BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Fermon Bosman op 14 February 2024, 18:58:24
-
Sinds afgelopen weekend wordt mijn Märklin modelspoorbaan, bestaande uit M rails en C rails, aangestuurd door de Märklin Mobile station 60657. Hiervoor heb ik mijn baan zo goed mogelijk schoongemaakt.
Maar niet alle treinen rijden goed sinds de digitalisering.
Zo rijden vooral de Roco en Piko treinen met knipperende lampen. De Roco 2433 rijdt daarbij zeer langzaam en schokkerig over de rails terwijl de mobile station op half vermogen staat.
De Piko Arriva GTW en Traxx 186 014 rijden dan weer hard en dan weer zacht over de rails terwijl ik niks aan de mobile station verander.
Bij stilstand toont de Traxx steeds wisselende frontverlichting. Het lijkt wel een knipperbol. :-\
Wie kan deze niet-technische modelspoorliefhebber helpen?
-
Heb je de decoders in die locs zelf ingebouwd of zijn het kant-en-klare digitale modellen uit de winkel?
Bor
-
Kant-en-klare digitale modellen uit de winkel.
-
Dat kan heel veel oorzaken hebben. Om mee te beginnen, heb je de ontstoor condensatoren van je analoge aansluitrails verwijderd ?
-
Ja die heb ik verwijderd.
-
Begin er eens mee om één model per keer op de baan te zetten!
En dan kijken wat het model doet en of die goed over de hele baan rijd!
Op mijn baan C-rail die 3,5 x 2,5 mtr is, met maar één aansluiting rijden 3 treinen zonder probleem.
Daarmee wil ik aangeven dat weerstand van de rails in de baan geen probleem hoeft te zijn.
-
Toen ik de treinen invoerde in de mobile station, deed ik dit uiteraard stuk voor stuk. Daarbij stond er geen andere trein op de baan.
Na invoering begonnen de treinen hun rare gedrag te tonen.
Ik heb daarna de treinen solo nog op de baan laten rijden, geen verbetering.
-
"knipperende lampen". Onregelmatig door slecht contact. Of zit er een regelmaat in het knipperen en duidt het op overbelasting van de decoder?
-
https://youtu.be/U_QRp82dArw
Deze korte video toont het rijden van de Roco 2433. Op het andere spoor rijdt de Roco 1110.
Deze rijdt vrij normaal maar wel met knipperende frontlampen. Niet te zien in de YouTube video.
-
Het lijkt wel of de frontseinen op zwaailicht staan?
Dit heb ik nog niet eerder gezien, ken wel knipperen van de verlichting door digitaal signaal.
-
heeft het iets te maken met het aantal stappen wat ingesteld is in de decoder en op de centrale. Die moet overeenkomen.
Mvg, Erich
-
kijk hier eens naar bij de handleiding van uw centrale : Het Boostergedeelte van 1,9 Ampère bevindt zich niet meer in het Mobile Station maar in een nieuwe aansluitrail, de zogenaamde “railbox” met artikelnr 60116.
Mobile station aansluiten
Aansluitschema Märklin 60657
Aansluiten middels aansluitbox 60116 (onderdevloer aansluiting) of aansluitbox 60113.
Zorg ervoor dat de stekker uit het stopcontact is.
Sluit de transformator aan op de aansluitbox 60116.
Sluit het mobile station aan op de linker 10 polige aansluiting van de aansluitbox.
Sluit de rode draad (~ rijspanning) van de aansluitbox aan op de aansluitrail.
Sluit de zwarte draad (massa) van de aansluitbox aan op de aansluitrail.
Steek vervolgens de netstekker van de transformator in het stopcontact.
Na inschakelen van de spanning verschijnt de tekst MÄRKLIN in het display van het mobile station.
Ik vermoed dat de nieuwe centrale niet genoeg uitgangsvermogen heeft om te rijden en zonder die 60116, en alleen kan gebruikt worden om te programmeren en als besturings softwaere.
-
Een aansluitbox zal de topic starter wel hebben, want zonder kan je helemaal niet rijden. Welke decoders zijn er gebruikt bij de rare locomotieven?
-
Geen idee. Daar heb ik geen verstand van.
De decoders wat er van fabriek inzit.
Ik heb dat niet gewijzigd. Ik zou niet eens weten hoe dat zou moeten.
En de zwaailichten op de 2433 zijn niet digitaal.
-
"knipperende lampen". Onregelmatig door slecht contact. Of zit er een regelmaat in het knipperen en duidt het op overbelasting van de decoder?
Gebaseerd op het filmpje zeg ik het laatste, daar de loc in het filmpje duidelijk steeds inhoudt zodra de lampen weer uit gaan, het verklaart alleen niet waarom andere locs er ook last van hebben, dus ik vermoed eigenlijk ook het gebrek aan overeenkomst in rijstappen, ook al is dit vaak een heftiger geknipper dan als op het filmpje. Ik weet alleen niet over welk protocol we praten... Het zal wel Motorola zijn, maar ik ken dat protocol niet ;)
@ Fermon: tenzij er meer fabrikanten net zo krankjorum zijn als ik door een losse microcontroller voor de zwaailichten in te bouwen in een lok zijn de zwaailichten van de 2433 wel degelijk digitaal aangestuurd. Dat jij ze misschien nooit gebruikt is een ander verhaal.
-
Idd, het lijkt mij ook overbelasting. Ik denk overigens dat je je vraag misschien bij de buren op het 3-railform moet stellen. Daar zit vermoedelijk meer kennis m.b.t. dit probleem.
-
Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.
Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
-
dus ik vermoed eigenlijk ook het gebrek aan overeenkomst in rijstappen
Nee ik denk dit absoluut niet. Je ziet dan namelijk de lampen alleen knipperen tijdens het handmatig optrekken/afremmen. Dan deel je zelf nieuwe stappen uit en bij een mismatch van stappen gaan dan lampen knipperen.
Nu probeert de loc met 1 opgegeven snelheid op gang te komen en valt dan uit. Hij krijgt hier niet continu pakketjes met licht aan/uit.
Ik denk ook dit of een overbelasting is. De bedrading laten checken is misschien geen slecht idee. En sluit ook niet uit dat de decoder al beschadigd is.
Of anders kan de stoomafname van die loc belabberd zijn, dat zie ik ook nog wel mogelijkheid. Maar dan zou ik eerder wat grilliger gedrag verwachten.
Bas
-
Heb je de assen van de modellen zelf ook goed schoongemaakt, buiten de rails zelf om? Dus echt uit de loc halen, helemaal met wasbenzine en wattenstaafje afnemen en ook de stroomafnemers die de assen raken.
Op mijn eigen baan is het 9/10 keer als treinen vreemd gedrag gaan vertonen te herleiden aan óf vieze rails óf vieze assen van de locs die erop rijden. Echt al vaak gehad dat de meest vreemde dingen gebeuren en ik uren aan het troubleshooten ben en dan alsnog eens grondig alles schoonmaak waarna alle problemen plots verholpen zijn.
Het in de video getoonde probleem is veel te regelmatig voor slechte stroomafname, waar nooit peil op te trekken valt wat betreft het voor komen er van.
Daarnaast rijdt er op de achtergrond een 1100 voorbij die nergens last van heeft. Het kan natuurlijk dat dat stuk spoor schoner is, maar omdat Fermon heeft verteld dat hij z'n baan schoongemaakt heeft, kan ik me echt niet voorstellen dat dat het probleem is.
-
Ok, maar om eea dan uit te sluiten:
- Kan je de Mobile Station op een apart spoortje aanleggen, zeg iets van 50 a 60 cm?
- Zo ja, doe dat dan (geen andere verbruikers dus) en zorg dat het spoor zo schoon mogelijk is
- Kijk dan even naar het gedrag van de roco lok.
Dan kunnen we even gaan elimineren namelijk
-
Daar zat ik ook al aan te denken.
Dat ga ik later deze week eens proberen.
-
Ik vermoed dat de nieuwe centrale niet genoeg uitgangsvermogen heeft om te rijden en zonder die 60116, en alleen kan gebruikt worden om te programmeren en als besturings softwaere.
De MS 2 werkt alleen met een gleise box of als die aan een central station 2 of 3 hangt!
Zonder gleise box/CS2/3 doet die niks!
-
Hallo,
Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!
toch succes jandcargo
-
Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29 ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28 ???
-
Hallo,
Dit soort problemen zijn lastig om uit te komen.
Ik had soortgelijke problemen en was voor mij de reden om digitaal voorgoed vaarwel te zeggen.
Lekker analoog en dan houden we het wel droog!
toch succes jandcargo
Dat is by far het slechtste advies dat je kunt geven. Voor elk probleem bestaat een oplossing.
-
@ jandcargo: als dat zo zou zijn, denk je dan niet dat de fabrikanten van dergelijke elektronica een probleem hadden? Als de markt het niet wil omdat dit allemaal zo lastig is volgens jou, was het allang ten dode opgeschreven. Maar niets is minder waar, er zijn veel tevreden digitaalrijders, ik ben er een van.
@ Fermon: ik krijg de indruk dat je nog niet zo'n goed idee hebt van de basismogelijkheden. Decoders regelen de motor van een trein in stappen, omdat dat praktisch geen verliezen geeft (en verliezen genereren warmte, en die wil je niet op die paar vierkante centimeter printplaat, vaak krap ingebouwd in een loc/treinstel).
Maar hoe nauwkeurig de decoder dat doet, is (bij DCC althans, ik heb daar dus geen weet van bij Motorola) in te stellen. Bij DCC kun je de decoder op 14, 28 of 128 rijstappen zetten, net zoals de centrale. Staat de decoder op 14 en de centrale op 28/128, dan gaat de verlichting vaak stroboscoop-achtig knipperen. Bij 28 en 128 is er vaak geen probleem, dat wordt dan automatisch gedetecteerd.
Op pagina 3 van deze handleiding staat linksbovenaan een aardige grafiek die toont hoe dat zit met de rijstappen, uitgezet tegen de snelheid van 0 tot 100.
https://www.kuehn-digital.de/files/N25-T125_en_b.pdf
Maar dat is dus hoe het bij DCC werkt, ik heb geen idee van andere formaten en of die dezelfde problemen kennen.
-
Ik ga toch proberen om hier uit te komen.
Er moet toch een oplossing zijn?
Ik kreeg nog de tip om de cv in de decoder aan te passen. Cv 29 ???
Dat de decoder op 14 stappen staat en mijn centrale op 28 ???
Tuurlijk is het op te lossen. Maar voordat je door de bomen het bos niet mer ziet, doe nou even wat ik zei. Maak een testopstelling. Nu kan het in zoveel dingen zitten (MS, lok, decoder, aanwezigheid andere decoders, de baan etc) dat je moet gaan elimineren.
Vergeet de cv's even
-
https://youtu.be/SsdQabmj9Ak?feature=shared
Vanmiddag heb ik dit filmpje gemaakt.
Zoals te zien rijdt de 2433 wel goed op een apart stuk C rails.
-
Dan zit het probleem in de baan, en ligt het niet aan de lok.
Kun je de baan in stukken opdelen? Op die manier kun je kijken waar het probleem zit
-
Dat zou kunnen.
Maar toch vind ik het raar dat mijn treinen van Märklin en de treinen van Artitec wel goed rijden.
Ik sta echt voor een raadsel :-\
-
Misschien met een recenterer decoder? Mij lijkt het een afstemming met het decoder protocol. Ik denk dat de centrale (merk Marklin) standaard het MM protocol praat. De marklin locs kunnen daar zonder meer mee overweg. SWaarschijnlijk hebben de Artitec locs een recente decoder die automatisch op het MM protocol overschakelt. Mijn gevoel zegt dat de andere locs misschien op DCC blijen hangen, misschien uitgerust zijn met decoders die het MM protocol niet ondersteunen en dat de centrale moeite heeft om om te schakelen. Ik weet helaas te weinig af van het Mobile station, ik ben zelf een pure DCC rijder.
Groet Meino
-
Mijn MS kan prima overweg met standaard roco decoders. En als ie hier rijdt net de MS zit het ook niet in de instellingen.
Volgende stap: Als je nu alle andere loks van de baan haalt en dan deze probeert, dus alleen deze lok op de baan, wat doet ie dan?
En even tussendoor een vraag: hoe groot is de baan en is ie op 1 punt aangesloten op de MS? En kijk dan ook even of hij verschillend gedrag vertoont dichtbij dat aansluitpunt en veraf.
-
Ik heb de locs solo laten rijden.
Er staan wel andere treinstellen op mijn baan, op het opstelterrein, maar deze staan op schakelbare sporen. Deze sporen krijgen pas spanning als ik op de schakelaar druk. Dit zijn gewone Märklin schakelaars, zeker geen zelf fabricage. Ik zou niet weten hoe.
Mijn modelspoorbaan kent 7 aansluitsporen.
-
En dan laat de lok wel hetzelfde gedrag zien? Dat zou dan betekenen dat het niet aan de lok of de MS ligt (want op het teststukje laat hij dat gedrag niet zien). En het ligt niet aan de aansluitingen of het stroomverbruik van de andere loks/treinstellen.
Dus dan moet er toch wat anders in de baan zitten wat niet correspondeert met deze lok.
Raar.
-
Vanmorgen heb ik alle aansluitsporen even los gemaakt om echt goed te controleren of er geen condensators onder zaten. Niet één gevonden.
Vervolgens ging ik het opnieuw proberen met de MS en de 2433. Nu reed de loc zonder problemen over de baan.
Daarna probeerde ik het met de Traxx, nadat ik de 2433 van de baan had gehaald. Geen verbetering. Frontverlichting knipperde van geel naar rood bij stilstand. En rijden ging met haperingen en knipperende frontlampen.
Toen terug naar de 2433. Weer terug bij af: knipperende frontlampen en rijden met haperingen.
Vanmiddag heb ik 2 oude Märklin 1200'en opgehaald die ik had laten digitaliseren. Deze reden zonder problemen over de baan.
Toen de 2433 weer geprobeerd, reed zonder problemen.
Daarna probeerde ik het met de Traxx, nadat ik de 2433 van de baan had gehaald. Geen verbetering. Frontverlichting knipperde van geel naar rood bij stilstand. En rijden ging met haperingen en knipperende frontlampen.
Toen terug naar de 2433. Weer terug bij af: knipperende frontlampen en rijden met haperingen.
Om tureluurs van te worden :(
-
Heel raar ja
- Welk merk is de traxx?
- Is de MS voorzien van laatste update?
- Welke decoders zitten er in de loks die geen problemen geven?
- Hoe heb je de loks ingevoerd? Handmatig of laten herkennen?
- Welke protocollen staan er aan in de MS?
-
- Welk merk is de traxx? Piko
- Is de MS voorzien van laatste update? Ja. Ik kan tot aan 32 functies. Ook in de winkel werd mij verteld dat de MS de laatste update had gekregen.
- Welke decoders zitten er in de loks die geen problemen geven? Geen idee. De MS herkende deze treinen wel gelijk.
- Hoe heb je de loks ingevoerd? Handmatig of laten herkennen? Bijna allemaal door te laten herkennen. De Traxx en 2433 werden herkend. Slechts een enkeling moest ik opzoeken in de databank maar die rijdt zonder problemen rond.
- Welke protocollen staan er aan in de MS? Geen idee.
-
Je schrijft dus eigenlijk dat je geen idee hebt wat je aan het doen bent ;)
Aangezien je blijkbaar niet weet wat protocollen zijn, je voor het eerst digitaal rijdt en je loks "digitaal nieuw" zijn vraag ik me af hoe je ze een adres hebt gegeven. Immers: Nieuwe digitale loks hebben allen het dcc adres 3.
Mijn advies: MS resetten!!!
Kijken in de gebruiksaanwijzing van de lok of deze dcc "verstaat". De piko en roco loks sowieso; kies dit dan ook!
Dan een klein spoortje aanleggen. Lok erop. Adres uitlezen en eventueel aanpassen. Dcc adressen van "verse loks" (piko, roco etc.) zijn altijd 3 en moet je zelf wijzigen naar de gewenste waarde. Heb je dit gedaan dan pas de volgende lok in je MS zetten!
Nooit gelijktijdig meerdere loks op de baan bij een adreswijziging of aanmelden!
Oudere marklin loks zijn motorola. Hiervan ook het adres opzoeken in de "Manuel" en eventueel wijzigen.
MFX loks melden zich zelf aan... (y)
Oh ja; dcc loks die zichzelf iaanmelden bestaan niet voor een MS2. Dit moet je echt zelf doen.
Als piko loks zichzelf via mfx aanmelden...dan heb je een probleem ;D
Kom ik op terug als dit inderdaad gebeurt.
Bart
-
Maar als het protocol niet zou kloppen, waarom dan de ene keer wel en de andere keer niet normaal rijden? Dat gaat er bij mij dus niet in. Het pakt DCC wel of niet en niet de ene keer wel en de andere keer niet.
-
Als ik een motorola lok aanmaak die ook naar dcc luistert krijg je hele rare dingen.
Andersom idem. En je krijgt al helemaal rare dingen als je op een baan probeert een lok te zoeken terwijl er andere zaken (denk aan een wagen met binnenverlichting, of een wisseldecoder) aan je baan hangen.
Het is me nog steeds een raadsel hoe de loks aangemeld zijn via "herkenning". Een MS 2 kan 3 protocollen. Motorola, dcc en mfx. De eerste 2 alleen handmatig.
Bart
-
Als ik op een apart spoortje de MS aansluit en dan via 'Lok toevoegen' kies voor 'Erkennen'. Gaat ie eerst zoeken naar mfx, dan naar dcc en dan naar Motorola.
-
Voor mij is dit allemaal volledig nieuw dus ik moet hier erg aan wennen. En zoals gezegd, ik ben helemaal niet technisch.
Ook ben ik nogal huiverig om iets te wijzigen aan een trein. Altijd bang dat ik schade maak aan het digitale circuit.
Maar ik heb wel de adressen gewijzigd van iedere trein.
Ik heb ze allemaal apart op de sporen geplaatst en na herkenning het adres 3 gewijzigd in iets anders dat past bij de desbetreffende trein.
-
Als de postbode post heeft voor Stationsweg 23 stopt hij die post in de gleuf van dat adres. Het wordt lastig als meerdere huizen huisnummer 23 hebben op de Stationsweg. Om dat te snappen hoef je niet technisch te zijn en ook geen postbode. ;)
Het beste zet je MFX uit in je centrale, pas dan heb je volledige controle over je locomotieven. Als je dat niet wilt koop dan alleen locomotieven met MFX aan boord. Dan hoef je ook geen weet te hebben wat er zich allemaal af speelt. Dat is ook de filosofie van Marklin en het gaat goed totdat het fout gaat en dan is Leiden in last want kennis en inzicht ontbreekt.
Als je dat ook niet wilt en toch kiest voor verschillende merken en dus de protocolmix van MFX, Motorola en DCC zul je je er in moeten verdiepen.
Gr, Ben.
-
Ik heb de locs solo laten rijden.
Er staan wel andere treinstellen op mijn baan, op het opstelterrein, maar deze staan op schakelbare sporen. Deze sporen krijgen pas spanning als ik op de schakelaar druk. Dit zijn gewone Märklin schakelaars, zeker geen zelf fabricage. Ik zou niet weten hoe.
Mijn modelspoorbaan kent 7 aansluitsporen.
Hoe heb je de bedrading van die schakelbare sporen gedaan? Wat onderbreek je O of B? En is dit wel de digitale rijstroom? Heb je misschien een massa draad van de trafo verbonden met die schakelkastjes?
Ter info: Je hebt geen schakelbare sporen meer nodig bij digitaal rijden. Rail isolatie is dus niet meer nodig (tenzij je er schakelrails van wilt maken). Die schakelkastjes kun je voorlopig beter even helemaal loskoppelen om de fout te zoeken.
Aart-Jan
-
Als ik het goed begrijp rijden in feite alle treinen prima en eigenlijk ook de 2435 maar geeft alleen de Traxx ( met een piko decoder? ) problemen.
Zou het dan niet logisch zijn om daar de oorzaak te zoeken i.p.v. bij de baan, de centrale of de digitale kennis?
-
Hoe heb je de bedrading van die schakelbare sporen gedaan? Wat onderbreek je O of B? En is dit wel de digitale rijstroom? Heb je misschien een massa draad van de trafo verbonden met die schakelkastjes?
Ter info: Je hebt geen schakelbare sporen meer nodig bij digitaal rijden. Rail isolatie is dus niet meer nodig (tenzij je er schakelrails van wilt maken). Die schakelkastjes kun je voorlopig beter even helemaal loskoppelen om de fout te zoeken.
Aart-Jan
De schakelkastjes zijn niet verbonden met de trafo.
Als ik het goed begrijp rijden in feite alle treinen prima en eigenlijk ook de 2435 maar geeft alleen de Traxx ( met een piko decoder? ) problemen.
Zou het dan niet logisch zijn om daar de oorzaak te zoeken i.p.v. bij de baan, de centrale of de digitale kennis?
Het vreemde is dat beide locs de ene keer wel goed rijden en dan weer niet. Om tureluurs van te worden.
Ik ben er nu even helemaal klaar mee. Ik laat het even rusten.
-
Fermon, volg nou eerst eens dit advies van Ben op:
Het beste zet je MFX uit in je centrale, pas dan heb je volledige controle over je locomotieven. Als je dat niet wilt koop dan alleen locomotieven met MFX aan boord. Dan hoef je ook geen weet te hebben wat er zich allemaal af speelt. Dat is ook de filosofie van Marklin en het gaat goed totdat het fout gaat en dan is Leiden in last want kennis en inzicht ontbreekt.
Als je dat ook niet wilt en toch kiest voor verschillende merken en dus de protocolmix van MFX, Motorola en DCC zul je je er in moeten verdiepen.
Kun je of durf je dat niet zelf vraag dan even een vriendje of bekende die wat meer kennis en ervaring heeft met digitaal en het instellen. Als het zich met uitgeschakelde MFX nog voordoet kunnen de mannen hier kijken of ze een andere oplossing hebben.
-
Ik ga hier goed over nadenken, want zelf durf ik dit niet. En ik ga kijken wie mij hier verder mee wil helpen.