BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Besselspoor op 15 April 2008, 09:23:23

Titel: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Besselspoor op 15 April 2008, 09:23:23
Ik ben eindelijk klaar met mijn schaduwstation, maar heb bij de eerste proefritten gemerkt dat een helling van 3% in een bocht (R2) voor veel treinen toch nog teveel is :( Wie heeft hier veel ervaring mee, kan het wellicht nodig zijn nieuwe slipbandjes te monteren? Ik rijdt vooral met Roco locs (Lima komt helemaal niet de helling op) en een maximale treinlengte van 130cm. De hoek de helling op is heel geleidelijk ivm kortgekoppeld rijden, het contact met de rails moet dus voldoende zijn, en alles is schoon...
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Han Zijlstra op 15 April 2008, 09:30:45
3% is te veel. Lukt alleen bij korte treintjes. Advies ( en in vele draadjes te lezen ) 2% aanhouden  en grotere boogstralen gebruiken.  Lokmotortjes zijn niet zo sterk hoor.
Simpel principe : hoe langer de trein hoe lager het percentage hoe groter de boog.

Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 April 2008, 09:43:33
Lokmotortjes zijn niet zo sterk hoor.

Het probleem zit meestal niet in de motor, maar in het feit dat de wielen gaan slippen.
En ja, de oplossing is minder steile hellingen of ruimere bogen of kortere treinen of een combinatie van die dingen. Of twee locs voor de trein zetten.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Mohy op 15 April 2008, 09:57:30
Op zich verbaast het mij, aangezien ik hier ook 3% helling heb met zowel R2 en R3 en alles rijdt zonder problemen naar boven. Echter bij het begin en eindpunt van de helling bleven in het begin de "zesassers" wel eens staan omdat de voorste wielen niet voldoende contact meer kregen. Maar oa de 1600 serie van roco heeft hier bij mij met een sleep van 2 meter geen problemen.
Deze loc heeft maar 2 slipbandjes, maar is wel aangedreven op alle vier de assen.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Besselspoor op 15 April 2008, 10:34:43
Dank u voor het meedenken! De aanloop naar de helling is flauw genoeg (alle wielen raken de rails) en de lokmotortjes trekken het wel (zelfs oude Lima) het gaat vooral om doorslippen. Ik zie maar 1 oplossing: terug naar de tekentafel :'(
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Arjan6511 op 15 April 2008, 10:39:26
Of je loks proberen te verzwaren (met daklood oid  :)) zodat ze meer grip krijgen. Dit kun je heel simpel testen door een lok die op de helling doorslipt met de vinger op de rails te drukken.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Remco. op 15 April 2008, 10:41:00
Misschien kan je eens proberen om de locomotief met de slipbandjes naar de sleep gericht op de baan te plaatsen als je dat al niet hebt ( Dus achteraan ). Die kant zou verder naar beneden moeten worden getrokken als er kracht word uitgeoefend op de koppelingen. Misschien dat het helpt ?

Succes in ieder geval!
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Tomas131 op 15 April 2008, 16:31:20
Ik snap echt niet waar iedereen zo moeilijk over doet met die stijgingprecentages. Ik kan me nog herinneren toen ik klein was dat ik een helling maakte van iets van 5< procent en al mijn treinen (5 tot 6 wagens) kwamen daar met R1 doorheen. Het enige probleem wat ik vaak had was dat de Fleischmann Profi koppelingen los schoten.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: eric den boer op 15 April 2008, 16:33:39
opdruklok erbij?? ;)


eric
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Remunj op 15 April 2008, 16:49:02
Ik kan me nog herinneren toen ik klein was dat ik een helling maakte van iets van 5< procent en al mijn treinen (5 tot 6 wagens) kwamen daar met R1 doorheen.

Hoor de bejaarde praten  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: KNed op 15 April 2008, 16:49:52
Herrinner je je ook nog dat de loc (motor) na een poosje versleten was?  ;D

Koen
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: laurent op 15 April 2008, 17:24:56
Ik heb het een aantal jaar geleden nog gedaan, in een 110 cm 28 cm stijgen. Kwam alleen de 6513 met 3 karretjes op, toen maar een niet stijgende bocht erin gelegd, en aan de andere kant door laten gaan. 180 cm voor 28 cm, en alles ging omhoog, wel in kleine stukken, maar toch... Alleen mijn 114 met stalen TEE rijtuigen kwam niet omhoog, mja... Was te verwachten. :P
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: ReesCees op 15 April 2008, 18:41:18
Slepen tot 3 meter gaan rustig bij mij naar boven in de R2 of R3 bochten van Piko.
Het percentage is rond de 2,5. (schaal is H0).

Echter op het moment dat er een asb af ligt of kapot is dan komen er problemen maar dat lijkt me logisch.

Het naar beneden rijden kan ook een probleem zijn (een lok met 10 of meer rijtuigen van Sachsenmodelle (type y) wordt naar beneden geduwd en de eerste wagen achter de lok komt uir de rails met de binnenwielen..............).

Verder geen problemen.

Kees-Jan

NB dit is pas zakken voor de hellingproef:

http://www.youtube.com/watch?v=5rpi6Js095E
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Harry op 15 April 2008, 19:39:42
Welke Lima lok heb je? de 1600 bijvoorbeeld heeft een groot blok ijzer als gewicht. Toendertijd heeft mijn pa (ik was nog een jongentje van 8) dat ijzer vervangen voor een blok lood en het probleem was opgelost.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: nscargo op 15 April 2008, 20:19:36
Harry, was jij een jongetje van ijzer?
Harm
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Harry op 15 April 2008, 21:43:27
He, dat plaatje was niet zo bedoeld.
Welke Lima lok heb je? de 1600 bijvoorbeeld heeft een groot blok ijzer als gewicht. Toendertijd heeft mijn pa (ik was nog een jongentje van 8 ) dat ijzer vervangen voor een blok lood en het probleem was opgelost.

Zo beter??
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Besselspoor op 15 April 2008, 21:56:22
Veel beter, mijn Lima 1600 heb ik trouwens voorzien van 2 motordraaistellen met extra wielcontacten, waarin twee 6 volt DVD speler motortjes in serie de lok elke helling op trekken. Deze experimentele aandrijving heeft als effect dat wanneer 1 motor wordt afgeremd, de andere sneller wil draaien: deze lok is bijna niet te stoppen. Ik heb er wel een rolletje plakloodjes tegenaan gegooid.
Voor het overige ben ik aan het ver-her-re-overontwerpen geweest en heb het stijgende spoor uit mijn schaduwstation een 2e lus over de tafel laten maken, en het stijgingspercentage tot onder de 2% gebracht. Een goede treincombinatie moet 3% aankunnen, maar ik wil ook mijn "nostalgische" Lima oudheden een eerlijke kans geven tussen het Roco en Fleischmann geweld ;D
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Bram w op 16 April 2008, 12:46:25
zojuist geprobeert 1x1100+5xplanK+6Vam geen probleem bochten
r1 en r2 stijging 10cm op 2,5mtr.groet Bram.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Louis Holleman op 16 April 2008, 13:31:47
Wat denk ik nog altijd het belangrijkst is: plan iets degelijk in. Er wordt niet voor nix geroepen: max zoveel stijging, max die bochten. Als het ff kan, plan dan je stijgende spoor op de ruimste boog en je dalende op de krappere. Als het kan, maak dan de stijging in de boog minder dan in de rechte stukken. OK, het is natuurlijk meer werk, met name in de overgangen maar uiteindelijk werkt het wel beter. Ook het gebruik van flexrail in een spiraal i.p.v. voorgefabriceerde fabrieksbogen werkt beter omdat flex ook in het horizontale vlak flexibeler is dan vaste stukken. Zo zijn knikken beter te vermijden. Tot slot: starre koppelverbindingen à la de Roco Vork en Flm Profi verhinderen dat draaistellen eruit lopen door duwen of trekken omdat de krachten op de bak worden uitgeoefend en niet op de draaistellen. Bovendien houden die koppelingen de zaak ook veel beter in lijn. Ik kan een geduwde en geladen schroottrein bestaande uit 22 stuks Eanos gewoon met 120 km/u door zigzag wisselstraten laten denderen zonder dat het ergens fout gaat. Dat hoef ik met de halve trein uitgerust met Märklin beugels echt niet te proberen  :P
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Floris Dilz op 16 April 2008, 13:39:22
buiten dat... de beste helling is geen helling.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Besselspoor op 16 April 2008, 14:46:16
buiten dat... de beste helling is geen helling.

Ben ik met je eens, maar je kunt op 2,70x1,80m geen Nederland HO landschap kwijt als je de opstelsporen niet onder de grond stopt...Ik herinner me nog de prachtige jaren '70 demo's van Fleischmann met banen waarvan 60% van het oppervlak bedekt was met rails, géén gezicht was dat
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: stig op 16 April 2008, 15:00:00
Ik herinner me nog de prachtige jaren '70 demo's van Fleischmann met banen waarvan 60% van het oppervlak bedekt was met rails, géén gezicht was dat

Dan zijn we niet veel verder gekomen in 30 jaar tijd...
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 April 2008, 16:35:24
....maar je kunt op 2,70x1,80m geen Nederland HO landschap kwijt als je de opstelsporen niet onder de grond stopt...
Als je van die 1,80 een strook van 50 cm opoffert, aan de achterkant, dan kun je daar je opstelsporen kwijt.
Voor de coulissen heb je dan nog 1,30 m over om de rest uit te beelden.

Ik ben ook tegen hellingen  8)
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: daan2353 op 16 April 2008, 19:49:24
Misschien een paar nieuwe antislip bandjes? De bandjes zijn van rubber, welke na verloop van tijd hard en broos wordt. De grip van die bandjes holt achteruit naarmate de bandjes harder worden. Vooral de doorzichtige Fl*mann bandjes hebben hier veel last van. Ook met roco heb ik er vroeger veel last mee gehad..
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Jeroen Water op 17 April 2008, 09:45:41
Het is natuurlijk ook zaak om je helling zo nauwkeurig mogelijk aan te leggen. Ik was gisteravond bij Johan (hier bekend onder Blausee Mitholz) en hij heeft ook een helling van 3% in zijn digitale Märklin baan, met R2 en R3 bogen en zelfs met meegebogen wissels erin, waarbij de krapste radius 358mm is (R1). Proef op de som genomen: trein van 15 container/huckepackwagens en een aantal verschillende locs ervoor. O.a. een SBB Cargo dieselloc die erg veel weg heeft van de NS 6400. Deze Marklinloc is technisch ook gelijk aan de NS 6400/6500. Met een rustige schaalsnelheid trok de loc de trein zonder enige vorm van slippen de helling op. Vlak voor de laatste boog in de helling werd de trein stilgezet. Nu kwam de echte proef op de som: we vonden dat de loc in rijstap 1 zonder enige vorm van slippen de trein verder de helling op moest kunnen trekken en daarmee dus ook door de boog moest rijden. Welnu, dit leverde totaal geen probleem op.
De trein weer naar beneden gebracht en een hobbyloc van Marklin ervoor. Uitgekleder kan toch haast niet. Maar ook deze loc vertoonde geen enkel probleem met de proefnemingen.

Het is echter wel zaak om de helling goed aan te leggen. Johan heeft zijn helling op draadeinden gezet. Dat heeft tot groot voordeel dat je de helling heel nauwkeurig kunt afstellen door het verdraaien van de moeren. Als je de draadeinden ook niet te ver uit elkaar zet en je nauwkeurig te werk gaat, kun je de hele helling ook dezelfde stijgingspercentage meegeven, zodat er in de helling geen hobbels en dalen voorkomen. Ook kun je d.m.v. de draadeinden de helling in de breedte (dus haaks op het spoor) horizontaal houden.

Door deze methode werken Johan's wissels ook feilloos in zijn helling en hebben de treinen geen enkele moeite met het stijgen van 3%.

Jeroen
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Floris Dilz op 17 April 2008, 10:28:29
die 6400-achtige loc en hobbylocs hebben op alle assen aandrijving. Dat scheelt nogal qua trekkracht met een loc met aandrijving op 1 draaistel, de trix 1144 is bijvoorbeeld de helling niet op te slaan.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Jeroen Water op 17 April 2008, 11:18:25
Daar hebben we juist naar gekeken, die hobbykar had ook maar twee aangedreven assen.

Jeroen
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Floris Dilz op 17 April 2008, 11:28:53
oke, ik meende me te herinneren dat t nieuwe hobbyspul juist een middenmotor en 4 aangedreven assen had.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Jeroen Water op 17 April 2008, 11:42:00
Zou heel goed kunnen, ik heb geen idee hoe oud deze loc van Johan is. Maar dat ie op 2 assen aangedreven is, was wel héééééééééééééél zeker!  ;D ;D ;D ;D

Jeroen
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Floris Dilz op 17 April 2008, 11:47:10
en dan 4 of 2 asb's? die 1144 heeft er 2.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Besselspoor op 17 April 2008, 11:53:09
Ik heb mijn plannen herzien, en het schaduwstation (wat wegens ruimtegebrek echt onder de tafel moet) is nu voorzien van betere op-en afritten, de eerste tests zijn veelbelovend :) nu kan ik eindelijk verder bouwen.
Zie ook het baanplannen draadje ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=10727.0
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 April 2008, 11:53:56
Het hangt er maar net van af wat je met een hobbyloc bedoelt. Geef maar eens een catalogusnummer of een omschrijving van die loc, dan weten we waar we over praten.
De moderne hobbylocs hebben een motor in het midden met cardanaandrijving op beide draaistellen. Een constructie die wat mij betreft technisch superieur is aan de klassieke Märklin constructie met aandrijving op 1 draaistel.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Blausee_Mitholz op 17 April 2008, 18:41:31
Gewoon de bekende BR 185 hobby lok van Märklin. Inderdaad cardan aandrijving op twee draaistellen maar............ ze hebben slechts twee ABS-jes. Ondanks dat de kap van metaal is zijn ze niet super zwaar, de door mij verbouwde hobby lok met klokanker motor weegt meer en presteerd ook meer. Vandaar dat Jeroen sprak van "standaard" hobby lok.
Märklin Re 460 en Re 4/4 II beide met één motor draaistel presteerd op de hellingeven veel als cardan aandrijving op twee draaistellen.
Jeroen heeft gezien dat een Roco lok Re 465 met één aangedreven draaistel zonder slip met de genoemde trein op de helling wegtrekt.
Hier zakken dus geen modellen voor de hellingproef een iedergeval.
Wie het niet geloven wil komt maar kijken, zal ik je het laten zien!

Thx Jeroen voor de gezellige avond  ;)

Mvg, Johan.
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Jeroen Water op 18 April 2008, 08:55:02
en dan 4 of 2 asb's? die 1144 heeft er 2.

Kennelijk blijft de firma Ma/Trix het moeilijk vinden om van een oorspronkelijk AC ontwikkeld model een goede DC versie te maken. Mijn AC 1144 heeft namelijk 4 ASB's en het is een hele prettige kar om mee te rijden. Jammer dat de Trix versie er maar 2 heeft :-(

Jeroen
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Jeroen Water op 18 April 2008, 09:00:43
Jeroen heeft gezien dat een Roco lok Re 465 met één aangedreven draaistel zonder slip met de genoemde trein op de helling wegtrekt.
Hier zakken dus geen modellen voor de hellingproef een iedergeval.
Wie het niet geloven wil komt maar kijken, zal ik je het laten zien!

Thx Jeroen voor de gezellige avond  ;)

Mvg, Johan.

En zonder dat het nu mijn bedoeling is om er een bedevaartsoort van te maken, het rondneuzen bij Johan is zeer zeker de moeite waard! Zeker als het om technische snufjes en het ombouwen van materieel gaat, want dat vak verstaat Johan echt wel!

Johan, ik vond het ook onwijs gezellig en heb weer een hoop geleerd!  ;)

Jeroen
Titel: Re: Gezakt voor de hellingproef
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 April 2008, 09:34:35
Kennelijk blijft de firma Ma/Trix het moeilijk vinden om van een oorspronkelijk AC ontwikkeld model een goede DC versie te maken. Mijn AC 1144 heeft namelijk 4 ASB's en het is een hele prettige kar om mee te rijden. Jammer dat de Trix versie er maar 2 heeft :-(
Daar is wel een logische verklaring voor. Bij de Märklin versie heb je 4 asb's, dus nog 4 wielen over voor elektrisch contact naar de rails.
Bij de Trix versie zou je dan per kant maar 2 wielen overhouden die stroom afnemen, en dat is te weinig. Dus moeten er dan 2 asb's weg.
Nog beter zou zijn om alle asb's weg te laten, maar dat is een andere discussie die we hier al vaker hebben gevoerd.