BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: HermanSmit op 22 September 2025, 11:24:37
-
Dag allen,
Na 30 jaar heb ik deze mooie hobby weer opgepakt, ik rij op n-spoor met nieuw Fleischmann rails en locs (digitaal met zwarte Z21) op een dubbele ovale baan van ca. 1 x 2 meter, de banen zijn met wissels aan elkaar verbonden, stroom op de 4 punten vanaf een ringleiding (iedere ovaal in de bochten 2x). Daar heb ik dan ook gelijk een vraag over.
Als ik de locs diverse rondjes heb laten draaien kunnen ze in 1 keer stilvallen op een wissel, terwijl ze daar eerst tientallen keren wel goed overheen gingen. Wel vaak (niet altijd) bij het naar links/rechts gaan op de wissel, het gaat om een wissel met een aftakkingshoek van 15 gr. Diverse tests gedaan qua snelheid, ook met kruip(rangeer)snelheid hetzelfde resultaat, 10 keer goed en in 1 x stilvallen. De rails zijn nieuw en op aanraden van de leverancier ook al met railgum bewerkt. De locs zijn nieuw, maar kunnen wel al een jaar of meerdere jaren bij de winkel in een doosje hebben gezeten.
De leverancier geeft aan dat dit ook bij het materieel hoort, de zekerheid dat de locs niet stilvallen hoort bij de hobby.
Nou snap ik dat niets perfect is, maar 4 locs (2 stoom, 1 elektrisch, 1 diesel) die toch met enige regelmaat stilvallen lijkt mij wel wat veel. De diesel uit een startpakket doet het vergeleken met de anderen wel iets beter.
Wat is jullie mening? Accepteren dat je af en toe de loc een zetje moet geven en ben ik te kritisch? Is het niet zo dat als je het na een weekje weer op de baan zet de locs in principe gelijk probleemloos rondjes moeten rijden? Of zou er meer aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd.
-
Nee, ik accepteer niet dat ik een loc een zetje moet geven. Als dat het geval is, ga ik altijd op zoek naar de oorzaak.
Je hebt de rails al gepoetst. Een volgende stap is om ook de wielen van de locs te poetsen.
Welke wissels heb je? Wellicht hebben die een stroomloos puntstuk.
-
Heb je het euvel in alle situaties; wanneer je het wissel recht dan wel afbuigend laat berijden en ook in de omgekeerde rijrichting?
Heb je al eens geprobeerd met een los draadje verbinding te maken met het stuk van de wissel waar de loks stoppen?
Succes!
-
Zelf ben ik niet zo streng voor mijn locs - en wissels :). Maar zonder gekheid: zoals je het beschrijft lijken al je locs het probleem te hebben op hetzelfde wissel? Zo ja, dan ligt het aan dat wissel, lijkt me.
-
Allereerst, welkom op het forum en spijtig dat je hier problemen mee hebt. Het kan een keer voorkomen dat een loc stilstaat, maar is natuurlijk niet de bedoeling.
Fleischmann heeft tegenwoordig andere rails dan eerst, rij je met rails met bedding of zonder bedding? De eerste is de originele Fleischmann rails, de andere is de vroegere Roco rails.
In beide gevallen zal het wissel een stukje stroomloos hebben, om kortsluiting te voorkomen. Des te langzamer je rijdt, des te meer kans dat de loc stil komt te staan. Vooral bij kleine (2 assige) locs is dat vaak een probleem. Mijn schoonvader rijdt ook N-spoor met Fleischmann locs en heeft dit ook. De oplossing is het inbouwen van een (kleine) condensator zodat de loc net ietsjes langer stroom krijgt en hopelijk net doorrijdt. Alleen, dat inbouwen is niet 1-2-3 te doen, dus hij wacht op capaciteit om dit extern te doen. Wat verder (soms) helpt is toch meer stroompunten te maken. Zeker bij de profi rails wil het doorgeven van stroom door de raillasjes wel eens lastig zijn. Maar eigenlijk hoort dit niet bij nieuw spoor.
Groeten,
Rogier
-
Ik accepteer het ook niet, het hoort gewoon te rijden. Punt.
Wat klaas al schrijft, schoonmaken is stap 1.
Zeker als de loks alleen stilvallen op het wissel, is het slim om daar ook even naar te kijken. Omdat het de ene keer wel en de andere keer niet rijdt, kan het ook zijn dat de stroomtoevoer naar de wisseltongen niet voldoende is. Dat kan je testen zodra de lok stilstaat op het wissel. Helpt het als je dan de tong tegen de rails aandrukt? Er kan zo een viezigheidje tussen zitten, onzichtbaar vet, noem maar op. Bij is de rails dan ook geverfd en dan schraap ik even aan de achterzijde van de tongen, maar even met een penseeltje er achter werkt ook om stukjes vuil weg te halen. En je kan ook even kijken bij het scharnier van de tong, daar waar de tong bevestigd is aan het wissel. Ook daar kan iets onder/tussen liggen dat het contact verstoort.
Gewoon maar wat ideeën, succes met het speuren.
Groet,
michel
-
Zoals Klaas al aangeeft: Als de wissels een stroomloos puntstuk hebben (onderste wissel), kunnen de loks hier zo nu en dan op stil vallen. Vooral als er wat langzamer gereden wordt, bijvoorbeeld op stations e.d.
De piccolo rails zijn verkocht zonder- en met stroom geleidend puntstuk. Mocht je de stroomloze hebben, is het (wellicht) een aanrader de baan te upgraden (lees wissels vervangen). Dat kan een hele toestand zijn besef ik.... maar ik zou het er voor over hebben.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-09-22-130226-68d12e03794ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Schermafbeelding-2025-09-22-130226-68d12e03794ed.jpg)
-
Ik heb zeer slechte ervaringen met wissels met stroomvoerend puntstuk. Zodra er ook maar even kortsluiting ontstaat, smelt je hele wissel weg. Die kortsluiting wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door locs van een bepaald merk met net iets dikkere wielflenzen. Ik heb ervoor gekozen om alles met een glasvezelpen goed schoon te houden waardoor er steeds goed contact tussen wielen en rail is.
-
Maarrrrr
De kans is vrij groot dat het gaat om meerassige loks (elektro en stoom, ik weet het dat kan ook 2 assig zijn). Dan lijkt een puntstuk als boosdoener moeilijk. En de loks rijden er 10 keer goed overheen en dan niet meer.
Aan de andere kant, als de loks op andere plekken wel goed rijden, lijkt lok als oorzaak lastig. Maar niet onmogelijk. Dus idd die wielen schoonmaken
-
Joespoor, wat jij beschrijft klinkt nogal heftig. Over welke wissels gaat het dan? En waar maken de dikke flenzen kortsluiting?
-
Het betreft de in de foto getoonde wissel, maar ook de gebogen variant en engels wissel. Het is inmiddels vele jaren geleden, maar ik meen me te herinneren dat het kon gebeuren als het wissel werd "opengereden", iets wat de beste modelspoorder wel eens overkomt. Ik zeg ook niet dat het wissel met stroomgeleidend puntstuk slecht is, maar alleen dat mijn ervaring ermee slecht was. En om terug te komen op het oorspronkelijk probleem: schoonhouden van puntstuk (die stripjes bv.) en wielen is meestal de beste manier om haperen te voorkomen, hoewel twee-assige locs "vatbaarder" zijn dan meer-assige. Wat betreft die laatste categorie had ik onlangs een probleem met mijn BR132 Ludmilla, maar na gedegen onderzoek bleek dat één draaistel de stroom niet goed opnam, cq doorgaf. Nu gerepareerd en loopt, pardon .... rijdt nu weer als een zonnetje. Zie betreffend onderwerp in deze rubriek.
-
....maar ik meen me te herinneren dat het kon gebeuren als het wissel werd "opengereden", iets wat de beste modelspoorder wel eens overkomt.
Daar zeg je wat. Wissels open rijden moet je niet doen. Het overkomt mij ook wel eens, maar dan grijpt de kortsluitbeveiliging onmiddellijk in. Er is dan geen tijd om het wissel te laten smelten.
-
Denk dat HermanSmit eerst eens moet vertellen wat precies hij heeft.. zo valt er weinig goed advies te geven.
-
Wissels in alle schalen (in ieder geval van N naar 0) kunnen problemen opleveren als het hartpunt iets te hoog of te laag ligt ten opzichte van de rail voor en achter. Dit plus de zijdelingse speling tussen wielen en rails kan ervoor zorgen dat ze stroomloos komen te staan. Advies is wissel vervangen of vlak schuren (als dat mogelijk is).
-
Het verbaasde mij destijds ook dat de kortsluitbeveiliging niet onmiddellijk de baan afschakelde, wat normaalgesproken altijd goed gaat, maar toen dus niet helaas :-\
-
Ik heb zeer slechte ervaringen met wissels met stroomvoerend puntstuk. Zodra er ook maar even kortsluiting ontstaat, smelt je hele wissel weg. Die kortsluiting wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door locs van een bepaald merk met net iets dikkere wielflenzen. Ik heb ervoor gekozen om alles met een glasvezelpen goed schoon te houden waardoor er steeds goed contact tussen wielen en rail is.
Sorry maar dan is er toch echt iets niet ok... stroomvoerende puntstukken werken gewoon goed als je alles netjes aangelegd hebt.
-
Wat joespoor aangeeft kan gewoon gebeuren hoe goed je het ook aanlegd!
Als er door bvb te dikke flenzen een kortsluiting optreed die 4A verbruikt een de veiligheid van de centrale of booster is 5A zal deze nooit uitvallen maar je hebt er wel een warmte bron van een 60 a 80 watt.
Dan kan ik je garanderen dat alles in een straal van 10cm eromheen van plastic heel zacht word of zelfs gaat smelten!
-
Als je de eerste stukjes rail, achter het puntstuk , en het vaste stuk van de wisseltongen, samen met het puntstuk polariseerd, kan er géén kortsluiting gebeuren door te dikke wielflenzen of wielbanden.
( hoe zou ik dat weten? :D
Heb zelf al mijn (+/- 140 ) wissels zo uitgevoerd.
grtjs
-
www.wiringfordcc.com Alle tips om je wissels DCC friendly te maken zodat 4A stromen nooit problemen gaan geven :)
En nog een keer; zolang de topicstarter ons niet verteld wat hij nu precies in gebruik heeft aan wissels valt er vrij weinig gericht advies te geven.
-
Goed,
maar op die site geven ze alleen de frog aan, en ik heb de stukjes rail daarachter ook mee geschakeld.
Als de wielband breed is , bij bvb een wissel met kunststof puntstuk, of een heel kort metalen, en dan juist voorbij dat puntstuk de 2 railstaven raakt, en deze zijn niet gepolariseerd, zal daar de kortsluiting ontstaan ( vroeger met de Piko wissels zelf ondervonden ( vóór dat ik alles had aangepast )
Dat gebeurt ddan soms wel en soms niet, naargelang hoe de loc erover rijdt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-153501882-68d3f4533abcb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-153501882-68d3f4533abcb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-153451489-68d3f4539385f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-153451489-68d3f4539385f.jpg)
Ter illustratie
-
Ik snap nog niet goed wat die dikke flenzen er mee te maken hebben. Op welke plek veroorzaken die dan kortsluiting? En welk merk heeft dan te dikke flenzen?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-153451489-68d3f4539385f-68d4049199459.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250924-153451489-68d3f4539385f-68d4049199459.jpg)
-
Is dat dan bij het open rijden van het wissel? Want het puntstuk zal toch gepolariseerd moeten zijn met de wisseltongen?
-
puntstuk wel, maar de spoorstaven daar juist achter, niet
-
Ik snap nog niet goed wat die dikke flenzen er mee te maken hebben. Op welke plek veroorzaken die dan kortsluiting? En welk merk heeft dan te dikke flenzen?
Oudere trix loks hebben vaak zulk brede wielen dat ze na het puntstuk beide rails verbinden.
Hier als voorbeeld een E05:
http://www.bahnwahn.de/steckbrief/trdrge05001/
Bart
-
En nog een keer; zolang de topicstarter ons niet verteld wat hij nu precies in gebruik heeft aan wissels valt er vrij weinig gericht advies te geven.
Topic starter heeft na de start niets meer gepost ???
-
Waarschijnlijk heeft hij z'n melding bij nieuw bericht niet aan staan. Nieuw hier, he.
-
Sorry maar dan is er toch echt iets niet ok... stroomvoerende puntstukken werken gewoon goed als je alles netjes aangelegd hebt.
Natuurlijk is "netjes aanleggen" een vereiste, maar ik durf te beweren dat mijn baan daar zeker wel aan voldoet met ca 55 wissels en 40 blokken (volgens het systeem "Koploper"), dus ik durf te beweren dat wissels met stroomgeleidend puntstuk geen voorkeur hebben.
-
Dat schrijf ik ook niet.
-
Maar goed, gepolariseerde puntstukken worden op grote schaal gebruikt zonder dat het tot gesmolten wissels leidt. Als ik dat wissel zo bekijk, dan zou ik me vooral afvragen waarom de kortsluitbeveiliging kennelijk niet ingreep.
Wat betreft de topicstarter. Als schoonmaken van de wieltjes niet afdoende helpt, probeer dan eens een wissel te polariseren. Testen of dat het probleem bij dat wissel oplost.
-
Goed,
maar op die site geven ze alleen de frog aan, en ik heb de stukjes rail daarachter ook mee geschakeld.
Nee, dat heb je niet goed gezien. Voor veel merken wissels geven ze aan hoe je ze DCC vriendelijk kunt maken.
Voorbeeld Peco insulfrog:
(https://wiringfordcc.com/pecoinsl.gif)
Voorbeeld electrofrog:
(https://wiringfordcc.com/pecoelec_C75-2002_r90.gif)
Bron: https://wiringfordcc.com/switches_peco.htm
Bij de laatste zie je dat wat jij beschijft. En als je het op die manier bedraad gaat het bij electrofrogs gewoon goed.
-
Topic starter heeft na de start niets meer gepost ???
Sommige mensen maken zich altijd druk hier over en dan gaan ze hun ongenoegen uiten op het forum. Ik zeg dan altijd NIVEA = Niet Invullen Voor Een Ander (geleerd van ons HR vrouwtje). Mensen kunnen zat redenen hebben om eventjes 3 weken niet in te loggen op BNLS. Vakantie, ziek, overlijden, weten wij veel? Ik beschuldig je nergens van hier he, maar hoe zou jij het bijvoorbeeld vinden als je bijna bent omgekomen in een auto ongeluk en dan na 3 weken 5 zeikerts aantreft in je draadje dat je niet op tijd bent ingelogd om dankjewels uit te delen? Ik zou zelf dan helemaal al geen reactie meer plaatsen.
Ik help doorgaans om te helpen en niet om binnen 2 dagen tijd 'dankjewels' te farmen. En als ik geen reactie krijg dan is dat hun verlies. Ik heb namelijk echt wel wat beters te doen dan mij daar druk over te maken. ::)
Wellicht dat ik op iemands tenen stap, maar de term DCC friendly vind ik echt een van de grootste onzin termen die mensen bedacht hebben. Veroorzaakt verwarring en ik ben van mening dat die term helemaal niet goed gebruikt wordt. Hoewel die website wel goed uitlegt hoe je een wissel moet bedraden en kan aanpassen, vind ik dat ze niet goed uitleggen wat dcc-friendly nu precies is, en ze zeggen dingen niet koppen
Wat zij als DCC-friendly bestempelen, zijn gewoon uni-frog wissels. Zie hier 2x unifrog wissels en een omgebouwde elektrofrog.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68d645d5e5e9c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68d645d5e5e9c.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68d64620e3913.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68d64620e3913.png)
En wat zij als niet DCC-friendly bestempelen: een electro-frog. Dit is gewoon niet waar. Als jij een half knappe electrofrog peco wissel in huis haalt, dan werkt die erg goed op DCC banen. Maar niet allemaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68d644793b234.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68d644793b234.png)
Een DCC-unfriendly wissel is simpel een slecht gebouwde wissel die bij sommige wielen een kortstondige kortsluiting geeft waardoor je DCC centrale doet trippen. Meestal zijn dit inderdaad elektrofrogs, maar niet altijd.. En het is niet altijd de schuld van de wissels, daar materieel ook meespeelt.
https://forum.trains.com/t/cars-causing-peco-insulfrog-turnouts-to-short-out/288993 (https://forum.trains.com/t/cars-causing-peco-insulfrog-turnouts-to-short-out/288993)
En deze is helemaal mooi, ze verkondigen eerst dat deze insulfrog wissel n.b. 100% DCC ready is met uitroepteken
the Peco Insulfrog is definitely DCC ready right out of the box!
En in de volgende zin
We do, however, have a potential shorting problem as the wheels on our locomotive go through the frog.
Dit valt dus niet onder DCC friendly, maar het is wel een insulfrog...
https://modelrailroadtips.blogspot.com/2017/10/fixing-short-in-peco-insulfrog.html (https://modelrailroadtips.blogspot.com/2017/10/fixing-short-in-peco-insulfrog.html)
Dus een wissel die out of the box kortsluiting maakt bij sommige wielen -> dcc unfriendly
Een wissel die geen kortsluiting maakt -> dcc friendly
Ongeacht of het een elektrofrog, unifrog of insulfrog wissel betreft.
Mvg,
Bas
-
Dat schrijf ik ook niet.
OK, laten we het dan maar houden op miscommunicatie. Sorry! ;D