BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: bord4kop op 24 February 2024, 09:44:04
-
Ik zit hier al dagen mee te klooien, maar ik zie geen goede oplossing. Het lijkt een beetje hierop (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Keerlusprobleem_schaduwstation), maar het is dan andersom (het enkelvoudig spoor wisselt van polariteit). En ik kan het ook niet vinden op het forum, dus hierbij de volgende vraag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/keerlus-65d9aa1b69b01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/keerlus-65d9aa1b69b01.jpg)
Wat je hier ziet is een deel van mijn baan. Rechts de twee sporen van de helix. De pijltjes geven de richting aan; buitenste is het spoor omhoog, de binnenste is omlaag. Deze komen samen (en geven dus kortsluiting) in / na de wissel.
Na de wissel gaat het dus als één spoor een stukje door en de bedoeling is dat de trein weer terug pendelt over het spoor en dan via de binnenste spoor omlaag.
Dit ene spoor zal dus een pendel en opstelspoor moeten worden, idealiter rijden hier twee treinen die elkaar afwisselen.
Specs:
n-spoor
digitaal
Z21 en iTrain
Keerplus van Domburg Train Support
Ik dacht zelf aan een keerlus oplossing na de wissel. En dan een automatische stop via iTrain. En daarna de retour weg starten.
Maar keerlussen gaan uit van een cirkel waarop de trein doorrijdt. . In dit geval is het een enkel spoor. Dus ik kan de secties daarop niet juist instellen, want:
(https://cdn.webshopapp.com/shops/272227/files/414197016/dts-keerplus3-reverse-loop-solution.jpg)
Sectie 2 blijft gelijk natuurlijk, maar in mijn geval wijzigt sectie 1 weer in sectie 3 op de terugweg. Lijkt me dat dát niet mogelijk is.. Want hoe sluit je dat aan?
Het probleem en / of vragen is nu (als het überhaupt al mogelijk is!? ???) :
1. hoe los ik de kortsluiting in/na de wissel op?
Dus de kortsluiting van het samenkomen van de twee sporen; omhoog en omlaag
&
2. hoe zorg ik ervoor dat de trein weer verder of terug kan rijden?
Of heeft iemand een beter idee hiervoor?
-
Maar keerlussen gaan uit van een cirkel waarop de trein doorrijdt
Dit slaat nergens op om het bot te zeggen. Dat aansluit plaatje hoeft niet perse een lus te zijn. Je kan hem ook recht trekken. Je kan deze keerlus module gebruiken en dan pak je of het onderste spoor of het bovenste spoor na de wissel.
-
...
Je kan deze keerlus module gebruiken en dan pak je of het onderste spoor of het bovenste spoor na de wissel.
Ik wil niet bot klinken, maar dit snap ik niet.
De uitleg is erg summier. Bedoel je dat sectie 1 en 2 dan -na de wissel (omhoog / naar links)- op het samengevoegde spoor gemaakt worden. En sectie 3 komt dan op het spoor terug (na de wissel omlaag. Op de tekening naar rechts)?
Dan moet sectie 3 altijd dezelfde polariteit hebben want dat stuk is onderdeel van de rest van de vaste baan.
of -waarschijnlijker- ik moet het plaatje / aansluitschema als het ware omdraaien en plotten op mijn baantekening.
Dan is sectie 2 het samengevoegde spoor en hebben sectie 1 en 3 (de opgaande en afgaande sporen in de helix) altijd dezelfde polariteit (maar tegengestelde polariteit). Want onderdeel van de vaste baan.
EDIT
Nee, dat kan ook haast niet kloppen, of wel? ???
-
In de afbeelding die je toont is geen keerlus te zien. Kun je het complete plaatje tonen?
-
In het spoor van de helix naar je schaduwstation sectie 1 net na het wissel, dan sectie 2 die iets langer is als je langste trein en dan sectie drie. Zo simpel is het. De afstand vanaf sectie drie tot weer terug aan het wissel is verder niet belangrijk.
Koos Jabaaij.
-
In de afbeelding die je toont is geen keerlus te zien. Kun je het complete plaatje tonen?
Er staan pijltjes > en < bij om de richting aan te geven.
Het buitenste spoor gaat omhoog, dat is rood / zwart (+ op binnenste spoorstaaf en - op buitenste spoorstaaf).
Het binnenste spoor gaat de andere kant op naar beneden; dus zwart /rood ( - op buitenste spoorstaaf en + op binnenste spoorstaaf). Bij de wissel komen de spoorstaven bij elkaar; kortsluiting. En vandaar dat ik daar een keerlus moet maken (denk ik)
In het spoor van de helix naar je schaduwstation sectie 1 net na het wissel, dan sectie 2 die iets langer is als je langste trein en dan sectie drie. Zo simpel is het. De afstand vanaf sectie drie tot weer terug aan het wissel is verder niet belangrijk.
Koos Jabaaij.
Ok, dankjewel Koos.
Dus het maakt niet uit dat sectie 1 bij oprijden de eerste sectie is en bij terugrijden de laatste?
Wordt die sectie (1) dan ook omgepoold?
ik ben een enigszins in verwarring, want k denk namelijk dat het zo werkt:
(rode en zwarte stipjes voor + en - )
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/keerlus-verloop-65da37946704a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/keerlus-verloop-65da37946704a.jpg)
Maar misschien zit ik er compleet naast.
Wat ik -ook- niet begrijp is hoe en wanneer dat ompolen precies gebeurt.
want zoals ik het mij voorstel, dan zou de trein toch opeens de andere kant op moeten gaan rijden??
PS: mijn kennis o.a. hier (Benelux encyclopedie) (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Inleiding_keerlus) opgedaan
Maar ik vind het maar een lastig abstract gegeven ::)
-
Je denkt analoog, maar je gebruikt een z21 en die is digitaal. Je moet nu eerst digitaal gaan denken!
De rijrichting wordt bij digitaal niet bepaald door + en - op de rails, maar door de decoder. Het spoor omhoog en het spoor omlaag kunnen wat dat betreft zonder probleem op hetzelfde wissel verbonden zijn. Aan die kant is er geen probleem en geen keerlus.
In het deel van je baan dat je niet toont zou wel een keerlus kunnen zitten. Maar om daar iets over te kunnen zeggen, moet je dat stuk eerst laten zien. Daarom opnieuw mijn vraag om het complete plaatje.
-
Mee eens, ik denk teveel na over +en & -en :D
Hier is de rest van de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-65cd056da6af9.bmp)
Dit is niet de juiste plaat!
Dit is wél het juiste baanplan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-65db75ca72762.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-65db75ca72762.jpg)
Maar het werkt nu wel in de test opstelling.
IK heb de + en - ... sorry: de J en K omgedraaid op de DCC aansluiting van de 'keerplus'. Dus die is nu net andersom t.o.v. het aankomend spoor rechtdoor.
-
Het zit dus zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-65db75ca72762.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-65db75ca72762.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/keerlus-65d9aa1b69b01.jpg)
En er zit dus wat overlap in de blauwe stukken in beide tekeningen. En niet helemaal accuraat meer; waar het blauwe spoor eindigt de bovenste tekening, is nu gewijzigd in een wissel.
NB: Het blauwe stuk spoor ligt hoger dan de rest van de baan en is dus een pendelbaan. Ik hoop zelfs dat er twee treinen na elkaar op kunnen rijden.
Maar dat is een later hoofdstuk.
Even voor de zekerheid: want ik heb toch echt kortsluiting in de wissel op de helix op dit moment.
Maar als ik het dan goed aansluit:
- de wissel isoleren bij de ingang; dus isoleren van beide (helix-)sporen, zowel omhoog als omlaag
- de wissel wordt onderdeel van sectie 1 anders staat daar geen spanning op. En niet de juiste polarisatie.
- isolatie tussen sectie 1 en 2
- sectie 2 moet zo lang zijn (langer dan) de langste trein.
- sectie 3 isoleren van sectie 2 (en in mijn geval dus ook langer dan langste trein)
Dus zo:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-ingetekend-65da530bac106.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-ingetekend-65da530bac106.jpg)
Dan zou het goed moeten gaan ofnie!?
-
Dus het maakt niet uit dat sectie 1 bij oprijden de eerste sectie is en bij terugrijden de laatste?
Dat is in jouw baanplan helemaal niet van toepassing. Je rijdt (als je de pijltjes tenminste volgt) altijd maar in 1 richting over de "keerlus" sectie. En het zou trouwens ook niets uitmaken.
Volg simpelweg de opmerking van Koos:
In het spoor van de helix naar je schaduwstation sectie 1 net na het wissel, dan sectie 2 die iets langer is als je langste trein en dan sectie drie.
Dus als je vanaf links (hoog spoor) vertrekt, dan de wissel over (binnenbocht) dan sectie 1 (kort) dan sectie 2 (treinlengte) dan sectie 3 (kort). Klaar.
Of je kunt dat ook doen in het omhooglopende spoor, maakt niets uit.
Het zit dus zo:
Dan zou het goed moeten gaan ofnie!?
Antwoord: absoluut nie ! Totaal verkeerd spoor in jouw tekening gebruikt, daar hoort helemaal niks.
-
En let er op, dat in het gedeelte wat beneden ligt ook nog een keerlus zit, namelijk in dat spoor dat achter het station doorloopt en naar links een bocht maakt en terugkomt in het station. Dat is een "zuivere" keerlus volgens het boekje.
Door het wijzigen van het eerder geleverde baanplan is deze opmerking niet meer van toepassing.
Martin.
-
Super fijn dat er zoveel mensen meedenken en hulp bieden. Ik snap ook best dat het soms frustrerend is als een beginner zoals ik, soms dingen niet direct snapt.
Dus: Heren, dank voor alle reacties! (y)
Ik ben alleen bang dat ik niet duidelijk ben geweest.
Dit was het idee eerst:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-compleet-65daebe52b5fe.bmp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-compleet-65daebe52b5fe.bmp)
Misschien niet heel duidelijk te zien, maar het blauwe spoor ligt hoger en gaat overal overheen. In een rondje en terug via de helix aan de rechterzijde en daar weer naar beneden. Met een mooie gesloten stroomkring, niets aan de hand.
Maar helaas is dat wegens ruimte onmogelijk.
Dus is het nieuwe idee om het blauwe spoor, dat overal overheen gaat, in de helix (dat is de grote bocht rechts) gaat het omhoog. Om vervolgens samen te voegen in een pendelspoor dat overal overheen gaat. Dan stopt het (links), om daarna weer terug te pendelen naar rechts. Nog steeds op hoogte. En vervolgens weer via de helix naar beneden, de "begane grond".
Alle "blauwe" spoor is dus hoger dan het "witte" spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-stroom-en-richting-65dae9009237b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-stroom-en-richting-65dae9009237b.jpg)
En dat heb ik nu deels gebouwd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-2197-65cd0404e8bf9.jpg)
Ik heb het maar even ingetekend. Dit is de baan zoals hij nu ligt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-stroom-en-richting-laag-0-65dae900665a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-stroom-en-richting-laag-0-65dae900665a8.jpg)
En met iets meer spoor, hier is ook het het stuk naar boven (helix) erin getekend:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-stroom-en-richting-65dae900665c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-stroom-en-richting-65dae900665c2.jpg)
Dit ligt er nu en werkt prima!
Onderin bij het station gaat spoor 1 buitenom en dan omhoog de helix in (het pendelspoor "omhoog/heen")..
Spoor 2 en spoor 3 komen in de wissel samen en maken een lus naar rechts. En dan komt spoor 2-3 weer uit in het station.
Halverwege komt spoor 2-3 over een bochtwissel (dit is het spoor vanuit de helix naar beneden, het pendelspoor "omlaag/terug").
Treinen rijden op dit moment overal goed. Ik heb het flink getest op werking, ook met meerdere treinen.
Alles is in principe éénrichtingsverkeer. Maar ze rijden zelfs beide kanten op. Niks loos.
Dit is nu dus prima. Alles werkt.
Totdat ik een wissel aansluit in de helix. Dan gaat de Z21 op rood. Mijn conclusie is dat daar dus kortsluiting zit. Dus door de wissel (ik heb er meerdere geprobeerd).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-stroom-en-richting-fout-65db00229c826.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-stroom-en-richting-fout-65db00229c826.jpg)
Vandaar dat ik dacht:
Als ik alle wisselspoorstaven ga isoleren aan één kant en de andere kant ompool, dan zou het moeten werken. Aldus heb ik een keerlus module nodig.
PS: zover ik kan zien zit er nu dus -nog- geen keerlus in mijn baan ???
Groene spoor (1) is de grote baan buitenom, rood (2) geel (3) => oranje spoor, is de binnenbaan.
Buitenbaan, groen, wordt na enige tijd roze. Roze komt samen op binnen baan, weliswaar via lussen en bochten, maar in feite is het toch twee keer een grote ovaal, die samen komen, van buiten naar binnen en vice versa. Of maak ik een denkfout?
-
Ja, er is wel een keerlus. Je komt toch weer andersom boven?
Ik heb je aangegeven waar je het aan moet sluiten, bij de rode pijl in de rijrichting naar beneden na het wissel begin je met sectie 1, daarna sectie 2 en dan sectie 3.
Koos Jabaaij.
-
Ja, er is wel een keerlus. Je komt toch weer andersom boven?
Ik heb je aangegeven waar je het aan moet sluiten, bij de rode pijl in de rijrichting naar beneden na het wissel begin je met sectie 1, daarna sectie 2 en dan sectie 3.
Koos Jabaaij.
Ok, dan maak ik een denkfout dus.
Dank voor je antwoord!
heb ik het zo goed begrepen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-stroom-en-richting-2-65db20c1c3273.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-stroom-en-richting-2-65db20c1c3273.jpg)
Op die manier zou het wel mooi zijn, want dan kan ik het precies zo aansluiten als ik wil. Dan trek ik het hele stuk denk ik wel door naar beneden, dus tot aan de bochtwissel onderaan. Met een heel lange sectie 2 (veel langer dan hier getekend).
En kan ik bezetmelders plaatsen in het pendelstuk (y)
-
Hier is de rest van de baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-65cd056da6af9.bmp)
Toch vreemd, dat het niet zo zit. Hier lever je eerst een baanplan met een tweede keerlus (bij het station) en daarna niet meer, een heel ander baanplan.
Advies: wees eens wat correcter, dan krijg je ook correcte opmerkingen. Je zet nu anderen (mij) op een verkeerd been.
Ik heb het maar even ingetekend. Dit is de baan zoals hij nu ligt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-stroom-en-richting-laag-0-65dae900665a8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee-7-stroom-en-richting-laag-0-65dae900665a8.jpg)
Zoek het verschil . (niet zo moeilijk)
-
ja, klopt, die eerste tekening was verkeerd gekozen, dat is een oude. Dat had ik gisteravond niet gezien, Het was echt niet mijn bedoeling om iemand verkeerd voor te lichten! Excuses daarvoor!
Tja, als je al een hele dag aan het klooien bent en het lukt maar niet :'(
Daarom heb ik vanochtend alles nog eens goed getekend. En alle lijntjes en stromen erin gezet. Zodat ik ook zelf kan zien wat nou eigenlijk wat is.
-
Alles zo aangesloten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/pendellus-stroom-en-richting-2-65db20c1c3273.jpg)
Maar dit werkt niet.
Omhoog gaat het prima, maar na (op) de wissel gaat de Z21 op rood (kortsluiting).
Alles nog een keer gecontroleerd.
- Beide railstaven zijn geïsoleerd tussen sectie 1 en 2 en 3
- en tussen 1 en 3 en de rest van de baan
- sectie aansluitingen 1, 2 en 3 zitten alle drie hetzelfde en op de juiste manier (rood en zwart) op de keerplus
- ompolen van de Keerplus t.o.v. de rest van de baan helpt dit keer ook niet.
Ik geef het op.
-
Polarisatie van de wissel ?
En koppel het hele naar beneden gaande deel eens fysiek af. Dan hou je alleen de omhooggaande rail over, die direct aan het linker deel zit.
Wat gebeurt er dan ?
In mijn ogen heeft dit niks met de keerlus te maken, vandaar deze test om het zeker te weten. De fout zit ergens anders.
En misschien is de wissel zelf wel defect of maken de wielen kortsluiting op de wissel.
Opgeven kun je altijd nog, hier is het alleen een kwestie van J en K.
-
Ja, ik bedoel de polarisatie van de spoorstaven in de wissel. Als je dat zo noemt tenminste ;D De kortsluiting in ieder geval.
Ik heb nu alles nog een keer getest. Maar nu zo zuiver mogelijk. Dus alles losgehaald en opnieuw gelegd.
Vorige keer had ik al andere wissels gebruikt, maar om zeker te zijn heb ik er nu een compleet nieuwe Peco wissel tussen gezet. En ik heb alle terugmelders er tussenuit gehaald.
Zowel de baan omhoog als de baan naar beneden werkt nu (mits de wissel goed staat :P )
Conclusie:
1). Sowieso was fout;
- de 'ompoling' op de Keerplus module was toch niet juist
- de wisseltong moet goed staan t.o.v. de Keerplus module
2). Wat zou het probleem nog meer geweest kunnen zijn;
- de originele wissel kan ik niet uitsluiten
- de terugmelder (s) zouden een fout kunnen bevatten, dat kan ik ook niet uitsluiten
- viezigheid en/of contact tussen de geïsoleerde spoorstaven
- waarschijnlijk een combinatie van alle bovenstaande punten..
Maar dat ga ik nu dan uitzoeken. En alles weer één voor één aansluiten.
-
1). [/b] Sowieso was fout;
- de 'ompoling' op de Keerplus module was toch niet juist
- de wisseltong moet goed staan t.o.v. de Keerplus module
Op grond van bovenstaande is mijn "conclusie" toch wat anders:
- de ompoling van de keerlusmodule kan niet fout zijn. Dan heb je hem verkeerd aangesloten
- de stand van de wissel heeft niets te maken met de keerlusmodule. Dat heeft te maken met de polarisatie van de wissel. Mogelijk heb je geen isolaties aangebracht op de stukjes rail van de wissel, die naar de helix gaan.
De keerlus zou ook "20 meter verder" in de helix kunnen zitten, zou ook in het andere spoor kunnen zitten. En heeft dus alleen daarom al niks met de stand van de wissel te maken. Daar maak je mogelijk een denkfout, doordat je beide rails die van de wissel afkomen direct aan de wissel hebt gekoppeld.
Maar dit is een beoordeling op afstand, een schema met juiste opgaves over de wissel, aansluitingen en isolaties zou zeker helpen.
-
Goedenavond, ik heb toch nog een keer jullie hulp nodig;
Dit stuk van de baan zit een keerplus oplossing van van DTS:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee11-middelste-spoor-65e83cf175b06.jpg)
Maar hij blijft kortsluiting geven. Linksom, rechtsom, anders aansluiten, ik snap er niets van!
De Keerplus is zo aangesloten volgens schema:
(https://cdn.webshopapp.com/shops/272227/files/414197016/dts-keerplus3-keerlus-oplossing.jpg)
Begin van de keerlus, sectie 1 zit links. Alle secties zijn geïsoleerd en onderling, tussen de secties ook. De keerplus is aangesloten op DCC signaal en een externe trafo voor de voeding.
Ik heb het vastgelegd in twee video 's;
De secties:
https://streamable.com/4fnbud
Met rijdende locomotief:
https://streamable.com/qe0z0y
Ik zal wel iets helemaal fout doen, maar het werkt niet zoals het hoort.
Als ik links start (in sectie 1), brandt er 1 ledje en gaat hetzelfde als in de vid hierboven. Dus ook geen twee ledjes, maar van één led ineens naar drie ledjes. En aan het einde van sectie 3 weer kortsluiting..
En ik verwachtte eigenlijk ook dat de ledjes zouden oplichten naar gelang de sectie, of hebben anderen dat ook?.
-
Misschien een domme vraag, maar gewoon voor de zekerheid: je hebt links en rechts van het stuk met de keerplus oplossing de spanning andersom aangesloten? Dus er is echt een spanningomkering die je moet oplossen?
Het lijkt er namelijk op dat de keerplus keurig reageert op het passeren van de lok, de boel ompoolt, en vervolgens bij uitrijden blijkt dat er eigenlijk helemaal niet omgepoold had moeten worden...
-
Jij hebt helemaal geen keerlus probleem in dat enkele spoor zitten, maar ergens anders. Wat je nu probeert gaat in elk geval nooit werken.
Hier gelijk maar even de tekeningen. Je keerlus zit tussen de blauwe strepen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/keerlusprobleem-65eeb96e90b55.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/keerlusprobleem-65eeb96e90b55.png)
Heb de ene kant van het spoor een rood lijntje gezet, bij de andere kant een groen lijntje. Bij dat wissel komt rood en groen aan elkaar. Dus daar heb je de kortsluiting.
Echter, jij hebt nu je keerlus in het enkelspoor traject. En dat zou werken als je met een kortsluitdetectie keerlus zou werken. Die zou daar dan netjes omschakelen.
Maar de versie die je nu hebt werkt daar niet, want:
Je komt aanrijden, door het buitenste spoor van de bocht rechts. Dan kun je, zoals ik het nu aangesloten hebt, gewoon doorrijden zonder dat je een keerlus nodig hebt. Het spoor is precies hetzelfde aangesloten, en de kopspoortjes ook.
Als je terugrijd moet hij wel omschakelen voor de aansluiting aan het binnenspoor.
Echter, de keerlus schakeling die je nu hebt gaat er van uit dat de ene kant altijd andersom aangesloten zit dan de andere kant van de sectie. En bij jouw is de ene kant van de sectie, die van die kopspoortjes, altijd gelijk aangesloten, en zit de wisseling bij je wissel kant. Maar dat is dus steeds dezelfde kant die nadersom aangesloten moet worden.
Je kunt het op 3 manieren oplossen.
1, doe wat je nu gedaan hebt in die lus tussen de twee blauwe strepen. Dat is dan een deel waarbij aan beide kanten van de sectie de spanning altijd op dezelfde manier aangesloten is, en dus ook aan beide kanten anders. (dit is de manier die je in reactie 16 van 25 februari aangeeft, die moet, mits goed aangesloten gewoon werken.
2: doe je ingaande secties aan dezelfde kant van je keerlus, zie hiervoor de tekening:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/secties-65eebc1b10e2d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/secties-65eebc1b10e2d.png)
Je komt de sectie binnen rijden vanaf je opgaande spoor. De sectie kan dan een deel, of het geheel van de rest zijn, afhankelijk van of er meerdere treinen daar kunnen staan.
Je tweede sectie om je keerlus weer te schakelen zit dan na het wissel in het spoor naar beneden.
Dit zijn tenslote ook de twee waar de aansluiting gekeerd is en waartussen de keerlusschakeling nodig is.
3: neem toch een keerlus detectie op basis van kortsluiting.
Die zijn bij binnenkomst de sectie goed zetten. Dan bij uitrijden aan de kopsporen niets doen, want er is niets te keren.
Maar bij het rijden naar beneden detecteerd hij daar weer een probeem en schakeld om.
Groet,
Roelco
-
2 keer was niet nodig.
-
Onzinnige reactie verwijderd vanwege onzinnige vraagstelling.
-
Naar aanleiding van het bericht van Maarten ook even naar je andere bijdragen gezocht, en daar ook een baanplan inderdaad gevonden, en dat is dit:
Het totaal ziet er dan zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee11-compleet-65e83cf1590cd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/idee11-compleet-65e83cf1590cd.jpg)
Als dit je huidige baanplan is dan heb je helemaal geen keerlus probleem meer, dus dan kan die hele keerlus er uit en heb je nergens problemen. Haal de keerlus module er dan maar eens helemaal tussen uit, dan kun je gewoon rond rijden.
Roelco
-
Onzinnige reactie verwijderd vanwege onzinnige vraagstelling.
-
Maarten,
Is inderdaad verwarrend, mijn citaat van 6 maart komt uit een ander draadje: Re: Een kantoorbaan in schaal N
Daar heeft hij het over een ander baanplan dan in dit draadje. Als je klikt op de citaat regel boven de citaat zou je naar het juiste draadje moeten gaan.
maar als het baanplan veranderd dan kan inderdaad ook de vraag veranderen. En het lijkt hier dat het plan intussen zo aangepast is dat die hele keerlus er niet meer in zit. En als je die schakeling dan in je baan wel toe voegd krijg je kortsluiting aangezien er niet omgeschakeld zou moeten worden.
Dus TS, wat is het baanplan dat je nu hebt liggen met je probleem?
Roelco
-
Heb ik al geen probleem meer mee.
Als je een vraag stelt, maar je spreidt je info over 2 verschillende draadjes, dan veroorzaak je totale verwarring.
Daar ben ik klaar mee, dus het zal me verder worst wezen.
Ik heb mijn opmerkingen, onzinnig geworden, inmiddels verwijderd.
-
Ik heb het hier even aangezien en ook naar dat andere item gekeken.
Ik ben bang, dat bord4kop zijn hier gebruikte naam te veel eer aandoet.
Hier is voor mij ook niets meer te verbeteren als ik zie, dat waar voor gewaarschuwd is (door mijzelf) wederom gebeurt en waar een oplossing geboden wordt (door een ander, door anderen en mij bevestigd) niet geluisterd wordt, en bovendien het "probleem" weer veranderd is.
Veel succes met nog meer "nieuwe" problemen opwerpen.
-
Ik heb het nog eens nagekeken:
er lopen 3 items van dezelfde persoon over dezelfde baan, alleen zijn de banen telkens anders:
- Pendel met een Keerlus vraag
- een kantoorbaan ... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110305.0
- kantoorbaan ... https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110304.0
Problematisch. Zeker als er blijk gegeven wordt van onbegrip.
En wij zouden dat allemaal wel moeten begrijpen ?