BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Scratchbuilt op 19 October 2025, 10:33:48
-
Gezien in de Voie Libre.
https://www.regionsetcompagnies.fr/produit/cinq-attelages-a-vis-a-elongation-variable
Namaak schroefkoppeling voor iedereen. Het idee is geniaal in haar eenvoud.
Albert
Ps: Setje besteld, verslag volgt
-
voor de nederlands sprekenden :
https://www.regionsetcompagnies.fr/produit/cinq-attelages-a-vis-a-elongation-variable
shipping cost Europese Unie: € 22,50
-
Ziet er interessant uit, ik blijf waarnemen :)
-
voor de nederlands sprekenden :
https://www.regionsetcompagnies.fr/produit/cinq-attelages-a-vis-a-elongation-variable
shipping cost Europese Unie: € 22,50
Dan doe je iets niet goed. Ik heb 2 euro verzendkosten betaald........
-
Informatie gekopieerd van hun eigen site..
Binnen frankrijk staat 16.50 gemeld.
-
copy van hun website en zie nergens 2 euro staan :
Alle getoonde prijzen zijn inclusief BTW (BTW Frankrijk 20%), met uitzondering van landen buiten de Europese Unie en het overzeese Frankrijk (maar om de prijzen exclusief BTW te zien, moet u zijn ingelogd op uw klantenpagina en een afleveradres hebben ingevoerd).
De verzendkosten zijn vast:
Frankrijk: € 14,00
Frankrijk overzee: € 18,75 (exclusief btw)
Europese Unie: € 22,50
Andere Europese landen: € 22,50 (excl. BTW)
Wereld (VS, Canada, Australië, enz.): € 29 | € 39 | € 59 | € 65 afhankelijk van het bestelbedrag (exclusief btw)
-
Waarschijnlijk heeft Albert het als briefpost, in een envelop, laten bezorgen?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6004-68f4b5343c77c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-6004-68f4b5343c77c.png)
Groet Cor Lageweg
-
Ben benieuwd of je er geduwd mee kan rijden, vrees toch voor problemen (op de lang duur)
Mvg Johan
-
Ik weet dat Brawa een soortgelijke koppeling in hun assortiment hadden en die heb ik gehad. Daarmee kon je de rijtuigen mooi kortkoppelen en reed zonder problemen over o.a. onze clubbaan. Alleen waren deze behoorlijk fragiel want bij het koppelen of loshalen van de rijtuigen sneuvelde er nog wel eens een aantal bij mij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251019-120336-68f4b8a57167f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251019-120336-68f4b8a57167f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251019-120625-68f4b8a57183f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251019-120625-68f4b8a57183f.jpg)
-
Hi Ronald,
Dieven jouw heb ik ook, maar dat is een vaste verbinding.
Ik ga over 2 weken naar Savoie Modelisme en hoop die van Regions & Compagnies daar te zien, volgens mij kun je die dus wel ontkoppelen,zou mooi zijn. Ik ben wel benieuwd of, en hoe t werkt, en of het handig is ;)
-
Ja, dat klopt Wim. En wat ik in het bovenstaande verhaal al schreef, ze zijn kwetsbaar want bij het (voorzichtig) weer loshalen van de rijtuigen brak het natuurlijk weer af.
Ik ben dus benieuwd naar jouw ervaringen met die koppelingen.
-
interessante koppeling.
de Brawa (e.d.) zit niet alleen vast, maar ook te laag.
deze Region&Cie zit ook hoger, keurig tussen de buffers
-
Wat erg vervelend kan zijn in wat krappere bogen.
Bart
-
Weer een steekhoudende reden om die dus niet (meer) te gebruiken 8) ;D
-
Hebben de Franse modeltreinrijders (en MSC's) deze koppelingetjes reeds (uitvoerig) gestest?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251019-120336-68f4b8a57167f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251019-120336-68f4b8a57167f.jpg)
Die had ik in gebruik bij een trekduwstam. Op den duur ging ze bij duwen knikken met alle gevolgen van dien.
Mvg, Johan
-
Wellicht kan iemand een test uitvoeren om ze in metaal te printen?
Ronald Visser
(Op de site van de link #1 en #2kan je rechtsboven de taal kiezen. Nederlands staat erbij)
-
Ik heb inmiddels een bestelling de deur uit gedaan.
Is op de komende beurs te Houten te bewonderen.
Ronald Visser
-
Wanneer je op hun Youtube filmpje kijkt zijn het ruime bogen en het lijkt mij dat je verende buffers nodig hebt.
Groet Gerard
-
Wellicht kan iemand een test uitvoeren om ze in metaal te printen?
Ronald Visser
(Op de site van de link #1 en #2kan je rechtsboven de taal kiezen. Nederlands staat erbij)
Veel te duur…..
Messing gieten? Geen probleem. Als ik een voorbeeld heb dan stuur ik het naar Korea.
Mvg
Kees-Jan
-
En messing zou dan in welke mate ( % ) steviger wezen dan ABS, specifiek voor dit koppeldingetje?
-
Wanneer je op hun Youtube filmpje kijkt zijn het ruime bogen en het lijkt mij dat je verende buffers nodig hebt.
In principe maak je nog steeds gebruik van het mechaniek, want de drie delen vormen een min of meer starre verbinding. Verende buffers zijn dan niet nodig, want aan de binnenzijde van de bocht worden de wagens voldoende uit elkaar geduwd, zoals bij een normale kortkoppeling. Dat wordt ook getoond op de afbeeldingen op de website.
Omdat de koppeling qua hoogte tussen de buffers zit beperk je wel de zijdelingse uitslag van het mechaniek, dus ruimere bogen zijn wel een must.
-
En messing zou dan in welke mate ( % ) steviger wezen dan ABS, specifiek voor dit koppeldingetje?
Veel steviger en tevens dermate buigzaam dat het niet breekt.
Geef me de maten maar dan laat ik er een zakje vol van maken.
Mvg Kees-Jan
-
Want die Franse 'uitvinder' heeft vermoedelijk geen patent aangevraagd op z'n koppelingetjes. Maak maar gezellig meteen na, dus ? ::)
-
Een patent aanvragen voor zo een niche markt? Loont dat? Dat zal toch niet???
-
#Kees-Jan:
Noord Korea?
Ronald Visser
-
Een patent aanvragen voor zo een niche markt? Loont dat? Dat zal toch niet???
Ik heb voor een machine bouwer gewerkt met miljoenen projecten en toch wel dingen die je niet wilde dat de concurrent namaakte en toch was het volgens m’n baas niet lonend om patent te regelen voor bepaalde ontwerpen. Dus nee dat zal niet lonen voor zoiets kleins.
Groeten Edwin.
-
Mijn bestelling is binnen. (Voor wat het nog waard is tenminste......)
Hier de foto's met mijn commentaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-132312-68fe1fb119112.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-132312-68fe1fb119112.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-132304-68fe1fb128915.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-132304-68fe1fb128915.jpg)
Het ziet er wmb beter uit dan de beugels.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-132900-68fe1fb3778f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-132900-68fe1fb3778f7.jpg)
Bij Fleischmannwagens met zon aangespoten haak heb je al een probleem. Die moet er dan af.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-133415-68fe1fb3e045a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-133415-68fe1fb3e045a.jpg)
Twee wagens van hetzelfde merk hebben nog wat ruimte tussen de buffers. Ziet er best goed uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-133509-68fe1fb57fc83.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-133509-68fe1fb57fc83.jpg)
Ter vergelijking de bekende beugels......
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-135746-68fe1fb5dbcc6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-135746-68fe1fb5dbcc6.jpg)
Twee verschillende merken wagens, het gaat door R1 van Fleischmann, met de hand geduwd, een rijtest met een loc heb ik nog niet gedaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-135817-68fe1fb745fb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-135817-68fe1fb745fb5.jpg)
Buffertjes op het rechte spoor lekker dicht bij elkaar.
Het NEM-schacht deel zit wel goed. De schroefkoppeling-imitatie zitten voor mijn gevoel redelijk los, daar gaan mensen ongetwijfeld een paar van kwijt raken. Vooral mensen die hun spullen niet permanent op de baan hebben. Een rijtest heb ik nog niet......
Dan heb ik legio wagens en wagons waar geen nem-schacht aanwezig is. Daar gaat het feest al niet op.
Verschillende merken door elkaar gebruiken kan met deze koppeling voor verrassingen zorgen. Niet alle buffers zijn altijd even lang en niet elke nemschacht draait even soepel....
Dan denk ik nog dat met wat styreen, lijm, een uitgerangeerde koppeling die je mag slopen, een boortje en een stukje ijzerdraad en uiteindelijk een likje verf net zo ver komt. Of je van een halve meter afstand het verschil gaat zien tussen deze koppeling en jouw eigen stukje ijzerdraad waag ik te betwijfelen. Misschien ga ik dat nog eens proberen. In ieder geval komt dit al aardig in de buurt van wat ik zelf wel eens aan smalspoormaterieel in 1:45 knutsel.....
Maar diep in mijn hart denk ik dat ik met een magneetkoppeling gelukkiger ga zijn.....
Albert
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-133415-68fe1fb3e045a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-133415-68fe1fb3e045a.jpg)
Twee wagens van hetzelfde merk hebben nog wat ruimte tussen de buffers. Ziet er best goed uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-135817-68fe1fb745fb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251026-135817-68fe1fb745fb5.jpg)
Buffertjes op het rechte spoor lekker dicht bij elkaar.
Bovenste ziet er in mijn ogen niet uit voor kortgekoppelde wagens, ligt niet aan de koppelingen maar aan de NEM schachten zo te zien.
-
Ja, de linker NEM schacht lijkt teveel uit te steken, die moet normaal net binnen de bufferbalk vallen volgens NEM norm. Tenzij het geen kortkoppeling mechaniek heeft
Mvg,
Robert
-
Naar mijn mening hoort er in dat geval geen NEM schacht onder te zitten Robert ;D
-
in de nieuwe MSM 262 een beschrijvend artikel (tekst&foto's) van deze (géén duurtest...)
-
Naar mijn mening hoort er in dat geval geen NEM schacht onder te zitten Robert ;D
Waarom niet? De schacht (NEM) geeft de opname voor een koppelingskop aan. Niet of er ook een mechaniek onder zit.
Bart
-
Omdat naar mijn mening de NEM de fout in is gegaan, door schacht en mechaniek los van elkaar te zien.
M.i. had de NEM beter kunnen gaan voor een genormeerde standaardkoppeling, net zoals voor spoor N en de schacht puur voor te behouden voor voertuigen met kk mechaniek.
Mijn mening hè :)
-
Honderdduizenden Fleischmann haakkoppelingen en märklin of trix express beugelkoppelingen maakten dit bij voorbaat al onmogelijk. Spoor N is relatief jong en zonder historie.
En wat de mechanieken betreft; dit is ook een puinhoop.
Bart
-
Niet persoonlijk bedoelt Bart, maar antwoorden met het woord onmogelijk erin hebt ik moeite mee.
Mijn ervaring is dat dat onmogelijk, in de meeste gevallen een verhulling is van onwil, onkunde, onzin, et cetera.
Hoe ze het doen boeit me eigenlijk niet, als op rechtspoor de bufferschijven maar tegen elkaar staan en en er goed mee door aanvaardbare boogstralen kan worden gereden, zowel getrokken als geduwd.
Ga we nu wachten op meer praktijktests van de Franse schroefkoppelingen.
-
Binnenkort meer.
Nog even afwachten op het productieproces.....
Ronald Visser
-
Ik ben wel benieuwd naar een praktijktest. De kracht op de koppeling wordt niet rechtstreks doorgevoerd, maar via een omweg. Dat leidt, vermoed ik, of tot een kromtrekken en dus verzwakken van de immitatiekoppeling zelf, of tot het stroever of niet functioneren van het kk-mechanisme.
Persoonlijk vind ik het er ook niet uitzien. Maar dat is indeze irrelevant. :angel:
-
De kracht op de koppeling wordt niet rechtstreks doorgevoerd, maar via een omweg. ...
Met een KKK in een horizontaal vlak (origineel ingebouwde of bijv. Roco) gaat het nog, misschien.
Maar bij een Ribu KKK bijv. gaan de krachten eerst 90° naar beneden via het verticale stangetje. Dan eventjes horizontaal en dan meteen terug 90° verticaal omhoog. Vervolgens weer 90° naar horizontaal. Maal 2, want aan de andere wagen (of rijtuig) zelfde op-en-neer verhaal ....
-
Ik heb van Märklin ook plastic imitatiekoppelingen gehad, vergelijkbaar met de Brawa. Het loshalen/koppelen is daarmee lastig, maar de rijeigenschappen waren prima. Voordeel is dat de koppelingen direct in de nemschacht passen en geen speling zoals ik vermoed met deze oplossing.
Nadeel is dat de koppeling in principe te laag hangt. Maar omdat je vaak schuin op een trein kijkt (van boven), vond ik dat niet storend.
Groeten,
Rogier
-
Hoe ze het doen boeit me eigenlijk niet, als op rechtspoor de bufferschijven maar tegen elkaar staan
De prijs die ik hiervoor moet betalen is me te hoog. Koppelen alleen op een recht stuk, mits de koppelingen op de juiste hoogte t.o.v. elkaar staan en ook nog eens ver genoeg uitsteken en met elkaar compatibel zijn. Nee dank U. Ik blijf lekker bij de vertrouwde relexen.
En daarom zie ik de toegevoegde waarde van de schroefkoppeling waar het hier over gaat ook niet. Je hebt nog steeds "klotsen" tussen je wagens en moet alles met de hand erin frotten. Spielwert 0,0.
Bart
-
Ieder is natuurlijk verliefd op zijn eigen koppeling, dat snap ik wel.
Zo ziet een schroefkoppeling er uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schroefkoppeling-690260bd48efa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/schroefkoppeling-690260bd48efa.jpg)
En zo zien modelspoorkoppelingen er uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251029-192826-69026114cbdba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20251029-192826-69026114cbdba.jpg)
De onderste is een ijzerdraadbeugel in een nemschacht van een gewone relexkoppeling. Dan is dit ook nog een close-up. Als je een meter van je baan af gaat staan zie je er helemaal niks meer van.
Dit staat los van de vraag of het handig is, dat gepruts met losse koppeldingetjes.
Wij zijn gewend aan close-ups. Dus het kleinste klinknageltje moet kloppen, ook al is het onzichtbaar.
Of het stevig is? Nee, natuurlijk niet, al onze treintjes en details zijn van filigraan plastic dus onze koppelingen moeten minimaal 150 kilo kunnen hebben......
Ik ga vast voor 1 januari nog wel een keer rijden met mijn treintjes dus dan kan ik zeggen of het rijdt.
Ik doe er voorlopig niks meer aan en ga ze ook niet bestellen, ik ga voor magneetjes.
Verder wacht ik de resultaten af van de diverse start-ups en Koreaanse productiefacaliteiten. De opzet van mijn eerste post is bereikt. Verder laat ik het aan jullie.
Albert