BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Bartdr1 op 08 December 2025, 08:44:05
-
Ik kocht tweedehands een N-baan, vermoedelijk minitrix.
Er was geen uitleg bij, dus zelf wat aan het uitzoeken. Ik heb één en ander ook wat gedocumenteerd op de beelden die ik toevoeg.
Er zijn drie transformatoren:
- De groene bovenaan lijkt enkel de huisverlichting te bedienen.
- De oranje geeft AC naar links en naar rechts
- De blauwe geeft DC naar links en naar rechts, maar geeft tegelijkertijd enkel AC naar rechts
- De baan lijkt overal doorverbonden
- Als ik continuïteit meet, is die er steeds tussen alle sporen. Een gewone piep tussen de sporen die dezelfde lading zouden hebben (plus naar plus bijv). Een meer bibberende piep tussen plus en min bijvoorbeeld.
Er zijn drie locomotieven:
- de blauw/wiite reageert op DC
- het rode dubbeltje reageert op AC
- De rode reageert op AC
Mijn vragen:
- Ik begrijp niet goed waarom er tegelijkertijd AC en DC is, Om twee treinen afzonderlijk te sturen?
- Waarom werkt op de blauwe transfo AC maar in één richting en hoe kan AC op de oranje in twee richtingen werken?
- Waarom rijden de locotieven (zowel AC als DC) steeds in dezelfde richting op het spoor,ook als je ze omdraait? Ze gaan wel de andere richting uit als je transfo in de andere richting draait (uitzondering de blauwe transfo in AC)
- Kan het kwaad tegelijkertijd AC en DC te gebruiken (het dubbeltje begon wat te geuren en leek niet goed te weten wat doen)
- Hoe komt het dat bijdraaien van de tweede transformator de snelheid verhoogt?
- De verlichtingslampjes van de DC-locomotief gaan harder gloeien als je meer AC geeft en ook omgekeerd?
- Zijn er zaken die ik zeker niet mag doen (omdat ze schade creëren?)
- Suggesties hoe de baan concreet te gebruiken?
-
De oranje trafo is dan waarschijnlijk een Trix EMS trafo. Trix had een systeem waarbij twee treinen onafhankelijk van elkaar konden rijden. In één werd dan een EMS-bouwsteen ingebouwd. Voor de aansturing daarvan had je een EMS-trafo nodig.
-
Er was geen uitleg bij, dus zelf wat aan het uitzoeken. Ik heb één en ander ook wat gedocumenteerd op de beelden die ik toevoeg.
Doe dat eerst even voordat een ieder van alles aandraagt en niet weet wat je nu precies hebt ;)
-
Ik kende dit systeem niet dus ik vroeg het aan Chad, die vond bronnen. o.a. stummi:
https://www.stummiforum.de/t199500f21-Minitrix-Wiedereinsteiger-Fragen-zu-Elektrik.html?utm_source=chatgpt.com (https://www.stummiforum.de/t199500f21-Minitrix-Wiedereinsteiger-Fragen-zu-Elektrik.html?utm_source=chatgpt.com)
Zuerst: das orange e*m*s-Gerät ist KEIN Trafo. Es ist ein Spezialgerät, in dem eine Elektronik die "ems-Spannung" erzeugt (für Fachleute: eine 9,5-kHz-Wechselspannung, die im ems-Lokbaustein per Schwingkreis ausgefiltert und gleichgerichtet an den Motor geleitet wird)
Die EMS trafo voegt een 9.5kHz AC signaal toe bovenop de DC. Dit signaal was dusdaning hoog frequent dat een analoge lok er niet harder of langzamer ging door rijden. Maar als neven effect:
- De verlichtingslampjes van de DC-locomotief gaan harder gloeien als je meer AC geeft en ook omgekeerd?
Die AC deed niks met de motor, maar de verlichting is een ander verhaal.
Je kon EMS ook gebruiken om gloeilampjes continu te voeden.
Op 1 zo'n trafo kon je dus 1 analoge trein zetten die rijdt op DC en 1 EMS trein die dan rijdt op AC. En dit was het doel van het systeem, om 2 treinen (grotendeels) onafhankelijk te bedienen op 1 spoor.
Ik kon niks vinden over de rijrichting bedienen bij EMS. Mijn beste gok zou zijn dat ze het DC component daarvoor gebruikten.
Ik zou daarvoor zelf iets gedaan met een 24V spanningspuls zoals marklin dat deed ::) Maar dan heb je weer afschakelbare secties nodig.
Met Trix express had je 3 gelijders waarmee je 2 stroomkringen kon maken. Daarmee zou je vier loks zo gelijktijdig kunnen regelen. Voeg bovenleiding toe en dat aantal wordt dan 6.
Mvg,
Bas
-
Nogmaals, een foto zou veel duidelijk maken. Nu is het nog steeds gokken.
Mocht het EMS zijn is het inmiddels zo oud dat er niets meer voor te krijgen is. Tis een voorloper geweest als meertreinen-systeem, inmiddels met digitaal in ons midden compleet verouderd en zoals Schwarzenegger pleegt te zeggen; obsolete ;D ;)