vanaf '86 kan worden ingezet, terwijl mijn tijdperk t/m '85 loopt :-|.
Maarten
-
Ik snap je dilemma, maar het is niet gezegd dat er geen binnenlandse B met 2e klas aanduiding tussen 1981 en 1985 rondreed. Op basis van de excercitie met kijken naar handgreep en opstap was dat juist wel zo. En de binnenlandse zijn in de eerste serie ICR als laatste geleverd en pas inzetbaar vanaf 1982. Buurland reed al vanaf 1980.
Ergens vinden we vast wel de verlossende foto, waarop het rijtuignummer, de klasseaanduiding en het jaartal van opname te vinden is.
mvg,
Ivo
-
Even op een andere manier naar de foto's gekeken. Dus niet naar of er handgrepen en opstapjes op zitten.
Dan zie je op de route Den Haag Keulen alleen ICR B met klasseaanduiding vanaf 1981 en op de route Zandvoort Maastricht/Heerlen ICR B zonder klasseaanduiding. Nergens rijtuignummers of landenraster te zien.
Dit neigt naar de conclusie dat de eerste serie buurland én binnenland beide handgrepen en opstapjes hadden, maar dat alleen de binnenland geen klasseaanduiding had, zoals eerder en elders beweerd is. Dus de buurland rijtuigen van LS zijn gewoon inzetbaar vanaf 1980. De binnenlandse pas vanaf 1987. Waarom later de handgrepen en trapjes alleen bij de binnenlandse ICR zijn verwijderd is mij een raadsel.
Overigens heb ik tegelijkertijd geen enkele BKD gevonden zonder 4 keer een 2e klasse aanduiding per zijkant.
mvg,
Ivo
-
Vanavond het dak van een ICR B gespoten, zodat de bovenste gele band de juiste breedte en juiste hoogte heeft.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7030129.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7030129.jpg)
Ik heb er een ICR A naast gezet, die nog niet behandeld is. De hoogte klopt niet exact tussen de 2, maar als referentie dient de onderste gele band. Deze is bij beide rijtuigen op gelijke hoogte
Het rooster valt nu ook geheel buiten de gele band:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7030130.jpg)
Nog een impressie van de hele band
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7030133.jpg)
De lak is nog nat en er moet nog een mat laag overheen, maar het resultaat bevalt me wel. Inmiddels heb ik ook de buurland set met BKD erin in huis, dus nu nog 11 rijtuigen te spuiten. Hopelijk zal LS als ze nog een aanvullende serie uitbrengen de band meteen op de juiste hoogte zetten. Dat scheelt aardig wat werk.
mvg,
Ivo
-
Zie je, het kan wel. :D
Doe meteen het dak een beetje weatheren. Je hebt de warde van het model nu toch al verkl**t. ;D
-
Hopelijk zal LS als ze nog een aanvullende serie uitbrengen de band meteen op de juiste hoogte zetten. Dat scheelt aardig wat werk.
Nou Ivo, dat hoop ik dus echt niet, want ik ga bovenstaande echt niet doen ;)
-
Daar heb je toch personeel voor?
Zeg, misschien heb ik het gemist, maar gaan deze rijtuigen nog hun opwachting maken bij Railz?
-
Nope.
1 ontsporing en er knikkert voor een kapitaal aan rijtuigen naar beneden.
En aangezien LSModels niet aan sponsering doet. (welke kans laat je liggen voor promotie van je product)
We houden het fijntjes op de Lima´s.
Die kunnen namelijk wel stuiteren ;D
-
De lak is nog nat en er moet nog een mat laag overheen, maar het resultaat bevalt me wel. Inmiddels heb ik ook de buurland set met BKD erin in huis, dus nu nog 11 rijtuigen te spuiten. Hopelijk zal LS als ze nog een aanvullende serie uitbrengen de band meteen op de juiste hoogte zetten. Dat scheelt aardig wat werk.
mvg,
Ivo
Je verwacht van LS dus dat ze een 2e serie uitbrengen die je dan niet kunt combineren met de 1e serie.
Want het zal dan geen gezicht zijn vanwege de ongelijke geleband.
Groet Gerrit
-
Nope.
We houden het fijntjes op de Lima´s.
Die kunnen namelijk wel stuiteren ;D
Ik was even vergeten dat dat prima rijtuigen zijn van een afstandje. 4meter ofzo... ;D (korreltje zout!)
-
Juist ;D
-
Ik heb mijn ene rijtuig even met de Roco 1838 laten rondrijden, maar dat geel van de loc is dan dus echt geen porum. ;D
Zet er dan ook een Märklin voor!
Gr/H
-
Of juist geen 1838 ;D
-
Nope.
1 ontsporing en er knikkert voor een kapitaal aan rijtuigen naar beneden.
Klopt. Hoewel mooie rijtuigen zijn ze erg gevoelig. Bij een ontsporing vliegen de trapjes om je oren. Ook een aanrijding met bv een 1211 van Trix geeft dit ongewenste resultaat. Af te raden valt ook het gebruik van de stop knop op de multi-mouse. Zeker als de trein net met een redelijke vaart door een bocht (R6 roco-line) raast.
Tot nu toe alles weer teruggevonden en geen beschadigingen. Maar ik ben wel een stuk voorzichtiger geworden. Overigens rijden de rijtuigen geweldig.
Gerard.
-
Hoe ontstaan die botsingen dan?
Overigens: net echt natuurlijk. Op de deuken na....
;)
Gr/H
-
Nou Ivo, dat hoop ik dus echt niet, want ik ga bovenstaande echt niet doen ;)
Dat moet iedereen natuurlijk zelf weten. Maar op dit forum zijn we samen behoorlijk kritisch op de natuurgetrouwheid van de geleverde modellen en of dat nu een ontbrekende 2 is op een BKD, een 2 op een AB waar een 1 moet zitten of dat de bovenste gele band te hoog zit. Bovendien door de gele band goed te spuiten vervallen de verfproblemen rond het rooster, die je op je eigen site hebt laten zien. Allemaal zaken die kunnen worden verbeterd. Gerrit geeft voor mij het enige argument tegen, de combinatie van nieuw met oud. Maar er zijn zoveel modellen waarvoor hier wordt gepleit voor verbetering, waarom dit dan niet.
Ook ik zie op tegen 11 rijtuigen overspuiten :( ;D, maar ik wilde met één zien of het een verbetering is. En wat mij betreft is het dat. Ik heb wel de makkelijkste genomen, want voor de 1e klas moet ook de blauwe eerste klas bies 0,5mm naar beneden en in de 1e klas Benelux moet de gele band in het rood lager worden gezet. Dat is dus veel meer werk. Dit is nog veel lastiger, omdat je dan ook de Benelux rode band moet overspuiten. Ik heb het niet voor niks eerst met een blauw/gele gedaan ;)
Het blijft jammer dat LS het niet meteen goed heeft gedaan, want het model is een supermodel qua detaillering en maatgetrouwheid. Nu nog het spuitwerk en de opdruk.
Overigens heeft Kleinspoor de goede witte klasseaanduidingen 1 en 2, die je zo op de BKD (de 2) en de AB (de 1 na verwijdering van de 2) kunt wrijven. Alleen borgen met lak is lastiger, want eigenlijk moet dan het hele rijtuig. En helaas heeft LS lijm gebruikt bij de ramen bij de deuren.
mvg,
Ivo
-
De gele rand ga ik niet aanpassen. Mij teveel gedoe. Omdat blijkbaar nog niemand geprobeerd of gedurft heeft de '2' te verwijderen heb ik het eerst met wattenstaafjes en terpentine geprobeerd. Dit werkte niet, daarom met schuurpapier korrel 2000 en terpentine geschuurd. Het resultaat:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P7051973.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P7051973.jpg
Om zo min mogelijk 'schade' aan te richten, heb ik het gebied om de '2' afgeplakt. Toch ziet het er mij te beschadigd uit (ook al ziet het er op een close-up foto vaak erger uit dan in het echt). Je gaat namelijk vrij snel door de donkerblauwe verflaag heen. En het blauw dat er wel blijf zitten wordt gladder en glimmender.
Maarten
-
Beste Maarten,
Op zich ziet het er niet heel slecht uit, maar ik begrijp wel wat je zegt. De blauwe band spuiten is ook lastig, omdat de raamsponningen zwart zijn gemaakt en die zul je dan dus moeten afplakken. Dat wordt dan niet gauw een verbetering. Ik denk eerder dat het een kans wordt voor LS om een binnenlandse ICR B uit te brengen zonder klasseaanduidingen, maar met handgreep en opstapje.
De 2 van Kleinspoor wijkt helaas af van de 2 die door LS is gebruikt. Die van Kleinspoor begint vrij recht, terwijl die van LS een mooie zwanenhals heeft. Dat ga je toch wel zien op een BKD:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7050139.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P7050140.jpg)
mvg,
Ivo
-
Die 2 van Kleinspoor is van het nieuwere lettertype dat sinds de jaren '90 wordt gebruikt.
De oudere nummers moeten ze ook wel hebben, want die heb ik in ieder geval in het zwart van Kleinspoor.
Maarten
-
OK, op zoek in Houten, of direct aan Edwin vragen,
Ivo
-
Het setje met de correcte cijfers (lettertype Univers) heeft KleiNSpoor-nr 06. Het lettertype dat de NS nu gebruikt is Frutiger.
-
Hoe ontstaan die botsingen dan?
Gewoon vergeten een wissel om te zetten. Zo'n Trix 1211 dendert echt wel door. Of er nou paar LSM rijtuigen in de weg staan of niet.
Gerard.
-
Dit werkte niet, daarom met schuurpapier korrel 2000 en terpentine geschuurd. Het resultaat:
Om zo min mogelijk 'schade' aan te richten, heb ik het gebied om de '2' afgeplakt. Toch ziet het er mij te beschadigd uit (ook al ziet het er op een close-up foto vaak erger uit dan in het echt). Je gaat namelijk vrij snel door de donkerblauwe verflaag heen. En het blauw dat er wel blijf zitten wordt gladder en glimmender.
Maarten, wees gerust: van die beschadigingen ga je straks niet veel meer terug zien als je de bak in de blanke lak (Humbrol 135) zet. Alleen het zwart zal nog een beetje te zien zijn. Iets dergelijks heb ik begin dit jaar met mijn TEE DE-4 van Roco gedaan.
doe maar klik (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=8263.msg127423#msg127423)
-
Moedig van je Maarten. Maar waarom al die moeite? LS Models komt komende herfst immers met een omruilactie? Dan kun je gewoon terug naar de winkel een krijg je een correcte bak mee.
mvg,
Gert
-
Mispoes, daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in. Mijn spuitkwaliteiten (met airbrush) zijn nog niet dusdanig goed dat het er dan ook in 1x goed uit gaat zien. Ook ben ik bang dat het rijtuig er qua glans anders uit gaat zien dan de rest.
Gert, het lijkt mij niet dat ik dit rijtuig dan kan omruilen. Het is door LSM goed gespoten en niet zo slecht als bij het beneluxrijtuig van Chris. Zelf ben ik er aan gaan rommelen.
Maarten
-
je hoef ook niet de hele bak over te lakken, gewoon even woesj-woesj over de glimplekjes met flink verdunde vernis.
-
Moedig van je Maarten. Maar waarom al die moeite? LS Models komt komende herfst immers met een omruilactie? Dan kun je gewoon terug naar de winkel een krijg je een correcte bak mee.
mvg,
Gert
Wat voor omruil actie komt er dan?
Kan ik dan mij BKD ook omruilen? ( bij mij zijn de deurhendeltjes niet gezilvert )
Of geldt dat alleen voor die beneluxrijtuig?
-
Bovendien moet ik dat allemaal nog zien.
Ik vind het vertrouwen in LSM soms ronduit roerend. ;)
-
Kan ik dan mij BKD ook omruilen? ( bij mij zijn de deurhendeltjes niet gezilvert )
Dat zal wel niet, voor zo ver ik weet ben je de enige met dit probleem. Maandagmorgen product ofzo? Verder zou het ontbreken van de '2-tjes' realistisch zijn volgens LSM, dus is er geen reden om de kap om te wisselen.
Ik ga er van uit dat alleen de AB geruild kan worden.
-
men neme 1 kwastje en 1 potje zilververf... :-X
-
Even voor de goede orde over de omruil actie.
Dat is hier dan wel bevestigd, maar winkeliers weten nog steeds van niets.
-
Goeie actie dan! ;D
-
Over het 2'en-verhaal heb ik verder niets kunnen vinden in Op de rails. Wel wat andere zaken:
Odr. 1986-9: de draaistellen: bij de Beneluxrijtuigen werden voor het eerst rubbelbalgen om de grote secundaire veren aangebracht. Zoals eerder door mij ontdekt zijn deze van de draaistellen af te klikken. Deze zullen sindsdien ook bij de ICR-rijtuigen zijn aangebracht, zoals dat ook met de 2'en is gebeurt.
Odr 1988-2: Hierin staat een foto van 4 ICR-4-rijtuigen op 20-01-88 in Aachen Westbahnhof, waarbij de 10 641 is voorzien van een oude Duitse petroleumlantaarn als sluitsein.
Maarten
-
Omruilactie? Je kunt je rijtuig gewoon ruilen als er iets niet klopt. Jongens toch, wat een gezzzzzz :-X
::)
Grüssli,
Huibert
-
Huibert, ze zijn allemaal op, en ruilen met lucht ben ik niet van plan.
Verder is het serie matig, dus ELK rijtuig heeft last van de verkeerde cijfer.
Dus we zijn niet echt aan het zeiken zeg maar.
-
Dan maak je een afspraak met je winkelier, toch?
-
Reeds, maar als LSModels er zelf mee komt.
Dat is hier door Wijktrein bevestigd.
Winkeliers echter, weten nog van niets.
-
Gaan deze rijtuigen er nu ook in het roze/wit/rood/paars komen?
(anders ga ik er twee halen en ze pimpen...........).
Kees-Jan
-
Je bedoelt HiSpeed ?
-
Ja of zijn die wezenlijk anders?
Kees-Jan
-
Nou nee.
Alleen zit daar airco in, dus geen spijlen meer in de ramen.
Dus....ze zijn aangekondigd, maar als ze niet komen, even wachten op de setjes met airco, en dus volledig gesloten ramen.
-
Ik had gisteren ook al zoiets gehoord bij een kopje koffie maar durfde dat niet te melden.
Kees-Jan
(eens kijken of ik een ander rijtuigje op deze manier, kleurstelling, kan pimpen).
-
Wat ? Dat ze komen ?
Staan al in de nieuwe catalogus ;)
-
Ja goh, Nederlands is niet zo mijn ding........... (zelfs met spuiten van een 1300 gaat het niet).
Kees-Jan
-
Heeft er iemand foto`s, of nog beter: maten, van de koersborden die voorheen op de ICR`s zaten. Witte borden met blauwe omlijsting. Wil ze namelijk gaan maken.
-
Hier een foto van een koersbord (zonder blauwe ophangbak).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img259.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img259.jpg)
a.h.v. de gele baan kun je maat afleiden van het bord. De bak waarin ze zaten zal wel niet veel groter zijn geweest. Misschien heeft iemand wel zo'n bak thuis staan en kan ie je zo de maat geven.
Het is een gelegenheidsbord voor het mislukte afscheid van de diesels met ICR-trein op 30 augustus 1998. Mislukt, omdat het volgende jaar, de afscheidsrit opnieuw gereden kon worden met diesel omdat de Belgen niet op tijd klaar waren met de elektrificatie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img260.jpg)
Mislukt of niet, het stond wel fraai die CFL 1800 aan kop van trein 1138, vooral toen na aankomst te Liège G. de herdenkingsrommel van de 1815 werd gehaald.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img261.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img261.jpg)
-
Frank, het wordt echt tijd voor een boek van jouw hand hoor!
mvg,
Gert
-
De gele rand ga ik niet aanpassen. Mij teveel gedoe. Omdat blijkbaar nog niemand geprobeerd of gedurft heeft de '2' te verwijderen heb ik het eerst met wattenstaafjes en terpentine geprobeerd. Dit werkte niet, daarom met schuurpapier korrel 2000 en terpentine geschuurd. Het resultaat:
(http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P7051973.jpg)
http://i95.photobucket.com/albums/l125/overlast/P7051973.jpg
Waar kun je eigenlijk korrel 1200, korrel 2000, enz.... kopen ?
groet: Marnix
-
Ik heb het van Tamiya bij Kuijpers Hobbyhuis in Utrecht gekocht.
Maarten
-
http://www.airbrush-services-almere.nl/ heeft het. Papier, sponzen, pads, kijk maar in hun webshop.
-
De betere winkel in verfproducten of kunstenaarsbenodigdheden heeft het ook.
-
Je lokale autoschadeherstelbedrijf ook, die gebruikt het spul per kilometer :P
Vaak krijg ik wel 2 of 3 velletjes gratis 8)
Grtzz,
Karst
-
Ja, ik kom daar niet zo vaak... ;D Helemaal nooit eigenlijk.
-
Ik eerder ook niet.
Tot vorig jaar zomer toen ik wat van dat spul nodig had en de naburige ijzerhandel me de tip gaf.
Maar sindsdien vinden andere auto's mijn achterbumper dermate aantrekkelijk , dat ik hem nu al 2 heb moeten laten vervangen bij voornoemd bedrijf... ::)
Grtzz,
Karst
-
Bedankt, duidelijke antwoorden.
Ik was toch van plan om naar Almere te gaan, dus dat komt mooi uit.
groet: Marnix
-
@Karst, heb je een bumpersticker? "Kiss my ass" ofzo? ;D
-
Ford Kick Ass natuurlijk. 8)
-
Megane met een kontje? Pets!
Toyota Verso? Je weet wat een verso is he? ;)
-
En we gaan weer van lelijke auto's overschakelen naar treinen in deze draad.
-
@marnix
LET OP volgens mij gaan ze met vakantie, kijk eerst even op de site.
Frederico
-
Beste,
Ik lees weerom dat de wielen van de LS Models rijtuigen niet zo goed zijn
i.v.m. stroomvoeren.
Wat doe ik het beste om de rijtuigen toch van verlichting te voorzien?
- stroomvoerende koppelingen gebruiken en de Loc als voeder gebruiken
- onder ieder rijtuig twee wielslepers plaatsen en hier op aftakken...
ev. wielas iets opschuren, en welk wielslepers zijn daarvoor 't beste
geschikt ... ('k rij tweerail Dcc)
-
Had ik een opmerking over, maar wielen goed reinigen doet wonderen.