Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:12:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50

Auteur Topic: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?  (gelezen 5691 keer)

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #30 Gepost op: 24 October 2024, 17:29:26 »
Rick, Casper heeft gehele model getekend.
Of hij aan het produceren is weet ik niet.

Hij zou N doen....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 October 2024, 17:40:19 »
Wat wel enorm uitmaakt is of je met twee linkerhanden het betreffende treinstel geschikt kan maken voor DCC of dat dit een flinke extra kluif werk is.

Zelfs een Next18-decoder plaatsen is niet altijd kattepis zoals ik twee uur geleden nog mocht ervaren. Een volledig analoge loc/motorrijtuig en dan dat allemaal op de moeilijke manier digitaal maken is voor velen van ons bepaald geen aantrekkelijke optie.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #32 Gepost op: 24 October 2024, 21:52:13 »
Er zijn vast andere handen die willen helpen of zelfs overnemen... (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #33 Gepost op: 25 October 2024, 08:53:34 »
Zelfs als het waar is dat het een ton kost om de mal te maken (moeilijk te geloven in deze tijden van steeds betere en betaalbare CAD-software, 3D-printers en CNC-machines), als je 1000 exemplaren verkoopt heb je dat terugverdiend.
Ik denk dat daar ook de ontwerp-, logistieke kosten etc bij zijn inbegrepen, niet alleen het frezen van de mal. Maar ik ben het met je eens dat dat in mijn ogen ook wat overdreven lijkt in de moderne tijd. De mal hoeft niet meer met de hand uitgehakt worden. Het is voor een fabrikant natuurlijk makkelijk om te blijven beweren dat het duur is, zodat een hoge prijs gerechtvaardigd is. Als het ontworpen wordt in China, dan is het uurloon ook erg laag. Het lijkt me dus dat de overheadkosten van het hoofdkantoor in Europa ook wordt meegerekend.

zo'n beetje elke nederlandse trein is ondertussen beschikbaar in N.
Met alle respect voor je werk (en mijn eigen werk  ;D ), een 3D print is niet hetzelfde als fabrieksmodellen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 October 2024, 09:06:57 »
Zelfs als het waar is dat het een ton kost om de mal te maken (moeilijk te geloven in deze tijden van steeds betere en betaalbare CAD-software, 3D-printers en CNC-machines), als je 1000 exemplaren verkoopt heb je dat terugverdiend.
Van de modellen waarvan ik de prijscalculatie ken ga je voor iets met een motor het met een ton niet redden, zeker in deze tijd na alle loonstijgingen in China. En dan de fabricage, montage en vrachtkosten erbij. Dan zit je aan minimaal 2500 stuks wil je er iets aan verdienen. Dus 100 EUR (terug)verdienen per model is niet realistisch.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #35 Gepost op: 25 October 2024, 09:17:24 »
Volgens mij gebruiken ze nog steeds gietmallen, omdat die langer meegaan in de productie. Maar dat heb ik niet feitelijk.

Die ton is niet alleen de mal, maar de totale kosten ervan. Hierin mag je ook overheadkosten meenemen zoals:
- ontwerptijd en kosten
- productietijd
- onderhoud machines en afschrijving
- personeelskosten om de mail en het eindproduct te verhandelen.
- Algemene kosten zoals nuts en vestiging
- materialen
- eindcontrole
- opslag
- transport

Het is niet zo dat ze een model uitbesteden in China. De aantallen zijn te hoog om een productieslot in te kopen. Het ontwerp en dergelijken gebeurd gewoon in Europa. De fabrikanten kopen of bouwen zelf fabrieken in China,  Vietnam of Hongarije. Zetten daar zelf de apparatuur neer en nemen vervolgens alleen de arbeiders uit die landen aan.

Het zelf beheren van die producties op die aantallen is winstgevender dan een bedrijf inhuren om dat te maken.

Een mal maken is 1 ding, maar er is veel meer voor nodig dan enkel de mal. Die kosten worden allemaal meegerekend.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2024, 09:22:49 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

iljitsch

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 25 October 2024, 09:49:38 »
Van de modellen waarvan ik de prijscalculatie ken ga je voor iets met een motor het met een ton niet redden, zeker in deze tijd na alle loonstijgingen in China. En dan de fabricage, montage en vrachtkosten erbij. Dan zit je aan minimaal 2500 stuks wil je er iets aan verdienen.

Hm, je hoeft niet per sé aan ieder model te verdienen. Beschikbaarheid van bijvoorbeeld Nederlandse treinen kan voor meer enthousiasme voor de hobby in Nederland zorgen en dat kan indirect wat waard zijn.

En kiet spelen zorgt er in elk geval voor dat de tent kan blijven draaien.

Maar in elk geval wil je er natuurlijk met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weten dat je er geen verlies op gaat maken.

De grote vraag dus: is het te doen om een trein te bouwen waar je twee mallen voor nodig hebt (kop en staart lijken me hetzelfde, bij de meeste treinen middenbakken ook) en dan één wagon met een motor en twee zonder, voor een prijs waarmee je er die 2500 in een redelijke tijd kan verkopen?

Ik denk dat die laatste variabele het lastigst is. 2500 verkoop je vast wel in tien jaar, maar waarschijnlijk niet in één of zelfs twee jaar...

Nouja over een paar jaar zijn 3D-printers zo goed dat je die gewoon een nachtje laat printen zodat je de volgende dag treintjes kan laten rijden en daarna gooi je die weer terug in de 3D-printer voor recycling om weer wat anders te printen!

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #37 Gepost op: 25 October 2024, 09:55:25 »
Wishfull thinking, maar zo werkt ondernemen helaas niet.

De fabrikanten draaien niet om quite te spelen. De marges hebben ze ook niet alleen nodig voor hun winst. Maar ook voor investering.
De kosten van een nieuw model produceren komt eerst uit eigen zak, pas nadat het model is uitgeleverd verdienen ze dit terug. Met de winst kunnen ze dan weer nieuwe projecten opstarten.

Zouden ze meer hobbygericht gaan, overleven ze niet. Daarom gingen ze ook allemaal begin deze eeuw failliet en moest er flinke investeringen komen om door te kunnen gaan.
Zoals mijn boekhouder altijd zegt: Voorraad is dodelijk. Een product moet eigenlijk niet eens je schap aanraken.....

De huidige markt accepteerd geen compromissen meer. De detailering moet steeds beter en perfecter. Een verkeerde tyfoon op een model zorgt er al voor dat de gehele productie gestopt word (Roco Sik) Of een te snelle verwerking dat het model teruggenomen moet worden (Marklin Koploper)
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #38 Gepost op: 25 October 2024, 09:56:09 »
Ik heb het idee dat je het werk en de kwaliteit onderschat om een (goed) kloppend model te maken. Zie de aangehaalde plan W rijtuigen als voorbeeld. Wil je kloppende NS modellen, dan vergt dat het ontwikkelen van een nieuwe mal, met al het werk erbij. Kijk je naar een 3 of 4 delig treinstel, elke bak is weer anders. Een (Duits) lijkend model met een andere bedrukking voldoet niet meer aan de verwachtingen van alle modelspoorders. En dus kost het nog extra veel om een nieuw en goed gelijkend model te ontwikkelen. Niet alleen qua geld (investering) maar ook qua research.

Blijkbaar was Piko (door de dappere input van de importeur) er wel toe bereid. Maar iemand moet de tijd en moeite nemen om een model in detail voor te bereiden. Hoe meer je het op een presenteerblaadje aanleverd, des te meer een producent de risico's kan inschatten. Kijk bv maar eens naar de Piko NS 1100, de Berlijns Blauwe variant welke met kleine ramen in de deuren zijn uitgevoerd. Was er gekozen voor grote cabineramen, dan was een turkois model ook mogelijk geweest. Een kleine aanpassing, die nu achteraf ervoor zorgt dat je een compleet nieuwe mal moet maken, terwijl dat met dezelfde mal had gekund vooraf gezien.

Groeten,
Rogier

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #39 Gepost op: 25 October 2024, 09:58:57 »
En vergeet ook de licenties niet.

Waarom brengt Piko de 600, 1000, 1100, 1200, 2200 en 2400 uit?
Die zijn inmiddels rechtenvrij.

De 1600 modellen van Fleischmann, zitten rechten aan vast. De designs zijn eigendom van de bedrijven waarvoor de fabrikanten fees moeten betalen om deze te mogen reproduceren. Dit is bijvoorbeeld de reden geweest dat de 1600 blokjesloc nooit is uitgekomen. HSL trok de licenties terug net voor de productie....

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #40 Gepost op: 25 October 2024, 09:59:08 »

Zoals mijn boekhouder altijd zegt: Voorraad is dodelijk. Een product moet eigenlijk niet eens je schap aanraken.....

Ik snap deze ontwikkeling, maar persoonlijk vind ik het wel jammer. Ik vind het fijn om een model echt te zien/in handen te hebben voordat ik tot aanschaf over ga. Persoonlijk vind ik dat juist van meerwaarde, want via internet kan ik overal bestellen en dan de goedkoopste optie kiezen. Ik vrees alleen dat velen in de winkel kijken, om vervolgens online het goedkoopste aanbod te zoeken. Dat helpt natuurlijk niet mee...... Ik betaal liever wat meer, maar weet dan dat ik de juiste keuze maak.....

Trouwens, ik heb een tijd in het voorraadbeheer gewerkt, wij gebruikten dan (tot ergenis van mijn leidinggevende) altijd gekscherend de term: "Geen betere raad dan voorraad " ;D ;D

Groeten,
Rogier

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #41 Gepost op: 25 October 2024, 10:06:58 »
En vergeet ook de licenties niet.

Dat lijkt me te simpel, of is een G1206 inmiddels ook rechtenvrij?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 25 October 2024, 10:08:53 »

Je denkt iets te weten maar je kent niet het hele verhaal.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #43 Gepost op: 25 October 2024, 10:13:34 »
Jij wel? Vertel!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 25 October 2024, 15:22:17 »
Ik denk dat die laatste variabele het lastigst is. 2500 verkoop je vast wel in tien jaar, maar waarschijnlijk niet in één of zelfs twee jaar...
Wie gaat de rente en de opslag van die 2500 modellen, de service, de misbaksels, de garantie, de BTW, de loonbelasting de huisvesting etc betalen? (en het loon daarvoor). Dus vermenigvuldig alles wat je aan kosten bedenkt keer drie, dan heb je wel een realistische inschschatting