BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Luud H op 25 March 2025, 11:23:16
-
Hoi, ben geïnteresseerd in het materieel waar ik zelf op gereden heb en zie nu een Kato Eta 515 te koop staan. Het merk zegt mij niets/weinig. Wie kan hier iets zinvols over zeggen. Gaat gebruikt worden op de modelbaan. Rij-eigenschappen en originaliteit zijn belangrijk. Ik hoor graag jullie mening en met Groeten Luud.
-
Welke schaal?
Kato lijkt het model zowel in h0 als n te hebben uitgebracht
Groeten,
Jelmer
-
Sorry voor mijn onvolledigheid, het gaat om een H0 model en digitaal.
-
Een jaar of 6-7 geleden heb ik zo’n ding onder handen gehad.
https://schwarzburg-heimat.jouwweb.nl/ombouw-en-materieel-bespreking-locs/duitse-locomotieven/br-515-512-2
Groet,
Jean
-
Visueel gezien de beste 515.
Motorisch technisch is roco beter.
Ik ben op dit moment bezig met een langdurig 515(sound) project van Kato(4 stellen)
De motoren zijn vervangen door een SB en dat rijd zalig
Wat foto's
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191327-67e2f28815b0d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191327-67e2f28815b0d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191232-67e2f2884da1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191232-67e2f2884da1b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191120-67e2f28c51c90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191120-67e2f28c51c90.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191216-67e2f28c66a17.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191216-67e2f28c66a17.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191043-67e2f28f92fb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250325-191043-67e2f28f92fb9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192804-67e2f32de7047.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192804-67e2f32de7047.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192050-67e2f32e4a201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192050-67e2f32e4a201.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192840-67e2f3356c0cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192840-67e2f3356c0cb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250205-153104-67e2f335ae201.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250205-153104-67e2f335ae201.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192014-67e2f33b9824b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240905-192014-67e2f33b9824b.jpg)
De foto's zijn van de ESA 815 en de 515-512 deze laatste is door Kato geleverd als type Bremen met een grote 1e klasafdeling.
Ik heb hem al omgekat naar hoe hij moet wezen.
Een 6 zits 1e klasvariant
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/50803820593-ac01ed322f-o-67e2f487e8dd2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/50803820593-ac01ed322f-o-67e2f487e8dd2.jpg)
-
Wat een leuke stellen zijn dit toch, ik denk met plezier terug naar de inzet ervan tussen Oberhausen en Duisburg-Ruhrort of tussen Gladbeck West en Bottrop Hbf
-
Uit m'n hoofd; de ozeanblau-beige van Roco heeft de verkeerde regengoten (met naar beneden afgebogen eind) boven de deuren en de contour van het grijze dak zit te hoog. Motorisch uiteraard beter...
-
De kleurscheiding dakrand/kopwand zit ook te hoog bij Roco. Geeft een raar aanzicht.
-
Alleen al daar door ben ik aan het Kato project begonnen.
Visueel haalt het Roco model het gewoon niet helaas.
De Kato is visueel voor mij nagenoeg perfect.
De technische verbeteringen doe ik zelf wel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250315-235351-67e315f3dbb12.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250315-235351-67e315f3dbb12.jpg)
-
De kleurscheiding dakrand/kopwand zit ook te hoog bij Roco. Geeft een raar aanzicht.
Zeker. Volkomen mislukt model daardoor.
-
Met de rode van Roco is verder weinig mis op zich, je krijgt er in ieder geval ook een veel mooier interieur bij, en dat is bij de Kato toch een manco.
Maar ja als je dan toch al aan het knutselen bent kun je dat (zoals je bij de 815 al laat zien) ook zelf maken. De 515 ziet er nog wat leeg uit van binnen dus daar moet je nog mee aan de slag?
-
Word aan gewerkt
-
Overigens; de rode van Roco is mi weinig mis mee, de ozeanblau-beige heb ik dus laten liggen vanwege de genoemde regengoten en dakrand.
Ik lees her en der ook nog opmerkingen over de (front?)ramen van de roco, maar daar zie ik zo snel niets geks..?
PS dat ramengedoe lijkt te gaan over de zijramen naast de Fuhrerstand; de relatief dikke alu raamlijst.
-
Wat fijn die reacties, alvast Dank.
Ik zal eens overleggen met de verkoper welke decoder erin zit en of hij iets weet van de motorisering....
Ik kom er zeker op terug.
Spoorse Groeten Luud,
-
en of hij iets weet van de motorisering....
Kato motor, erg goed. Wat wil je er nog meer van weten dan?
-
Het merk Kato zegt mij vrij weinig, ik zoek info over dit merk/model. Als je aangeeft, Kato motor erg goed, is dat voor mij positieve info. Ik las ook info over vervangen van de motor...zodoende mijn vraag.
-
Van het merk Kato heb ik alleen een “Limburger Zigarre”, gekocht in 2024 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222469762#msg3222469762). Het treinstel heeft nog maar weinig gereden, maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de rijeigenschappen.
-
In Limburg, Maastricht Aken?
Groet Hans
-
Nee Limburg an der Lahn, ergens tussen Keulen en Frankfurt ;)
Tussen Maastricht en Aken reden wel 515ers
-
Het merk Kato zegt mij vrij weinig, ik zoek info over dit merk/model. Als je aangeeft, Kato motor erg goed, is dat voor mij positieve info. Ik las ook info over vervangen van de motor...zodoende mijn vraag.
De motoren zijn wel goed , ze zijn alleen een beetje luidruchtig.
Daar ik mijn 515en voorzie van sound heb ik er SB Motoren ingezet anders had sound geen zin.
Het is echter geen goedkope oplossing.
-
Dat luidruchtige wordt ook versterkt doordat het treinstel door de "luchtige" opbouw rond de motor fungeert als een grote klankkast
-
Nogmaals Dank voor jullie reacties....Ik heb de set gekocht. Contact gehad met de verkoper, er zit een lokpilot 4 in, dus treinstel is digitaal en getest. Ik zal een foto plaatsen als het pakketje hier is.
Met Spoorse Groeten,
Luud.
-
Het model is binnen...lijkt wel nieuw. Dadelijk eens laten rijden en kijken hoe dat gaat. Vooralsnog zeer tevreden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eta-515-518-67e81109e8f19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eta-515-518-67e81109e8f19.jpg)
-
Hai, treinstel loopt netjes, er zit binnenverlichting in en een stroom doorvoerende koppeling. Alleen krijg ik deze niet gekoppeld. Durf in ieder geval niet teveel kracht te zetten. Krijg hem tot ongeveer 2 mm van het einde ingedrukt. Wie weet raad ??
Alvast Dank, Luud.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eta-67e8243b37445.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Eta-67e8243b37445.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koppeling-Eta-67e82460a2b9c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Koppeling-Eta-67e82460a2b9c.jpg)
-
Je moet ze echt in elkaar drukken. Wees niet bang, gaat goed.
-
Das snel, Dank je wel Ronald. Ik zie bij de ETA rechts beneden onder de koppeling een draadbreuk. Deze eerst maar eens repareren. Vooralsnog erg blij met dit stelletje.
-
Net setje.
Zo te zien ontbreken de buffers bij de stroomvoerende koppelingen.
Zijn deze eraf gehaald ivm de koppelafstand?
-
Zo te zien ontbreken de buffers bij de stroomvoerende koppelingen.
Zijn deze eraf gehaald ivm de koppelafstand?
Hai, goede opmerking, was mij nog niet opgevallen. Waarom ze eraf zijn weet ik niet, maar zou kunnen ivm kortkoppeling.
-
Hai,
Idd door de stroomvoerende koppeling is er zo weinig ruimte, dat er geen buffers meer tussen kunnen. Het zijn ingestoken buffers die de bak en onderstel bij elkaar houden. Het losse draadje gesoldeerd, en waarachtig, door met het treinstelletje door de wissels te manoevreren en beetje te duwen, haakte de koppeling in elkaar. Wat werkt er: front en sluitverlichting. Bij F1 gaat de sluitverlichting van de ETA uit en gaat branden bij de ESA. F2 gaat de treinverlichting aan. F3 is rangeersnelheid. Het treinstel maakt idd een klein beetje herrie, motorgeluid. Maar dat maakte de echte ETA ook, was geen voorbeeld van een stil treinstel om te rijden. In de doos lag de aankoopnota van 2010 en een beschrijving van het digitaal maken met de lokpilot 4. Leuke aanwinst. En stel dat het nu allemaal tegenviel, had ik er twee rijtuigen (motorloos) van gemaakt met een 2200 ervoor. In die tijd vaak genoeg het treinstel moeten ophalen in Simpelveld omdat het de berg richting Aken niet meer opkwam vanwege te lage accuspanning.
Spoorse groeten Luud.
-
Staan de Roco 515/815 dan verder uit elkaar?
Ik ben deze wagens ook met interesse aan het volgen.
Weliswaar nooit ingezeten, maar (volgens zat foto's en bericht van Luud) een vertrouwd gezicht op de lijn Maastricht - Aken (via Simpelveld)
-
Het valt me overigens op dat de bijwagen geen 3-punts verlichting heeft, was dat in het echt ook zo?
-
Alleen aan de kant waar de ESA gekoppeld word aan de ETA is er 2 pits verlichting.
De andere zijde van De ESA heeft gewoon 3 pits verlichting net als de ETA aan beide zijde heeft.
-
Staan de Roco 515/815 dan verder uit elkaar?
Nee, de Roco's zijn keurig kortgekoppeld met een lage koppelbalk. Die hoeft ook niet stroomgeleidend te zijn want motorwagen en stuurstand hebben allebei een eigen decoder.
Als je de Kato's wil kortkoppelen zul je wat moeten knutselen, bijvoorbeeld met een kleine Symoba-mechaniek.
-
Wat is de mening hier? Kato of Roco?
-
Als ik echt op het model kijkt, zeg ik Kato.
Die lijkt qua vorm zoveel meer op een ETA dan Roco.
Zeker bij de o/b variant valt dat zeer op.
Maar als je die een beetje up to date wil maken mbt techniek is er wel wat werk aan de winkel
-
Een ETA in het Limburgse (heuvel-)land: 515 629-4 (Bw Düren) bij Simpelveld op 230581.
Toch wel jammer dat ik die rode Roco niet heb gekocht. Die Türkis/Elfenbein variant was niet om aan te gluren (vond en vind ik)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Simpelveld-ETA-515-629-4-230581-Bak-42-nr-2074-68ea21f4c1d10.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Simpelveld-ETA-515-629-4-230581-Bak-42-nr-2074-68ea21f4c1d10.jpg)
-
Dag Mario,
De wagens staan dichter (te dicht??) bij elkaar. De buffers zijn tussen de 515 en 815 eraf gehaald.
-
Ik neig meer naar een Roco, wellicht ook omdat deze modernere techniek bevat.
Maar ja......prijskaartje is er ook naar.
Eerst maar eens verder aan de baan bouwen.
-
Ooit wel eens de rode Roco 515 gekocht en daarna de rode Kato 515
De Roco 515 mag wel blijven.
Roco leverde deze eerste generatie ETA'S in de rode kleur zonder een Gepäckraumfenster,dus een raam met gewoon gordijnen.
Dat hoort niet
Ik heb er toen zelf maar 1 ingemaakt en nu mag hij blijven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68ea7f9c509c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/image-68ea7f9c509c2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240903-163314-68ea7f9d43f2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240903-163314-68ea7f9d43f2a.jpg)
Roco heeft echter de regengoten niet echt serieus genomen.
Zeker qua vorm.
Bij de bagageafdeling dient de regengoit door te lopen tot voorbij het Gepäckraumfenster.
Helaas hebben ze dat niet doorgetrokken.
Zelf maak ik ook nog een rode Kato variant met 1e klas afdeling achter de bagageruimte.
Daar heb ik zelf het dak onder handen genomen en de regengoten gemaakt zoals ze horen te zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250104-110425-68ea81600dd05.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250104-110425-68ea81600dd05.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250104-110443-68ea81603f1fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250104-110443-68ea81603f1fc.jpg)
Alles wat zandgeel is bij de Kato moet nog wit worden .
De beschriftingen op de onderste stelbalk is al wit
Nu alleen nog de sierstreep ,klassecijfers,DB koekjes en het nieuwe stelnummer 515-587
-
Oeh.....dat is mooi. En ik zie ook een beige/blauwe op de achtergrond.
(y)
-
Ik hoop binnen een half jaar een verslag te maken van het verfraaien van Kato 515 treinstellen.
Dan zijn hopelijk de 2 ETA 515 en 1 ESA 815 klaar.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240803-095603-68eaca9c1f161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240803-095603-68eaca9c1f161.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240803-095538-68eaca9c321fd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20240803-095538-68eaca9c321fd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250308-104642-68eaca9ebca9a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250308-104642-68eaca9ebca9a.jpg)
-
Ja mooi......en ik zie ook interessante stukjes baan ;D
Zover ben ik (nog) niet. Heb net 2 bakjes in ruwe vorm klaar waarop er op 1 de halte van Eys moet komen.
Ik zal uitkijken naar je verslag.
-
Bij de blauw-beige ga je het dak niet aanpassen qua dakluchters? Blijft bijzonder dat ze voor de ESA wel de juiste hebben aangebracht en op de ETA niet...
-
Roco leverde deze eerste generatie ETA'S in de rode kleur zonder een Gepäckraumfenster,dus een raam met gewoon gordijnen.
Dat hoort niet
Ik heb er toen zelf maar 1 ingemaakt en nu mag hij blijven.
Die had ik nog niet in de gaten :-\ ziet er bij jou netjes uit. Is dat een kwestie van gordijn verwijderen en 2 stangen erachter bevestigen?
Roco heeft echter de regengoten niet echt serieus genomen.
Zeker qua vorm.
Bij de bagageafdeling dient de regengoit door te lopen tot voorbij het Gepäckraumfenster.
Helaas hebben ze dat niet doorgetrokken.
De niet gelukte vorm ben ik het mee eens, maar bij de rode werd deze toch ook wel ingekort tot voor het eerste raam?
Volgens mij meer flavour of the day.. ;D Ook 1 met verschillende lengtes:
https://www.bundesbahnzeit.de/dso/Worms/b03-515_033.jpg?=1635354897
https://www.bahnbilder.de/1200/im-sommer-1984-fand-ich-1340420.jpg
Of haal ik series door de war...?
-
Bij de blauw-beige ga je het dak niet aanpassen qua dakluchters? Blijft bijzonder dat ze voor de ESA wel de juiste hebben aangebracht en op de ETA niet...
Ook met de dakluchters is rekening gehouden .
Bij de zeszits 1e klas uitvoering zit deze uit het midden boven het 1e klas gedeelte.
Ik ga nu niet alles tonen , anders hoef ik dadelijk geen verslag meer te doen. :D
-
Ik zag de aanpassingen bij de rode, vandaar mijn vraag over de blauw-beige, daar zijn op de foto nog de originele luchters te zien... ;)
-
Die had ik nog niet in de gaten :-\ ziet er bij jou netjes uit. Is dat een kwestie van gordijn verwijderen en 2 stangen erachter bevestigen?
De niet gelukte vorm ben ik het mee eens, maar bij de rode werd deze toch ook wel ingekort tot voor het eerste raam?
Volgens mij meer flavour of the day.. ;D Ook 1 met verschillende lengtes:
https://www.bundesbahnzeit.de/dso/Worms/b03-515_033.jpg?=1635354897
https://www.bahnbilder.de/1200/im-sommer-1984-fand-ich-1340420.jpg
Of haal ik series door de war...?
Hallo Vincent,
Je had inderdaad 3 deelsessies.
Ik zelf kijk altijd naar het stelnummer wat de fabrikant plaatst.
Dan ga ik op zoek naar de 1:1 foto
In dit geval 515 535 , en dan zie je het verloop en vorm van de regengoten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1qaKgG-68ebe83ad2f79.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1qaKgG-68ebe83ad2f79.jpg)
-
Leuke foto. Overigens zat de lange blijkbaar maar aan 1 einde.
https://www.triebwagenarchiv.de/images/basic/ok_32001015_51.jpg
Ik vind het zelf meer jammer dat die vorm er zo naast zit...