BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hugo Baart op 12 January 2023, 10:22:38
-
Sinds de UK uit de Europese unie is gestapt is het vrij verkeer van goederen niet meer mogelijk. Dit houdt tevens in dat aan bepaalde douane formaliteiten moet worden voldaan.
Wat ik begrepen heb is dat voor bezoek met een modelbaan aan tentoonstellingen andere regels gelden. Immers je voert goederen in maar dezelfde goederen ook weer uit.
Ik heb een uitnodiging gekregen om in september deel te nemen aan de jubileum tentoonstelling van de 009 society in Statfold.Ik was daar blij verrast over want ik had deelname aan tentoonstellingen in de UK al uit mijn hoofd gezet.
Wie heeft ervaring met de nodige douane formaliteiten met betrekking tot deelname met een modelbaan in de UK na de Brexit.
Ik zou het zeer op prijs stellen om deze ervaring te delen.
-
Het eerste wat bij me opkomt: heb je het al gevraagd aan de club die je heeft uitgenodigd?
-
@Hugo,
Als het zo zwart/wit is zou je niet meer met de caravan op vakantie kunnen naar de UK. Ook dan voer je nogal wat bezittingen in en later weer uit. Lijkt me een heel grijs gebied. Wel bezopen, dat we ons hier zo druk over moeten maken.
Gr, Hans
-
Het gaat hier niet alleen om het binnenbrengen in het VK, maar ook om wederinvoer van de goederen in de EU. Met andere woorden, tijdelijke invoer (VK) en tijdelijke uitvoer/wederinvoer (EU). Naar mijn indruk betreft het hier tentoonstellingsgoederen. Deze kunnen met een carnet ATA worden aangegeven voor tijdelijke invoer en wederinvoer. Dit carnet is verkrijgbaar bij de KvK: https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zo-gebruik-je-een-ata-carnet-bij-tijdelijke-in--en-uitvoer/
Succes in het VK.
@ Hans: ik ga ervan uit dat er een kentekenbewijs bij de caravan zit en reizigersbagage valt onder vrijstellingen. En verder: ik zou me er niet druk over maken.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Wel bezopen, dat we ons hier zo druk over moeten maken.
Daar zijn ze in het VK inmiddels ook achter en begint Brexit plaats te maken voor Bregret . . .
-
Dat is lekker >:(
"Naast 242 euro administratiekosten betaal je voor een ATA-carnet een premie. De hoogte hiervan hangt af van de waarde van de goederen die je meeneemt. Je ontvangt hiervoor een factuur van KVK. Informeer voor je een ATA-carnet aanvraagt naar de kosten voor jouw goederen. Neem hiervoor contact op met team ATA: 088 585 1884."
-Citaat van bovenstaande website-
-
Wel bezopen, dat we ons hier zo druk over moeten maken.
Waarom moeten we ons hier zo druk over maken?
Ronald
-
Als het net zo werkt als in Zwitserland is het simpel, je maakt een lijst van goederen die je mee neemt, dus je baan, treintjes etc. en kent daar een waarde aan. Bij de Zwitsers laat je 10% borg achter dus de waarde heb ik in die tijd voor Mara Harbor op 2500,-- euro gegooid. Dan ga je bij de grens naar het douane kantoor en klaart je lading uit, en bij het kantoor aan de overkant klaar je het weer in. Stempel, stempel, stempel en het is ok. Nu had ik een aardige beambte met een grote blaffer op zijn heup die graag naar huis wou dus ik hoefde niets te betalen. Maar op de terugweg is het het zelfde laken een pak, uitklaren en weer inklaren. Kost tijd dat wel.
Nu durf ik niet hetzelfde te zeggen voor de UK, daarvoor denk ik dat je inderdaad het best wat info kunt vragen bij de organiserende club die denk ik de weg beter weet bij de Britse Kroon.
ATA carnet is een dure aangelegenheid. Zou me in die tijd al een 400/500 euro gaan kosten voor Zwitserland. Is een optie als je meerdere shows gaat plannen in de UK of CH, carnet is een jaar geldig.
-
https://www.gov.uk/bringing-goods-into-uk-personal-use
-
Waarom moeten we ons hier zo druk over maken?
@Ronald,
Als je een modelspoorder bent naar Nederlands voorbeeld, en niet op stap wilt naar een beurs in de UK natuurlijk niet. Maar als je daar wel naar toe wil, is het wel prettig niet voor (dure) verrassingen te komen staan. En ja, ik heb een verschrikkelijke hekel aan al dat “gedoe” sinds de Brexit,
Gr, Hans
-
Neem in ieder geval je uitnodiging van die club mee. Dat kan zaken erg vereenvoudigen als die eilandbewoners het niet helemaal begrijpen.
-
De Engelse groep die wij zouden ontvangen op onze eerste US conventie afgelopen mei liet het voorbij gaan toen zij voor dat Carnet 600 pond moesten dokken.... dus zou ik als ik Hugo was toch maar eens goed informeren.
Wij hebben zowel de Engelse als Nederlandse douane gebeld en heel duidelijk kregen we het niet..... een heel grijs gebied nog.
Kijk naar de Warley show in Birmingham, die hebben helemaal geen modelbanen meer uit het buitenland, dit vanwege die hoge extra kosten.
-
op de overheidspagina UK,
https://www.gov.uk/guidance/import-goods-to-the-uk-or-eu-temporarily
Having a Temporary Admission authorisation will allow you to keep your imported goods in the UK for up to 2 years before being re-exported. You will not be required to pay import duty or VAT on these goods.
You must apply for authorisation to use Temporary Admission.
Goods with different time limits
Some goods have a different time limit before they must be re-exported, you can check the time limits in the table.
Op de lijst van limitations de navolgende omschrijving,
Goods used for tests, experiments or demonstrations without financial gain 6 months
Zou genoeg moeten zijn toch?
-
Ik vermoed wel dat dit draadje nu op slot gaat btw ;D
Volgens mij gaat dit over btw . . . ;D
-
:)
Neu, niet op slot. Maar ik heb wel een paar berichten weggehaald die langzaam richting een levendige off-topic politieke discussie gingen.
Veel te nuttig draadje om off-topic te gaan, lijkt me!
Reinout-als-moderator
-
Ik ben laatst in Engeland geweest met voor vele duizenden euro's aan 'persoonlijke goederen' zoals dat heet. Kraait geen haan naar. Zou me er niet zo druk over maken.
-
Ligt er natuurlijk aan of het in de achterbak van een personenauto ligt, of dat het boeltje in een aanhanger er achter hangt, of in een bestelbusje.
-
Voordat ik met pre-pensioen ben gegaan was ik werkzaam als expediteur. Een Carnet-ATA is de enige juiste formaliteit om je (waardevolle) goederen tijdelijk buiten de EU te krijgen.
Je kunt een Carnet-ATA door een erkende lokale douane expediteur/declarant laten opmaken. De kosten, maar dan praat ik alweer over een kleine tien jaar geleden, zullen ergens tussen de € 50/€ 100 ex BTW bedragen. Het nadeel is dat niet elke expediteur voor particulieren kan of wil werken. Maar een bedrijf wat veel ervaring heeft met zogenaamde "personal effects" is de firma Cleve & Zn uit Rotterdam. Succes.
-
Op de lijst van landen waarvoor een ATA-Carnet geldt komt op de site van de KvK de UK of Engeland niet voor.
-
Hugo, vorig jaar heb ik een speciale oplegger naar een ziekenhuis in het VK gebracht onder ATA en afgelopen dinsdag met diezelfde oplegger terug gekeerd. Dus ATA gebruiken ze daar zeker wel…
-
Nou, kijk eens op de tweede pagina, net boven Verenigde Arabische Emiraten? Verenigd Koninkrijk….. ;D
-
Ik vervoer beroepsmatig bijna wekelijks tentoonstelling goederen naar het VK.
Onder ATA-carnet rijden wij wel , maar niet vaak.
Dit heeft niet zo zeer met de kosten te maken maar meer met alle rompslomp.
1 stempel of ingave verkeerd en je staat 12 uur in de wacht aan de grens ( meegemaakt)
Tevens is een vergelijking met Zwitserland niet geheel reëel.
De Zwitsers hebben alles op orde en weten niet beter.
De Engelsen zijn zelf nog aan het zoeken hoe alles werkt.
Merk wel dat het steeds soepeler gaat , maar vaak is het nog steeds een zootje.
Persoonlijk zou ik het laten aan de organisatie die jouw willen hebben.
Customs Insights is voor ons een grote partner om tentoonstellingen in en weer uit te voeren.
-
Kijk ook even op deze pagina:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zo-gebruik-je-een-ata-carnet-bij-tijdelijke-in--en-uitvoer/ (https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zo-gebruik-je-een-ata-carnet-bij-tijdelijke-in--en-uitvoer/)
-
Dan ga je bij de grens naar het douane kantoor en klaart je lading uit,
In verband met mogelijke deelname aan een tentoonstelling in Zwitserland: welk douanekantoor en hoe klaar je uit ? De
(Duitse) douane zelf of een expediteur ? En op grond van een zelfgemaakte lijst, dus geen carnet ?
Zwitserland in en uit is geen probleem. Op grond van een uitnodiging en een douane-overeenkomst zoals door jou beschreven.
-
Ik heb ongelooflijk veel tijd besteed hoe ik vrijstelling van tax en invoer heffingen kan krijgen. Echter niemand heeft mij tot op heden een duidelijk antwoord kunnen geven hoe ik mijn modelbaan tax free en en zonder invoer heffingen naar Engeland kan vervoeren.. Ik heb informatie gevraagd bij HMRC en ATA maar zij verwijzen weer naar elkaar. Bij ATA moet je weer ingeschreven staan bij de kamer van koophandel en er zijn bij hun zo wie zo kosten aan verbonden van minimaal ca. 250 euro.
De Nederlandse douane kan mij ook geen uitsluitsel geven alleen zeggen zij dat op de terugweg naar Nederland de Nederlandse douane niet moeilijk doet als je aangeeft waar de goederen die je vervoerd voor bestemd waren b.v. exposities en tentoonstellingen.
Teneinde raad heb ik de vraag maar neer gelegd bij de organisatie. van de 009 jubileum tentoonstelling. Ik huldig nu het standpunt dat zij mij hebben uitgenodigd en ook maar moeten zorgen dat ik de juiste douane papieren krijg. Ik ervaar het als een frustrerende kwestie dank zij de BREXIT. Als ik een goede oplossing kreeg zal ik dat kenbaar maken zodat andere deelnemers aan beurzen hier hun voordeel mee kunnen doen als zij met hun modelbaan naar Engeland willen gaan.
-
@Hugo,
Dat is al bij al een flinke teleurstelling. Het blokkeert als er zo voorstaat inderdaad de uitwisseling. Jammer want juist met modulebanen of Micro-Layouts kun je vrij gemakkelijk op stap. Maar niet als het zoveel geld en moeite kost. Ik ben bang dat de organisatie die jou heeft uitgenodigd ook niet veel kan doen.
Gr, Hans
-
De Nederlandse douane kan mij ook geen uitsluitsel geven alleen zeggen zij dat op de terugweg naar Nederland de Nederlandse douane niet moeilijk doet
Ik huldig nu het standpunt dat zij mij hebben uitgenodigd en ook maar moeten zorgen dat ik de juiste douane papieren krijg.
Heeft niet alleen met Brexit te maken, hetzelfde geldt voor Zwitserland. Verschil is wel, dat de Nederlandse douane natuurlijk niks kan zeggen over het binnentreden van de EU via Duitsland. Dus de Duitse douane zou zomaar BTW kunnen laten betalen of je beschuldigen van poging tot smokkel.
Ik heb inmiddels wel begrepen, dat de in- en uitvoer voor Zwitserland georganiseerd is door de uitnodigende club, die daarover overeenstemming heeft met de Zwitserse douane, maar dat zegt nog steeds niks over de uitvoer en vooral weder-invoer in de EU.
Het dure ATA Carnet wordt niet door de uitnodigende club vergoed, dus jouw opmerking is misschien wel terecht, maar als club zou ik daar ook niet voor op willen draaien. Dus dan zal de uitnodiging wel ingetrokken worden.
Ik laat nu uitzoeken of een expediteur mogelijk een stuk goedkoper is (of juist niet) of dat op grond van de benodigde Zwitserse papieren de Duitse douane genegen zou kunnen zijn de stempels te zetten voor uitvoer en daarmee de weder- invoer ook accepteren.
Maar toch nog even een herhaling van de vraag aan Martin Welberg (of anders stuur ik wel een PB), op grond van de opmerking: Dan ga je bij de grens naar het douane kantoor en klaart je lading uit:
In verband met mogelijke deelname aan een tentoonstelling in Zwitserland: welk douanekantoor en hoe klaar je uit ? De
(Duitse) douane zelf of een expediteur ? En op grond van een zelfgemaakte lijst, dus geen carnet ?
Zwitserland in en uit is geen probleem. Op grond van een uitnodiging en een douane-overeenkomst zoals door jou beschreven.
-
Op basis van een zelfgemaakte lijst klaar je bij overgang Bazel aan de overkant bij de Duitse douane uit en bij de Zwitserse douane, dat is dan weer aan de andere kant, je spullen in. Bij de terugreis doe je hetzelfde. Geen carnet, lijst met spullen en een in 4 delen verdeelt papiertje. Maar uiteraard kan de Zwitserse organisatie je er vast meer over vertellen.
-
Als ik het dan goed begrijp, klaar je op basis van het Zwitserse papier (oa. uitnodiging) en de lijst uit aan de Duitse kant.
Bij terugweg ook op basis van dit papier weer in bij de Duitse kant.
De Zwitserse kant is me duidelijk gemaakt. Volledige lijst met werkelijkheidsgetrouwe bedragen, 10% daarover betalen en bij de terugreis je 10% weer ophalen. Gaat tenslotte over 6 a 8.000 euro waarde
-
Echt? Had eigenlijk niet meer als 2K bij me. Al die ouwe meuk is toch niets waard.
-
En de Duitse kant is zo even nog minder interessant omdat je die ouwe zooi dan ook weer mee naar huis neemt.
-
2e hands: (schattingen) loc 1500,00 goederenwagens 7 x 150,00 personenwagens (gloednieuw) 3x 450,00 dus zeg maar 3000,00 aan rijdend materiaal.
Modules met rail en aankleding 4x 750,00
Modules kaal met segmentdraaischijven 4x 300,00
Apparatuur incl. laptop, programma, handbedieningen (waarvan 2 radio-control) 1500,00
8700,00 totaal even vlug gerekend.
Als je dat bij mij neer zou tellen kreeg je de baan NIET mee. ;D
-
Apparatuur incl. laptop, programma, handbedieningen (waarvan 2 radio-control) 1500,00
Tenzij het weer niet werkt, dan is het gewoon € nul :angel: ;D
-
Dit is waar het hier om gaat.
Waarde in het economisch handelsverkeer is gewoon 0 voor hobbymatig particulier in elkaar geknutseld spul, modules en/of anderzins.(bron UK govenerment)
Je kan met je aanhanger (of met een zichtbaar overdreven gevulde 5 deurs automobiel) melden en een orale aanmelding doen van de inhoud der aanhanger.
Aangezien de economische waarde gewoon 0 is kun je gewoon doorrijden. (bron UK govenerment)
@ VvKan,
whaw, wat doe je met één lok van €1500 en 4 modules met segmentdraaischijven ???
Voor jou heeft het alle waarde maar voor 'n opkoper is het mss maar € 500
-
Eigenlijk zouden we dit onderwerp moeten splitsen in de verschillende landen. UK en Zwitserland.
Als de regels (bron UK govenerment) daar zo zijn als hierboven weergegeven, dan lijkt me dat geen probleem.
Als de regels voor Zwitserland anders zijn, en gezien de informatie tot nu toe ontvangen uit Zwitserland is dat zo, dan zal ik me daarnaar moeten richten. Vandaar een benodigde opgave van een werkelijkheidsgetrouwe waarde van de goederen.
whaw, wat doe je met één lok van €1500 en 4 modules met segmentdraaischijven ???
Op de baan rijden 3 loc's, dus ik ben er 2 vergeten. Ik dacht al, ik kwam eerder op 10.000 :) En 1500 euro ? Ooit een 0m loc gekocht ?
De baan is in uitbreiding en op de 2 uiteinden komt elk een segment draaischijf om de loc om te laten lopen. Er is geen plaats om een volledig omloopspoor te maken.
En voor de rest is het in mijn ogen weinig interessant wat wij er van vinden, dus ook de gesuggereerde waarde van 500,00. Het enige wat van belang is, is wat de , in dit geval Zwitserse, douane doet als de baan daar aangemeld wordt voor tijdelijke invoer. Met de waarschuwing van de uitnodigende organiserende club erbij: doe een correcte opgave, anders kom je er mogelijk niet door. Of het gaat je veel tijd kosten (een dag of zo) omdat de douane zelf wel een waarde gaat bepalen.
Kortom: als het uiteindelijk netto toch geen geld kost, voldoe dan zo goed mogelijk aan de wensen/eisen van de douane. Dan kost het je netto ook maar weinig tijd.
Tenzij het weer niet werkt, dan is het gewoon € nul :angel: ;D
Je doelt op OnTraxs ? Hoop ik van niet, is Maarten druk mee bezig :D
-
Dit is waar het hier om gaat.
Waarde in het economisch handelsverkeer is gewoon 0 voor hobbymatig particulier in elkaar geknutseld spul, modules en/of anderzins.(bron UK govenerment)
Je kan met je aanhanger (of met een zichtbaar overdreven gevulde 5 deurs automobiel) melden en een orale aanmelding doen van de inhoud der aanhanger.
Aangezien de economische waarde gewoon 0 is kun je gewoon doorrijden. (bron UK govenerment)
@ VvKan,
whaw, wat doe je met één lok van €1500 en 4 modules met segmentdraaischijven ???
Voor jou heeft het alle waarde maar voor 'n opkoper is het mss maar € 500
Hmm, daar heb ik zo mijn bedenkingen bij dat een baan 0 Euro waard zou zijn. Onlangs nog wat aanbiedingen gezien op het forum voor spoor 1 en, ja, er staan nullen, maar niet aan het begin.
Overigens, het gaat er niet om wat een opkoper zou willen betalen, maar wat een geïnteresseerde particulier zou willen betalen.
Het zou fijn zijn om een link te hebben waar de informatie van het VK te vinden is. De melding "UK government" zegt mij niets.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Ik dacht al, ik kwam eerder op 10.000
Ook goed, als je een rug aan borg achter wilt laten is dat ook geen probleem. Je vergeet alleen een ding en dat is dat het op het moment dat jij er de grens mee overgaat het voor de douane gewoon tweede hands meuk is. En vooral bij modelbaantjes is het dan meer wat de gek er voor geeft.
-
2e hands: (schattingen) loc 1500,00 goederenwagens 7 x 150,00 personenwagens (gloednieuw) 3x 450,00 dus zeg maar 3000,00 aan rijdend materiaal.
Modules met rail en aankleding 4x 750,00
Modules kaal met segmentdraaischijven 4x 300,00
Apparatuur incl. laptop, programma, handbedieningen (waarvan 2 radio-control) 1500,00
8700,00 totaal even vlug gerekend.
Als je dat bij mij neer zou tellen kreeg je de baan NIET mee. ;D
Het is niet nieuw meer, heeft al op OntraXS! gestaan toch?
-
Ja :)
-
Goh Ronald dat wist ik nog niet :P
-
Dat je nog zo wakker bent ;D ;D
-
Maar goed, dat neemt niet weg dat mevrouw de nieuwwaarde en douanewaarde wat door elkaar haalt. Ik kan een auto nieuw kopen in de VS, als ik hem als onderdelen invoer is deze niet nieuw meer voor de douane.
-
Maar goed, eerder werd gesuggereerd dat al die ouwe meuk niets waard is. Bij een doorsnee module geloof ik dat meteen. Maar juist de modellen in de grotere schalen die werden genoemd, zijn in de regel behoorlijk waardevast.
Iets anders. Dit draadje doet me vermoeden dat de opkomst van grote internationale tentoonstellingen vanaf de jaren tachtig veel te maken moet hebben gehad met het doorzetten van vrij verkeer in Europa. Dat verband had ik eerder nog niet zo gelegd.
-
Ook goed, als je een rug aan borg achter wilt laten is dat ook geen probleem. Je vergeet alleen een ding en dat is dat het op het moment dat jij er de grens mee overgaat het voor de douane gewoon tweede hands meuk is.
Maar goed, dat neemt niet weg dat mevrouw de nieuwwaarde en douanewaarde wat door elkaar haalt.
Een borg van "een rug" (ik neem aan 1000,00 euro) is geen probleem.
Die tweedehands "meuk" mocht wel op OnTraxs staan.
Of die "meuk" wat waard is en hoeveel is totaal oninteressant, het gaat alleen om de waarde die de douane er aan wil toekennen en of het snel de grens kan passeren.
Nogal aanmatigende opmerking, dat ik het verschil niet zou weten tussen nieuwwaarde en douane waarde. Om je even de oren te wassen (voorbeelden):
1 loc nieuwwaarde 2000 euro 2 loc's nieuwwaarde 900 euro/stuk 7 wagons nieuwwaarde gemiddeld 200/stuk
1 module nieuwbouw alleen houtwerk met transportkist 600 euro
En jij denkt, dat de douane achterlijk is om het geheel op een lage waarde te schatten ? Als ik de baan daadwerkelijk in Zwitserland zou willen verkopen, zou de waarde in ieder geval een stuk boven de 10 ruggen uitkomen. 2e hands meuk dus. Daar mag een rug dan voor kromliggen :D
Maar wees gerust: ik vind jouw spul ook "meuk", staan we quitte. ;D
-
Huishoudelijke mededeling: ik heb een pagina aan onderling geruzie weggehaald. Doe dat lekker per PB aub?
Reinout-als-moderator
-
Huishoudelijke mededeling: ik heb een pagina aan onderling geruzie weggehaald. Doe dat lekker per PB aub?
Oh, en nog een pagina aan onderling geruzie, onderlinge verduidelijkingen en steken onder water.
Doe dat lekker per PB aub?
Reinout-als-moderator
-
De zaterdagavond visite kwam niet opdagen?? ;D
-
Tegenwoordig is alles ook gelijk een ruzie.
-
Sorry mensen maar veel van jullie berichten gaan voorbij aan mijn vraag wat heb ik aan documenten nodig om met mijn modelbaan in een aanhanger naar Engeland te gaan. Of mijn baan 0 waarde heeft of een enorm bedrag doet er mijn inziens niet toe. Ik wil naar een tentoonstelling in Engeland en niet naar Zwitserland en er schijnt een speciale invoer regeling te zijn om zonder invoer heffingen exposities te bezoeken in Engeland. Kennelijk is er nog niemand die na de Brexit met zijn modelbaan naar Engeland is gegaan. Want die zal waarschijnlijk wel weten wat voor papierwerk hij heeft moeten door worstelen. Laat die zich graag melden en mij uit de brand helpen.
-
Hugo, zoals al eerder aangegeven; wij hebben zowel de NL als GB douane gebeld en we kregen het niet helder..... Ga er vanuit dat het serieus geld kan gaan kosten en in het geval van onze Engelse gasten kregen ze dat NIET terug. Tel daarbij dat een Warley GEEN buitenlandse deelnemers meer uitnodigt en je kunt er van uitgaan dat het dan wel problematisch en duur zal zijn. Als ik jou was nam ik de gok zeker niet.
-
https://www.kvk.nl/download/KVK_Factsheet_ATA-carnet_tcm109-422527.pdf (https://www.kvk.nl/download/KVK_Factsheet_ATA-carnet_tcm109-422527.pdf)
Daar staat dat het VK het ATA Carnet erkent.
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zo-gebruik-je-een-ata-carnet-bij-tijdelijke-in--en-uitvoer/#ata
(https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zo-gebruik-je-een-ata-carnet-bij-tijdelijke-in--en-uitvoer/#ata)
Daar staat "alle" informatie over het carnet.
Dat lijkt me, ook gezien vorige reactie, het enige zekere. Maar dat kost dan inderdaad wel het Carnet.
en er schijnt een speciale invoer regeling te zijn om zonder invoer heffingen exposities te bezoeken in Engeland.
Blijft de vraag of er nog iets anders is dan het ATA Carnet.
(PS voor Zwitserland wèl)
-
Wat een herhaling van zetten:
Kijk ook even op deze pagina:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zo-gebruik-je-een-ata-carnet-bij-tijdelijke-in--en-uitvoer/ (https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zo-gebruik-je-een-ata-carnet-bij-tijdelijke-in--en-uitvoer/)
-
Hugo, ik weet niet of (naast de mogelijkheid van een carnet ATA) deze link (https://www.gov.uk/guidance/import-goods-to-the-uk-or-eu-temporarily) al voorbij is gekomen. Zo niet, bij deze.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hugo, toen wij een keer (voor de Brexit) naar Warley gingen begonnen de problemen al op de ferry.
P&O vond ons met onze bestelbus een zakelijke klant en wilde ons een hoger tarief laten betalen (+/- 300 Euro extra).
We moesten praten als brugman om ze te overtuigen dat het om een hobbymatig bezoek ging.
Uiteindelijk mochten we gelukkig mee tegen het particuliere tarief zoals we hadden geboekt.
Vraag dit dus ook na.
-
@Wies
Ik denk, dat dit gezocht werd. De nieuwste versie is van 31 december 2020, dus van na de Brexit. Als alles dan nog klopt zou het nu nog geldig moeten zijn en kun je in ieder geval het VK in en uit zonder betaling van VAT. Zo staat het in dit document beschreven.
-
Hugo, ik kan er overheen gelezen hebben in deze draad maar misschien heb je iets aan deze link. Kreeg ik van Paul Bender:
- https://www.gov.uk/guidance/apply-to-import-goods-temporarily-to-the-uk-or-eu
Hier zou je iets aan kunnen hebben ;)
EDIT last updates november 2022. Redelijk actueel dus, iig na Brexit.
-
@Ronald. Dank.
Dit is blijkbaar een nieuwere versie, want met updates tot laat in 2022.
Hierin kan vraagsteller waarschijnlijk alle gegevens vinden, waarop hij zijn beslissingen kan nemen.
-
Even wat opgeschoond (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106050.0).
Reinout-als-moderator
-
Hugo, ik kan er overheen gelezen hebben in deze draad maar misschien heb je iets aan deze link. Kreeg ik van Paul Bender:
- https://www.gov.uk/guidance/apply-to-import-goods-temporarily-to-the-uk-or-eu
Hier zou je iets aan kunnen hebben ;)
EDIT last updates november 2022. Redelijk actueel dus, iig na Brexit.
Nou, als ik er zo snel overheen lees dan moet je een EORI nummer bij de hand hebben. Heb er bedrijfsmatig een, maar ga er vanuit dat de gemiddelde particulier er niets aan heeft.
-
your EORI number (unless importing non-commercial goods)
Niet nodig, naar ik veronderstel gaat het om goederen zoals tussen de haakjes.
Voor de rest is het goed uitzoeken (doorworstelen) van de diverse mogelijkheden en het daarbij horende vereiste. Ik zie ook staan: by oral declaration. Dus mondelinge aangifte. Wel zie ik bij diverse mogelijkheden staan dat een borg vereist zou kunnen zijn.
-
Als je dit leest begrijp ik waarom er nog maar weinig tot geen Britse banen naar Europa komen.
Frans
-
Maar dat was toch de insteek van die Britten. Ze wilden niets te maken hebben met dat vasteland. En dus zijn wij niet welkom in dat land en ja andersom gaat dat dus ook op en lopen ze zelf tegen hun eigen eisen op.
-
Die Britten toch.
Maar dat is toch helemaal niet aan de orde in de oorspronkelijke vraagstelling ?
"Wie heeft ervaring met de nodige douane formaliteiten met betrekking tot deelname met een modelbaan in de UK na de Brexit."
Daar proberen we een antwoord op te vinden, maar blijkbaar is er niemand met recente ervaring hiermee, en blijft het helaas bij verwijzingen naar richtlijnen.
En dus zijn wij niet welkom in dat land en ja andersom gaat dat dus ook op
Ik lees hier 2x het woord "dus". Waar haal je dat vandaan ? En wie is "wij" ? Ik ben een gewone Nederlandse en voel me zeer welkom op het eiland, vooral als ik daar behoorlijk wat Euro's, omgewisseld natuurlijk, achterlaat. En zij zouden hier niet welkom zijn ? Wat doen ze ons dan aan ?
-
Kennelijk is er nog niemand die na de Brexit met zijn modelbaan naar Engeland is gegaan.
Ik heb nog geen enkele buitenlandse baan hier gezien sinds Brexit/Covid. Zelfs geen kleintjes.
-
Nu weten we waarom ;) De organisaties zelf wagen zich er ook niet aan omdat blijkbaar de kosten of niet duidelijk zijn dan wel veel te hoog. En dan begrijp ik goed dat ze zich er niet aan wagen.
-
Nu weten we waarom ;) De organisaties zelf wagen zich er ook niet aan omdat blijkbaar de kosten of niet duidelijk zijn dan wel veel te hoog. En dan begrijp ik goed dat ze zich er niet aan wagen.
Ik ben bang dat de 009 society zijn 50 jarig jubileum moet vieren zonder inbreng van de 009 Dutch Group, Ook Ted Polet krijgt niet de antwoorden hoe te handelen behoudens een ATA Carnet waar een hoop papierwerk aan is verbonden en ca, 250 euro kost. Voor mij is de lol er wel van af ook al vergoed de organisatie de kosten van een ATA carnet.
-
Als ze het vergoeden? Gewoon gaan ;)
-
Ook Ted Polet krijgt niet de antwoorden hoe te handelen behoudens een ATA Carnet
Lees de laatste uitgave van de Britse douane, zoals hier eerder naar verwezen, en zorg ervoor dat je een eventuele borg kunt betalen. Het is, dat mijn baan niet naar GB gaat (maar naar Zwitserland), maar ik zou met een gerust hart, met een lijst bij de hand, zo naar de ferry durven rijden.
Het enige verschil met Zwitserland is, voor zover ik nu kan overzien, dat Zwitserland zelf een soort ATA formulieren heeft die je ingevuld aan de grens kunt gebruiken. Dat heb ik zo gauw niet bij de Britten gevonden. Wel die opmerking over "oral declaration".
-
Makkelijk gezegd, gewoon gaan. Maar je moet met een boot over de plas en die dien je vooraf te betalen. Dan kom je aan bij de Engelse douane en het risico loop je dat je het land niet in kan. Dan is de boottocht voor niets geweest en de kosten kan ik nergens verhalen. Het verhaal van naar Zwitserland gaan slaat nergens op. Daar is wel een binnenweggetje te vinden waar geen douane staat.
Ik wil voor 100% zeker zijn dat ik de juiste douane formaliteiten krijg en gewoon het land in kan. Toch vreemd dat niemand mij kan vertellen aan welke formaliteiten ik moet voldoen om met mijn modelbaan naar en tentoonstelling te gaan en geen invoerkosten hoef te betalen. Er schijnt wel zo'n regeling te bestaan.
-
Hallo Hugo, wat versta je onder "invoerkosten"? Als het gaat om de douanerechten en btw, dan ben je met een ATA-carnet uit de brand. Ja, het aanvragen kost geld. Wanneer je "helemaal geen kosten" bedoelt, dan zou dit het antwoord kunnen zijn: https://www.gov.uk/government/publications/reference-document-for-temporary-admission-eligible-goods-and-conditions-for-relief. Sectie 25 van dit document ("Goods for events or for sale in certain situations") omvat n.m.m. een modelbaan die op een beurs wordt tentoongesteld. Blijft wel dat er ter plekke administratieve handelingen moeten worden verricht, niet alleen aan de VK zijde, maar ook aan de NL zijde (tijdelijke uitvoer en wederinvoer).
Ik hoop je hiermee te hebben geholpen.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Het moge duidelijk zijn, niemand heeft er praktijkervaring mee en je wil op zeker. OK
Zend een verzoek tot vrijwaring (en waarom je dit op schrift wil hebben voorafgaand je vertrek naar UK) van je spullen met de reden en duur van bezoek en zend de uitnodiging mee.
Adres,
For approval enquiries, please contact NTAS at:
National Temporary Admissions Section (NTAS) Floor 5,
Three New Bailey New Bailey Street Salford M3 3FS
Telephone number: 0300 322 7064
Email address: ntis@hmrc.gov.uk
Groet en sucses
-
Andere branches hebben er ook last van:
Iets verkopen dus een weg verkeer gaat wel maar heen en weer slepen van spullen is problematischer.
British Cars & Lifestyle, wat op 11 en 12 maart gepland stond in Autotron ’s-Hertogenbosch, kan tot onze spijt niet door gaan. Mede door de laatste covid-jaren en de Brexit merken we dat we het aantal standhouders, en daarmee de volle British beleving die wij graag aan onze bezoekers willen bieden, niet kunnen waarmaken. Hierom hebben wij besloten het evenement te annuleren.
-
Er zitten een hoop Brexitstemmers bij de modelspoorders hier in Engeland, dus laat het ze nog duidelijker zijn hoeveel negatieve invloed hun keuze heeft gehad. Helaas moeten "de goede" Britten daar dan wel onder lijden, want de baan van Hugo zou een hoogtepunt zijn geweest.
-
Off treintjes:
Nijmeegs Mannenkoor
De muziekcommissie heeft in Engeland een muziek stuk aangevraagd. Dan betaal je voor een origineel stuk.
Je krijgt dan de rechten om het te kopiëren voor het koor. Mag alleen van het origineel.
Wij zingen dit stuk al en hebben er een oefen-bestand van gemaakt voor Capella reader (zing oefen programma).
Het origineel ligt nog bij de douane. Al 8 maanden........ ;D
Daar konden we niet op wachten.
Ronald Visser
-
Het is heel simpel , die Britten wilden ons en onze spullen niet. En nu piepen over dat het lastig is. Frau Merkel had het niet voor niets over'Cherrypicking'. Men krijgt wat men vroeg en wil je het anders zul je het moeten regelen en zo te lezen wil men dat nog niet.
-
Kan de britse ambassade geen uitsluitsel geven? Wij zijn gek op het VK en gaan daar altijd heen met vakantie maar een modelbaan oid nognooit meegenomen. :laugh:
-
Wij zijn gek op het VK en gaan daar altijd heen met vakantie
Hier ook, maar ik ben er wel klaar mee eigenlijk. Zoals hierboven al gezegd: als ze ons en ons geld niet willen, dan niet :)
-
Hier ook, maar ik ben er wel klaar mee eigenlijk. Zoals hierboven al gezegd: als ze ons en ons geld niet willen, dan niet :)
Het wrange van het hele verhaal is dat de organisatie van het 50 jarig bestaan van de 009 society mij bijzonder graag wil hebben maar ook tegen onmogelijke douane formaliteiten aan lopen. Zij kunnen het ook niet helpen. Ik heb hun voorgesteld het ATA carnet a 250 euro voor hun rekening te nemen en dat komt dan boven de aanzienlijke vergoeding ( overtocht Hoek van Holland - Harwich, 3 overnachtingen voor twee personen en v.v. ca. 1000 km) . Daarop heb ik van hun nog geen antwoord mogen ontvangen. Eerlijk gezegd ben ik er een beetje klaar mee maar wellicht dat de tijd, per slot vindt het evenement pas op 16 en 17 september plaats, toch nog tot een oplossing zal leiden zo niet dan is het jammer.
-
https://www.gov.uk/government/publications/reference-document-for-temporary-admission-eligible-goods-and-conditions-for-relief.
Deze site heb ik al eerder gevonden maar zij verwijzen weer naar een ATA carnet waar je ingeschreven dient te staan bij de KvK. en als zij dat carnet toch willen afgeven bedragen de kosten ca. 250 euro
-
Uit dezelfde site:
Goods for exhibitions or sale
You can be established in the UK to declare goods to this relief.
Full relief can be given when these goods are:
• exhibited or used at a public event, not purely organised for commercial sale
Other goods (omdat modeltreinbanen niet omschreven staan)
Import relief is also available for other goods that are not mentioned in this guidance or do not comply with the conditions in this guidance. These other goods are either:
• imported occasionally for no longer than 3 months
• imported without having any economic effect on the UK
Prior authorisation is needed.
Geen sprake van ATA of KvK, gewone particulieren.
-
Ik heb tijdens deze topic veel aanbevelingen en meningen gezien maar helaas heeft het weinig of niets opgeleverd. Er is kennelijk niemand geweest die na de Brexit Engeland heeft bezocht en ik denk dat de meeste exposanten van het continent Engeland maar links laten liggen gezien de extra kosten en de douane formaliteiten.
Maar goed nieuws ik ga naar Engeland. De organisatie van de 50 jarige jubileum tentoonstelling van de 009 society tentoonstelling is bereid het ATA carnet, voor 12 maanden geldig, te vergoeden.
Ik moet wel een inventarisatie maken van de goederen die ik wil in -en uitvoeren.
Nu komt de procedure
-Eerst dien ik een ATA carnet vie de KvK te halen.
-Vervolgens kan ik enkele dagen van te voren bij de Nederlandse douane, voor mij Eindhoven Airport, om de inventarislijst te laten zien en ik een uitvoer document krijg met een stempel daarop.
-Daarna als ik Engeland binnen kom moet ik mij melden bij de douane en dien een invoer stempel te krijgen.
-Als ik vertrek moet ik langs de Engelse douane om een uitvoer stempel te halen.
-Bij aankomst in Nederland moet ik langs de douane om weer een invoer stempel te halen.
Of de douane mijn inventaris lijst gaat controleren is aan hun. Het kan mee of tegenvallen.
Ik dien te zorgen dat alle papieren met de nodige stempels in mijn bezit zijn en vertrouw er maar op dat de douane niet al te moeilijk doet.
Het is allemaal niet leuk maar ik wil de uitdaging aan gaan maar eerlijk gezegd als ik dit allemaal van te voren wist denk ik niet dat ik de uitnodiging voor deelname als exposant zou aanvaarden.
Ik zal jullie wel informeren hoe de reis is vergaan maar de tentoonstelling vindt pas plaats op 16 en 17 september. Dus even geduld.
-
Linksom of rechtsom, het reizen met (in dit geval) niet alledaagse goederen naar een derde land brengt nu eenmaal een douanebezoek met zich mee.
Hoe het ook zij, succes met de reis en de tentoonstelling.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Hugo, controleer dan wel even op Schiphol of zij daar ook de goederen al uitklaren.
Bij het bedrijf waar ik werk worden ATA carnetten regelmatig al eerder aangevraagd en ligt het een paar dagen al op kantoor. Ze zijn dan alwel op Schiphol geweest bij de douane en daar hebben ze het document officieel gemaakt. Het zogeheten “ geboren laten worden”.
Zodra we de boot op gaan moeten we nog wel bij de douane langs om het eerste
Formulier een stempeltje te geven. Je hebt namelijk 4 pagina’s met nulmmer 1, 4 met 2 enzo voort. Dat is als het ware een pakket. Uitvoer, invoer, wederuitvoer en wederinvoer.
Veel plezier in Engeland
-
Dit klinkt allemaal zo als uit de prehistorie. Wat zijn we in dit opzicht toch verwend met de EU!!
-
Ja dat was zo’n beetje het idee achter de EU, dit soort geneuzel vermijden.
Anyways, tof dat je de uitdaging aangaat en hopenlijk een opening naar meer uitwisselingen met het VK. Iets met één schaap over de veerpont…
-
Misschien kan je meteen een potje Carr’s Flux Rood meenemen. Ik ben door m’n voorraad heen. Lees: potje omgestoten. ;D
Nee hoor, hopelijk beleef je toch veel plezier aan je bezoek en vertel bij terugkomst je bevindingen, we zijn benieuwd.
-
Misschien kan je meteen een potje Carr’s Flux Rood meenemen. Ik ben door m’n voorraad heen. Lees: potje omgestoten. ;D
Als je dit écht wil, wellicht even Tramfabriek Sven contacten. Hij komt naar Ontraxs en kan wellicht wat meesmokkelen.
-
Dit klinkt allemaal zo als uit de prehistorie. Wat zijn we in dit opzicht toch verwend met de EU!!
En dat is precies wat veel mensen vergeten. Uit de EU is een makkelijke politieke kreet, maar de consequenties zijn enorm en doorgaans negatief.
-
Vergeten, of niet willen horen. Precies dat werd in het VK ook uitgebreid voorspeld en uitgelegd door experts, maar de ronkende retoriek van angstzaaierij en zondebokkerij vond het merendeel toch fijner te verteren. Zelfs een politieke moord op een remainer had geen effect. Populisme (van welke kant ook) is doodeng.
-
Het is mij eindelijk gelukt.
Na ongelooflijk veel ergernis waarbij ik menigmaal heb gedacht, bekijk het maar, heb ik eindelijk het ATA-carnet, wat je moet hebben voor tijdelijk invoer en uitvoer naar Engeland, gekregen.
Wat is het grootste pijnpunt. Het correct invullen van een inventaris lijst conform hun regeltjs . In eerste instantie heb ik 6 PDF files gemaakt ,van een overzicht foto met plattegrond van de baan, locomotiefjes verduidelijkt met van elke locomotief een foto, wagonnetjes, kist met trafo's en multimaus enz. enz. Maar dat ging niet want met het aanvraagformulier kon ik maar één PDF file versturen. Een welwillende medewerker van het ATA-carnet team heeft mij een voorbeeld gegeven hoe ik het best de Exel lijst kon invullen zoals hun die graag willen zien.Bij ieder item dient vermeld te worden, omschrijving ,aantal,gewicht prijs.
Dat je daar soms met een natte vinger te werk gaat is niet te voorkomen omdat ik nogal wat zelfbouw lokjes en wagonnetjes heb.
De inventarislijst heb ik ingevuld en heb daarop een reactie gekregen met een 7 tal verbeterpuntjes. Die inventarislijst is dienaangaande aangepast en toen is de ellende begonnen.Ik heb de inventarislijst 5 keer opnieuw ingestuurd met in totaal 58 verbeterpunten telkens van een andere medewerker. De meest waanzinnige was dat ik het woord inclusief moest vervangen door incl. Zo kan ik nog veel meer van die onzinnige opmerkingen noemen die kant nog wal raken.
Ik heb Ted Polet , voorzitter van de 009 society Dutch Group, geïnformeerd dat ik het niet meer zie zitten en van deelname af wil zien.Ted heeft toen inventarislijst aangepast en opnieuw ingediend en kreeg daarop bericht dat de inventarislijst op 14 punten moest worden aangepast.
Ik had er schoon genoeg van en wilde er mee stoppen. De brief met mijn afmelding lag al klaar om te verzenden. Maar toch wilde ik graag naar de 50 jarige jubileum show van de 009 society.
Ik heb in alle wanhoop een mail gestuurd naar het ATA carnet team met als kop "Hoe help je een droom om zeep" waarin heb vermeld waar ik allemaal ben tegen aan gelopen. Wonder boven wonder kreeg ik een bericht van degene die mij in eerste instantie zo goed heeft geholpen en die donders goed begreep dat er geen enkel economisch belang bij is. Hij heeft mij gevraagd de laatste Exel file naar hem te sturen, die wilde hij aanpassen omzetten in een in een PDF file. Die zou ik met het aanvraag formulier naar hun moeten opsturen en dan kan het ATA carnet worden verleend. En zo geschiede. Ik hoop dat de tijd en energie die ik hier in heb gestopt resulteert in een fantastisch weekend van de 50e Anniversery of Founding of the 009 Society in Tamworth.
Tenslotte als iemand er nog behoefte aan heeft om met zijn modelbaan naar de UK te gaan wens ik hem veel succes maar ik raad het niemand aan.
-
Alle respect dat je zo lang bezig bent geweest en dat je zo ver bent gekomen! Menigeen zou eerder afhaken.
Wolter
-
Wat een geduld. Dit is weer typisch iets van: we hebben een eenvoudige oplossing, maar we creëren een flink probleem zodat je dankbaar zult zijn voor de oplossing. ??? ::)
Het kost een paar centen, maar je zou het ook aan een professional kunnen overlaten. Die weten van de hoed en de rand (mag je hopen).
-
en toen is de ellende begonnen.Ik heb de inventarislijst 5 keer opnieuw ingestuurd met in totaal 58 verbeterpunten telkens van een andere medewerker. De meest waanzinnige was dat ik het woord inclusief moest vervangen door incl.
...
Ted heeft toen inventarislijst aangepast en opnieuw ingediend en kreeg daarop bericht dat de inventarislijst op 14 punten moest worden aangepast.
Als ik dit soort dingen wel eens lees, verlies ik wel eens de hoop in de mensheid :'(.... Een kantoor vol mensen die behalve niet weten wat ze doen en waarom ze het doen ook nog eens laten blijken dat ze het ook niet eens willen doen.
Als je gaat zeuren dat iemand incl moet tikken ipv inclusief wat ben je dan aan het doen? Er moet dan weer een mail over een weer dan moet het weer opnieuw gereviewed worden. Dan is toch minder werk om dat zelf aan te passen... Als die eerste kerel zelf even die 7 puntjes had gedaan en zijn goedkeuring had gegeven, hoeveel manuren had dat wel niet bespaard... aan beide zijdes..
Dan zit dat personeel waarschijnlijk ook nog eens vast aan allerlei regels waarvan niemand in dat pand kan uitleggen wat het doel of nut er van. Ik wist dat wij hier goed in waren, maar die Engelsen blijkbaar dus ook.
Bas
-
Mooi Hugo! Heb even gevraagd of ze dit draadje even aan je andere draadje willen knuppen... dan is het duidelijker :)
-
Te gek voor woorden, maar ik wens je heel veel plezier daar Hugo. (y)
-
Veel plezier daar! (y) mooi vol gehouden. (y)
-
Hoi,
Als ik dat zo lees Hugo, dan heb ik hierbij gelijk de associatie met deze (https://www.youtube.com/watch?v=07XVEvSazLM).
Het clipje zou overigens ook zo maar in t draadje van "Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin." (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94760.msg3222149383#msg3222149383) kunnen worden geplaatst.
Jan-Peter
-
Heb even gevraagd of ze dit draadje even aan je andere draadje willen knuppen... dan is het duidelijker :)
en dat heb ik uiteraard meteen gedaan ;D bedankt voor het melden (y)
-
(y)
-
Hugo, veel plezier gewenst daar met je baan.
Wat er ook gebeurt, je kan nu naar 50e Anniversary of Founding of the 009 Society in Tamworth.
Ronald Visser
-
Tsss, wat een ellende is die Brexit toch. Mocht ik ooit gaan dan moet het maar in de kofferbak passen. Veel plezier daaro!
-
maar je zou het ook aan een professional kunnen overlaten. Die weten van de hoed en de rand (mag je hopen).
Je mag ook denken dat iemand zoals de voorzitter van die 009 Society meer zou moeten weten van de regels en formulieren omtrent dit soort zaken.
Ik ga er vanuit dat ze er wel is vaker buitenlandse gasten hebben sinds de Brexit,maar als ook die te horen krijgt dat er 14 verbeterpunten zijn,tja.......
Hoe dan ook dit lijkt wel op de slechte slogan de belasting dienst: Leuker kunnen we het niet maken en makkelijker ook niet :-X
De meewerkendheid (niet dus) van de ambtenarij daar druipt er van af.
Als ik het zo lees,dan wijst men liever op de (kleine) fouten en mikt dat als respons naar de afzender,,dan duurt het langer,dan dat men zelf even met de digitale gum en pen de boel corrigeert ::)
(wat klantvriendelijker had geweest)
-
Bas je begrijpt het niet volgens mij.
Daar zit in een heel groot gebouw een legioen aan voetsoldaten die vinden dat ze
elk voor zich onmisbaar zijn en dat willen ze hoe dan ook waarmaken.
Heee, het is net of ik in Nederland ben.
Gegroet Frans
-
De voorzitter van de 009 society zal vast net als wij ook een gewone hobbyist zijn die geen gejank van de brexit ellende wilt.
Bovendien niemand had kunnen voorzien dat 5 mensen 48 verschillende zeikpunten gaan bedenken....
Bas
-
Bas je kent de ambtenarij niet.
-
Nee, gelukkig niet nee :-\
-
Bovendien niemand had kunnen voorzien dat 5 mensen 48 verschillende zeikpunten gaan bedenken....
Bas
Dat is ook een gave, voor elke oplossing een probleem verzinnen ;D
-
Dave, dat is een toelatingseis om toe te mogen treden tot het gilde der ambtenarij ;D ;D
Groeten,
Bert
-
Het is grappig omdat het (waarschijnlijk) waar is. Hahaha
-
Wat een gedoe zeg. Maar aanhouder blijkt weer te winnen (y). Benieuwd hoe het in september gaat.
-
Je mag ook denken dat iemand zoals de voorzitter van die 009 Society meer zou moeten weten van de regels en formulieren omtrent dit soort zaken.
Nee. Buitenlandse Banen komen sinds de Brexit niet mee hier in GB. Eerst was er natuurlijk COVID, maar het was al duidelijk dat het daarna niet makkelijk zou zijn. Handelaren uit Europa zie ik ook niet meer. Ik ga zelf ook niet meer met mijn handel buiten Engeland.
-
zo zie je maar dat het voor kleine dingen een hoop rompslomp is.
ik zelf heb dit voorjaar 3 trailers uit Liverpool laten komen.
invoer uitbesteed aan https://247customs.nl/
kost me 100 euro per trailer ofzo en nauwelijks omkijken naar.
Betaalde alleen btw (maar omdat ik die niet in Engeland betaalde was dat dus eigenlijk normaal)
Maar je moet wel goed uitzoeken hoe 1 en ander zit. gewoon om te zorgen dat je weet wanneer ze een fout maken ;)
Als je dan ziet hoe lastig het is voor dit kleinere dingen zoals modelbouw dan zie je duidelijk waar de prioriteiten liggen
-
Bij mij heerst op dit moment een gezonde spanning hoe mijn reis naar de 50e jubileum show van 009 society gaat verlopen met name de douane formaliteiten.
Het begon al dat ik het ATA carnet geldig moest laten maken. Je moet van te voren met je hele hebben en houden naar een douane kantoor om daar te laten zien of wat je meeneemt ook daadwerkelijk overeen komt met de door mij ingevulde inventaris lijst. Dat dient voor het vertrek al geregeld te worden. Ik was in de veronderstelling dat ik naar het douanekantoor van Eindhoven airport kon gaan. Maar na een telefonisch gesprek met de douane bleek ik naar Venlo moest gaan. Dat viel me zwaar tegen dat ligt niet in de omgeving van mijn woonplaats. Maar de douane ambtenaar vroeg mij waar ik de oversteek ging maken. Op mijn antwoord dat het Hoek van Holland was kreeg ik te horen dat ik ook mij kon melden bij het douanekantoor in Rotterdam. Daar bleek de soep niet zo heet te zijn als die wordt opgediend. Ik hoefde geen afspraak te maken kon onderweg even langs komen. Op mijn vraag hoe lang die inspectie gaat duren kreeg ik als antwoord dat een stempel zetten niet veel tijd in beslag neemt. Met andere woorden de Nederlandse douane interesseert het geen moer. Nu ben ik benieuwd hoe de Nederlandse en Engelse douane bij het inklaren en uitklaren zal reageren. Ik houd jullie op de hoogte.
.
-
Met andere woorden de Nederlandse douane interesseert het geen moer.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Het gaat in feite nergens over. Much ado about nothing.
-
Daar bleek de soep niet zo heet te zijn als die wordt opgediend.
Ik voel 'm al aankomen. De soep bestaat helemaal niet. Troebel water is verward met dikke soep.
Veel plezier gewenst met je overtochten en expositie! Alles sal reg komme.
-
Met andere woorden de Nederlandse douane interesseert het geen moer.
Natuurlijk niet :) Het is altijd de douane van het land dat je ingaat die het meest geïnteresseerd is. De keren dat ik de USA inging werden we zo'n beetje helemaal doorgelicht. Als we dan weer weggingen was het zoiets van "doei, lekker belangrijk en wegwezen" ;D Want dan ga je weer naar eigen land en dat boeit ze niet meer :)
-
Mijn ervaringen met douane formaliteiten.
Zoals ik al eerder heb verteld in dit topic heb ik enorm veel tijd geïnvesteerd in het verkrijgen van een ATA carnet.
Toen ik het ATA carnet uiteindelijk kreeg moest ik eerst 250 euro aftikken.
Ik heb de belasting dienst gebeld en gevraagd waar ik het ATA carnet kon laten bevestigen. Daarvoor diende je de uit te voeren goederen te laten zien. Eindhoven Airport was voor mij de logische locatie maar ik werd doorverwezen naar het douane kantoor in Venlo 65 km van mijn woonplaats. Op mijn vraag of er geen andere locatie voorhanden was kon ik naar Rotterdam.
Dat zou goed uitkomen omdat ik de ferry van Hoek van Holland Harwich heb geboekt.
Het douane kantoor deed gelukkig niet moeilijk en mij werd alleen gevraagd of ik alle 121 items van de inventarislijst bij me had. Enige controle bleef achterwege. De vriendelijke douane beambte verteld mij dat zij tevens de uitklaring had geregeld. Vreemd ik moest nog 25 km rijden en als ik kwaad wilde de aanhanger vol laden met andere goederen.
De Nederlandse douane deed niet moeilijk en de reis naar Harwich kon beginnen.
In Harwich aangekomen moest ik langs de paspoortcontrole waar de vriendelijke douanier mij het hemd van het lijf vroeg maar geen woord rept over het ATA carnet. Dan maar doorrijden tot ik buiten de poort stond en verbaasd was dat ik geen stempel had voor inklaring.
Na het beursbezoek werd mij bij aankomst bij de ferry door de douane weer het hemd van het lijf gevraagd en hij wees me welke laine ik mij moest opstellen. Dus weer geen stempel van uitklaring.
In Nederland aangekomen was ik vast van plan om de goederen weer in te klaren. Ik had de goederen immers uitgeklaard. Dat ging vrij vlot en ik kreeg de stempel en nummer van inklaring.
De conclusie is dat ik mij totaal overbodig druk heb gemaakt over het verkrijgen van een ATA carnet. Niemand vraagt naar het ATA carnet en je dient zelf actie te ondernemen om de juiste stempels te krijgen. Maar waar je in Engeland de stempels moet halen is mij nog steeds niet duidelijk. Als je met een auto met aanhanger aan de grens komt moet je zelf actie ondernemen doe je dat niet wordt je geen strobreed in de weg gelegd. Maar tref je een douanier die na ruzie met zijn vrouw van huis is gegaan en zijn frustratie wil botvieren op eerzame beursgangers ben je de klos.
De conclusie de douaneformaliteiten om naar Engeland te gaan zijn een farce. Alleen dien je een geldig paspoort te overhandigen want met een ID kaart kom je de grens niet over.
Het beursbezoek ter gelegenheid van het 50 jarig jubileum van de 009 society was een groot succes.
-
Hugo,
Jouw wederwaardigheden met de douane zijn net zo interessant als afschrikwekkend. Zo te gezien wordt je als goedwillend beursexposant kennelijk met allerlei administratieve plichtplegingen opgezadeld waarvan achteraf vaak blijkt dat geen mens, laat staan een douane-ambtenaar er überhaupt naar vraagt. Dat is op zich natuurlijk prima maar op die manier levert een reis met je baan naar Engeland wel een hoop (onnodige) stress op. Je zou bijna bang worden om je daar als deelnemer in te schrijven.
Ik ben benieuwd wat ons te wachten staat bij onze beursdeelname met onze Stirmouth & Southern Railroad Co. aan de Swiss US-Convention in Neuendorf (CH), begin oktober. De organisatie daar heeft mij verzekerd dat wij geen Carnet nodig hebben maar in ruil daarvoor wel onze spullen goed (fotografisch en administratief) moeten documenteren. Dat doen we dan maar naar beste eer en geweten. De douane kan dan aan de hand daarvan de inhoud van onze huurbus inspecteren. Hoe heet de soep daar aan de Zwitserse grens gegeten wordt, is mij niet duidelijk. Wat ik wel weet is dat dit soort poespas mij een boel ergernis en frustratie oplevert. Maar wij laten er onze tentoonstellingsdeelname niet door vergallen.
Groet,
Fredy Coenen
-
Fijn dat alles goed is verlopen. Heb je tenminste nog een spannend verhaal te vertellen bij de open haard op een koude winteravond.
-
Fredy, niet druk maken. Niks aan de hand, geen carnet nodig. Je hebt van hem (Beat, de organisatior) inmiddels de bescheiden ontvangen plus de eventuele procedure. Komt goed ;)
Ik zie je daar en we drinken er lekker een biertje op samen!
-
Hallo Fredy,
Hier een kopie van de tekst van de KvK zelf. Let even op de woorden "zakelijk doel". Dat is bij deelname aan tentoonstellingen van een privé persoon natuurlijk nooit het geval.
Citaat:
Een ATA-carnet gebruik je voor spullen die je meeneemt naar een land buiten de EU en weer terug. Dit heeft een zakelijk doel, zoals handelsmonsters, tentoonstellingsmateriaal en beroepsmateriaal.
En verder voor Zwitserland het volgende gevonden:
https://www.bazg.admin.ch/bazg/de/home/informationen-firmen/einfuhr-in-die-schweiz/besondere-einfuhrverfahren/voruebergehende-einfuhr/zavv.html (https://www.bazg.admin.ch/bazg/de/home/informationen-firmen/einfuhr-in-die-schweiz/besondere-einfuhrverfahren/voruebergehende-einfuhr/zavv.html)
Maar of dit noodzakelijk is, het formulier waarnaar verwezen wordt, lijkt mij zeer onwaarschijnlijk voor een amateur baan.