BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Teoalessandro op 31 August 2025, 08:33:18
-
Goedemorgen allemaal. Ik weet niet zeker of dit de juiste sectie is om dit onderwerp te plaatsen.
Ik wil iedereen op de hoogte brengen van de releasetijden voor de nieuwe ICNG.
Gisteravond was ik te gast in het Spoorwegmuseum van Lecce. Dankzij de samenwerking tussen de Salentorailroad en het Spoorwegmuseum van Lecce kon ik een ontmoeting hebben met functionarissen van ACME.
We hebben het ook gehad over het nieuwe Coradia Stream ETR 103/104 project en uiteraard heb ik ook gevraagd naar de ICNG, waar ik interesse in heb.
Technisch gezien verschillen de twee projecten aanzienlijk, met name wat betreft de bovenste kuip en het Jacobs-landingsgestel, met name voor de twee middelste halve onderstellen.
De ICNG zal naar verwachting rond Pasen 2026 klaar zijn voor levering.
Ik voeg wat foto's van het ETR-project en links toe voor iedereen die meer wil weten over Salento en het museum.
Bedankt allemaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143812-68b3ec3088ec8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143812-68b3ec3088ec8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143795-68b3ec30ab7de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143795-68b3ec30ab7de.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143828-68b3ec33553dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143828-68b3ec33553dc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143844-68b3ec33c6333.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143844-68b3ec33c6333.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143863-68b3ec36234e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143863-68b3ec36234e9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143881-68b3ec3668330.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143881-68b3ec3668330.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143898-68b3ec3905504.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143898-68b3ec3905504.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143916-68b3ec3954d01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143916-68b3ec3954d01.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143933-68b3ec3bbe4e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143933-68b3ec3bbe4e8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143948-68b3ec3c1beab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1756582143948-68b3ec3c1beab.jpg)
https://www.salentorailroad.it/it/
https://www.museoferroviariodellapuglia.it/
-
Bedankt voor het bericht Teoallesandro. (y)
Fijn om te horen dat het project vordert.
Misschien kan een moderator dit bericht bij het draadje over de ACME ICNG voegen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110363.105 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110363.105)
-
Nee, hou maar apart.
-
Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd of ze andere deuren gaan maken en de veerschillen zo klein mogelijk houden. 100% kloppend zal het niet worden zo goed als kloppend zal wel lukken lijkt mij. Het is nog even afwachten of ik er 1 ga bestellen aan de hand van de prijs.
-
en het Jacobs-landingsgestel
Speciaal voor als hij uit de bocht vliegt? ;D
Bor
-
Het ziet er al goed uit. Ik ben benieuwd of ze andere deuren gaan maken en de veerschillen zo klein mogelijk houden. 100% kloppend zal het niet worden zo goed als kloppend zal wel lukken lijkt mij. Het is nog even afwachten of ik er 1 ga bestellen aan de hand van de prijs.
Waarop baseer je dat het niet 100% kloppend zal worden?
Dit is niet aanvallend bedoeld, maar ik probeer het even scherp te krijgen. (y)
-
waren er niet ook al beelden voorbijgekomen van de ACME ICNG? Meen me te herinneren dat ik beelden heb gezien van een ACME ICNG op een volgensmij italiaanse beurs, want de deuren waren correct namelijk.
EDIT 1: afbeelding gevonden!
EDIT 2: video gevonden! https://www.youtube.com/watch?v=9NuYXOQaHG8
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/icng-afbeelding-gevonden-68b45ea70e6dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/icng-afbeelding-gevonden-68b45ea70e6dd.jpg)
-
ICNG te vinden op 8:08…..
-
Goedeavond alles. Ik heb de foto's gisteravond persoonlijk gemaakt op een prototype dat bijna 90% klaar was voor een ETR103. De managers van ACME verzekerden me dat de ICNG-mal heel anders is dan de Italiaanse, juist vanwege de afwijkende vorm van de trein. Ik heb zelf een ACME-video van de ICNG-tests bekeken en ik moet zeggen dat de versie met 5 wagons perfect rijdt, zelfs op een radius van 310 mm!
-
terwijl in de Italiaanse versie de Jacobs-trolley er maar één is voor 2 rijtuigen, zullen er in de Nederlandse versie 2 aparte zijn
-
Heel mooi. Ik had al gezien dat ze komen met een 5-wagenstel.
Weten jullie hier of er ook een ICNG-Belgie komt? Die is er alleen in 8-wagenstel.
-
Goedeavond...Nee, er zijn momenteel geen Belgische releases gepland. De Italiaanse Etr 103 Pop verschijnt met Kerstmis en de Nederlandse met Pasen 2026.
-
Is er toevallig ook al sprake van of deze voor wisselstroomrijders beschikbaar wordt? Voor zover ik me kan herinneren was het alleen voor DC rijders?
-
Hoi, zoals je kunt zien in de Acme-codes die ik heb bijgevoegd, is er geen AC-versie gepland.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-09-14-18-11-02-698-com-avrapps-pdfviewer-68c6eb02a6415.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-09-14-18-11-02-698-com-avrapps-pdfviewer-68c6eb02a6415.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-09-14-18-10-54-668-com-avrapps-pdfviewer-68c6eb02e7b15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Screenshot-2025-09-14-18-10-54-668-com-avrapps-pdfviewer-68c6eb02e7b15.jpg)
-
Ik ben wel benieuwd wat de verwachte prijs van de modellen zal gaan worden. Sound hoeft van mij niet tenzij het niet anders kan.
-
Is er toevallig ook al sprake van of deze voor wisselstroomrijders beschikbaar wordt? Voor zover ik me kan herinneren was het alleen voor DC rijders?
Voorlopig alleen in DC uitvoering, maar ombouwen naar AC zal niet al te ingewikkeld zijn.
-
Ik ben wel benieuwd wat de verwachte prijs van de modellen zal gaan worden. Sound hoeft van mij niet tenzij het niet anders kan.
Ik ben zelf juist benieuwd naar het geluid, want dat betekent dat ik of zelf aan de bak moet of dat ik een soundmodel ga bestellen...
-
Nee geen sound module, dat gepiep bij remmen is niet om aan te horen in het echie.. ;)
-
Voorlopig alleen in DC uitvoering, maar ombouwen naar AC zal niet al te ingewikkeld zijn.
En dat baseer je op...?
-
Op mijn eigen kennis met het ombouwen van DC na AC modellen, onder elk wielstel waar geen aandrijving op zit krijg ik een sleper onder!
Ombouwen met 3rail onderdelen is het makkelijkste, maar niet noodzakelijk.
-
Als de aangedreven wielen RP25 zijn heb je toch een uitdaging.
Mvg, Johan
-
Goedemorgen aan alle forumleden. Ik heb persoonlijk met het management van Acme gesproken en zij vertelden me dat er momenteel geen AC-versie gepland staat.
Ze sluiten de mogelijkheid om dit in de toekomst te doen niet uit. Persoonlijk denk ik dat veel zal afhangen van het succes van de DC-versie.
Ze werken hard aan het ICNG-geluid. Ze hebben een vaste standplaats in de buurt van Amsterdam, en ik denk dat ze geweldig werk zullen leveren met de ESU-decoders. Tot snel, vrienden.
-
Is de gedachte dat er op de keper beschouwd bij een ac/dc ontwikkeling uiteindelijk enkel een draad anders aangesloten hoeft te worden te eenvoudig?
-
Volgens mij hoort daarvoor de kap eigenlijk ook van metaal te zijn :-X :angel:
-
Is de gedachte dat er op de keper beschouwd bij een ac/dc ontwikkeling uiteindelijk enkel een draad anders aangesloten hoeft te worden te eenvoudig?
Er moet natuurlijk een sleper onder een draaistel geplaatst worden en wil je het echt goed ombouwen eigenlijk ook AC wielen, vanwege de hogere flenzen. Maar voor fabrikanten die deze aanpassingen gelijk meenemen in hun ontwerp, is het ombouwen naar AC een fluitje van een cent. En over het algemeen zijn de Nederlandse AC modellen vaak veel eerder uitverkocht dan de DC modellen. Natuurlijk zal de AC oplage beduidend kleiner zijn, maar het geeft wel aan dat het vaak zeker de moeite waard is om AC versies te produceren.
Jeroen
-
Ik vind de oplossing van Esu wel mooi. Bij de 80-er die ik onlangs heb ontvangen, kan je de sleper er simpel onderuit trekken en met een schakelaartje aan de onderzijde omzetten van 3-rail naar 2-rail.
Maar hoe doet Esu dat dan met de flenzen? Ik heb niet het idee dat die erg hoog zijn.
Groeten,
Jos
-
Die flensen zijn niet zo belangrijk als ze lijken. Ik ree met rp25 op tradtioneel M spul.
-
@ Jeroen Water
Jeroen, mijn ervaring is omgekeerd. Als een DC serie van een model is uitverkocht is er vaak nog een een AC versie van te krijgen, en na een bepaalde tijd ook nog voor een lagere prijs. Kijk maar eens bij de annonces van Modellbahn Union. Zelf heb ik ooit de turkooise NS 1200 set van Roco in 3-rail naar 2-rail omgebouwd. De wielen van zowel de loc als de rijtuigen waren exact gelijk, alleen de flensafstand was iets anders.
Ik heb in het analoge tijdperk heel veel verschillende 2-rail locs naar 3-rail omgebouwd waarbij in een enkel geval ook wielen met een hogere flens toegepast moesten worden. Het was overigens altijd een uitdaging om de sleper eronder te krijgen en ook nog het omschakelrelais in te passen. Oude tijden......
-
Die flenzen zijn op M- en K-rail juist belangrijk. Ik heb al menig ontsporing opgelost doir DC assen te vervangen door AC assen.
Maar goed, als anderen een andere ervaring hebben: mij best. Op mijn K-rail baan geen materieel met DC-assen.
Mijn Roco 1200 (vanaf fabriek een AC loc, maar met lage flenzen) liep ook steevast op bepaalde wissels uit de baan. Voorste as van beide draaistellen van een AC as voorzien en nooit meer een ontsporing gehad.
Jeroen
-
Toch grappig, Jeroen. Ik wisselde de assen van tweerail materieel nooit. Zelden ontsporingen, ook niet op wissels. Aswissel daarentegen leverde soms wel problemen op. De flenzen schuurden soms tegen de wagenbakonderzijde.
Die rp25 zat onder een goederenwagen die zelfs bij M-Track op de rails bleef. Wel moestie dan een wel heel groot gat bij puntstukken overbruggen. Maar ook dat ging zelden mis.
Wordt dan wel nieuwsgierig waarom dat bij jouw baan toch problemen oplevert. Voorzover ik je baan hier van het forum ken, verbaast me het.
Groet
Huibert
-
Als je een baan hebt met een flink aantal wissels die niet allemaal recht in de baan liggen, zul je echt de wielen moeten vervangen van de meeste merken.
Alleen bij Piko gaat het meestal goed, maargoed ontspoord alleen maar.
-
Laten we hier verder bij het onderwerp blijven, de ACME NS ICNG.
Die DC /AC discussie is op dit forum al vaker gevoerd en hoort in dit draadje niet bepaald thuis.
Jeroen
-
Ik ben zelf juist benieuwd naar het geluid, want dat betekent dat ik of zelf aan de bak moet of dat ik een soundmodel ga bestellen...
Ik ben ook wel heel benieuwd naar de soundfile
-
Een kijkje op de Italiaanse versie van redelijk dichtbij:
https://www.youtube.com/watch?v=vDYXFqc-ZLM&t=323s
Groeten,
Jos
-
Weer een stukje verder! (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Geamputeerde-beentjes-690b04cabf239.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Geamputeerde-beentjes-690b04cabf239.jpg)
Oei, dat wordt beentjes amputeren bij de Preisterjes... :'(
Bor
-
Waar had je dan gedacht dat ze de motor en decoder zouden verstoppen?
De andere wagens hebben wel gewoon losse stoelen.
-
Ik vraag me serieus af wie er verzonnen heeft dat het altijd een middenmotor met cardan moet zijn.
Jarenlang hebben we het met een "rondmotor" gedaan die op een draaistel geplaatst werd. Fleischmann Plan V, VT614, marklin 628, 515 etc. Alleen Liliput komt tegenwoordig nog zover met de 614. De rest offert allemaal interieur op. De aandrijving van deze ICNG had gemakkelijk in een Jacobsdraaistel gepast.
Bart
-
Ik denk de voordelen van de middenmotor is dat je 2 draaistellen kan aandrijven met 1 motor. Daarnaast is het gebruiken van 1 of 2 vliegwielen makkelijker. Voor een rondmotor moet je ook een deel van het interieur opofferen, want de ramen zitten daarvoor (denk ik) te dicht bij het einde van de bakken. Het gebruiken van vliegwielen is lastiger en de bakovergang (vouwbalgen) zullen te smal zijn voor een middenmotor, tenzij je de vouwbalgen tot aan de rand van de bak lopen. Dat is bij de ICNG niet zo.
Kortom, een rondmotor levert denk ik minder goed rijgedrag op en past gewoon niet goed in dit model.
Groeten,
Rogier
-
Waar had je dan gedacht dat ze de motor en decoder zouden verstoppen?
Ergens hier:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Ergens-hier-690b42d967495.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Ergens-hier-690b42d967495.jpg)
Daar zitten de ramen en dus ook de stoelen hoger en had het geen zichtbaar probleem opgeleverd.
Bor
-
Je kunt ook gewoon een wegwerpmotortje rechtop op het draaistel plaatsen. Het hoeft niet persé een rondmotor te zijn. En als je bang bent dat 1 motor te weinig is zet je er gewoon 2 in. Kosten niks tegenwoordig.
En wat betreft aandrijving op 1 draaistel: dat was vroeger geheel normaal en leverde toen ook geen problemen op.
Bart
-
Precies, de Liliput 614 rijdt prima, met op ieder kopdraaistel 1 motor.
-
De Liliput 614... Dat is dat model met een geblindeerd eerste raam, toch?
Daarnaast moet de decoder en de luidspreker ook nog ergens heen, bij voorkeur enigszins bereikbaar.
Google helpt me niet zo snel aan de vloerhoogte van de Trenitalia versie. Is die niet 600 mm? Dan mag je nog hopen dat de NS versie een hogere vloer heeft en daardoor wel ruimte heeft voor stoelen.
-
De Liliput 614... Dat is dat model met een geblindeerd eerste raam, toch?
Daarnaast moet de decoder en de luidspreker ook nog ergens heen, bij voorkeur enigszins bereikbaar.
Bij de gerenoveerde versies is er inderdaad een geblindeerd raam. Heb zelf alleen de niet gerenoveerde en daar speelt het probleem niet.
Decoder en luidspreker zitten bij de Liliput overigens bovenin 1 kopbak, de huidige compacte luidsprekers zijn echt geen probleem meer om weg te werken tegenwoordig...
-
Ik vind de oplossing van Esu wel mooi. Bij de 80-er die ik onlangs heb ontvangen, kan je de sleper er simpel onderuit trekken en met een schakelaartje aan de onderzijde omzetten van 3-rail naar 2-rail.
Maar hoe doet Esu dat dan met de flenzen? Ik heb niet het idee dat die erg hoog zijn.
Groeten,
Jos
Afhankelijk van het model zijn er wel degelijk problemen met sommige wissels van sommige merken. K-rail boogwissels van Märklin en het oude 6000 Fleischmann Engelswissel zijn voorbeelden.
Ik heb zelf een 10 tal van deze ESU's en op mijn Peco (code 100 en 75) gemengd met Roco-Line gaat het eigenlijk wel goed.
-
Tegenwoordig en ook bij ICNG zitten de apparaten toch in het dak? Dat kan in model dan toch ook? Denk dat daar ruimte zat is voor een speaker etc. De ramen zitten toch vrij laag.
Groeten Edwin.
-
Goedemorgen allemaal, zoals ik een paar maanden geleden al zei, brengt Acme de eerste ETR 104 met Siciliaanse kleurstelling uit tijdens de kerstperiode.
Voor degenen die een kijkje willen nemen, heb ik de link geplaatst om je een idee te geven.
https://www.acmetreni.it/cataloghi.html
Hightlights 37
-
oe, DSB rijtuigen, ik wor hebberig..... ;D
-
Fijn om nieuws te hebben over dit model. Ik keek er al een tijdje reikhalzend naar uit. Ik vind het niet prettig om verdeeld te zijn over H0, N en nu Z (mijn nieuwe focus), maar ik kan deze trein niet weerstaan.
Mijn oorspronkelijke plannen om een H0-model van station Weesp te maken, zijn vervangen door een enorme hoeveelheid middeleeuwse Lego en een Z-modelbaan. Ik moet echter een oplossing bedenken om Nederlandse H0-treinen te tonen.
(Zoals altijd spreek ik Engels en mijn excuses voor de Google Translate.)