BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Wisselwachter op 20 February 2024, 11:16:45
-
Wordt het voor het Spoorwegmuseum, en wellicht ook andere museumspoorlijnen, niet onderhand tijd om een mooie stam ICR-rijtuigen aan hun collectie toe te voegen.
Over een tijd zijn ze van het reguliere spoor verdwenen en wellicht over heel Europa verspreid (of erger; naar de sloper).
Zie dan nog maar eens een museumtrein bij mekaar te krijgen. Hetzelfde is gebeurd met o.a de plan E's. Ook nog maar hier en daar een los exemplaar.
Het ICR-rijtuig heeft toch het spoorvervoer in Nederland tussen, pak 'm beet 1980 en nu, voor een groot gedeelte een gezicht geven.
Zou eeuwig zonde zijn als daar niet een (of meerdere) mooie stam(men) van bewaard zou blijven.
-
Je hebt gelijk, maar als experts hier op het forum hebben we daar weinig invloed op.
Je zou de door jou genoemde organisaties kunnen benaderen en het antwoord hier delen, ben wel benieuwd.
Stammetje van 4 met een 1100.... poah (y)
-
Een stammetje van 4 ICR is 100 meter lang. Waar ga je dat stallen?
-
Ik ben het helemaal met je eens. ICR kan daarnaast ook goed gecombineerd worden met andere rijtuigen (stalen D, Plan E, Plan W) waar nog e.e.a. van bewaard is. Ik denk dat je met 3 rijtuigen al een heel eind bent (A, B en liefst een BKD).
Aan de andere kant, ik verwacht er weinig van..... De huidige musea hebben al veel ruimte tekort en ICR is voor de meeste musea veel te modern. De enige die in aanmerking komen is het NSM (maar die heeft eerder al aangegeven max 1 per soort te kunnen bewaren). KLOK was ook interessant geweest, maar of daar nog veel gebeurd weet ik niet.
Ik geloof dat HRN bezig is met opslagruimte voor meerdere leden. Hoever dat is weet ik echter niet.
Groeten,
Rogier
-
Een stammetje van 4 ICR is 100 meter lang. Waar ga je dat stallen?
Dat kan WW dan ook gelijk vragen?
-
De enige die in aanmerking komen is het NSM (maar die heeft eerder al aangegeven max 1 per soort te kunnen bewaren).
En daar staat al een Benelux-stuurstand, dan zal er niks bijkomen.
-
Een stammetje van 4 ICR is 100 meter lang. Waar ga je dat stallen?
Kijfhoek ofzo :angel:
-
Ik bedoelde meer "overdekt" opstellen. Wat er gebeurt met museummaterieel dat noodgedwongen buiten staat, daar zijn veel schrijnende voorbeelden van te vinden...
-
Ook nog een uitdaging is het om de correcte deelbare ramen en de BKD deuren erbij te zoeken om ze in de oorspronkelijke toestand te brengen. Je kunt er natuurlijk ook 1 in gemoderniseerde uitvoering tussen zetten, dat misstaat niet.
-
Ik denk dat aanschaf, opslag en behoud het meest uitdagend is. Uiteraard is de juiste uitvoering leuk, maar dat lijkt mij voorlopig pas stap 4 of 5.
Maar.... welke club zou interesse hebben bij ICR? Ik denk niemand.....
-
Zelfs in de loods in Blerick zou er geen plaats genoeg zijn om te stallen voor een A , B en BKD . En in Roosendaal kan het niet . Een BKD zou nog goed zijn om te "bewaren" .
-
En waar blijven hier de financiële voorstellen met onderbouwing. Je kunt zoveel willen.
-
Ik bedoelde meer "overdekt" opstellen.
Dat snap ik :)
-
"We" gaan ze pas missen als alles weg is. Helaas zit de nieuwe generatie over het algemeen niet op "oude troep" te wachten - alles moet nieuw (en liefst mooier dan wat anderen hebben). Bij die mentaliteit past dingen bewaren niet. En daar ben je wel van afhankelijk: als genoeg mensen willen bijdragen in de kosten blijven spullen bewaard en anders niet, c'est ça.
-
Geloof het of niet, ze stonden er vandaag hoor!
-
"We" gaan ze pas missen als alles weg is. Helaas zit de nieuwe generatie over het algemeen niet op "oude troep" te wachten - alles moet nieuw (en liefst mooier dan wat anderen hebben). Bij die mentaliteit past dingen bewaren niet. En daar ben je wel van afhankelijk: als genoeg mensen willen bijdragen in de kosten blijven spullen bewaard en anders niet, c'est ça.
Nou nou nou, beetje meer vertrouwen in de jeugd hoor :)
-
Ook nog een uitdaging is het om de correcte deelbare ramen en de BKD deuren erbij te zoeken om ze in de oorspronkelijke toestand te brengen. Je kunt er natuurlijk ook 1 in gemoderniseerde uitvoering tussen zetten, dat misstaat niet.
En het interieur of zou dat ergens opgeslagen zijn?
Maar.... welke club zou interesse hebben bij ICR? Ik denk niemand.....
Alleen het NSM heeft e-locs om ermee te rijden, met stoom of diesel kan je er weinig mee.
Ik bedoelde meer "overdekt" opstellen. Wat er gebeurt met museummaterieel dat noodgedwongen buiten staat, daar zijn veel schrijnende voorbeelden van te vinden...
Waar moet men over dertig jaar een Eurostar van 400 meter kwijt? :P
Geloof het of niet, ze stonden er vandaag hoor!
Wie, waar?
-
Nou nou nou, beetje meer vertrouwen in de jeugd hoor :)
Ik maak het van nabij mee. Ook: als het niet op een schermpje past is het niet interessant.
-
En waar blijven hier de financiële voorstellen met onderbouwing. Je kunt zoveel willen.
Van de andere kant gezien; wat zou het moeten kosten? Er zullen vast mensen een bijdrage willen doen voor de aanschaf.
... De huidige musea hebben al veel ruimte tekort en ICR is voor de meeste musea veel te modern. ...
Ik zie 2454 crew er wel voor aan. Die hebben ook al een plan v, plan u en een mat '24 motorwagen. Het begint een beetje een NS-geel museum te worden daar, leuk wel. Enige wat dan nog mist is een 1600 of zo maar die zal voor hun commerciële activiteiten ook wel eens handig kunnen zijn. Het zou mij niet verbazen als die er toch wel een komt.
-
Ik vind het best confronterend dat dingen die ik nog hagelnieuw heb zien binnenlopen in het rijtuigenpark nu een museale status krijgen. Het NSM daar stonden altijd dingen die ik als kind nog net had meegemaakt en anders de herinneringen van vaders, moeders en de generatie daarvoor. De tijd, zij schrijdt voort....
-
Zo lang we in dit land niet eens in staat zijn om het huidige museummaterieel fatsoenlijk te bewaren en er regelmatig mee te rijden, zie ik geen toekomst weggelegd voor een museale ICR stam.
Hoeveel Plan K en Plan D staat er niet weg te rotten bij de VSM?
Waarom rijden de rijvaardige museumtreinen van het NSM zelden / nooit?
Waarom zien we de ooit rijvaardig opgeknapte DE-2 186 nooit meer?
En zo kan ik nog een hele lange waslijst maken. Zolang er allemaal kleine clubjes, stichtingen en verenigingen zijn, elk vast met de beste bedoelingen, wordt er van het ene treintype teveel bewaard en van het andere te weinig of niets.
De krachten bundelen is de sleutel, maar dat is in dit land helaas ondenkbaar.
Jeroen
-
Grote kans inderdaad dat, als dit al lukt, er op een gegeven moment een morsige, roestige stam ICR ergens staat. Met zo"n muffe museumlucht en mosgroei aan de binnenkant. Eens per twee jaar is er een rit getrokken door een turquoise locomotief.
Museummaterieel heeft vaak twee standen. Of totaal vervallen of gerestaureerd en geschilderd in een staat die het in actieve dienst nooit heeft gehad. En dan een flinke dot valse nostalgie er bij.... gewoon een doorsnee tijdsbeeld neerzetten is vaak het ingewikkeldste, maar dat allemaal terzijde.
-
Ook nog een uitdaging is het om de correcte deelbare ramen en de BKD deuren erbij te zoeken om ze in de oorspronkelijke toestand te brengen.
Ik ben bang dat de BKD deuren hoogstwaarschijnlijk er niet meer zijn, bij de ombouw van BKD naar BDs is er een aantal meter kop ervanaf gegaan (inclusief het stuk met schuifdeur), bij Bf/BD zullen ze waarschijnlijk er ook gewoon uitgesloopt en weggegooid zijn.
-
Er wordt een ICR bewaard voor het nageslacht.
Namelijk de SR-10.
-
De krachten bundelen is de sleutel, maar dat is in dit land helaas ondenkbaar.
Dat is niet helemaal waar, er zijn zeker wel initiatieven om materieel te ruilen, samen te werken etc. Zo heeft de VSM inmiddels meerdere locs vanuit de SSN overgenomen, beschikt de ZLSM over VSM locs. Rijdt de NSM stam vaak mee met TnT etc. Ik ben het met je eens, het kan beter, maar er wordt (ook binnen HRN) wel degelijk samengewerkt. Volgens mij werkt HRN bv samen met Prorail om te kijken naar overdekte stallingsruimte in Nederland. Dat zijn natuurlijk lastige projecten, die veel tijd kosten.
Wat wel zo is, materieel moet vaak wel een functie hebben. De Bolkoppen bij de VSM zijn prachtig, maar de kleine Oosterijkers voldoen momenteel prima voor het grote publiek. Nog een trein de baan op krijgen is dan een hele opgave voor een kleine organisatie.
Laat staan een stam ICR, wat weinig praktisch is voor de meeste Railmusea?
Groeten,
Rogier
-
Zo heeft de VSM inmiddels meerdere locs vanuit de SSN overgenomen, beschikt de ZLSM over VSM locs.
Ook dat is niet helemaal waar. Dat betreft vooral locs die in particulier eigendom zijn, en dus geen eigendom van VSM/SSN/ZLSM.
-
Dat is niet helemaal waar, er zijn zeker wel initiatieven om materieel te ruilen, samen te werken etc. Zo heeft de VSM inmiddels meerdere locs vanuit de SSN overgenomen, beschikt de ZLSM over VSM locs. Rijdt de NSM stam vaak mee met TnT etc. Ik ben het met je eens, het kan beter, maar er wordt (ook binnen HRN) wel degelijk samengewerkt. Volgens mij werkt HRN bv samen met Prorail om te kijken naar overdekte stallingsruimte in Nederland. Dat zijn natuurlijk lastige projecten, die veel tijd kosten.
Wat wel zo is, materieel moet vaak wel een functie hebben. De Bolkoppen bij de VSM zijn prachtig, maar de kleine Oosterijkers voldoen momenteel prima voor het grote publiek. Nog een trein de baan op krijgen is dan een hele opgave voor een kleine organisatie.
Laat staan een stam ICR, wat weinig praktisch is voor de meeste Railmusea?
Groeten,
Rogier
Deze kleinschaligheid van samenwerken bedoel ik niet. Ik bedoel het groots. Waarom moeten over de verschillende organisaties heen minstens 7 2200’n bewaard worden? Waarom minstens 3 Plan U’s? Etc. De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel.
Maar ook met Mat’36 en ‘46: waarom beide treinstellen in hetzelfde kleurenschema. Nu hebben we bijna twee identieke treinstellen (voor de niet puristen), maar het grasgroen met reclamebanen is in den lande nergens vertegenwoordigd….
Men moet stoppen met ‘ieder voor zich’ , maar juist intens samenwerken. Wissel materieel met elkaar uit. Een NSM 1200 kan toch prima een hoofdlijnrit rijden met een VSM bolkopstam? Zo kan een 1600 vsn de ene club ook prima een rit rijden met ICR van een andere club. Bewaar landelijk gezien van elk materieeltype minder, dan kun je met elkaar samen meer bewaren, onderhouden en ermee rijden!
Jeroen
-
"We" gaan ze pas missen als alles weg is. Helaas zit de nieuwe generatie over het algemeen niet op "oude troep" te wachten - alles moet nieuw (en liefst mooier dan wat anderen hebben). Bij die mentaliteit past dingen bewaren niet. En daar ben je wel van afhankelijk: als genoeg mensen willen bijdragen in de kosten blijven spullen bewaard en anders niet, c'est ça.
niet volledig nieuwe generatie als 22 jarige. hoewel ik wat meer interesse heb ik nieuwer materieel. vind ik het oude materieel veel mooier. heb zelf ook een relatief uitgebrijde collectie aan treinen van 1946 tot heden. om de hele nieuwe generatie aan een kant te scheren vind ik niet zo netjes.
-
Deze kleinschaligheid van samenwerken bedoel ik niet. Ik bedoel het groots. Waarom moeten over de verschillende organisaties heen minstens 7 2200’n bewaard worden? Waarom minstens 3 Plan U’s? Etc. De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel.
Maar ook met Mat’36 en ‘46: waarom beide treinstellen in hetzelfde kleurenschema. Nu hebben we bijna twee identieke treinstellen (voor de niet puristen), maar het grasgroen met reclamebanen is in den lande nergens vertegenwoordigd….
Men moet stoppen met ‘ieder voor zich’ , maar juist intens samenwerken. Wissel materieel met elkaar uit. Een NSM 1200 kan toch prima een hoofdlijnrit rijden met een VSM bolkopstam? Zo kan een 1600 vsn de ene club ook prima een rit rijden met ICR van een andere club. Bewaar landelijk gezien van elk materieeltype minder, dan kun je met elkaar samen meer bewaren, onderhouden en ermee rijden!
Jeroen
De reden hiertoe is (denk ik) dat elke club/stichting/vereniging nog zichzelf moet bedruipen. Daardoor maakt men misschien afwegingen die op het totaal minder interessant zijn. Die 7 2200en zijn verrekte nuttige werkpaarden. Ik vermoed dat de STAR niet zonder kan, want je kan niet voor elke rit een stoomloc opstoken. Idem geldt voor de ZLSM. Beide clubs hebben relatief laat een 2200 in de collectie opgenomen, omdat daar behoefte voor was. Aan de andere kant, misstaan die locs ook niet op de genoemde lijnen. Win-win dus.
Het zou zeker mooi zijn als er meer centraal wordt afgestemd en daar zijn we nog niet. Het feit dat locs van de ene club naar een andere club gaan (ookal is het particulier bezit) is daar naar mijn idee wel een voorbeeld van. Overigens zijn daar meer voorbeelden van (bv de stoomloze loc naar de STAR en vorige maand nog de ruil van 2 smalspoorlocs tussen Rijssen en Heteren (zie https://smalspoor.nl/ (https://smalspoor.nl/)). Ook qua goederenmaterieel en personenrijtuigen zijn de afgelopen jaren diverse ruils of verkopen geweest.
Ik merk in elk geval dat het ieder voor zich denken afneemt en het denken aan het grotere plaatje toeneemt. Daar zijn we vast nog niet, maar er wordt meer samengewerkt en dat is denk ik goed. Denk bv ook aan initiatieven voor gezamelijke inkoop van kolen en het samenwerken op het gebied van wet- en regelgeving. Alleen is dat minder zichtbaar dan een loc of trein die ergens anders heen gaat.
Om terug op topic te komen, naar mijn mening zijn er bar weinig elocs bedrijfsvaardig, eigenlijk alleen bij het NSM. Daar wordt het geld niet verdiend met rijvaardig materieel, het is botweg eerder een kostenpost. Een stam ICR is dus niet handig/gewenst (er is immers al een stam rijtuigen beschikbaar) en voor het tijdsbeeld is 1 rijtuig ICR bewaard. Ik vind dit ook erg jammer, maar ik snap de keuze. En om nu zelf 3 rijtuigen aan te schaffen en weer een club te beginnen......
Groeten,
Rogier
-
Maar ook met Mat’36 en ‘46: waarom beide treinstellen in hetzelfde kleurenschema. Nu hebben we bijna twee identieke treinstellen (voor de niet puristen), maar het grasgroen met reclamebanen is in den lande nergens vertegenwoordigd….
Een mat'46 in grasgroen zou geweldig zijn. Alleen wanneer het bij de Hondekop van het NSM moet passen dan wordt hij waarschijnlijk hetzelfde fluorescerende intergalactisch schildpaddengroen. Laat dan maar zitten.... :)
-
niet volledig nieuwe generatie als 22 jarige. hoewel ik wat meer interesse heb ik nieuwer materieel. vind ik het oude materieel veel mooier. heb zelf ook een relatief uitgebrijde collectie aan treinen van 1946 tot heden. om de hele nieuwe generatie aan een kant te scheren vind ik niet zo netjes.
Volgens mij zeg ik toch duidelijk "in het algemeen"... Jij bent de uitzondering die de regel bevestigt (y)
-
Hoeveel Plan K en Plan D staat er niet weg te rotten bij de VSM?
Waarom rijden de rijvaardige museumtreinen van het NSM zelden / nooit?
Waarom zien we de ooit rijvaardig opgeknapte DE-2 186 nooit meer?
Die rijtuigen worden langzaam opgeknapt, ze zijn daarna ook beschikbaar voor andere organisaties. Precies wat je wil. ;)
Bij het NSM speelt een probleem met de toelating/onderhoud van het materiaal maar hoe dat precies zat moet een ander uitleggen.
De 186 staat opgesloten in een ATB-NG gebied en kan met zijn ATB-E daar alleen met 40 km/u uit, ik weet niet of het stel nog rijvaardig is.
-
...
Om terug op topic te komen, naar mijn mening zijn er bar weinig elocs bedrijfsvaardig, eigenlijk alleen bij het NSM. Daar wordt het geld niet verdiend met rijvaardig materieel, het is botweg eerder een kostenpost. Een stam ICR is dus niet handig/gewenst (er is immers al een stam rijtuigen beschikbaar) en voor het tijdsbeeld is 1 rijtuig ICR bewaard.
...
Een stam ICR kan ook reden zijn om de beschikbare elektrische locomotieven meer te gebruiken en met een hele stam hangt er achter de loc niet zo'n ratjetoe van rijtuigen die eigenlijk niet echt bij elkaar passen.
-
Relevant is natuurlijk wel of een stam ICR, zelfs in oorspronkelijke uitvoering, genoeg museale vibe meebrengt bij liefhebbers en het grote publiek. Gaat er een massa mensen op een rit afkomen? Lopen de fotografen uit voor de fotostop? Of is het toch teveel gewoon een trein zoals er zoveel rondrijden? Ik vrees eigenlijk dat laatste. Het voelt gewoon niet gedateerd genoeg. Althans niet in mijn hoofd. ;)
-
Dat was bij het uitfaseren van plan d of plan e denk precies zo.
Dat gaat het dus ongeveer zo.
Bij het uitfaseren is bijna niemand geïnteresseerd.
Bij toeval blijven er misschien wat rijtuigen over, maar die staan voorlopig ergens weg te kwijnen.
Tegen de tijd dat liefhebbers belangstelling krijgen, is een dure en arbeidsintensieve restauratie nodig. Dat lukt maar mondjesmaat, want het blijft een groepje liefhebbers.
Voor zover het wel lukt, is er maar beperkt emplooi voor en blijft het rijden met het spul een kostbaar gebeuren.
En het grote publiek maakt het allemaal niets uit. Die gaan met de auto naar de Veluwe om daar in een Oostenrijks rijtuigje achter een enorme Duitse stoomloc plaats te nemen.
Van mij hoeft het bewaren van complete stammen helemaal niet. Ik begrijp ook dat de rijtuigen nog bruikbaar zijn en dat er belangstelling voor is? Meteen doen dan. Levert het nog een paar centen op en gaan de rijtuigen doen waarvoor ze zijn gebouwd: passagiers vervoeren. Zo zie ik een trein het liefst. En niet zielig in een treinenreservaat.
-
Ben het helemaal met Henk eens.
Wie had ooit gedacht dat wij massaal in een groene, of rooie plan V of gele plan U door half Nederland gingen crossen onder de noemer van een museum-rit?
Niemand toch?
-
Vanuit het kader van "leren van het verleden" zou het juist wel interessant zijn om ICR te bewaren. Immers, nu spreekt het misschien niet aan, maar dat kan over 10 of 20 jaar geheel anders zijn. En natuurlijk is gebruik goed, maar kijkend naar bv de Wadloper, het is wel erg jammer dat er daarvan niet 1 (of een eentje) bewaard is. Al was het maar bij de STAR. Dus, ik denk dat het zeker interessant kan zijn in de toekomst.
De vraag is wie er nu tijd, geld, energie en ruimte heeft om dit op te pakken? En dan zijn we denk ik snel uitgekeken, want er zijn weinig bijpassende locs (behalve bij KLOK/Fairtrans of NSM). SHD heeft materieel wat gecombineerd heeft gereden (pLan W, plan E) maar een hele andere focus. Zou de 2454crew er wat mee kunnen? Die hebben volgens mij al zat onderhanden werk. De andere clubs kunnen er denk ik helaas weinig mee, tenzij de SGB haar oude masterplan (rijden naar Roosendaal) weer uit de mottenballen haalt?
Kortom, bewaren voor de toekomst lijkt mij zeker interessant, maar ik zie het helaas niet gebeuren.
Groeten,
Rogier
-
Van mij hoeft het bewaren van complete stammen helemaal niet.
Voor mij wel, niet per se twaalf rijtuigen om een IC Haarlem - Maastricht na te spelen maar wel voor het beeld. Dat deze rijtuigen (https://www.flickr.com/photos/twentespoort23/26227675647/) zijn bewaard is mooi maar een fraaie trein vind ik het niet. Met de nog aanwezige rijtuigen kunnen stammetjes met plan D/K (A, RD, P en AB van het NSM, aangevuld met VSM wagons) en plan E/W (NSM, SHD) gemaakt worden. Het buffetrijtuig past bij het slaaprijtuig van het NSM, een couchetterijtuig kan nog uit Tsjechië worden teruggehaald.
De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel.
De VSM rijdt ook hoofdlijnritten, die kunnen hun Bolkoppenstam dan prima gebruiken, het NSM heeft wel passende locs voor ervoor.
Wissel materieel met elkaar uit. Een NSM 1200 kan toch prima een hoofdlijnrit rijden met een VSM bolkopstam? Zo kan een 1600 vsn de ene club ook prima een rit rijden met ICR van een andere club. Bewaar landelijk gezien van elk materieeltype minder, dan kun je met elkaar samen meer bewaren, onderhouden en ermee rijden!
Maar dat gebeurt ook:
https://www.flickr.com/photos/enricoschreurs/51237385640/
https://www.flickr.com/photos/148875646@N08/53313242824/
https://www.flickr.com/photos/126334529@N05/51648972186/
https://www.flickr.com/photos/rob-van-der-woude/52741913441/
https://www.flickr.com/photos/69430322@N04/50262487601/
ik geloof dat er zeker samengewerkt wordt als het materieel beschikbaar is, helaas lijkt dat momenteel wat minder te zijn.
-
Maar is het überhaupt mogelijk om ook maar 1 ICR rijtuig terug te brengen in de afleveringstoestand met de oranje bankjes en de bruine accenten in het interieur? Zijn ze er nog?
-
Waarom zou een rijtuig per se naar de aflevertoestand terug moeten? De laatste actieve toestand is net zo museumwaardig.
-
Vanuit het kader van "leren van het verleden" zou het juist wel interessant zijn om ICR te bewaren. Immers, nu spreekt het misschien niet aan, maar dat kan over 10 of 20 jaar geheel anders zijn. En natuurlijk is gebruik goed, maar kijkend naar bv de Wadloper, het is wel erg jammer dat er daarvan niet 1 (of een eentje) bewaard is. Al was het maar bij de STAR. Dus, ik denk dat het zeker interessant kan zijn in de toekomst.
Die Wadlopers zijn verkocht om te doen waarvoor ze zijn gemaakt. Als treinenliefhebber kan ik dat alleen maar waarderen.
Te zijner tijd kan er altijd nog eens eentje worden teruggehaald. Zeg nou zelf, dat levert toch geweldige taferelen en intriges op met TEE-stellen en de zoveelste 2400. :)
Wie had ooit gedacht dat wij massaal in een groene, of rooie plan V of gele plan U door half Nederland gingen crossen onder de noemer van een museum-rit?
Niemand toch?
Met telkens ongeveer dezelfde mensen erin. ;D
-
Maar is het überhaupt mogelijk om ook maar 1 ICR rijtuig terug te brengen in de afleveringstoestand met de oranje bankjes en de bruine accenten in het interieur? Zijn ze er nog?
De benelux stuurstand in het spoorwegmuseum is geheel origineel met de oranje banken.
Groeten Arjen
-
Hoe staat het met die 2 ICR eerste klas rijtuigen die samen reden met de SR10 ,
bestaan die nog of zijn die inmiddels gesloopt ? .
-
Waarom zou een rijtuig per se naar de aflevertoestand terug moeten? De laatste actieve toestand is net zo museumwaardig.
Dan wordt het wel heel erg contemporain hoor
-
De benelux stuurstand in het spoorwegmuseum is geheel origineel met de oranje banken.
Groeten Arjen
Goed om te weten. Dan is dat afgedekt :)
-
Zo lang we in dit land niet eens in staat zijn om het huidige museummaterieel fatsoenlijk te bewaren en er regelmatig mee te rijden, zie ik geen toekomst weggelegd voor een museale ICR stam.
Hoeveel Plan K en Plan D staat er niet weg te rotten bij de VSM?
Waarom rijden de rijvaardige museumtreinen van het NSM zelden / nooit?
Waarom zien we de ooit rijvaardig opgeknapte DE-2 186 nooit meer?
En zo kan ik nog een hele lange waslijst maken. Zolang er allemaal kleine clubjes, stichtingen en verenigingen zijn, elk vast met de beste bedoelingen, wordt er van het ene treintype teveel bewaard en van het andere te weinig of niets.
De krachten bundelen is de sleutel, maar dat is in dit land helaas ondenkbaar.
...
Deze kleinschaligheid van samenwerken bedoel ik niet. Ik bedoel het groots. Waarom moeten over de verschillende organisaties heen minstens 7 2200’n bewaard worden? Waarom minstens 3 Plan U’s? Etc. De bolkoppen zijn voor de VSM misschien niet interessant, maar voor de SSN en NSM voor hoofdlijnritten wel.
Maar ook met Mat’36 en ‘46: waarom beide treinstellen in hetzelfde kleurenschema. Nu hebben we bijna twee identieke treinstellen (voor de niet puristen), maar het grasgroen met reclamebanen is in den lande nergens vertegenwoordigd…
De 252 is nog niet eens helemaal klaar, en de vraag is al waarom de 273 nog niet is omgeschilderd ::) begrijp me goed, het lijkt mij een goed idee, maar ook het Spoorwegmuseum heeft meer dan genoeg projecten.
Dan de vraag waarom er elf 2200'n bewaard zijn? (4 VSM, 2 NSM, 2 SHD en een bij SMMR, STAR en Crew) Vrij simpel, omdat al die clubs belang hebben bij het rijden met zo'n loc. VSM, SHD, STAR, Crew hebben allemaal behoefte aan dieseltractie en het Spoorwegmuseum uiteindelijk ook, al bewijst die loc nu zijn nut in Limburg. Zonder locs heb je ook geen rijtuigen nodig en verdien je ook geen geld om te overleven. Dat geldt voor de plan U's ook voor een goed deel. En zo zijn er nog wel meer punten.
Een van de kernen van de zaak is dat er ook domweg te weinig mensen zijn die handen uit de mouwen willen steken om aan het materieel te werken. Nog los van wat het kost, maar daar is vaak nog wel een mouw aan te passen. En krachten bundelen is leuk, maar het is ook wel praktisch als je niet twee uur hoeft te reizen om aan een speciaal ding te werken dus je zit vaak wel een beetje vast aan mensen in de buurt. En daar komt bij dat veel clubs meer aan de randen van het land zitten omdat er middenin de randstad helemaal geen plek meer is om aan materieel te werken ::)
De 186 staat opgesloten in een ATB-NG gebied en kan met zijn ATB-E daar alleen met 40 km/u uit, ik weet niet of het stel nog rijvaardig is.
Het stel is al een tijd lang in een vrij grondige revisie, met uiteindelijke doel weer ingezet te kunnen worden.
-
Te weinig handen wordt natuurlijk steeds nijpender. Uit langlopend onderzoek (SCP) blijkt dat het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet langzaam afneemt. Wanneer we steeds meer materieel een museale status geven dan moet steeds meer werk verdeeld worden onder steeds minder mensen. We kunnen beter opruiming houden...
Enfin: ik heb besloten om mij maar eens aan te melden bij het HOVM. Das hier in de buurt. Ondanks weinig tijd. Dat geldt toch voor de meeste mensen :)
-
Mensen moeten steeds langer doorwerken en dan ook nog eens steeds meer mantelzorg verlenen. Dus dan is het logisch dat het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet langzaam afneemt.
-
Dat laatste sluit ik me volledig bij aan.
Als net gepensioneerde, wordt er een beroep op je gedaan van zowel de oudere generatie als de jongere generatie.
De ouders moeten zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, maar kunnen niet alles zelf.
&
De jeugd parkeert graag de (klein-)kinderen bij opa en oma, want ze hebben het druk met hun werk, ook voor kluswerk weten ze je te vinden.
Dan raakt je agenda zo vol.
Dit heeft op zich niet met museumtreinen te maken, maar wel met het schaarser worden van het aantal beschikbare vrijwilligers!
-
Mensen moeten steeds langer doorwerken en dan ook nog eens steeds meer mantelzorg verlenen. Dus dan is het logisch dat het aantal mensen dat vrijwilligerswerk doet langzaam afneemt.
Nou, ik geloof niet dat dat er iets mee te maken heeft. Mensen hebben het inderdaad druk na hun pensionering maar dat heeft vooral te maken met geld uitgeven en leuke dingen doen.
-
Wat Tim schrijft is nu precies de spijker op zijn kop! Zes museumclubs met elf 2200’n. Daar zou je er dus ook vijf van weg kunnen doen, want naast deze 2200’n zijn er ook nog 2400’n, een 2530, Locomotoren en Bakkies en twee 2000’n (nog niet rijvaardig geloof ik). Er zijn dus echt diesels zat om mee te rangeren en op rustige dagen mee te rijden. Als je van de ene locserie landelijk gezien wat minder bewaard, hou je tijd en geld over om van een andere locserie ook een exemplaar in stand te houden. Door verregaande samenwerking kun je materieel ook onderling uitwisselen en blijft elke museumclub boeiend.
Met rijtuigen precies hetzelfde: de ZLSM houdt een Belgische stam rijtuigen in stand, de SSN Duitse rijtuigen, terwijl in Beekbergen Nederlandse bolkoppen staan weg te kwijnen.
De organisaties schermen steeds met te weinig handjes, maar ze beseffen niet dat ze met elkaar ontzettend inefficiënt bezig zijn. Precies de reden waarom ik met dat vrijwilligerswerk gestopt ben. Door dat inefficiënte werk hebben we nu geen ruimte, tijd en geld voor een stammetje ICR en over 20 jaar lopen we te janken dat we geen ICR stammetje meer hebben. Maar we hebben dan wel 11 2200’n, 4 2400’n, 3 Plan U’s, etc…….
Jeroen
-
Ja, dat is natuurlijk wel een beetje sneu. Allemaal rijdend Duits, Belgisch en Oostenrijks erfgoed terwijl het Nederlandse langzaam terug wordt gegeven aan de natuur.
Wat zou daar een werkzame oplossing voor zijn? Een soort sternet/onderhoudspool voor diesels zodat elke museumorganisatie met eentje minder kan? Daarna de bolkoppen verdelen en verschillende organisaties vragen in de vrijgevallen tijd er eentje te restaureren en in te zetten. En dan een keer per jaar ze allemaal samen stellen voor een hoofdlijnrit? Vraagt wat organisatie. :)
-
De oplossing zit volgens mij er in om het bezit los te koppelen van de arbeid. Iets met vouchers of een overkoepelende subsidie onder voorwaarden waarbij het voor de organisatie niet uitmaakt of ze aan het eigen materieel knutselen of aan dat van een collega organisatie. Ongetwijfeld allang een keertje door iemand bedacht.
-
Jullie denken vanuit de eigen belangstelling. Mijn inschatting is dat de museumbedrijven in de eerste plaats met treinen willen rijden en bij voorkeur stoom. Dat heeft dus prioriteit. De meeste vrijwilligers willen vooral graag aan treinen sleutelen. Er gaan niet veel mensen over 20 jaar janken dat er geen ICR-stam bewaard is gebleven.
-
Daar heb je natuurlijk gelijk in. En daarom hebben we vier a vijf rijdende musea die qua materieel vergelijkbaar zijn met tientallen museumbedrijven over de grens in Duitsland. Met dit verschil dat het daar wel eigen erfgoed is. :)
Ik schat in dat ik zelf over 20 jaar niet ineens emotioneel ga worden om ICR's die niet bewaard zijn gebleven. Ik vind het wel sneu voor die bolkoppen al waren die al jaaaaren uitgefaseerd voordat ik mijn eerste treinrit ooit maakte.
-
Henk, ik denk dat je precies aangeeft hoe dit soort draadjes werken. "Men" wil iets op de Nederlandse sporen zien. En dat is mooi, want daar begint het mee.
Er komt een 2400 terug uit Frankrijk, er wordt een 2200 overgenomen ( al in de jaren 90!) van de NS ,er worden wagens behoed voor sloop, of achterin (het liefst in een loods ; maar meestal helaas niet) gezet om daar jaren later uitgehaald te worden voor revisie. Of, zoals een directeur van een museummaatschappij ooit zei : we halen elke zeldzame / laatste goederenwagen van een serie die ons aangeboden wordt die anders gesloopt gaat worden op, want dan is die nu in ieder geval bewaard, ook al kunnen we hem op dit moment niet opknappen. En zo is er gelukkig veel bewaard gebleven.
Teveel loks van een type? Zie ze deels als rijvaardig (te houden) en een deel als onderdelenleverancier voor de toekomst en het plaatje wordt ineens heel anders. ;)
Dat er veel loks bewaard zijn ? Er zijn ook veel verschillende types geweest... En met een rijtuig kan je rijden , maar dan moet er wel iets voor. :) Ook als je ergens een wagen op gaat halen, naar je collega's gaat met een treinstam of roest gaat rijden , het begint met tractie.
Maar bijna elk museum, in welke vorm dan ook, is een bedrijf dat geld moet binnenhalen voor haar voortbestaan. Je bent dus afhankelijk van subsidies, giften en betalende bezoekers. En die willen vaak heel andere dingen ervaren dan jij en al die andere vrijwilligers. Een simpel verhaal van vraag en aanbod. Marktonderzoek en nieuwe concepten verzinnen om in te spelen op de vraag van het moment en die van morgen.
Het heeft weinig zin om iets op te knappen als het niet op een of andere manier zijn geld terug kan verdienen of in ieder geval de kosten van het onderhoud dekt. Dus je gaat er mee rijden of zet het neer als toegevoegde waarde in een ( statische ) collectie. Iets wat men interessant vindt, voor wilt betalen om het te zien.
Lukt het je om te voldoen aan de vraag , dan blijft er misschien wat geld over voor die ene lok ,wagen ,rijtuig, of loods waar jij en je collega's van dromen.
Als je op een andere manier naar dingen kijkt.. dan is de NSM stam van Plan D, K, E en W geen allegaartje , maar een mooi verhaal over spoorwegbouw in Nederland , veranderingen in comfort, bouwtechniek en kleur .
Er wordt veel meer samen gewerkt dan de hier getoonde foto's ( smullen toch, die combinaties) laten zien. Materieel , kennis en onderdelen worden uitgewisseld. En personeel en treinen gaan heel Nederland door om elkaar te helpen bij evenementen. Dat het niet zou leven bij de jeugd... Elke keer als ik bij de VSM binnenloop zie ik nieuwe gezichten, de volgende generatie met de zelfde liefde en inzet voor museumspoor.
-
.......subsidie......
Huh, subsidie? ???
-
Ja, dat is een vies woord wat hoogopgeleide linkse mensen wel eens gebruiken. Hoog tijd dat het hier op de blacklist komt. Excuses.
Maar serieus: er zijn toch wel meer inkomstenbronnen dan treinkaartjes en donaties?
-
Huh, subsidie? ???
Subsidie
(<Lat.), v. en o. (-s, ...diën), ondersteuning, tegemoetkoming, toelage in geld om iem. tot iets in staat te stellen, om een instelling in stand te houden enz.: subsidie vragen, geven, verlenen; zonder subsidie van de Staat.
-
En iets is al snel subsidie. Wanneer bijvoorbeeld een gemeente een pand verhuurd aan een museumorganisatie onder de marktprijs dan heet dat ook al subsidie. Wat strikt genomen natuurlijk gewoon klopt.
-
Ik vind het wel sneu voor die bolkoppen al waren die al jaaaaren uitgefaseerd voordat ik mijn eerste treinrit ooit maakte.
Ik heb ze wel meegemaakt, in 1975 met name Plan K als versterking van een sneltrein die in de ochtendspits om 6,52 stopte op Culemborg Centraal richting Utrecht (waar ik toen in het inmiddels al jaren niet meer bestaande Overvecht Ziekenhuis werkte). Zat geweldig en als er geen zitplaatsen meer waren blijf je hangen tegen een coupéwand in het gangpad… those days :angel: :angel: :angel:
En ja, ik vind het ook doodzonde dat er een heel regiment van die Bolkoppen staan weg te kwijnen op de Veluwe. Zal ongetwijfeld een kwestie van prioriteiten zijn…
-
En iets is al snel subsidie. Wanneer bijvoorbeeld een gemeente een pand verhuurd aan een museumorganisatie onder de marktprijs dan heet dat ook al subsidie. Wat strikt genomen natuurlijk gewoon klopt.
Vrijwel alle museumbedrijven krijgen een vorm van subsidie van overheden en/of vaste partners als loterijen, fondsen etc. Soms zijn het doelsubsisides, maar ook die staan vaak jaren achtereen ieder jaar weer op de begroting. Helemaal goed wat mij betreft.
Het Spoorwegmuseum is een goed voorbeeld. Krijgen al jaren een fikse bijdrage van Prorail, NS en de Vriendenloterij. Zie het laatst verschenen jaarverslag 2022.
https://publicaties.spoorwegmuseum.nl/jaarverslag-2022/financien-en-bedrijfsvoering (https://publicaties.spoorwegmuseum.nl/jaarverslag-2022/financien-en-bedrijfsvoering)
Een paar maanden geleden was hier nog opwinding over de MBS die de gemeentelijke subsidies zou kwijtraken. De aanleiding was een opgeduikeld bericht van anderhalf jaar eerder. ;D In werkelijkheid werd de subsidie voor de komende jaren ruimschoots verdubbeld.
-
Er gaan niet veel mensen over 20 jaar janken dat er geen ICR-stam bewaard is gebleven.
dat betwijfel ik toch, ik persoonlijk zou het erg jammer vinden. Deze rijtuigen zijn voor mij beeldbepalend geweest voor het Nederlandse spoor en zeker wat getrokken reizigerstreinen betreft en ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt. De vraag is of het realistisch is, tenslotte zijn we in Nederland erg goed in het slopen van ons spoor erfgoed.
Niet iedere spoorliefhebber is een fan van (Duitse) stoom.
-
Wat Tim schrijft is nu precies de spijker op zijn kop! Zes museumclubs met elf 2200’n. Daar zou je er dus ook vijf van weg kunnen doen, want naast deze 2200’n zijn er ook nog 2400’n, een 2530, Locomotoren en Bakkies en twee 2000’n (nog niet rijvaardig geloof ik). Er zijn dus echt diesels zat om mee te rangeren en op rustige dagen mee te rijden. Als je van de ene locserie landelijk gezien wat minder bewaard, hou je tijd en geld over om van een andere locserie ook een exemplaar in stand te houden.
Er zijn Sikken in alle uitvoeringen incl. een oersik, de 162, de 451, (tenminste) zes bakkies, vijf 2200'n, vier 2400'n inclusief de 2530 rijvaardig. Alleen een 2000 moet nog, maar ik denk dat ze dat op de Veluwe nog wel een keer gaan doen. Dus van welke locserie wou je nog een exemplaar in stand houden? Zelfs de omC is inmiddels weer tot leven gekomen. Elektrische locs zijn wat schaarser omdat je daar bijna niks meer mee kan, maar ook in overvloed bewaard. Rijtuigen zijn wat lastiger, voor museumlijnen zijn balkonrijtuigen helaas interessanter. Dan heb ik het nog niet eens over asbest. Kijk echter naar de interessante collectie in Goes waar ze nu zelfs met een C12c zijn begonnen.
De organisaties schermen steeds met te weinig handjes, maar ze beseffen niet dat ze met elkaar ontzettend inefficiënt bezig zijn. Precies de reden waarom ik met dat vrijwilligerswerk gestopt ben. Door dat inefficiënte werk hebben we nu geen ruimte, tijd en geld voor een stammetje ICR en over 20 jaar lopen we te janken dat we geen ICR stammetje meer hebben. Maar we hebben dan wel 11 2200’n, 4 2400’n, 3 Plan U’s, etc…….
ICR is voor geen museumlijn interessant, dus moet het komen van de weinige clubs die nog op de hoofdlijn rijden. En ook daar geldt dat diesel veel flexibeler is (roestrijden, anyone?). Dus het een heeft weinig te maken met het ander.
Teveel loks van een type? Zie ze deels als rijvaardig (te houden) en een deel als onderdelenleverancier voor de toekomst en het plaatje wordt ineens heel anders. ;)
Dat er veel loks bewaard zijn ? Er zijn ook veel verschillende types geweest... En met een rijtuig kan je rijden , maar dan moet er wel iets voor. :) Ook als je ergens een wagen op gaat halen, naar je collega's gaat met een treinstam of roest gaat rijden , het begint met tractie.
Maar bijna elk museum, in welke vorm dan ook, is een bedrijf dat geld moet binnenhalen voor haar voortbestaan. Je bent dus afhankelijk van subsidies, giften en betalende bezoekers. En die willen vaak heel andere dingen ervaren dan jij en al die andere vrijwilligers. Een simpel verhaal van vraag en aanbod. Marktonderzoek en nieuwe concepten verzinnen om in te spelen op de vraag van het moment en die van morgen.
Het heeft weinig zin om iets op te knappen als het niet op een of andere manier zijn geld terug kan verdienen of in ieder geval de kosten van het onderhoud dekt. Dus je gaat er mee rijden of zet het neer als toegevoegde waarde in een ( statische ) collectie. Iets wat men interessant vindt, voor wilt betalen om het te zien.
Lukt het je om te voldoen aan de vraag , dan blijft er misschien wat geld over voor die ene lok ,wagen ,rijtuig, of loods waar jij en je collega's van dromen.
Als je op een andere manier naar dingen kijkt.. dan is de NSM stam van Plan D, K, E en W geen allegaartje , maar een mooi verhaal over spoorwegbouw in Nederland , veranderingen in comfort, bouwtechniek en kleur .
Er wordt veel meer samen gewerkt dan de hier getoonde foto's ( smullen toch, die combinaties) laten zien. Materieel , kennis en onderdelen worden uitgewisseld. En personeel en treinen gaan heel Nederland door om elkaar te helpen bij evenementen. Dat het niet zou leven bij de jeugd... Elke keer als ik bij de VSM binnenloop zie ik nieuwe gezichten, de volgende generatie met de zelfde liefde en inzet voor museumspoor.
Exact, zo is het. Er wordt overal veel werk verzet om mooie spullen te bewaren, maar een landelijke collectie is nu eenmaal niet haalbaar. Gelukkig wordt er desondanks veel naar elkaar gekeken, inspiratie opgedaan, samengewerkt en aangevuld.
En ICR is in de oude uitvoering nog wel aardig, maar gemoderniseerd kun je er eigenlijk weer weinig mee in historisch opzicht. Dus ik vrees dat dat tegen gaat vallen. Een ICM zal daarentegen wel bewaard blijven.
-
Vrijwel alle museumbedrijven krijgen een vorm van subsidie van overheden en/of vaste partners als loterijen, fondsen etc. Soms zijn het doelsubsisides, maar ook die staan vaak jaren achtereen ieder jaar weer op de begroting. Helemaal goed wat mij betreft.
Doelsubsidie voor de restauratie van materieel e.d. lukt nog weleens, maar structurele steun is bij veel clubs niet aanwezig hoor. En dat maakt het ook zo moeilijk om bepaald materieel te restaureren, omdat je aan het einde toch echt moet zorgen dat je overeind blijft.
-
... Deze rijtuigen zijn voor mij beeldbepalend geweest voor het Nederlandse spoor en zeker wat getrokken reizigerstreinen betreft en ik zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt.
...
Dat er een draadje over is gestart, en de reacties daarin, geven aan dat je inderdaad niet de enige bent. ICR is nu misschien niet heel interessant maar geef het wat tijd, net als plan e.
-
Het lijken er misschien veel, al die vele 2200'en, 2400'en, sikken en hippels die bewaard zijn, maar dit zijn voor veel clubs de basis van hun "werkmaterieel'. Voor onderhoud aan de lijn, een overbrenging over de eigen lijn of zelfs over de hoofdlijn, daarvoor is dit materieel onontbeerlijk. Dat zelfs de SHM uiteindelijk 2 sikken in hun collectie heeft opgenomen, zegt wel genoeg. Ze hebben dit jaren lang afgehouden, want het spul paste niet in het jaar 1926 (het jaar dat ze uit willen beelden).
Het voordeel van bovengenoemde materieel is dat het ook nog eens historisch is. Dus gelukkig geen V100 oid, maar een originele NL dieselloc. Dus zowel historisch als bruikbaar. En misschien zijn er wat veel bewaard, maar denk ook even aan onderdelen? Een loc is een erg praktische opbergkast voor reserveonderdelen (compact en je weet precies waar je moet zoeken ;D).
Kortom, de tijd en aandacht voor die diesels is noodzakelijk. Dat zie je wel dat bv de ZLSM nu de 2200 van het SPM leent/huurt.
Het nadeel van ICR is dat de inzetbaarheid als en met museummaterieel beperkter is. Het is geen treinstel, dus kopmaken is lastiger. Ik vraag me af of dat uberhaupt nog mogelijk is in NL aangezien vele wissels gesaneerd worden. En ICR is alleen historisch verantwoord inzetbaar met een 1100/1200/1300/1500/1600/1700 of 1800. Daarvan heeft alleen het SPM (rijvaardige) exemplaren. Diesel (zoals bv plan E nog heeft gereden) of stoom (idem) past niet bij ICR, helaas.
Ik zou het jammer vinden als ICR verdwijnt, maar ik snap het helaas wel.
-
Ik.meen me te herinneren dat de ICR ook een enkele keer met een 6400 gereden heeft
-
Klopt, tussen Utrecht en Hilversum. Sandwich van loks, plus een lok voor energievoorziening.
EDIT: beeldmateriaal gevonden:
https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/3696526139
https://www.flickr.com/photos/33230154@N08/10930162064
Wat verdere informatie in bijschrift en de reacties daaronder.
-
Ok, dat is leuk te weten. Maar er zijn nog geen 6400-en museaal bewaard. Kortom, er moet meer dieselmaterieel bewaard worden? ;D
-
Een paar 6400 kunnen (konden?) ook als generator gebruikt worden om oa ICR te voorzien van stroom voor leuke zaken zoals verwarming. Daarom dat je aan een zijde ook 2 loc's ziet. In gebruik als generator kon deze geen tractie leveren als ik mij niet vergis.
-
Misschien is het een idee om de ICR rijtuigen, die terzijde worden gesteld en niet tot museumstam worden bevorderd, als tijdelijke woning te gebruiken in deze tijd van woningkrapte. Dit is in de jaren 50 van de vorige eeuw ook op redelijke schaal gebeurd en volgens mij zijn er geen schadelijke isolatiematerialen (zoals asbest) in verwerkt. Ook een ventilatiesyteem is in ieder rijtuig al aanwezig... :D. Als ik grofweg de binnenmaten neem (24,5 x 2,75 m), dan kom ik op een bruikbare ruimte van 67,375 m2). Toch best een aardig oppervlak om in te leven...
Rob
-
En terzijde gestelde elocs 1600/1700/1800 als “hothopper” voor de rijtuigen……
-
Misschien is het een idee om de ICR rijtuigen, die terzijde worden gesteld en niet tot museumstam worden bevorderd, als tijdelijke woning te gebruiken in deze tijd van woningkrapte. Dit is in de jaren 50 van de vorige eeuw ook op redelijke schaal gebeurd en volgens mij zijn er geen schadelijke isolatiematerialen (zoals asbest) in verwerkt. Ook een ventilatiesyteem is in ieder rijtuig al aanwezig... :D. Als ik grofweg de binnenmaten neem (24,5 x 2,75 m), dan kom ik op een bruikbare ruimte van 67,375 m2). Toch best een aardig oppervlak om in te leven...
Rob
Op zich een aardig idee, maar ook tijdelijke woonruimte moet aan eisen voldoen. Ik verwacht dat de ICR daar niet zomaar aan voldoet zonder er flink in te verbouwen en er zijn kant en klare oplossingen die er wel aan voldoen. Dan is het goedkoper om die toe te passen.
-
Er zit al dubbel glas in😎, maar als er allemaal extreme eisen aan een noodvoorziening gehangen moeten worden, dan komt er in dit land nooit wat van de grond.
-
Wie, waar?
ICR's, in het spoorwegmuseum. Een blauwe en een rode benelux.
-
Ik denk dat aanschaf, opslag en behoud het meest uitdagend is. Uiteraard is de juiste uitvoering leuk, maar dat lijkt mij voorlopig pas stap 4 of 5.
Maar.... welke club zou interesse hebben bij ICR? Ik denk niemand.....
SSN / Colonia Express ??? Ik zeg maar iets geks. Het zijn wel ideale langeafstand rijtuigen.
-
Laat nu net in België de 5519 museaal bewaard worden... :angel:
(https://live.staticflickr.com/6102/6370951207_800a0d4baf_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/51762640403_bb221ceb32_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53573588226_01d8f1902c_c.jpg)
En al DB 101 museumlocs? ;)
(https://live.staticflickr.com/5084/5266394226_c24584c6d1_c.jpg)
Groetjes,
Arno
-
De 101.001 is al naar het DB museum gegaan ;)
-
De 101.001 is al naar het DB museum gegaan ;)
Kijk aan. Ik zie mogelijkheden. ;D
-
Straks rijden wij in NL met Oostenrijkse locaalspoorrijtuigen en de historische Nederlandse rijtuigen rijden in Belgie of Duitsland ;D
-
Off topic, maar wat is de bron van die BR101 met de icr rijtuigen?
Oftewel, op welke trajecten reed deze combi.
Groeten,
Jelmer
-
Ik ben niet de fotograaf, maar vermoed richting Keulen, bij mijn weten was dat planmatig ingelegd met ICR (als een van de weinige buurland ritten).
Groeten,
Rogier
-
Keulen Hbf - Eindhoven. De foto heb ik op 17 juni 1998 gemaakt. De loc was net geen maand in dienst bij de DB toen ik de foto maakte.
Gr,
Arno
-
Planmatig reed die trein meestal met een 110, maar 140 of soms een 103 kan ook. Ook de 103 in Touristik-kleuren heeft er voor gestaan, laat die loc nou ook bewaard zijn ;)