BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Het stationsplein => Topic gestart door: bask185 op 28 February 2023, 10:05:52
-
Maar ik lees in de reacties vaak dat de prijs van de CS3 absurd hoog is
Net als de buitengewone gebruikersonvriendelijkheid, die is ook absusrd hoog. Van alle apparaten die ik in mijn handjes gehad heb, vond ik deze bij verreweg het moeilijkste om trein mee aan te sturen. Maar als je met iTrain rijdt, kan je dat ding toch onder de tafel schuiven en maakt het eigenlijk niet zo veel uit.
De Z21 is wat voordeliger
En praktischer voor jouw toepassing. Zoals ik zei in reactie #4 je centrale hoeft alleen maar DCC/MM2 pakketjes op de baan te zetten en terugmelders in te lezen en naar de PC sturen. Praktisch alle centrales doen dit en je kan ze bijna allemaal gebruiken met iTrain. Maar aangezien ze allemaal werken, zou ik simpelweg voor een goedkope en voor een kleine gaan. z21 is beide.
Ik kan die van mij wel in bruikleen uitlenen. Ik heb een witte. Dat kost je wel 2x verzendkosten :P Ik heb er ook een router en lokmausje bij. Dus je kan je PC zo op iTrain aansluiten. Als je automatisch wilt rijden heb je wel een DR4088R-OPTO (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digitaal/Digitale+bouwstenen/Digikeijs-DR4088RB-OPTO/nl/modell_292054.html) terugmelder nodig
Mvg,
Bas
-
Van alle apparaten die ik in mijn handjes gehad heb, vond ik deze bij verreweg het moeilijkste om trein mee aan te sturen.
Nou da's wat overdreven Bas. Je kiest een lok en met de regelaar rij je er mee weg. Da's niet anders dan wat Johan nu doet met zijn Mobile Station.
Gr, Ben.
-
Bas. Je kiest een lok
Dat was niet overdreven hoor, Ben :P Het is namelijk het lok wisselen waar die extereme gebruikersonvriendelijkheid om de hoek komt kijken Precies dit, is waar mijn grootste haat naar dat hele ding vandaan komt. Dit kan je niet vergelijken met hoe dit gaat op een MS2.
-
Je kiest een lok in de loklijst en sleept hem naar de regelaar die je wilt...waauw...super gecompliceerd.
Maar ja..als je niet wilt, dan wil je niet.
Met een z21 heb ik meer problemen. Ik sluit het ding op mijn baan aan en kan...werkelijk niks. ;D
Bart
-
Je kiest een lok
In een central station 'kies' je niet, je moet 'zoeken' there is a difference
Als je van lok wilt wisselen en je hebt net je schakelpaneel gebruikt, moet je eerst dat mini knopje 1 of 2 of 3 rijen omhoog slepen zodat je locs tevoorschijn komen. Als je nu een lok of 30~40 heb. Dan zoek je je een ongeluk. Die loc plaatjes zijn ook best klein en je kan er makkelijk overheen kijken. Als je lok er niet tussen staat, dan moet je eerst nog naar links of naar rechts swipen zodat je in de vorige lijst kan zoeken. Je kan ook niet de volgorde in de loklijst zelf aanpassen of je moet gaan spelen met de namen. En elke keer dat je een lok toevoegt, is je hele loklijst weer verrampineerd. Ben je eindelijk gewend aan je setup is het weer anders.
En dan heb je uiteindelijk dat ding gevonden, pas dan kan je hem 'kiezen' en of helemaal naar links of helemaal naar rechts slepen. Hoeveel arbeid wil je precies verrichten voor zo'n simpele taak?
Dus ja Bart, als ik dit proces vergelijk met andere apparaten vind ik dit inderdaad gecompliceerd. Kan jij 1 apparaat opnoemen waarbij het nog meer werk is om van lok te wisselen dan bij een cs3? Ik kon er geen bedenken, maar ik heb ook niet elk ding ter wereld in m'n jatten gehad.
Een central station 2 daaregentegen hoefde je maar 2x aan te raken. Je drukte eerste op een van de twee fysieke lokwissel knoppen, dan kwam alles in beeld en kon je op 1 van de loks 1x drukken et voila. Nu zijn die lok symbolen daar ook best wel klein. Maar dat was beter dan hoe je het op een cs3 moet doen.
Als je trouwens een niet-marklin lok toevoegt aan de lijst, moet je ook nog eens moeilijk doen met een usb stick om een geschikt plaatje in de CS3 te krijgen omdat marklin het vertikt om op voorhand ook plaatjes toe te voegen van niet-marklin treinen. Dus heb je een nieuwe lok en wil je meteen rijden, dan kan je NS2400 zomaar een plaatje van een big boy toegewezen krijgen, want he logica. Voor je eigen gemoedswil, kan je het plaatje nog weghalen dat maakt het zoeken wat makkelijker.
Als je nou een multimaus neemt, Je drukt shift + ok, 'kiest' je adres en je bevestigt. Dat werkt altijd of je 3 of 500 loks op je baan heb staan. En je hoeft niks niet te zoeken.
Met een z21 heb ik meer problemen. Ik sluit het ding op mijn baan aan en kan...werkelijk niks.
Hoe bedoel je dat? Je prikt een handregelaar in en het rijdt.
Bas
-
In een central station 'kies' je niet, je moet 'zoeken' there is a difference
Als je van lok wilt wisselen en je hebt net je schakelpaneel gebruikt, moet je eerst dat mini knopje 1 of 2 of 3 rijen omhoog slepen zodat je locs tevoorschijn komen. Als je nu een lok of 30~40 heb. Dan zoek je je een ongeluk.
Bas
Wel Bas daar heb ik geen last van. Ik ken al mijn Loks bij adres (40 stuks) tik adres in de ECoS en voilà hij staat meteen voor. Ik gebruik geen mfx ik zouniet weten wat voormeerwaarde dat heeft.
Maar grootste gedeelte van de Loks rijden automatisch, de Loks waar ik ook mee rangeer (best wel veel 10 stuks) zitten de adressen in mijn geheugen gegrift duidde krijg ik blindelings te pakken.
Mvg, Johan
-
Hoe bedoel je dat? Je prikt een handregelaar in en het rijdt.
Precies..je moet er weer meuk bij kopen. :-X
Bart
-
Je slaat de spijker op zijn kop, precies dit is dat verschil tussen 'zoeken' en 'kiezen' wat ik duidelijk probeer te maken.
kiezen > zoeken
EcOS > CS3 ;D
Je hebt tegenwoordig wel een soort numpad op de CS3 daarmee kan je hetzelfde. Die is wat werkbaar, maar ik heb hem nog niet veel gebruikt. Ik vond wel dat die iets beter kon. Het wisselen tussen MM2 en DCC is wat omslachtig.
je moet er weer meuk bij kopen.
Een Cs3 is meuk, multimaus en lokmaus zijn mooie dingen. Bovendien 2e hands heb je een setje z21 + maus voor ~€150. Vergeleken met de rest, dat is geen geld.
-
En voor 50€ heb je een 6021 met een interface.
Kun je ook je geliefde programma aan hangen. Bovendien nog een memory; voor als de computer niet wil.
Bart
-
Dat was niet overdreven hoor, Ben :P Het is namelijk het lok wisselen waar die extereme gebruikersonvriendelijkheid om de hoek komt kijken Precies dit, is waar mijn grootste haat naar dat hele ding vandaan komt.
Jij het één probleem: je gaat uit van jezelf en niet van de ander oftewel de vraagsteller. Op ongeveer elk onderwerp wat langs komt heb jij je eigen visie, da's leuk bij een bespreking maar knap irritant als iemand een vraag stelt. Da's wat ik vind, no hard feelings verder. ;)
Gr, Ben.
-
Het kan geen kwaad de eigen ervaringen te delen. Het is minder om die tot absolute waarheid te promoveren.
Zelf heb ik jaren zuiver Motorola gereden. Ik vond de rijeigenschappen toch wat minder en ik vond het erg onhandig bij locs die over wat meer functies beschikken. Als vragensteller plezier beleeft aan modellen met tig functies, dan wat mij betreft beter niet van Motorola afhankelijk zijn.
-
Ik probeer mensen hier altijd te helpen op basis van logica. Ik bied ook altijd oplossingen aan waarvan ik weet dat ze A) werken en B) toepasbaar zijn. Ik lees ook altijd handleidingen voor mensen om ze te helpen. Je kan me eigenwijs vinden, maar ik luister ook (mits mens argumenten steekhouden). Dat nu blijkt dat sommige mensen niet tevreden zijn met slechts 14 snelheidsstapjes terwijl ik dat zelf wel was dat gaat mij niet voorbij.
Buiten dat heb ik inderdaad een mening en ook ervaringen. Toen ik zei dat een ik een CS3 het meest verschrikkelijke ding vond om trein mee aan te sturen, meende ik dat echt uit de grond van mijn hart. En dit is voort gekomen uit gebruikerservaring. Als iemand vraagt welke centrale hij moet kopen zal ik dat ook blijven 'preachen' dat elke ander ding beter is omdat het niet nog slechter kan zijn. Daarbij komt dat ik nog steeds niemand ontmoet is die lovende woorden uitspreekt over de CS. Die EcOS daarentegen hoor ik veel goeds over en dat neem ik ook mee in adviezen.
En als iemand een probleem heeft zijn CS dan help ik ze ook gewoon verder ipv dat ik onconstructief ga zeuren over wat een k* ding die wel niet gekocht heeft. Maar Henk ik zal in de toekomst meer rekening houden met je gevoelens, ik wil natuurlijk niet dit forum voor iemand verpesten.
Back on topic. Gezien de gebruikerservaring van Henk. Als die 14 stapjes echt zo'n limitatie is, dan zou ik zelf toch een Redbox (https://tams-online.de/epages/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/642f1858-c39b-4b7d-af86-f6a1feaca0e4/Products/40-020xx/SubProducts/40-02057-01)kopen. Die is ondersteund in iTrain, je kan S88 terugmelders aansluiten en je beschikt over alle drie de protocollen die je nodig hebt.
Als extraatje en dit is wel een +. Tams heeft ooit een sniffer apparaat gemaakt waarop je een mobile station kan aansluiten en gebruiken. Uiteraard heb je dit niet echt nodig met iTrain :P maar het kan.
en ik vond het erg onhandig bij locs die over wat meer functies beschikken.
Dat hangt ook een beetje van de centrale af. Wat de CS3 bijvoorbeeld wel weer goed doet, is dat je bij MM2 wel alle functies kan benutten van mFx treinen omdat de CS automatisch het opvolgende adres gebruikt. Bij een 6021 gaat dat niet vanzelf, je hebt dan ook maar 4 functie knoppen tot je beschikking. Ik vermoed dat zowel z21 en redbox dit trouwens ook gewoon goed doen, maar ik heb dat nog nooit getest.
En voor 50€ heb je een 6021 met een interface.
6021 en die memories vind ik wel schitterende systemen en het is tevens ook verenigbaar met de redbox.
Mvg,
Bas
-
Bas, Ik weet niet wat jou ervaring is met de CS3 maar bij ons op de stamtafel heeft bijna iedereen een CS3 en ik hoor niemand klagen!
Daarbij mijn mening over de Ecos is prima als je andere merken als Marklin rijdt, ik heb namelijk te veel issues gezien tussen de Ecos en Marklin decoders tientalle zo niet honderden problemen.
Rijd zelf met een CS1 en CS2 heb nog geen CS3 maar deze zal er waarschijnlijk wel komen in de toekomst.
Mijn advies blijf zo veel mogelijk bij een merk zeker als je kennis in de techniek beperkt is, het mooiste voorbeeld zelf vind ik de support die simpel weg beter is als alles van het zelfde merk is. Dus geen vinger gewijs heen en weer.
Zo jammer dat negatieve advies gebaseerd op onderbuik gevoel of gebrek aan de juiste kennis.
Ook hier komt weer naar boven goedkoop kan uiteindelijk eindigen in duur koop, dus denk goed na wat je wilt voordat je de eindkeuze maakt.
Wat ik trouwens ook jammer vind is de reacties van Ronald je betaald niet voor het merk maar voor de investering die een merk doet om een product te maken en hoe minder er verkocht worden hoe meer je per apparaat kwijt bent.
-
Als je trouwens een niet-marklin lok toevoegt aan de lijst, moet je ook nog eens moeilijk doen met een usb stick om een geschikt plaatje in de CS3 te krijgen omdat marklin het vertikt om op voorhand ook plaatjes toe te voegen van niet-marklin treinen. Dus heb je een nieuwe lok en wil je meteen rijden, dan kan je NS2400 zomaar een plaatje van een big boy toegewezen krijgen, want he logica.
Bas. De logica in deze is dat je er dingen bij gaat halen die totaal niks ter zake doen, behalve om een apparaat, (zelfs fabrikant) in discrediet te brengen.
Je objectiviteit is ver te zoeken en je niveau hier, vind ik, zelfs behoorlijk beneden peil.
Bart
-
Bas, Ik weet niet wat jou ervaring is met de CS3
Mijn ervaring bestaat uit het bedienen van dat ding op onze MSV. We hebben er twee. Zoals ik uitvoerig beschreven heb, die lok wissel is drama. Maar heb je niet zo heel veel trein, natuurlijk wel werkbaar. Ik heb zelf een CS2 gehad en gebruikt en na mijn eerste contact met de 3 kwam ik tot de conclusie dat het een directe achteruitgang was. Van lok wissel tot schakelpaneel maken. Alles was moeilijker, er zitten half verborgen opties overal verstopt. Wat ik van die 2 alleen irritant vond, was dat die traag was, je moest de rode knop 3 rondjes draaien om 100% snelheid te bereiken en hij springt standaard naar 'laatst gebruikte locs' ipv alle. Buiten die 3 puntjes vond ik hem niet eens zo erg.
maar bij ons op de stamtafel heeft bijna iedereen een CS3 en ik hoor niemand klagen
Bij mij op de club hebben ze ze ook hoor. Het volgende probeer ik netjes te verwoorden: je hebt een kans dat een klein gedeelte van die stamtafel niet eens weet dat je uberhaupt een niet-marklin centrale kan gebruiken met 3-rails en ik denk dat de rest niet eens heeft gekeken naar alternatieven laat staan dat ze zoiets overwogen hebben. En als je marklin-fan bent dan ga je niet het paradepaardje van je favouriete bedrijf afkraken desondanks dat je er misschien niet heel gelukkig mee bent of onwetend dat er .. meer bestaat buiten je vertouwde bubbel.
Wat ik trouwens ook jammer vind is de reacties van Ronald je betaald niet voor het merk...
Nou hij heeft wel een beetje gelijk. Ik merk op de club ook dat sommigen best wel merk gebonden zijn. Ze hadden notabene originele M83 decoders gekocht die 2.5x duurder waren per wissel dan een DK4018... waarom zou je 2.5x meer geld weggooien dan nodig is?
je niveau hier, vind ik, zelfs behoorlijk beneden peil
Bart trek je lange tenen is in. Als iemand hier geen objectiviteit vertoont... jij bent hier zowat de grootste marklin fan die er rondloopt. Het spijt me dat mijn zeer objectieve mening over dat ding jouw niet bevalt, maar om me zo persoonlijk aan te vallen, vind ik walgelijk.. over niveau gesprokrn. Ik verwijs je nu naar de negeerlijstfunctionaliteit op dit forum. Maak er gebruik van zou ik zeggen. Tegen jou praat ik nooit meer, tabee
-
Heren,
allemaal eventjes onder de douche en afkoelen. (y)
In de tijd besteed aan typen had iets moois bedacht kunnen worden.
Morgen is er weer een dag.
Ronald Visser
-
Maar even gevraagd dit draadje te verwijderen. Dit soort geruzie gaat gewoon niet.
-
Mijn serieuze bijdrage staat in eens in een ruzie draadje, daar was mijn bijdrage niet voor bedoeld.
Mvg Johan
-
Ben ik geheel met je eens. Ik zal het in ieder geval niet vergeten. Dit is een clusterf*ck geworden :'(
Dat vond ik dus ook van de 'eerste post' van 'dit draadje' :(
Onderste stukje van post #11 van toegevoegde waarde Tams heeft ooit een sniffer apparaat gemaakt waarop je een mobile station kan aansluiten en gebruiken. Uiteraard heb je dit niet echt nodig met iTrain :P maar het kan.
is toch echt relevant zou je zeggen.
-
Marklin rijders kunnen in het algemeen slecht tegen kritiek. Ik heb dat al vele malen (op dit forum) gezien. Blijkbaar mag niet gezegd worden dat er betere, fijnere en goedkopere alternatieven zijn. Ik vind de bijdrage van Bask waardevol voor de TS van het originele topic. Het zou jammer en beschamend zijn als deze info wordt verwijderd. Maar de aanvallen op bask mogen wel verwijderd worden. Die dragen niet bij.
-
Citaat: Marklin rijders kunnen in het algemeen slecht tegen kritiek.
Dit geldt niet alleen voor Marklin rijders. Heel veel mensen kunnen niet tegen kritiek ook 2-railrijders niet!
Ook daarvan zijn vele voorbeelden te lezen opp verschillende fora en te horen tijdens allerlei model-(spoor) evenementen.
Lodewijk
-
Marklin rijders kunnen in het algemeen slecht tegen kritiek.
Lekker generaliserend vind ik dat dan weer. Het is ook maar hoe je kritiek neerpent.
-
Kan dit draadje niet gewoon naar het ronde archief verwezen worden? dit draadje zal altijd een hakken naar elkaar blijven en die negativiteit verdient niemand. Ik hoop dat iedereen die persoonlijk is geworden eens goed in de spiegel kijkt, een paar keer diep ademt, zijn faller bouwkit uit de kast haalt en lekker gaat bouwen.
Uiteraard heb ik ook een mening en die hou ik lekker voor mijzelf.
-
Toen ik zei dat een ik een CS3 het meest verschrikkelijke ding vond om trein mee aan te sturen, meende ik dat echt uit de grond van mijn hart. En dit is voort gekomen uit gebruikerservaring. Als iemand vraagt welke centrale hij moet kopen zal ik dat ook blijven 'preachen' dat elke ander ding beter is omdat het niet nog slechter kan zijn. Daarbij komt dat ik nog steeds niemand ontmoet is die lovende woorden uitspreekt over de CS.
Nou, die zijn er natuurlijk wel. Ga eens kijken op het 3railforum, daar zie je heel veel lovende berichten over het CS3. Het is de kleur van de "krant" die bepaalt hoe het nieuws geduid wordt. ;D ;)
Het CS3 is bepaald niet intuïtief, dat ben ik met je eens maar je zet het wel heel erg zwaar aan. Ik praat uit ervaring, heb zo'n ding een tijdje gehad als soort van "handelswaar".
Gr, Ben.
-
Uiteraard heb ik ook een mening en die hou ik lekker voor mijzelf.
Beter wel je mening geven. Als iedereen op een nette toon opschrijft waarom hij/zij iets vindt, kan de vragensteller op basis van zijn wensen bepalen wat voor hem relevant is. Bijvoorbeeld mijn toch best wel netjes geformuleerde mening dat als de vragensteller locs met veel functies leuk vindt, dat hij zich dan beter niet afhankelijk kan maken van Motorola, omdat één loc dan over meerdere adressen moet worden verspreid. Kennelijk heeft uitgerekend het CS3 daar een oplossing voor, maar al even uitgerekend de z21 volgens voor zover ik weet niet. Bij de z21 is Motorola echt bijzaak.
-
Mijn mening gaat meer over de ruzie waar dit afgesplitste draadje over gaat.
Maar als je hem dan wilt weten:
Ik vind dat Bas hier onterecht hard wordt aangevallen. Wat hij schrijft over de CS3 is duidelijk zijn mening, in zijn post staat duidelijk ik vind of ik vond.
Bovendien zijn er anderen die dezelfde mening hebben en niet aangevallen worden.
Sterker nog in de eerste post van Bas in het draadje waar het probleem besproken wordt geeft hij nieteens een mening over de CS3 dat is later pas.
Alle argumenten die Bas aandraagt waarom hij het een slecht apparaat vind zijn in mijn opzicht behoorlijk steekhoudend.
En nu allemaal kappen en huisjes plakken, die modelbaan bouwt niet zichzelf.
-
Kan niet, moet werken :P
-
Marklin rijders kunnen in het algemeen slecht tegen kritiek. Ik heb dat al vele malen (op dit forum) gezien. Blijkbaar mag niet gezegd worden dat er betere, fijnere en goedkopere alternatieven zijn. Ik vind de bijdrage van Bask waardevol voor de TS van het originele topic. Het zou jammer en beschamend zijn als deze info wordt verwijderd. Maar de aanvallen op bask mogen wel verwijderd worden. Die dragen niet bij.
Het is niet dat Märklin rijders niet tegen kritiek kunnen, het is Bas die de grootst mogelijke haat heeft naar Märklin en daarom volstrekte onzin staat te verkopen, dit alles om de CS3 maar als kutapparaat weg te kunnen zetten. In dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106031.0 ben ik op al zijn claims ingegaan en heb ik alle onzin inhoudelijk en onderbouwd kunnen weerleggen en nu doet Bas gewoon weer hetzelfde. Ik heb contact hierover gehad met de moderatie en die verschuilen zich achter: "onvoldoende kennis van zaken.", terwijl ik van andere gebruikers PB krijg dat ze blij zijn dat ik erop in ga, omdat zij niks mogen zeggen na eerdere aanvaringen met Bas. In hoeverre dat waar is kan ik niet beoordelen, maar ik ga er even vanuit dat zij dit niet zomaar schrijven. Als je in het draadje kijkt dan zie je meerdere mensen die schijnbaar het meningsverschil met Bas hebben en zich hieraan ergeren. Ook dit draadje heeft, wederom, een gemeenschappelijke deler: Bas en zijn haat naar Märklins CS3.
Ik ben de laatste om te zeggen dat Märklin koning is, ik ben objectief en kritisch over de CS3 en durf zelfs zover te gaan te stellen dat ik, als ik nu moet starten, waarschijnlijk tweerailer zou zijn. Echter, een merk afzeiken, telkens weer, omdat het me niet aanstaat, nee, dat gaat mij tever. Zeker in de situatie Bas: Bas heeft nog nooit met een Ecos gewerkt (althans, vorige maand), maar claimt wel dat de Ecos stukken beter is dan de CS3. Dat is raar. Zoals ik al zei, hij verkondigd onzin, want:
- de CS3 is niet extreem duurder dan andere centrales. Ze zitten in dezelfde prijsklasse. Z21, IB2NEO, Ecos en CS3 zitten allemaal tussen 600 en 750. Prijzen afhankelijk van voeding e.d.
- er zijn wel release notes voor de CS3
- Je hebt gewoon S88N voor de CS3
- Bij de CS3 zijn de DIN stekkers in verschillende vormen opeens een nadeel. De ECOS heeft ze gelukkig ook ::)
- Je kan voor de CS3 geen eigen kabeltje maken zonder speciaal gereedschap, dat is een nadeel. Gelukkig heb je voor de DIN bij ESU, of Loconet geen speciaal gereedschap nodig...
- Bas beklaagt zich over Vendor lockin bij de CS3. ESU heeft immers geen eigen boosters en randapparatuur. Oh, wacht .. :-X Märklin heeft het CAN protocol gewoon publiekelijk gemaakt, iedere programmeur kan dus applicaties schrijven voor randapparatuur.
Dat betekent niet dat de CS3 feilloos en perfect is. Dat is echter geen enkele centrale, alleen doet Bas het voorkomen op een dusdanige manier die niet meer op waarheid berust, maar gewoon uit de dikke duim gezogen is.
-
Alle argumenten die Bas aandraagt waarom hij het een slecht apparaat vind zijn in mijn opzicht behoorlijk steekhoudend.
Nee joh, het is een nogal complex ding en bovendien erg duur. Maar dat betekent niet dat het slecht is. Slechts zou het pas zijn als er niet mee te werken valt en dat is niet zo. Ze zijn niet helemaal achterlijk bij Marklin. Het ding heeft een doelgroep en enorm veel gebruikers, Bas zit daar kennelijk niet bij. So be it.
Nabrander: goed gesproken Laurent. (y)
Gr, Ben.
-
.... het is Bas die de grootst mogelijke haat heeft naar Märklin .....
Daar tegenover staan dan weer anderen zoals Bahn-AG die kennelijk absolute Märklin freaks zijn.
Wat ben ik blij dat ik nog steeds analoog rijd en mijn eigen systemen kan bouwen. 8)
-
Maar dat betekent niet dat het slecht is.
Slecht is een relatief grijs begrip, en "niet mee te werken" is nog grijzer. Als een product met alleen een commandline en zonder grafische interface zou werken dan kan een programmeur er vast prima mee werken maar een leek zal er meer moeite mee hebben. Daarom, nogmaals, is het een grijs begrip. Voor Bas is duidelijk het gebruiks gemak van de CS3 dusdanig ondermaats dat hij er niet mee kan werken en hij het een slecht product vind.
-
Mijn mening gaat meer over de ruzie waar dit afgesplitste draadje over gaat.
Maar als je hem dan wilt weten:
Ik vind dat Bas hier onterecht hard wordt aangevallen. Wat hij schrijft over de CS3 is duidelijk zijn mening, in zijn post staat duidelijk ik vind of ik vond.
Het is overduidelijk een mening. En ik heb in de regel zeker waardering voor de bijdragen van Bas. Maar het is ook de toon die de muziek maakt. Probeer te voorkomen dat mensen met een andere mening zich in de hoek gezet voelen. Ja, dat ligt aan twee kanten ja.
Hier trouwens absoluut geen CS3. Overgestapt van zuiver Motorola (zelfbouw) naar zuiver DCC (Lenz). Ik heb echt een enorme afkeer van multiprotocol en de problemen die dat weer oplevert. Breek me de bek niet open. ;D
-
Het zijn maar treintjes ;D gewoon weer over tot de orde van de dag namelijk; treintjes spelen en baantjes bouwen ;)
-
Inderdaad.
Slotje erop en naar stationsplein. Verwijderen zou ook kunnen (gebeurt later misschien ook), maar even wat stoom afblazen was misschien ook nuttig, zucht.
"Ja maar mijn bijdrage was nuttig": ja vast, maar ik ga niet individuele regels nuttige info uit drie pagina's aan geruzie redden. Copy/pasta het nuttige zinnetje dan even naar het oorspronkelijke draadje.
Het verschil tussen mening / stevig verkondigde mening / feit... Er zijn wel meer draadjes waar er wat netter gecommuniceerd mag worden. Je achter "mening" verschuilen als je je mening op irritante wijze verkondigd... Een jou onwelvallige mening wegzetten met persoonlijke aanvallen en kreten als "haat".... Het gaat van links, rechts, boven en onder soms best lomp eraan toe.
En... moderatoren die zich verschuilen achter "geen feitenkennis": ik ga echt echt echt niet inhoudelijk rechtspreken in dit soort draadjes en alles op detailniveau weghalen of corrigeren waar iemand een foutje maakt. Het is een forum, geen encyclopedie. En ik heb er de tijd en de kennis niet voor. Wordt iemand er gelukkig van als ik het zou doen? Nee. Dan kan je beter een lijstje nette argumenten plaatsen (zoals hier ook gedaan) waarom het gros van iemands beweringen wel of niet zouden kloppen, dan kan iedereen zelf een mening erover vormen.
Op een gegeven moment komen er wel dingen als "herhaling van zetten" om de hoek kijken, dus als iemand langzamerhand irriteert door voor de zoveelste keer hetzelfde te beweren ("grote kleine treinenshow zou xyz moeten doen")...
Enfin, ik ga weer werken.
Reinout-als-moderator