BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ferdinand Bogman op 06 November 2025, 22:11:56
-
Een bekend probleem van de oude Fleischmann-rondmotor is de slijtage van de lagers, waardoor ze gaan gieren. Een probleem waar een druppel olie niet meer tegen helpt na een jaar of zestig. Door het Wohnzimmer AW is dit verschijnsel onderzocht (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105265.msg3222373697#msg3222373697) en een daar getoond filmpje lijkt te demonstreren dat het lager zo ruim is geworden dat de as teveel kan bewegen, dwars op de draairichting.
Een radicale oplossing is een andere motor, maar van historisch materieel wil het AW zoveel mogelijk originele onderdelen behouden. Dat doel wordt het dichtst benaderd als alleen het lager vervangen wordt.
In de tropen gebruiken ze daarvoor koperen busjes (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.msg3222416903#msg3222416903) die je schijnbaar in een viswinkel - pardon: een hengelsportzaak kunt kopen. De afdeling Inkoop heeft die in Nederland niet kunnen vinden, maar wel stalen busjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0835-690d0e1f5820a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-0835-690d0e1f5820a.jpg)
De machine die hier in beeld ligt, redt het waarschijnlijk nog wel met wat olie. Maar er liggen twee maten busjes klaar voor experimenten. Natuurlijk zijn er door de Versuchsanstalt nog praktische problemen op te lossen, zoals de passing en een manier om ze vast te zetten.
Het lijkt erop dat motorlagers meestal van messing zijn. En het gerucht gaat dat messing een beetje poreus zou zijn, waardoor smeermiddelen langer blijven zitten - of zoiets.
Daarom eerst de vraag: kun je stalen busjes gebruiken als motorlager?
-
Je kunt stalen busjes wel als lager gebruiken, maar die zullen sneller slijten. En dat komt doordat de as ook van staal is. De as en de bus hebben daardoor een zelfde oppervlakteruwheid, waardoor ze elkaar opvreten.
Dus toch maar weer messing nemen, of brons. De oppervlaktestructuur is anders dan van staal zodat ze beter over elkaar glijden.
-
Bedankt voor de toelichting, Klaas. De motoren hoeven niet nog eens veertig jaar mee te gaan, dus het is misschien een experiment waard.
Dat gerucht van poreus messing gaat waarschijnlijk over sinterbrons (https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterbrons), dat expres een beetje poreus is, met het doel smeermiddelen te absorberen en vast te houden.
-
Misschien kun je er ook een kogellager inzetten?
Wordt vaak bij Märklin locomotieven gedaan.
Mvg, Erich