BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Artitec => Topic gestart door: ArjanB op 17 June 2023, 23:22:57
-
Allen,
Artitec heeft recent weer een Plan E uitgeleverd.
Heeft iemand deze al aangeschaft en zo ja is het probleem met de koppelbomen opgelost?
In de vorige oplage moesten deze worden vervangen vanwege ontsporingen.
Arjan
-
Alweer? Dat was bij de allereerste leveringen, een aantal jaren geleden zo.
-
Nee, bij de eerste uitgave was het probleem in de lengterichting, bij de uitgave 2020 in verticale richting. ;D
Zie verder het betreffende draadje waarin alles uitgebreid is beschreven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95016.msg3222222670#msg3222222670 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95016.msg3222222670#msg3222222670)
Er kwam een oplossing in de vorm van een verbeterde koppelboom. Die kon je nabestellen. En bij de uitgave van de klompenrijtuigen was de nieuwe koppelboom al geplaatst. Het zou wel heel vreemd zijn als die koppelboom nu opeens niet zou zijn gebruikt.
-
Bij wat inmidels de voorlaatste uitgave is, wel met NS-vignet en computer-nummers maar zonder blauwe reklame-banen, was ook iets mis met de koppelingen, ik heb toen van mijn winkelier vervangende koppelbomen gekregen.
-
Hebben de plan E Df's nu wel de juiste kleur (IC) blauw? Bij de vorige batch was dit helaas Berlijnsblauw.
-
Hopen dat de koppelinghouders nu wel goed zijn, inderdaad. De belijning van de reclamebanen lijkt i.i.g. bij deze uitgave gelukkig wel weer goed te zitten. (y)
Ik hoop nu na 3 maal scheepsrecht eindelijk een geheel goede lichting reclamebanen Plan E's.(?)
@ NS 1100: Over de kleur IC-blauw van de Df's was eerder inderdaad discussie, maar ik dacht dat indertijd uiteindelijk iemand aantoonde dat de kleur toch niet zo fout was.(?)
-
dat klopt. ze waren inderdaad niet fout en ik heb begrepen dat de nieuwe lichting wel in IC blauw komt.
-
Hebben de plan E Df's nu wel de juiste kleur (IC) blauw? Bij de vorige batch was dit helaas Berlijnsblauw.
Jazeker! De juiste kleur blauw voor IC materieel, passend bij de ICR rijtuigen, zit er nu wel op. (y)
bron: Artitec et moi.
Jeroen
-
Pijplijnes heeft foto's van de nieuwe plan E's waaronder ook met ICR: Link (https://www.facebook.com/photo/?fbid=803474207995987&set=pcb.803477207995687)
-
Maar hoe zit het nu met de koppelboom uit mijn openings post?
-
Blijkbaar weten de mensen dat (nog) niet.
-
Gisteren een rijtuig uit de nieuwe serie gekocht.
Op het eerste gezicht hing de koppelboom goed en hij bleef ook niet haken achter het interieur, zoals ik bij rijtuigen uit de vorige serie had. Vanavond zal ik wat uitgebreider testen.
-
Vanavond even getest. De koppelboom hangt er mooi vlak & strak onder en beweegt probleemloos heen en weer. Uitgerust met Roco kortkoppelhaken en middenin een stammetje plan E’s reed hij feilloos zijn rondjes inclusief wisselstraten.
Test geslaagd.
-
(y) bedankt voor de info
-
Ik heb de gele versie gekocht maar wel jammer dat het geel totaal anders is dan het geel van het elotrains meetrijtuig.
-
Het nieuwe fietsenrijtuig en begeleidingsrijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230620-202400-6494b297b97dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230620-202400-6494b297b97dc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230620-202442-6494b297b9f27.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230620-202442-6494b297b9f27.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-125652-6494b1c8e268e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-125652-6494b1c8e268e.jpg)
Plan E gespoten door Railcees samen met het elotrack MW rijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-125612-6494b1c8ead40.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-125612-6494b1c8ead40.jpg)
Nieuwe Artitec plan E bgeleidingswagen met Elotrack MW rijtuig.
onderstaande zijn eerste generatie LS ICR rijtuigen in combinatie met het plan E fietsenrijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-224523-6494b41312ff9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-224523-6494b41312ff9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-224530-6494b413167f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-224530-6494b413167f7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-224527-6494b4141e826.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-224527-6494b4141e826.jpg)
-
Oh, vooral die laatste foto's zijn wel erg handig! Thx! (y)
-
Artitec zegt dat hun fietsrijtuigen (003-8 en 002-0) met ICR(m) inzetbaar is. Klopt dat in de uitvoering die ze uitbrengen?
-
Ja en nee, in deze uitvoering hebben ze tot rond 1990/91 gereden maar dat is ruim voor ICRm. Met ICR kan dat natuurlijk wel.
-
Dank!
-
Heb afgelopen week een stammetje aangeschaft en ben helemaal blij met deze 2023-uitgave.
Alle oude problemen met de koppelbomen zijn opgelost. De rijtuigen koppelen strak kort op het rechte stuk en gaan probleemloos door de bogen op mijn baan.
De huidige uitvoering is wat eenvoudiger dan de eerste versie uit 2007. De draaistellen zijn meer uit één stuk. De koppeldozen onder de bufferbalk zijn in 2023 maar helemaal weggelaten. Helemaal goed wat mij betreft. De modellen zien er nog altijd heel goed uit en rijden probleemloos.
Heb indertijd een tp3 stam gekocht en ze vrijwel allemaal weer de deur uit gedaan. Ben benieuwd of er nog een heruitgave van de tp3 rijtuigen komt. (y)
-
Artitec zegt dat hun fietsrijtuigen (003-8 en 002-0) met ICR(m) inzetbaar is. Klopt dat in de uitvoering die ze uitbrengen?
Hoi Daan,
Een oops moment en foutje in de nieuwsbrief. Dit hebben we in de webshop meteen op aangepast. De DF fietsrijtuigen zijn inzetbaar met ICR rijtuigen tot begin jaren 90.
(y)
Jeroen
-
Wel een zwak voor die eerste generatie Df-fietsenrijtuigen. We vonden het in 1983 redelijk baanbrekend dat een ooit vertrouwd lid van de blauwe Plan E -familie ineens in huisstijl op de baan kwam, en dan ook nog in IC-kleuren. ;D
-
Heeft iemand wellicht ook een foto van een Plan E tp IV van de eerste serie en van de 2023 aan elkaar gekoppeld?
Zit er kleurverschil in het blauw?
Zitten de crème biezen op dezelfde hoogte?
Jeroen
-
Ooit is door ik meen Reeel cees i.s.m. de leverancier van het meetrijtuig het begeleidingsrijtuig in de juiste kleuren uitgebracht. Het begeleidingsrijtuig is overigens een voormalig DE ruituig en had dus allelei extra leidingen op de kopwanden voor de DE stammen.
Spoorfan
-
Ik ben bezig met een overzicht te maken.
Foto zal ik deze week plaatsen.
-
Voor Spoorfan:
Het nieuwe fietsenrijtuig en begeleidingsrijtuig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-125652-6494b1c8e268e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230622-125652-6494b1c8e268e.jpg)
Plan E gespoten door Railcees samen met het elotrack MW rijtuig.
Mvg, Erich
-
Afgelopen zaterdag het nieuwe fietsenrijtuig opgehaald, maar klopt het dat er geen interieur in zit? Ik kijk zo door de bodem heen, dacht eigenlijk dat er wel wat rekjes etc in zouden staan!
-
Inderdaad ze zijn helemaal leeg ::)
, jammer,ik had er graag ook een bijpassend interieur ingezien.
Mischien iets voor later, evt zelf bij elkaar zoeken...
-
Toch raar dat ze voor deze rijtuigen geen interieur hebben :o
Neem aan dat de normale zit rijtuigen wel een interieur hebben :P
Dit had ik toch niet verwacht van artitec, beetje jammer voor een rijtuig van 65 euro ::)
-
Ik heb net even gekeken op de site van Martijn Haman, maar die voormalige postrijtuigen zijn qua interieur helemaal gestript toen ze als fietsenkar gebruikt gingen worden. Op de vloer wat goten en een soort van veredeld fietsenrek waar de stalen rossen in geplaatst konden worden. En that’s it. Klusje voor de doe-het-zelvert dus… volgens mij is daar recent ook iemand mee bezig geweest trouwens.
Rob
-
De DF is gewoon een extra model met gebruik van bestaande mallen.
Voor een accuraat model voor een DF tot 1991 had de mal al aangepast moeten worden.
Om het model in dezelfde prijsklasse te houden is ervoor gekozen voor een extra variant met een paar minpunten.
Een niet compleet interieur is er 1 van.
Als ze een P interieur hadden geplaatst had dat het model zeker geen goed gedaan.
-
Dat word dan maar een keer een eigen interieur maken ::)
-
Heeft iemand wellicht ook een foto van een Plan E tp IV van de eerste serie en van de 2023 aan elkaar gekoppeld?
Zit er kleurverschil in het blauw?
Zitten de crème biezen op dezelfde hoogte?
Jeroen
(https://live.staticflickr.com/65535/53033638930_cb366ebf60_k.jpg)
Zoals je ziet zijn ze zeer goed in te zetten met modellen uit de eerste serie van 2009.
-
Hebben de plan E Df's nu wel de juiste kleur (IC) blauw? Bij de vorige batch was dit helaas Berlijnsblauw.
(https://live.staticflickr.com/65535/53033725123_59c697babb_k.jpg)
Hier zie je duidelijk het kleurverschil.
Ik ben bezig met een Artikel over de inzet van plan E in model in TP-4.
Daaraan gekoppeld komt een klein vergelijk van de div series plan E van Artitec.
-
(https://live.staticflickr.com/65535/53033638930_cb366ebf60_k.jpg)
Zoals je ziet zijn ze zeer goed in te zetten met modellen uit de eerste serie van 2009.
Bedankt voor de foto. Je ziet wel duidelijk dat bij het rechter rijtuig de onderste crème bies hoger zit dan bij het linker rijtuig. Bij de echte rijtuigen zie je ook dat de bies onder de schuifdeuren aangebracht is. Dat is bij het rechter modelrijtuig duidelijk niet het geval.
Jeroen
-
Ze zijn zeker niet 1 op 1 gelijk maar dat komt ook omdat artitec steeds de modellen verbeterd na nieuwe inzichten en/of opbouwende kritiek.
Persoonlijk vind ik ze prima samen inzetbaar en zullen ze bij mij gemixt in samenstellingen komen.
-
@NaoorlogsNS,
Ik las in je vorige bericht dat je bezig bent met een artikel over plan E in tp4. Weet je ook welk rijtuig welk 900 nummer had in de stam rijuigen die gebruikt zijn met 150 jaar spoorwegen ?
Vriendelijke groet Ruud B.
-
900 nummer was de RD, nummer 50 84 87 37 231-2
CKD 6925, Helaas nog niet in model uitgebracht door Artitec.
-
Wat ik bedoel is de stam van zes rijtuigen die o.a. achter de 3737 hebben gereden tijdens NS 150
C6625, C6669, C6703, C6712, C6714 en inderdaad ook de CKD6925. Deze rijtuigen hadden blauwe koersborden met een wit nummer 901,902,903 enz.
Alleen weet ik niet welk rijtuig welk 900 nummer had. Dat probeer ik te achterhalen.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
De C6703 was genummerd 904, valt op te maken uit een foto in RM 404. Het zou natuurlijk kunnen dat de stam in verschillende volgordes heeft gereden, waarbij de koersborden met het 900 nummer gewisseld zijn om een oplopende volgorde te krijgen. Zo is de gereserveerde stoel wel makkelijker terug te vinden dan wanneer de wagens steeds willekeurig door elkaar zouden lopen.
Groet Dennis
-
Wat ik bedoel is de stam van zes rijtuigen die o.a. achter de 3737 hebben gereden tijdens NS 150
C6625, C6669, C6703, C6712, C6714 en inderdaad ook de CKD6925. Deze rijtuigen hadden blauwe koersborden met een wit nummer 901,902,903 enz.
Alleen weet ik niet welk rijtuig welk 900 nummer had. Dat probeer ik te achterhalen.
Vriendelijke groet Ruud B.
Dat zou ik niet weten.
Wel een interessante vraag.
-
We hebben in RM 404 aandacht besteed aan de rijtuigen van NS-150. Ik heb mijn co-auteur van het artikel gevraagd, maar we komen niet tot een volledige tabel.
Er is alleen met zekerheid de C6703 (904) en de CKD 6925 (900) achterhaald. Op 2-9-1989 werd de Rietlandenrit in Amsterdam gehouden met de combinatie loc 636+6669+6714+6712+ loc 612. Daarbij had 6669 bord 901 en de 6712 bord 903, maar ik kan het niet erg goed zien. De 6625 en de 6714 weet ik niet. Misschien dat op foto's het nog te achterhalen is. Helaas kan ik je dus niet heel veel verder helpen.
Grtz, Wim
-
Weet iemand eigenlijk of die steunbalk bij de post/fietsen rijtuigen onder de kleine dakraamen nodig is?
Deze zit namelijk redelijk in het zicht zoals het geleverd wordt.
-
Mijn fietsenrijtuig oplage 2023 blijkt niet alleen het kleurenschema gemeen te hebben met chiquita... :o :o
-
Ja, en nu? Ga je ook wat laten zien, of is er een vraag?
-
Laten zien gaat me niet lukken.
-
Ik heb eind vorig jaar enkele Artitec Plan E rijtuigen aangeschaft uit de laatste serie. Deze voldoen bij mij prima. Rijden zonder problemen aan kloppelingen oid, daarover ben ik erg tevreden. Soms moet ik 1 rijtuig even omdraaien omdat die dan met mijn FLM profi koppelingen niet echt lekker wil koppelen. Misschien is de koppelingsafstand dan net niet juist? Maar dat is eigenlijk direct opgelost en voor mij geen probleem.
Het enige "probleem" wat ik had, was dat de rangeerhandgreep direct onder de stelbalken sneuvelden toen ik de koppelingen wilde wisselen. Niet direct een probleem, maar op een andere manier kreeg ik de koppelingen niet los....
Oftewel, ik ben erg tevreden met de 2023 serie. Nu nog even sparen om het stammetje compleet te maken ;D
-
Ik lees dat er er verschillende productie series zijn geweest van Plan E, in verschillende jaren uitgegeven met o.a problemen met koppelingen. Hoe kan ik nu anno 2025 de verschillende productie series herkennen als ik die wil aanschaffen zodat ik weet dat ik die van de laaste serie heb uit 2023 ? Zijn de bestelnummers per productie jaar anders? Andere verpakking?
-
Productnummers zijn inderdaad anders. Artitec is in 2023 verder gaan tellen op de bestaande nummerreeksen dacht ik. Net als wat er nu bij de C12c gebeurd. Ik heb daar geen overzicht van. Het grootst opvallende verschil is de binnenkant van de verpakking. De oudste oplage plan E had een witte plastic inleg waar het rijtuig in ligt, met een transparant plastic deksel in de doos. De recente oplage heeft een zwart schuim inleg met een uitsparing voor het rijtuig zoals we het bij alle latere rijtuigen van Artitec zien. Er zijn vast meer verschillen, maar die weet ik niet.
Groet, Mathyn
-
In Railmagazine 410 heb ik een artikel geschreven over de inzet van van Plan E in de jaren 80.
Hierin heb ik een overzicht opgenomen van de artikelnummers en het uitgave jaar.
Wel is dit beperkt voor de TP-4 modellen.
Hopelijk kan je hier iets mee.
-
Bedankt voor de tips, ik ga strakt de Railhobby * er eens op naslaan.
*foutje, ik heb het gezien, Railmagazine dus...
-
Op www.nlinmodel.nl (http://www.nlinmodel.nl) kan je soms ook e.e.a. vinden. Ik heb gekeken naar de meest recente artikelnummers die voor mij relevant zijn (ik zocht de versie met reclamebanen en NS logo, 2x 2e klas 1x 1e klas en 1x Restauratie). Onderstaande nummers zijn in elk van uit de laatste run:
20.154.14 2e klas
20.164.13 2e klas
20.155.05 1e klas
20.156.04 Restauratie
Deze zijn in de TP4 uitvoering blauw met reclamebanen en NS logo.
De 154, 155 of 156 staat voor de klasse (154 = 2e klas, 155 = 1e klas en 156 = RD). Daarachter komen de volgnummers. Lagere volgnummers zijn waarschijnlijk van eerdere producties.
Er zijn er meer uit deze periode, zo is er volgens mij nog een andere restauratie en/of een 2e klas. Dat weet ik niet zeker, ook qua fietsenrijtuigen weet ik niet precies hoe of wat.
Groeten,
Rogier
-
Misschien even kijken op NL in model? Koen doet daar zijn uiterste best alle modellen te documenteren.
-
Dit zijn de nieuwe 2023 modellen: https://www.nlinmodel.nl/artitec/plan_e/uitgeleverd?sdy=2023
Ik weet vrij zeker dat Artitec daarnaast er ook een paar her-uitgebracht heeft in dat jaar.
Koen
-
In Railmagazine 410 heb ik een artikel geschreven over de inzet van van Plan E in de jaren 80.
Hierin heb ik een overzicht opgenomen van de artikelnummers en het uitgave jaar.
Bedankt voor de tips, ik ga strakt de Railhobby er eens op naslaan.
Het artikel van DVModelspoor staat in Railmagazine...
De latere versies zijn voorzien van gladde daken, de oudere versies hebben daken met dwarsribben.
Als je ze gebruikt koopt dan kan de vorige eigenaar deze natuurlijk hebben vervangen of verwisseld...
-
ik snap niet zoveel van de codes, wat betekend CDBD en bij de andere BDAD, ik zoek rijtuigen die rond 1986 op de ijssellijn reden, bij Union is bv nog Artitec-20.155.06 te koop, is deze inzetbaar ?
-
Als je googled zie je dat dit een gedeclasseerd 1e klasse rijtuig is, anders gezegd: een oorspronkelijk 1e klas rijtuig (8-ramer) wat nu dienstdoet als 2e klasse rijtuig. Het zou zo kunnen zijn dat dit ook op de IJssellijn dienst heeft gedaan, maar daar durf ik m'n hand niet voor in het🔥🔥te steken...
Edit: even gauw wat speurwerk gedaan:
- het is de voormalige B6510 (1955), vanaf 1956 de A6510. Is in 1969 vernummerd naar 50 8418 212-6 en is afgevoerd in mei 1988.
Wat die codes betref: ze zijn door Artitec niet op de juiste manier gebruikt. De verwarring ontstaat door het gebruik van alleen hoofdletters. De oorspronkelijke juiste codering uit 1955 is Bd8b, na de herklassering uit 1956 werd dit Ad8b, waarbij de A: 1e klasse, d: doorgangsrijtuig, 8: aantal coupés en b: binnenlandse inzet.
Op de foto hieronder een uitgebreidere verduidelijking:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2108-684eacb37229b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-2108-684eacb37229b.jpg)
(Uit: Alle getrokken stalen rijtuigen op een rij, uitg. STIBANS 2003)
-
De genoemde 20.155.06 is in elk geval uit de 2023 serie en heeft tot 1988 gereden. Volgens mij is het geen DE (diesel) rijtuig (misschien kan iemand daarbij helpen?) dan lijkt de kans mij aannemelijk dat deze destijds ook op de IJssellijn heeft (kunnen) geregen/rijden.
Groeten,
Rogier
-
Klopt, is geen DE-rijtuig. Heeft in 1988 korte tijd als rijtuig tweede klas gereden.
-
De genoemde 20.155.06 is in elk geval uit de 2023 serie en heeft tot 1988 gereden. Volgens mij is het geen DE (diesel) rijtuig (misschien kan iemand daarbij helpen?) ...
Groeten,
Rogier
Er zijn destijds alleen 43 2e klas rijtuigen omge-/verbouwd voor diesel trek-duw in 1970-1972, géén 1e klas rijtuigen.
Bron: 'Alle stalen getrokken rijtuigen op een rij'.
-
in Rail Magazine 402 heb ik het gehele declasseringsverhaal van de beide A-rijtuigen uit de doeken gedaan. In april en mei 1987 was die inderdaad op Zwolle-Roosendaal (-Vlissingen) te vinden.
Artitec kondigde begin 2023 aan met een model te komen van zowel de A 18-37 206 (een heroplage van catalogusnummer 20.155.04) als de gedeclasseerde 18 212 (catalogusnummer
20.155.06). Dat van de beide gedeclasseerde A’s juist de 18-37 212 in model verscheen, is interessant omdat dit rijtuig zoals getoond nog enkele jaren als remrijtuig meereed in slooptransporten. Op 22 oktober
1992 gebeurde dit voor het laatst en reed het mee als remrijtuig bij de overbrenging van een aantal Plan E´s voor sloop bij Hollandia in Amsterdam. Bij aankomst in de Westhaven bleef dit remrijtuig zelf ook achter om te worden gesloopt.
-
Nu heeft Artitec een heleboel verschillende varianten uitgebracht, met verschillende detailopschriften, waarvan ik niet precies weet tot welke jaartallen die gebruikelijk waren. Ik noem er een paar. Misschien / waarschijnlijk zijn er meer.
1. Omnummeren naar computernummers (vanaf 1968);
2. Computernummers naar rechts op de bak ipv in het midden (vanaf 1968?);
3. Computernummers in de nieuwe letters (vanaf 1969?);
4. Aanbrengen NS-vignet (vanaf 1969, maar niet noodzakelijkerwijs tegelijk met de computernummers in nieuwe lettertype);
5. Aanbrengen reclamebanen (vanaf 1969, maar niet noodzakelijkerwijs tegelijk met het vignet);
6. Verwijderen van de klasseaanduiding op de B-rijtuigen (vanaf 1970?);
7. Tekst "niet roken" in kleine letters (vanaf 19...);
8. Aanduidingen in witte letters tbv onderhoud onderlangs de bak (tot 19...);
9. ...
Artitec heeft alle bovenstaande varianten uitgebracht, dus die kennis is denk ik wel ergens, ook hier op het forum vermoed ik. Wie kan het lijstje aanvullen of corrigeren? Ik ben benieuwd.
-
Enkele vroege tijdperk 4 uitvoeringen:
1e klasse met witte bordjes met zwarte 1, zonder reclamebanen, met nummer rechts (20.155.03)
RD met het woord 'RESTAURATIE', zonder reclamebanen, met nummer in het midden (20.156.03)
2e klasse zonder klasse, zonder reclamebanen, met nummer in het midden (20.154.08)
2e klasse met klassebordjes, verder als tijdperk 4b (20.154.11)
-
Ik had niet een duidelijke vraag geformuleerd zie ik. De opsomming die ik hierboven maakte heb ik allemaal gezien in de verschillende series van Artitec. Ik wil graag weten wanneer die verschillende varianten precies inzetbaar zijn, dus tussen (of vanaf, of tot) welke jaren.
-
Niet alle combinaties zullen opgetreden zijn, aangezien er theoretisch veel meer combinaties (8!) zijn dan rijtuigen...
Ik vraag me bv af of er ook computernummers zijn geweest met het 'oude' lettertype.
Er zijn gedurende de jaren 60 zelfs drie lettertypes geweest, het hoekige type uit de jaren 50, het 'ronde' type van midden jaren 60 (bv oude rijtuignummers onder de ramen) en het huisstijltype (Univers?).
Soms werden zelfs verschillende types door elkaar gebruikt.
In de Noordertunnel van Utrecht CS hing jarenlang een lichtbak voor spoor 11 met twee verschillende 1'en... (helaas nooit een foto gemaakt)
-
Ik wil graag weten wanneer die verschillende varianten precies inzetbaar zijn, dus tussen (of vanaf, of tot) welke jaren.
Voor de reclame banen versies zie mijn artikel in de Railmagazine.
Ik heb dat indertijd allemaal uitgezocht per nummer incl de kleinspoor nummers.
-
ik snap niet zoveel van de codes, wat betekend CDBD en bij de andere BDAD, ik zoek rijtuigen die rond 1986 op de ijssellijn reden, bij Union is bv nog Artitec-20.155.06 te koop, is deze inzetbaar ?
Dus even terugkomend op deze vraag, als je 100% 1986 wil, dan is het lastig. Het rijtuig heeft wel in 1987/1988 op de IJssellijn gereden.
Verder algemeen: het is wel fraai dat Artitec diverse soorten in detail heeft nagemaakt, maar dat maakt de inzetbaarheid misschien wel iets lastiger. Aan de andere kant, voor degenen die niet 100% op de nummers letten maakt dat minder uit.....
Groeten,
Rogier
-
Voor de reclame banen versies zie mijn artikel in de Railmagazine.
Ik heb dat indertijd allemaal uitgezocht per nummer incl de kleinspoor nummers.
Tja... Ik heb geen Railmagazine en kon het ook nergens anders vinden. Daarom stel ik de vraag hier :)
Kun je niet gewoon hier antwoorden als je het weet?
Iemand anders die me zou kunnen helpen?
-
PB mij even met je mail adres ;)
-
Done