BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Materieelbespreking => Materieelbespreking overige merken => Topic gestart door: Benelux795 op 27 November 2023, 16:35:36

Titel: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 16:35:36
De Rivarossi HR6183 bestaat uit een Uaik 721 dieplader met hierop wat eruit ziet als een trafo: zie hieronder (ref: modellbahn-fokus.de)

- hoe realistisch is de trafo..? En wat is dit? Ik kan nog net uitleggen waarom een hoogspanningsmast 2x 3 kabels heeft en dat er zoiets als een onderstation bestaat; met andere woorden een leek.. Er zijn vast mensen meer thuis in deze materie die mij kunnen vertellen of het model hout snijdt (y)
- de Uaik721 heeft een max. Tragfähigkeit van 35,0 t; hoe waarschijnlijk is het dat een dergelijke lading op deze wagon kan worden getransporteerd?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/165263-b-6564b71732eb5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/165263-b-6564b71732eb5.jpg)
   
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: Biessendorf op 27 November 2023, 16:42:16
Hoogspanningstrafo's komen in vele soorten en maten.
Dus hieronder is een ander voorbeeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Koppeltrafo-380-220-kV-met-koelelementen-op-Eemshaven-Hogeland-6564b8520c941.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Koppeltrafo-380-220-kV-met-koelelementen-op-Eemshaven-Hogeland-6564b8520c941.jpg)

Je vraag , hoe realistisch de Rivarossi trafo is, zou ik beantwoorden met "zeer realistisch"
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 16:53:20
Alleen omdat ergens een paar isolatoren en ribbels op zitten, zou ik 't niet direct realistisch willen noemen  :angel: die op de foto kom ik meer tegen, met vermoedelijk een olietank erboven. Als ik Google mag geloven, is het wellicht een shunt reactor? Maar die van rivarossi heeft 3 grote isolatoren aan één kant en een enkele aan de andere, en nog 2x 3 kleinere isolatoren. Iemand enig idee wat dit dan zou moeten zijn..? En wat het weegt :)

PS mbt leek: dat dat olie voor koelen is en dat de tank hoog zit om warmteexpansie op te vangen, kan ik ook nog verzinnen. Daar houdt het op....
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: Biessendorf op 27 November 2023, 16:56:11
Van Hoogspanning naar laagspanning?

De grootte van de trafo is slechts bepaald door het te leveren vermogen.
Die enkele grote aan de andere kant zou heel goed het sterpunt kunnen zijn die als 0 dient (of aarding van het sterpunt)
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 17:31:50
Nou komen we ergens (y) dat dit de 0 zou kunnen zijn, was nog niet in mij opgekomen. Dan zouden de 2x3 aansluitongen een laag voltage dubbel 3 fasen net kunnen zijn..?
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: Biessendorf op 27 November 2023, 18:39:44
In mijn fantasie wel  ;D
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: martijnhaman op 27 November 2023, 19:12:18
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Koppeltrafo-380-220-kV-met-koelelementen-op-Eemshaven-Hogeland-6564b8520c941.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Koppeltrafo-380-220-kV-met-koelelementen-op-Eemshaven-Hogeland-6564b8520c941.jpg)

Ik zou zo zeggen dat achteraan de vermogenstransformator staat. Dat vat bovenop is het expansievat voor de olie in de transformator en dat 'blok' onder het expansievat zijn de koelelementen voor de transformatorlie.

Martijn
[Die geen technicus is maar in zijn werk wel vermogenstransformatoren tegen komt]
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 20:04:10
Warmtewisselaar zou inderdaad goed kunnen; hoog geplaatst voor voldoende natuurlijke toevoer van lucht..?
Titel: Re: Rivarossi HR6183 dieplader met trafo
Bericht door: CKLX op 27 November 2023, 20:17:44
Niet om vervelend  te doen: diepladers zijn er niet op het spoor.
Dit type wagen heet kuilwagen.

C. Koelewijn
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagen met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 20:38:16
Je hebt helemaal gelijk.... Germanisme: Tiefladewagen. Ik pas 'm aan! (y)
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: martijnhaman op 27 November 2023, 21:00:33
- de Uaik721 heeft een max. Tragfähigkeit van 35,0 t; hoe waarschijnlijk is het dat een dergelijke lading op deze wagon kan worden getransporteerd

Als de maximale gewicht 35 ton mag zijn dan zou het transport van een wat kleinere transformator wel moeten kunnen.
De transformator van Rivarossi ziet er naar mijn gevoel al best groot uit.

Voor de beeldvorming: de vermogenstransformatoren in het landelijk net wegen al snel 300 ton. Het gewicht wordt niet alleen door de stalen bak en het deksel bepaald, maar zeker ook door de kern en transformatorolie. Bij de hoeveelheid olie alleen al gaat het om tienduizenden liters.

Martijn
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 22:21:39
Ik vermoed dus ook dat de trafo op dit model al aardig aan het gewicht is, gezien de afmetingen.. Over de olie: ik zou verwachten dat ze wellicht leeg vervoerd worden?
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Jan-Peter op 27 November 2023, 22:54:25
Nou een Rivarossi voorbeeld lijkt gevonden (https://mitteilungsblatt-online.de/2018/04/90-tonnen-transformator-fuer-neues-umspannwerk/) te zijn...

En nog redelijk recent ook 2018. 90T Schoon aan de haak, 20-40MVA, lijkt me genoeg voor een antiek Marklin baantje...  ;D

Jan-Peter
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 23:05:10
Dat is'm exact!!! :D En dus 90mt.. Bijna 3x het toelaatbare laadgewicht van de Uaik 721!

Die gaan er dus af.. Mocht iemand een paar moderne trafo's willen? (y) 

PS Roco heeft trouwens dezelfde trafo op 6 assen (Roco 67470), zie ik net... Fleischmann doet het dan geloofwaardiger met het eerder besproken oliereservoir, op 8 assen (529701).
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Roy van Dijk op 27 November 2023, 23:14:39
Leuke wagen overigens, goed te ''verNederlandsen'' met KleiNSpoor setje nummer: 51.
Deze twee foto's zelf gemaakt bij de VSM tijdens Terug Naar Toen in 2002:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1-6565149a275f4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/1-6565149a275f4.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2-656514a71c3e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2-656514a71c3e1.jpg)

Setje 51 van KleiNSpoor:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/51-656514bda2285.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/51-656514bda2285.jpg)
Foto: KleiNSpoor.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 27 November 2023, 23:33:23
Ik zie nog wel wat opvallende verschillen, maar het is een optie; dank voor de tip :)
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Roy van Dijk op 27 November 2023, 23:37:04
 (y)
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Hans Reints op 27 November 2023, 23:53:24


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/tek-Kuilwagen-16-asser-65651dc51d811.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/tek-Kuilwagen-16-asser-65651dc51d811.jpg)

Das andere koek ;D
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Rick op 28 November 2023, 08:00:23
PS Roco heeft trouwens dezelfde trafo op 6 assen (Roco 67470), zie ik net... Fleischmann doet het dan geloofwaardiger met het eerder besproken oliereservoir, op 8 assen (529701).
Als ik het goed opzoek is dat deze wagon: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
dat zou met 80t net gaan passen.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 28 November 2023, 08:09:29
Denk niet dat de DB akkoord gaat met een ruime 10% gewichtsoverschrijding... :police:
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Rick op 28 November 2023, 08:37:17
Dat denk ik wel: https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/67470-tiefladewagen-der-db.html  :P
kennelijk is de wagen geleverd met een kleinere trafo, die lijkt me te passen.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: martijnhaman op 28 November 2023, 09:09:02
Ik vermoed dus ook dat de trafo op dit model al aardig aan het gewicht is, gezien de afmetingen.. Over de olie: ik zou verwachten dat ze wellicht leeg vervoerd worden?

Volgens mij is het gebruikelijk om de transformatoren te transporteren met olie om corrosie tegen te gaan. Ik meen dat het wel mogelijk is de transformatorbak tijdelijk te vullen met een gas. Dat heeft wel het nadeel dat je op locatie het gas moet verwijderen en de transformatorolie moet toevoegen.

Martijn
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 28 November 2023, 09:36:47
Waarom dent je dat wel? De Riva trafo weegt 90t, de 6-asser doet 80t... Dat is de 10%

Dat denk ik wel: https://www.roco.cc/rde/produkte/wagen/67470-tiefladewagen-der-db.html  :P
kennelijk is de wagen geleverd met een kleinere trafo, die lijkt me te passen.

Maar een 8-assige Uaai 784(?) doet vermoedelijk ca 95t.. Dit ziet er dan beter uit! En dan hoef je 'm niet met gas te vullen :angel: Ook de 4-asser voor de orginele lading .. :angel: Alleen nog ff dat moderne Siemens-logo vervangen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231128-091530-6565a57d70ddb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231128-091530-6565a57d70ddb.jpg)
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Rick op 28 November 2023, 10:10:45
Waarom dent je dat wel? De Riva trafo weegt 90t, de 6-asser doet 80t... Dat is de 10%
80 + 40 = 120 en dat is toevallig een aslast van 20t voor de zesasser, met 10t extra wordt de aslast 22,5t. Van de NS-wagens staat me dat bij deze ook een dergelijke (20t) aslast hadden maar constructief meer konden hebben, alleen met beperkingen. Ik zal dat eens nazoeken.


Citaat
Maar een 8-assige Uaai 784(?) doet vermoedelijk ca 95t..
Dat klopt: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba788_2.html
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 28 November 2023, 10:24:52
80 + 40 = 120 en dat is toevallig een aslast van 20t voor de zesasser

Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:

Dat klopt: http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba788_2.html

De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Bahn-AG op 28 November 2023, 12:55:51
Niet alleen da aslast speelt een rol, maar ook het metergewicht.

Bart
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 28 November 2023, 13:11:46
Metergewicht is inderdaad ook een goeie.

Wellicht speelt overspanning mee; ten tijde van de DRG was 15mt asdruk wijdverbreid. De construcutie zal op dat maximum uitgelegd zijn en als een 25% hogere asdruk wordt toegelaten, dan is buigend moment denk ik snel maatgevend.

Zie net dat de Uaaik 761 uit 1954 dus die vlieger gaat wellicht niet op  ;D
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Hans Reints op 28 November 2023, 14:11:27
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107612.0

Lees dit maar eens!
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 November 2023, 16:31:51
Volgens mij is het gebruikelijk om de transformatoren te transporteren met olie om corrosie tegen te gaan.
Hangt van de grootte van de transformator af. De trafo's die in de wijkstationnetjes staan worden compleet getransporteerd. Maar die grote bakken voor het hoogspanningsnet worden meestal zonder olie en zonder isolatoren vervoerd. De olie maakt bijna de helft uit van het totale gewicht en bij en paar honderd ton maakt dat veel uit. De isolatoren zijn kwetsbaar en worden voor transport verwijderd en apart in kisten vervoerd. De gaten worden afgesloten met blindplaten en de ketel gevuld met stikstof.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 28 November 2023, 16:41:26
Blijkbaar dus een uitzondering dat tie hier met isolatoren wordt getransporteerd? Lijkt mij voor wegtransport nog kritischer; overhangende tak en je isolator ligt eraf...

Nou een Rivarossi voorbeeld lijkt gevonden (https://mitteilungsblatt-online.de/2018/04/90-tonnen-transformator-fuer-neues-umspannwerk/) te zijn...
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 November 2023, 16:52:14
....overhangende tak en je isolator ligt eraf...
Hij hoeft er niet eens af te liggen. Een geringe beschadiging betekent al afkeur. Reparatie van zo'n isolator is vrijwel niet mogelijk. En het zijn geen dingen die je voor twee tientjes in de bouwmarkt haalt.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Rick op 28 November 2023, 20:34:59
Maar zelfs als de wagon helemaal is geoptimaliseerd naar aslast; voor de genoemde 6-assige Uaaik 761 staat 80mt max.
http://www.familie-linberg.de/bahn/archiv/tiefladewagen/db/html/ba761.html
Dus lijkt mij het simpel: 90 is nou eenmaal meer dan 80  :angel:
Mijn geheugen liet mij in de steek, de NS-achtasser was geschikt voor 103 ton lading maar alleen als speciaal vervoer met lage snelheid. Voor de normale dienst was het maximum 59 ton, ik dacht dat dit meer was en iets soortgelijks voor de vierassers en Duitse wagens gold.
Gezien de reactie van Klaas is de lading voor de Rivarossi te zwaar en voor de Roco realistisch. Eventueel kan de kleinere Roco trafo dan op de Riva gezet worden, dat lijkt me te passen.

Citaat
De 788 is een andere wagon, uit midden '70. Het Fleischmann model is ex-DRG; zie het verschil in vormgeving van de draaistellen. Dus ik gok daarom de 784.
Daar staan geen gegevens van online, het ging om de 95 ton die best kan kloppen. :P
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 28 November 2023, 20:52:44
Die conclusie was er al...  ;D

Dat is'm exact!!! :D En dus 90mt.. Bijna 3x het toelaatbare laadgewicht van de Uaik 721!

Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?

Maar wel leuke puzzel; ik heb Kleinspoor gevraagd of ze wellicht transfers hebben voor 'Nederlandse' trafo's; wellicht zelf iets printen.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Priegelman op 28 November 2023, 22:25:57
... trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12

De transformator in de link weegt 90 ton maar dat betekent niet dat de transformator van Rivarossi ook 90t weegt, of dat op model zou vertegenwoordigen. Het zou een ander type kunnen zijn dat net 80t weegt. Dat lijkt mij wat licht voor zo een gevaarte maar ik kan niet goed inschatten wat het gewicht van een transformator ongeveer zal zijn.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 28 November 2023, 22:40:39
Jan-Peter is het dan toch gelukt om er 1 te vinden die er heel erg op lijkt...  ;D Afijn, duidelijk.
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Rick op 29 November 2023, 07:06:04
Maar voor de Roco nog steeds niet realistisch: trafo weegt 90mt volgens link in Reactie #12 en capaciteit Uaaik 761 (Roco 67470) is 80mt max. Of zie ik iets over het hoofd?
Het verschil tussen met en zonder olie, of is de 90 ton een lege?
Titel: Re: Rivarossi HR6183 kuilwagon met trafo
Bericht door: Benelux795 op 29 November 2023, 07:54:36
Aangezien de isolatoren er ook al op zitten, zal die ook wel gevuld zijn ;)

Het einige wat we weten is de 90mt die in de link wordt genoemd; om dan aan te nemen dat tie sowieso lichter is, is mi een losse conclusie. Als je overigens googled op "transformator umspannwerk 40MVA gewicht tonnen" komt je ook 75 en zelfs 60 tegen. Dus of dit is een zware jongen, of ze weten het allemaal niet :)

(Jaja, of hij is lichter en het verslag uit Neuenkirchen zat ernaast en hij past wel op een Uaaik 761)