BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Lobomotion69 op 16 June 2025, 16:31:49

Titel: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 16 June 2025, 16:31:49
Hallo mede forummers. Helaas heb ik een klein probleempje waar ik niet echt de vinger achter krijg. En daar zou ik graag wat hulp en advies buj hebben,
Soms, en dan bedoel ik echt soms, heb ik een kortsluiting in de baanspanning. Ikheb de oorzaak van het probleem terug kunnen brengen toe één wisselstraat. Hierin liggen electrofrog wissels en insulfrog wissels door elkaar. Iets wat het overzicht niet echt ten goede komt maar het moet gewoon kunnen werken. De legenda bij het plaatje;
Groen vierkantje = Electrofrog wissel.
Blauwe driehoek = isolator in de rode railstaaf (plus).
Rood cirkeltje      = isolator in beide railstaven.
MCSxx                = meldsectie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wisselstraat-Oost-68502a66da150.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wisselstraat-Oost-68502a66da150.jpg)

Kun je aan de hand van deze gegevens eventuele fouten aanwijzen? Bij voorbaat hartelijk dank.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: bask185 op 16 June 2025, 16:46:40
Het hangt er van af hoe je de elektrofrogs polariseert of niet. Als je externe polarisatie toepast dmv een of een setje relais bijvoorbeeld, worden die een beetje hot potatoe. Want als je decoder of ander aanstuur apparatus iets verkeerds doet, dan kan de desbtreffende elektrofrog wissel sluiting veroorzaken zonder een aanwezige trein.

ovb externe polarisatie: Ik zou zelf bij alle elektrofrogs de puntstukken lostrekken, spanning inschakelen. En dan 1 voor 1 weer aansluiten, todat je de f*cker vindt.

Het is niet helemaal duidelijk of je bij alle elektrofrogs de isolaties goed heb zitten

Mvg,

Bas
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 June 2025, 17:06:34
Electtrofrogs moeten in beide spoorstaven achter het puntstuk een isolatie hebben. Bij de wissels linksonder en rechtsboven zie ik die niet.

Wanneer treedt de kortsluiting op? Is dat als er een trein overheen rijdt, of staat het daar los van?
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 16 June 2025, 18:15:46
Kortsluiting ontstaat ook wanneer er geen trein in de buurt is. Dus wanneer ik bij de oranje cirkel 1 de onderste railstaaf van het bovenste spoor isoleer en; bij de oranje cirkel 2 de bovenste railstaaf van het onderste spoor isoleren. dan zou het goed moeten zijn.

Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wisselstraat-Oost-6850423265556.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wisselstraat-Oost-6850423265556.jpg)

De polarisatie wordt verwezenlijkt met een relais met één omschakelcontact.

Heel vee dank voor de reacties. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en dan is een duwtje in de goede richting heel welkom.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Tjalling op 16 June 2025, 18:45:32
Het hangt er van af hoe je de elektrofrogs polariseert of niet. Als je externe polarisatie toepast dmv een of een setje relais bijvoorbeeld, worden die een beetje hot potatoe. Want als je decoder of ander aanstuur apparatus iets verkeerds doet, dan kan de desbtreffende elektrofrog wissel sluiting veroorzaken zonder een aanwezige trein.

ovb externe polarisatie: Ik zou zelf bij alle elektrofrogs de puntstukken lostrekken, spanning inschakelen. En dan 1 voor 1 weer aansluiten, todat je de f*cker vindt.

Het is niet helemaal duidelijk of je bij alle elektrofrogs de isolaties goed heb zitten

Mvg,

Bas

Dit heeft niets met de noodzaak om te isoleren te maken.
Het hele deel waar het puntstuk in zit, veranderd van polariteit zodra een electrofrog omgezet wordt. Na ieder puntstuk isoleren is meestal noodzakelijk, in de praktijk kun je je het beste aanwennen dat altijd te doen. Dan weet je ook zeker waar de rij spanning op de sporen ba het wissel vandaan komt.

Groet,
Tjalling
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 June 2025, 21:37:22
Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?
Ik neem aan dat je met DKW een Peco double slip bedoelt? Als die ook een gepolariseerd puntstuk heeft, dan moeten daar ook isolaties achter.
De algemene regel is wat Tjalling ook al zegt: beide spoorstaven die uit het puntstuk komen moeten geïsoleerd worden. Waar een doorgaande staaf aansluit op een doorgaande staaf is het niet nodig.

Citaat
De polarisatie wordt verwezenlijkt met een relais met één omschakelcontact.
Daar zou het probleem ook in kunnen zitten. Het wissel zelf schakelt nl. ook om via het contact wat de tong maakt tegen de doorgaande spoorstaaf. Als dat tongcontact niet gelijk loopt met het contact van het relais, dan krijgt het puntstuk even twee polariteiten tegelijk en dat heet kortsluiting.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 17 June 2025, 02:51:24
Ik neem aan dat je met DKW een Peco double slip bedoelt? Als die ook een gepolariseerd puntstuk heeft, dan moeten daar ook isolaties achter.
De algemene regel is wat Tjalling ook al zegt: beide spoorstaven die uit het puntstuk komen moeten geïsoleerd worden. Waar een doorgaande staaf aansluit op een doorgaande staaf is het niet nodig.
Daar zou het probleem ook in kunnen zitten. Het wissel zelf schakelt nl. ook om via het contact wat de tong maakt tegen de doorgaande spoorstaaf. Als dat tongcontact niet gelijk loopt met het contact van het relais, dan krijgt het puntstuk even twee polariteiten tegelijk en dat heet kortsluiting.
Zowel de DKW (double slip) linksonder als de EKW (single slip) rechtsboven zijn Peco streamline producten met insulfrogs. Ergo daar hoeven geen isolaties te worden aangebracht. Toch?

Ja, dat is bekend. Echter, meen ik, niet van toepassing. De wissels worden omgezet met servo's die aangestuurd worden met DCCNext. De software in de DCCNext zorgt ervoor dat het relais wordt bekrachtigd/afvalt halverwege de omzetbeweging. Dan kunnen de tongen nooit sluiting maken met de doorgaande railstaaf. Je moet er alleen voor zorgen dat het relais in de juiste stand de juiste polarisering krijgt. Dat wordt getest tijdens het aansluiten.

Zou je aub deze vraag nog willen beantwoorden:
Kun je dan ook in cirkel 3 beide isolaties weglaten en in cirkel 4 de isolatie in de onderste spoorstaaf (massa) die op het DKW aansluit weglaten?
Alvasy bedankt.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: bask185 op 17 June 2025, 08:26:20
Citaat
Dan kunnen de tongen nooit sluiting maken met de doorgaande railstaaf
Elektrofrogs met 1 relais aansturen is hot potatoe. Ik heb dit thuis ooit gedaan maar met 1 wissel bleef het zeuren en dat kwam door de mechanica. Om die reden zou ik zelf servo's icm elektrofrogs altijd voorzien van of 2 relais of een setje mechanische schakelaars om de polarisatie te realiseren.

Citaat
Dit heeft niets met de noodzaak om te isoleren te maken.
@Tjalling Ik snap niet wat je me probeert te vertellen  ???

Bas
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 17 June 2025, 13:02:32
Bedoel je nu potato of pota toe?  ;D
Maar we dwalen een klein beetje af. Welke mechanica zou daar roet in het eten moeten strooien?  Wisseltongen zitten over het algemeen, zonder al te veel speling, goed vast aan de stelbalk. Ik zou niet weten welke mechanica daar verkeerd gaat doen. Kun je dat misschien even nader toelichten. Dergelijk losse ongegronde kreten ben ik niet zo van gecharmeerd. Dat laten we aan een bepaalde oranje Amerikaan over.  8)

Graag had ik nog een antwoord op mijn laatste vraag.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 June 2025, 15:56:43
Cirkel 3: ja, die kun je weglaten

cirkel 4: die kun je ook weglaten, en ook de bovenste isolatie, in de doorgaande staaf.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 17 June 2025, 17:39:57
Klaas, hartelijk dank voor je reactie. Daar kunnen we mee verder.

Citaat
en ook de bovenste isolatie, in de doorgaande staaf.
Nee, die niet want die is nodig voor de meldsectie.

Dan zou het zo goed moeten zijn. Alle railstaven die van de (electro)frog afkomen zijn geïsoleerd, evenals alle meldsecties.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wisselstraat-Oost-68518bac88f61.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Wisselstraat-Oost-68518bac88f61.jpg)

We gaan het meemaken.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: bask185 op 17 June 2025, 17:54:33
Citaat
Dergelijk losse ongegronde kreten ben ik niet zo van gecharmeerd.
Ik ben niet gecharmeerd van beidehandjes die niet snappen wat ze met hun wissels moeten aanmoeten, vervolgens dit soort draadjes openen en zich dan ook nog eens passief aggressief opstellen naar mensen die je proberen te helpen, maar je hoort mij toch niet klagen?

Daarbij, je bijt nu erg vast dat je een isolatie over het hoofd heb gezien. Dat kan zo zijn. Maar heb je nu ook al de punstukken al eens losgetrokken, zoals ik je adviseerde? Dit is de snelste manier om op te zoeken waar de fout zit. En of de fout uberhaupt wel in de wissels ligt.

Citaat
Welke mechanica zou daar roet in het eten moeten strooien?
Als je een electrofrog wissel polariseert met 1 enkel relais dan is het polariseren prima mogelijk en sommigen doen dit met succes maar het is ook kritisch. Ik deed zelf ijzerdraad tussen servo en wisseltongen gebruiken, en de wissel zat niet recht boven het gat. Dat relais ging wel precies halverwege de servo slag. Alleen de tongen konden soms nog net wel, net niet aanliggen tijdens het ompolen waardoor er kortsluiting ontstond. Het is simpewelweg veiliger om dubbele relais polarisatie toe te passen.

Maar ook dan heb je nog risico dat je decoder zou kunnen falen. Natuurlijk een kleine kans dat dat gebeurt, maar nu moet je dit scenario voorstellen: Op een dag doet je DCCnext zijn werk niet meer goed. Het gevolg is dat je kortsluiting heb. En je weet niet waar...  eigenlijk precies zoals je nu ook heb. Je snapt dat dit simpwel vervelend zou zijn toch? Jij weet nog steeds niet wat is, misschien dat je een van je decoders niet goed ingesteld is? Misschien ligt er nog een schroevendraaier op je spoor?

Als je wilt voorkomen dat een elektrofrog wissel nooit en tenimmer kortsluiting veroorzaakt kan je maatregelen nemen.
- Gebruik geen externe polarisatie en laat het veertje er in zitten die de tongen tegen de rails aandrukt.
- Bouw de wissel om naar unifrog
- Gebruik geen relais maar mechanische schakelaars voor het polariseren. Mensen hebben tal van 3D geprinte beugels voor servos en microswitches online staan.

Maar eh, Succes verder, ik heb nog wat werk te doen aan een zwarte lijst ergens   8)
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Albert de Heer op 17 June 2025, 23:08:36
Ik zou als eerste de engelse wissels als verdacht beschouwen.

Als er al kortsluiting ontstaat als er geen trein in de buurt is, dan ga je toch gewoon de wissels stuk voor stuk omzetten tot die kortsluiting zich voor doet?
Als dat niet helpt kun je ook nog meten of er op ieder puntstuk wel de juiste spanning staat in iedere wisselstand. Gewoon met de multimeter op wisselspanning-stand (ik neem dat je digitaal rijdt). Als het wissel niet altijd kortsluiting veroorzaakt maar wel verkeerd schakelt heb je deze op deze manier ook zo gevonden.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 18 June 2025, 02:57:06
Heb het euvel gisteravond gevonden maar had geen goesting meer om het hier te melden. Sorry.
Een van de polarisatie relais is defect en schakelt niet om met het wissel. Ga deze vandaag vervangen. En dan maar hopen dat het euvel verholpen is.

Wordt vervolgd.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 18 June 2025, 12:42:54
Alle isolaties zitten nu op de juiste plaats en ik meet geen kortsluiting. Dus gaan met die banaan, oh nee, V200. Drie meter lang geen probleem en toen hopla, out of the blue zonder aanwijsbare reden. KORTsluiting! Schiet mij maar lek, En wat ik ook doe het persisteert. Morgen weer verder zoeken. Bedacht me vanmiddag nog dat het probleem is ontstaan nadat ik de UPS er weer tussen heb gehangen. Kan geen enkele reden bedenken waarom dat ding een sluiting zou kunnen veroorzaken. Maar niet geschoten is altijd mis en baat het niet dan schaadt het ook niet.
En oh ja. wanneer alles is uitgeschakeld meet ik met de multimeter nog steeds 1,5 tot 2V RMS op de baan. Rara
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Eric B op 18 June 2025, 15:05:29
Dat laatste is heel eenvoudig uit te leggen, een Digitale VoltMeter is, mede door zijn hoge inwendige weerstand, uiterst gevoelig.
Rondom je baan zijn voldoende elektromagnetische velden aanwezig om een voor jou DVM meetbare spanning in de antenne die de rails vormen te induceren.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 June 2025, 15:16:28
Zet maar eens een loc op dat stukje spoor waar je meet. Dan zie je de spanning in elkaar zakken.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 05 July 2025, 15:57:49
Nou ik ben er definitief uit ofwel heb het probleem gevonden en (bijna) opgelost. Wat was er nu aan de hand? Toen ik met deze baan begon en besloot er DCCNext in te hangen heb ik een partij relais gekocht. 5 Volt modellen de volgende partij waren 12 Volt modellen, Die werken voorbeeldig maar dat kan van de 5 Volt niet gezegd worden.
Bij het opstarten staan alle wissels in rechtdoor stand en zijn alle relais in rust. Wordt een wissel op afbuigen geschakeld dan wordt het relais bekrachtigd. Zover zo goed. Nu het wissel weer terug op rechtdoor zetten dan moet het relais weer afvallen en volgens de led indicatie op het relais gebeurt dat ook. Maar niet echt. De contacten blijven kleven en er valt dus niets af. En zo krijg je dus kortsluiting waar je geen erg in hebt. Je zoekt je de pestpokken naar een dergelijke storing.
Nu dus alle 5 Volt relais aan het vervangen door 12 Volt versies en die schakelen wel betrouwbaar.
Weer een probleem minder.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 July 2025, 17:17:24
Nou ben ik wel nieuwsgierig hoe je 5V relais en 12V relais door elkaar gebruikt. Welke voedingsspanning gebruik je daar dan voor?
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 05 July 2025, 18:34:32
Voor een 5 Volt relais gebruik je dezelfde spanning waarmee de DCCNext schakelt, 5 Volt dus. De 12 Volt relais schakelen met een 12 Volt voedingsspanning  waarbij de 5 Volt triggerspanning van de DCCNext dmv een optocoupler wordt omgezet naar 12V.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 July 2025, 20:31:44
Duidelijk. Maar wel vreemd dat de 5V exemplaren vastbakken en de 12V niet. Zijn ze wel van hetzelfde type, afgezien van de spoelspanning?
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 06 July 2025, 12:52:43
Of dat hetzelfde type is weet ik niet, ze zien er redelijk hetzelfde uit maar wel van een andere fabrikant. Heb er voor alle duidelijkheid een foto van gemaakt. Dan kun je de verschillen zelf zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250706-085512-656-1620255471-686a54d39e5b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250706-085512-656-1620255471-686a54d39e5b0.jpg)

Links het 5Volt relais, enkelvoudig. Rechts het 12 Volt relais, daar zitten er twee van op een PCB maar dat maakt voor de werking niet uit.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 July 2025, 13:42:37
Het merk is verschillend, maar ze zien er wel erg hetzelfde uit. Zou dus zo maar kunnen dat ze uit dezelfde fabriek komen.
Van het opgegeven schakelvermogen moet je geen al te hoge verwachtingen hebben. Ik geloof niet dat zo'n klein relais 10A kan schakelen, maar dat hoeft in jouw geval ook niet.
Het bijzondere is dat je de puntstukken er mee schakelt, en dat gebeurt toch altijd in stroomloze toestand. Daar zouden de contacten helemaal niet van kunnen vastbakken.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 07 July 2025, 01:55:34
Het is ook niet zo dat de contacten vastbakken, het relais valt gewoon niet af. De uitgangspoort van een Arduino schakelt tussen hoog en laag waarbij hoog circa 4,2 Volt is en laag volgens mijn metingen circa 1 Volt is. Die 1 Volt is net niet laag genoeg om het relais te doen afvallen. Wanneer ik de voedingsdraad los trek hoor je het relais met een duidelijke klik afvallen. De hysterese van het geval is te groot.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 July 2025, 08:56:29
Zo had ik het nog niet begrepen. Het ligt dus niet aan het relais, maar aan de manier van aansturen.
Ik weet te weinig van Arduino's om te kunnen vertellen wat daar aan te doen is.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 07 July 2025, 14:44:48
Dat ben ik niet met je eens. Het relais hoort onder de 2 Volt af te vallen maar doet dat dus niet.
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn de poort, met behulp van een weerstand, verder naar nul te trekken. Daar ga ik nog wel eens mee experimenteren maar voor nu vind ik het zo wel goed. We gaan weer verder met baan bouwen, daar is nog genoeg te doen.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Nico Hoogerwerf op 07 July 2025, 15:15:39
En oh ja. wanneer alles is uitgeschakeld meet ik met de multimeter nog steeds 1,5 tot 2V RMS op de baan. Rara

... dan heb je waarschijnlijk toch een lekstroom (bron) die dit veroorzaakt. Verbinding tussen circuits. Verbinding tussen spanningsbronnen.
Advies: echt goed nagaan waar op je baan spanning vandaan kan komen. Daarna een voor een de bronnen uitschakelen cq. loskoppelen van je baan totdat de 1,5V weg is...

Succes in het speuren,
Nico
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 July 2025, 15:47:08
Dat ben ik niet met je eens. Het relais hoort onder de 2 Volt af te vallen maar doet dat dus niet.
Het relais hoort inderdaad af te vallen, maar er is meer aan de hand. Het relais wordt niet rechtstreeks uit de Arduino aangestuurd, maar op de relay module zit er nog een transistor tussen. Op meerdere plekken vind ik dit schema:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Single-Channel-Relay-Module-Circuit-Diagram-686bce6585ea5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Single-Channel-Relay-Module-Circuit-Diagram-686bce6585ea5.jpg)
De transistor blijft geleiden als de spanning tot 1V is gedaald, en zelfs bij 0,6V nog.
Daar zit het probleem. Je zou kunnen proberen om in de inputdraad een diode op te nemen. Dat verhoogt de totale drempelspanning waardoor de transistor misschien wel dicht gaat.

Ik heb wel een bedenking bij dit schema. De weerstand voor de basis is 1k. Dat mag best een stuk meer zijn, b.v. 10k.

Dat de 12V module wel goed afschakelt, komt door de opto-coupler. Die heeft minstens 1,2V nodig om te gaan geleiden.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 08 July 2025, 03:02:48
Dit ben ik in grote lijnen wel met je eens. Mijn idee was om er een extra weerstand in op te nemen om de basis verder naar bul te trekken (zie aangepast schema). De vraag is dan echter of het relais wel op wil komen. Dat zal getest moeten worden waarbij de weerstandswaarden gevarieerd kunnen worden voor een goed resultaat.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Relais-modul-686c6de45a22b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Relais-modul-686c6de45a22b.png)

Dat zal ik binnenkort eens gaan doen waarbij ook jouw suggestie van de diode getest kan worden.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 July 2025, 08:54:20
Wat je nu tekent is op zich een goed idee. Maar die 1k tussen basis en GND is te klein. Als er op de input 5V komt, blijft er op de basis nauwelijks 0,5V over en daar gaat de transistor niet goed genoeg van open. Je kunt die weerstand beter 2k2 maken.
Ik had ook aan deze oplossing gedacht, maar dat wilde ik niet adviseren. Je moet dan op dat printje in smd gaan rommelen en ik weet niet of je dat ziet zitten.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Albert de Heer op 11 July 2025, 08:36:21
Het relais hoort inderdaad af te vallen, maar er is meer aan de hand. Het relais wordt niet rechtstreeks uit de Arduino aangestuurd, maar op de relay module zit er nog een transistor tussen. Op meerdere plekken vind ik dit schema:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Single-Channel-Relay-Module-Circuit-Diagram-686bce6585ea5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Single-Channel-Relay-Module-Circuit-Diagram-686bce6585ea5.jpg)
De transistor blijft geleiden als de spanning tot 1V is gedaald, en zelfs bij 0,6V nog.
Daar zit het probleem. Je zou kunnen proberen om in de inputdraad een diode op te nemen. Dat verhoogt de totale drempelspanning waardoor de transistor misschien wel dicht gaat.

Ik heb wel een bedenking bij dit schema. De weerstand voor de basis is 1k. Dat mag best een stuk meer zijn, b.v. 10k.

Dat de 12V module wel goed afschakelt, komt door de opto-coupler. Die heeft minstens 1,2V nodig om te gaan geleiden.

Volgens mij is dit schema niet correct, op de printen zit een optocoupler, die zie ik in je schema niet terug.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 July 2025, 09:48:00
Albert, dit schema is wel correct. Zoek maar eens naar relay module arduino, dan zal je aan de plaatjes zien dat niet al die modules een opto hebben.
Bij de 5V versie ontbreekt de opto. Omdat de voeding en de sturing hetzelfde spanningsniveau hebben is de opto niet nodig.
Het probleem zit kennelijk in het stuursignaal uit de Arduino, dat gaat niet laag genoeg om de transistor dicht te krijgen.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Albert de Heer op 11 July 2025, 12:51:58
Ik hier 2 stuks 5 volt versies op mijn bureau liggen, een 2 voudige en een 6 voudige. Die hebben beide optocouplers. Blijkbaar zijn er 2 versies voor 5 Volt, met en zonder optocoupler.

Op de foto van Locomotion69 kan ik bij de linker niet zien of daar een optocoupler op zit, (die kan nog tussen de rode en de groene led zitten). Ik moet ook nog zo'n enkele hebben ergens maar kon m zo snel niet vinden. Zal zo nog even zoeken,.....
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Albert de Heer op 11 July 2025, 13:00:56
Gevonden.  :)

De versie met 1 relais is volgens je schema (dus zonder optocoupler), de 2- of meervoudige hebben bij de (mijn) 5 volt versie allemaal een optocoupler. 

Om terug te gaan naar de originele vraagstelling : als je jouw enkele-relais-unit vervangt voor een print met meerdere relais is je probleem waarschijnlijk opgelost zonder dat je aan de SMD's hoeft te solderen.
Titel: Re: Intermittende kortsluiting
Bericht door: Lobomotion69 op 12 July 2025, 03:25:10
Albert je bent helemaal correct maar iets te laat. Inmiddels heb ik alle 5V relais vervangen door 12 Volt relais en dat werkt uitstekend. Ben nog niet helemaal klaar met de vervangingen, het zijn veertig stuks, gaat bij mij tegenwoordig niet meer zo heel snel. Maar als eerste heb ik alles in de vaste route vervangen zodat daar weer gereden kan worden. En dat gaat nu probleemloos.
Het grote voordeel van 12 Volt relais is dat deze minder stroom verbruiken dan de 5 Volt modellen. Dat ontlast de voeding ook een beetje.