BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Aartoscar op 22 May 2024, 14:05:47
-
Ik heb schakelrails ingebouwd die in verbinding staan met een wissel. Bij passage van een trein wordt de wissel steeds omgezet. Dit werkte aanvankelijk goed. maar nu werkt het niet meer. Als ik met mijn vinger het palletje naar voren duw , gaat de wissel wel om. Waar ligt het nu aan?
-
Het kan aan liggen aan:
- De schakelrails. Maar je hebt niet verteld wat voor schakelrail je gebruikt?
- Je wissel spoel kan ook doorgebrand zijn. Welke wisselaandrijvingen hebben we het over?
- Bedrading is losgekomen of afgebroken?
Mvg,
Bas
-
Je hebt geprobeerd of de aandrijving nog werkt?
En verder wat Bas zegt. Het helpt als je vertelt welke spullen je precies gebruikt.
-
Misschien is het contact ingebrand omdat het de stroom net niet aan kan.
-
Van welk merk is het schakelrail?
-
Schakelrail met palletje?
Kan alleen maar Marklin zijn.
Mvg Johan
-
Uitbouwen enige oplossing, dan repareren of vervangen.
-
Het gaat om marklinartikel M 5146.Omdat ik de schakelrail wel met de hand kan bedienen, lijkt het me dat er geen probleem is met de aansluiting. Kan het zijn dat het sleepcontact het palletje niet goed raakt?
-
Schakelrail met palletje?
Kan alleen maar Marklin zijn.
Mvg Johan
5146, daar ging een eerdere vraag in februari tenminste over ;)
-
Als je vinger wel werkt, maar de slepers niet dan ligt het aan het contactje zelf. Als je kan, zou ik hem proberen schoon te maken en te smeren met iets.
Stukje kunststof tegen het palletje lijmen? om hem langer te maken
-
Zoals je in het eerste bericht aangeeft werkt de schakelrail niet als er een trein overheen rijdt. Wel als je het met de hand bedient.
Waarschijnlijk wordt het palletje te weinig, door de sleper, "verplaatst" om aan de onderkant er voor te zorgen dat de contactveer de andere pool raakt.
Een oplossing is het juiste metalen stripjes (veertje) iets te verbuigen zodat ze bij een kleine verdraaiing van het palletje toch contact maakt.
Na lang gebruik gaat de veerkracht wat verminderen, Ik heb dat in het verleden ook gehad. Ik hoorde pas bij eeen andere samenkomst van Marklinisten het zelfde verhaal. Ook slepers van andere merken dan Marklin blijken niet voldoende kracht te hebben om de schakelrail te schakelen. Een paar van de toen aanwezige mensen gaven aan alleen nog maar contact rails te gebruiken. Deze zijn makkelik te maken uit de schakelrails.
Groet!
-
Is dat zo n schakelrail die rijrichting afhankelijk werkt? Of maakt het contact alleen een verbinding bij het passeren van een trein. Ik ken het Marklin programma niet zo goed. Je zou het contact en contra-contact met een schuurpapiertje kunnen behandelen. Maar pas op dat je de boel niet verbuigt.
-
Het gaat om marklinartikel M 5146
Ik heb die vraag ook wel eens op het forum.3rail.nl beantwoord, en de plaatjes er even bij gezocht.
De gelige plaatjes heb ik hier op zolder gemaakt. Die andere plaatjes zijn van iemand die op ebay actief was en 5146 rails repareerde (tegen betaling). Voor zover ik weet, biedt hij die service allang niet meer aan.
Ook z'n e-mail adres werkt niet meer.
Maar de foto's zijn zeer illustratief voor het probleem. Märklin zelf heeft het nooit weten op te lossen.
De 1e oorzaak van het probleem is bekend. Als een locomotief tot stilstand komt (dus kan komen) op een schakelrails, dan brandt de bladveer door, of de spoel (van sein, wissel o.i.d.) die je ermee aanstuurt.
Remedie om dat te voorkomen: zorg dat een trein altijd blijft rijden op een schakelrails.
Er is een 2e oorzaak met een andere remedie: als je probeert met 1 schakelrails meer dan 3 spoelen aan te sturen, dan brandt de bladveer door; remedie beperk het aantal tot maximaal 3 door een 2e schakelrails na de eerste te leggen of neem een monostabiel relais met meerdere polen om toch zoveel spoelen aan te sturen als logisch bezien nodig zijn. Beide oorzaken en remedies zijn nooit door Märklin gedocumenteerd. Men verkocht liever wat meer schakelrails ....
Goed. Eerst mijn oplossing van lang geleden. Ik plaatste bolletjes piepschuim tussen bladveer en railsbed; daarmee herstelde ik de spanning op de bladveer.
De oplossing van th-boss: plaats er een derde bladveer naast. Die houdt de beide andere veren op spanning.
Het is maar net welk gereedschap je bij de hand hebt. Kennelijk had th-boss beter metaalgereedschap.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5146-1-664e17ddd3a9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5146-1-664e17ddd3a9e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5146-2-664e17e117161.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/5146-2-664e17e117161.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/m5146-664e17e5dc940.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/m5146-664e17e5dc940.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/m5146-1-664e17e7e5957.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/m5146-1-664e17e7e5957.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/m5146-2-664e17e9dfeb8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/m5146-2-664e17e9dfeb8.jpg)
-
Ja deze schakelt rijrichting afhankelijk ten opzichte van massa. Ik zou beide contacten even behandelen. Niets verbuigen!
-
"De oplossing van th-boss: plaats er een derde bladveer naast. Die houdt de beide andere veren op spanning."
Hoe werkt dat dan ? Die piepschuim bolletjes zijn wel duidelijk.
-
Hoe werkt dat dan ?
Laat ik proberen het ei van columbus (https://nl.wikipedia.org/wiki/Christoffel_Columbus) te beschrijven.
Dat bespaart me een ladderopgang met knieblessure.
Een schakelrails is een mechanisch ontwerp, gebaseerd op bladveertechniek én zwaartekracht.
Af fabriek zijn er 2 bladveren. Voor beide rijrichtingen 1. Die zitten aan 1 zijde vastgeklonken aan het railbed (massa contact dus). Aan de andere zijde valt zo'n bladveer op een geïsoleerd eilandje, en daaraan komt dan de verbinding naar (laten we zeggen) een spoel.
Die bladveren worden op hun plek gehouden door een transparante as met uitsparingen, en op die as staat het palletje dat door de sleper van een passerende trein gekanteld wordt.
Als je de uitsparingen beter bekijkt, dan zie je dat ze in de uitgangspositie niet evenwijdig lopen aan het railbed.
Als het palletje kantelt, dan kantelt het asje mee en voert de druk op een van de bladveren opwaarts en op de ander benedenwaarts, maar omdat die uitsparingen niet evenwijdig lopen, is die druk verschillend van grootte.
Als het palletje vrij komt, dan kantelt het asje terug, maar de bladveren vallen niet persé meteen terug. Het eerste stuk gaat snel (komt door de bladveer van de tegenrichting), en daarna trager door de zwaartekracht (het duikelaar effect).
Er is nog een derde uitsparing en die loopt in uitgangspositie wél evenwijdig aan het railbed. Het heeft mij als kind altijd verbaasd waarvoor die derde uitsparing dan toch bedoeld kon zijn. Theo Boss wist dat kennelijk wel.
Als een rijrichting-bladveer lam wordt dan is het probleem dat hij
of a. niet meer terugveert (het contact niet meer verbreekt, met als duurste gevolg een doorgebrande spoel),
of b. niet meer doorbuigt (geen contact meer maakt, met als gevolg een onbetrouwbare schakelaar)
De derde bladveer drukt het asje terug in de uitgangspositie, d.w.z. met het palletje (dat door de sleper wordt verplaatst) in rechtop stand, en dus met beide bladveren los van het railbed. En heft daarmee probleem a. op.
Mijn oplossing met het piepschuimbolletje loste probleem a. én b. op
Dus je vraag is: waarom lost de derde bladveer ook probleem b. op?
De derde bladveer zorgt voor een minimale afstand tussen bladveer-uiteinde en railbodem. Het haalt de robuustheid (grofschaligheid) weg uit het ontwerp. En doet dat door de derde uitsparing in het asje te benutten.
Er past als het ware nog net het vloeitje van een shaggie tussen (fijnafstelling), en dat maakt elke schakelrails 100% betrouwbaar, maar wel heel veel duurder.
-
Dank, is me nooit opgevallen dat het niet-schakelende einde van dat asje niet rond is, vandaar mijn verwondering .
-
Ik heb schakelrails ingebouwd die in verbinding staan met een wissel. Bij passage van een trein wordt de wissel steeds omgezet. Dit werkte aanvankelijk goed. maar nu werkt het niet meer. Als ik met mijn vinger het palletje naar voren duw , gaat de wissel wel om. Waar ligt het nu aan?
Hallo Aartscar,
Als je met je vinger het palletje om duwt dan gaat het palletje onder de puntjes van de midden rail.
De veren zitten niet strak genoeg tegen de as van het palletje.
Ik heb het zo vaak mee gemaakt.
Bij de schakel rails zit aan de ene kant een deuk met een gaatje in de rails.
Aan de andere kant is een plaatje met een gat er in.
Die kan je verbuigen zodat de hele as met het dubbele palletje los komt.
Nu verbuig je de veren iets op de hoek die tegen de rails zit.
Niet teveel, want anders maken de veren al contact, als je het asje terug plaatst.
Probleem opgelost.
Iemand stelde voor om de andere contact rail van Marklin te gebruiken, die via de rails schakelt.
Niet doen, want dan blijft een hele trein de wissel spoel activeren.
Je kan met de schakel rails ook een bloksysteem maken.
Een schakel rail na elke stop sectie van een sein.
Deze schakelt het groene sein op rood en het vorige sein op groen.
Maarrrrrrr dat doet een tweede sleper in een trein ook en dat is niet de bedoeling.
Als je geen stroom op de boven leiding hebt, kan je de schakel draad naar de stopcontacten voor de bovenleiding laten gaan.
Van de groene kant gaat de schakel draad naar het vorige sein.
Bij groen sein gaat de schakelstroom naar het voorgaande rode sein en die wordt groen gezet.
Bij rood sein gaat er geen stroom, dus alleen de eerste sleper schakelt het voorgaande sein groen.
Alle andere slepers niet.
Succes
Groetjes
Wil
-
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?
-
Waarom zou je, zitten hier ook zat experts. Hoef je niet telkens op 2 fora in te loggen.
-
Waarom worden dit soort technische Marklin vragen die ik op dit gehele forum steeds vaker zie terugkomen niet bij mijn collega's van het 3-Rail forum gesteld?
Niet iedereen is 'gewenst' bij de buren. :angel: