BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: JoopSpoort op 06 May 2024, 13:03:09
-
Beste mensen,
Ik gebruik bezetmelders in de wissels/wisselstraten. Dit om achterblijvende wagons te detecteren, maar bovenal ook om via de software de trein direct na het passeren van het sein op rood te laten vallen. Dat lijkt me wat realistischer dan dat dit pas gebeurt als de trein pas op het eind in het volgende blok aankomt.
Probleem is dat bij één wisselstraat de bezetmelder constant bezet toont. Dit betekent dus dat de wisselstraat niet kan worden opgengesteld voor een trein. Het ligt, voor zover ik kan zien, niet aan de bezetmelder. Het doet zich voor bij zowel de Loconet bezetmelder als de zelfgebouwde S88n. De draden zijn betrekkelijk kort. De wissels zijn: één gewone, één engelsman en vervolgens weer één gewone, alle Roco met bedding.
Ik heb nu de melder maar even uit het softwareprogramma gehaald om de treinen toch te kunnen laten rijden.
Is er iemand die een soortgelijk probleem heeft en zijn ervaring kan delen? Het is geen showstopper, maar als je iets met een bepaald doel bouwtr, wil je ook dat het werkt. :)
-
Terugmelder misschien aangesloten op een stukje rail wat van polariteit wisselt of 'sluiting' creëerd bij het omzetten?
Ik doe precies hetzelfde, gebruik Peco wissels maar ken dit fenomeen (nog) niet.
-
Hoe worden deze wissels geschakeld?
Er zijn voor rocoline met bedding digitale aandrijvingen die je direct onder je wissel plaats, en die de stroom voor de decoder direct van de rails van de wissels haalt.
Als 1 van deze wissels z'n aandrijving heeft dan word er dus continue stroom getrokken in deze wisselstraat, en dus is het blok continue bezet.
Dan zou je deze digitale aandrijving anders moeten aansluiten zodat die de voeding niet uit de wisselstraat zelf haalt.
Groet,
Roelco
-
Joop, je schrijft dat het bij één wisselstraat gebeurt. Dan gaat het kennelijk bij andere wisselstraten wel goed. Je zou eens kunnen kijken wat er verschillend is.
-
@Montanbahn: Het komt maar bij één wisselstraat voor. Daar zijn geen polariteitsverschillen. Op de een of andere manier is er een spanningsval waardoor de wisselstraat als bezet worden gemeld. Bij de andere wissels is er geen enkel probleem.
@Roelco: Er zitten wisseldecoders onder, maar die sluit ik aan op een aparte dcc/energiebron. Dat doe ik met al mijn niet-loconet schakeldecoders.
@Klaas: Ik heb al zitten vergelijken. De draden zijn niet te kort en zijn niet te dun 0,22mm2. Ik heb ook een andere bezetmelder geprobeerd met een 0,5mm2. Ik heb ook al zitten kijken of er toevallig een miniscuul snippertje bij het strippen ergens tussen is gekomen.
-
Heb je die storing altijd?
Ik denk aan een scheidings las bij een puntstuk ,dat afhankelijk van de wissel stand wordt omgeschakeld, want dan zou de storing afhankelijk zijn van de wisselstand van een van de wissels in de wisselstraat.
Sukses met zoeken. ;)
Peter
-
Hallo Peter,
De melding is constant, de stand van het wissel heeft geen invloed. We blijven zoeken. :)
-
O,dan wordt het moeilijker zoeken. :(
Je hebt dus een lichte kortsluiting ,waardoor je die storing hebt ,begrijp ik, maar er staat nog genoeg spanning op de w.straat om treinen te laten doorheen rijden?
Peter
-
Hallo Joop,
Heb je de rails wel goed doorgeslepen.
Dan wel een isolatierails die contact maakt.
Jos
-
Kan je de bedrading naar de w. straat helemaal los maken en met een ohmmeter meten of de ene rail in de w. straat dan echt helemaal vrij is van de rest van je baan ?
Peter
-
Hallo Peter,
De melding is constant, de stand van het wissel heeft geen invloed. We blijven zoeken. :)
Dus ook als er nergens op de baan een stroomgebruiker staat? Alle treinen en alle wagens waar ook op de baan er afhalen?
Dan nog altijd bezet voor dit deel? Dan dit deel helemaal los koppelen van de rest van de baan.
Dan nog altijd bezet voor dit deel? Dan is de bezetmelder kapot? of er zit echt nog een gebruiker op dit deel van de rails, en moet je toch nog eens heel goed kijken naar de decoders van deze wissels.
Koppel die ook eens los, of verwijder ze tijdelijk.
Koppel eventueel elk wissel appart los van deze melder om te kijken welke van de wissels het is?
Uitsluiten van zaken waardoor je uiteindelijk bij het probleem komt. Is wel een beetje werk, maar als alle voor de handliggende zaken het niet zijn dan moet je toch specifieker zoeken.
Roelco
-
Hallo Roelco,
Er staat nog maar één lok op de baan, de rest zit nog in dozen. Ik was de nieuwe baan aan het testen met iTrain. De bezetmelder is niet stuk, want het fenomeen doet zich ook voor als ik de wisselstraat verbind met een andere bezetmelder (module).
@Peter: De wisselstraat losgekoppeld van de rest levert nog steeds een bezetmelding op. Helaas.
Ik zoek nog even verder. Meestal zit het in iets kleins dat je over het hoogd ziet.
Tot nu toe slechts een klein probleempje nu de baan volledig klaar is. Alle bezetmelders, seinen en wissels werken goed, behalve dat ene stukje dan.
-
@Peter: De wisselstraat losgekoppeld van de rest levert nog steeds een bezetmelding op. Helaas.
Dan zit er dus een "gebruiker" in deze wisselstraat. Kun je ook achterhalen in welk wissel het zit door de wissels 1 voor 1 aan de bezetmelding te koppelen?
Je komt dan toch wel steeds dichter bij het probleem :).
Roelco
-
Die "gebruiker"zou ook een onbedoelde verbinding kunnen zijn die op een of andere manier met de ingang van de bezetmelder in ongewenst contact is gekomen,mss wel helemaal buiten de rails in de wisselstraat om. ::)
Dus kijk ook naar de bedrading aan de ingang van de melder ,tenzij je die verbinding eerder al had losgemaakt.
Peter
-
Dat kan, dan heb je dus ook een bezetmelding op moment dat je de gehele wisselstraat van de bezetmelder afhaalt. (dan dus niet de draad bij de bezetmelder los halen, maar bij de wisselstraat )
Dan weet je dat het in de bedrading tussen melder en wisselstraat zit.
Heb je dan geen melding, maar wel op moment dat 1 van die wissels er op aangesloten zit, dan is het dat wissel.
Heb je dan ok geen melding dat zit het blijkbaar in een combinatie van meer wissels die gebruikt moeten worden, en moet je kijken wat daar mis is.
Roelco
-
Hallo Peter,
De wisselstraat, in volgorde van een gewone wissel (A), een engelsman(B) en weer een gewone wissel (C) zijn fysiek met elkaar verbonden, de hele straat dus onder dezelfde melder. In iTrain moet je dan wel per wissel de melder ingeven. De engelsman (B) en de laatste (C) geven voordurend bezet, de eerste (A) niet. En dat terwijl ze alledrie fysiek aan dezelfde melder zijn verbonden. Als je de melder in iTrain uit de eigenschappen van B en C verwijdert valt de bezetmelding uit B en C weg. De lok kachelt echter keurig over A, B en C naar het volgende blok.
Overigens, in de IB basic staat melder als bezet, het is dus geen softwareprobleem en ook geen hardwareprobleem van de melder. Het ligt dus echt aan wissel B en/of C. Ik zou ze kunnen ruilen met een andere engelsman en gewone, maar dat betekent zorgvuldig slopen. :-\ De wisseldecoders zijn niet met de rails verbonden, maar krijgen de voeding uit de centrale die uitsluitend wordt gebruikt voor wissel- en seindecoders. Wel zit alles op de common "min", dat wordt geadviseerd en daar heb ik nooit problemen mee gehaf.
De Loconet T-aansluiting heeft een beperking van 500mA om de bezetmelders en ander spul te laten werken. Als je dat overschrijdt, moet je er een voeding tussen stoppen. Ik zal daar eind van de middag naar kijken, ik heb de opdracht gekregen om het terras een schrobbeurt te geven. :) Dat is het nadeel van gepensioneerd zijn, je valt voortdurend op. :)
-
Dat kan, dan heb je dus ook een bezetmelding op moment dat je de gehele wisselstraat van de bezetmelder afhaalt. (dan dus niet de draad bij de bezetmelder los halen, maar bij de wisselstraat )
Dan weet je dat het in de bedrading tussen melder en wisselstraat zit.
Heb je dan geen melding, maar wel op moment dat 1 van die wissels er op aangesloten zit, dan is het dat wissel.
Heb je dan ok geen melding dat zit het blijkbaar in een combinatie van meer wissels die gebruikt moeten worden, en moet je kijken wat daar mis is.
Roelco
Hoi Roelco, ik neem aan dat je bedoelt om de bezetmelder uit de software te halen. Dan is er niets aan de hand, alleen de centrale laat een bezetmelding zien maar doet daar niets mee.Ik heb eigenlijk alles al geprobeerd, voor zover ik weet wart "alles" is :). Omwisselen voor andere wissels zou nog kunnen, maar dat is een heel gedoe. Zie ook verder het antwoord aan Peter.
-
De wisselstraat, in volgorde van een gewone wissel (A), een engelsman(B) en weer een gewone wissel (C) zijn fysiek met elkaar verbonden, de hele straat dus onder dezelfde melder.
Kun je een foto van de wisselstraat laten zien? Misschien dat iemand er iets ongewoons aan ziet. Geen garantie op succes, maar als het niet helpt dan geeft het toch moed. 8)
-
Hallo Peter,
De wisselstraat, in volgorde van een gewone wissel (A), een engelsman(B) en weer een gewone wissel (C) zijn fysiek met elkaar verbonden, de hele straat dus onder dezelfde melder. In iTrain moet je dan wel per wissel de melder ingeven. De engelsman (B) en de laatste (C) geven voordurend bezet, de eerste (A) niet. En dat terwijl ze alledrie fysiek aan dezelfde melder zijn verbonden. Als je de melder in iTrain uit de eigenschappen van B en C verwijdert valt de bezetmelding uit B en C weg. De lok kachelt echter keurig over A, B en C naar het volgende blok.
Overigens, in de IB basic staat melder als bezet, het is dus geen softwareprobleem en ook geen hardwareprobleem van de melder. Het ligt dus echt aan wissel B en/of C.
Met dit laatste ben ik het niet eens, als ik je goed begrijp. Wat betreft mijn vorige vraag, dat gaat niet over de software, maar over de hardware. Wat je hierboven beschrijft gaat alleen meer richting software. Je hebt dus 3 wissels:
A, B, C
Die zijn als rails gewoon met elkaar doorverbonden, zitten via 1 draad aan 1 bezetmelder.
Dus die melder kan maar 1 waarde voor alle drie de wissels doorsturen naar centralle/Itrain.
Als itrain dan voor alle drie de wissels dezeflde bezetmelder heeft staan, hoe is het dan mogelijk dat Itrain deze melder voor 2 wissels als bezet ziet, en voor 1 als vrij?
Staat er voor 2 van deze wissels in de configuratie soms dat de bezetmelder geinvert moet worden? ( dus dat vrij als bezet gezien moet worden )
Of misschien juist andersom omdat de centrale blijkbaar ook aangeeft dat de melder bezet is, maar dit voor wissel A in de software blijkbaar niet het geval is ?
En ik neem aan dat die ene lok van de baan afgehaald is tijdens al dit testen om er zeker van te zijn dat er geen gebruikers ergens op de rails staat.
Roelco
-
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Ik krijg een vaag idee dat het in/bij de bezetmelder zelf zit,dus als je de draad bij de melder losmaakt er nog steeds een melding is.
Ik ben benieuwd!
Peter ;)
-
@Roelco, Bij iTrain moet je bij elk wissel aangeven of je gebruik maakt van een melder, in dit geval #169. Dus #169 staat bij alle drie de wissels in de eigenschappen. Alleen wissel B en C geven een bezet af en A niet. Wissel B en C worden niet geschakeld bij een rij-opdracht, want het is "bezet".
@ Peter, het ligt niet aan de melder van Uhlenbrock, het fenomeen doet zich ook voor bij als je de wisselstraat op een andere melder van een ander merk aansluit. Als je de draad bij de melder losmaakt, is de spanning van de wisselstraat af.
Ik blijf nog even zoeken volgens de methode T&E (Trial and Error). Als ik de melders uit de eigenschappen van de wissels verwijder functioneert alles weer zoals het hoort, maar dat was nou juist niet de bedoeling. Ik geef toe dat het een luxeprobleem is want ik maak er vooral gebruik van om de seinen bij het passeren op rood te laten vallen en niet als de trein pas het blok voorbij de wisselstraat inrijdt. Zeker bij het rangeren is dat geen gezicht, maar misschien ben ik een kniesoor. ;)
-
@Roelco, Bij iTrain moet je bij elk wissel aangeven of je gebruik maakt van een melder, in dit geval #169. Dus #169 staat bij alle drie de wissels in de eigenschappen. Alleen wissel B en C geven een bezet af en A niet. Wissel B en C worden niet geschakeld bij een rij-opdracht, want het is "bezet".
Maar ik snap dus niet hoe iTrain #169 als bezet kan zien voor wissels B en C, maar #169 niet bezet ziet voor wissel A.
Dat is 1 en hetzelfde nummer, die is of bezet, of niet bezet. Daar hebben de wissels zelf toch geen invloed meer op, dat is iets in iTrain zelf.
Roelco
-
Ik snap dit ook niet. De wissels vormen elektrisch één geheel en ze zitten samen aan één melder. Hoe kan iTrain ze dan afzonderlijk zien?
-
Aangezien geconcludeerd wordt, dat het verschijnsel fysiek onmogelijk is, lijkt het mij een typische vraag voor het iTrain forum. Ik denk dat er bij je instellingen toch iets niet goed zit.
-
Dag Martin,
De IB Basic geeft ook een bezetmelding af, ook als iTrain niet aanstaat.
-
Ik snap dit ook niet. De wissels vormen elektrisch één geheel en ze zitten samen aan één melder. Hoe kan iTrain ze dan afzonderlijk zien?
Ja sorry, ik had ze even niet op een rijtje. Ze geven alle drie bezet af, immers één het hetzelfde draadje.
Als ik moed kan verzamelen zal ik de engelsman verwisselen en een gewone. Maar dan moet de zaak gesloopt worden. IK vraag me af of dit de moeite waard is.
Ik zie dat plaatjes uploaden niet werkt.
-
Kennelijk doetie het niet met Firefox, maar welk met dat verschrikkelijke ding van microsoft. >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3465-663be09668d7c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3465-663be09668d7c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3464-663be096a4c5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3464-663be096a4c5e.jpg)
De wisselstraat loopt van beneden naar boven van wissel 110 over de engelsman en dan rechts aanhouden.
Stickertje gaat weg hoor, maar ik had de nummers even nodig voor het invoeren in de piepjoeter.
Nog even voor de duidelijkheid, de storing wordt niet veroorzaakt door de instellingen in iTrain, maar iTrain werkt op dit punt niet goed door de storing.
De onderste foto lijkt een beetje krom, maar dat is een pano ;D
-
Dus even voor de duidelijkheid. In iTrain zijn wissel A, B en C op #169 gezet.
En ze zijn allemaal bezet gemeld?
Deze bezetmelder, nummer #169, zit met een draadje aan de rails van die wissels. Zelfde kant van de rails als alle andere melders aan de rails zitten.
En zonder dat er iets op de rails staat geeft die #169 bezet in iTrain, maar ook in de centrale zelf?
Klopt dit allemaal dan zit het dus in die wissels. Dan zou ik eerder genoemd advies toch uitvoeren.
Dus ja, de drie wissels los halen uit de baan zodat ze echt volledig los staan, maar wel aangesloten aan die melder ( of ook een andere melder )
Dan nog bezet, dan 1 wissel er extra af halen, nog bezet, dan andere wissel ook er af, dan nog bezet dan weet je welk wissel het probleem is.
Is het probleem weg bij verwijderen van 1 van de wissels, dan alleen dat wissel aan de bezetmelder, want dan is dat waarschijnlijk het probleem wissel.
Heb je geen bezetmelding meer als alle wissels los zijn dan zit het niet in de wissels, maar in de manier waarop die in de baan zitten?
En ja, dit is waarschijnlijk een beetje werk omdat de wissels er uit moeten, maar dat moet ook bij vervangen, maar dan weet je niet of je ook het probleem vervangt, maar vervang je willekeurig iets. Zou ik niet doen. Maar gericht zaken uitsluiten zodat je zeker weet waar het zit. En als je 1 wissel hebt als oorzaak kun je die verder onderzoeken, maar eventueel ook vervangen zodat je vast kunt rijden, en achteraf dat wissel alsnog onderzoeken.
Kloppen mijn aannames in het eerste deel niet, dan graag toch wat meer duidelijkheid daarover, want zoals je het eerst beschreef is het toch een software probleem.
Groet,
Roelco
-
Heb je de puntstukken van de engelse wissel al eens nagezien.
De linkse aandrijving moet het rechtse puntstuk polariseren , en de rechtse aandrijving moet het linkse puntstuk polariseren, en niet omgekeerd, want dan loopt het fout.
-
Foute puntstukpolarisatie kan het niet zijn. Dan zou je een kortsluiting krijgen als er een trein overheen rijdt. Maar dat gebeurt niet. En verkeerde polarisatie kan ook geen valse detectie geven.
Op de foto's kan ik niet goed zien waar er isolatielassen zitten.
-
Blijf nog steeds bij mijn opmerking dat de isolatielasjes contact maken.
Aanvulling.
Als je de draad naar de bezetmelder los maakt, kan er dan nog steeds een trein over de wisselstraat rijden ?
Jos
-
Na de verwarrende informatievoorziening door de steller van de vraag kan ik me bij de volgende vraag wel aansluiten:
Als je de draad naar de bezetmelder los maakt, kan er dan nog steeds een trein over de wisselstraat rijden ?
Immers: is de draad van de bezetmelder onderbroken (losgekoppeld), dan kan er geen trein meer rijden.
Rijdt de trein desondanks, dan komt de spanning op de bedachte "onderbroken" railstaaf dus ergens anders vandaan.
Derhalve is er dan een isolatie niet in orde.
Of, wat minder makkelijk, de spanning komt via een foutief uitgevoerde polarisatie. In plaats van dat de wissel de spanning doorgeeft aan een te polariseren stuk rail, voorziet de polarisatie de wissel van spanning. Hoe de permanente bezetmelding dan tot stand komt kan ik zo niet overzien.
-
Of er nu wel een trein kan rijden als de draad naar de bezetmelder is losgemaakt of niet zie ik nog geen antwoord.
Ik zou wel eens willen weten of de railstaven in de wisselstraat van wissel A,B en C aan een kant liggen van het spoor ,je moet dus electrisch gezien maar een rail zien van het begin in de vrije baan bij wsl A ,door de E.wsl en de laatste wsl C op het emplacement.
Ook de punstukken in het E.wsl moeten er in zitten. Het geheel van die railstaaf mag helemaal geen kontakt maken met maar iets in de rest van de baan ,nergens mee.
Mocht een lok toch nog daar langs kunnen rijden is er echt een sluiting ergens ,en dan zal je helaas toch de boel moeten opbreken daar.
Heb je een universeelmeter daar ,om Ohms te kunnen meten?
Peter
-
Ik wil dit topic niet plat slaan maar meten is weten.
Pak de universeelmeter zou ik zeggen, dan kom je al veel te weten. Waar zitten isolaties ten opzichte van de aangesloten spoorstaven en is dat correct. En als je de draad los neemt van de stroomdetector meet je dan spanning op de sectie ten opzichten van de andere spoorstaaf etc. etc..
Gr, Ben.
Edit: ik lees te laat dat Peter iets soortgelijks voorstelt.
-
Ja .Meten is weten. (y)
Bij zulke problemen als hier moet je gaan meten ,al is het maar met een testlampje.
Peter
-
Blijf nog steeds bij mijn opmerking dat de isolatielasjes contact maken.
Ook dan heb je geen bezetmelder als er nergens een stroomgebruiker op de baan staat.
Dus all die er allemaal af: treinen, wagens met verlichting, eventuele wisseldecoders die direct aan de rails zitten, of andere gebruikers.
Dan zouden alle melders, inclusief deze wisselstraat, geen bezetmelding mogen geven.
En als je dan nogaltijd een melding hebt, haal deze wisselstraat dan uit de baan, ja is even werk, maar dan weet je wel meer.
Roelco
-
Of er nu wel een trein kan rijden als de draad naar de bezetmelder is losgemaakt of niet zie ik nog geen antwoord.
Het woord is aan JoopSpoort.
-
@ klaas
hierbij de foto met de rode markeringen. Op het origineel kun je het beter zien, want daar is een hogere resolutie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3465copy-663d2b52c0d80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-3465copy-663d2b52c0d80.jpg)
-
Met dank aan alle wedervragen en suggesties. Ik ben vandaag een dagje wezen treinen naar het noorden en ik ben net een halfuurtje geleden weer thuis. Ik zal morgenmiddag proberen met antwoorden te komen. Ik zal dan eerst de vragen moeten verzamelen en dan beantwoorden. Ik had niet verwacht dat er zoveel gereageerd werd. 8)
Over het opbreken en vervangen moet ik nog even goed nadenken. :-\
-
Joop, ik heb aan je foto nog een blauwe stip toegevoegd. Hier zou toch ook een isolatie moeten zitten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/blauwestip-663d302902ddc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/blauwestip-663d302902ddc.jpg)
-
Joop,
Uit je voorgaande verhaal begreep ik,dat er 3 wissels in de w. straat zitten ,en dacht dat wsl A dat wissel was dat direct achter het geel tonende uitrijsein was.....?
tot morgen. ;)
Peter
-
In de linker railstaaf vlak bij het dwergsein lijkt mij een isolatie te zitten (overgang bedding rail - verzaagde bedding).
Dan zou daar dus de blauwe stip kunnen staan.
Maar nog steeds is niet duidelijk, of er wel een trein kan rijden, als de bezetmelder is losgekoppeld. Als daar antwoord op is wordt misschien meer duidelijk.
-
Vanmiddag alle opties nog een keer via de "wetenschappelijk methode" trial and error (met vastlegging :)) geprobeerd. De oorzaak was niet te vinden, de centrale gaf nog steeds de bezetmelding, tenzij je de draad uit de melder trok, maar dat is logisch want dan is er geen voeding meer. De wissels schoon geblazen met power cleaner, want bij het strippen van een draag kan er altijd een miniscule plukje ergens tussen vallen, dat weliswaar net geen kortsluiting veroorzaakt maar wel kan werken als een weerstand.
Uiteindelijk dan toch maar besloten de zaak los te halen. Ik wilde dit uiteindelijk toch voor elkaar krijgen. Ik had mijn zinnen er op gezet dat de seinen direct bij het passeren op rood moesten vallen en bij iTrain kan dat door de wissels een melder mee te geven. Of dat bij Koploper en Rocrail zo werkt weet ik niet, nooit geprobeerd. Ik vond het ook niet sportief om te zeggen: "jongens, bedankt voor alle moeite en suggesties, maar ik laat het maar zo".
Begonnen wissel A er af te halen, kijken, meten etc. Uiteindelijk nadat ik wissel C had verwijderd was de bezetmelding in de centrale weg. Nou blijkt dat ik net deze ene wisseldecoder op de rails tussen twee wissels had aangesloten en dat was aan de buitenkant niet te zien. Normaal gesproken gaan de decoderdraadjes via een gaatje naar een verdeler die is aangesloten op een booster die niet voor de rijstroom wordt gebruikt. Ik had besloten nog twee opstelsporen aan te leggen. Aangezien ik geen zin had om weer draden te trekken had ik ze maar op de rail aangesloten in de gedachte dat zolang een decoder niets doet is er niets aan de hand. Nou niet dus. In een blok zou dit meteen bij gebruik een spookmelding opleveren.
De boel aangepast, de melder in iTrain op de wissels aangesloten en het werkt nu zoals het hoort.
Rest mij een soort van mea culpa uit te roepen en te bedanken voor de vragen en suggesties. Die aren toch waardevol om toch uiteindelijk de oorzaak te vinden, heel subtiel weliswaar.
-
Hallo Joop,
Gelukkig dat je de oorzaak gevonden hebt.
Jos
-
Nou Joop,gefeliceteerd! (y)
Nu kunnen wij ook weer rustig slapen. ;)
Peter
Dus er zat toch een verbruiker aan de rails ,zoals iemand hier vermoedde.
-
Dat er een verbruiker aanhing leek me logisch, het was me ontgaan dat die decoder eronder hing. Ik dacht dat ie alleen verbruikte als ie zijn werk deed. Maar ja, er moet toch een minimaal verbruik zijn om meteen zijn werk te kunnen doen. Ik ben ook maar simpel op het gebied van elektronica, ik heb voor een ander vak doorgeleerd.
Niettemin ben ik toch wel een beetje trots dat dit de enige fout is. :)
-
In de tweede reactie werd al gesuggereerd dat er een verbruiker was aangesloten.
Een stroomdetector reageert vaak al als er nog maar 1mA loopt. En een wisseldecoder in ruste gebruikt vast meer.
Mooi dat je het toch hebt gevonden. Weer een ervaringsfeitje waar je bij een volgende gelegenheid rekening mee kunt houden.
-
.... Uiteindelijk nadat ik wissel C had verwijderd was de bezetmelding in de centrale weg. Nou blijkt dat ik net deze ene wisseldecoder op de rails tussen twee wissels had aangesloten
Hoe worden deze wissels geschakeld?
Er zijn voor rocoline met bedding digitale aandrijvingen die je direct onder je wissel plaats, en die de stroom voor de decoder direct van de rails van de wissels haalt.
Als 1 van deze wissels z'n aandrijving heeft dan word er dus continue stroom getrokken in deze wisselstraat, en dus is het blok continue bezet.
Dan zou je deze digitale aandrijving anders moeten aansluiten zodat die de voeding niet uit de wisselstraat zelf haalt.
Fijn ook dat deze oorzaak al heel snel aangegeven was als oorzaak.
Kon ook niet heel veel anders zijn,
Maar blij dat het nu dan toch opgelost is
Roelco