BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Al het andere! => Topic gestart door: iljitsch op 23 October 2024, 17:10:08

Titel: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 23 October 2024, 17:10:08
Aan het eind van de straat hier rijden de treinen tussen Den Haag en Leiden langs. Daar zie ik dus de bulk van het huidige NS-materieel langskomen:
Even langs Den Haag CS en dan zie ik nog:
Als ik me niet vergis kan ik in schaal N nu alleen die TRAXX+ICR-trein nabouwen. Al die NS-treinstellen zijn volgens mij niet beschikbaar.

Qua ouder spul varianten van de hondekop en 1600/1700/1800-locomotieven. Nu niet meer in dienst. En nog een flink aantal nog oudere NS-locomotieven.

Op schaal H0 is dit in elk geval iets beter.

Aan de ene kant snap ik het wel: voor specifiek Nederlands materieel is er natuurlijk een beperkte markt. TRAXXen rijden in half Europa rond en de extra kosten om die in NS-kleuren te schilderen zijn beperkt.

Maar aan de andere kant snap ik het ook niet. Er zijn zo'n 45000 verschillende stoomlocomotieven beschikbaar op schaal N. En ook wel andere zaken waarvoor de markt me niet enorm lijkt, zoals een thalys met 10 bakken, lengte 1,26 meter...

Het lijkt me dat er een markt moet zijn voor een aantal Nederlandse materieelseries. Zelf lijkt me de koploper de eerste kandidaat. Voordeel is dat die in het groot onder meer als drietjes rijden, wat op bijna elke baan nog wel past. (Vier wagons is kantje boord op mijn kleine baan.) De middenbak bestaat al als ICR, en voor de helft van de kop/staart. Dat scheelt een slok op een borrel. Koploper heeft ook aan de ene kant al een redelijke nostalgie-waarde, maar aan de andere kant blijft-ie ook nog een aantal jaar in dienst dus niet al te belegen.

DDZ is lelijk dus ik schat niet de beste investering. (Ze zitten wel lekker ruim.)  :D

VIRM vind ik als reiziger verschrikkelijk met klein balkon, smalle trappetjes (dolle pret bij halte schiphol!) en smalle zitruimte vanwege het onbegrijpelijk taps toelopen boven en onder, maar het silhouet van een VIRM is wel iconisch. Misschien dat ik die wel op mijn baan wil hebben.

SLT en SNG: dit zijn toch niet specifiek Nederlandse ontwerpen? Zijn er andere landen waar ze (van buiten gezien) in dezelfde configuratie rondrijden? In dat geval is dit al een stuk aantrekkelijker, kan je varianten in verschillende kleuren maken.

ICNG lijkt me nog iets te vroeg en minimaal vijf bakken is ook een uitdaging.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: R1954 op 23 October 2024, 17:49:30
 :)
45000 verschillende stoomlocomotieven in schaal N?

Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Falkenberg op 23 October 2024, 17:56:05
Simpel:
- klein land
- kleine schaal ->geen omzetpotentieel
- meeste modellen alleen voor NS bruikbaar
- tijdperk lastig (vergelijk met 70/80 er jaren, waar wel voldoende modellen voor zijn)

Daarom
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 23 October 2024, 18:00:12
Waarom is het tijdperk lastig??
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Bor de Wolf op 23 October 2024, 18:02:15
Koploper is volgens mij door Minitrix uitgebracht.

Bor
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 23 October 2024, 18:10:09
Koploper is volgens mij door Minitrix uitgebracht.

Ah ja. Maar dat was 20 jaar geleden en nu niet meer leverbaar...
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2024, 18:14:28
Wel 2e hanss, al moet je dan wel flink in de buidel tasten. De ICm is er 3- en 4 delig in standaard trim, KLM en Olympische kleurstelling.

Een mal bouwen kost al gauw een kleine ton, bij treinstellen gaat het om meerdere mallen. Dan moet de afzet wel potentieel zijn, of het model er in meerdere kleurstellingen te produceren.

Behalve Piko en Fleischmann durft de rest zich er niet aan te branden. En dat is echt jammer.

Kijk even bij Bisschop Modelbouw, die maakt veel NS materiaal in schaal N.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Bor de Wolf op 23 October 2024, 18:14:56
30 seconden googlen en ik vond er eentje voor je: https://modeltreinwinkel.nl/minitrix-12500-n-koploper-treinstel-van-de-ns.html

Bor
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rick op 23 October 2024, 19:44:32
En ook wel andere zaken waarvoor de markt me niet enorm lijkt, zoals een thalys met 10 bakken, lengte 1,26 meter...
In tegenstelling tot de andere materieeltypes is de Thalys ook verkoopbaar in Frankrijk, Duitsland en Japan (Kato maakt ook de TGV, ICE en Eurostar). De lengte zie ik er niet zo toe doen, 't is maar 125 cm.

Citaat
De middenbak bestaat al als ICR, en voor de helft van de kop/staart. Dat scheelt een slok op een borrel.
De grootste kosten zitten in het maken van de mal, ICR verschilt nogal van de tussenbak van ICM dus daar heb je vrij weinig aan. En als je ervan uitgaat dat ICR in model al bestaat zit je ook vast aan de fabrikant die ICR aanbied en dat is Minitrix, die al een Koploper in model hebben.  ;) Gezien de desinteresse aldaar verwacht ik van hun geen ICR of ICM meer.

Citaat
VIRM vind ik als reiziger verschrikkelijk met klein balkon, smalle trappetjes (dolle pret bij halte schiphol!) en smalle zitruimte vanwege het onbegrijpelijk taps toelopen boven en onder, maar het silhouet van een VIRM is wel iconisch. Misschien dat ik die wel op mijn baan wil hebben.
Geen van die dingen maakt uit voor het produceren van een model, dat er veel varianten van IRM mogelijk zijn is wel een voordeel.

Citaat
SLT en SNG: dit zijn toch niet specifiek Nederlandse ontwerpen?
Jawel en kleurvarianten zijn er ook (nog) niet van. Hooguit een gele in plaats van blauwe neus.

Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 23 October 2024, 21:03:34
30 seconden googlen en ik vond er eentje voor je: https://modeltreinwinkel.nl/minitrix-12500-n-koploper-treinstel-van-de-ns.html

Bor

Dat is nog een schappelijke prijs. Dit model analoog gaat meestal voor 6-700 euro momenteel. Tijdens de pandemie zijn er zelfs momenten geweest dat ze op CataWiki voor bijna 1900 euro gingen.
Zelf heb ik deze helemaal verbouwd, digitale verlichting, stroomvoerende koppelingen, SB Modellbau motor enzovoort. Ik zou er 950 euro voor kunnen vangen schijnbaar.
De olympische gaat vaak gemiddeld 700-800 euro....

Dan te bedenken dat ze 199 gulden waren nieuw, en tot voor de pandemie voor 250 euro op de plank lagen op de beurs. Als je nu een Koploper hebt, heb je een geldkistje liggen.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rick op 23 October 2024, 21:49:42
Zo goedkoop, dat kan ik me niet voorstellen. Dan waren ze goedkoper dan een loc in die tijd. 1900 euro kan ik me ook niet voorstellen maar dat is Catawiki.  8)
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Met een sik op 23 October 2024, 21:56:38

Kijk even bij Bisschop Modelbouw, die maakt veel NS materiaal in schaal N.

Deze staat elke keer in Houten dus ga 9 november daar heen en je zie wat zij maken
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 24 October 2024, 01:00:42
Klopt, Misha van Crazy-Trains had hem op CataWiki verkocht voor 1890 euro aan een Italiaanse man.

Overigens in de jaren 90 was 199 gulden normaal voor een treinstel, omgerekend 420 euro....
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: C-rails op 24 October 2024, 05:31:24
Kleine correctie. De omrekenfactor naar euro is delen door 2,20371, niet vermenigvuldigen. Dus fl199,00 is dus €90,30.  ;D ;D
Natuurlijk komt dan daar de inflatie bovenop van gemiddeld 2,3%, so do your math.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rick op 24 October 2024, 07:21:10
Overigens in de jaren 90 was 199 gulden normaal voor een treinstel, omgerekend 420 euro....
Draai je de cijfers niet om, dus 420 gulden en omgerekend zo'n 200 euro? Mijn eerste loc was 300 gulden in de jaren '90 en ik geloof niet dat de Koploper minder kostte.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 24 October 2024, 07:35:07
@Cor
Whahahah je hebt helemaal gelijk.  (y)
Was alweer vergeten hoe dat was dingflofbips ofzoiets....
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 24 October 2024, 07:41:07
Draai je de cijfers niet om, dus 420 gulden en omgerekend zo'n 200 euro? Mijn eerste loc was 300 gulden in de jaren '90 en ik geloof niet dat de Koploper minder kostte.

Ook hierin, mijn excuus. Het was inderdaad euro.

https://www.spurweite-n.de/ncontent/ndb/ndb-searchresult.asp?MSel_Bezeichnung_VString=Koploper&Sel_Hersteller_VString=&Sel_Vertrieb_VString=&MSel_ArtikelNr_VString=&Sel_Baureihe_VString=&B1=Suche+starten&Sel_Produktdatum_VString=&Sel_KatQuelle_FString=&Sel_Produktstatus_FString=&Sel_MitBild_Bool=&Sel_Digitalschnittstelle_FString=&Sel_SoundTyp_FString=&Sel_Mixed_Full=&Sel_Epoche_FString=&Sel_Gesellschaft_FString=&Sel_HerkunftLand_FString=&Sel_Gattung1_FString=&Sel_Gattung2_FString=&DispCount=25&Sel_ORDERBY=Bezeichnung
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: WimC op 24 October 2024, 07:41:31
Protip: rekeningen van DTS even goed nakijken. ;D
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 24 October 2024, 07:47:37
sh*t, mijn scam word ontdekt.  :o
*zit al in het vliegtuig*

 ;D ;D ;D ;D
Overigens uitstekende protip, sowieso nooit een factuur blind betalen.

Wijken we overigens niet te ver af nu?
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Edsko Hekman op 24 October 2024, 11:06:14
Ahum, Martin. Doe jij ook belastingaangiften? Kuch...
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 24 October 2024, 12:47:22
Mag ik nu heel stoer de New Kids quoten?
Helaas draag ik netjes mee aan de welvaart van ons mooie land  :angel:
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Sven op 24 October 2024, 13:10:52
Wat me verbaast is dat de standaard IC rijtuigen niet een gangbaar, makkelijk verkrijgbaar artikel is. Dat lijkt me wel wat er minimaal uitgebracht zou kunnen worden. Niet dat ik ze zelf nodig heb, maar met het uitbrengen van de geel-grijze 1100, 1200 en moderner materieel wil je ook wat reizigersmaterieel er achter zetten.

Overigens is de DDR niet lelijk. Da's persoonlijk, want als die in N uit zo komen, zou ik 'm zo kopen.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 24 October 2024, 13:29:42
Wim Wolters heeft zich echt sterk gemaakt voor NS modellen in N. Als hij zich niet hard had gemaakt hadden we nog steeds geen mooie fabrieksmodellen.

Het probleem is puur de afzet. NL is te klein en te risicovol om te gokken. Fleischmann speelt safe met de Vectron, 1600 Plan W en ICK . Van die modellen kan je zoveel variaties uitbrengen dat de productie lopend is.

De reden dat Piko de hondenoppas in tweebak uitbrengt en niet in 3 en 4 os omdat de tussenwanden te verschillend zijn. At risico is te groot, terwijl de stuurstand gelijk kunnen blijven.

Minitrix zou de ICR gewoon kunnen produceren. De mallen hebben ze want onlangs brachten ze de zuurstok nog in een set van 6 op de markt....

Het grote probleem voor de fabrikanten is ons gedrag. Duitsers kopen massaler en groter in. Dat merk ik ook in onze webshop. Waar een Nederlander meestal 2 hooguit 3 modules koopt, plaatsen Duitsers vaker orders van 10 modules.

En wat ook vaak gezegd word is dat Nederlanders sneller "Ja" zeggen en "nee" kopen. Want dan is het model weer te duur.

Dus ja, enerzijds blijven fabrikanten zich verschuilen achter risico en cijfers. En Wij als klanten achter onze portemonnee.

Kan je daar wat aan veranderen? Nee want iedereen heeft zijn eigen motivatie, wat begrijpelijk is.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rick op 24 October 2024, 13:43:53
De reden dat Piko de hondenoppas in tweebak uitbrengt en niet in 3 en 4 os omdat de tussenwanden te verschillend zijn. At risico is te groot, terwijl de stuurstand gelijk kunnen blijven.
Ik denk te begrijpen wat je bedoelt maar er zijn geen driedelige Hondekoppen. Een viertje vereist inderdaad wel andere mallen dan het tweetje. De huidige modellen zijn allemaal kleurvarianten met dezelfde indeling of bedoel je iets anders met gelijke stuurstanden?

Citaat
Minitrix zou de ICR gewoon kunnen produceren. De mallen hebben ze want onlangs brachten ze de zuurstok nog in een set van 6 op de markt....
Helaas met onder andere verkeerde ramen, kleine moeite en dan kunnen er ook correctere ICRm uitgebracht worden. Of een her-heruitgave van ICR, gezien de tweedehands prijzen is daar veel vraag naar.

Citaat
Want dan is het model weer te duur.
Schuldig  ;D
voor een nieuw model wil ik wel wat meer betalen maar als een Fleischmann 165 euro vraagt voor een her- her- heruitgave van Silberlingen (https://webshop.pijplines.nl/Fleischmann-814713-NS-Plan-W-rijtuigen-set) die plan W moeten voorstellen pas ik.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 24 October 2024, 13:58:27
Kan je daar wat aan veranderen? Nee want iedereen heeft zijn eigen motivatie, wat begrijpelijk is.

Martin, heb jij op basis van een inschatting van je marktaandeel en hoeveel je zelf verkoopt een idee van hoeveel locomotieven/treinstellen die relevant zijn voor deze discussie er per jaar verkocht worden? Ik denk bijvoorbeeld aan de 1600/1700/1800.

Zelfs als het waar is dat het een ton kost om de mal te maken (moeilijk te geloven in deze tijden van steeds betere en betaalbare CAD-software, 3D-printers en CNC-machines), als je 1000 exemplaren verkoopt heb je dat terugverdiend.

Maar ik heb wel een idee over hoe je dit inderdaad op zou kunnen lossen: min of meer zoals Kickstarter, maar dan omgekeerd. In plaats van dat een maker een produkt aankondigt dat gemaakt zal worden wanneer er een bepaald bedrag verzameld is, zouden de kopers kunnen bieden bijvoorbeeld als volgt:

"Ik heb 350 euro over voor een schaal N koploper 3 bakken met DCC"
"Ik heb 400 euro over voor een schaal N SNG 4 bakken met DCC"

Misschien dat iemand anders meer biedt. Maar als bijvoorbeeld 1000 mensen minstens 325 euro voor die koploper overhebben en bijvoorbeeld Piko denkt dat ze bij dat aantal exemplaren voor die prijs uit de kosten zijn, dan klikken ze op "akkoord" en die 1000 mensen zitten nu aan hun bestelling vast. Mijn bod voor die SNG vervalt dan omdat ik me maar tot 400 euro vastgelegd heb.

Ik denk dat uiteindelijk deze vicieuze cirkel wel een keer doorbroken moet worden want er komt een dag dat 1800s en hondekoppen gewoon te belegen zijn om nog aantrekkelijk te zijn, en ik (neem ik aan) niet de enige ben die graag wat spul op z'n baan heeft wat op dit moment of in een niet al te ver verleden daadwerkelijk in Nederland rondgereden heeft.

Maar dat Minitrix ooit koplopers verkocht maar ondanks de hoge tweedehandsprijzen deze blijkbaar niet opnieuw uitgebracht heeft is ook veelzeggend.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: MOVisser op 24 October 2024, 14:12:42
Hier wordt in regio Delft aan gewerkt.
N-schaal....

Ik heb regelmatig iets geopperd om op N schaal uit te brengen.
Wordt hier heel positief ervaren.
Als het er dan is:  2 of 3 stuks.....

Ronald Visser

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tek-n-671a38f2d3e32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/tek-n-671a38f2d3e32.jpg)

Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rick op 24 October 2024, 14:26:16
Van die wil ik er wel 2+3 stuks hebben hoor  :)
ik was nog aan het kijken voor een bestaand onderstel maar moet die dan via Casper of jou?
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: spoorijzer op 24 October 2024, 14:29:48

Overigens in de jaren 90 was 199 gulden normaal voor een treinstel, omgerekend 420 euro....

Het gaat niet om de rekenfout, maar een euro in 1990 was wel wat anders dan een euro nu zou zijn (34 (!) jaar later).

Volgens het CBS zou 199 gulden destijds nu omgerekend 195 euro zijn (bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu (https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu))

Dus de mensen die zeggen dat een gulden een euro hebben, vanwege (dankzij) de inflatie klopt dat wel.

Het is wel jammer dat er weinig NS materieel in N is, hoewel ik juist het idee heb dat bv Piko de laatste jaren flink aan de weg timmert. Ik hou het bij mijn H0, maar N is zeker daardoor wel interessant.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Mispoes op 24 October 2024, 17:00:12
Het is wel jammer dat er weinig NS materieel in N is,
Ik vind dat wel meevallen. Met een beetje creativiteit, en hier bedoel ik de keuze van een thema mee, kom je een heel eind.

hoewel ik juist het idee heb dat bv Piko de laatste jaren flink aan de weg timmert.
Ik bedoel maar...

Ik hou het bij mijn H0, maar N is zeker daardoor wel interessant.
Ik heb N er bij genomen, omdat ik niet genoeg ruimte heb om mijn H0-treinen uit te laten...
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Mitchell op 24 October 2024, 17:04:29
Vanwege dat reclame niet toegestaan is, is mijn vorige post weggehaald (mijn excuses).

Maar lang verhaal kort, zo'n beetje elke nederlandse trein is ondertussen beschikbaar in N.
Mocht je kijken naar NS spul van de grotere fabrikanten, dan is de keuze inderdaad beperkt
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: MOVisser op 24 October 2024, 17:29:26
Rick, Casper heeft gehele model getekend.
Of hij aan het produceren is weet ik niet.

Hij zou N doen....

Ronald Visser
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 24 October 2024, 17:40:19
Wat wel enorm uitmaakt is of je met twee linkerhanden het betreffende treinstel geschikt kan maken voor DCC of dat dit een flinke extra kluif werk is.

Zelfs een Next18-decoder plaatsen is niet altijd kattepis zoals ik twee uur geleden nog mocht ervaren. Een volledig analoge loc/motorrijtuig en dan dat allemaal op de moeilijke manier digitaal maken is voor velen van ons bepaald geen aantrekkelijke optie.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: MOVisser op 24 October 2024, 21:52:13
Er zijn vast andere handen die willen helpen of zelfs overnemen... (y)

Ronald Visser
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Sven op 25 October 2024, 08:53:34
Zelfs als het waar is dat het een ton kost om de mal te maken (moeilijk te geloven in deze tijden van steeds betere en betaalbare CAD-software, 3D-printers en CNC-machines), als je 1000 exemplaren verkoopt heb je dat terugverdiend.
Ik denk dat daar ook de ontwerp-, logistieke kosten etc bij zijn inbegrepen, niet alleen het frezen van de mal. Maar ik ben het met je eens dat dat in mijn ogen ook wat overdreven lijkt in de moderne tijd. De mal hoeft niet meer met de hand uitgehakt worden. Het is voor een fabrikant natuurlijk makkelijk om te blijven beweren dat het duur is, zodat een hoge prijs gerechtvaardigd is. Als het ontworpen wordt in China, dan is het uurloon ook erg laag. Het lijkt me dus dat de overheadkosten van het hoofdkantoor in Europa ook wordt meegerekend.

zo'n beetje elke nederlandse trein is ondertussen beschikbaar in N.
Met alle respect voor je werk (en mijn eigen werk  ;D ), een 3D print is niet hetzelfde als fabrieksmodellen.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Falkenberg op 25 October 2024, 09:06:57
Zelfs als het waar is dat het een ton kost om de mal te maken (moeilijk te geloven in deze tijden van steeds betere en betaalbare CAD-software, 3D-printers en CNC-machines), als je 1000 exemplaren verkoopt heb je dat terugverdiend.
Van de modellen waarvan ik de prijscalculatie ken ga je voor iets met een motor het met een ton niet redden, zeker in deze tijd na alle loonstijgingen in China. En dan de fabricage, montage en vrachtkosten erbij. Dan zit je aan minimaal 2500 stuks wil je er iets aan verdienen. Dus 100 EUR (terug)verdienen per model is niet realistisch.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 25 October 2024, 09:17:24
Volgens mij gebruiken ze nog steeds gietmallen, omdat die langer meegaan in de productie. Maar dat heb ik niet feitelijk.

Die ton is niet alleen de mal, maar de totale kosten ervan. Hierin mag je ook overheadkosten meenemen zoals:
- ontwerptijd en kosten
- productietijd
- onderhoud machines en afschrijving
- personeelskosten om de mail en het eindproduct te verhandelen.
- Algemene kosten zoals nuts en vestiging
- materialen
- eindcontrole
- opslag
- transport

Het is niet zo dat ze een model uitbesteden in China. De aantallen zijn te hoog om een productieslot in te kopen. Het ontwerp en dergelijken gebeurd gewoon in Europa. De fabrikanten kopen of bouwen zelf fabrieken in China,  Vietnam of Hongarije. Zetten daar zelf de apparatuur neer en nemen vervolgens alleen de arbeiders uit die landen aan.

Het zelf beheren van die producties op die aantallen is winstgevender dan een bedrijf inhuren om dat te maken.

Een mal maken is 1 ding, maar er is veel meer voor nodig dan enkel de mal. Die kosten worden allemaal meegerekend.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 25 October 2024, 09:49:38
Van de modellen waarvan ik de prijscalculatie ken ga je voor iets met een motor het met een ton niet redden, zeker in deze tijd na alle loonstijgingen in China. En dan de fabricage, montage en vrachtkosten erbij. Dan zit je aan minimaal 2500 stuks wil je er iets aan verdienen.

Hm, je hoeft niet per sé aan ieder model te verdienen. Beschikbaarheid van bijvoorbeeld Nederlandse treinen kan voor meer enthousiasme voor de hobby in Nederland zorgen en dat kan indirect wat waard zijn.

En kiet spelen zorgt er in elk geval voor dat de tent kan blijven draaien.

Maar in elk geval wil je er natuurlijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weten dat je er geen verlies op gaat maken.

De grote vraag dus: is het te doen om een trein te bouwen waar je twee mallen voor nodig hebt (kop en staart lijken me hetzelfde, bij de meeste treinen middenbakken ook) en dan één wagon met een motor en twee zonder, voor een prijs waarmee je er die 2500 in een redelijke tijd kan verkopen?

Ik denk dat die laatste variabele het lastigst is. 2500 verkoop je vast wel in tien jaar, maar waarschijnlijk niet in één of zelfs twee jaar...

Nouja over een paar jaar zijn 3D-printers zo goed dat je die gewoon een nachtje laat printen zodat je de volgende dag treintjes kan laten rijden en daarna gooi je die weer terug in de 3D-printer voor recycling om weer wat anders te printen!
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 25 October 2024, 09:55:25
Wishfull thinking, maar zo werkt ondernemen helaas niet.

De fabrikanten draaien niet om quite te spelen. De marges hebben ze ook niet alleen nodig voor hun winst. Maar ook voor investering.
De kosten van een nieuw model produceren komt eerst uit eigen zak, pas nadat het model is uitgeleverd verdienen ze dit terug. Met de winst kunnen ze dan weer nieuwe projecten opstarten.

Zouden ze meer hobbygericht gaan, overleven ze niet. Daarom gingen ze ook allemaal begin deze eeuw failliet en moest er flinke investeringen komen om door te kunnen gaan.
Zoals mijn boekhouder altijd zegt: Voorraad is dodelijk. Een product moet eigenlijk niet eens je schap aanraken.....

De huidige markt accepteerd geen compromissen meer. De detailering moet steeds beter en perfecter. Een verkeerde tyfoon op een model zorgt er al voor dat de gehele productie gestopt word (Roco Sik) Of een te snelle verwerking dat het model teruggenomen moet worden (Marklin Koploper)
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: spoorijzer op 25 October 2024, 09:56:09
Ik heb het idee dat je het werk en de kwaliteit onderschat om een (goed) kloppend model te maken. Zie de aangehaalde plan W rijtuigen als voorbeeld. Wil je kloppende NS modellen, dan vergt dat het ontwikkelen van een nieuwe mal, met al het werk erbij. Kijk je naar een 3 of 4 delig treinstel, elke bak is weer anders. Een (Duits) lijkend model met een andere bedrukking voldoet niet meer aan de verwachtingen van alle modelspoorders. En dus kost het nog extra veel om een nieuw en goed gelijkend model te ontwikkelen. Niet alleen qua geld (investering) maar ook qua research.

Blijkbaar was Piko (door de dappere input van de importeur) er wel toe bereid. Maar iemand moet de tijd en moeite nemen om een model in detail voor te bereiden. Hoe meer je het op een presenteerblaadje aanleverd, des te meer een producent de risico's kan inschatten. Kijk bv maar eens naar de Piko NS 1100, de Berlijns Blauwe variant welke met kleine ramen in de deuren zijn uitgevoerd. Was er gekozen voor grote cabineramen, dan was een turkois model ook mogelijk geweest. Een kleine aanpassing, die nu achteraf ervoor zorgt dat je een compleet nieuwe mal moet maken, terwijl dat met dezelfde mal had gekund vooraf gezien.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 25 October 2024, 09:58:57
En vergeet ook de licenties niet.

Waarom brengt Piko de 600, 1000, 1100, 1200, 2200 en 2400 uit?
Die zijn inmiddels rechtenvrij.

De 1600 modellen van Fleischmann, zitten rechten aan vast. De designs zijn eigendom van de bedrijven waarvoor de fabrikanten fees moeten betalen om deze te mogen reproduceren. Dit is bijvoorbeeld de reden geweest dat de 1600 blokjesloc nooit is uitgekomen. HSL trok de licenties terug net voor de productie....
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: spoorijzer op 25 October 2024, 09:59:08

Zoals mijn boekhouder altijd zegt: Voorraad is dodelijk. Een product moet eigenlijk niet eens je schap aanraken.....

Ik snap deze ontwikkeling, maar persoonlijk vind ik het wel jammer. Ik vind het fijn om een model echt te zien/in handen te hebben voordat ik tot aanschaf over ga. Persoonlijk vind ik dat juist van meerwaarde, want via internet kan ik overal bestellen en dan de goedkoopste optie kiezen. Ik vrees alleen dat velen in de winkel kijken, om vervolgens online het goedkoopste aanbod te zoeken. Dat helpt natuurlijk niet mee...... Ik betaal liever wat meer, maar weet dan dat ik de juiste keuze maak.....

Trouwens, ik heb een tijd in het voorraadbeheer gewerkt, wij gebruikten dan (tot ergenis van mijn leidinggevende) altijd gekscherend de term: "Geen betere raad dan voorraad " ;D ;D

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rick op 25 October 2024, 10:06:58
En vergeet ook de licenties niet.

Waarom brengt Piko de 600, 1000, 1100, 1200, 2200 en 2400 uit?
Die zijn inmiddels rechtenvrij.
Dat lijkt me te simpel, of is een G1206 inmiddels ook rechtenvrij?
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Ben op 25 October 2024, 10:08:53

Waarom brengt Piko de 600, 1000, 1100, 1200, 2200 en 2400 uit?
Die zijn inmiddels rechtenvrij.


Je denkt iets te weten maar je kent niet het hele verhaal.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Arjan6511 op 25 October 2024, 10:13:34
Jij wel? Vertel!
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Falkenberg op 25 October 2024, 15:22:17
Ik denk dat die laatste variabele het lastigst is. 2500 verkoop je vast wel in tien jaar, maar waarschijnlijk niet in één of zelfs twee jaar...
Wie gaat de rente en de opslag van die 2500 modellen, de service, de misbaksels, de garantie, de BTW, de loonbelasting de huisvesting etc betalen? (en het loon daarvoor). Dus vermenigvuldig alles wat je aan kosten bedenkt keer drie, dan heb je wel een realistische inschschatting
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 25 October 2024, 15:32:57
Je hoeft ze toch niet allemaal tegelijk te maken?

Ik heb 20 jaar geleden een boek geschreven en daar moesten er 1000 per jaar van verkocht worden om het in druk te houden. Tegenwoordig kunnen ze één exemplaar van een boek maken dat er nagenoeg even goed uit ziet als een "echt" gedrukt boek dus de uitgevers konden hun pakhuizen grotendeels opdoeken.

Zo radikaal zal het met modeltreinen niet gaan, maar je zal ze vast in oplagen van 100, 200, 500 ofzo exemplaren kunnen maken.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Falkenberg op 25 October 2024, 15:38:59
Nee, dat gaat niet als je zelf geen fabriek hebt. Kijk maar naar fabrikanten zonder fabriek zoals Artitec, Exacttrain of Dekas. Die brengen meteen tig varianten uit omdat de minimale bestelhoeveelheid gehaald moet worden.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Keska op 25 October 2024, 17:16:40
Hm, je hoeft niet per sé aan ieder model te verdienen.

 ;D ;D
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Bor de Wolf op 25 October 2024, 17:45:36
En vergeet ook de licenties niet.

Waarom brengt Piko de 600, 1000, 1100, 1200, 2200 en 2400 uit?
Die zijn inmiddels rechtenvrij.

De 1600 modellen van Fleischmann, zitten rechten aan vast. De designs zijn eigendom van de bedrijven waarvoor de fabrikanten fees moeten betalen om deze te mogen reproduceren. Dit is bijvoorbeeld de reden geweest dat de 1600 blokjesloc nooit is uitgekomen. HSL trok de licenties terug net voor de productie....


Nee hoor. Piko brengt die modellen uit om de simpele reden dat men daar over de tekeningen kan beschikken.
Kijk maar eens goed: zijn allemaal locs die al eens bij Philotrain zijn uitgebracht. Via de Nederlandse importeur
zijn de tekeningen nu in Sonnenberg terecht gekomen. Heeft niks met licenties te maken. Beste bewijs daarvoor
is dat de 1600 in schaal N bij Minitrix én Fleischmann is uitgebracht.

Bor
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rob Ellerman op 25 October 2024, 18:36:29
Als je over het betalen van rechten voor het uitbrengen van modellen hebt, is hier een mooi voorbeeld:

 https://www.wagons-lits-diffusion.com/en/album/ex-de-licences/ (https://www.wagons-lits-diffusion.com/en/album/ex-de-licences/)

Dat verklaart waarom, in dit geval, de CIWL modellen van de diverse fabrikanten zo aan de prijs zijn.

Wat de schaal N-modellen van de NS betreft: heeft met name te maken met het feit dat de markt voor N een stuk kleiner is dan die voor h0 (ong.30%). Dat betekent niét dat die 30% alleen maar naar NL voorbeeld rijdt, want de meeste rijden waarschijnlijk Duits.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Sven op 25 October 2024, 19:16:35
Het ontwerp en dergelijken gebeurd gewoon in Europa. De fabrikanten kopen of bouwen zelf fabrieken in China,  Vietnam of Hongarije.
Da's niet bij definitie zo. Piko en Heljan in ieder geval niet, daar wordt ook het ontwerp in het verre oosten gedaan. Bij Piko zie je dat in de videos van het productieproces.

Over licenties: voor zover ik ben geïnformeerd mag je wel een schaalmodel produceren van een bestaand voorwerp, maar voor de logo's moet je toestemming hebben. Wat ik heb gehoord ging dat doorgaans gewoon met een verzoekje en werd daar verder niet voor betaald. Wellicht doen ze tegenwoordig wat moeilijker, zoals overal.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 25 October 2024, 19:30:40
Ik heb ergens voorbij zien komen dat als je het trademark hebt op het "grote" ding je daarmee niet automatisch modellen daarvan kan tegenhouden of om geld vragen.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: MOVisser op 25 October 2024, 19:48:59
Vergis je niet
Iemand is terug geblazen bij de rechter omdat hij Ned treinmodellen maakte van de echte Lego stenen.
Ook dit is "markt bescherming".

Ik heb bij het Atomium gevraagd een bouwplaat te mogen uitgeven van hun "model".
De chemische samenstelling (ijzer atoom gekanteld) is niet beschermd, maar beeld materiaal wel.
Een bouwplaat zonder foto's ......

Shell logo is ook niet zomaar te gebruiken etc....

Ronald Visser



Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Bor de Wolf op 25 October 2024, 20:51:08
Ho even! Die meneer is door de rechter niet aangepakt omdat hij Nederlandse treinmodellen maakte, maar omdat hij die van Lego maakte en voor sommige onderdelen lego-steentjes modificeerde.
De rechtszaak was dan ook niet aangespannen door een locomotieffabrikant of spoorwegmaatschappij, maar door Lego. Heel ander verhaal dus.

Bor
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 25 October 2024, 21:34:18
Het is in principe heel simpel.

Een bedrijf ontwerpt een locomotief, of de livery voor een bestaande locomotief zoals RailExperts, HSL, DBAG, ACTS etc.. Steekt daar veel geld en energie in. Die gaan het niet leuk vinden als je van hun ontwerp voor commerciële doeleinden modellen gaat maken en dan winsten maakt met hun design.

Dat is hetzelfde als wanneer je mij betaald om een baanontwerp te maken. En vervolgens gaat iemand anders dat ontwerp gebruiken om commercieel die modelbanen te bouwen en te verkopen. Jij hebt ervoor betaald, en een ander gaat er geld mee verdienen achter jou rug om.

Of wanneer je een bedrijf inhuurt om je werkbus te laten bestickeren in een door jouw ontworpen design. En vervolgens gaat een ander daar vele modellen van produceren zonder dat jij er een cent van ziet.

Nu maakt de NS zich niet druk om een kleinseriefabrikant die per jaar eens 50 of 100 modellen verkoopt. Maar een grote jongen als Marklin of Fleischmann die er duizenden modellen van verkopen, vinden ze niet leuk.

Fleischmann en Roco kopen gewoon gebruikslicenties bij de eigenaars. Hoe dat financieel is geregeld doen ze geheimzinnig iver.

Piko zet zich liever in op het verlopen van die patenten. Na meen ik 30 jaar (kan me vergissen) vervallen die naar wat ik begreep van Wim.

Dus ja, licenties zijn absoluut een spelbreker. Zo kondigde Roco ooit de blokkenloc aan. Echter trok HSL de licentie in vanwege een financieel geschil. Dus die kwam nooit op de markt.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: MOVisser op 25 October 2024, 21:52:05
Bor,  dat probeer ik juist aan te geven......  LEGO.

Ronald Visser
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Luit op 25 October 2024, 22:06:31
Hoe het exact juridisch zit weet ik niet meer maar volgens mij heeft er ooit een hogere rechter een uitspraak gedaan dat men wel een model van een auto mag maken en verkopen . Als voetnoot de opmerking dat dit niet toegestaan was als het om beschadiging van het merk zou gaan.
Om in het spoorse te blijven een Fyra mag wel maar niet eentje waarbij vanaf het ontwerp de optie "afvallende onderdelen " zit
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: KNed op 26 October 2024, 12:47:53
Er is best veel Nederlands N materieel toch?
Op mijn website heb ik op dit moment 855 modellen staan: https://nlinmodel.nl/n
En ik moet nog het nodige toevoegen want N is nog niet compleet...

En als je vraag specifiek over modern gaat: 168 modellen in tijdperk 6 https://nlinmodel.nl/n/vi

Koen
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 26 October 2024, 16:14:02
Er is best veel Nederlands N materieel toch?
Op mijn website heb ik op dit moment 855 modellen staan: https://nlinmodel.nl/n

Ja, wel een hoop items, maar als je inzoomt op treinstellen blijven er 36 over. Ik tel ICE niet mee want die is toch iets meer Duits... Veel varianten hondekop, wat treinen die regionale vervoerders waarschijnlijk "van de plank" gekocht hebben dus hetzelfde als modellen die ook elders rijden alleen andere kleuren. Blijft over nog flink wat koplopers, maar volgens mij nergens nieuw te krijgen.

(En op H0 meer dan 500 euro... Oei!)
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Klaas Zondervan op 26 October 2024, 17:38:49
Ik heb bij het Atomium gevraagd een bouwplaat te mogen uitgeven van hun "model".
De chemische samenstelling (ijzer atoom gekanteld) is niet beschermd, maar beeld materiaal wel.
Een bouwplaat zonder foto's ......
Het is niet één ijzeratoom, maar een kristalstructuur bestaande uit negen ijzeratomen. Elke bol stelt een atoom voor
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Kees-Jan op 26 October 2024, 18:49:33
Tis heel eenvoudig:

Beroepsmatig werk ik voor en met zowel modelspoor als grootspoor fabrikanten.

Voor alle partijen geldt dat het altijd in overleg gaat. Bij het maken van een model . De  ene keer met een financiële regeling en soms niet.

Daarnaast zijn er soms nog meer betrokken partijen bij (designbureau, lease maatschap enz enz).

Ook dan is er gewoon weer overleg en wel of geen (financiële) regeling.

„Regelingen geheimzinnig“?

Ja want dat zijn gewoon afspraken tussen de twee partijen waar verder niemand iets mee te maken heeft.

En hoe heet is die soep dan? In mijn geval: 1x nee gekregen en 1x nee gezegd.

Mvg

Kees-Jan

Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: MOVisser op 26 October 2024, 19:22:51
 :angel:
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Martin Domburg op 26 October 2024, 20:08:27
Bedankt voor je inzichtelijke reactie!
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rick op 28 October 2024, 11:50:20
Er is best veel Nederlands N materieel toch?
Op mijn website heb ik op dit moment 855 modellen staan: https://nlinmodel.nl/n
En ik moet nog het nodige toevoegen want N is nog niet compleet...

En als je vraag specifiek over modern gaat: 168 modellen in tijdperk 6 https://nlinmodel.nl/n/vi
Best veel valt mee, modellen die analoog en met sound verkrijgbaar zijn staan er dubbel in. Daarnaast staan er ook modellen in die in Nederland zijn ingeschreven maar hier niet komen of wel hier rijden maar niet Nederlands zijn.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: KNed op 28 October 2024, 14:36:46
Dat klopt wel ja. En als je het vergelijkt met H0 is het een groot verschil...

Koen
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 28 October 2024, 15:59:42
Het antwoord op mijn vraag zou wel eens goed in de uitslag deze poll hier op het forum (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113026.msg3222502600;topicseen) kunnen zitten.

Daarin vraag ik of mensen liever met goederenspul of reizigerstreinen rijden. Goederen is 45%, loc + reizigersrijtuigen 12% en treinstellen 5%. (Het zou kunnen dat in de 22% "even leuk" meer treinstelliefhebbers zijn.)

Als je dan met een schaal met een kleiner marktaandeel zit in een relatief klein land en dan zijn de duurdere (zowel prijs als kosten) treinstellen ook nog aanzienlijk minder populair dan het losse spul... ja, dan begint het wel logisch te klinken dat Minitrix die koploper-mallen niet afstoft.

Blijft wel jammer.

Het enige NS-materieel dat nu rijdt (maar niet lang meer) behalve die oude tweedehands koplopers is dus twee TRAXXen met een zwik ICRs ertussen...

Zou trouwens wel aardig zijn als ze hiervoor een motorloze TRAXX uit zouden brengen met een simpel decodertje voor de lichten. Daadwerkelijke dubbeltractie is alleen maar ingewikkeld en modeltreinen kunnen niet mee in opzending.

Waarom is dat eigenlijk? Normaal draait een motor of generator min of meer vrij als er geen spanning wordt afgenomen. (Bijvoorbeeld de naafdynamo in mijn fiets als ik het licht niet aan heb.) Maar bij modeltreinen willen de wielen niet draaien als de motor geen stroom krijgt.

Ok, ik wijk weer eens aardig af van het oorspronkelijke onderwerp!
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Ben op 28 October 2024, 16:28:48

Het antwoord op mijn vraag zou wel eens goed in de uitslag deze poll hier op het forum (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113026.msg3222502600;topicseen) kunnen zitten.


Ik denk het niet, treinstellen verkopen namelijk best goed. Check het succes van DE1/2, DE3, Hondekop 2tjes en 4tjes, Plan V, ICM, Wadloper etc.. Maar minder goed in N-spoor, simpelweg omdat de vraag te laag is.

Wil je per se NL rijden dan stap je best over naar h0.

Gr, Ben.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: henk op 28 October 2024, 16:57:29
Hoe het exact juridisch zit weet ik niet meer maar volgens mij heeft er ooit een hogere rechter een uitspraak gedaan dat men wel een model van een auto mag maken en verkopen . Als voetnoot de opmerking dat dit niet toegestaan was als het om beschadiging van het merk zou gaan.
Om in het spoorse te blijven een Fyra mag wel maar niet eentje waarbij vanaf het ontwerp de optie "afvallende onderdelen " zit

Het was een arrest van het Europees Hof uit 2007, zijnde de hoogste rechter binnen de EU. Het arrest was gevraagd door een Duitse rechtbank die moest beslissen of een model van een Opel en het daarop aangebrachte logo op de markt kan worden gebracht zonder toestemming van Opel. Dat kan dus volgens het arrest inclusief gebruik van het logo, tenzij Opel kon aantonen daarvan schade te ondervinden. Dat kon Opel niet. De toelichting van het arrest was zelfs zo ruim geformuleerd dat het erop neerkomt dat een fabrikant van modellen zowat alles zonder toestemming mag namaken in het klein. Ik ben niet zeker of dat ook zou gelden voor totaalontwerpen waarop auteursrechten (van de kunstenaar) gelden, zoals de Tommie en Tess loc. Is bij mijn weten nooit aan een rechter voorgelegd.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=ecli:ECLI%3AEU%3AC%3A2007%3A55 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=ecli:ECLI%3AEU%3AC%3A2007%3A55)
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: iljitsch op 28 October 2024, 18:58:17
Wil je per se NL rijden dan stap je best over naar h0.

Mijn huidige baan is 120x90 cm. En neemt al het grootste deel van het jaar de eettafel in beslag, ik moet toch echt eea goed vastschroeven/plakken zodat ik de baan op z'n kant ergens in een hoek kan zetten...

Hoedanook, op H0 zou dat zo'n 2,4 bij 1,8 meter zijn. Dat is niet meer behapbaar als iets dat je ergens uit de weg kan opbergen. Dus zolang ik niet van plan ben een flink deel van de eetkamer of de hele logeerkamer permanent op te offeren aan modelspoor zal ik het toch bij N moeten houden om nog een beetje een aardige baan te kunnen bouwen.
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Bor de Wolf op 28 October 2024, 19:27:39
Daar is een oplossing voor: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6659.0

Bor
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Menno op 29 October 2024, 19:52:29
Waarom is dat eigenlijk? Normaal draait een motor of generator min of meer vrij als er geen spanning wordt afgenomen. (Bijvoorbeeld de naafdynamo in mijn fiets als ik het licht niet aan heb.) Maar bij modeltreinen willen de wielen niet draaien als de motor geen stroom krijgt.

Ok, ik wijk weer eens aardig af van het oorspronkelijke onderwerp!
Dat heeft met de massa en gebruikte vertraging te maken. Een electromotor in een modeltrein draait veel te snel om de wielen direct aan te drijven, reden dat er een enorme tandwiel-vertraging tussen zit. Daardoor is er relatief veel kracht beschikbaar, maar betekent dat bij andersom aandrijven dat je ook fors wat kracht op de wiel-assen uit moet oefenen om die aan het draaien te krijgen. Daarvoor zijn de meeste modellocs gewoon te licht, die sleep je eerder met stilstaande wielen over de rails dan dat die gaan draaien.

Maar dat draaien kan alleen als er een recht-toe-recht-aan tandwieloverbrenging gebruikt is: veel modellen gebruiken tegenwoordig een overbrenging met een worm. Daar is het simpel: op extreme hoeken tussen worm en dwars-tandwiel na, krijg je die gewoon niet andersom aan het draaien. De motor moet draaien, andersom gaat gewoon niet.

Ik vind het, als niet-kenner van schaal N, eigenlijk wel apart dat er zo weinig Nederlands materieel is. Juist in deze schaal is het een uitgelezen mogelijkheid om een ICM-4 bijvoorbeeld nog realistisch te laten lijken (of zelfs te koppelen met een tweede viertje of drietje)
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: Rob Ellerman op 29 October 2024, 20:34:47
Menno, it's all for the money...

Het ontwikkelen van een N model kost globaal evenveel als een h0-model. Bedenk dat de markt voor N ongeveer 30 % is als die van  h0. De markt in Nederland zit zo in elkaar dat bij lange na niet iedereen ook met NS modellen rijdt, misschien maar 25%-30%. Modellen naar Duits voorbeeld liggen veel beter in de markt, want: een veel groter afzetgebied. Omgekeerd zul in het buitenland weinig mensen tegenkomen die naar NL voorbeeld rijden. Wat dat betreft heeft Piko zeker de afgelopen jaren behoorlijk z'n nek uitgestoken in h0, maar zeker ook in N: 2200, 2400, 1100 mét en - zonder botsneus, 1200, 2000/600, mat54 2, 'G-1206 als semi 6400"). Het is heel lang geleden dat ik andere merken echt land-specifiek NL-materieel heb zien uitbrengen. Vaak zijn het kleurvarianten van internationaal rijdende locs zoals de 189, Vectron etc. Ook zeker niks mis mee, zeker voor de mensen die het huidige tijdperk als voorbeeld hebben (=het feest van de actuele herkenning en identificatie).

De bovengenoemde cijfers zijn een beetje gebaseerd op cijfers die RAILHOBBY in het verleden een paar keer gepubliceerd heeft naar aanleiding van door hun gehouden enquêtes. Ik denk dat de actuele cijfers er niet ver naast zullen zitten.

Rob
Titel: Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
Bericht door: henk op 29 October 2024, 20:52:31
Ik vind het heel apart wat Piko in schaal n heeft gedaan. Alles bij elkaar kan je een heel aardig bedrijf naar Nederlands voorbeeld neerzetten vanaf ongeveer de jaren vijftig tot in de jaren negentig. In H0 is er veel meer, maar ook in H0 is die periode het best voorzien. Daarvoor wordt het lastig wegens geen/weinig stoom, daarna wegens het ontbreken van het meest actuele materieel. Van het materieel uit post 1 is in H0 ook alleen (V)IRM te koop geweest en dan nog alleen ingekort en met matige techniek.

Mijn laatste spoor n baan had ik in de jaren negentig. Op basis van de Koploper en de Wadloper kon je heel aardig een Noordelijk station a la Leeuwarden nabootsen. Sikje van THS erbij plus nog een 2200 op basis van een giethars kapje en op twee vierkante meter was het heel wat.