BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Lucien op 09 October 2023, 16:17:17
-
In navolging van Ronald H die vreemd gaat met duits in h0, dacht ik ook: doe eens gek.
Dus in afwijking van mijn normale voorkeur voor smalspoor ben ik toch gezwicht voor al dat moois wat er van het grote eiland af komt.
Via een duits smalspoorforum werd ik getipt op de uitverkoop bij een grote Duitse handelaar in Kamen. Nu lonkte het engelse spoor 0 spul al een tijdje (een Class 08 met een paar goederenwagens bleef maar zeuren...) maar tot nu toe lukte het met wat moeite om er van af te blijven.
Maar de toch al relatief lage prijzen in combinatie met flinke kortingen (tot 40%) maakten dat ik de verleiding niet meer kon weerstaan.
Dus het was even kiezen tussen 2 Tillig H0e T1/T3 motorwagens (DR en MEG), of dit hele handeltje van 2 loks, 5 wagens en en signaal, aangevuld met wat flexrails. Oke....er was een klein financieel gaatje tussen die 2 keuzes, maar vooruit.
Dus vandaag kwam een erg grote doos binnen, vooral bepaald door de Bullhead flexrails en een aantal doosjes van Dapol.
In de doos een B4, een A1X Terrier, en een handvol goederenwagens, allemaal in de stijl van de Southern Railway. Dit ook omdat ik niet het zoveelste GWR baantje wil bouwen waarmee je zowel in 00 als 0 bijna platgegooid wordt. Ik had nog kunnen kiezen voor BR, maar dat trok me niet zo. En SR is weer eens wat anders.
2 lokjes en een handvol wagens is dan ook genoeg voor een kleine baan.
(https://live.staticflickr.com/65535/53244691162_53e78ac757_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53245863053_f3fa3470f4_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53244692062_9c596439b9_c.jpg)
Beide lokjes getest met een analoge regelaar, en ze kruipen direct uit de doos over de rails. Dat belooft nog wat als deze ooit gedigitaliseerd worden.
Het enige wat ik nog even moet leren is het koppelen met de 3-link ketting conform voorbeeld. Maar ook dat zal wel lukken.
(https://live.staticflickr.com/65535/53245862878_a730256719_c.jpg)
In de reviews (m.n. op Youtube) zag ik veel mankementen bij de modellen zoals ze uit de doos kwamen, ik heb bij de mijne niets kunnen vaststellen van losse of gebroken onderdelen, alles is dik in orde. Er zijn een paar 3-link koppelingen die wat stroef in de haak zitten, maar ook dat is op te lossen.
Een idee voor een baantje is er nog niet, en er is nog een en ander af te bouwen in h0e en 0e, maar de ideeën sluimeren al. Of een kleine Goods Yard, maar misschien ook een kleine Light Railway Branch Line Terminus. Zeker als de nieuwe Stroudley Coaches straks ook in SR uitvoering komen kan de kleine Terrier met 2 rijtuigen een overtuigende personentrein vormen. En qua goederenwagens is er her en der nog wel het nodige in SR uitvoering te krijgen.
De vergelijking met wat Fleischmann Magic Train (0e) valt nog niet eens zo verkeerd uit, de lok is iets langer, maar de wagens zijn bijna even lang. Alleen zijn de wissels in normaalspoor beduidend langer....
(https://live.staticflickr.com/65535/53244690722_6df0bbd4ec_c.jpg)
Verwacht geen snelle updates, dit draadje zal wel eerst een tijdje sluimeren denk ik.
-
Ik zou sws deze kopen als ik jou was :P, Zo duur zijn die niet
(https://www.minervamodelrailways.co.uk/wp-content/uploads/2016/02/Light-green-right-front-small-file.jpg)
https://www.minervamodelrailways.co.uk/the-models/minerva-peckett/ (https://www.minervamodelrailways.co.uk/the-models/minerva-peckett/)
Anyways ik ben benieuwd naar de updates. Heb je al een sporenplan? ;D
Mvg,
Bas
-
@Lucien,
Dat je voor Brits spoor O kiest, verdiend si wie so al een pluim. Mocht je nog geen frequente bezoeker zijn van de LitterBin draad op het forum, kom er dan maar gauw bij. We zijn op weg naar drie miljoen (!) bezoekers, waarmee wordt aangetoond dat het Britse modelspoor veel belangstelling geniet.
Maar een tweede pluim verdiend je keuze voor de Southern Railway. Dat schept een band. Bij mij rijden treinen van de LSWR, SECR en LBSCR allemaal overgegaan in de SR, en later in de BR(S).
Tja, en de keuze voor O? Leeft ook al binnen de BMB ModuleBaan, maar je hebt er wel de ruimte voor nodig, of we beginnen een nieuwe variant: De O ModuleBaan, enkelspoor met aftakking en maximaal 2x1200mm lang. (Moet nog wel in een auto passen).😀
Gr, Hans
-
Daar heb je een mooie slag mee geslagen, Lucien. Mooi spul van Dapol, mijn vinger heeft ook regelmatig boven de bestelknop gezweefd. Maar dan voor de Y1/Y3 sentinel. Ik heb die nu toch maar in 00 aangeschaft. Ik ben benieuwd wat je er mee gaat maken.
Groeten,
Gerard
-
Dat is een leuk lokje Bas! Maar ik laat hem even liggen. De B4 doet het voor mij net zo goed, en het ding rijdt subliem analoog. Benieuwd wat daar nog te halen valt met DCC.
Fijn dat er een "medestrijder" is Hans. En hoewel de aanschaf nog erg pril is, is een BMB in 0 wel een optie waarin ik misschien wel mee wil. Ik sta er voor nu nog blanco in en moet me eerst eens wat meer verdiepen in het Britse normaalspoor. Het smalspoor ken ik wel ;)
Ik zal me eens in het Litter Bin draadje storten en kijken wat daar te halen is.
Gerard, de Sentinel was ook verleidelijk, die was helemaal goedkoop. Maar ik heb me weten in te houden.De portemonnee moet nu eerst weer even bijkomen.
De modellen staan nu even mooi te pronken op de kast. Even aan het formaat wennen als je 0e / O-16.5 al aardig groot vindt is dit toch weer net een slagje groter.
-
Leuk project!
Wolter
-
Kijk, nog eentje die vreemd gaat! (y) ;D ;D Ik volg!
-
Wolter, Ronald, bedankt!
Ik ben wat gaan zoeken op internet en vond dit alleraardigst plan:
(https://live.staticflickr.com/65535/53247748918_1f7c44d476_c.jpg)
Gevonden op de volgende site: http://www.p4layouts.org.uk/leysdown.html (http://www.p4layouts.org.uk/leysdown.html)
Nu vind ik dit zelf een beetje lang om in 0 te bouwen (in 00 bijna 5 meter lang...), maar flink ingekort zou zoiets als dit wel te bouwen zijn.
-
The Sheppey light railway, een van Colonol Stephens geesteskinderen. Een elegant sporenplan. Ik heb nog wel ergens een artikeltje over Leysdown in model. Ik kan er een keer een pdf van maken als je belangstelling hebt. Overigens ook genoeg op het www over te vinden.
Groeten,
Gerard
-
Dank je Gerard, als je wil graag.
Ik ben even snel in AnyRail aan de gang gegaan. Wel met Setrack wissels en niet de slanke versies, dan kom ik met 3,50 meter aardig uit.
(https://live.staticflickr.com/65535/53247791273_bab2d321f3_c.jpg)
Met de standaard wissels en rekening houden met 10 cm h.o.h. afstand komt er al gauw een metertje bij:
(https://live.staticflickr.com/65535/53248005935_3b6b0aa3dd_c.jpg)
De 3,50 m. versie kan ik thuis nog wegzetten en mee rangeren, de 4,50 m. versie wordt zoeken maar is misschien wel mooier.
-
Per toeval een tweetal boekjes en een bijpassend autootje gescoord.
Ik ga me eens inlezen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53252818626_0aa2ac7c90_c.jpg)
-
@Lucien,
Ik zal wat links verzamelen en die per PB sturen.
Er is genoeg info te vinden over de Southern.
Om te beginnen zijn er drie belangrijke tijdvakken:
Prégrouping
Dit is de periode waarin een aantal zelfstandige spoorweg maatschappijen opereerden in het zuiden van Engeland, en grote concurrenten waren van elkaar. Ze hadden allemaal hun eigen stations, die soms vlak bij elkaar lagen.
In deze fase kennen we:
a.
De South Eastern and Chatham Railway (1899), ofwel SECR of SE&CR
Deze maatschappij kwam zelf weer voort uit de South Eastern Railway (SER) en de London, Chatham and Dover Railway (LC&DR).
b.
De London and South Western Railway (1838), ofwel LSWR of L&SWR
c.
De London, Brighton and South Coast Railway (1846), ofwel LBSCR of LB&SCR
Southern Railway
In 1921 wordt een wet aangenomen waarin bepaald wordt dat spoorwegbedrijven regionaal gegroepeerd worden. Ten gevolge van deze Grouping wet ontstaat in 1923 de Southern Railway, ofwel de SR door een samenvoeging van de SECR, LSWR en de LBSCR. Het is dan een van de “Big Four British Railway companies”. Naast de SR zijn dat de GWR, de LMS en de LNER.
British Rail
In 1948 ontstaat dan de fusie tussen de Big Four tot nationaal spoorwegbedrijf British Rail, ofwel BR. Dit staatsbedrijf zal het railvervoer verzorgen tot 1997. Daarna worden grote delen weer geprivatiseerd. Hoewel dit staatsbedrijf nationaal georganiseerd was, bleef het materieel toch in belangrijke mate regionaal ingezet worden. Vandaar dat je dan vaak de aanduiding BR(s) zult tegenkomen.
Deze ingewikkelde ontstaansgeschiedenis heeft er voor gezorgd dat je met de SR en prégrouping varianten een enorm kleurrijk materieelpark kunt samenstellen. En omdat Britten hechten aan geschiedenis, zijn de verschillende kleuren en wapens (crests) ook nog heel vaak door elkaar te zien. En als je er dan ook nog de verschillende heritage spoorweg bedrijven bij betrekt, kun je je lol op. Maar ja… jij koos voor O. Je portemonnee en/of je partner houden je wel bij de les. 😀
Gr, Hans
-
Dank voor je bericht Hans.
De grote lijnen van die Britse grouping en BR kende ik wel.
Ik vroeg me wel af hoe gebruikelijk het was dat wagens van een van de andere 3 "grote" doorliepen naar bestemmingen buiten hun eigen Region, zodat er misschien toch ook een interessante GWR, LNER of LMS goederenwagen eens in het zuiden kan verdwalen.
Verder zijn er natuurlijk heel veel private wagens, daar kan ik tzt ook eens tussen kijken. Voor nu was dit vooral de eerste aankoop om even te proeven aan het Britse spoor 0.
In 0e bouw ik nog een Franse smalspoorbaan, het formaat goederenwagens is qua lengte niet zo ontzettend veel anders, de wissels zijn alleen een heel stuk korter. Maar de schaalverhouding is niet compleet nieuw. De vergelijking tussen een oude Lima open goederenwagen en een Britse gaf als uitkomst 1x continentaal = 2x Brits. Dus meer trein op dezelfde lengte. Eigenlijk een mooi compromis tussen smalspoor en continentaal normaalspoor, dat Britse spoor 0 ;)
Ik was niet meteen van plan om meteen een hele collectie materieel in 0 te gaan aanschaffen. Ik heb al een behoorlijke h0e verzameling waarvoor bijpassende baantjes gebouwd zijn en gebouwd worden cq. plannen voor klaar liggen. Dat geldt ook voor 0e, het materieel is afgestemd op die ene baan waar ik mee bezig ben.
Voor 0 dus een ontwerp in de richting zoals boven geschetst, dan is dit voor nu even genoeg. Hoe dat verder gaat lopen ligt aan het aanbod en of ik dat dan wel of niet erbij wil hebben.
Financieel zit dat wel goed, kwestie van keuzes maken, en daarover hoef ik geen verantwoording af te leggen aan mijn liefste vriendin.
-
@Lucien,
Zowel voor de Private Owner als voor de goederenwagens van de grote vier, reed alles door elkaar.
Gr, Hans
-
@Lucien,
Zowel voor de Private Owner als voor de goederenwagens van de grote vier, reed alles door elkaar.
Gr, Hans
Kijk, dat schept mogelijkheden ;D
-
Volgens mij willen jullie me aan het bouwen krijgen in schaal 0 ;)
Van Gerard kreeg ik tekeningen van Leysdown in 4 mm scale, die zijn dus eenvoudig om te zetten naar 7 mm. Het sporenplan is voor mijn ideeën prima, maar het zal wel wat ingekort en misschien ook gespiegeld worden.
Afgelopen weekend was ik als deelnemer bij MTD Modelspoor en zag in de verkoopstand van de club een aantal interessante Britse gebouwen in 0. Helaas werd ik door wat Engelse vrienden snel uit de droom geholpen dat deze weliswaar erg Brits waren, maar absoluut niet "southern".
Dus die heb ik laten liggen.
En zojuist ben ik door Vincent (Benelux795) aan wat extra meters Bullhead geholpen. Ik denk dat ik de kerstman nu dan maar om wat wissels moet gaan vragen om er wat mee te kunnen.
Het zat niet in de planning om aan de 0 baan te gaan beginnen, maar zoals het nu loopt....
Eerst maar eens flink gaan inlezen in de SR en haar voorgangers.
-
Gelijk dan ook maar een suggestie wat je met je extra rails kan doen! ;D Al wordt dit wellicht te krap...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-6532a9bd07217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-6532a9bd07217.jpg)
-
Je kunt ook overwegen meer de light railway kant op te gaan. Daar golden niet zulke strenge regels voor. Het waren meestal eigen ondernemingen die nog al eens een houtje touwtje spoorlijntje beheerden. De gebouwen hadden meestal een eigen stijl. Colonel Holman Fred Stephens had een heel imperium van light railways onder zijn beheer. De Sheppey Light Railway is in elk geval door hem ontworpen. Stephens was dol op golfplaten gebouwen (of Leysdown ook van golfplaat was, weet ik even niet), waarschijnlijk vooral lekker goedkoop. Er is een colonel Stephens society, klik hier (https://www.colonelstephenssociety.co.uk/). Op de website van de society zijn nog wel meer tekeningen van gebouwen te vinden. Op een aantal van Stephens spoorlijnen hebben in elk geval Terriers dienst gedaan. De B4 denk ik niet. Maar met wat modelers license kan je best wat verzinnen waarom de Southern de exploitatie heeft overgenomen en er een B4 rijdt. De Sheppey Light Railway is zelfs vanaf het begin al door de SECR en later de Southern is geëxploiteerd.
Groeten,
Gerard
-
Dank heren voor alle input.
Het ontwrrp van Vincent ziet er goed uit, dat sluit al aardig aan bij Leysdown. De lokloods weet ik nog niet, maar is een optie.
Ik wil niet al te streng vasthouden aan welke lok op welke lijn reed, maar de maatschappij, het tijdperk en de scenery moeten wel kloppen.
Ik zal me ook eens verdienen in Col. Stephens, zijn naam is ook al vaker gevallen in smalspoorkringen.
Maar eerst "Am Büdchen" afbouwen, er staan nog andere zaken op de agenda die ook nog afgerond moeten worden.
Ik heb nog een aantal Bemo stoomlokjes (ook voor McArthur), een Reşita in 0e, een diorama voor een wedstrijd, en plannen voor iets Württemberg in h0e....en dan vergeet ik nog de herbouw van mijn Franse 0e bietenbaantje. ;)
-
@Lucien,
De boompjes, struiken, gras, water en onkruid zijn in Nederland, Duitsland of Engeland het zelfde. Dus met een slimme kijk op je scenery kun je met één keer werk een baan maken die geschikt is voor drie landen. Het verschil zit hem dan in de keuze van je locjes en karretjes, en de keuze van de belangrijkste gebouwtjes. Zo kun je met losse gebouwtjes een typisch Engels sfeertje bouwen, en met andere gebouwtjes iets wat prachtig past bij zo’n Duits locje.
De keuze is reuze. Gebruik je seintjes houdt er dan rekening mee dat die op een andere plaats kunnen staan.
Maar mocht je besluiten om voor UK te gaan, wil ik je wel helpen met de daarvoor gewenste gebouwtjes. Waarom?… Omdat Marco het leuk vindt om bij mij te komen. Misschien ook om te helpen? 😀
Gr, Hans
-
Dat vegetatie en lanfschapsvormen aardig overeenkomen in noordwest Europa, dat geloof ik wel.
Maar daarmee houdt het dan ook wel op. De landschapsinrichting in alle drie de landen is toch echt wel heel anders. Met een paar andere gebouwtjes ben je er niet.
Wegen, erfscheidingen, perrons, straatmeubilair om er maar een paar te noemen, dat zijn dingen die heel erg land- en vaak zelfs nog regiogebonden zijn.
En aangezien ik geen kapitaal heb liggen om ook nog eens Duits te gaan (hoewel een VT95/98, een Köf en een handvol goederenwagens geen godsvermogen hoeven te kosten) blijf ik wel bij Brits in schaal 0. Het is dan misschien eenvoudig mogelijk om te wisselen tussen SR en GWR of terug te gaan naar een pre-grouping era, of de stap naar BR te maken. In dat laatste geval kan het SR home signal misschien ook gewoon blijven staan.
De Britse witmetalen figuren die ik al had liggen voor de Franse baan kunnen nu terug naar het eiland, ik heb intussen ook genoeg Franse citoyens voor die baan.
Hulp is welkom, ik volg het Litter Bin draadje al, en Marco is ook een bron van kennis, met naast zijn hoofd ook een mooie boekenkast vol inspiratie. Dus dat gaat tzt goed komen.
-
@Lucien,
Ah.., de keuze is Brits, of meer secuur Southern. Bingo. Mijn aanbod geldt, wellicht samen met Marco.
Gr, Hans
-
Gelijk dan ook maar een suggestie wat je met je extra rails kan doen! ;D Al wordt dit wellicht te krap...
Zie hieronder: kan met goed fatsoen nog wel krapper.. ;D met Peco streamline SL-E791BH Bullhead O Gauge RH Turnout en SL-E797BH Bullhead O Gauge Y Turnout - Medium Radius. De onderlinge afstand tussen rails heb ik voor spoor O gegokt op 80mm..? Gebouwen kan je eventueel in halfrelief maken. Raster is overigens 50x50cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-1-6534e6cbd1759.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-1-6534e6cbd1759.jpg)
En ben het met je eens dat je 'typisch' Engels niet zo makkelijk mixt met continental... Al helemaal deze bullhead rails; kom je alleen in Frankrijk sporadisch tegen. Maar ook qua landschap; los van gebouwen, telefooncellen, etc noem ik bijv heggen, stenen muurtjes...
EDIT: 2e optie toegevoegd; als je de loods naar de voorzijde brengt, kan je kopspoortje achterin gebruiken voor gereed zetten of binnenkomen 2e trein(stel).
-
Zie hieronder: kan met goed fatsoen nog wel krapper.. ;D met Peco streamline SL-E791BH Bullhead O Gauge RH Turnout en SL-E797BH Bullhead O Gauge Y Turnout - Medium Radius. De onderlinge afstand tussen rails heb ik voor spoor O gegokt op 80mm..? Gebouwen kan je eventueel in halfrelief maken. Raster is overigens 50x50cm.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-1-6534e4a578b62.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-1-6534e4a578b62.jpg)
En ben het met je eens dat je 'typisch' Engels niet zo makkelijk mixt met continental... Al helemaal deze bullhead rails; kom je alleen in Frankrijk sporadisch tegen. Maar ook qua landschap; los van gebouwen, telefooncellen, etc noem ik bijv heggen, stenen muurtjes...
Jij maakt het helemaal bont ;)
Ik ben een liefhebber van eenvoudige plattelandslijntjes met bijbehorende sporenplannen. Een perronspoortje, omloopspoor en iets voor de goederenwagens (losweken, kalender, eventueel een goederenloods of plaatselijke handel.
Dus het vorige ontwerp past mij beter.
Ik twijfel nog tussen de normale wissels en de setrack bullhead wissels. Die laatste wissels zorgen wel voor wat winst in de lengte en van wat ik tot nu toe heb gezien zijn ze niet meteen echt onrealistisch krap. Aan de andere kant geven de langere wissels wel een mooier en rustiger verloop.
Food for thought....
-
Gelijk dan ook maar een suggestie wat je met je extra rails kan doen! ;D Al wordt dit wellicht te krap...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-6532a9bd07217.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-6532a9bd07217.jpg)
Liever dan dit met slanke wissels ;)
-
Mee eens Ronald.
Maar wellicht zonder lokloods, en dan iets van een goederenloodsje of lokale "industrie". Misschien een visafslag of melkverzamelpunt om dit soort wagens in te kunnen zetten. Ik kijk wel, het heeft geen haast en het project loopt echt niet weg.
Volgens mij hoor jij ook bij die mensen die me regelmatig vragen of ik niet al genoeg projecten heb ;D
En ja, ik heb er inderdaad nog genoeg die ook kriebelen en waarvoor wel al alles in huis is
Maar filosoferen over een Engels dingetje in 0 dat ook nog binnen een redelijke rijd te realiseren valt, is altijd leuk.
-
Volgens mij hoor jij ook bij die mensen die me regelmatig vragen of ik niet al genoeg projecten heb ;D
Die heb ik zelf ;D ;D
-
Die heb ik zelf ;D ;D
Ik zal me onthouden van commentaar ;D
-
Liever dan dit met slanke wissels ;)
Dit zijn 8 graden wissels; veel slanker heb je ze niet.. :angel:
-
Ik bedoelde; liever dan dit ontwerp met de daarin getekende slanke wissels ;)
-
Less is more, ook in wisselhoeken ;D met een seinhuishuisje en typisch Engelse overweg anders?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-2-6535396d99ad7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-2-6535396d99ad7.jpg)
-
Welke afmetingen heeft dit ontwerp nu?
Marc
(die ook nog een aardig onderwerp zoekt voor een Engels mini-baantje in 0).
-
Raster is overigens 50x50cm.
Dus 4,0x0,5m
-
Less is more, ook in wisselhoeken ;D met een seinhuishuisje en typisch Engelse overweg anders?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-2-6535396d99ad7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/gauge-O-2-6535396d99ad7.jpg)
Dank Vincent voor het meedenken.
Deze zou ook nog kunnen en geeft wat meer mogelijkheden. Zo'n typische Britse overweg met een seinhuisje ernaast is natuurlijk wel erg aantrekkelijk.
-
Dankzij Vincent heb ik nu bijna 7 meter Bullhead rails, voorlopig even genoeg om iets op 3,5 - 4 meter te kunnen bouwen.
Eigenlijk ontbreken alleen nog een handjevol wissels... :angel: :angel:
-
Afgelopen weekend een paar modulebakken opgehaald bij een mede forumlid met daarop het nodige spoor en wat wissels. Nu kan ik op zich niet meteen iets met het sporenplan maar het plan is om de rails en wissel los te weken (hopelijk zonder al te veel schade!) en dan zelf iets in elkaar zetten.
Mijn grote vriend Marco (MacArthur) kwam een paar weken geleden met een hele hoop leesvoer en inspiratie, waaronder de lijnen op Wight, en het alleraardigste stationnetje van Bembridge. Dat heeft wel iets getriggerd om iets in die geest te gaan bouwen. De benodigde wissels zijn er nu dus, ook meer dan genoeg spoor, dus het ontbreekt alleen nog aan een draaischijf maar die is via Kitwood Hills Models te vinden.
Dus misschien dat dit avontuur een onverwachte snelle vlucht gaat nemen. Maar de kans is ook groot dat het heel langzaam gaat vorderen.
Een smaakmaker kon ik wel fotograferen op een van de bakken en dat geeft al een boost aan de inspiratie om er mee aan de slag te gaan.
(https://live.staticflickr.com/65535/53405580889_29d041ab25_b.jpg)
-
Bembridge ja, dat zou wel mooi zijn. Er schuin achter staat/stond een luxe hotel waar de koninklijke familie vaak hun zomer vakantie doorbracht, misschien iets te groot om te bouwen maar als achtergrond best bruikbaar. Twee doorgaande sporen en twee kopspoortjes en nog een draaischijf voor de loc om om te lopen. Ik ben benieuwd naar de vorderingen (op termijn) ! :)
Succes, Marco
-
Ik denk dat ik niet slaafs Bembridge ga nabouwen, maar wel het sporenplan pik. Ik verzinnen dan nog wel een passende afgeleide naam voor de baan.
En je weet het he Marco, er liggen nog tig andere projecten op de loer die ook afgebouwd of begonnen moeten worden. Gelukkig hou ik van simultaan bouwen ;D
-
Het was hier een tijdje stil, en dat is ook logisch want dit project staat niet meteen bovenaan op mijn lijst.
De aangekochte modules bleken toch niet te zijn wat ik gehoopt had, de rails liggen muurvast en zijn niet zomaar los te halen. Dat is niet zo erg, maar dat geldt ook voor de wissels, die bovendien deels zelfbouw zijn op Pertinax en dus heel slecht te recyclen zijn.
Geen nood, ik heb ze intussen voor een zacht prijsje doorverkocht.
Het idee van een afgeslankte vorm van Bembridge sluiert nog steeds. Rails zijn er meer dan genoeg, en ik zal misschien in de komende periode eens via Rails of Sheffield of een andere aanbieder mondjesmaat eens een aantal wissels deze kant op laten komen.
Voor de draaischijf aan het einde heb ik de hand weten te leggen op een Peco 00 schijf, waarvan het dek exact dezelfde breedte heeft als de dwarsliggers van het 0 spoor.
De schijf is nu in de grote bouwdelen in elkaar gezet, een test met wat er minstens op zou moeten passen (langste lok met langste wagen, in dit geval Terrier + brake van) is geslaagd.
(https://live.staticflickr.com/65535/53749858684_a6553dae04_b.jpg)
En hoewel het in schaal 0 dus een ondiepe kuil wordt past het volgens mij wel, en scheelt het de aanschaf van een mooiere, maar ook duurdere kit van Kitwood Hills.
En nu zal het, eventueel na jullie commentaren, wel weer evens til zijn op het bouwfront van dit project.
-
Buitenkansje, na 2 wissels via Rails of Sheffield nog 2 via particuliere verkoop weten te bemachtigen.
Met 4 wissels, de nodige meters flexrail en bovenstaande draaischijf moet het toch mogelijk zijn om eens te gaan puzzelen voor dat Britse SR baantje, zeker als Dapol dit jaar ook nog met de SR versie van de Stroudley rijtuigen komt.
En nee, verwacht hier nog steeds geen dagelijkse updates, eerder een incidentele oprisping als ik weer jeuk krijg om er iets mee te gaan doen.
-
Mijn hoofd wilde toch graag een gevoel krijgen bij een sporenplan.
Het idee van Vincent is grotendeels in stand gebleven, en Marco heeft me zo gek gekregen dat ik het spotenplan van Bembridge als inspiratie heb.
Beide plannen lijken erg op elkaar, in Bembridge eindigt het spoor in een draaischijf wat het voor mijn gevoel iets interessanter maakt.
Om dus dat idee uit mijn hoofd te krijgen heb ik 3 platen can 61 x 122 cm neergelegd en mijn aanwezige wissels, flexrails, draaischijf en wat materieel uitgelegd.
Mijn conclusie: in de breedte een beetje passen en meten, wellicht een van de kopspoortjes aanpassen. In de lengte is er ruimte genoeg, ook voor een Terriër met de nog uit te brengen SR tweeassers. In de lengte zou ik nog wat kunnen inkorten zodat de vrije baan wat meer ruimte krijgt.
Foto's volgen, de forumsoftware pakt de link niet lekker over vanuit de app op een telefoon, daarvoor moet ik een laptop opstarten.
-
Zo, eindelijk gelukt om een foto van de ruw uitgelegde sporen te delen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53851466142_c107242f1b_c.jpg)
-
Ja, deze vind ik persoonlijk rustiger en mooier ;)
-
Mooi Lucien, maar dat wist je al.. :D
In het boek van Iain Rice staat een hoofdstuk over jigsaw-scenery. Op die manier kun je je beperken tot het baantracé wat vast gemonteerd zit op de modules (compleet met aandrijvingen voor je wissels en seinen) en de scenery erin hangen als op zichzelf staande vrij te transporteren elementen. Hij verwijst daarbij naar Flintfield van Vincent de Bode. Nu is Flintfield wel een maatje groter qua uitvoering dan Bembridge maar misschien heb je er wat aan als je eenmaal met de scenery gaat beginnen..
Sowieso staat dat boek vol met ideëen over ontwerp en uitvoering van expo banen...zal het meenemen volgende keer..
Groet, Marco
-
Slim idee om te eindigen met een draaischrijf. Dat scheelt toch wel wat lengte tov een wissel en een uitloopspoor.
Het sporenplan oogt mooi rustig. Het enige wat mij nu opvalt is dat alle wissels eigenlijk strak achter elkaar en bij elkaar liggen (allemaal op de 2e bak). Misschien zou je 1 van de wissels verder naar voren kunnen leggen, zodat je ook bv een perron tussen beide sporen kan leggen?
Groeten,
Rogier
-
Dat sporenplan ziet er goed uit. Volgens mij moet je daar niet al teveel meer aan veranderen. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
Groeten,
Gerard
-
Misschien zou je 1 van de wissels verder naar voren kunnen leggen, zodat je ook bv een perron tussen beide sporen kan leggen?
Dat is zeker een mogelijkheid. Voor nu heb ik 3 platen van 61 x 122 uitgelegd, maar i.v.m. handelbaarheid tijdens transport (lees: de draai op de trap kunnen maken) zal dat waarschijnlijk gaan eindigen in 4 bakken van 90 x 61 cm, en liever nog 50 breed maar ik ben bang dat het dan allemaal wat te smal wordt.
Op basis van de bakovergangen wordt dan nog wat gespeeld met de ligging van de wissels.
Een perron is nu bedacht aan de linkerkant, gewoon 1 perron omdat het een kopstation is. Er is geen noodzaak voor een 2e perron, dat spoor is slechts een omloopspoor voor de lok. Rechts een losspoor langs een losweg, eventueel aan het eind met een kop- en zijlading.
Het kopspoortje rechts ligt tegengesteld aan het origineel in Bembridge en was voor de lokale kolenboer. Een lokloods lijkt me net even iets teveel voor dit sporenplan.
De lijn kan op de laatste bak dan vis een spoorwegovergang, een brug over het spoor, of een brug over een watertje gaan, dat is nog iets wat ik moet overdenken. Een combinatie van water en brug over het spoor (om de doorgang naar het schaduwstation te verdekken) is misschien ook een mogelijkheid, of een spoorwegovergang + insnijding.
Ik zie ook dat de eerste Stroudley wagens in SR kleurstelling worden uitgeleverd.... een stuk of 2 (een 3rd en een brake 3rd) zullen genoeg zijn voor dit zijlijntje, en als ik dan toch ooit kwistig wil zijn, een 3e rijtuig. Met een lengte van 18 cm zijn dit nu niet echt van de mega grote rijtuigen, dat ze niet langs het perron passen met een lok ervoor. Als ik dan 1 meter perron heb past dat mooi.
-
@ GD, dank Gerard, ik ben ook benieuwd!
-
Geinig sporenplannetje :) lengte voor perron wordt zo echter wel erg kort; je zou perron ook op de voorgrond kunnen leggen? Heb je ook meer ruimte voor stationsgebouw, kopspooortje links kan dan voorzien worden van loods etc. Dan kan de draaischijf iets naar links en liggen de sporen rechts iets minder 'langs de rand'. Neem aan dat kijker normaliter rechts staat?
-
Even als brainstorm, je zou het perron (optisch) langer kunnen maken door op het achterste spoor binnen te komen en het huidige binnenkom spoor als kopspoor? Op die manier kan je het perron ook naast het wissel maken en heb je ruimte genoeg. Je zou het overloopwissel van spoor 1 (links) naar 2 (midden) kunnen omdraaien, maar dat hoeft niet.
Groeten,
Rogier
-
Schets van mijn eerdere suggestie; zie maar of je er iets mee doet :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TP-66962e65b391c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/TP-66962e65b391c.jpg)
PS lokloods toegevoegd... :)
-
Hoi Vincent,
Welk programma gebruik je hiervoor? Het ziet er netjes uit, maar ik heb het gevoel dat het in het echte model wat krap wordt?
Groeten,
Rogier
-
Dit is 'gewoon' autocad; wist niet de exacte geometrie van het railmateriaal, maar zo te zien gaan er 3 wissels achter elkaar op 1 61x1220 plaat.
Is dus wellicht iets kleiner in verhouding tot platen, maar veel scheelt het niet en gaat om idee. Denk ook dat dit er voor pleit om niet alles op de plaat achterin te proppen, lijkt mij zeer krap... (en ja, de loods kan je ook weglaten ;D)
Door perron en emplacement te scheiden, heb je ook iets meer treinbewegingen nodig voor omlopen en om naast de personentrein nog een korte goederentrein te laten binnenkomen; personentrein moet immers weggezet en teruggeplaatst worden langs perron. D'as qua handelingen wellicht leuker voor een dergelijk kleine baan.
PS en nog een beveiligingstechnisch argument; door de treinbeweging te laten eindigen langs het perron, fungeert het uithaalspoortje rechtsvoor als beveligingswissel; dat je niet per abuis doorglijdt, de draaischijf in (als die per abuis niet in lijn met het hoofdspoor staat; maw hoeft die niet te worden meegenomen in de beveiling)
-
Ondertussen bijna een jaar verder, maar ik had al gezegd dat dit onderwerp iets met incidentele updates zou worden.
De Stroudley wagens in SR uitvoering zijn intussen binnen, een leuk setje dat nog geen meter lang is met een Terrier ervoor.
(https://live.staticflickr.com/65535/54450003477_778d012a93_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54451048289_1f61bc38d6_c.jpg)
En hoewel er nog lang geen baanbouw plaats vindt zijn er wel een paar kleine dingen gemaakt zoals wat SR bankjes en een eerste telegraafmast van Peco kitjes.
Voor de lokjes zijn Modelu figuurtjes besteld, in de B4 staan ze intussen al.
Ook voor de Terriers zijn ze er al, en intussen ook geschilderd, ik moet er alleen even achter komen waar ik ze precies in de cabine moet plaatsen, en hoe ik dat doe zonder er een zooitje van te maken want het dakje kan bij de Terriers niet losgemaakt worden, dus dat wordt frotten via de zijkant.
(https://live.staticflickr.com/65535/54451047559_1a7d85c260_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54450855446_d66b1a9525_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/54450855486_fdf0fd0ac7_c.jpg)
De volgende update kan wel weer een tijd op zich laten wachten, er staan nog wat andere zaken op de planning....
-
Op 1 meter in model een realistische trein uitbeelden is in H0 al lastig, maar fraai dat dat lukt in 0. Lief stammetje, de moeite waard om even op te wachten (y)
-
Klopt Rogier, een trein van een meter lang in 0 is prettig. Alleen de wisselstraten zijn nogal lang met slanke wissels ;D
-
Dat kan ik mij voorstellen. En slank wissel in H0 is al snel 30 a 35 cm, in 0 zal het het dubbele zijn? Hoewel, met dergelijke baklengtes kan je misschien ook met krappere wissels af?
Groeten,
Rogier
-
Een goede 40 cm. is de medium radius wissel van Peco. De "kortere" wissels (settrack) zijn niet veel korter maar hebben een veel scherpere hoek en krappere boogstraal dus kan je er wel meer me op hetzelfde oppervlak. Maar ik wil juist ookin schaal 0 een mooi vloeiend verloop. Dan maar een bak meer of een spoortje minder.
-
40 cm valt mij mee. Je zou misschien her en der nog kunnen smokkelen met een krapper wissel, bv richting een locloods (als er alleen een losse loc rijdt). Niet alle wissels hoeven dezelfde hoekverhouding te hebben, dat is namelijk in het echt ook niet zo.
Groeten,
Rogier