BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: iljitsch op 09 December 2023, 16:50:12
-
Even kort mijn ervaringen van de afgelopen week:
Op 6 juni bestelde ik een schaal N Fleischmann Z21 Start pakket met een ovaaltje aan rails, een Z21 Start digitale dinges om eea aan te sturen, een digitaal locomotiefje en drie vrachtwagons.
Precies zes maanden later op 6 december werd dit geleverd. Even uitkijken met het bestellen van "nieuwe" dingen dus. Die worden rond februari aangekondigd en moeten kan Q3 leverbaar zijn maar ja dat wordt dan eind Q4.
Volgens de logica één is geen snel een extra Fleischmann 1848 locomotief besteld plus een paar wissels voor zijsporen. Die locomotief is type DC, dus analoog gelijkstroom. Maar ik wil alles individueel aan kunnen sturen dus dan moet alles DCC digitaal gelijkstroom zijn. Dus ook gelijk een ESU LokPilot 5 DCC micro erbij besteld.
Het inbouwen van de ESU DCC-decoder in de DC-locomotief viel niet mee: allereerst met een zooi tandenstokers de buitenkant van de lok eraf halen. Uiteindelijk gelukt maar echt handig is het niet. Vervolgens heb je een metalen chassis met bovenop een circuit-bord. Dat moet eraf om de decoder te kunnen plaatsen. Dus twee schroeven los, maar vervolgens moest ik nog zes heel dunne draadjes lossolderen. Dat was te doen.
Ik kon toen het bestaande circuit-bordje vervangen door een echte decoder. Die zijn echt superklein: ongeveer zo groot als de nagel van mijn ringvinger. Daarna moesten die zes draadjes weer gesoldeerd worden. Dat was niet makkelijk omdat ze eerst door een klein gaatje moeten. Uiteindelijk gelukt maar een deel van de isolatie verbrand dus daar moest wat extra magnetronfolie omheen om kortsluiting te voorkomen. Werkt allemaal goed, maar ik heb het idee dat dit wel gezorgd heeft dat de locomotief nu wat meer herrie maakt dan nodig bij het rijden.
Het programmeren van de LocPilot viel ook niet mee. De loc die onderdeel was van de startset zorgt automatisch dat de voor/achterlichten in overeenstemming zijn met de rijrichting. Bij de ESU decoder heb je enorm veel flexibiliteit maar dat betekent wel dat die simpele en voor de hand liggende use case mij meerdere uren herprogrammeren van CVs kostte.
Conclusie: als je een digitale versie van een lok kan kopen voor 50 of minder euro extra, doe dat dan want dat scheelt een hoop extra werk. Ondanks het gedoe denk ik wel dat ik in de toekomst wanneer nodig ESU-decoders zal blijven gebruiken om zo te standaardiseren op één super-flexibel type.
Bij het pakket met Z21 Start krijg je ook een "multimaus" waarmee je de treinen (en wissels) kan aansturen. Maar ja, in principe één tegelijk. (En dan omschakelen naar een andere met een paar toetsindrukken.)
Voor 40 euro extra kan je een unlock-code kopen waardoor het mogelijk is de Z21-app op je telefoon en/of tablet te gebruiken om je treinen en wissels aan te sturen. Heb de wissels nog niet geprobeerd maar twee treinen tegelijk aansturen is heel makkelijk, en ik denk dat als je de voordelen van een digitale baan inziet en je met meerdere loks wilt werken dit zeker de moeite is.
Let wel op dat Fleischmann/Roco je heel graag een aparte WiFi-router wilt verkopen waardoor je op een apart draadloos netwerk in moet loggen om je treinen te besturen. Ik heb eea gekoppeld aan mijn normale netwerk maar dat kost wel wat extra inspanning en je moet weten wat je doet. In dat geval is de unlock-code voldoende. In het andere geval moet je een extra pakket met een aparte WiFi-router aanschaffen.
-
Vervolgens heb je een metalen chassis met bovenop een circuit-bord. Dat moet eraf om de decoder te kunnen plaatsen. Dus twee schroeven los, maar vervolgens moest ik nog zes heel dunne draadjes lossolderen. Dat was te doen.
Dat hoeft niet, na het losdraaien van de schroeven kan je de printplaat iets omhoog halen en zo de dummy-stekker vervangen voor de decoder. Het is wat priegelen maar zonder solderen mogelijk.
Het programmeren van de LocPilot viel ook niet mee. De loc die onderdeel was van de startset zorgt automatisch dat de voor/achterlichten in overeenstemming zijn met de rijrichting. Bij de ESU decoder heb je enorm veel flexibiliteit maar dat betekent wel dat die simpele en voor de hand liggende use case mij meerdere uren herprogrammeren van CVs kostte.
Dat is raar, weet je zeker dat je de decoder wel goed om erin zit? Sowieso moet dat in een paar minuten goed te krijgen zijn (en ik zou er om te beginnen al geen ESU inzetten, dat is in N toch een minder gebruikt merk).
-
Het lukte mij niet zonder de draadjes los te maken. Achteraf gezien had ik de drie aan één kant kunnen lossolderen, had me de helft van de moeite gescheeld. Maar slecht dat Fleischmann het inbouwen van een decoder zo lastig maakt. Ze hadden die draadjes bijvoorbeeld allemaal aan één kant kunnen hebben waardoor je bij de onderkant van de printplaat had gekund zonder solderen. Ik ga hier zeker op letten bij een volgende aankoop.
Wat betreft de ESU-decoder: maakt het uit of die vaker of minder vaak op N gebruikt worden? De Next18-versie is hier in elk geval wel voor gemaakt. En hij doet het op zich wel, alleen de functies zo krijgen als ik wil bleek erg lastig te zijn.
De multimaus en vergelijkbare apparaten hebben een aantal functietoetsen om functies van de decoder te bedienen, zoals licht aan, rangeerstand, wanneer van toepassing geluid.
Bij de LokPilot kan je zelf volledig instellen welke functie onder welke functietoets/nummer zit. Dit doe je door middel van 72 regels waarmee je bepaalde condities in kan stellen en er dan bepaalde acties uitgevoerd worden.
Bijvoorbeeld regel 5 is "als rijrichting vooruit is en F0 actief is, voorlichten (1) aan". En regel 6 "als rijrichting achteruit is en F0 actief is, voorlichten (1) aan".
Waarom zijn er "voorlichten (1)" en "voorlichten (2)"? Wordt niet uitgelegd in de handleiding. Na een ochtend stoeien met de handleiding, ESU software voor het instellen van de decoder en dingen handmatig uitproberen (ik heb niet het apparaatje dat de software met de decoder laat praten) is mijn conclusie dat je twee verschillende instellingen voor voor- en achterlichten kan hebben, bijvoorbeeld verschillende helderheid.
Maar wat ik wilde is ook de achterlichten, en die dan meeschakelen met de rijrichting. Hier de output "achterlicht" voor gebruiken werkte niet. Die zitten blijkbaar onder AUX1 en AUX2. Uiteindelijk die toegevoegd aan die regels 5 en 6. Maar doen bleven bij vooruitrijden de voorlichten aan de achterkant ook aan. Het lijkt erop dat regel 5 ook zorgt voor voorlichten bij achteruitrijden. Dus toen ik dat bij regel 6 weghaalde werkte het.
Waar ik nog niet uit ben is zorgen dat als je bijvoorbeeld wagons achter hebt, je de lichten aan de achterkant bij die wagons niet gebruikt worden, maar de lichten aan de andere kant wel wit/rood zijn afhankelijk van de rijrichting.
Wat hierbij allemaal niet hielp is dat wat de handleiding vond dat de standaardinstellingen waren niet overeenkwam met wat echt de standaardinstellingen op de decoder waren. Ieder van die regel met instellingen heeft zo'n 10 CVs, dus dat met de hand aanpassen kost nogal wat tijd. Gelukkig kon dit met de software van de Z21, maar toch.
In elk geval weer wat dingen geleerd!
-
Het inbouwen van de ESU DCC-decoder in de DC-locomotief viel niet mee: allereerst met een zooi tandenstokers de buitenkant van de lok eraf halen. Uiteindelijk gelukt maar echt handig is het niet. Vervolgens heb je een metalen chassis met bovenop een circuit-bord. Dat moet eraf om de decoder te kunnen plaatsen. Dus twee schroeven los, maar vervolgens moest ik nog zes heel dunne draadjes lossolderen. Dat was te doen.
Ik kon toen het bestaande circuit-bordje vervangen door een echte decoder. Die zijn echt superklein: ongeveer zo groot als de nagel van mijn ringvinger. Daarna moesten die zes draadjes weer gesoldeerd worden. Dat was niet makkelijk omdat ze eerst door een klein gaatje moeten. Uiteindelijk gelukt maar een deel van de isolatie verbrand dus daar moest wat extra magnetronfolie omheen om kortsluiting te voorkomen. Werkt allemaal goed, maar ik heb het idee dat dit wel gezorgd heeft dat de locomotief nu wat meer herrie maakt dan nodig bij het rijden.
Ik denk dat het handiger is als je volgende keer de handleiding leest die bij de set zit.
Want daar zal ongetwijfeld in staan dat je, zoals Rick ook aangeeft, gewoon de dummysteker moet verwijderen en dan de decoder zo kan inprikken. Hooguit 2 minuten werk.
Je vroeg je niet af waarom er een zespolige steker aan de decoder zat en dat er een zespolige connector in de loc ::)
Dat is nou juist zo mooi aan een digitaal voorbereide loc.
Dummy eruit, decoder erin en klaar.
Het programmeren van de LocPilot viel ook niet mee. De loc die onderdeel was van de startset zorgt automatisch dat de voor/achterlichten in overeenstemming zijn met de rijrichting. Bij de ESU decoder heb je enorm veel flexibiliteit maar dat betekent wel dat die simpele en voor de hand liggende use case mij meerdere uren herprogrammeren van CVs kostte.
Onnodig werk dus. Want plug and play werkt een decoder zo uit de doos gewoon standaard met de juiste verlichting geschakeld. Wil je echt bijzondere dingen gaan doen dan zal je misschien wat CV's moeten aanpassen. Maar echt geen uren werk.
PS:
DCC digitaal gelijkstroom
Die bestaan niet ;D
Een loc is of analoog DC of AC of hij is digitaal. Meer smaken zijn er niet.
EDIT
Het lukte mij niet zonder de draadjes los te maken. Achteraf gezien had ik de drie aan één kant kunnen lossolderen, had me de helft van de moeite gescheeld. Maar slecht dat Fleischmann het inbouwen van een decoder zo lastig maakt. Ze hadden die draadjes bijvoorbeeld allemaal aan één kant kunnen hebben waardoor je bij de onderkant van de printplaat had gekund zonder solderen. Ik ga hier zeker op letten bij een volgende aankoop.
Als je gewoon doet wat de fabrikant bedoeld heeft hoef je helemaal niet te solderen zoals ik hierboven ook al uitleg.
Je slingert nu allemaal aannames de wereld in die niet nodig zijn.
En wat betreft de instellingen van de decoder. Standaard hoef je niets aan te passen.
Heb je geen lokprogrammer dan kan je wel de lokprogrammer software gebruiken en daar alles in aanpassen naar je eigen smaak en dan een uitdraai generen met de CV's die je moet aanpassen. Heb je de handleiding dan verder neit voor nodig.
En wil je in de toekomst ESU blijven gebruiken dan zou ik de aanschaf van de lokprogrammer wel adviseren. Dan is het instellen van de decoders zo genakkelijk.
-
Ik denk dat het handiger is als je volgende keer de handleiding leest die bij de set zit.
Je bedoelt deze (https://www.fleischmann.de/static/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/AN/2/DE/8732103920.pdf)?
Want daar zal ongetwijfeld in staan dat je, zoals Rick ook aangeeft, gewoon de dummysteker moet verwijderen en dan de decoder zo kan inprikken. Hooguit 2 minuten werk.
Dit is met de buitenkant er vanaf:
(https://www.iljitsch.com/2023/fleischmann1848a.jpg)
Er zit dus een printplaatje bovenop het metalen chassis. En de decoder zit hier, onder dat printplaatje:
(https://www.iljitsch.com/2023/fleischmann1848b.jpg)
Een beetje hartchirurg of schip-in-fles-bouwer kan inderdaad die decoder zo in twee minuten plaatsen via de toegang hier aan de achterkant.
Maar ik dus niet. Het oude plaatje (niet echt een dummy, zit ook nog wat electronica op) uit de Next18-aansluiting wippen ging, maar de nieuwe decoder op de goede plaats krijgen ging mis, hij viel in het binnenste en kwam er niet meer uit. Ik vraag me ook af of ik van buiten voldoende druk had kunnen geven om 'm echt in de connector te krijgen, zeker ook omdat ik nog niet wist hoeveel druk daarvoor nodig is (meer dan ik verwachtte).
Ik kreeg het printplaatje ook niet ver genoeg omhoog om op die manier iets voor elkaar te krijgen.
Dus volgens de handleiding die zes draadjes losgesoldeerd.
Je vroeg je niet af waarom er een zespolige steker aan de decoder zat en dat er een zespolige connector in de loc ::)
Beiden niet het geval.
En wat betreft de instellingen van de decoder. Standaard hoef je niets aan te passen.
Heb je geen lokprogrammer dan kan je wel de lokprogrammer software gebruiken en daar alles in aanpassen naar je eigen smaak en dan een uitdraai generen met de CV's die je moet aanpassen. Heb je de handleiding dan verder neit voor nodig.
In de standaardsetup werden de achterlichten niet gebruikt. Daarvoor moest ik CVs aanpassen. Met downloaden van software en installeren, lezen handleiding en uitproberen was ik dus wel even zoet. Die uitdraai was in het begin zeer lang maar wist eea uiteindelijk zo te krijgen dat het overzichtelijker was. Dus eerst alles op nul of standaard zetten, dan opslaan, dan de wijzigingen die ik wilde toepassen, dan "veranderde CVs" laten zien en dan was het maar een handvol en dus goed te doen. Maar ja, duurde wel even voor ik daar achter was. ;D
En wil je in de toekomst ESU blijven gebruiken dan zou ik de aanschaf van de lokprogrammer wel adviseren. Dan is het instellen van de decoders zo genakkelijk.
Daar maar eens naar kijken als ik zover ben dat ik een locomotief met geluid wil. Als je dan zelf makkelijk nieuwe geluidsbestanden kan installeren is dat wellicht de kosten waard.
-
Hm... lijkt het maar zo of zit er een led bovenop dat printplaatje die voor cabineverlichting zou kunnen zorgen??
-
Volgens mij gaat het om die 6 draadjes waarmee de printplaat aan het chassis vast zit, zodat hij de printplaat los kon halen om de dummy stekker los te halen en de decoder er in te klikken. Dan moeten met een 16 polige next decoder nog de sluitseinen geprogrammeerd worden (en eventueel dus de cabineverlichting) om met de rijrichting te wisselen.
Om aan een kant de seinen uit te zetten kan je in plaats van onder F0 licht voor en licht achter dus lichtvoor en aux1 doen. Als je de lokprogrammer software installeerd (ook zonder het kastje) en een template van je decoder selecteert (bv LokPilot micro 5) kan je de standaard waarden aanpassen met de makkelijke user interface en dan een uitdraai maken van de cv's die je moet wijzigen via je Multimaus.
Bijvoorbeeld:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Image1-6575d8383013a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Image1-6575d8383013a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Image2-6575d83822acd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Image2-6575d83822acd.jpg)
Dan krijg je een waslijst die je met een centrale in je decoder kan programmeren. Dit is slechts een voorbeeld, ik heb geen idee welke uitgang waar aan zit en ik moet zelf vaak aux1 en aux2 andersom programmeren omdat ze aan de verkeerde kant branden. Maar ik heb de programmer en kan dat makkelijk even veranderen. Met deze instellingen krijg je dan op F2 dat een frontsein en een sluitsein wisselen met rijrichting aan 1 kant (mits AUX2 dus aan dezelfde kant zit als F0 forward, anders AUX2 veranderen in AUX1)
Vriendelijke groet,
Robert
-
Maar slecht dat Fleischmann het inbouwen van een decoder zo lastig maakt.
Inderdaad, de decoder op de printplaat was het beste geweest of zoals eerder modellen de printplaat met vier klemmetjes vastzetten die ook de stroomdoorgave verzorgen. Dit is geen handige aanpassing.
En hij doet het op zich wel, alleen de functies zo krijgen als ik wil bleek erg lastig te zijn.
Dat lees ik, met een Kuehn of D&H decoder pas ik een stuk of vier CVs aan en is het klaar. :o
Waar ik nog niet uit ben is zorgen dat als je bijvoorbeeld wagons achter hebt, je de lichten aan de achterkant bij die wagons niet gebruikt worden, maar de lichten aan de andere kant wel wit/rood zijn afhankelijk van de rijrichting
Dat doe ik door de front- en sluitseinen van èèn cabine rijrichtingsafhankelijk op een functietoets te zetten.
Ik denk dat het handiger is als je volgende keer de handleiding leest die bij de set zit.
Want daar zal ongetwijfeld in staan dat je, zoals Rick ook aangeeft, gewoon de dummysteker moet verwijderen en dan de decoder zo kan inprikken. Hooguit 2 minuten werk.
Je vroeg je niet af waarom er een zespolige steker aan de decoder zat en dat er een zespolige connector in de loc ::)
Misschien voor jou ook, het gaat om een Next18 decoder van de 1848 en die zat niet in de set. De draadjes moeten volgens de handleiding los om de decoderte plaatsen. ;D
Als je gewoon doet wat de fabrikant bedoeld heeft hoef je helemaal niet te solderen zoals ik hierboven ook al uitleg.
Je slingert nu allemaal aannames de wereld in die niet nodig zijn.
Maar dit is dus precies zoals de fabrikant het bedoelt.
Hm... lijkt het maar zo of zit er een led bovenop dat printplaatje die voor cabineverlichting zou kunnen zorgen??
Dat klopt.
-
Ok dat wordt experimenteren hoe ik die cabineverlichting activeer!
Overigens volgens mij niet echt waarheidsgetrouw want normaliter wordt er niet gereden met een verlichte cabine.
(Het feit dat het passagiersgedeelte normaal wel verlicht wordt is best wel irritant want als het donker is zie je buiten dus helemaal niks.)
-
Ik kon toen het bestaande circuit-bordje vervangen door een echte decoder. Die zijn echt superklein: ongeveer zo groot als de nagel van mijn ringvinger.
Ze heten niet voor niets micro ;) Maar wondertjes der techniek zijn het ja ;)
Daarna moesten die zes draadjes weer gesoldeerd worden. [...]
Uiteindelijk gelukt maar een deel van de isolatie verbrand dus daar moest wat extra magnetronfolie omheen om kortsluiting te voorkomen.
Het inbouwen van een decoder vind ik een deel van de lol en naast modelbouw/treinen ben ik ook veel met elektronica bezig is. Daardoor heb ik ook een soldeerbout in een heel andere prijscategorie en heb ik inmiddels van m'n hobby m'n werk gemaakt. Ik gok dan ook eigenlijk dat je bout eigenlijk wat te heet wordt of dat je solderen nog niet lekker onder de knie hebt. Dat is niet erg, maar verbrandende isolatie is vaak niet de bedoeling.
Wat is magnetronfolie?
Bij de ESU decoder heb je enorm veel flexibiliteit maar dat betekent wel dat die simpele en voor de hand liggende use case mij meerdere uren herprogrammeren van CVs kostte.
Het zou natuurlijk kunnen dat Fleischmann de verlichting vanaf de fabriek anders aangesloten heeft, maar mijn ervaring is toch echt dat elke Lokpilot F0V en F0H (Vorne/Hinten, voor en achter) standaard ingesteld heeft staan voor verlichting voor en achter. Een Zimo is trouwens net zo of bijna net zo uitgebreid als een ESU decoder.
Ik verwacht in een digitaal voorbereid exemplaar dat de andere kant van de verlichting dan op AUX1 en AUX2 zit. Het wil nog wel eens helpen om gewoon alle functies in te schakelen en te kijken wanneer er wat gaat branden.
Belangrijk om te beseffen: een functie-uitgang kan rijrichtings-afhankelijk werken, maar net zoals F0V en F0H, ook nog met een knop op de centrale aan én uitgezet worden én meerdere functies kunnen met 1 knop aan of uitgezet worden.
Ik kan me voorstellen dat het verwarrend wordt als je dan met functietoets 1 eigenlijk AUX1 en AUX2 'inschakelt', terwijl ze in werkelijkheid wisselen met de rijrichting. Daardoor kun je ze, net zoals de lichtknop, met 1 druk op de knop uitschakelen als je een trein trekt en werken ze (indien ingeschakeld) net zoals de lichten onder de lichtknop.
Bijvoorbeeld regel 5 is "als rijrichting vooruit is en F0 actief is, voorlichten (1) aan". En regel 6 "als rijrichting achteruit is en F0 actief is, voorlichten (1) aan".
Waarom zijn er "voorlichten (1)" en "voorlichten (2)"? Wordt niet uitgelegd in de handleiding. Na een ochtend stoeien met de handleiding, ESU software voor het instellen van de decoder en dingen handmatig uitproberen (ik heb niet het apparaatje dat de software met de decoder laat praten) is mijn conclusie dat je twee verschillende instellingen voor voor- en achterlichten kan hebben, bijvoorbeeld verschillende helderheid.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al zo lang met decoders rommel dat ik er niet eens meer bij nadenk, dus misschien zit ik er naast, maar volgens mij staat dat wel degelijk in de handleiding van de decoder alleen dan vaak als voetnoot die verwijst naar een hoofdstuk heel ergens anders in de handleiding. Daar raak ik, zeker als ik op de computer moet 'bladeren' ook nogal eens het spoor bij bijster.
-
Ok dat wordt experimenteren hoe ik die cabineverlichting activeer!
Overigens volgens mij niet echt waarheidsgetrouw want normaliter wordt er niet gereden met een verlichte cabine.
Gewoon de functietoetsen afgaan tot de verlichting aangaat. Je hoeft de cabineverlichting natuurlijk niet aan te zetten als de loc rijdt, je kan het ook zo programmeren dat deze pas gaat branden als de loc stilstaat.
-
Misschien voor jou ook, het gaat om een Next18 decoder van de 1848 en die zat niet in de set. De draadjes moeten volgens de handleiding los om de decoderte plaatsen. ;D
Ik weet niet welke handleiding jij dan hebt maar ik zie daar niets over dat je alles moet lossolderen om de decoder te plaatsen.
Citaat uit de handleiding:
Installing a digital decoder:
The loco is equipped with a Next18 interface (NEM 662). Remove the dummy plug “Z” and
plug in for example a FLEISCHMANN DCC decoder 685101. Please consult the instructions
included with the decoder for fitting advice.
Op het plaatje bij die tekst zie je dat ook niet. Daar zie je dat je de hele hoofdprint met daaraan de beide verlichtingsprintjes opgetild moeten worden (kwestie van die twee schroefjes los draaien) om de dummysteker los te halen en de decoder te plaatsen.
Zeker met alleen maar zwarte draadjes ook niet echt aan te bevelen om alles los te halen. Recept voor verkeerd aansluiten is groot en dan doet het helemaal niets meer.
Dat lossolderen is alleen maar nodig als je de loc verder uit elkaar wilt halen om b.v. de motor te vervangen.
En wat betreft de zespolige connector. Mijn aanname. Was oudere Fleischmann locs gewend waar ze standaard een zespolige aansluiting hadden. Maar dit is een moderne N loc en daar hebben ze inderdaad een Next18 connector in zitten.
Maar dit is dus precies zoals de fabrikant het bedoelt.
Dus niet ;D
En ik vindt het nog steeds vreemd dat je na het plaatsen van de decoder zoveel moet aanpassen. Standaard zou gewoon de front en sluit verlichting moeten functioneren. Lijkt me sterk dat Fleischmann hier een hele aparte methode hanteert.
Wil je het helemaal anders dan moet je even aan de gang met functiemappen.
Maar zeker geen uren werk.
Gewoon de functietoetsen afgaan tot de verlichting aangaat. Je hoeft de cabineverlichting natuurlijk niet aan te zetten als de loc rijdt, je kan het ook zo programmeren dat deze pas gaat branden als de loc stilstaat.
Meestal een van de eerste dingen die ik ook doe. Even uitproberen welke functieuitgang waarvoor gebruikt wordt en daar dan eventueel de functiemapping op aan passen.
En met de lokprogrammer dan een fluitje van een cent.
-
Daar zie je dat je de hele hoofdprint met daaraan de beide verlichtingsprintjes opgetild moeten worden (kwestie van die twee schroefjes los draaien) om de dummysteker los te halen en de decoder te plaatsen.
Met het losdraaien van de schroefjes heb je een paar millimeter extra ruimte. de printplaat komt niet zo ruim los als de handleiding laat zien als je de draden vast laat zitten. In de handleiding staan ook keurig een stap 1, 2 en 3 aangegeven, dat is niet alleen om de motor te wisselen maar ook om de decoder erin te zetten. Hier (https://www.fleischmann.de/fde/739311-elektrolokomotive-br-193-db-ag.html) is nog een oude handleiding te vinden van toen de printplaat nog met vier klemmetjes vastzat, ook daar is niet vermeld dat de print eraf moet om een decoder te plaatsen maar dat zal toch echt moeten (de schroef losdraaien is Fleischmann daar wel vergeten te vermelden :P) .
Zonder solderen lukt het ook weet ik uit ervaring, alleen is het priegelwerk.
En ik vindt het nog steeds vreemd dat je na het plaatsen van de decoder zoveel moet aanpassen. Standaard zou gewoon de front en sluit verlichting moeten functioneren. Lijkt me sterk dat Fleischmann hier een hele aparte methode hanteert.
Met een Kuehn had ik zonder iets in te stellen de sluitseinen op F1 en F2, frontseinen op F0. Het kan onervarenheid met digitaal zijn maar de decoder kan ook verkeerdom erin gezet zijn.
-
Als je het plaatje bekijkt hoeft er niets los gesoldeerd te worden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Decoderplaatsen-6576ea5da359e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Decoderplaatsen-6576ea5da359e.png)
Wel moet ook de verlichtingsprinten even los gehaald te worden zodat je die mee kunt nemen naar boven. En misschien dat het dan in de praktijk ook lukt om dat maar aan 1 kant te doen?
Misschien dat dat lossolderen ook zorgt voor het herprogrammeren omdat draadjes verwisseld zijn?
Normaal is het bij voorbereide loks echt niet zo veel werk.
Met het losdraaien van de schroefjes heb je een paar millimeter extra ruimte. de printplaat komt niet zo ruim los als de handleiding laat zien als je de draden vast laat zitten. In de handleiding staan ook keurig een stap 1, 2 en 3 aangegeven.
Maar in de handleiding staat dit alleen bij het deel van motor vervangen? Al kun je ook daar op de aangegeven tekening niets vinden over het lossolderen van draden?
Roelco
-
[Vreemd dat er nog zoveel aangepast moet worden]
Met een Kuehn had ik zonder iets in te stellen de sluitseinen op F1 en F2, frontseinen op F0. Het kan onervarenheid met digitaal zijn maar de decoder kan ook verkeerdom erin gezet zijn.
De decoder past maar op één manier.
Ik heb ontdekt dat die cabineverlichting onder F6 zit. (Was me eerder niet opgevallen omdat die verlichting niet erg helder is.) De cabineverlichting is gekoppeld aan de voorlichten, als die om één of andere reden aan de betreffende kant uit zijn dan gaat de cabineverlichting aan die kant ook niet aan. Het lijkt er ook sterk op dat de wisseling van rijrichting niet door de decoder aangestuurd hoeft te worden maar dit voor de voorlichten en cabineverlichting automatisch gebeurt.
Maar voor de achterlichten geldt dit allemaal niet: die worden apart aangestuurd via AUX1 en AUX2 en moet je dus de juiste CVs instellen om te reageren op de rijrichting. En ik heb ook condities toegevoegd dat ik met F10 en F11 de lichten aan de kant van de loc waar wagons gekoppeld zijn uit kan zetten.
Nu nog wat passagierswagons en een stuurstand en ik ben helemaal is business!
-
Als je het plaatje bekijkt hoeft er niets los gesoldeerd te worden:
Op het plaatje is dat al gebeurd. Je ziet daar die zes zwarte lijntjes omhoog van het chassis richting de printplaat. Dat zijn die draadjes die ieder door een klein gaatje in de printplaat gaan en dan aan de bovenkant vastgesoldeerd zijn.
Helaas steken die draadjes niet zo netjes recht omhoog nadat alles los is, ze weer door die gaatjes krijgen en vastsolderen is best een hoop gedoe.
Wel moet ook de verlichtingsprinten even los gehaald te worden zodat je die mee kunt nemen naar boven. En misschien dat het dan in de praktijk ook lukt om dat maar aan 1 kant te doen?
Misschien dat dat lossolderen ook zorgt voor het herprogrammeren omdat draadjes verwisseld zijn?
Die verlichtingsprintjes zitten niet vast, die komen er zo uit.
De draadjes zitten vrij ver van elkaar en zijn erg kort, ik geloof niet dat het überhaupt mogelijk is ze te verwisselen. Ik neem aan dat dit stroomafname links + rechts van beide draaistellen is plus de motor.
-
Op het plaatje is dat al gebeurd. Je ziet daar die zes zwarte lijntjes omhoog van het chassis richting de printplaat. Dat zijn die draadjes die ieder door een klein gaatje in de printplaat gaan en dan aan de bovenkant vastgesoldeerd zijn.
Helaas steken die draadjes niet zo netjes recht omhoog nadat alles los is, ze weer door die gaatjes krijgen en vastsolderen is best een hoop gedoe.
Nu snap ik wat je bedoeld. Dat is inderdaad een rare oplossing waar ze voor gekozen hebben.
En als ik dat dan zo bekijk dan is weer verkeerd aansluiten ook uitgesloten. Die zitten wel op vast gedefinieerde posities.
Bedankt,
Roelco
-
Ik heb ontdekt dat die cabineverlichting onder F6 zit. [..] De cabineverlichting is gekoppeld aan de voorlichten, als die om één of andere reden aan de betreffende kant uit zijn dan gaat de cabineverlichting aan die kant ook niet aan. Het lijkt er ook sterk op dat de wisseling van rijrichting niet door de decoder aangestuurd hoeft te worden maar dit voor de voorlichten en cabineverlichting automatisch gebeurt.
Dat zóu kunnen, maar het lijkt me onwaarschijnlijk: ik gok eerder dat er mogelijk op de print wat gerommeld wordt met extra onderdelen om dit voor elkaar te krijgen. Ik kan het op de foto niet goed zien (en ik heb de handleiding niet gelezen daar ik geen artikelnummer heb) maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?
Maar voor de achterlichten geldt dit allemaal niet: die worden apart aangestuurd via AUX1 en AUX2 en moet je dus de juiste CVs instellen om te reageren op de rijrichting. En ik heb ook condities toegevoegd dat ik met F10 en F11 de lichten aan de kant van de loc waar wagons gekoppeld zijn uit kan zetten.
Met het risico dat ik nu uit m'n nek klets (ik ben op vakantie en ik denk er zoals gezegd praktisch niet meer over na), maar volgens mij kun je F10 en F11 vervangen door 1 knop: door de functies zo toe te wijzen dat AUX1 en AUX2 alleen actief zijn als functieknop 10 (of 11, wat je wil) ingeschakeld is én ze tegelijkertijd rijrichtingsafhankelijk te laten functioneren, kun je met 1 druk op de knop aan 1 zijde zowel sluitseinen als frontseinen uitschakelen als er een trein achter hangt. Met de lichtknop regel je dan de andere kant van de lok.
Ik vraag het nogmaals (vooral ter lering, andere mensen gebruiken soms verrekte handige materialen waar je zelf nog nooit van gehoord hebt), wat is magnetronfolie?
-
Als je het plaatje bekijkt hoeft er niets los gesoldeerd te worden:
Maar in de handleiding staat dit alleen bij het deel van motor vervangen? Al kun je ook daar op de aangegeven tekening niets vinden over het lossolderen van draden?
En hoe kom je bij dat plaatje in de handleiding? Door eerst de stappen 1 t/m 3 te volgen. Heeft iemand van jullie de loc in bezit, laat staan open gehad?
maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?
Handleiding PDF (https://www.fleischmann.de/static/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/AN/2/DE/8732103920.pdf). De dipswitches zijn om de frontseinen uit te kunnen zeten.
Met het risico dat ik nu uit m'n nek klets (ik ben op vakantie en ik denk er zoals gezegd praktisch niet meer over na), maar volgens mij kun je F10 en F11 vervangen door 1 knop: door de functies zo toe te wijzen dat AUX1 en AUX2 alleen actief zijn als functieknop 10 (of 11, wat je wil) ingeschakeld is én ze tegelijkertijd rijrichtingsafhankelijk te laten functioneren, kun je met 1 druk op de knop aan 1 zijde zowel sluitseinen als frontseinen uitschakelen als er een trein achter hangt. Met de lichtknop regel je dan de andere kant van de lok.
Zoiets postte ik al eerder in dit draadje, allen zou ik de knop gebruiken om het licht te activeren in plaats van deactiveren.
-
Ik kan het op de foto niet goed zien (en ik heb de handleiding niet gelezen daar ik geen artikelnummer heb) maar ik lijk een set dipswitches te zien. Wordt daar iets in de handleiding over gezegd?
De handleiding staat hier (https://www.fleischmann.de/static/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/AN/2/DE/8732103920.pdf) en bevat onder meer:
Hinweis: Die Stirnbeleuchtung der Lok kann mit Hilfe der DIP-Schalter S1 (für FS1) oder S2 (für FS2) auf der Platine für jede Lokseite abgeschal- tet werden.
Note: If desired, the front lights of the locomotive can be switched off on each side by use of the DIP-switch S1 (for FS1) or S2 (for FS2) on the PCB.
Maar dat doe ik liever via de multimaus of Z21 app. :D
Met het risico dat ik nu uit m'n nek klets (ik ben op vakantie en ik denk er zoals gezegd praktisch niet meer over na), maar volgens mij kun je F10 en F11 vervangen door 1 knop: door de functies zo toe te wijzen dat AUX1 en AUX2 alleen actief zijn als functieknop 10 (of 11, wat je wil) ingeschakeld is én ze tegelijkertijd rijrichtingsafhankelijk te laten functioneren, kun je met 1 druk op de knop aan 1 zijde zowel sluitseinen als frontseinen uitschakelen als er een trein achter hangt. Met de lichtknop regel je dan de andere kant van de lok.
Dus de standaard lichtknop (F0) doet alleen kant 1, de extra lichtknop (bv. F10) doet kant 2? Dat zou natuurlijk kunnen werken maar niet echt handiger, lijkt mij. Ik heb in elk geval geen gebrek aan F-plekken met decoders zonder geluid.
Ik heb F10 en F11 gekozen (F11 niet bepaald de handigste) omdat deze functies daar al zitten op de loc uit het startpakket, de BR 111 diesel.
En: https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetronfolie (https://nl.wikipedia.org/wiki/Magnetronfolie) :-)
-
En hoe kom je bij dat plaatje in de handleiding? Door eerst de stappen 1 t/m 3 te volgen. Heeft iemand van jullie de loc in bezit, laat staan open gehad?
Dat is jouw interpretatie. Het is gewoon een slechte handleiding.
Ik kijk naar het rechter deel van de handleiding wat over het plaatsen van de decoder gaat. Daar zie je duidelijk dat de hoofdprint en de beide lichtprintjes opgetild worden om bij de decoder te komen.
Blijf het een absurd idee vinden dat je een halve loc moete demonteren en draadjes moet lossolderen om de decoder te kunnen plaatsen. Het is een digitaal voorbereide loc. Dan moet het plaatsen van een decoder gewoon zonder kunnen. Niet iedereen heeft de skills om priegelsoldeerwerk te kunnen doen. Al helemaal niet in een N spoor loc.
Als ik de foto's van de TS bekijk kan het volgens mij gewoon heel simpel. Beide schroefjes van de hoofdprint loshalen. Hoofdprint iets optillen waarbij de drie draadjes naar de lichtprint iets mee omhoog komen. Dan moet er toch voldoende ruimte zijn om de dummy te verwijderen en de decoder te plaatsen.
-
Dat is jouw interpretatie.
Nee (https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17111) hoor (https://www.1zu160.net/scripte/forum/forum_show.php?id=1373288).
Ik kijk naar het rechter deel van de handleiding wat over het plaatsen van de decoder gaat. Daar zie je duidelijk dat de hoofdprint en de beide lichtprintjes opgetild worden om bij de decoder te komen.
En hoe wordt die opgetild? Door de stappen uit de handleiding te volgen.
Er staar daar letterlijk dat het openen van de loc nodig is om een decoder te kunnen installeren waarna in stap drie de printplaat moet worden los gesoldeerd. Als de draadjes een paar centimeter lang waren geweest had ik je gelijk gegeven dat het zo kon maar ze zijn slechts een paar millimeter lang. Hier zijn twee foto's van de loc, met de printplaat erop en zo ver mogelijk losgehaald als alleen de schroeven zijn verwijderd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231212-194350-6578b1d4e62c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231212-194350-6578b1d4e62c0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231212-194627-6578b1d50b7a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231212-194627-6578b1d50b7a0.jpg)
Blijf het een absurd idee vinden dat je een halve loc moete demonteren en draadjes moet lossolderen om de decoder te kunnen plaatsen. Het is een digitaal voorbereide loc. Dan moet het plaatsen van een decoder gewoon zonder kunnen. Niet iedereen heeft de skills om priegelsoldeerwerk te kunnen doen. Al helemaal niet in een N spoor loc.
Je zal aan Fleischmann moeten vragen waarom ze hiervoor gekozen hebben, handig is anders.
Als ik de foto's van de TS bekijk kan het volgens mij gewoon heel simpel. Beide schroefjes van de hoofdprint loshalen. Hoofdprint iets optillen waarbij de drie draadjes naar de lichtprint iets mee omhoog komen. Dan moet er toch voldoende ruimte zijn om de dummy te verwijderen en de decoder te plaatsen.
En dat heb ik al eerder in dit draadje vertelt, het is krap maar te doen.
-
Nog even een nabrander: ik ontdekte onlangs JMRI (https://www.jmri.org/). Dit is gratis software waarmee je computer met je modelspoorbaan kan praten. Daar zijn verschillende adapters voor, maar JMRI kan ook met een Z21 praten, mits die gedeblokkeerd is voor netwerkgebruik.
Onderdeel van JMRI is DecoderPro, een programma dat van alle (?) soorten decoders alle (?) instellingen kent en je helpt die instellingen te wijzigen. Het instellen van de lichten van de 1848 onder verschillende omstandigheden is met DecoderPro geen enkel probleem. Wat ook helpt is dat het programma de instellingen ook uit de decoder uit kan lezen dus je kan zien hoe de decoder daadwerkelijk ingesteld staat.
Van harte aanbevolen.
-
Ik ben net een halve avond aan het prutsen geweest om een decoder in te bouwen in de Fleischmann 732104, een NS klasse 1700 loc. En ik sluit me aan bij degenen die stellen dat de handleiding inconsistent is en deze loc de term 'DCC Ready' niet verdient.
De handleiding stelt "You just have to open the locomotive to change the motor, lubrify the bearings of the motor, turn on/off the headlights and to install a digital receiver". Hieronder staat een stappenplan, waarin stap 3 doodleuk is: "Remove Screws and unsolder Board. Remove the board and motor"
Het is me na een boel gevloek gelukt om de decoder in te bouwen zonder te solderen.Dat heb ik als volgt gedaan:
1. De buffers en de plastic cover verwijderen. So far so good.
2. De twee schroefjes los schroeven die de print op het chassis bevestigen.
3. Met pincet de 6 draadjes die de print met het chassis verbinden zo ver mogelijk uit trekken, zodat de afstand tussen de printplaat en het chassis maximaal is. Dat leverde bij mij een gat van ca een centimeter op. Ruim genoeg voor de decoder, maar niet voor mijn vingers.
4. De lok op de kop hangen met hulp van een paar helping hands.
5. Hierdoor kan je de decoder met een pincet naar de juiste plaats bewegen.
6. De decoder vast drukken met de pincet als deze eenmaal op de juiste plaats ligt. Ik had dit liever met mijn vinger gedaan, maar die paste er niet tussen.
Wonder boven wonder werkte de locomotief na het weer ineen schroeven. Dat kan dus zonder solderen maar het is geen sinecure. De een is handiger dan de ander, maar mijns inziens verdient deze constructie het predicaat 'DCC-ready' niet.