BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ruudns op 25 May 2025, 12:21:48
-
Sinds ik mijn YD7001 en 3 digikeijs boosters heb vervangen door de YD7010 en twee YD7403 boosters stopt de trein op de booster overgang met een kortsluitmelding in Koploper.
De schakeling was voorheen, dat de baan gevoed werd door de 3 digikeijs boosters en de YD7001 (de omgebouwde DR5000) alleen de DCC verzorgde. Als handregelaar zijn er 2x multimaus aanwezig. Daarbij had ik geen last van het stoppen op de boosterovergangen.
In de nieuwe situatie voed ook de YD7010 een deel van de baan die uit 3 secties bestaat. De 2 YD7403 voeden de overige 2 secties.
De roco 1200 (6assen) hebben er iets minder last van dan de piko 2200 (4 assen). De bezetmelders zijn YD6016LN-CS en er is met aansluiten ervan rekening gehouden dat ze zijn opgedeeld per sectie.
Zowel bij handmatig rijden met de multimaus als rijden met Koploper geeft hetzelfde probleem. Ik vermoed dus dat het instellingen zijn in Koploper en/of de YD7010 centrale die misschien te gevoelig staan.
Waar moet ik het zoeken?
-
Ruud, de uitgang van de centrale en deze van de booster staan in tegenfaze .
je kan meteen een test doen door de draden van de booster uitgang om te keren.
je kan dit ook bij de booster instellen,
maar je hoeft je geen zorgen te maken.
guy
-
:-\ Dat zou ik vreemd vinden. Ik gebruik nl zwart en rood naar de ringleidingen en die zitten bij alle 3 op de zelfde klemmen. Zou ook betekenen dat de onderbrekingen voor de melders in de verkeerde railstaaf terecht komen toch??
Is dat dan zichtbaar op de centrale of één van de boosters dmv een led of zo?
-
Als de boosters allemaal hetzelfde zijn aangesloten, dan kan het zijn dat de centrale verkeerdom gepoold is.
Meet eens de spanning tussen de spoorstaven aan weerszijden van de isolatie.
-
Digitale meter op AC:
15,85V
17V
15,85V
-
Tussen welke punten meet je dan?
ik bedoel dat je moet meten op dezelfde spoorstaaf, maar aan weerskanten van de isolatie.
-
Dit is gemeten tussen beide tegenoverliggende spoorstaven.
De voedingen zijn Meanwell en alle drie gelijk. Op zich toch al vreemd dat er verschil is dan?
-
Als alles goed gepoold staat moet je over een spoorstaafisolatie 0 volt meten, of in ieder geval heel weinig.
Zit er niet toevallig een keerlus in de baan?
-
Ja er inderdaad zit een Digikeijs keerlus in. Ben straks weg en zal die vanavond eens losmaken.
-
Toch niet toevallig een boosterkring, waarin de keerlus direct aansluit op een andere boosterkring ?
In het onderstaande was dat ook het geval, is (helaas) verder geen reactie op gevolgd.
Dit probleem klinkt als soortgelijk.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114428.0
-
Nee, die zit rechts op niveau 1 en wordt alleen gebruikt om een trein om te kunnen draaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koploper-683372c2bdf8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koploper-683372c2bdf8b.jpg)
De dikke blauwe zijn de booster scheidingen. Grofweg niveau 1 schaduwstation, niveau 2 schaduwstation en niveau 3 de bovenrijtafel.
-
Hey Ruud.
ben ook net thuis. en kijk toch even op het forum.
je vindt mijn antwoord vreemd, je gebruikt zwart en rood naar de ringleiding .
maar mag ik je er toch op wijzen, dat een booster output wisselspanning is en dat de uitgangen van alle booster-outputs in faze moeten zijn,
en daar reken je ook de booster-output van de centrale bij.
als bij een overgang naar een ander booster-circuit de respectievelijke uitgangen in tegen faze staan, heb je een kortsluiting als de loc daar over rijdt
rijdt hij daar snel over krijgt de loc een dipje, de booster slaat niet uit omdat daar een vertraging op zit.
rijdt hij daar traag over ,gaan de boosters in safe mode. en de loc stopt
wat de melders daar mee te maken hebben , joost mag het weten.
dus bij de eerste overgang waar het zich voordoet ,bij deze booster de draden omkeren, en zo naar de volgende.
Bij YaMoRC kan je dat ook met 1 muisklik oplossen.
10 tallen keren heb ik dit gesimuleerd getest, zonder schade aan de boosters of wat dan ook.
vergeet aub de suggesties met de multimeter.
vr gr
guy
-
Wat wordt in het kader van een digitale spanning bedoeld met tegenfase?
Hebben jullie het niet over hetzelfde? Namelijk het vermoeden dat de versterker in de centrale anders gepoold is aangesloten dan de boosters? Dat kan je vaststellen zoals Klaas heeft omschreven.
Volgens mij zijn op het forum eerder ook wel dergelijke problemen gemeld als de spanningsverschillen tussen boosters te groot zijn.
-
vergeet aub de suggesties met de multimeter.
Wat is daar mis mee?
-
Nee, die zit rechts op niveau 1 en wordt alleen gebruikt om een trein om te kunnen draaien.
Duidelijk, en dat zou geen invloed mogen hebben. Misschien toch het verschil tussen 15,85 V en 17 V ? Dit zijn je met de multimeter gemeten waarden, maar zijn in werkelijkheid iets hoger. Dus ook het verschil in spanning is wat groter.
Wat ik wel vreemd vind zijn de rijrichtings pijlen, met name de dubbele pijlen op het station en het aangrenzende baanvak 91.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koploper-683372c2bdf8bBEW-683414ca63fb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koploper-683372c2bdf8bBEW-683414ca63fb1.jpg)
Volg je die baan, dan kom je later alleen maar éénrichtings pijlen tegen, baanvak 73 of baanvak 6. ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koploper-683372c2bdf8b-683414d95978f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koploper-683372c2bdf8b-683414d95978f.jpg)
Als ik je baan dan beschouw als overal enkelspoor met aangegeven rijrichting zie ik ook de functie van de keerlus niet. Tenzij om vanaf het nabij gelegen schaduwstation een treinstel over de keerlus om te draaien.
-
Er ligt een pendel station ;).
Keerlus is idd voor het eventueel keren van een trein.
-
Volgens mij kloppen de boosterkringen niet meer in de nieuwe situatie. Kan het voorkomen dat twee boosters op een kring zitten?
Rob
-
Nee, twee oude boosters zijn vervangen door 2 nieuwe. De derde oude is vervangen door de nieuwe centrale (de oude centrale voede géén kring).
-
Draadjes wisselen bij de booster die sluiting maakt, al gedaan......? ;)
-
Hoi Ben,
nee, daar ben ik een beetje huiverig voor. Weet ook niet of dat de oplossing is. Zoals ik al zei, ik gebruik gekleurde draad en die is op alle twee de boosters en op de centrale op de zelfde klemmen aangesloten. Onder de 3 niveaus lopen ringleidingen en ook die hebben dezelfde kleuren. Lijkt erop dat dat overal consequent is door gevoerd. Ik wil straks niets opblazen door het moedwillig anders aan te sluiten als Yamorc voorschrijft toch?
Ik zal vanavond de aansluitingen nogmaals nalopen. Zowel van de boosters als van de drie diode bruggen (op elk niveau zit er nl één).
-
Waarom voer je nu niet de controlemeting uit die Klaas in reactie #3 voorstelt? Dus op één railstaaf aan weerszijden van de boosterscheiding even de AC-spanning meten. Als de boosters in fase staan meet je daar 0 of bijna 0 volt. Als dat niet het geval is, is een booster onjuist gepoold of geeft een verschil in de output van de boosters problemen.
Tom
-
Precies, en als dat niet het probleem is, dan vind ik het spanningsverschil een kandidaat.
Even goed meten met een brugcel, zoals ooit door Klaas beschreven.
https://klaas.beneluxspoor.net/digispan.html (https://klaas.beneluxspoor.net/digispan.html)
Met een brugcel ertussen krijg je een betrouwbare meting in de zin dat de spanningen vergelijkbaar zijn. Ze zijn allemaal pakweg 1,5 volt te laag gemeten.
Is de spanning instelbaar op de centrale?
-
Even iets anders ;) Als ik het goed begrijp was de YD7001 in de oude situatie verantwoordelijk voor het leveren van het DCC signaal. De nieuwe centrale krijgt daarbij nog een nieuwe taak, het fungeren als een booster voor de derde stroomkring. En nu gaat het mis. Kloppen de instellingen in de nieuwe centrale in relatie met de nieuwe taak en de communicatie met de twee andere boosters?
Rob
-
Misschien iets totaal onbenulligs. Als je nu eens de 230V stekker van de voeding van de YD7010 andersom in het stopcontact steekt, dus 180 graden om zijn as gedraaid. Dit is bij soortgelijke issues bij Märklin vaak het advies. Baat het niet, dat schaad in elk geval ook niet.
-
@Tom en Henk: nog geen tijd voor gehad. Vanavond hopelijk wel....
@Rob: precies dat. Nieuwe situatie is alles Yamorc spul. Dat was dan ook de eerste vraag. Zit het ergens in de instellingen?
-
Misschien iets totaal onbenulligs. Als je nu eens de 230V stekker van de voeding van de YD7010 andersom in het stopcontact steekt, dus 180 graden om zijn as gedraaid. Dit is bij soortgelijke issues bij Märklin vaak het advies. Baat het niet, dat schaad in elk geval ook niet.
Niet van toepassing. De YD7010 wordt gevoed met gelijkspanning uit een schakelende voeding. Omdraaien van de stekker zal geen enkel effect hebben.
-
Waarom voer je nu niet de controlemeting uit die Klaas in reactie #3 voorstelt?
Die meting staat zelfs aangegeven in de handleiding van de YD7010. Laatste plaatje. Daar staat aangegeven dat het zo gemeten spanningsverschil maximaal 0,8 V mag zijn.
Dat steunt de gedachte van Henk dat het spanningsverschil het probleem is. De volgende stap is dan uitzoeken waardoor dit verschil ontstaat.
-
Gekke vraag Klaas: mogen er dan loks op het spoor staan of moet alles eraf?
-
Ik denk dat het niet uitmaakt omdat een stilstaande loc maar weinig stroom trekt.
-
Hoi Ben,
Weet ook niet of dat de oplossing is.
Ik ook niet. Maar met praten los je geen problemen op alhoewel dat tegenwoordig de mores is op dit forum. ;D ;D
-
Misschien toch het verschil tussen 15,85 V en 17 V ?
Die meting staat zelfs aangegeven in de handleiding van de YD7010. Laatste plaatje. Daar staat aangegeven dat het zo gemeten spanningsverschil maximaal 0,8 V mag zijn.
-
Eerst mijn bedrading nagelopen. Alles zat goed op de ringleidingen van de drie niveaus.
Nog ff een plaatje van Yamorc erbij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD7010-met-YD7403-6834b680babb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD7010-met-YD7403-6834b680babb5.jpg)
Hierop is duidelijk te zien dat de J en K track uitgangen op de booster en de centrale op de zelfde zijde van de klemmen is aangesloten (y).
Dan dus maar gaan meten. Een Fluke op de AC stand met daartussen de brug gelijkrichter volgens het schema van de website van Klaas (y).
Alle track kabels los gemaakt van de booster en de centrale. Vervolgens twee boosters aangesloten op niveau 1 en 2 en meten over de isolatie lassen van de boosterscheiding. 0.79V en 0.79v.
Vervolgens booster 1 los en de centrale erop...........bingo. Vervolgens de centrale en booster 2........bingo. Het is dus de centrale die het probleem veroorzaakt ???.
Nu de track aansluitingen van de centrale gewisseld...........0.79v en 0.79V (y). ik moet zeggen dat het telkens ff duurt voor de meter tot rust komt. De weerstand overgangen in de klemmen geven ook niet altijd dezelfde waardes. Maar de spanning over beide lassen zijn wel nagenoeg gelijk.
Vervolgens alles weer aangesloten op de 3 niveaus en op de booster overgangen gemeten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-191744-6834b9e41ccae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-191744-6834b9e41ccae.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-191726-6834b9e41cdcc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-191726-6834b9e41cdcc.jpg)
De 2240 laten lopen en géén sluiting meer (y) Probleem opgelost (y).
Blijf ik wel met de vraag zitten waarom de trackuitgangen op de centrale nu verkeerd om zitten ::).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-192002-6834baaee818c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-192002-6834baaee818c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-191823-6834baaee8baa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250526-191823-6834baaee8baa.jpg)
-
Dan dus maar gaan meten. Een Fluke op de AC stand met daartussen de brug gelijkrichter volgens het schema van de website van Klaas (y).
Als je er een gelijkrichter tussen zet is het juist de bedoeling dat je de meter op DC zet.
In de handleiding van de YD7010 zit er geen gelijkrichter tussen. Maar een zwak punt van die handleiding is dat er niet bij staat op welk bereik je de meter moet zetten. Ik neem aan op AC omdat de baanspanning ook een soort wisselspanning is.
Blijf ik wel met de vraag zitten waarom de trackuitgangen op de centrale nu verkeerd om zitten ::).
In de centrale zit ook een booster, maar die is misschien anders opgebouwd. Of er zit ergens een verwisseling in de Loconet B kabels. Hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt.
Misschien kun je Karst Drenth opmerkzaam maken op dit topic. Als er iemand is die dit kan verklaren dan is hij het wel. Alle producten die je gebruikt zijn zijn ontwerp.
-
Dan zal ik morgen nog eens in de DC stand meten Klaas.
Ik neem aan dat Karst het wel gevolgd heeft. Hij volgt denk ik altijd alles als er Yamorc of Digikeijs in de titel staat ;).
-
Ik neem aan dat Karst het wel gevolgd heeft. Hij volgt denk ik altijd alles als er Yamorc of Digikeijs in de titel staat ;).
Yep :) Dat doettie ;)
In de centrale zit ook een booster, maar die is misschien anders opgebouwd.
De "boosters" ( = HBruggen ) zijn exact identiek opgebouwd, zelfs dezelfde printlayout tussen HBrug en blauwe klemmen.
Of er zit ergens een verwisseling in de Loconet B kabels. Hoewel me dat onwaarschijnlijk lijkt.
Maarrr... iddd er zijn gekruisde LocoNet kabels in de handel, die zouden dan de polariteit om kunnen draaien...
[edit] of de LocoNet-Hub draait de polariteit ( pin 1 en 6 ) om.... [/edit]
In de instellingen van de 7403 zit onder TrackOut|Expert een setting om de uitgang om te polen. Maar normaal gesproken zou daar niets aan versteld hoeven worden...
Grtzz,
Karst
-
De loconet kabels zijn zelf gemaakt Karst en uiteraard getest met een kabel tester voor gebruik.
Het loconet verdeelblok van Huub Maaskant zit op de loconet-T. Daarop zitten de Yamorc bezetmelders en de Huub Maaskant Loconet Hub.
Wat betreft de loconet hub van Huub Maaskant, daarop zitten de drie noodstop knoppen. Verder zit er tussen de loconet-B een Huib Maaskant loconet tester met volt/amp meter.
Als ik het zo snel ff zie zijn pin 1 en 6 nergens gewisseld bij Huub:
Loconet Kabels: https://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm
Loconet tester: https://www.floodland.nl/aim/info_locotest_1.htm
Locohub supply M: https://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm
Loconethub 8: https://www.floodland.nl/aim/info_locohub_1.htm
-
(https://live.staticflickr.com/65535/54547750590_f78afbb198_b.jpg)
zoals ik al aangaf, ik kan deze situatie perfect simuleren.
ik heb de opstelling nog even opnieuw gemaakt.
in een vorige post had ik het over , met één muisklik , Karst verwijst naar de instellingen van de 7403 .
nml Track Out klik op Expert , en kijk naar Cut out polariteit die kan je "positief " of Negatief " kiezen. om de output om te polen.
idem voor de track out van de centrale.
bij de 7403 "negatief"
bij de 7010 "Positief"
met respect voor identieke j&K aansluitingen.
stel je zet de trak out van de 7410 negatief, dan crëeer je het fenomeen., idem voor de track out van de 7403
voor de 7010 kan je dit eenvoudig controleren. de 7010 staat bij mij in het netwerk.
voor de 7403 heb je een YD6901 en een YD9100 nodig, alsook een USB isolator, maar waarschijnlijk heb je die spullen wel.
zoals hierboven aangegeven werkt het bij mij perfekt, en kan ik het evenzeer met één muisklik de mist in jagen.
goed om weten, bij de 7001 kan je deze track out instelling niet wijzigen, ik zou opnieuw moeten kijken,maar denk dat die negatief staat.
ik ben dan ook zeker dat dit uw probleem is, vandaar mijn opmerking, vergeet de multimeter om dit fenomeen op te lossen.
uw beschrijving klopt helemaal met dit verschijnsel,
zoals Karst ook aangeeft, de H Bridge circuits zijn identiek. via de wielen ga je de gescheiden railcircuits toch even verbinden en komen de H bridge
output's in kontakt, als dieze spanningen in tegenfaze zitten krijg je een kortsluiting, en afhankelijk van de instellingen en de snelheid waarmee de loc er over rijdt, kan het zijn dat hij na 1 sec verder tuft.
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
guy
-
(y) ook daar zal ik eens naar kijken hoewel ik daar volgens mij niet aan geweest ben.
-
Nu de track aansluitingen van de centrale gewisseld...........
De 2240 laten lopen en géén sluiting meer (y) Probleem opgelost (y).
(y) (y)
-
Even iets anders ;) Als ik het goed begrijp was de YD7001 in de oude situatie verantwoordelijk voor het leveren van het DCC signaal. De nieuwe centrale krijgt daarbij nog een nieuwe taak, het fungeren als een booster voor de derde stroomkring. En nu gaat het mis. Kloppen de instellingen in de nieuwe centrale in relatie met de nieuwe taak en de communicatie met de twee andere boosters?
Rob
(y) (y)
-
@Ben
ik meen mij te herinneren dat ik deze oplossing bij de eerste reactie al heb aangegeven
guy
-
Ja maar wat wil je daar mee zeggen Guy?
-
Ruud, de uitgang van de centrale en deze van de booster staan in tegenfaze .
je kan meteen een test doen door de draden van de booster uitgang om te keren.
je kan dit ook bij de booster instellen,
maar je hoeft je geen zorgen te maken.
guy
Draadjes wisselen bij de booster die sluiting maakt, al gedaan......? ;)
Heel eenvoudig, begrijpend lezen is tegenwoordig een ware kunst.
Rob
-
.
-
Zoals gebruikelijk: de oplossing die het meest voor de hand ligt, en het eenvoudigst is om te testen en om uit te voeren, moet minstens zes keer aangedragen worden. Het is namelijk zo eenvoudig dat bij veel mensen het brein het niet eens registreert. Alleen als je het met ingewikkelde woorden en methoden omschrijft komt het snel binnen, omdat het brein er aandacht aan moet besteden. Houd je het eenvoudig, dan moet je het dus een handvol keren herhalen om onder de aandacht te komen.
Dat heeft niets te maken met begrijpend lezen. Het heeft ook niets te maken met eigenwijsheid. Het is gewoon hoe bij de meeste mensen het brein werkt. Dus: herhalen, herhalen, herhalen, herhalen, ...
-
Vanavond gemeten, Fluk, AC stand zonder diodebrug over beide isolatie stukken. Op alle drie de circuits gelijk (y).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-214429-68362038976d5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-214429-68362038976d5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-214444-68362039517f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-214444-68362039517f3.jpg)
Dan de centrale Track out, Expert, Rails:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-211321-68362038a0ad6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-211321-68362038a0ad6.jpg)
Beide boosters: Negatief
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-215317-6836203983b79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-215317-6836203983b79.jpg)
Dan toch nog eens naar de centrale kijken............. ???
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-220809-68362039f1f57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250527-220809-68362039f1f57.jpg)
Geef mijn portie maar aan fikkie. Op automatisch en Positief aangeven. Is die inderdaad positief, dan zou dat verklaren waarom ik de Track uitgang kabels heb moeten wisselen.
Ik zou denken wissel de kabels om zoals Yamorc aangeeft, zet hem van automatisch af en op Negatief.
Denk dat alleen Karst het zou kunnen verklaren ;).
-
Als je 51 volt meet over deze punten, dan weet je zeker dat er een foutmeting is.
Voordat je een meting gaat doen, bepaal je vooraf wat je verwacht te gaan meten.
In dit geval, OF minder dan 1 Volt, OF (15 a 20) Volt.
Ik vermoed dat je nu tussen 2 punten meet zonder een gemeenschappelijke grond.
Kortom: Niet vooraf te berekenen, dus de meeting is altijd discutabel en heeft geen enkele waarde.
Verbind de grond van de voedingen, voor de centrale en de boosters, aan elkaar en dan kan je wel een correcte meting doen.
mvg spock
-
Verbind de grond van de voedingen, voor de centrale en de boosters, aan elkaar en dan kan je wel een correcte meting doen.
En je centrale, boosters en voedingen in de kliko gooien !!!!! >:( >:( >:(
Grmbl,
Karst
-
Ik bedenk me net dat dit gebaseerd was op onze club baan met een ander merk boosters (met waarschijnlijk een andere kortsluitdetectie) als die van Karst.
mvg spock
-
Denk vooral een andere type boosters: common ground boosters, de naam zegt het al.
De versterkers in de centrale en boosters van Yamorc zijn van het H-brug type. Anders opgebouwd en niet in het bezit van een ground die je aan elkaar kan knopen. De H-brug versterker wint ook terrein. Zelfs Märklin is overgestapt van common ground naar H-brug.
-
Het voordeel van de H-brug is dat je maar een enkele gelijkspanningsvoeding nodig hebt. Die wordt geleverd door een schakelende voeding.
Bij het common ground systeem heb je twee voedingen nodig, de ene positief t.o.v. GND, de andere negatief.
Die dubbele voeding wordt gemaakt door de wisselspanning uit een trafo twee keer enkelzijdig gelijk te richten. Maar daar heb je dus een klassieke gewikkelde trafo voor nodig.
Met de opkomst van schakelende voedingen is het logisch dat er overgestapt wordt op de H-brug.
-
Eerst mijn bedrading nagelopen. Alles zat goed op de ringleidingen van de drie niveaus.
Nog ff een plaatje van Yamorc erbij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD7010-met-YD7403-6834b680babb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD7010-met-YD7403-6834b680babb5.jpg)
Hierop is duidelijk te zien dat de J en K track uitgangen op de booster en de centrale op de zelfde zijde van de klemmen is aangesloten (y).
Alle track kabels los gemaakt van de booster en de centrale. Vervolgens twee boosters aangesloten op niveau 1 en 2 en meten over de isolatie lassen van de boosterscheiding. 0.79V en 0.79v.
Vervolgens booster 1 los en de centrale erop...........bingo. Vervolgens de centrale en booster 2........bingo. Het is dus de centrale die het probleem veroorzaakt ???.
Nu de track aansluitingen van de centrale gewisseld...........0.79v en 0.79V (y). ik moet zeggen dat het telkens ff duurt voor de meter tot rust komt. De weerstand overgangen in de klemmen geven ook niet altijd dezelfde waardes. Maar de spanning over beide lassen zijn wel nagenoeg gelijk.
Vervolgens alles weer aangesloten op de 3 niveaus en op de booster overgangen gemeten.
De 2240 laten lopen en géén sluiting meer (y) Probleem opgelost (y).
Blijf ik wel met de vraag zitten waarom de trackuitgangen op de centrale nu verkeerd om zitten ::).
en
De loconet kabels zijn zelf gemaakt Karst en uiteraard getest met een kabel tester voor gebruik.
Als ik het zo snel ff zie zijn pin 1 en 6 nergens gewisseld bij Huub:
Loconet Kabels: https://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm
Loconet tester: https://www.floodland.nl/aim/info_locotest_1.htm
Locohub supply M: https://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm
Loconethub 8: https://www.floodland.nl/aim/info_locohub_1.htm
Voor mij als leek, lijkt het me wel duidelijk. Handleiding volgen en het werkt! Aanpassingen door de gebruiker, foutjes liggen op de loer. Heb ik een vergelijkbaar probleem als modelbouwer, dan haak ik hier subiet af. Losse kreten als H-bruggen,ground common, ...... Geen idee waar jullie het over hebben. Soms ontbreekt ook bij jullie de juiste kennis of projecteren jullie je eigen situatie op de vraag van de TS met catastrofale gevolgen voor de apparatuur. Dan maar inleveren bij de leverancier .... "hij doet 't niet!"
Rob
-
;D Zelfs zonder alle extra "Huup Maaskant lol" er tussen had ik het zelfde probleem ;). Om dit uit te sluiten had ik alles er tussen uit gehaald en alleen de centrale met de twee boosters aangesloten. Ook zonder melders. Gewoon zoals in de Yamorc handleiding. Het is dus schijnbaar niet altijd de gebruiker die het probleem veroorzaakt. Toeval zal ook een rol spelen ;D.
In een poging het probleem op te lossen begin je met de meest eenvoudige opstelling en kijk je ov het probleem er ook dan nog is. Is het er niet, breid je uit en checked op nieuw, net zolang tot het probleem weer opduikt. De laatste wijziging is de veroorzaker dan. Daar na uitzoeken waarom die wijziging het veroorzaakt. Niet altijd even gemakkelijk ;)
-
Ruud, wat was de reden de YD7001 en DR5033 boosters te vervangen, waren er toen ook problemen?
-
Hoi Ben,
De baan is nog steeds in opbouw (al bijna 12 jaar bij tijd en wijlen). Nadat de Digikeys er niet meer was, had ik nog een bezet melder nodig en de keuze viel op een dan logischerwijze Yamorc. Dan ook gelijk maar op loconet. Dus een YD6016LN-CS aangeschaft. Daarop een deel van de bestaande S88 aangesloten. De problemen begonnen met de S88 melders. Daar bleek er een bij te zitten die één van beide in/uitgang defect had waardoor een deel van de meldingen niet door kwam. Verder had de DR5000 een bekend usb probleem en was al eens opgestuurd geweest te reparatie. Later heb ik hem omgebouwd naar YD7001. Toch verloor hij regelmatig zijn usb verbinding met de pc. Ik dacht dat het aan de pc lag. Maar toen ook die vervangen was door een nieuwe zwaardere, bleef ik dit regel matig hebben.
De Digikeijs boosters hebben een ingebouwd probleem dat ze vaak niet beide zichtbaar zijn in de YD7001.
Alles bij elkaar was ik er helemaal klaar mee. De Digikeijs centrale en S88 melders eruit en vervangen. Ook daar weer wat pech bij gehad. Een van de nieuwe bezetmelders hield er mee op en werd vervangen. De boosters waren een tijdje niet leverbaar en ik wilde de nieuwe centrale er niet op zetten voor die weer verkrijgbaar waren. Al met al heeft het enkele maanden geduurd voor de boosters er waren.
Later weer dubbele meldingen, het bleek dat één van de nieuwe loconet melders nog een instelling had waarop de S88 nog stond. Logisch dus.
Verder heb ik nu ook een paar YD8008 er op zitten. Wat gaat de techniek vooruit vergeleken het Digikijs tijdperk. Karst heeft daar denk ik een flinke vooruitgang mee gemaakt (y). Er zitten nog een zooitje DR4018's op voor het schakelen van wissels. Zolang die het blijven doen blijven ze erop. Verder zullen er straks een aantal die ik nog heb liggen gebruikt worden voor het aansturen van de seinen. De DR4018's zijn ivm het verliezen van adressen zo dat dat niet meer gebeurd.
Wat ik nu nog merk als ik de baan aanzet en Koploper opstart is dat ik regelmatig géén bezetmeldingen heb. Ik ben nog aan het uitzoeken waarom dit gebeurd. Vaak doen ze het ineens wel weer na een herstart.
Ik heb al het volgende geprobeerd:
Computer opstarten, Koploper opstarten, dan de configuratie file YD7010 starten en YD7010 op groen, dan Koploper op groen.
Computer opstarten, dan de configuratie file YD7010 starten en op groen, Koploper opstarten, dan Koploper op groen.
Ik ben er nog niet achter wat de juiste volgorde zou moeten zijn.
-
Hoi Ruud,
Het zou eigenlijk niets uit moeten maken welke je het eerst opstart.
Als je alleen Koploper opstart, en je drukt dan op het groene speigelei dan moet de YD ook aan gaan, en met het rode spiegelei zet je de centrale uit.
Jos
-
Dat doet die ook netjes....
-
Ik bedoel, je hoeft het configuratieprogramma niet eerst op te starten.
Jos
-
Dat klopt, maar als ik die open zet, kan ik ook daar monitoren of er bezetmelding is. Soms zie je dat die niet geïnitieerd worden.
Worden ze het wel, zie je ze ook in Koploper, daar waar een trein staat natuurlijk.
-
Tip van Karst: de YD6016LN modules hebben instelbare vertragingen voor het opstarten en melden. Deze kun je het best allemaal verschillend instellen, met zo tussen de 200-800ms tussenpozen.
Gr, Ben.
-
(y) ga ik dan eens zo instellen (y).
-
Verbind de grond van de voedingen, voor de centrale en de boosters, aan elkaar en dan kan je wel een correcte meting doen.
Schijnbaar is deze zin onduidelijk en geeft verkeerde conclusies met negatieve reacties als gevolg.
Ik zal proberen duidelijker uit te leggen wat ik bedoelde.
Er zijn 2 kastjes, de voeding en de booster. Ik gaf aan om de grond van de voeding met elkaar door te verbinden, dat is dus de grond van de gelijkspanning. Dat is dus het voedingssignaal dat IN de booster gaat. Er staat nergens dat er een verbinding gemaakt dient te worden aan de UITGANG van de booster met andere boosters.
Als het verbinden van de gelijkspanningsgrond niet zou mogen dan is het dus ook niet mogelijk om 1 zware voeding (bv Meanwell) te gebruiken en daar alle centrales en boosters mee te voeden.
Misschien zie ik iets over het hoofd en hoor dat graag.
mvg spock
PS: Ik heb een elektronica achtergrond en weet wel wat common-ground en H-bruggen zijn.
-
Ik gaf aan om de grond van de voeding met elkaar door te verbinden, dat is dus de grond van de gelijkspanning.
En wat is dan de grond van de gelijkspanning?
-
Kom op Klaas, met jouw kennisniveau van elektronica weet jij echt wel wat ik bedoel.
mvg spock
-
Beste Spock, misschien kun je mij dan uitleggen wat je bedoelt en wat je ermee wilt bereiken? Want ik ben slechts een eenvoudige ingenieur elektrotechniek, en ik begrijp er niets van. Oh ja, common ground en H-bridge zijn voor mij bekende termen, die hoef je dan weer niet uit te leggen.
-
Hallo dirk,
Lees dit draadje vanaf reactie #46 en de context is dan wel duidelijk.
Mvg spock
-
Spock, mijn vraag was enigszins uitdagend bedoeld. Je blijft onduidelijk. Je hebt het over ground, maar bij gelijkspanningsvoedingen zie ik alleen maar een + en een -. Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, hoewel er twee mogelijkheden zijn. Maar wat moet een leek met ground als die aanduiding er niet op staat?
-
Lees dit draadje vanaf reactie #46 en de context is dan wel duidelijk.
Ik heb dit draadje vanaf het begin gevolgd, en kan in technische zin niet begrijpen wat je wilt. Ik weet wel dat je een leek een gegarandeerd desastreus advies gegeven hebt. Dat kan natuurlijk niet jouw bedoeling zijn, en daarom probeer ik erachter te komen wat je wel bedoelt en wilt bereiken. Dus als je please en alsjeblieft dat uit zou willen leggen, graag!
-
Hallo Dirk,
Ik begrijp dat het niet overkomt, bedankt voor het mededelen.
Ik zal het anders proberen aan te vliegen.
In reactie #46 was er een meting van >50Volt te zien. Daar heb ik op gereageerd dat dit een foutmeting is , waarschijnlijk door een niet gemeenschappelijke Nul,Min,"0",V-,Vmin,GND,Ground ,Grond (voor Klaas ;)). Aangezien je geen uitgangen van boosters met elkaar mag doorverbinden, moet je een stapje verder weg kijken om de doorverbinding te maken, namelijk op de Min van de voeding.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat iedereen denkt dat ik de doorverbinding wilde maken aan de uitgang van de boosters. Dit is dus absoluut NIET het geval.
Ik heb er meermaals naar gekeken en kan me geen situatie bedenken waarom ik (in jou termen) "desastreus advies gegeven hebt".
Maar ik ben ook niet alwetend, vandaar dat ik open sta voor een technisch onderbouwde uitleg waarom de "Min" van de voedingen niet met elkaar verbonden mogen zijn.
Vandaar dat ik het had vereenvoudigd tot de vraag:
Is het mogelijk om 1 zware voeding (bv Meanwell) te gebruiken en daar alle centrales en boosters mee te voeden?
Dat lijkt me toch een hele concrete vraag.
Om iets duidelijk te maken: een voeding en een booster zijn andere apparaten.
mvg spock
PS: Eigenlijk gaat dit nergens over. De originele vraag is een 2 minuten antwoord (1,5 minuut om de multimeter te pakken en 30 seconden meten) en kijk eens waar we nu zijn.
-
Tip van Karst: de YD6016LN modules hebben instelbare vertragingen voor het opstarten en melden. Deze kun je het best allemaal verschillend instellen, met zo tussen de 200-800ms tussenpozen.
Ik zie hem niet ???. Je bedoeld toch niet de "langzame module timing"? Een ander tabblad buiten de Terugmeldmonitor is er niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD6016LN-6838ace796cae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD6016LN-6838ace796cae.jpg)
-
moet je een stapje verder weg kijken om de doorverbinding te maken, namelijk op de Min van de voeding.
Kijk, nu zijn we wat verder. Je kunt inderdaad de min van de voedingen doorverbinden. Ik zou ook niet weten wat voor schade dat kan aanrichten. Maar waarom beschouw je de min als ground? Je kunt net zo goed de plus als ground aanmerken aangezien de verschillende boosterkringen zweven ten opzichte van elkaar. Dus je zou ook de plussen kunnen doorverbinden.
Eén dikke voeding voor 3 boosters zou ook nog kunnen. Maar is niet aan te raden. In geval van een kortsluiting zal die niet afschakelen aangezien de booster dat al doet. Dus beter de boel scheiden in kleinere delen. Zoals Caesar al zei: Divide et impera.
-
Ik zie hem niet ???. Je bedoeld toch niet de "langzame module timing"? Een ander tabblad buiten de Terugmeldmonitor is er niet.
Nee, ik bedoel de opstart vertraging en de rapporteer vertraging.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/xq70/924/Gtp0EC.png) (https://imageshack.com/i/poGtp0ECp)
-
@Ben,
gevonden en ingesteld. eerste op 1000 dan telkens +700ms erbij voor de volgende.
En het werkt (y).
Gekke vraag. First adres staat overal op 1. Moet dat niet telkens de eerste van de betreffende modulle wrden? Dus modulle 2 op 17, modulle 3 op 33 enz?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD6016LN-6839e23f7c9c4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/YD6016LN-6839e23f7c9c4.jpg)
-
Jammer dat er geen andere download van de handleiding is dan de Quickstart waarin dit soort informatie helaas niet staat :-\.
@Karst: Komen er nog uitgebreide documentaties voor de Yamorc modules. Op alle modules zijn nl Experts settings waarover je nergens iets kan vinden (of zijn het daarop Expert settings? ;D).
-
https://www.manualslib.de/manual/1297007/Yamorc-Yd6016-Serie.html#manual (https://www.manualslib.de/manual/1297007/Yamorc-Yd6016-Serie.html#manual)
Is wel in Duits, lijkt me geen probleem, toch!
Heb geen flauw idee of je dit zoekt.
Rob
-
Jammer dat er geen andere download van de handleiding is dan de Quickstart waarin dit soort informatie helaas niet staat :-\.
Gekke vraag. First adres staat overal op 1. Moet dat niet telkens de eerste van de betreffende modulle wrden? Dus modulle 2 op 17, modulle 3 op 33 enz?
De vragen die je hebt worden beantwoord in de configuratie hulp waar Rob naar verwijst. Je vindt dat document overigens gewoon op de site van YaMoRC.
http://www.yamorc.de/downloads/YD6016xx.Konfig.de.pdf
Gr, Ben.
-
Je vindt dat document overigens gewoon op de site van YaMoRC.
Inderdaad, en gewoon onder dezelfde "Service" Tab waar ook de Snelstart handleiding te vinden is. ::)
Omdat het schrijven- en vertalen van Handleidingen een hele pens werk is, komen de configuratie handleidingen "mondjesmaat" online. Momenteel staan alle snelstarts in onze 3 ondersteunde talen allemaal online. Met de configuratiehulpen zijn we voor een aantal modules ook al weer aardig op streek. Als eerste in het Duits ( grootste gebruikers-markt ).
Groet,
Karst
-
Vandaar dat ik het had vereenvoudigd tot de vraag:
Is het mogelijk om 1 zware voeding (bv Meanwell) te gebruiken en daar alle centrales en boosters mee te voeden?
Dat lijkt me toch een hele concrete vraag.
Alles is mogelijk, maar niet alles is goed... Er zijn een aantal redenen waarom wij het gebruik van dit soort voedingen niet toestaan.
De belangrijkste:
- Meestal zijn ze niet dubbel geisoleerd ==> geen beveiliging tegen z.g. Aardlussen ( die je PC en andere apparaten die via USB aangesloten zijn, zonder USB isolator, kapot maken )
- Het geleverde vermogen is zo hoog, dat bij "kalamiteiten" ( o.a. kortsluitingen ) de stromen zo hoog oplopen, dat er gegarandeerd schade aan modules, bedrading en/of loks ontstaat.
- Het een "common ground" oplevert aan de voedingskant van de centrale + boosters. Hetgeen ook weer onvermijdelijk tot Aardlussen voert...
- Er bij kortsluitingen bij een booster-booster c.q. booster-centrale overhang compensatie stromen gaan lopen tussen/via de diverse H-Bruggen.
- Voedingen zwaarder dan 60W hebben volgens een aantal EU voorschriften niets te zoeken in een modelbaan. Doe je dat toch, is het niet langer "speelgoed" en gaan er hele andere voorschriften gelden. Vooral als het op eventiueel verzekeringswerk aankomt...
Dit alles voorkomt men, als er gewoon aan onze adviezen gehouden wordt, met name de regel om elke centrale en booster een eigen, dubbelgeisoleerde en maximaal 60 Watt schakelende voeding te geven.
Grtzz,
Karst
P.S. Als je zelf "elektrotechnisch onderlegd" denkt te zijn kun je natuurlijk van alles op eigen risico aan elkaar knutselen, maar vergeet daarbij niet, dat wij aan het "schade-patroon" bij een eventueel defect, feiloos kunn zien wat er gebeurd is... ;) Onnodig te vermelden, dat er dan van fabrieksgarantie geen sprake is vanwege onoordeelkundig gebruik...
-
Karst,
wat ik mij hiermee afvraag is.
Wat is veiligst: een zwaardere voeding, die verdeeld wordt in voldoende afgezekerde kringen,
of een hele reeks stopkontaktenblokken ( die men dan gewoonlijk in doe het zelfs zaken koopt ) achter elkaar, want dat is het gevolg van al die apparte voedingskes?
en dan heb ik nog een vraagje?
Kan je op een baan common ground-modules (bvb. boosters )combineren met die met een H-brug?
grtjs,
Saskia
-
Kan je op een baan common ground-modules (bvb. boosters )combineren met die met een H-brug?
NEEE!!
-
En enkele voedingen passen prima in één meervoudig blok toch?
-
@Karst, er zijn toch een paar dingen waar ik je niet kan volgen.
Meestal zijn ze niet dubbel geisoleerd ==> geen beveiliging tegen z.g. Aardlussen ( die je PC en andere apparaten die via USB aangesloten zijn, zonder USB isolator, kapot maken )
Dat heeft volgens mij niks te maken met wel of niet dubbel geïsoleerd zijn. Het heeft te maken met een hoogohmige koppeling tussen het primaire en secundaire circuit die in sommige schakelende voedingen aanwezig is. Dat bekende tekentje met die twee vierkantjes in elkaar is geen garantie dat die koppeling er niet is.
Het een "common ground" oplevert aan de voedingskant van de centrale + boosters. Hetgeen ook weer onvermijdelijk tot Aardlussen voert...
Ik vind dat je nogal allergisch bent voor aardlussen. Ik zie niet wat voor kwaad die doen in een modelspoorbaan. Of het moet zijn dat jij een ander beeld hebt bij het begrip aardlus.
-
wat ik mij hiermee afvraag is.
Wat is veiligst: een zwaardere voeding, die verdeeld wordt in voldoende afgezekerde kringen,
of een hele reeks stopkontaktenblokken ( die men dan gewoonlijk in doe het zelfs zaken koopt ) achter elkaar, want dat is het gevolg van al die apparte voedingskes?
Daarover krijg je van mij geen uitspraak (ivm eventuele aansprakelijkheid). Lees het bovenstaande nog maar eens door, daar staat duidelijk ons standpunt. Wij staan dergelijke constructies met "zware voedingen" derhalve niet toe.
Kan je op een baan common ground-modules (bvb. boosters )combineren met die met een H-brug?
Algemeen antwoord: Nee, genuanceerd antwoord: Hangt van de gebruikte centrales en boosters af. Één voorwaarde, als het al kan, is algehele galvanische scheiding tussen de stuur- en terugmeld-signalen enerzijds en de voedings- c.q. baanspanning anderzijds.
Dat heeft volgens mij niks te maken met wel of niet dubbel geïsoleerd zijn. Het heeft te maken met een hoogohmige koppeling tussen het primaire en secundaire circuit die in sommige schakelende voedingen aanwezig is.
Dat bekende tekentje met die twee vierkantjes in elkaar is geen garantie dat die koppeling er niet is.
Dat heeft het dus wel. We hebben bij de selectie van onze voedingen letterlijk tientallen voedingen getest en gemeten. Zonder uitzondering hebben de voedingen met "het tekentje" de door jou genoemde verbinding niet, andere ( met randaarde aansluiting) soms wel, soms niet.
Ik vind dat je nogal allergisch bent voor aardlussen. Ik zie niet wat voor kwaad die doen in een modelspoorbaan. Of het moet zijn dat jij een ander beeld hebt bij het begrip aardlus.
Zo je wilt: ongewenste verbindingen tussen de ground/aarde/min van verschillende modules c.q. voedingen. En kwaad kan het zeker, vooral wanneer er USB in het spel komt.
Zelfs wanneer meerdere USB verbindingen naar 1 PC lopen, waarbij de ground/aarde/min van die USB aansluiting "aan elkaar liggen" voert dat bewezen tot storingen op het USB signaal.
(de "aardlus" wordt dan via het moederbord van PC/Laptop gesloten, omdat daar alle USB poorten aan dezelfde ground/aarde/min liggen en meestal ook nog eens aan de randaarde van de voeding van PC/Laptop. )
En nee, niet alleen theoretisch, maar allemaal gemeten en in de praktijk geconstateerd.... En ervaring leert, dat bij gebruik van voedingen "met het tekentje" de genoemde problemen niet optreden.
Oh, en waarom allergisch: Omdat het PC's, Centrales, Boosters, Modules etc. kapot maakt... Jammer voor de gebruiker, (veel) werk voor ons.... ;)
Grtzz,
Karst
-
(y) Volgens de Duitse configuratie handleiding, de melders nog maar eens opnieuw ingesteld.
Opstart vertraging 500ms voor alle melders.
Doorgeven van de melders:
melder 1 op 500ms
melder 2 op 630ms
melder 3 op 760ms
melder 4 op 890ms
melder 5 op 1020ms
melder 6 op 1150ms
Alles meldt zich nu netjes in de YD7010 meldmonitor als ik Koploper opstart en het spiegelei op groen zet. Iedere keer weer (y).
Probleem is bij deze dus opgelost. Bedankt iedereen voor de tips en het meedenken (y)