BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: kar op 22 May 2024, 08:08:05
-
De vorige onderhoudsbeurt was dus niet de laatste (y)
https://www.martijnvanvulpen.nl/nieuws/icm-treinstel-4011-opgenomen-in-collectie-spoorwegmuseum/
-
hebben ze daar beetje mogelijkheden om uit te breiden in Utrecht?
Volgens mij zit het museum al stampvol op dit moment?
Wel leuk overigens (y)
-
In Utrecht niet zo veel, maar ze hebben wel de beschikking over stalling in Blerick waardoor ze regelmatig de collectie kunnen wisselen.
Wel mooi dat een ICM bewaard blijft. (y)
-
Ik ben benieuwd hoever ze gaan met het terugbouwen ? De oude type bankstellen erin . 2 oude doorloopkoppen mochten die er nog ergens zijn (?) . Ook de keuken mist nog . Zal wel bij mijn fantasie blijven . Het is op zich al prachtig dat er tenminste 1 oude "koploper" bewaard wordt .
-
Of er wordt gewoon niet terugverbouwd, dat hebben ze tenslotte met de SS 731 ook niet gedaan.
-
Vraag van een complete leek op dit gebied ;D blijft deze dan ook echt compleet rijvaardig bewaard?
-
Laat eerst het Spoorwegmuseum zelf maareens met het eventuele nieuws komen, ipv wat hobbyisten die denken dat ze woordvoerder zijn en allemaal het nieuws als eerste willen te brengen ;)
-
Ah ok, het was nog niet officieel :) Maar als het zo is toch wel mooi dat er iig eentje bewaard blijft. Ik blijf ze persoonlijk erg mooi vinden.
-
Ik ben benieuwd hoever ze gaan met het terugbouwen ? De oude type bankstellen erin . 2 oude doorloopkoppen mochten die er nog ergens zijn (?) . Ook de keuken mist nog . Zal wel bij mijn fantasie blijven . Het is op zich al prachtig dat er tenminste 1 oude "koploper" bewaard wordt .
Wanneer er 1 koploper bewaard blijft dan schiet het terugbouwen van de doorloopkop wellicht zijn doel voorbij. ;)
-
Ik hoop dat de 4011 normaal zichtbaar wordt opgesteld met of zonder doorloopkop en niet in een of andere rare donkere plek .
Peter
-
Het museum kan natuurlijk wel een doorloop experience laten bouwen. Een gangetje met een nagebouwde overgang tussen twee doorloopkoppen en een trilplaat eronder die het gevoel van een rijdende trein simuleren. Niet eens zo'n gek idee.
-
Ja ,dan "beleef"je een doorloopkop ;)
Men kan ook een kop een doorloopkop geven en de andere zo laten. ;)
Peter
-
Ik hoop dat de 4011 normaal zichtbaar wordt opgesteld met of zonder doorloopkop en niet in een of andere rare donkere plek .
Peter
Als het museum inderdaad dit stel overneemt dan kun je erop rekenen dat het de eerst komende jaren in de opslag zal verdwijnen, zeker omdat zijn soort genoten voorlopig ook nog rondrijden.
-
In een statische opstelling kun je ook de rijtuigbakken wisselen zodat een doorloop ontstaat (mBFk aan sBk).
-
In Nederland staan her en der nog oudere stellen opgesteld, denk aan brandweer oefenterreinen.
Arnhem, Utrecht, Wijster, Botlek, om er maar een paar te noemen, daar staan ook treinen opgesteld, een aantal van de 0 serie zijn daar opgesteld (geweest), mogelijk zijn daar de doorloopkoppen uit te halen. Mits ze er al niet uitgehaald zijn.
-
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.
Groeten,
Rogier
-
Brainwave: je zou uit oud ICM prachtige nieuwe motorposten kunnen knutselen. Twee doorloopkoppen op 1 bak. Brede laaddeuren als in DDM1 er in en dan kan personeel en pakketten van de ene naar de andere bak wanneer gesorteerd wordt in twee gekoppelde MP's :D
-
In Nederland staan her en der nog oudere stellen opgesteld, denk aan brandweer oefenterreinen.
Arnhem, Utrecht, Wijster, Botlek, om er maar een paar te noemen, daar staan ook treinen opgesteld, een aantal van de 0 serie zijn daar opgesteld (geweest), mogelijk zijn daar de doorloopkoppen uit te halen. Mits ze er al niet uitgehaald zijn.
De staat van die stellen op die oefenterreinen is alles behalve florisant vandaag de dag, die staan al vele jaren in wind en regen onverwarmd vocht te absorberen.
Daarnaast is aan de proto stellen eigenlijk alles afwijkend en is praktisch niets uitwisselbaar met een serietreinstel.
Het is ook niet voor niets dat die 7 prototypes destijds afgeschreven zijn toen ICM gemoderniseerd werd.
-
Laat eerst het Spoorwegmuseum zelf maareens met het eventuele nieuws komen, ipv wat hobbyisten die denken dat ze woordvoerder zijn en allemaal het nieuws als eerste willen te brengen ;)
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.
-
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1062762199224868&id=100064732928940&locale2=nl_NL
Martijn
-
Het is door NS-personeel -dus geen hobbyisten- enkele weken terug reeds wereldkundig gemaakt, dus wat mij betreft geen enkele twijfel.
En ook daarvan was geen van die mensen een woordvoerder van NS, en niet iedereen in zo'n bedrijf is woordvoerder en zit dicht bij het vuur in een groot bedrijf dus ook daar worden genoeg geruchten al snel verkocht als werkelijkheid ineens...
-
Behalve door een treinmachinist van de NS, ook door deze bron: https://www.facebook.com/HetSpoorwegmuseum
Ik heb daar best wel vertrouwen in, of ben ik volgens u te naïef?
-
Dat was ook een bericht zoals ik op doelde, maar dat bericht is pas van gisteren ;)
-
Kan het spoorwegmuseum deze mooi gebruiken voor de pendeldienst met Utrecht Centraal 😉
-
Dat zal niet gaan gebeuren, die trein wordt gereden door NS.
En dat kan alleen een beetje uit doordat het gebeurt met een standaard NS trein waar simpelweg al hun personeel bekendheid op heeft. Nu heeft praktisch elke machinist wel ICM ook, maar de vraag is of je zomaar wilt kan en alleman op je museumtreinen terecht komt.
Daarnaast als je zoiets met museum materieel gaat rijden slijt het fors meer, en legt dat een grote druk op de vrijwilligers die het museum materieel moeten onderhouden.
-
rust roest .
-
Precies dat… er kan heus wel wat stuk gaan, maar verder wat slijt er nou echt? Sleepstuk van de stroomafnemer en de remblokken/voering. Zijn ook geen lastig te vervangen onderdelen. Goed preventief onderhoud voorkomt ook al veel.
Maar goed ik zou inderdaad ook niet iedereen erop laten rijden als het mijn materieel is. Je wil niet elke maand naar de kuilwielenbank moeten door lomp remgedrag.
En nee ik ben niet zomaar een stuurlui aan wal, ik heb 8 jaar bij diverse stichtingen rondgelopen.
Groeten Edwin.
-
Moet dat ding niet eerst nog 25 jaar opgeborgen worden? Voor mijn gevoel is dit nog niet museaal zeg maar. Ik zie ze ook nog dagelijks rijden enzo.
-
Was er niet ergens een doorloopkop bewaard tbv het Spoorwegmuseum? ik meen dat ooit eens gelezen te hebben. Dan nog de vraag, voegt het wat toe. Voor een opstelling in het museum zou ik ja zeggen, maar dat hoeft niet in een (rijvaardig) stel te zijn.
Groeten,
Rogier
Als er in de toekomst nog maar een treinstel over is heeft een doorloopkop weinig zin toch? Niets om door te lopen :-)
Groet Hans
-
Een treinstel heeft toch 2 koppen? Die kun je tegenover elkaar zetten.
-
Je kunt de doorloopkop verwerken in het museum, daar is verder niet een hele bak voor nodig. Beetje creabea ;-)
-
Een treinstel heeft toch 2 koppen? Die kun je tegenover elkaar zetten.
O je wil het treinstel nog alsnog slopen? Slecht plan, nog meer onbruikbare rotzooi in het museum.
Groet Hans
-
Dat is geen slopen. Alleen 1 bak loskoppelen en tegen de andere kant zetten.
-
Precies dat… er kan heus wel wat stuk gaan, maar verder wat slijt er nou echt? Sleepstuk van de stroomafnemer en de remblokken/voering. Zijn ook geen lastig te vervangen onderdelen. Goed preventief onderhoud voorkomt ook al veel.
Maar goed ik zou inderdaad ook niet iedereen erop laten rijden als het mijn materieel is. Je wil niet elke maand naar de kuilwielenbank moeten door lomp remgedrag.
En nee ik ben niet zomaar een stuurlui aan wal, ik heb 8 jaar bij diverse stichtingen rondgelopen.
Groeten Edwin.
Dat laatste weet ik van je :)
Desondanks geef je wel een mooie voorbeeld, remblokken en schuitjes zijn inderdaad nog tot daaraan toe maar als je inderdaad langzaam je wielen op rijdt dan loopt je wel tegen een enorme kosten post aan.
En elke 3 maanden de vrijwilligers gaan belasten met een onderhouds beurt voor dat zelfde stel word ook niet echt iemand gelukkig van, zeker omdat er al een gebrek aan handjes is om verschillend materieel te onderhouden.
Nee, laat dat maar lekker aan NS over, dat gaat al jaren prima :)