BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: roco op 06 October 2025, 11:07:47
-
Ik heb op de beurs enkele C12c rijtuigbakken gekocht . Deze waren helaas zonder draaistellen . Vraag is welke type draaistellen zijn daaronder ? Ook heb ik veel gelezen over deze serie . Zo zijn er poolse , Oostduitse en zelfs een Tjechisch rijtuig . Voor dat Tjechische rijtuig heb ik belangstelling . Dat was de C12c 6463 . Die is daar in 1948 teruggevonden in de dienst bij de CSD . Daar kreeg die nummer Ca 6463 en heeft zelfs een revisie gehad voor terugkomst . Wie heeft er een foto/foto's van dit rijtuig waarop het Tjechische nummer te zien is . Dat is om de nummers goed op mijn model te kunnen ( laten ) maken . Die is uiteindelijk in de jaren 50 teruggekomen naar Nederland .
-
Ik heb geen foto van die C12c, maar in het boek de Erfenis staat een foto van een D-treinrijtuig dat een soortgelijk lot heeft ondergaan.
-
En in de beeldbank van de NVBS staat rijtuig NS 6232 dat ook bij de CSD heeft gereden, daar is het lettertype wel mooi op te zien.
-
Maar op wat voor draaistellen stonden ze nou? Pruisische of Engelse? Het eerste is waarschijnlijk makkelijker aan te komen. Althans: als ze 1:87 moeten zijn en niet 1:76
-
En in de beeldbank van de NVBS staat rijtuig NS 6232 dat ook bij de CSD heeft gereden, daar is het lettertype wel mooi op te zien.
Ik kan die foto helaas niet groot genoeg zien .
-
Maar op wat voor draaistellen stonden ze nou? Pruisische of Engelse? Het eerste is waarschijnlijk makkelijker aan te komen. Althans: als ze 1:87 moeten zijn en niet 1:76
Geen van beiden, verwacht ik. De C12c's hadden een ander type draaistellen.
Hier zijn ze duidelijk te zien:
https://martijnhaman.nl/couperijtuigen_restauratieNSC6478.htm
https://www.destoomtrein.nl/over-ons/c12/
In model kunnen draaistellen van een blokkendoos gebruikt worden, hoewel dat niet helemaal correct is.
-
Ah, ik zie het. Dat type draaistel is als print verkrijgbaar om eerste generatie blokkendoos MB4D's op correcte draaistellen te zetten, maar dan wordt het wel een ombouwklus. Geen klik en klaar oplossing
-
Vraag is welke type draaistellen zijn daaronder ?
Het waren zgn. zwanenhals-draaistellen type K. Deze lijken op de draaistellen type L die je onder een deel van de Blokkendozen aantreft, maar zijn niet helemaal hetzelfde.
De radstand is in ieder geval wel gelijk, dus als je niet op alle kleine details let, kan je best draaistellen van een Roco Blokkendoos gebruiken.
Grtz, Ton
-
Ik weet eigenlijk niets over C12 rijtuigen. Beetje internetten leert mij dat ze jonger zijn dan het blokkendoos materieel. Dat had ik niet verwacht omdat de opzet (deuren per coupe, geen overstap tussen rijtuigen) veel klassieker is. Als je het gaat vergelijken met de stroomlijners van een paar jaar daarna ligt dat conceptueel lichtjaren uit elkaar. :)
-
@Paul,
Het is maar hoe je het bekijkt: de latere stroomlijnrijtuigen hadden nog echte coupés, een klassiek concept, al waren die uitsluitend toegankelijk via een zijgang en niet meer via deuren per coupé.
De C12c's hadden nog wel meerdere deuren in de zijwand en geen zijgang, maar hadden geen coupés meer. Zij hadden 6 afdelingen met een open middendoorgang. Dat leek meer op de indeling van de Blokkendoosrijtuigen en minder klassiek dan de coupé-indelingen van de stroomlijnrijtuigen.
Grtz, Ton
-
De C12c staan qua opzet niet op zichzelf. Ook in het buitenland werden die soort rijtuigen gebouwd:
- Frankrijk/België Express Nord, Nord Belge (reeks N)
- België reeks L
- Duitsland Ruhr-Schnellverkehr
- Italië Centoporte (vooral ombouw uit oudere coupérijtuigen)
In Groot-Brittannië zijn dergelijke rijtuigen nog tot de jaren 50 gebouwd, ook zonder looppaden tussen de coupés
Ze reden vooral in voorstadsverkeer rond Londen, door de vele deuren kon snel in- en uitgestapt worden.
Sommige hebben nog tot in de jaren 80 gereden.
-
Dat laatste weet ik. Ik heb er als kind nog ingezeten in een treinreis van Canterbury naar London Victoria. Mijn ouders waren shocked dat we met een piepend klapdeurtje onze eigen coupe in moesten :D
-
Euh we verdwalen een beetje maar ik ben nog steeds op zoek naar de Tjechische opschriften op een C12c . Ook uit het buitenland op een forum geen reactie hierop . Dan stel ik de vraag anders .
Waar stonden de opschriften net na de 2de wereldoorlog op Tjechische rijtuigen ? Heeft iemand een foto van een 4 assig Tjechisch museumrijtuig die daaraan voldoet ? graag hier plaatsen .
-
Dacht dat je ook draaistellen nodig had, maar oké. Succes met het achterhalen van die opschriften. Wordt een uitdaging, maar niet onmogelijk :)
-
Hier staat iets, maar niet veel:
Bron: https://www.martijnhaman.nl/couperijtuigen.htm (https://www.martijnhaman.nl/couperijtuigen.htm)
Zo keerde in 1948 uit Tsjecho-Slowakije reizigersmaterieel terug, waaronder rijtuig Ca 6463 (C6463). Het rijtuig bevond zich zelfs nog in goede staat. Het rijtuig was kennelijk daar in dienst geweest en nog kortgeleden gerevideerd. De nummers stonden op Tsjechische wijze met grote cijfers op de zijwanden geschilderd. Ook het interieur was op Tsjechische wijze onder handen genomen en zag er keurig uit.
in elk geval dus grote cijfers op de zijwanden. Misschien kan je Martijn Haman benaderen en heeft hij meer details?
Groeten,
Rogier
-
Waar stonden de opschriften net na de 2de wereldoorlog op Tjechische rijtuigen ?
Volgens mij kun je dit zo niet stellen. De vraag is of je het over "oorspronkelijke" opschriften hebt of over overgeschilderde opschriften van de BMB, de Böhmisch Märische Bahnen (Protectoraat en Anschluss, je weet wel), of DR opschriften.
Oorspronkelijke opschriften zijn die dubbel gekleurde letters, pas later (na 1949, je weet wel, die verr.... communisten) met gewone enkelvoudig gekleurde letters.
Ik heb nogal wat documentatie, maar....... waar. Al mijn boeken zijn opgeslagen in dozen vanwege een renovatie van de woning, en nog niet uitgepakt. Ik vind dit wel een interessant onderwerp, dus ik beloof niks maar zal eens kijken of ik alvast wat dozen kan gaan bekijken.
Terzijde een leuke variatie, in de trant van. Op een Sik, "roofkunst" in Tsjechoslowakije beland, stond een nummer. Omdat ze daar geen Hollandse kaas van konden maken, maar wel in hun nummersysteem wilden opnemen, hebben ze dat nummer maar aangehouden als type-aanduiding.
Mag je raden welk nummer.
60, want dat was de max. snelheid als een Sik in opzending was in een goederentrein. Dus serie 60 was een Tsjechische Nederlandse Sik. En dat nummer stond op de bufferbalk. (PS alle andere aanduidingen waren in brons en dus allang omgesmolten tot kanon).
-
De Tsjechische Nederlandse sik had als nummer T 232.002 en werd eigenlijk bij toeval teruggevonden, blijkens het boek van Van Oostrom.
En natuurlijk kun je prima stellen "waar stonden de opschriften net na de Tweede Wereldoorlog op Tsjechische rijtuigen". Je hebt het namelijk over de opschriften die te zien waren op NS rijtuigen die terugkeerden uit Tsjechoslowakije. Of dat BMB, DR of oorspronkelijk is, doet niet ter zake.
Ik heb de opname uit het NVBS archief even in stukjes geknipt, zodat je een idee kunt krijgen van wat voor opschriften:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2-68e541beb0135.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/2-68e541beb0135.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1-68e541c2150e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1-68e541c2150e9.jpg)
-
Ho even, hier dreigt iets fout te lopen. De vraagsteller heeft toch interesse in de Tsjechische opschriften ? Toch niet in de Nederlandse ?
Citaat: Daar kreeg die nummer Ca 6463 en heeft zelfs een revisie gehad voor terugkomst . Wie heeft er een foto/foto's van dit rijtuig waarop het Tjechische nummer te zien is
Dus daar houd ik me aan. Dus vandaar ook mijn opmerking, die daardoor in mijn ogen heel relevant is.
Overigens, maar dat is een vermoeden omdat het niet duidelijk te zien is, geeft de 2e foto de weggepoetste Tsjechische leeuw weer, die destijds op de wagons gebruikt werd. Dat geeft in ieder geval al weer wat informatie. Je zou de vraagsteller, voorlopig, ook een beter overzicht geven als je zou kunnen aangeven waar dit mogelijk op de wagen stond, dus onder welk raam/op welke deur.
-
De Tsjechische Nederlandse sik had als nummer T 232.002 en werd eigenlijk bij toeval teruggevonden, blijkens het boek van Van Oostrom.
Dat kan best, maar kan ook een andere sik zijn. Er waren hoogstwaarschijnlijk meerdere Siks daar, waarvan in ieder geval één volgens Tsjechische documentatie onder No. 60 in hun bestand is opgenomen. Of mogelijk onder dit nummer in het bestand van een bepaald depot, terwijl een ander depot een ander nummer hanteerde.
-
Overigens, maar dat is een vermoeden omdat het niet duidelijk te zien is, geeft de 2e foto de weggepoetste Tsjechische leeuw weer, die destijds op de wagons gebruikt werd. Dat geeft in ieder geval al weer wat informatie. Je zou de vraagsteller, voorlopig, ook een beter overzicht geven als je zou kunnen aangeven waar dit mogelijk op de wagen stond, dus onder welk raam/op welke deur.
Dat is gewoon een versleten 2.
-
De Tsjechische Nederlandse sik had als nummer T 232.002
Ik zal een nieuw draadje openen en daarin over de Sik verdergaan. In ieder geval is, volgens Tsjechische documentatie, geen sprake van " De " maar van "een" Tsjechische Nederlandse Sik.
-
Nog geen foto gevonden, maar dat is ook zoeken naar een speld in een hooiberg.
Van locomotieven: duizenden foto's en tientallen boeken, van personenwagons (tot nu toe) alleen onduidelijke foto's en geen apart boek.
Wat me wel een beetje duidelijker wordt is de aard van de opschriften.
Ik neem aan, dat je de opschriften wil zoals het rijtuig naar Nederland werd teruggeleverd (of kort daarvoor nog in Tsjechische dienst).
Omdat het toen al in de communistische tijd was en, zoals hier vermeld, het rijtuig ook nog gereviseerd was, is niet aannemelijk, dat het de oudere opschriften droeg noch de DR of BMB opschriften, dus dan blijven alleen de "normale" opschriften over zoals alle personenrijtuigen in die tijd ze hadden.
De kans dat je een foto treft van precies het juiste rijtuig is nagenoeg nihil, maar als dat vergelijkbaar is met de opschriften op een gewoon personenrijtuig uit die tijd dan zou ik daar maar een gokje voor wagen.
De opmerking van Martijn Haman (zie eerder in dit draadje):
De nummers stonden op Tsjechische wijze met grote cijfers op de zijwanden geschilderd.
is natuurlijk behoorlijk subjectief, want wat is "groot" ? Geen idee hoe groot bedoeld wordt of wordt hier de normale beschrifting op gewone Tsjechische rijtuigen als "groot" aangeduid ?
-
In mijn zoektocht zie ik tot nu toe 2 lijsten betreffende dit type wagens, die van Martijn Haman en die van Otto Dijkstra.
De lijsten komen echter niet overeen.
In de lijst van Otto ontbreekt de 6463 in zijn geheel, nummers die niet compleet zijn worden aan de PKP toegeschreven.
Daar schieten we dus niet zoveel mee op, werkt verwarrend. Ook google biedt tot nu toe geen uitkomst over het Tsjechische nummer, en ik kan ook geen Tsjechische lijst vinden.
Verder zoeken dus.
-
Wat is "Tjechische wijze" van nummers zetten . Ik heb op dienstvaardig museumrijtuig ( 2 assig ) gezien gelige/gouden nummer met een donkere schaduw ? Gisteren een foto daarvan gezien tijdens speurtocht ernaar . Alvast dank Maarten .
-
In mijn zoektocht zie ik tot nu toe 2 lijsten betreffende dit type wagens, die van Martijn Haman en die van Otto Dijkstra.
De lijsten komen echter niet overeen.
In de lijst van Otto ontbreekt de 6463 in zijn geheel, nummers die niet compleet zijn worden aan de PKP toegeschreven.
Daar schieten we dus niet zoveel mee op, werkt verwarrend. Ook google biedt tot nu toe geen uitkomst over het Tsjechische nummer, en ik kan ook geen Tsjechische lijst vinden.
Verder zoeken dus.
Zo verwarrend is het niet: de C 6463 werd de C 6417 (II) vanaf 1952. Staat gewoon in de tabel in mijn boek straks.
-
Zo verwarrend is het niet: de C 6463 werd de C 6417 (II) vanaf 1952. Staat gewoon in de tabel in mijn boek straks.
Juist, maar dat stond al in de lijst van Martijn. En als je dit draadje volgt weet je dat daar niet naar gezocht wordt. Er wordt gezocht naar het Tsjechische opschrift.
-
Er is overigens nog een lijst en dat is het boekje "Alle stalen getrokken rijtuigen op een rij" van de hand van Kees Mooij en Arnoud Bak, in 2003 uitgegeven door de Stibans. Correctiewerk is uitgevoerd door (quote): J.M. ten Broek, B. Schooneveld en in het bijzonder Otto Dijkstra die al het cijferwerk met een kritisch oog heeft doorlopen.
-
@roco
wat je gezien hebt is de oude vooroorlogse manier van opschriften.
Hieronder een voorbeeld van na de oorlog, toevallig ook een Ca maar dan een heel ander type.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/unnamedBEW-68e6a7076a07c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/unnamedBEW-68e6a7076a07c.jpg)
-
Otto Dijkstra die al het cijferwerk met een kritisch oog heeft doorlopen.
Dan neem ik contact op met Otto, want juist in zijn lijst (RM337 september 2016, pagina73) komt de 6463 helemaal niet voor !
-
Dan zou ik maar eens naar de kop van die lijst kijken. Otto weet als geen ander hoe een en ander in elkaar steekt.
-
Oke , van een vooroorlogs opschrift . Ben benieuwd naar een naoorlogs opschrift .
-
Of zoiets als voorbeeld ?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vyr-8162-57637-68ea9aa4b4f35.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/vyr-8162-57637-68ea9aa4b4f35.webp)
-
Ik heb een tip gekregen van een buitenlands forum . Was niet te vergreoten die plaatjes . Wazig . Even verder gezocht en gevonden .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/CSD2-68eb6080d8469.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/CSD2-68eb6080d8469.jpg)
Nu is de vraag : heeft de 6463 met deze CSD en klasseaanduiding rondgereden en is zo teruggekomen . Die hebben een "schaduw" van de letter/cijfer .
-
C12c 6463 werd in 1948 weer ingelijfd bij NS. Vervolgens werd het met de grote naoorlogse vernummering in 1952 C12c 6417. Met het definitief vervallen van de eersteklas in juni 1956, waardoor de oude 3e en 2e konden worden vernummerd in respectievelijk nieuwe 2e en 1e klas) werd het een B12 (de c verviel omdat alle rijtuigen inmiddels een plee hadden). Of van de C12c 6463 als CSD-rijtuig foto's bestaan weet ik niet. Maar het kan natuurlijk zijn gefotografeerd bij terugkeer of bij de werkplaats.
-
Ik heb een tip gekregen van een buitenlands forum . Was niet te vergreoten die plaatjes . Wazig . Even verder gezocht en gevonden .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/CSD2-68eb6080d8469.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/CSD2-68eb6080d8469.jpg)
Nu is de vraag : heeft de 6463 met deze CSD en klasseaanduiding rondgereden en is zo teruggekomen . Die hebben een "schaduw" van de letter/cijfer .
De kans dat de 6463 met dit soort opschriften heeft rondgereden is uiterst gering. In de oorlog zal men de moeite niet genomen hebben en is er eerder kans op een andere beschrifting cq. zelfs andere maatschappij ( DR, BMB, CMD). Of hij is misschien zelfs helemaal nergens in opgenomen en omgeschilderd, of reed gewoon met afgeschuurde plekken rond.
Na de oorlog zal men die moeite ook niet meer genomen hebben, neem ik aan, en is men overgegaan op de opschriften zoals op de foto van de werkelijke wagen (ander type, reactie 27) te zien is en op de getoonde foto van een model (reactie 31). Dus zonder die "schaduw" beschrifting.
Als de wagen, zoals gezegd, ook nog eens gereviseerd is, in Tsjecho-Slowakije, zal men zeker géén oude opschriften gebruikt hebben.
Kortom: die schaduwopschriften zijn vrijwel uitgesloten en al helemaal zoals dit rijtuig naar Nederland terugkwam.
Helaas heb ik, ook door tijdgebrek, nog geen enkel bewijs gevonden van hoe de wagen naar Nederland kwam of kort daarvoor nog in Ts-Sl rondgereden heeft. Maar ik ben ook pas aan de derde doos toe en heb wel wat informatieve (hoop ik) gegevens gevonden, ook over de Siks (meervoud dus) voor het andere draadje.
-
Een foto gevonden met daarop opschriften van BMB/CMD (tussen de ramen) en CSD onder de ramen. Foto is van 1940.
En op deze wagon (niet zichtbaar welk type) is het CSD opschrift ZONDER SCHADUW, dus met gewone letters.
Bron: Vojenské a valecné vlaky door Petr Lapácek uitgeverij CPress / Albatros Media Brno 2016 blz. 41
-
Oke , oke dan weet ik het steeds beter . Ik ga nu alleen witte opschriften bestellen . Hartelijk dank Maarten .
-
Nog wat gevonden: op één bladzijde 2 foto's.
De eerste van een 4-assige wagon, gebouwd in 1937, MET schaduw opschriften.
Daaronder een 2-asser ZONDER schaduw opschriften, gebouwd voor het eerst in 1938. Dezelfde (fabrieks)foto staat duidelijker in een tweede boek.
Maar WITTE opschriften ? Op de zwart-wit foto's natuurlijk wel, maar op veel uitgaven van wagons uit die tijd zijn de opschriften in het GEEL, zoals al eerder op een foto in dit draadje (reactie 31).
Daar kan ik op dit moment geen uitsluitsel over geven, misschien komt dat nog.
Bronnen:
Dve stoleti Ceskeho Zeleznicniho Prumislu div. auteurs Uitg. Ruzolici chrochtik spol sro 2016 blz. 108
Dve stoleti na Ceske Zeleznici div. auteurs Uitg. Ruzolici chrochtik spol sro voor ACRI 2021 blz. 98-99
-
Ik moet die opschriftkleur hebben van na de 2de wereldoorlog op dat specifieke NS rijtuig C12c .
-
Dat snap ik, maar daar heb ik nog geen inzicht in. Daar ben ik nog naar op zoek. En er zijn wat dat betreft ook geen reacties van anderen.
Dus: wie weet hier meer van ?
-
Hallo Maarten . In #16 staat een foto die geplaatst is door Eelco Storm . Dat is helaas niet het opgeknapte C12c rijtuig en dat afgebeelde rijtuig 6232 is daar niet opgeknapt . Het opschrift zou er wit op moeten zijn .
-
Al eens geprobeerd op http://diskuze.modely.biz/ (http://diskuze.modely.biz/)?
Dat is een Tsjechisch forum (in het Tsjechisch), maar er komen allerlei onderwerpen voorbij ook over dit soort onderwerpen.
Vertaalprogramma's kunnen je wel op weg helpen als je taal niet machtig bent.
Evt zet je de originele (Engelse) tekst erbij.
-
Zolang er geen foto is, zullen we dat niet zeker weten. Daarom is de beredenering van Maarten interessant en nuttig (y) (y)
-
Ik ben nog druk bezig met zoeken of het nou wit of geel zou kunnen / moeten zijn.
Heb wel een vermoeden, maar nog geen zekerheid, dus ik ga nu geen mogelijke verwarring zaaien.
-
Geen bewijs van wat er op het rijtuig stond, maar wel doorslaggevende informatie. Ik doe en poging een samenhangend verhaal te maken uit een aantal vertaalde (Google Translate) opmerkingen bij foto's en tekeningen.
- Interbellum: eigendomskenmerken en nummers voor het markeren van 3e. kl. voertuigen hadden een rode "schaduw"
- De oudst bekende tekening van het CSD opschrift voor het GELE lettertype stamt uit 1951. Deze regel veranderde echter al snel..... in 1952 de naam van de regio op de rijtuigen werd vermeld. (Onduidelijk is hierbij wat er bedoeld wordt. Terug naar wit ???)
- Alle letters zonder schaduw worden in een chroomgele tint uitgevoerd
- .... een terugkeer naar de vooroorlogse implementatie van witte opschriften
- Foto bijschrift 1952: .... gele opschriften (foto is in zwart-wit)
(Bron: Tijdschrift Svet Zeleznice nr. 20 november 2006 uitg. Corona Praag auteur Ivo Mahel blz. 52 - 57 en los bijgevoegd tekeningenblad )
Bovenstaande opmerkingen worden nagenoeg geheel ondersteund door de opschriften op een aantal model wagens van het merk LLuto (type Rybak) en een aantal wagens van Roco, met name in de combinatie van kleur en Reviesiedata..
Storende factor hierin zijn mogelijke fouten en historische (museum) rijtuigen. Of het destijdse gebruik van een kleur tegen de voorschriften in, wie zal het zeggen.
Conclusie: de GELE kleur is pas vanaf 1951 gebruikt en is derhalve hier niet van toepassing. De vraag of men in- of vlak nà oorlogstijd een schaduw gebruikt heeft lijkt mij zéér onwaarschijnlijk, ook omdat al verwezen wordt naar terugkeer naar witte opschriften. Ook opschriften van BMB / CMD hebben een witte kleur, zonder schaduw. Het betrof hier bovendien een niet-eigen rijtuig.
Blijft over: witte opschriften, zonder schaduw.
En voor de liefhebber: welke dan ?
Reactie 16 laat zien, dat het mogelijk alleen CSD en een nummer was, wat terug in Nederland blijkbaar met zwarte verf overschilderd werd.
-
Oke Maarten . Dank je . Weer wat wijzer geworden om de opschriften te laten printen/drukken . Ook de anderen dank voor de verwijzingen naar enkele items om de wagens compleet te maken .
-
Wat betreft de regio: Op sommige foto's zie ik onder het CSD kenmerk de tekst "Prazská Dráha" staat vermeld, ofwel regio Praag.
Maar pas vanaf 1952, dus voor de C12c niet van belang.
-
Een voorbeeldje van wat opschriften MET schaduw.
Kun je wel het lettertype zien, dat naar ik aanneem ook zonder schaduw gebruikt is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/n-Ca-HO-68efbd4dc5a99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/n-Ca-HO-68efbd4dc5a99.jpg)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/C6458-68efda1f71169.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/C6458-68efda1f71169.jpg)
Fragment van de C6458 die als hospitaalrijtuig teruggekeerde uit Tsjechoslowakije. Op de deuren lijkt een klasseaanduiding in een afwijkend cijfertype te staan. Dat zou Tsjechoslowaaks kunnen zijn.
De foto is te vinden op pagina 122 van de uitgave 150 jaar op de rails van de NVBS uit 1989.
Martijn