BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Mudhen op 28 April 2024, 15:56:25
-
Na mijn korte vraag over rails zal ik hier laten weten en bijhouden wat ik precies aan het bouwen ben en waarom.
Ik heb zoals velen al aan menig modelbaan geknutseld, maar er echt één helemaal afronden is me nog nooit gelukt! Met uitzondering dan van mijn langs de kamerwanden baan ‘Section Defilé’, maar dat is eigenlijk alleen een rondje rails op een paar latten zonder enige vorm van omgeving en telt voor mij om die reden niet als modelbaan.
De argumenten om nooit een baan te hebben afgerond zijn zeer gevarieerd. Mijn eerste baan was Minitrix, omdat ik dat van mijn ouders had gekregen toen ik 10 was. Een baantje op zo’n bedrukte ondergrond met wat starters materieel en een stel Nederlandse treinen die ik mooi vond. Na een prachtige berg van kippengaas en een tekort aan (voor mij toen) dure wissels en rails leerde ik Model Railroader magazine kennen en was mijn liefde voor Amerikaanse spoorwegen geboren. Aantal jaar later de stoute schoenen aangetrokken en al mijn Minitrix materiaal ingeruild voor wat Amerikaans n-spoor. Slechte deal, maar ik was blij!
Helaas kwam vrij snel na deze rigoreuze keuze het digitale systeem opzetten en zag ik h0 en 0n30 modellen met fantastische verlichting en geluiden. Iets wat in n-schaal toen nog compleet ondenkbaar was. Zodoende alles maar weer eens verkocht en hier en daar wat 0n30 materieel aangeschaft. Kwam er echter al snel achter dat het een en ander slecht verkrijgbaar was of belachelijk duur. En daarbij raakte ik ook weer eens afgeleid door een aantal modellen van Duitse origine die mij weer terugbrachten naar mijn eerste ervaringen met mdelspoor in Duitsland. Dus in plaats van een 0n30 baan te bouwen ben ik weer terug gegaan naar duits materieel in h0, waarvoor ik ook geen baan had :-\
Omdat ik toch ook wel eens wat wilde zien rijden heb ik al weer wat jaren geleden ‘Section Defilé’ (ook hier op het forum te vinden) gebouwd voor mijn Duitse h0 modellen. Ook daarvan weer geleerd, want Tillig en ESU gaan slecht tot niet samen, maar dat terzijde.
Maar omdat dit nauwelijks modelbouw betrof ging ik me al snel weer vervelen en miste ik het ouderwetse geknutsel. Tijd om mijn 0n30 modellen erbij te halen. Echter ontdekte ik al snel weer één van de redenen waarom ik de bouw van een Logging layout voor me uitschuif; het vraagt meer ruimte dan ik nu heb! En natuurlijk zou ik ook in deze schaal een microbaan, diorama of shelf layout kunnen bouwen, maar dat is niet wat ik al jaren in mijn fantasie zie en wil bouwen.
Gelukkig was mijn zoontje vrij bekend met youtube en zag ik dat er ook allerlei vlogs waren over Amerikaanse modelbanen. Dit gaf mij genoeg inspiratie om in ieder geval weer te beginnen met knutselen. Ook al heb ik geen baan en gaat die er ook niet snel komen.
Totdat ik niet zo heel lang geleden op Boomer Diorama stuitte. Mijn god wat kunnen mensen toch mooie dingen maken! En bergen video’s daarover blijkbaar. Die beste man heeft meer dan 200 video’s gemaakt met uitermate goede informatie en instructies over modelbouw in het algemeen. Echt een bron van inspiratie. Maar ja, er alleen naar kijken levert mij nog geen droombaan op waar ik zelf van kan genieten.
Via Boomer Diorama kwam ik ook bij Second Section Podcast die een aflevering met hem hadden over ‘completing your dream layout’. Iets wat mij echt aansprak gezien ik nog steeds geen modelbaan heb waar ik elke dag blij van wordt. Na deze aflevering volledig te hebben bekeken begon het allemaal weer te kriebelen en heb ik met hulp vanaf hun instructies een plan gemaakt om mijn ‘DREAM LAYOUT’ te bouwen.
Tot zover mijn introductie en omschrijving van dit topic. In mijn volgende post zal ik verder ingaan op het daadwerkelijke plan en welke progressie ik tot nu toe heb gemaakt…
(https://postimg.cc/PLYZbKfh)
(https://i.postimg.cc/ZqDcSD19/BE3-FCE05-8-AF9-4491-9-CC4-07-F7-CF2-D6526.png) (https://postimages.org/)
-
PLANNING
Ik heb na het kijken van de Second Section Podcast aflevering even goed nagedacht en mezelf een tijdsbestek gegeven van 5 jaar om mijn droombaan af te ronden. Ik denk dat dit genoeg tijd is om een prachtige ‘Shelf Layout’ te bouwen mvanwege de beperkte afmetingen. De enige ruimte die ik nog beschikbaar heb voor een modelbaan is ongeveer 2.50 x 0.50 m in een hoek van mijn woonkamer. Hier heeft al eens tijdelijk een baan gestaan (van een vriend), dus weet ik dat het gaat passen en hoe het er ongeveer uit zal zien.
Nu het tijdsbestek en de afmetingen zijn bepaald kan ik wat schetsen maken van baanplannen die ik al een beetje in mijn hoofd heb. Ben benieuwd of dat past in de beschikbare ruimte, maar daarom is een tekening altijd erg handig en de eerste stap naar knutselactie!
(https://i.postimg.cc/Ghbn9qM7/5-A4-DFB96-55-DF-4954-9-EB7-FF4-DA4292-E2-D.jpg) (https://postimages.org/)
-
Leuk, benieuwd naar het vervolg….
-
Op de achtergrond ben ik ook al gestart met een eerste bouwsel. Om alvast wat te oefenen met de benodigde technieken om mijn droombaan te kunnen verwezenlijken ben ik begonnen aan een ‘display stand’ voor mijn eerste twee wagons.
Ik doe dit om mijn ervaring te testen en nieuwe ervaringen op te doen voor wat betreft modernere knutseltechnieken. Helaas is mijn budget momenteel heel klein, maar gelukkig heb ik nog redelijk wat spullen waar ik in ieder geval mee aan de slag kan. Zo merk ik gelijk of ik met ie goedkope restmaterialen al iets kan bereiken wat een beetje naar mijn zin is. Een droombaan maken doe je nooit in enkele stappen, maar vereist vooral uren oefening. Iets wat velen (zoals ik) te vaak vergeten!
Ik hoop dat ik met deze eerste drie berichten jullie interesse heb kunnen wekken en zodoende genoeg reacties krijg met opmerkingen, adviezen of kritieken die mij helpen bij het realiseren van mijn droombaan. (En niet op te geven deze keer ::) )
(https://i.postimg.cc/XJSVVPs2/7-A88-F3-AA-66-B5-404-A-8913-B472853-C2-C23.jpg) (https://postimages.org/)
-
Ik ga dit lekker volgen :police: :police:
-
Dank je Wim, ik zal je nooit vergeten als eerste lid :-*
-
Ik ga het ook zeker volgen.
Succes alvast.
-
Mooi! Interessant om te volgen (y)
Voor jezelf: Je kan altijd wat op "1:1" maken in papier zodat je kan kijken wat het doet. Ronald H. Doet dat eigenlijk ook altijd. Dat is wel goed om inzicht te krijgen hoe wat en waar. Ook met gebouwen kan je dat rustig doen.
Succes!
-
Dank je Wim, ik zal je nooit vergeten als eerste lid :-*
😢
-
Dank je Wim, ik zal je nooit vergeten als eerste lid :-*
Dit vraagt om een beetje uitleg Sebas.
Vertel, vertel.
-
Je was de eerste member die reageerde op mijn topic Wim (y) ;D
-
Mooi! Interessant om te volgen (y)
Voor jezelf: Je kan altijd wat op "1:1" maken in papier zodat je kan kijken wat het doet. Ronald H. Doet dat eigenlijk ook altijd. Dat is wel goed om inzicht te krijgen hoe wat en waar. Ook met gebouwen kan je dat rustig doen.
Succes!
Dat ga ik ook zeker doen. Het begint bij mij meestal met een tekening of krabbel, en dan eventueel een mock-up indien nodig.
-
Amerikaans bouwen is altijd top.
wat was het probleem met esu en tilig?
-
Voor jezelf: Je kan altijd wat op "1:1" maken in papier zodat je kan kijken wat het doet. Ronald H. Doet dat eigenlijk ook altijd. Dat is wel goed om inzicht te krijgen hoe wat en waar. Ook met gebouwen kan je dat rustig doen.
Zekers! Gewoon met wat flexjes en wissels en/of uitgeprinte exemplaren ;)
Ik ga volgen! Als je advies nodig hebt staan we voor je klaar ;)
-
Je was de eerste member die reageerde op mijn topic Wim (y) ;D
(y) (y) (y)
-
Zekers! Gewoon met wat flexjes en wissels en/of uitgeprinte exemplaren ;)
Ik ga volgen! Als je advies nodig hebt staan we voor je klaar ;)
Zijn er online printables beschikbaar van de Peco US wissels? Of heeft iemand ze ingescand? Ik heb niks in huis om te traceren en als ik iets ga bestellen doe ik dat het liefst ook gelijk de eerste keer correct.
Thanks Ronald H en alle anderen voor jullie support!
-
Peco heeft de downloads. Kijk eens:
https://peco-uk.com/collections/track-plan-sheets
Even goed kijken met afdrukken dat je ze op het juiste formaat afdrukt. Zit niet heel veel verschil in maar toch. Anders gewoon bij Fast tracks downloaden, pak je bv een 5'je of 6'je. Kom je al ver mee:
- https://handlaidtrack.com/document-library/#611b/classic/m=and&q=templates
Ook hier kijken of je goed gaat met afdrukken. uitknippen en evt aan elkaar tapen. Dan heb je wissels en kun je met stukjes rail of flex zo verder plannen. Werkt voor mij prima, zie de bouwdraadjes ;D ;)
-
en aan het eind van het liedje kom je nooit uit en nemen de wissels ongeveer twee keer zoveel ruimte in als je gepland hebt.
En dat heb ik met bochten ook.
Tape en printjes van wissels helpt wel.
-
Nice Ronald H, dank je! Ga spoedig wat printen om alvast wat te kunnen schuiven (y)
-
(https://i.postimg.cc/xCq4kyTc/CA51-F030-22-A5-4-DBA-BA58-B86717-D19-A53.jpg) (https://postimages.org/)
Boxcars binnen! Blij mee. Nu mijn display nog af, voordat ik ze ga weatheren. Het begin is er, spoor en materieel. Ondertussen verder met de planning en over aantal weken beginnen aan de ruwbouw. Goesting in (y)
-
Zoek nog een Amerikaanse motorrijder, iemand eentje in de verkoop? ???
-
Mooie boxcars Sebas!
En straks het grote werk (y)
-
Dank je Wim! Waren maar 5,- de stuk. En de kosten van 3 Kadee #5 die ik heb verwisseld met die rare standaard koppelingen. Gekocht om op te kunnen kliederen voordat ik duur materiaal ga verbeteren haha.
Dit soort kleine builds houdt me gemotiveerd en zorgt dat ik me niet haast met de bouw. Ik wil het nu echt een keer goed doen en over ongeveer vijf jaar een baan hebben waar ik mee kan spelen en die eruit ziet als een levend schilderij. Maar belangrijker nog; kwaliteit die mij overleeft!
-
Een kleine update!
Helaas gaat dit weer precies als ik dacht; maak te weinig tijd om digitaal te bouwen. Ben dit topic gestart, maar ben niet zo druk met posten als velen van jullie.
(https://i.postimg.cc/KcswQ3vf/D19-A239-C-1-F2-B-44-EA-B67-E-E9-B976-D1-F13-F.jpg) (https://postimages.org/)
Heb mijn Right-Of-Way diorama nog ietwat aangepast, maar nog niet afgerond. Mis nog wat materiaal wat ik nodig heb voor de finishing touch.
Ondertussen dus even een nieuw project gestart; ‘de enige passagiers wagon van de layout’. Niet echt rollend materieel meer te noemen, maar hopelijk wordt het wel een leuke vignette en herkenbaar punt op de uiteindelijke layout…
(https://i.postimg.cc/gcXjgRHk/5-E2-CA5-C8-9-DEE-406-F-B7-C3-AB392-D4-AFC75.jpg) (https://postimages.org/)
Ook alvast een oude Ivar opgebouwd zodat ik ook 1:1 kan werken aan een logisch en goed werkend baanplan. Dit is natuurlijk altijd erg belangrijk, maar voor een ‘operations’ shelf-layout wel erg essentieel.
Ben er nog steeds niet helemaal uit welk railmateriaal ik wil gebruiken. PECO lijkt aantrekkelijk vanwege verkrijgbaarheid hier in NL, maar op de beelden die ik kan vinden en kan bekijken op mijn iPhone vind ik de details op de bielzen erg minimaal lijken. Daarbij zou ik dan graag voor de code 70 willen kiezen, maar dat is ook slecht leverbaar volgens mij. Een goed alternatief zou dan Walthers of Micro Engineering zijn, maar deze laatste is al bijna niet meer leverbaar en de eerstgenoemde alleen in code 87 en miet ook nog eens worden geïmporteerd uit de VS. Gelukkig heb ik nog tijd genoeg om te beslissen zolang ik geen vastgelegd baanplan heb.
(https://i.postimg.cc/DZY6QD3g/B8-B68-DFC-C81-C-4-EC4-9-DCA-BF572-F55-A3-BC.jpg) (https://postimages.org/)
Er is dus wel degelijk progressie, maar dit delen met jullie laat af en toe even op zich wachten. Excuus! Ondertussen lees ik hier en daar nog wel af en toe mee, maar ik wil ook niet heel veel meer tijd besteden asn online zijn gezien ik nog meer leuke bezigheden heb.
-
De boxcars zijn eindelijk ook afgeleverd op de ROW en een 1:10 mock-up verpest het uitzicht!
(https://i.postimg.cc/g03qLJgG/FDD6-C7-B6-3985-43-E9-BFEB-6610621741-AB.jpg) (https://postimages.org/)
-
Ben er nog steeds niet helemaal uit welk railmateriaal ik wil gebruiken. PECO lijkt aantrekkelijk vanwege verkrijgbaarheid hier in NL, maar op de beelden die ik kan vinden en kan bekijken op mijn iPhone vind ik de details op de bielzen erg minimaal lijken. Daarbij zou ik dan graag voor de code 70 willen kiezen, maar dat is ook slecht leverbaar volgens mij. Een goed alternatief zou dan Walthers of Micro Engineering zijn, maar deze laatste is al bijna niet meer leverbaar en de eerstgenoemde alleen in code 87 en miet ook nog eens worden geïmporteerd uit de VS. Gelukkig heb ik nog tijd genoeg om te beslissen zolang ik geen vastgelegd baanplan heb.
Code 87 bestaat niet ;) Walthers? Zou het niet doen, gebaseerd op Shinohara en is het in mijn optiek net niet. Ga gewoon voor de code 83 van Peco, die is echt US georiënteerd en ziet er gewoon goed uit. 70 hebben ze ook en dat zou inmiddels leverbaar moeten zijn.
-
Code 87 bestaat niet ;) Walthers? Zou het niet doen, gebaseerd op Shinohara en is het in mijn optiek net niet. Ga gewoon voor de code 83 van Peco, die is echt US georiënteerd en ziet er gewoon goed uit. 70 hebben ze ook en dat zou inmiddels leverbaar moeten zijn.
Typfout, moet 83 zijn natuurlijk ;D
Ik zou wel eens een PECO code 83 (of liever 70 nog) in real life willen zien of desnoods op een goed heldere close-up foto voor ik een beslissing neem. Wat ik vooralsnog heb kunnen vinden is niet echt overtuigend. Bielzen erg vierkant en hoekig met minimale details. Rail lijkt vrij hoog voor een code 83 (70 ook btw).
Waarom is Walthers het net niet voor jou? Uiterlijk, kwaliteit of functionaliteit? Alles klopt juist aan die rails (verhoudingen, details) voor mijn gevoel en in VS veel gebruikt en zonder bijzondere problemen zover ik weet.
Heb online nog wel wat flexrail kunnen vinden van ME, maar wissels zijn lastig in de juiste configuratie. Anders had het toch echt ME geworden vanwege mijn ervaring met 0n30 en h0n3.
Thanks voor je suggesties in ieder geval. Met genoeg info kom ik vanzelf bij de juiste keuze!
-
Walthers; de ophanging van de tongen vind ik te grof. bedrijfszekerheid weet ik niet.
Peco 83:
(https://live.staticflickr.com/65535/49895246042_e17b72b236_c.jpg) (https://flic.kr/p/2j25bjN)20200514_164333 (https://flic.kr/p/2j25bjN) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Op de fishplates na 100% Peco. Ik zie niet wat er mis mee is ;)
ME is mooi hoor maar ook fragiel. Als je voor bedrijfszekerheid wilt gaan; Peco. Bedraden volgens Gartner, komt het helemaal goed!
-
Dank voor deze foto! 🙏
Ik vind die bielzen dus echt niet mooi. Veels te scherpe hoeken en na drie vier washes zijn die minimale houtnerven ook zo goed als verdwenen. De rest van de details zijn dan weer wel on point, maar daar let je als kijker veel minder op dan op de bielzen. Zelfde overigens als bij alle PECO rails als je het mij vraagt muv de 0e. Dit soort minimale verschillen is voor mij erg belangrijk voor het eindresultaat wat ik voor ogen heb. Ik overweeg zelfs om rails (misschien gedeeltelijk) hand te leggen met handgemaakte plastic bielzen, maar gezien ik daar nog geen enkele ervaring mee heb zou dat echt een enorme uitdaging worden, helemaal als ik de wissels ook zou bouwen.
En met ME heb ik zelf geen enkel probleem voor wat betreft fragiliteit, prachtig spul en vooralsnog zeer functioneel en betrouwbaar. (y) Helaas is de productie stil gelegd voor zover ik weet.
-
Tja, dat is aan jou ;) Als je zo gesteld bent op de nerf kan ik je maar 1 ding aanraden; zelf leggen met houten bielzen. En ja, dan moet je ook je wisseltjes zelf gaan bouwen.
Goed adres: https://handlaidtrack.com/?v=796834e7a283
-
En met ME heb ik zelf geen enkel probleem voor wat betreft fragiliteit, prachtig spul en vooralsnog zeer functioneel en betrouwbaar. (y) Helaas is de productie stil gelegd voor zover ik weet.
Je correctie kwam tegelijk met mijn reactie. Walthers heeft nog wel wat op voorraad: https://www.walthers.com/micro_engineering?productListFilters=scale%3AHO%20Scale%3Bmanufacturer_name%3AMicro%20Engineering&productListPage=6 Maar alleen code 83 rechtse wissels.
Ik moet nog ergens 3 wissels hebben liggen..... zal eens kijken maar beloof niks ;) Volgens mij zijn dat code 70 wissels.
-
Kijk eens, Ebay. Rond de 60 euro all-in. Is 30 per wissel, dat is NIET duur ;):
https://www.ebay.co.uk/itm/404663247561?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-531343-4&mkcid=2&itemid=404663247561&targetid=293946777986&device=c&mktype=pla&googleloc=9064138&poi=&campaignid=20649934318&mkgroupid=153764631759&rlsatarget=pla-293946777986&abcId=&merchantid=113398847&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0_WyBhDMARIsAL1Vz8ug5qaLtyeoxf-uMJClKmkeIZjWHPicFNmYKj-mCzxWJ8tidrtcNIgaAugqEALw_wcB
-
Plastic wordt echt mooier dan hout in 1/87. Nerf van modelhout is ook niet op schaal en plastic is veel makkelijker te bewerken tot echt lijkend hout. Heb je op youtube Boomer zijn rails wel eens gezien? “Handlaid with plastic ties, can’t get any better than that imo!” En dat ben ik met hem eens, ook al hou ik meer van hout dan van plastic.
https://m.youtube.com/watch?v=TiBhKEc9M-s&pp=ygUUQm9vbWVyIGRpb3JhbWEgdHJhY2s%3D (https://m.youtube.com/watch?v=TiBhKEc9M-s&pp=ygUUQm9vbWVyIGRpb3JhbWEgdHJhY2s%3D)
https://m.youtube.com/watch?v=sNfh_wY4AsM&pp=ygUUQm9vbWVyIGRpb3JhbWEgdHJhY2s%3D (https://m.youtube.com/watch?v=sNfh_wY4AsM&pp=ygUUQm9vbWVyIGRpb3JhbWEgdHJhY2s%3D)
-
Kijk eens, Ebay. Rond de 60 euro all-in. Is 30 per wissel, dat is NIET duur ;):
https://www.ebay.co.uk/itm/404663247561?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-531343-4&mkcid=2&itemid=404663247561&targetid=293946777986&device=c&mktype=pla&googleloc=9064138&poi=&campaignid=20649934318&mkgroupid=153764631759&rlsatarget=pla-293946777986&abcId=&merchantid=113398847&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0_WyBhDMARIsAL1Vz8ug5qaLtyeoxf-uMJClKmkeIZjWHPicFNmYKj-mCzxWJ8tidrtcNIgaAugqEALw_wcB
Dat is zeker een goede koop. Moet ik eerst mijn baanplan maar spoedig afronden…
-
Andy Dorsch zijn ME code 70 track, geverfd en verweerd. Vind deze bielzen echt velen malen mooier ogen dan die van Peco. Niet zo ‘hard’ tenminste.
(https://i.postimg.cc/bYRPsr5Q/31-E10-BA9-FA2-C-4-B22-984-D-3-D9151-B1-D9-F1.png) (https://postimages.org/)
-
Ziet er zeker goed uit ;)
-
Misschien is het Peco spoor te bewerken zoals de plastic bielzen van Boomer (zaagje, vijltje, schuurpapiertje)…? ??? ;D
-
Welk een getob!
Optie ME
Eindeloos Ebay afstruinen zoals Ronald al aangaf. Wil je nieuw? De spullenboel van ME is een paar jaar geleden overgenomen door enige goedwillenden. Die zijn nu ook aan het tobben. Namelijk om die decennia oude spullenboel weer aan de praat te krijgen. Zou je op kunnen wachten. Wie weet krijgen ze het inderdaad voor elkaar. Houd vooral je adem niet in.
Optie Alternatief
Bestel nou gewoon een stukje flex van Peco (code 70 en 83 hebben dezelfde dwarsliggermatten by the way), Walthers (verkrijgbaar bij RD Hobby in DE en zou zomaar kunnen dat elke zaak die Waltherskitjes verkoopt ook rails kan bestellen, al heb je waarschijnlijk geduld nodig), Atlas of welk merk je ook nog meer wil proberen. Vergelijken vanaf foto's is hoe dan ook suboptimaal. Is dat toch allemaal net niks (omdat je eigenlijk gewoon ME wil)? Dan kun je terug naar Optie ME en/of de railstaven van je zojuist gekochte stukje proefflexen gebruiken om zelf railspijkeren te gaan oefenen.
Iets om alvast aan te wennen
Amerikaans spul (of überhaupt wat anders dan iets van De Grote Drie) dat je gewoon overal in NL van de plank kan halen... Euh ja, ik help het je hopen... "Ga nie gebeure, meneer."
Je gaat sowieso op een punt komen dat je bepaald spul wil hebben dat alleen in de US of A te krijgen en/of op voorraad is. Ja, dat is hinderlijk. Ja, het kost een shitload aan verzendkosten. Ja, het is allemaal niet leuk. En dan bestel je een paar keer daar en dan maakt het eigenlijk niet meer uit.
Goed. Sterkte met het getob!
-
Welk een getob!
Optie ME
Eindeloos Ebay afstruinen zoals Ronald al aangaf. Wil je nieuw? De spullenboel van ME is een paar jaar geleden overgenomen door enige goedwillenden. Die zijn nu ook aan het tobben. Namelijk om die decennia oude spullenboel weer aan de praat te krijgen. Zou je op kunnen wachten. Wie weet krijgen ze het inderdaad voor elkaar. Houd vooral je adem niet in.
Optie Alternatief
Bestel nou gewoon een stukje flex van Peco (code 70 en 83 hebben dezelfde dwarsliggermatten by the way), Walthers (verkrijgbaar bij RD Hobby in DE en zou zomaar kunnen dat elke zaak die Waltherskitjes verkoopt ook rails kan bestellen, al heb je waarschijnlijk geduld nodig), Atlas of welk merk je ook nog meer wil proberen. Vergelijken vanaf foto's is hoe dan ook suboptimaal. Is dat toch allemaal net niks (omdat je eigenlijk gewoon ME wil)? Dan kun je terug naar Optie ME en/of de railstaven van je zojuist gekochte stukje proefflexen gebruiken om zelf railspijkeren te gaan oefenen.
Iets om alvast aan te wennen
Amerikaans spul (of überhaupt wat anders dan iets van De Grote Drie) dat je gewoon overal in NL van de plank kan halen... Euh ja, ik help het je hopen... "Ga nie gebeure, meneer."
Je gaat sowieso op een punt komen dat je bepaald spul wil hebben dat alleen in de US of A te krijgen en/of op voorraad is. Ja, dat is hinderlijk. Ja, het kost een shitload aan verzendkosten. Ja, het is allemaal niet leuk. En dan bestel je een paar keer daar en dan maakt het eigenlijk niet meer uit.
Goed. Sterkte met het getob!
Nou zeg, bedankt voor de info, mais c’est le ton qui fait la musique. Het heet niet voor niets mijn droombaan. Ik wil het perfect hebben en niet tien halve banen bouwen zoals de meesten. Ook heb ik maar een zeer beperkt budget, dus is het geen tobben maar een weloverwogen beslissing nemen waar geen spijt van komt. Maar nogmaals bedankt voor al je input, ik zal het meenemen. Ook al vind ik de manier van reageren niet bepaald elegant te noemen zo cynisch. Ik heb alle tijd en jij lijkt je meer te stressen dan ik, dat kan ook anders. Ondertussen blijf ik rustig al mijn opties bekijken als je dat goed vindt? :angel:
-
De toon is helaas ook vaak iets persoonlijks en via een (digitaal) forum lastig te proeven. Mijn ervaring zelf is dat het toch anders is om het 1:1 te zien (nou ja, 1:87) dan dat je er met een grote lens foto's van maakt. De tip om het in het echt te zien is dus wel een goede. Ik heb modelfoto's gezien waarvan ik dacht, daar kan ik niet mee leven. En eenmaal het model in handen was het eigenlijk niet echt te zien. Maar dat is persoonlijk.
Zeker als je het in 1x goed wil doen (en wie wil dat niet ;D) is het handig om vooraf te bekijken. Misschien zijn er winkels in de buurt of bv een beurs waar diverse materieel te vinden is?
Groeten,
Rogier
-
Denk dat je Wieger (whis) een keertje IRL moet hebben ontmoet :) Dan snap je zijn manier van reageren die overigens gewoon lekker apart is (y). Wieger maakt mooie baantjes en ik kan mijzelf helemaal vinden in zijn tips. Je hebt gekozen voor US en dan is de verkrijgbaarheid soms best een uitdaging. Het heeft mijzelf veel aan verzendkosten gekost maar dat weet je als je eraan begint. We hebben altijd nog een AAT in Kaarst DE en een RD Hobby in DE. Beide hebben een goed assortiment en kunnen ook voor je bestellen. Ja, ook dat kost verzending en de prijzen zijn hoger dan in de States. Maar dat moeten ze wel, zij nemen risico en moeten ook de shippingkosten betalen (die ook explosief gestegen zijn sinds Covid).
Koop idd wat teststukjes rail als je die perfectie zoekt (die overigens niet bestaat). Leg de lat nou niet zo hoog dat je zelf in een half afgebouwd project terecht komt ;)
-
Lief dat jullie het voor hem opnemen, maar ik ken hem idd niet persoonlijk en hij mij ook niet en dan vind ik deze manier niet zo vriendelijk overkomen ook al zijn de tips zeker waardevol. Maar merk dat helaas wel vaker op NL fora dat de toon en de sfeer soms echt wel beter kunnen imo. Het is bv. vaak een verademing om op US platformen te communiceren over hetgeen we allen zo leuk vinden, zij hebben meestal een compleet andere benadering van elkaar. Iets om over na te denken.
Maar misschien moeten we eens samen gaan werken? (y)
Ik denk al veel langer na over de nadelen van importeren en begrijp jullie ook. Daarin doen anders georiënteerde groepen het vaak veel handiger door bv. gezamenlijk in te kopen en het eea te vershippen via een handler in desbetreffende land.
Zakelijk gezien zie ik daar een hoop mogelijkheden en ik denk dat ik niet de enige ben…
-
Juist door te snelle beslissingen eindigen de meeste banen in puin. Ik heb alle tijd. Ik hoef nog maar één ‘perfecte’ baan te bouwen. Dat kost op de lange termijn echt minder tijd dan er later achter komen dat ik het anders had willen doen. Dat is mij ook al verschillende malen overkomen.
Ik ga al jullie tips zeker meenemen, dus niet getreurd :angel: ;D
-
Lief dat jullie het voor hem opnemen, maar ik ken hem idd niet persoonlijk en hij mij ook niet en dan vind ik deze manier niet zo vriendelijk overkomen ook al zijn de tips zeker waardevol. Maar merk dat helaas wel vaker op NL fora dat de toon en de sfeer soms echt wel beter kunnen imo. Het is bv. vaak een verademing om op US platformen te communiceren over hetgeen we allen zo leuk vinden, zij hebben meestal een compleet andere benadering van elkaar. Iets om over na te denken.
Sorry maar beide is onzin. Whis; lees nog eens goed wat hij schrijft, geen letter verkeerd of onvriendelijk en alleen maar nuttige tips. Kun je iets mee doen of niet, dat is geheel aan jou. Fora; US fora zijn echt niet beter of slechter dan dat bv BNLS is. Ook daar heb ik discussies in bloedbaden zien veranderen en mensen elkaar zien afslachten :)
Maar misschien moeten we eens samen gaan werken? (y)
Niet nodig.
Ik denk al veel langer na over de nadelen van importeren en begrijp jullie ook. Daarin doen anders georiënteerde groepen het vaak veel handiger door bv. gezamenlijk in te kopen en het eea te vershippen via een handler in desbetreffende land.
Zakelijk gezien zie ik daar een hoop mogelijkheden en ik denk dat ik niet de enige ben…
Importeren? Gewoon bestellen. Geloof me dat het samen niet veel meer uit maakt, zo lang loop ik al wel mee.. Wat denk je dat een US winkel doet bij grote bestellingen? Juist, dan gaat de shipping evenredig mee. Er zijn momenteel genoeg kanalen waar je in Europa kopen kunt kopen zonder je in allerlei bochten te moeten wringen. Zo niet, Ebay en rechtstreeks. Bij dat laatste kun je uiteraard bv samen met vriendjes bestellen. Komt nog bij dat je nooit een shitload ineens besteld met spullen die je nog niet nodig hebt, je wilt pas kopen als je aan dat deel van bouwen toe bent.
Ik loop al een behoorlijke tijd mee in de US zooi en je probeert nu het wiel opnieuw uit te vinden. En dat hoeft echt niet ;) Opportunities enough!
-
Ik heb het goed gelezen Ronald en die cynische toon vind ik niet positief. Ik voel me bezwaard over wat vragen over spoormateriaal door zijn manier van communiceren. Het is kleinerend en niet grappig.
Ik hoef ook het wiel niet opnieuw uit te vinden en weet dat jij al heel lang meegaat in het US gebeuren. Daar kan ik zeker nog een hoop van leren. Maar ikzelf ben ook al genoeg ervaringen rijker sinds ik met US modelbouw bezig ben sinds 1995 en die blijf ik ook gebruiken.
Ook snap ik wel dat IRL het een en ander beter te bekijken valt dan online of op foto’s, maar ik heb vooral geleerd om het te doen met wat ik wel heb en niet constant kijken naar wat ik niet heb. Ik heb gewoon het budget niet om overal maar heen te gaan en/of wat te bestellen. Blij voor jullie als dat anders is, maar ik heb die luxe niet!
Bedankt voor het begrip en alle moeite. Ik zal kijken waar het op uitdraait…
-
Wederzijds respect moet voortkomen uit communicatie en niet uit wat iemand heeft bereikt of heeft gebouwd, of wel? Dit is precies wat ik bedoel met een verschil in benadering op allerlei andere (vaak) buitenlandse platforms. Maar het ligt vast aan mij (y)
Ik ga me maar weer richten op mijn spoorkeuze, want ik ben er nog steeds niet uit ;D
En Whis maakt ook zeker mooie kunst, maar daar had ik hem eerder ook al over gecomplimenteerd. Wat dat betreft zijn jullie allen een zee van inspiratie. Keep it up!
-
Na een kleine radiostilte, nu een kleine update. Bouw aan het geraamte is eindelijk begonnen. Een stukje hiervan is terug te vinden op mijn YT kanaal! “Voel je vrij om je te abonneren” ;D
Genx Diorama https://m.youtube.com/watch?v=bXwQQYzX_GM&t=6s (https://m.youtube.com/watch?v=bXwQQYzX_GM&t=6s)
(https://i.postimg.cc/zDHQQpt8/35-FBE923-FADD-4-E97-BD37-D46-BCB822-AF4.jpg) (https://postimages.org/)
-
Even over dat respect.
Ik vind het meer iets dat je verdient aan de hand van je prestaties. Niet over je manier van communiceren.
Communiceren doe je gewoon netjes, liefst met punten en komma 's op de juiste plek, maar dat valt op dit forum wel mee, gelukkig.
Dus code 70 wissels zelf bouwen, veel respect, praatjes over dubbele sporige trajecten met hs Utrecht in je kelder, eerst zien, dan respect. Zodra er iets gebouwd wordt, respect. En hoe dat eruit ziet? Iedereen is ooit begonnen hè
-
Vind die verlinkingen naar filmpjes best leuk maar wat foto's hier is ook wel leuk. Tip; de plaatjes die je nu geupload hebt bij postimages.org zijn bij het aanklikken niet te zien. Je krijgt dan het uploadscherm.
Is die mockup wat je nu gaat bouwen?
-
Vind die verlinkingen naar filmpjes best leuk maar wat foto's hier is ook wel leuk. Tip; de plaatjes die je nu geupload hebt bij postimages.org zijn bij het aanklikken niet te zien. Je krijgt dan het uploadscherm.
Is die mockup wat je nu gaat bouwen?
Dank voor de info. Ik kan ze wel gewoon zien in het topic. Dit forum vind ik op mobiel niet fijn werken, vandaar dat ik niet zoveel post hier. Plaatjes opladen werkt bijv. niet mbv mobiel en forumlink ??? Vandaar mijn alternatief. Zal eens kijken naar een ander alternatief…
-
Even over dat respect.
Ik vind het meer iets dat je verdient aan de hand van je prestaties. Niet over je manier van communiceren.
Communiceren doe je gewoon netjes, liefst met punten en komma 's op de juiste plek, maar dat valt op dit forum wel mee, gelukkig.
Dus code 70 wissels zelf bouwen, veel respect, praatjes over dubbele sporige trajecten met hs Utrecht in je kelder, eerst zien, dan respect. Zodra er iets gebouwd wordt, respect. En hoe dat eruit ziet? Iedereen is ooit begonnen hè
Ik heb juist respect voor ieders prestaties, hoe knullig ze ook kunnen zijn. Communicatie vind ik belangrijker en dat zit hem voor mij vooral in intentie boven spelling en leestekens. Vriendelijk blijven hoeft niet af te hangen van grammatica lijkt mij. :angel:
-
(https://i.postimg.cc/zDHQQpt8/35-FBE923-FADD-4-E97-BD37-D46-BCB822-AF4.jpg) (https://postimages.org/)
Als ik dan klik krijg ik op mijn pc dit te zien bij elk plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240713-133930-6692711fd5a8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240713-133930-6692711fd5a8b.jpg)
-
Ik zie in jouw post ook mijn foto. En de screenshot van de link ook! ???
-
Ik zie je plaatjes ook niet. Even kijken op een computer zonder jouw foto bucket account, dan zie je het.
-
Dat dus.
-
Ik heb geen computer, vandaar 8)
Zal er rekening mee houden en naar een alternatief zoeken. Dank voor de info!
-
De vraag is of je de juiste link gebruikt die gegenereerd wordt bij het uploaden. Bij een Flickr heb je meerdere mogelijkheden, deze uploader ken ik niet.
-
Als je de code van de plaatjes bekijkt heb je het antwoord:
[url=https://postimages.org/][img]https://i.postimg.cc/zDHQQpt8/35-FBE923-FADD-4-E97-BD37-D46-BCB822-AF4.jpg[/img][/url]
[/quote]
Zoals je bij de URL kan zien verwijst de link die aan het plaatje hangt deze naar postimages.org, niet naar de URL van het plaatje zelf.
Waarschijnlijk komt deze code kopij pasta van de site postimages af, dus puur ter promotie van postimages.org ;)
-
(https://postimg.cc/phZsBrT3)
Werkt dit wel?
Edit; duidelijk niet, nu zie ik ook geen foto! 😂
Het zal wel, ik snap er iig weinig van nog…
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/A2A82DA1-0399-4051-8AF0-4F7D28C42673-66940e5294880.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/A2A82DA1-0399-4051-8AF0-4F7D28C42673-66940e5294880.jpg)
…test BS.net link… (deze zie ik, jullie nu ook neem ik aan?)
-
Chicago 1994 zal het thema worden van mijn shelf layout. Ik heb daar een specifieke reden voor, maar daar kom ik later nog wel op terug. Hier alvast een sfeerplaatje van een loc die wel mijn kant op mag komen en onderweg 87 keer kleiner wordt… ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/18E63028-F2E6-486F-915E-96E14CE53CF5-669415b819f37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/18E63028-F2E6-486F-915E-96E14CE53CF5-669415b819f37.jpg)
-
Ha employee owned... (de baan en die loc bedoel ik)
-
…test BS.net link… (deze zie ik, jullie nu ook neem ik aan?)
Yep!
Chicago 1994 zal het thema worden van mijn shelf layout.
(y)
-
Nou een héél mooi plaatje (y)
-
Ha employee owned... (de baan en die loc bedoel ik)
Hi! Wat bedoel je hier precies mee? Nu begrijp ik het nog niet. Dank!
-
Ik ben verder geen Zuidas accountant or jurist maar die kunnen je het vast beter uitleggen en adviseren
Quote
Employee ownership is a term for any arrangement in which a company’s employees own shares in their company or the right to the value of shares in their company……
Unquote
En met de modelbaan bedoeld RH dat jij de eigenaar bent van de loc, de modelbaan en model werknemer bent. Dus de modelbaan is ook in eigendom van de model werknemer en employee owned
Arjan
-
Chicago North Western was tot de overname door UP eigendom van de mensen die er werkten. Dat stond ook op de locomotieven.
Dus jouw baan is JOUW eigendom en uiteraard het model maar de loc in het echt was ook eigendom van de werkers.
-
Precies Arjan, ik kan het niet beter uitleggen.
-
Oh, leuk om te weten inderdaad! Zal me er eens verder in verdiepen. Had dit ook al eens gehoord bij Second Section Podcast, maar begreep het toen ook al niet. Bedankt voor de uitleg dus! (y)
-
Chicago North Western was tot de overname door UP eigendom van de mensen die er werkten. Dat stond ook op de locomotieven.
Dus jouw baan is JOUW eigendom en uiteraard het model maar de loc in het echt was ook eigendom van de werkers.
Kijk, die kende ik ook nog niet... dank! (y)
-
Wij hebben best wat boeken over Amerikaanse maatschappijen.
Uit: Chicago North Western final freight car roster:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/CNW-klein-669501bfd5ef8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/CNW-klein-669501bfd5ef8.jpg)
een detail van een foto uit dat boek.
Je kunt zelf opzoeken vanaf wanneer die gedeelde eigenaars periode was, en wat de oorzaak was.
Daarvoor was datzelfde embleem er maar dan met Chicago system in plaats van de genoemde slogan. Volgens mij werd het door elkaar gebruikt daarna. Uiteraard was na de overname door Union Pacific de hele vloot nog niet gelijk overschilderd. Ik heb vast eigen foto's met dat logo, maar de administratie is een bende. Als je locs of wagens hebt, bekijk het logo dan maar. Zou me niks verbazen als er een paar Employee Owned zeggen.
-
Interessant.
Moet je dit begrijpen als de hier gekende coöperatie, coöperatief bedrijf?
Of is dit te kort door de boog?
-
Kijk: https://www.trainorders.com/discussion/read.php?1,2321602
-
Bedankt Ronald (y)
-
Moest het zelf ook opzoeken ;D ;)
-
Herve, volgens mij is dat soort constructies een middel om werknemers meer te betrekken bij hun bedrijf.
Alle aandelen (of als die er niet zijn, het bezit) wordt gedeeld door de mensen die er werken. Het is dus letterlijk hun eigen bedrijf.
Ik kan me voorstellen dat in de tijd van opkomende concurrentie door andere vervoervormen (vliegtuig en priveauto's vooral) het voor de ontelbare kleine en grotere maatschappijen in de USA moeilijk was de kop boven water te houden. CNW was niet een heel groot bedrijf maar ook geen lokaal lijntje met wat klanten.
Een van de allergrootsten (Union Pacific) nam ze over, niet zozeer vanwege het materieel, maar vooral om dan weer een betere toegang (lees snellere verbinding) te krijgen naar een gebied. Zulke overnames of mergers zijn nog steeds gaande. Grappig genoeg stoten die grote jongens dan weer lijnen af (te weinig vervoer) en daar springen lokale jongens dan weer in. Soms richt iemand een maatschappij op en biedt succesvol een klantgericht vervoer waarbij de wagens worden doorgegeven aan de grotere maatschappijen voor verder vervoer. Zo'n lokale maatschappij koopt oude locs (bv GP-7 of -9 of zelfs Alco's) voor weinig geld. Die knappen ze op, ze krijgen geweldige kleuren en omdat het echt klantvriendelijk kleinschalig vervoer is zijn ze soms erg succesvol. De klant belt, een half uur later staat er een loc voor de poort en is de lading al bijna weg. Dat kunnen alleen die kleine, lokaal gewaardeerde maatschappijen doen. En ze hebben vaak geen eigen (dure) wagens of grote yards. Afgezien van de gesloten lange afstandstreinen van bijvoorbeeld Potash (een soort meststof geloof ik), kolen en erts en bv graan zijn het juist die lokale maatschappijen die het geweldig maken daar in Canada en USA.
Helaas (niet echt) waren wij tijdens onze bezoeken daar steeds treinreizigers, dus bezoeken aan die locals zijn dan niet mogelijk. En je hebt echt een scanner nodig want ze rijden zomaar "ergens". Zo was ik afhankelijk van de bus in Orlando (echt goed te doen!) en ging naar het depot van de Florida Central. Die hadden 1 of 2 locs en waren ergens op een industrieterrein naar een klant. Dat heb ik dus nooit gevonden ::)
-
Maar goed dit is de draad van Mudhen, dus aan hem weer het woord.
-
Wetenswaardig, die Amerikaanse info.
Het waren dus spoorweg-privébedrijven die, op bepaald moment in hun bestaan, shares verdeelden onder de werknemers. Te betalen door deze laatsten, via hun loonbriefje. ( 'onze' coöperaties zijn dat, door de band, vanaf oprichting, vermoed 'k )
> toegevoegd: berichten #75, 76, 77 hebben elkaar gekruist, overlapt
-
Ik ben ok hiermee hoor, leuke info. Mike Ostertag verteld hier wel eens over (hij werkte voor Milwaukee Road tijdens de overname), maar dit is goede aanvullende informatie en daar kan ik vast ook weer iets mee!
In de tussentijd ben ik begonnen met een nieuwe mockup van hoe mijn baan eruit gaat zien. Deze rommel zou uiteindelijk een leuke en nuttige mockup moeten worden in 1:10…
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/A3F72050-279C-4D8A-B961-33A56D3729A1-6695391c3e2fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/A3F72050-279C-4D8A-B961-33A56D3729A1-6695391c3e2fb.jpg)
-
Mockup is leuk, heb het ook eens gedaan. Maar uiteindelijk levert het niet heel veel meer info op dan dat je nu hebt. Zelf stop ik die tijd dan liever in de bouw zelf.
EDIT ik doe meestal een 1 op 1 mockup met wat losse wissels en (flex)rails op een paar aan elkaar geplakte A4'tjes. Werkt eigenlijk veel beter, laat je goed zien wat je als plan hebt en laat ook direct zien wat wel en niet kan.
-
een 'proefopstelling' op 1/10de wordt nogal nuttig, als je (Franse, Canadese of andere) tentoonstellingsmodelbanen plant van pakweg 20m lang, met berg & dal, rivieren & autowegen.
-
Bouw je een baan van ca250x125cm, dan is een model in 1/10 of 1/5 een heel handig hulpmiddel om tot een goede compositie met fraaie zichtlijnen en functionele camouflage te komen.
Zelfs voor mijn modules van 120x60cm, onderdeel van Modulebaan.nl en destijds de bnls-baan bouwde ik eerst modellen. Verder kunnen perspectivische schetsen ook goede inzichten bieden.
Het is aanvankelijk iets meer werk, maar het kan later een hoop kopzorgen schelen.
Groeten
Hendrik Jan
-
Precies Hendrik Jan, een goede planning voorkomt problemen in een later stadium. En een mock-up of tekening kan daarbij helpen (y)
-
Iemand de podcast wel eens gekeken van Second Section over ‘Can you live with your layout?’
Vast heel herkenbaar voor velen wat ze daar bespraken en zo ook voor mij! Ben de tijd van maar wat aanklooien wel voorbij en wil nu eens iets bouwen waar ik ‘mee kan leven’. Ik zie zoveel banen waar men later van denkt ‘dit had ik anders moeten doen’. Of banen op beurzen die er prachtig uitzien, maar je er toch weer zo voorbij loopt omdat er geen interessante bewegingen plaatsvinden. Deze baan wordt geen materieel showcase, maar een operations layout. Dat vereist nauwkeurige planning op zo’n kleine ruimte. Hoe een ieder dat vervolgens doet bepaalt men zelf, maar ik vind mockups en tekeningen supergoed werken en ook nog eens erg leuk om te doen :angel:
En gezien er nu even geen 1:1 mogelijkheid is (ga ik mee verder als er weer een basis is om het op te leggen), omdat daar de ruwbouw wordt gemaakt, is het erg leuk om ondertussen toch nog bezig te kunnen zijn met baanplanning. Denk ook dat mijn buren het niet op prijs stellen als ik in de avonduren verder ga met timmeren, boren en zagen, maar met knippen, snijden en plakken hebben ze geen moeite. ::)
-
Misschien ook nog leuk om te weten voor de volgers; ik bewerk en bouw alles in mijn woonkamer! Heb samen met mijn zon een 3 kamer benedenwoning en dus geen aparte ruimte om te klussen of knutselen. Met mooi weer kan ik in de tuin de meeste bewerkingen uitvoeren en soms onder de overhang van het balkon, maar verder moet het binnen. Ben dus minstens evenveel tijd kwijt aan opruimen en schoonmaken als aan bouwen momenteel. Wat dat betreft werkt een mockup ook een stuk makkelijker ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1DAC229C-5F33-47EF-9F16-8CC7AB02E122-669649beeaccc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/1DAC229C-5F33-47EF-9F16-8CC7AB02E122-669649beeaccc.jpg)
-
Een video van Dave Meek, hij laat oa zien waar mijn profielnaam vandaan komt ;D
https://m.youtube.com/watch?v=nFQdqpxrOLE&pp=ygUMVGh1bmRlciBtZXNh (https://m.youtube.com/watch?v=nFQdqpxrOLE&pp=ygUMVGh1bmRlciBtZXNh)
-
Geweldig dit...afgezien van de mooie video, heeft ie volgens mij ook wel info over hoe een modelbaan te maken. Misschien dat ik er ooit nog iets van ga snappen.
-
Volgens mij ben je al een heel stukje verder! ;)