BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nederbelg op 27 May 2024, 16:31:44

Titel: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: nederbelg op 27 May 2024, 16:31:44
Hoi all,

Weet iemand hoe in de jaren eind zeventig/begin tachtig de treinstellen die toekwamen op station Geldermalsen omliepen naar de tuin (opstelsporen 506 en 507).
Deze bleven daar enkele uren over staan om dan weer aan de volgende rit te beginnen.
Ik vermoed dat deze het baanvak naar Tiel opreden, om vervolgens te keren.
Kan iemand dit bevestigen?

Dave
   
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 May 2024, 17:05:22
Bedoel je echt treinstellen? Die hoeven toch niet te keren?
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: nederbelg op 27 May 2024, 17:18:49
Klaas,

Treinstel komt toe op spoor 3, reizigers stappen uit.
Volgende dienst van treinstel is pas over drie uur.
Dus deze wordt weggezet in de "tuin". (opstelsporen)
De vraag is; hoe kwam deze daar? hoe liep deze om?
Ik vermoed niet op de lijn Utrecht - den Bosch vanwege de drukte op deze lijn.

Dave
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Rick op 27 May 2024, 18:39:06
Omlopen is het verplaatsen van een loc van de ene kant van een trein naar de andere kant, treinstellen lopen niet om. Het omrangeren zal via de sporen naar Tiel zijn gegaan lijkt me, daar is ruimte om even een passerende trein af te wachten.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Keska op 27 May 2024, 19:28:55
Klaas Nederbelg,

Waar baseer je die " drie uur " op?
Er reed tussen Utrecht en Geldermalsen elk kwartier een sprinter. Twee keer per uur tot Geldermalsen en twee keer per uur door richting Tiel.
De treinen rijden vanaf hun eindpunt terug naar Utrecht.

"Omloop" is natuurlijk ook de aanduiding voor het schema dat een treinstel op een dag ( of langer) volgt.

Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Mispoes op 27 May 2024, 20:17:55
een sprinter.
Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein

Twee keer per uur tot Geldermalsen
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.

en twee keer per uur door richting Tiel.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: R v/d Hoven op 28 May 2024, 08:50:24
1x gezien, in de ochtend:
Spits-plan U, één stel, komt binnen op spoor 4a waar "Dordrecht" altijd binnen kwam. Gewone dienst-U (een stel) komt óók op spoor 4 en parkeert dus voor de spits-U. Gewone dienst vertrekt op de gewone tijd. Spits-U vertrekt leeg enige tijd later. Spits-U rijdt de lijn richting Beesd op. Stopt (machinist loopt naar andere cabine). Spits-U arriveert op emplacement.

Geen garantie dat het altijd zo gebeurde. Ik heb ook 1 maal gezien dat er 2 plan U's binnen kwamen op 4a, ontkoppelden. 1 stel vertrok op normale tijd naar Dordrecht. 2e stel ging even later net achter het inrijsein vanuit zowel Beesd als Utrecht (dus net over de brug over de Linge) en kwam na korte tijd (machinist moest weer naar de andere cabine), weer terug het emplacement op. Dit was op een zaterdag toen er geen spits-U's reden.

Groet, Raymond van den Hoven.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: nederbelg op 28 May 2024, 10:10:45
Top,

Merci, dat zijn al interessante berichten.
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?

Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein
Dat was de stoptrein Utrecht-Geldermalsen-Eindhoven.
Eén keer per uur, en dat was de trein Utrecht-Geldermalsen-Tiel.

De stoptrein van/naar Dordrecht eindigde wel in Gdm, en dat was een DE3.

Situatie buiten de spits en dienstregeling '81-'82

Correct en begin jaren tachtig kwam (meestal gekoppelde) Plan V's ook voor.

Omhalen/overhalen>>
Treinstel(len) rangeren naar een ander (opstel)spoor. Weer wat geleerd (y)

Dave
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: R v/d Hoven op 28 May 2024, 14:13:07
En dan kan het ook nog zijn dat deze op tegenspoor richting Beesd vertrok?
De treinen naar Beesd en verder heb ik altijd "op tegenspoor" zien vertrekken.
Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Pauldg op 28 May 2024, 15:03:40
Dat heette destijds nog gewoon een stoptrein


Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: spoorzeven op 28 May 2024, 16:25:40
Dave, even na deze dia vertrok een Plan U vanaf spoor 3 richting Beesd. Over spoor 2 reed een doorgaande trein. Beide uitrijseinen staan op groen, evenals het rechter sein net over de Lingebrug en in de verte een links van het linker spoor staand sein voor de trein naar Beesd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Geldermalsen-Dubbel-groen-010781-Bak-28-nr-1377-6655e93b74e21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Geldermalsen-Dubbel-groen-010781-Bak-28-nr-1377-6655e93b74e21.jpg)
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: nederbelg op 29 May 2024, 07:47:31
Merci allemaal voor de info.

Dave
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: WimC op 29 May 2024, 10:34:31
Het kwam wel samen. Elke sprinter was toen ook een stoptrein, maar niet elke stoptrein was ook een sprinter.  :D Volgens mij was een 'echte' sprinter nogal een randstedelijk fenomeen. Ik heb er indertijd nooit eentje ten oosten van Utrecht kunnen ontdekken.  :)
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: grossraumwagen op 29 May 2024, 10:46:33
Elke sprinter was toen ook een stoptrein, 

Zelfs dat niet altijd. Ik heb wel eens Sprinter (SGM) meegemaakt die als Intercity of Sneltrein werd ingezet...

Sprinter was ooit de naam van het SGM-materieel, stond er zelfs op, net als Koploper of Wadloper.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: spoorzeven op 29 May 2024, 11:09:25
Sprinter was oorspronkelijk de bijnaam van het treinstel (SGM) dat o.a. op de Zoetermeerlijn reed. Later is gaandeweg de naam door de NS gebruikt voor stoptreinen in het algemeen. In de jaren 70/80 was de benaming van de trein nog steeds stoptrein volgens mij (je had toen sneltreinen en stoptreinen volgens de dienstregeling).

De Sprinter was ontworpen voor ritten met stations kort op elkaar (vandaar ook de naam sprinter: sprintjes trekken tussen de stations).
Met Spoorslag '70 werd de sneltrein al afgeschaft en vervangen door de Intercity (De-veertig-steden-tempo-trein).
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Pauldg op 29 May 2024, 11:43:11
Dat is dan niet altijd breed gecommuniceerd. Ik heb diverse HC's in de jaren '80 horen omroepen dat ik in een sneltrein zat. Ik dacht dat er stoptreinen, sneltreinen en IC's naast elkaar bestonden.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Klaas Zondervan op 29 May 2024, 11:52:41
volgens mij is het alleen maar een verandering van benaming. De vroegere sneltrein heet nu intercity, de vroegere stoptrein heet nu sprinter. Ingewikkelder is het niet.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: VAM65 op 29 May 2024, 12:01:44
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sneltrein:

Citaat
Sneltrein was in Nederland sinds de laatste decennia van de 19e eeuw de algemeen gebruikte benaming voor treinen die, in tegenstelling tot de stoptrein, in principe alleen stopten op de hoofdstations in de grotere steden. Bij de invoering van Spoorslag '70 verving de NS de naam in 1970 door intercity.

Twintig jaar later, in 1990, werd de treinsoort sneltrein opnieuw ingevoerd voor verbindingen die niet aan de normen voor intercitytreinen voldeden voor wat betreft gemiddelde snelheid en reizigerscomfort. Met ingang van de dienstregeling 2007 op 10 december 2006 is dit onderscheid tussen sneltrein en intercity weer losgelaten en is de term sneltrein op de meeste NS-trajecten verdwenen.

Alle sneltreinen van NS zijn vervangen door een intercity. Tot december 2011 reden er nog sneltreinen tussen Amsterdam Centraal en Dordrecht/Breda, Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal en tussen Hoorn en Haarlem/Den Haag Centraal. Sinds de ingang van de dienstregeling 2012 zijn deze sneltreinen vervangen door intercity's. Hetzelfde geldt ook voor de laatst nog bij NS rijdende sneltreinen Zwolle - Emmen, die sinds de ingang van de dienstregeling 2013 door Arriva zijn overgenomen. Sindsdien is de term sneltrein bij NS compleet verdwenen.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Pauldg op 29 May 2024, 12:43:54
volgens mij is het alleen maar een verandering van benaming. De vroegere sneltrein heet nu intercity, de vroegere stoptrein heet nu sprinter. Ingewikkelder is het niet.

Dat is helder Klaas. Ik meende mij alleen te herinneren dat drie termen naast elkaar werden gebruikt. Vam65 heeft de verklaring: de term sneltrein is geherintroduceerd (geweest). :)
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: locvanpuffelen op 30 May 2024, 10:39:35

Kleine aanvulling op Wikipedia.

Helaas is de 19de eeuw van 1800 tot 1900.
Dus bijv 1975 ligt dus in 20-ste eeuw.

Immers de eerste eeuw duurde van het jaar 0 tot het jaar 100.

Niek
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 May 2024, 11:12:32
0 tot 100, dat zijn 101 jaren. Dus 1 jaar langer dan een eeuw. 8)
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: MaraNCS op 30 May 2024, 11:22:24
Er zijn (rijden) nog sneltreinen. Namelijk tussen Groningen en Leeuwarden bijvoorbeeld.
Prorail:
"Op dit moment rijden er tussen Groningen en Leeuwarden twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Een extra sneltrein is nodig, omdat steeds meer mensen met de trein reizen. Vooral in de spits. Twee sneltreinen en twee stoptreinen per richting, per uur verhoogt de kwaliteit en het comfort voor de reizigers."

Hoewel ik niet weet of deze anno 2024 nog steeds zo heten, in 2023 in elk geval wel.
Maar het "systeem" is inderdaad van sneltreinen en stoptreinen (hoe duidelijk wil je het hebben) naar IC, sneltrein en stoptrein gegaan. Omdat stoptrein wel erg langzaam lijkt (wat helemaal niet zo hoeft te zijn) hebben ze dat in sprinter gewijzigd.
Precies zoals hier al is verteld de sprinter was een treinstel en had geen relatie met een dienst. Toen in 1994 bij de viering van 100 jaar Sauwerd - Roodeschool de burgemeester het had over een sprinter moest ik erg lachen als treinhobbyist. Je kunt veel zeggen van de DH-tjes maar niet dat ze sprinten.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: Rick op 30 May 2024, 11:44:28
Kleine aanvulling op Wikipedia.

Helaas is de 19de eeuw van 1800 tot 1900.
Dus bijv 1975 ligt dus in 20-ste eeuw.

Immers de eerste eeuw duurde van het jaar 0 tot het jaar 100.
Ik zie niet wat er helaas is aan dat de 19e eeuw van 1800 tot 1900 duurde, en wat het er toe doet dat 1975 in de 20e eeuw ligt.

0 tot 100, dat zijn 101 jaren. Dus 1 jaar langer dan een eeuw. 8)
Dat zijn honderd jaren, 0 tot en met 100 zijn 101 jaren.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: bask185 op 30 May 2024, 12:14:21
Het jaar 0 bestaat niet. De telling begint bij 1
19e eeuw is niet van 1800 tot 1900 maar van 1801 tot 1900  :P
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: WimC op 30 May 2024, 12:18:05
Dat is dan niet altijd breed gecommuniceerd. Ik heb diverse HC's in de jaren '80 horen omroepen dat ik in een sneltrein zat. Ik dacht dat er stoptreinen, sneltreinen en IC's naast elkaar bestonden.
Klopt. Ik ging in de jaren 80 vanuit Dieren naar Zutphen naar school. Op een gegeven moment stopten de sneltreinen in Dieren en kon ik met de sneltrein. Daarvoor met de stoptrein. Die sneltrein werd geen intercity genoemd.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: locvanpuffelen op 03 June 2024, 22:27:51
Er was verschil tussen IC's en sneltreinen.

Tussen Dordrecht en Rotterdam reden sneltreinen die stopte alleen in Rotterdam Lombardijen, terwijl de IC's daar door reden.

In die tijd reisde ik vaak naar Rotterdam CS, maar ook naar Lombardijen. Ik had twee verscillende werkgevers.

Uiteraard ging dat wel eens mis! Een paar keer heb ik meegemaakt dat de IC stopte in Lombardijen. Heel veel verbaasde gezichten op het perron en geen reizigers die wilden uitstappen.

Anders om, ik heb het ook een paar keer meegemaakt dat de trein te laat, voorbij het station of alleen met de laatste bakken langs het perron stopte. Ook zweker twee keer dat er omgeroepen werd dat de reizigers voor Lombardijen in Rotterdam CS moesten overstappen op stoptrein of sneltrein richting Dordrecht, met de een of andere smoes van technische problemen en een keer met problemen in de dienstregeling. De trein kwam toen minuten te vroeg in CS aan.

Groet,
Niek
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: spoorijzer op 04 June 2024, 09:44:29
Volgens mij werd het begrip sneltrein gebruikt voor stoptreinen die enkele stations oversloegen. Het gat tussen Intercity's (die alleen tussen grote IC stations reden) en stoptreinen was toch wat groot. Denk bv aan de stoptreinen tussen Zwolle en Amersfoort, die vanaf Amersfoort als sneltrein in 1x doorreden naar Utrecht. Dit was tot begin jaren '00 in elk geval zo. Ik ben in 2007 in Utrecht gaan werken en toen was de trein al geheel stoptrein geworden.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: 1200blauw op 04 June 2024, 11:32:03
19e eeuw is niet van 1800 tot 1900 maar van 1801 tot 1900  :P

1801 tot en met 1900 zou het dan moeten zijn. Waarom hebben we destijds eigenlijk de millenniumovergang gevierd van 1999 op 2000? ;D
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: bask185 op 04 June 2024, 11:47:22
Je hebt helemaal gelijk  ;D en idd raar, we hadden voor 2001 moeten gaan
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: nederbelg op 04 June 2024, 11:51:24
Maar eventjes off topic.  ;D

De treinen uit Tiel en Eindhoven stopte allemaal op spoor 3a?
Werd 3b überhaupt wel gebruikt?

Dave
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: spoorzeven op 04 June 2024, 15:29:06
Jawel. Alleen de treinen uit Tiel konden daar niet rechtstreeks komen. Die konden uitsluitend naar 3a, niet naar 3b.
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: nederbelg op 05 June 2024, 08:48:17
Frank,

De trein van Tiel verwisselde voor Geldermalsen van spoor en kon binnenkomen op spoor 3b of van 2b naar 3a.
Zo kon ik het nog terugvinden op enkele You Tube filmpjes.
Maar dat is allemaal jaren 2000. Het zal in de jaren 80 ook wel zo geweest zijn.
Ik heb mijn info.

Dave

Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: R v/d Hoven op 05 June 2024, 09:28:22
Ik heb ook treinen zien combineren op spoor 3. "Den Bosch" binnen op 3b, "Tiel" op 3a. Dan deel "Den Bosch" doorrijden naar 3a en combineren. Kan in de spits geweest zijn. Maar zeker weten, voorgekomen.
Bovendien kwam de stoptrein uit Den Bosch vaak via 3b naar 3a om zo een makkelijke overstap voor de reizigers vanuit Dordrecht te bieden.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: Omlopen van treinstellen in station Geldermalsen begin jaren tachtig
Bericht door: spoorzeven op 05 June 2024, 11:44:28
Frank,

De trein van Tiel verwisselde voor Geldermalsen van spoor en kon binnenkomen op spoor 3b of van 2b naar 3a.
Zo kon ik het nog terugvinden op enkele You Tube filmpjes.
Maar dat is allemaal jaren 2000. Het zal in de jaren 80 ook wel zo geweest zijn.
Ik heb mijn info.

Dave
Ja, sorry. Ik was even die overloop vergeten. Die maakt dat inderdaad mogelijk.