BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Rick op 15 August 2025, 12:08:37

Titel: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rick op 15 August 2025, 12:08:37
Al enige dagen geleden bekend gemaakt maar hier nog niet geplaatst: https://www.treinenweb.nl/nieuws/11326/opheffing-van-stoomtrein-vereniging-hsij-in-ijmuiden-dreigt.html

TATA Steel wil niet langer dat  de stoomclub met stoomtreinen over het Tata-terrein rijdt omdat het niet in de groene en schone productie past.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Noud op 15 August 2025, 13:32:44
Lang leve de mileuregels.
Alles wordt hier kapot gemaakt.
Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Treintje_komt_zo op 15 August 2025, 13:56:58
Als je niet stemt zeg je eigenlijk dat degene die wel stemmen gelijk hebben.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Eelco Storm op 15 August 2025, 14:02:31
Lang leve de mileuregels.
Alles wordt hier kapot gemaakt.
Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?

Denk even na. Dit is niet de schuld van milieuregels. Dit is de schuld van een bedrijf dat aan greenwashing doet. Een symbolisch stukje uitstoot schrappen onder de noemer 'vergroening' terwijl de echte verontreinigende, ziekmakende uitstoot niet wezenlijk wordt aangepakt.

Dat jij nu over doorgeslagen milieuregels begint te miepen is precies wat deze afleiding tot doel heeft.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Ronald Halma op 15 August 2025, 14:58:30

Moet je op 29 oktober nog wel gaan stemmen?

Ja.

Als je niet stemt zeg je eigenlijk dat degene die wel stemmen gelijk hebben.

Nee.

Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rick op 15 August 2025, 15:11:19
terwijl de echte verontreinigende, ziekmakende uitstoot niet wezenlijk wordt aangepakt.
Dat zijn stevige woorden, die kun je vast onderbouwen.
De stoomtrein rijdt al drie jaar niet vanwege de stikstofproblematiek, dat zijn toch echt milieuregels.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Frank 123 op 15 August 2025, 15:35:57
Jammer, maar waarschijnlijk makkelijke manier om totale uitstoot van dit bedrijf te verlagen. En wel of niet rijden van deze stoomtrein zal geen economisch niets uitmaken voor het bedrijf.

Vraag me wel af hoeveel % van de totale uitstoot ze hiermee besparen.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rick op 15 August 2025, 16:03:05
Waarschijnlijk zeer weinig, de stoomtrein reed 7x per jaar.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: jjg koopmans op 15 August 2025, 17:00:45
Met een meervoudige exhaust was er best het nodige aan de uitstoot te doen geweest.
In ieder geval hadden ze zo kunnen laten zien dat ze eea serieus namen, niks doen is echt geen oplossing!
Mvrgr
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Eelco Storm op 15 August 2025, 17:19:14
Dat zijn stevige woorden, die kun je vast onderbouwen.
De stoomtrein rijdt al drie jaar niet vanwege de stikstofproblematiek, dat zijn toch echt milieuregels.

Dit zijn praatjes voor de buhne. De uitstoot van een paar ritjes met een stoomtrein in een jaar, valt in het niet bij de jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens, die 2% van alle Nederlandse CO2 uitstoot betekent. Als dat echt milieuregels zijn, dan zouden de SHM, SGB, VSM, ZLSM, MBS, STAR, SSN, etc. ook allemaal hun diensten moeten staken. Want die brengen wezenlijk meer CO2 in de lucht dan de HSIJ.

En onderbouwing:

https://nos.nl/artikel/2462989-tata-steel-krijgt-boetes-van-ruim-een-ton-vanwege-niet-naleven-milieuregels

https://nos.nl/artikel/2491421-rivm-direct-verband-tussen-uitstoot-tata-steel-en-kans-op-ziekte

https://nos.nl/artikel/2491434-hoe-de-zorgen-en-het-wantrouwen-rond-tata-steel-door-de-jaren-heen-groeiden

https://www.urgenda.nl/wp-content/uploads/2023/02/Tata-steel-factsheet.pdf

https://milieudefensie.nl/actueel/dit-is-waarom-tata-steel-op-onze-lijst-van-grote-vervuilers-staat

Dit is een bedrijf dat al decennia lang lak heeft aan wat de gevolgen van hun uitstoot zijn.

Maar het stoppen met het rijden met een stoomtrein is makkelijk te verkopen als een stap richting vergroening. Terwijl het niks wezenlijks in mindering brengt op de uitstoot van het hele bedrijf.

Eelco
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Eelco Storm op 15 August 2025, 17:24:20
Jammer, maar waarschijnlijk makkelijke manier om totale uitstoot van dit bedrijf te verlagen. En wel of niet rijden van deze stoomtrein zal geen economisch niets uitmaken voor het bedrijf.

Vraag me wel af hoeveel % van de totale uitstoot ze hiermee besparen.

De totale jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens is ongeveer 12 miljoen ton CO2. Een stoomritje ligt misschien op een paar honderd gram CO2 per kilometer. In elk geval een lachertje in verhouding tot die 12 miljoen ton...
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Frank 123 op 15 August 2025, 17:59:31
Ik was al bang dat het vooral symboolpolitiek is.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: jjg koopmans op 15 August 2025, 19:07:14
De totale jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens is ongeveer 12 miljoen ton CO2. Een stoomritje ligt misschien op een paar honderd gram CO2 per kilometer. In elk geval een lachertje in verhouding tot die 12 miljoen ton...
Het lijkt me beter daar wat exacter in te wezen. Als in een schep kolen van 5 kilo 80% koolstof zit verbrandt die als 4 kilo C, atoomgewicht 12, tot CO2 met 2 delen zuurstof, atoomgewicht 16, totaal gewicht dus 12+2*16=44! Er komt dus 32/12 bij en die 4 kilo wordt zomaar 4x2,66 extra oftewel 14,66 kilo CO2 en en dat moet komen uit de 23% zuurstof in de lucht!
Die paar grammen worden gerealiseerd op een life-steam baan waar met theelepeltjes wordt gestookt!
Mvrgr
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rick op 15 August 2025, 19:57:52
De uitstoot van een paar ritjes met een stoomtrein in een jaar, valt in het niet bij de jaarlijkse uitstoot van de Hoogovens, die 2% van alle Nederlandse CO2 uitstoot betekent. Als dat echt milieuregels zijn, dan zouden de SHM, SGB, VSM, ZLSM, MBS, STAR, SSN, etc. ook allemaal hun diensten moeten staken. Want die brengen wezenlijk meer CO2 in de lucht dan de HSIJ.
Stikstof, niet koolstofdioxide. Het gaat om de uitstoot van Tata die aan een maximum gebonden is. De keus tussen een fabriek openhouden of een stoomtrein laten rijden is dan snel gemaakt.

En onderbouwing:
Dat is geen (https://kivi.nl/communities/regionale-afdelingen/noord-west/activiteiten/hisarna-duurzame-staalindustrie) onderbouwing van je stelling (https://www.industrielinqs.nl/staalindustrie/2025/07/tata-steel-bouwt-denox-installatie-115-meter-hoge-primeur-voor-staalindustrie/?gdpr=accept) dat Tata (https://bemorail.nl/nieuws/hybride-loc-in-gebruik-tata-steel/) er niets (https://deingenieur.nl/artikelen/tata-steel-zuigt-stof-beter-af) aan doet.
(De bewering van Urgenda dat Tata in de top 5 vervuilers staat is hun in opgevoerde bron niet terug te vinden, alleen als 24e.)

Citaat
Maar het stoppen met het rijden met een stoomtrein is makkelijk te verkopen als een stap richting vergroening. Terwijl het niks wezenlijks in mindering brengt op de uitstoot van het hele bedrijf.
Dat doet het ook zeker niet, wat mij betreft had de stoomtrein door kunnen rijden. Ik denk dat je met enkele treinwagons extra afvoer per dag in plaats van vrachtwagens al meer bespaart.

Het lijkt me beter daar wat exacter in te wezen. Als in een schep kolen van 5 kilo 80% koolstof zit verbrandt die als 4 kilo C, atoomgewicht 12, tot CO2 met 2 delen zuurstof, atoomgewicht 16, totaal gewicht dus 12+2*16=44! Er komt dus 32/12 bij en die 4 kilo wordt zomaar 4x2,66 extra oftewel 14,66 kilo CO2 en en dat moet komen uit de 23% zuurstof in de lucht!
In Bonne gaat 4 ton kolen, afgerond wordt dat dan 14,5 ton CO2. Nu weet ik het verbruik niet maar met 3 ritten per maand gedurende 7 maanden kom je uit op iets meer dan 300 ton CO2-uitstoot. Dat is een besparing van 0.00025% op het totale verbruik van Tata.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Eelco Storm op 15 August 2025, 20:11:04
Stikstof, niet koolstofdioxide.

Jup, mijn fout. Ik zit letterlijk en figuurlijk te slapen.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: hmmglaser op 15 August 2025, 20:30:09
Denk even na. Dit is niet de schuld van milieuregels. Dit is de schuld van een bedrijf dat aan greenwashing doet. Een symbolisch stukje uitstoot schrappen onder de noemer 'vergroening' terwijl de echte verontreinigende, ziekmakende uitstoot niet wezenlijk wordt aangepakt.

Dat jij nu over doorgeslagen milieuregels begint te miepen is precies wat deze afleiding tot doel heeft.
Helaas maar dit is echt 100% het gevolg van milieuregels die in Brussel zijn verzonnen zonder na te denken over de gevolgen!
Als ze dit door zetten komt er in de toekomst ook een einde aan alle stoomtreinritten!
Aleen diesel zou dan nog kunnen met een biodiesel/waterstof hybride brandstof!
Prima dat ze wat doen tegen fijnstof een zware metalen uitstoot, maar ze moeten stoppen met de hetze tegen CO2 en stikstof!
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Sander Fondse op 16 August 2025, 07:35:31
Sorry voor mijn politiek:
[RANT aan]
Deze regels zijn verzonnen, niet door Brussel, maar door ons ruim 30 jaar geleden. Vervolgens hebben we zelf elke keer een regering gekozen van partijen die het er niet mee eens waren, waardoor we niks deden. De regels zelf bleven staan, want ze corrigeren of opheffen konden we zelf ook niet door incompetente regeringen. Vervolgens dringen WIJ (NL) aan bij Brussel om de regels in heel Europa in te voeren, omdat wij anders het nette schooljongentje zijn. Na veel gekrakeel wordt dit gedaan - zonder meetplicht. Alsnog blijven wij de enige. Totdat opeens ook meten verplicht wordt en ja, nu zitten we ermee.

En alsjeblieft, noem het beestje wat het is - nitraten en ammonia - GEEN stikstof. Dat laatste is 80 procent van onze atmosfeer.
[RANT uit]

Op het onderwerp: Het is wel degelijk 'greenwashing'. Een gebaar dat ze iets willen doen aan het milieu. Feit is, wat ze ook doen NU, ze zitten met bijna 100 jaar aan vervuiling in de grond die nog decennia zal blijven rondwaaien elke keer dat de grond wordt verstoord. Met de mentaliteit van de Hoogovens zou ook al het dieselverkeer in Nederland (laat staan benzine) moeten worden stilgelegd.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: 741230 op 16 August 2025, 08:51:34
De politieke discussie sla ik even over. Als ik het artikel lees is het meer een papieren kwestie? Dat HSIJ geen onderdeel van Tata mag zijn i.v.m. emissie regelgeving? Enne diene Tom stond al even bij Mariembourg-Treignes?  In de bruikleen?
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Huup op 16 August 2025, 09:55:58
Verzonnen maatregelen? Maatregelen tegen vervuiling zijn verzonnen? Echt? De hele milieuproblematiek is onzin zelfs misschien?
Het is geen wonder dat de idiotie met de dag groter wordt.
Eelco, je hebt gelijk. Het stoppen van die stomer bij Tata is puur symbolische witwasserij van een van de meest vervuilende en milieuwetten overtredende industrien van ons land. Het bedrijf heeft zowel provincie als rijk in zn zak.

Maar heren, blijf vooral op partijen stemmen als vvd, bbb en pvv. Het is immers beter om XR tot terroristische organisatie te verklaren wegens het zitten op een stukje dorpssnelweg dan Tata te houden aan de regels.

Groet,
Huup, blaast even stoom af
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: MOVisser op 16 August 2025, 10:38:35
Huup,
is dat witte of zwarte rook stoom?

Ronald Visser
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Luit op 16 August 2025, 10:51:13
Heer Huup BIS BIS.
Dit is in ieder geval het resultaat van meer dan 50 jaar wegkijken door alle politieke bewegingen.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Huup op 16 August 2025, 10:54:49
Huup,
is dat witte of zwarte rook stoom?

Ronald Visser
Vooral heet     
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Eelco Storm op 16 August 2025, 12:08:02
Helaas maar dit is echt 100% het gevolg van milieuregels die in Brussel zijn verzonnen zonder na te denken over de gevolgen!
Als ze dit door zetten komt er in de toekomst ook een einde aan alle stoomtreinritten!

Die twee zinnen zijn in tegenspraak. In de eerste zin zeg je dat de HSIJ moet stoppen vanwege regelgeving vanuit Brussel.
In zin twee zeg je dat het nog niet zover is, maar dat het (volgens jou) zover gaat komen dat alle stoomtreinritten niet meer kunnen.

Als dat iets is wat pas in de toekomst gaat gebeuren, waarom is de HSIJ dan nu al het haasje? Waarom zijn al die andere stoomclubs dan nog niet gestopt?

De enige reden dat HSIJ moet stoppen op het terrein van Corus (de locs rijden ondertussen vrolijk tuffend op andere plekken, zonder bezwaar) is dat, zoals ik de hele tijd al zeg, Corus even makkelijk wil scoren door onder de vlag van vergroening een nauwelijks aan de totale uitstoot van het bedrijf toevoegende stoomclub, de nek om te draaien.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: henk op 16 August 2025, 12:15:26
Er staat me overigens bij dat Tata al eerder van het treintje afwilde.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rick op 16 August 2025, 12:46:43
Mij ook maar daarover is niets te vinden, de nieuwe berichten overspoelen de resultaten. Volgens mij werd er daarna alsnog steun toegezegd aan de stoomclub. De laatste ritten waren trouwens in 2019, de besparing is dus eigenlijk 0.

Enne diene Tom stond al even bij Mariembourg-Treignes?  In de bruikleen?
Klopt en Bonne rijdt bij de ZLSM heen en weer. Het vertrek van Bonne bij Tata op 17-01-2023:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20230117-161728-68a0614eb5b2f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20230117-161728-68a0614eb5b2f.jpg)

Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 August 2025, 12:48:23
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de rijtuigstam, de vierassige Umbauwagens. Hopelijk wordt de stam overgenomen door een andere organisatie inclusief de unieke generatorwagen.
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: 741230 op 16 August 2025, 14:11:37
Het komt vast goed.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0164-68a07549273cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0164-68a07549273cc.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0178-68a07549e6ae7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0178-68a07549e6ae7.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0155-68a0754c54529.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/DSC-0155-68a0754c54529.jpg)

Tom en Bonne zijn in goede handen.


Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: R1954 op 16 August 2025, 14:43:06
Mooi slot van dit draadje.
 ;)
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rick op 18 August 2025, 07:20:47
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de rijtuigstam, de vierassige Umbauwagens. Hopelijk wordt de stam overgenomen door een andere organisatie inclusief de unieke generatorwagen.
En de rest van het materiaal natuurlijk: http://www.nmld.nl/nl/collectie/23
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Eelco Storm op 18 August 2025, 07:54:31
Dan wil ik die 4700-tender wel in mijn tuin  (y)
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rob Ellerman op 18 August 2025, 09:59:48
Benieuwd hoe je vrouw daar op zou reageren…. ;D
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Eelco Storm op 18 August 2025, 10:14:32
Verrassend positief  (y)
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: Rob Ellerman op 18 August 2025, 10:39:45
Geef even een seintje als je hebt, ben wel benieuwd… ;)
Titel: Re: Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
Bericht door: dh3201 op 18 August 2025, 11:07:18
Die twee zinnen zijn in tegenspraak. In de eerste zin zeg je dat de HSIJ moet stoppen vanwege regelgeving vanuit Brussel.
In zin twee zeg je dat het nog niet zover is, maar dat het (volgens jou) zover gaat komen dat alle stoomtreinritten niet meer kunnen.

Als dat iets is wat pas in de toekomst gaat gebeuren, waarom is de HSIJ dan nu al het haasje? Waarom zijn al die andere stoomclubs dan nog niet gestopt?
Omdat die andere stoomclubs niet in de buurt van greenwashers rijden?  ::) :angel: