BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: sneek op 19 November 2022, 19:37:08
-
Verfraaien van de Wadloper
Van Pico Bello naar Ultimo Bello :-*
De Wadloper van PB Models is een nagenoeg perfect model dat het DH-materieel van de NS in alle facetten weergeeft. Maar hoe mooi een model ook is het kan altijd nog net wat realistischer. Daarom in dit draadje; het pimpen van de Wadloper.
Lijdend voorwerp is de 3228 in de uitvoering vanaf 1987 (met magneet-railremmen).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221117-132253-637920ce0a3ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221117-132253-637920ce0a3ef.jpg)
Zo in de doos al een heerlijkheid om te zien!
We beginnen met de demontage. De kap wordt door voorzichtig uitbuigen (gebruik cocktailprikkers, maar nooit iets scherps als een schroevendraaier) van het onderstel gehaald. De losse inzet van het cabine-interieur wordt ook uit de kap gehaald, en jawel het NS-personeel ligt al klaar voor de komende dienst in deze 3228.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-124352-637920edc1b88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-124352-637920edc1b88.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-124555-637918e735517.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-124555-637918e735517.jpg)
We beginnen met het helder rood kleuren van de binnenzijde van de zwenkzwaaideuren. Omdat de raamstrips degelijk verlijmd zijn, laten we die maar zitten. Met schilderstape plakken we de contouren van de deuren af. Een watervaste Eddingstift in rode kleur is perfect voor het inkleuren van de deuren. Geen gedoe met verf en de kleur is exact volgens het voorbeeld. Door het afplakken ontstaan mooie strakke randen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-132010-6379185ce4413.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-132010-6379185ce4413.jpg)
De uitlaten en hun kappen glimmen fabrieksnieuw; dat kan viezer. Een eerste washing met Vallejo zwart en bruin geeft al een beter effect. Omdat regengootjes op de stellen ontbraken liep er altijd wel roetwater op de zijwand. Zelfs in de wasmachines was dit niet altijd goed te verwijderen. Dus een subtiel veegje naar beneden moet kunnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-142018-6379191b9c1cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-142018-6379191b9c1cc.jpg)
Tijd om iets aan het interieur te doen. De rode Compin-banken hadden grijze armsteunen en in de 'Roken'bak mogen zilverkleurige asbakjes niet ontbreken. Even kwasten en een zilverstift geven het resultaat. Die zilverstift zorgt ook voor het accentueren van de handgrepen op de bovenzijde van de banken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-144155-63791990e5c65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-144155-63791990e5c65.jpg)
De meester zit op zijn stoel en kijkt vergenoegzaamd naar zijn bedieningspaneel. Dat heeft met blauwe en zwarte verf de juiste kleurstelling gekregen. Met verschillende kleuren zijn de meters en knoppen aangetipt. De ramen in de achterwand ontvingen hun rode gordijntjes. Het grote raam achter de meester was oorspronkelijk als loket voor éénmansbediening gedacht. Maar net als de cabinedeur en het smalle raam rechts was het meestal afgesloten door de gordijnen. Dit voorkwam hinderlijke lichtreflecties vanaf het balkon en voorkwam pottenkijkers die meekeken.
De gordijnen maken we simpel door schilderstape met de rode stift te kleuren, op maat te snijden en vanaf de cabinezijde tegen de ruiten te plakken. Hier en daar een kier die nog licht doorlaat maakt het beeld super realistisch. De binnendeuren krijgen trouwens allemaal een donkerbruine houtkleur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-144444-6379212a834ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-144444-6379212a834ee.jpg)
Hier is het paneel nog wat beter te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-145850-63791a8a20d9d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-145850-63791a8a20d9d.jpg)
Vrij onbegrijpelijk zijn de frontseinen voorzien van warmwitte LED's. Die lampen waren geel. Maar om te voorkomen dat de lampen te oranjeachtig zouden worden heeft de fabrikant warmwit gekozen. Nu kan iedereen ze naar eigen inzicht bijkleuren. De bekende methode van gelig schilderstape voor de lensjes van de LED's laat het licht tot de juiste tint verkleuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-145940-63791aed07b83.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-145940-63791aed07b83.jpg)
De HC maakt een praatje met een reizigster op één van de Noordelijke nevenlijnen. Of misschien verkoopt hij haar wel een plaatsbewijs. Want dat kon toen nog, zonder boete of verhoging...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-151738-63791b36f2151.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-151738-63791b36f2151.jpg)
Een paar nietjes worden afgeknipt...wat gaan we daar mee doen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155819-63791b6f59c53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155819-63791b6f59c53.jpg)
Dit dus, zij vormen de beschermstang op de balkons achter de zijruiten waar fietsen konden worden geplaatst. Deze stangen dienden ook als ruggensteuntje voor reizigers op de klapstoeltjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155634-63791bc529ac9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155634-63791bc529ac9.jpg)
De dop van de dieseltank wordt ook even zilverkleurig aangezet, alle vier op een DH2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155819-63791bf07f545.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155819-63791bf07f545.jpg)
Ook de knoppen om de deuren te openen krijgen een kleine kleurbehandeling. In werkelijkheid zat er een transparant rubber beschermhoesje overheen. Ik heb het gelaten, maar dat zou je nog met een drup Cristal Clear kunnen imiteren natuurlijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-160128-63791c588e37b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-160128-63791c588e37b.jpg)
De anti-slipranden van de treeplanken krijgt ook een zilveren randje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-160456-63791c825b103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-160456-63791c825b103.jpg)
De vier kijkglaasjes van de brandstoftank eveneens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-160718-63791cab5d7f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-160718-63791cab5d7f6.jpg)
Het roostermotief van de koeling wordt eveneens geaccentueerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155332-63791efaa5c91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-155332-63791efaa5c91.jpg)
In de cabines mag het ronde spiegeltje boven niet ontbreken. Hiermee kon de meester het balkon en loket in de gaten houden. Nutteloos, want de eenmansbediening kwam er dus nooit. Maar in de oeruitvoeringen van de DH mag dit spiegeltje niet ontbreken. Het ontstond uit wat onderdeeltjes uit de rommeldoos.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-163959-63791cfdbbec6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-163959-63791cfdbbec6.jpg)
Op de één of andere manier lijkt het stel al weer wat meer op z'n voorbeeld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-164110-63791d2b46353.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-164110-63791d2b46353.jpg)
Een Scharfenbergkoppeling met rood beschermhoedje is geplaatst. Wat heeft PB Models trouwens fraaie ruitenwissers geplaatst. Ook de vier kabels aan de koppeling ontbreken niet. Hier zijn wel vaklui aan het ontwerpen geweest!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-164256-63791d804418c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-164256-63791d804418c.jpg)
Met een bescheiden washing worden de twee ventilatiesleuven van het toilet in de buitenwand van de B-bak wat aanweziger.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-170547-63791db6d0f28.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-170547-63791db6d0f28.jpg)
Wat vegen en drybrushen aan de draaistellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-170636-63791ddb5aff7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-170636-63791ddb5aff7.jpg)
Vuil zet zich snel af in de plooien van de vouwbalg. Ook de slangen voor de elektrische en pneumatische verbinding tussen de bakken wordt aan de achterwanden geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-172109-63791e22196df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-172109-63791e22196df.jpg)
Vervuilde vouwbalg en kabels. Tijd om de bakken weer te koppelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-172617-63791e50ec1aa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-172617-63791e50ec1aa.jpg)
Heerlijk stelletje (y)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-180019-63791e7bc780f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-180019-63791e7bc780f.jpg)
Hoog tijd om de 3228 voor te brengen aan het perron. Rangeersein aan en gaan!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183325-63791ec880401.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183325-63791ec880401.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183333-63791ec87e458.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183333-63791ec87e458.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183344-63791ecbd43dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183344-63791ecbd43dc.jpg)
Klaar voor vertrek! Kenmerkend de enigzins doorschijnende gordijntjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-180328-63791fa1cbf08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-180328-63791fa1cbf08.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-180205-63791fa1c1e6d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-180205-63791fa1c1e6d.jpg)
Met behulp van de ESU LokProgrammer is de felle verlichting behoorlijk gedimpt. Waar de fabrikant de waarde standaard op 31 heeft staan kan die gemakkelijk worden teruggeschroefd tot 15. Dat oogt een stuk beter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183233-6379204c826bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/20221119-183233-6379204c826bb.jpg)
Eén minpuntje blijft: de vouwbalgen sluiten niet mooi aan, er zit een spleet tussen. En daardoor zie je dan steeds het licht van de ronde patrijspoortjes in de vouwbalgdeuren. Nou ja, er moet wat te zeuren blijven ;D
Bovenstaande is maar een handreiking hoe je de DH kunt oppimpen. Benieuwd naar jullie methodes en ervaringen :D
-
Super leuk gedaan Wim! Dit ziet er al gelijk weer beter uit (y)
Top!!
-
Ten aanzien van je Wadloper dacht ik eerst: "Arme stakker....... zij is al zo mooi"
Nu denk ik: "Arme stakkers......" over de overige Wadlopers ;D
Prachtige modificaties! Dat van die binnenspiegel wist ik niet. Is me nooit opgevallen. Zijn die asbakjes in de rokersafdeling voorgemodelleerd? Zo lijkt het nu wel.
Overigens een hoop fotoos van dichtbij, die laten zien dat dit een magnifiek model is. Wacht met smart op mn 1tje.....
Groet
Huup
ps. wat ik nou mis, he, dat is die buitenspiegel die miet ff uitklapt voor t wegrijden......
-
Mooi gedaan hoor. Maar als je je nu irriteert aan dat lucht in de vouwbalgen, waarom schilder je de binnenzijde van dat ronde raampje dan niet even zwart? Lijkt me een veel beter resultaat geven.
Misschien ook nog leuk om reclame op de reclamebanen te plakken. Kenmerkend voor de DH’s was dat de reclamebanen waar de vulopening voor de dieseltank zat, niet beplakt werd.
Jeroen
-
Hoi Wim. Magnifiek die uiteenzetting van je pimp adviezen. Mijn modellen zijn nog niet binnen maar ik weet nu al dat ik jouw tips zeker ter harte neem. Wat waren het vroeger mooie treinstellen. Dagelijks de rit IJlst - Leeuwarden v.v. in die krachtige maar trage Wadlopers. En dan de herrie van de motoren. Dat kan PBModels niet evenaren. Ik ben er content mee dat de DH1 en DH2 op hopelijk korte termijn het station Klein Bruntendijk zullen binnenlopen.
Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
Kees.
-
Grappig, Kees, trage Wadlopers. De DE-tjes waren nog trager. De wadlopers zorgden in de eerste jaren van inzet voor een toename aan reizigers van meer dan 20%pj. Traag misschien, maar toch een hele verbetering voor de exploitatie 🙃
-
Misschien ook nog leuk om reclame op de reclamebanen te plakken. Kenmerkend voor de DH’s was dat de reclamebanen waar de vulopening voor de dieseltank zat, niet beplakt werd.
Jeroen
Die stelling klopt ten dele Jeroen.
Met de vanaf 1985 ingevoerde 'lange' reclame kon dat inderdaad niet meer over de vulopening. De oude, driedelige reclame was minder breed ,zat daardoor wat hoger en dat ging nog wel :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel2-6379e3d7b62cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel2-6379e3d7b62cb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-6379e3d7b5d4b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-6379e3d7b5d4b.jpg)
Zulke reclame moet er nog komen, dan nog juiste koersborden en natuurlijk blijft het hopen dat iemand betere soundfiles maakt die het Wadloper-geluid beter benaderen. Toerenverhoging en de koppelomvorming bij 70 km/u, ontsnappende lucht bij het remmen, de sluitfluit zijn nog een paar van de wensen... ::)
grtz,
Wim
-
Mooi gedaan Wim. (y)
Het is een topproduct met slechts wat kleinigheden.
Eén minpuntje blijft: de vouwbalgen sluiten niet mooi aan, er zit een spleet tussen. En daardoor zie je dan steeds het licht van de ronde patrijspoortjes in de vouwbalgdeuren. Nou ja, er moet wat te zeuren blijven ;D
Ik vraag me af of dit heeft te maken met de aanpassing aan de koppeling op het laatste moment waarover we zijn bericht. Ben vergeten dat op de beurs te vragen. Als dat zo is, dan is de volgende vraag of die aanpassing misschien is terug te draaien. Ik heb geen 360 mm bogen. :)
Hier draait het model (gemoderniseerde 3209 met decoder) sinds enkele dagen mee in het automatische verkeer. In eerste instantie reed het model naar mijn waarneming nog een beetje schokkerig. De k- en i-factor nog wat verlaagd en nu rijdt het model goed. Ik heb nog overwogen om een andere decoder te proberen, maar ik denk niet dat ik al de lichtinstellingen zomaar goed krijg.
Verder heb ik ook de verlichting gedimd. De binnenverlichting maar een beetje, omdat die al snel gaat bibberen. Dat zie je veel en is een risico bij dimmen via PWM. Ik ben een halfwetende op het punt van elektronica. Maar is dat gebibber niet te voorkomen met een condensatortje of zoiets?
Nou ja, het is een veelbelovend begin van PB Models. Kijk ernaar uit om de DH1 met de DH2 te kunnen koppelen. Tot die tijd blijft het tweetje zijn rondjes meedraaien op de baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5F66C138-3015-46AA-82E6-6757CF9364C3-6379e7575141a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5F66C138-3015-46AA-82E6-6757CF9364C3-6379e7575141a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9EFF1B33-8091-4E6D-834D-910695308BAE-6379e782e2aaf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9EFF1B33-8091-4E6D-834D-910695308BAE-6379e782e2aaf.jpg)
De Fleischmann Lint rijdt nog net wat soepeler. Maar ja, Fleischmann had ook 60 jaar de tijd gehad om de aandrijvingen te vervolmaken. :)
-
Wat zijn k en i factoren?
-
Onderdelen van de motorregeling bij gebruik van cruise control.
CV54 (k) heb ik teruggebracht tot 40, cv55 (i) tot 80. Kan vast allemaal nog beter, maar mooi zat is mooi zat. :)
-
En cruisecontrol is de moderne naam voor lastregeling? Jij mag een halfwit zijn, ik nog geen kwartwit ;)
-
Lastregeling is denk ik een beter woord, dus het valt wel mee met je wit.
-
K actie , ook wel P genoemd
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meet-_en_regeltechniek
hier wat uitleg wat het doet , geeft misschien wat meer inzicht wat je doet en wat je er mee kan doen (en niet moet doen)
Cor
-
Lastregeling is denk ik een beter woord, dus het valt wel mee met je wit.
;D ;D
Cor, dank!
-
Mooi hoor Wim die aanpassingen . Nu die hc nog voorzien van een mini AEG voor de kaartjes . ;D . Op de spoorlijnen naar Staveren en Harlingen hadden ze die altijd 1 mee in de trein .
-
Mooi gedaan (y)
-
Onderdelen van de motorregeling bij gebruik van cruise control.
CV54 (k) heb ik teruggebracht tot 40, cv55 (i) tot 80. Kan vast allemaal nog beter, maar mooi zat is mooi zat. :)
enig idee op welke AUX de inetrieurverlichting zit? Die wil ik omschakelen op TL-instelling
-
Interieur is AUX5 Wim.
Aanvulling:
AUX1 = sluitlicht bijwagen
AUX2 = sluitlicht motorwagen
AUX3 = rangeerlicht
AUX6 = cabinelicht
AUX7 = remproeflicht
Gr, Ben.
-
(y) dank Ben, Hoewel de instelling van TL-licht met de LokProgrammer me nog niet is gelukt, is de rest mooi gedimd nu.
-
aux 5 op neonlight zetten en vervolgens startup time op 80, dan knippert die mooi tijdens opstarten van de TL
-
Wim,
Wat een mooie pimpbeurt heeft de DH gekregen! TL licht had de DH maar door het voorschakelapparaat flikkerde deze niet tijdens het aangaan.
Gr. Silvester
-
Nog even als aanvulling.
In de 'baanschuiver'stellen was het loketluik verwijderd, het smalle zijraam balkon/cabine vaak verwijderd en blauwe gordijnen opgehangen. Er werd een cabinedeur zonder ruit geplaatst. In.plaats van de "achteruitkijkspiegel" boven de frontruit valt het altijd deels zichtbare grijze zonnescherm op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-8211-637be4b1bdf20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-8211-637be4b1bdf20.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-7701-1-637be4b1e419e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-7701-1-637be4b1e419e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-5787-4-637be4b1f2b08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC-5787-4-637be4b1f2b08.jpg)
Succes!
-
Die cabinedeur lijkt me erg smal. Moest de machinist daar als het ware zijwaarts door? Of vertekent de foto en is het toch wel circa 70 cm breed?
Ik heb trouwens jouw artikel in Railmagazine gezien. Ga het van de week lezen! (y)
Bor
-
@ Wim jij zegt: Eén minpuntje blijft: de vouwbalgen sluiten niet mooi aan, er zit een spleet tussen. En daardoor zie je dan steeds het licht van de ronde patrijspoortjes in de vouwbalgdeuren.
Zijn die patrijspoortjes in de vouwbalgdeuren niet af te dichten? Ik wil ook de 4 buitenspiegels proberen gangbaar (uitklapbaar) te maken. Volgens mij moet dat mogelijk zijn al heb ik het model nog niet ontvangen. Maar de foto's zeggen mij genoeg tot nu toe.
Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk.
Kees.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5F66C138-3015-46AA-82E6-6757CF9364C3-6379e7575141a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/5F66C138-3015-46AA-82E6-6757CF9364C3-6379e7575141a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9EFF1B33-8091-4E6D-834D-910695308BAE-6379e782e2aaf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/9EFF1B33-8091-4E6D-834D-910695308BAE-6379e782e2aaf.jpg)
Hoort hier officieel niet, maar wat is het merk van de beton rails, profiel hoogte en zijn deze zelf gepimt ?
-
Rocoline 42401 flexrail met betondwarsliggers, 2,1 mm dus.
Het geheel gespoten met zeer lichtgrijs (witte primer met een paar druppels grijs) en roestkleur gepenseeld met Tamyia XF64.
In de kerstvakantie hoop ik te gaan ballasten.
Weer on topic. Zal binnenkort nog eens een vraag richting PB models sturen over de koppelingen. Maar ik wilde eerst de tijd hebben om nog eens goed te kijken.
Ik 'denk' namelijk dat het te maken heeft met een verandering op het laatste moment aan de koppelingen waarover we door PBM zijn medegedeeld.
Ik 'denk' dat dat weer te maken heeft met net te veel speling in de lengterichting van de mechanieken. Als de gemotoriseerde bak dan duwt, raken de balgen elkaar en gaat het mis in de kleinste boogstralen. Een oplossing is dan de koppelafstand een beetje te vergroten.
Hier antwoorden mag natuurlijk ook. :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/C7BECFCD-6575-4C0A-A1B3-947D6AF4B0D6-637c9a242518e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/C7BECFCD-6575-4C0A-A1B3-947D6AF4B0D6-637c9a242518e.jpg)
-
Maar is dat gebibber niet te voorkomen met een condensatortje of zoiets?
Misschien dat je daarmee weg komt, maar als je toch gaat solderen, kan je beter het pwm op 100% zetten en een geschikte weerstand in serie zetten met je ledstrip.
-
Zijn die patrijspoortjes in de vouwbalgdeuren niet af te dichten?
Tuurlijk, wat ik eerder al schreef: schilder ze aan de binnenzijde zwart.
Jeroen
-
Iemand al eens aan de slag geweest met koersborden of reclame op de reclamebanen?
-
Ik zou de patrijspoortjes niet zwart schilderen, maar met Kristal Klear ( niet op het raampje, maar eromheen ) een stukje zilverfolie erachter lijmen. Dan kan het altijd weer ongedaan gemaakt worden, bijvoorbeeld bij verkoop.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Iemand al eens aan de slag geweest met koersborden of reclame op de reclamebanen?
Daar kijk ik erg naar uit: jaren '90 reclames voor op reclamebanden in 1:87.
Voor mijn DDM, mat '54 en Plan T.
-
Interieur is AUX5 Wim.
Aanvulling:
AUX1 = sluitlicht bijwagen
AUX2 = sluitlicht motorwagen
AUX3 = rangeerlicht
AUX6 = cabinelicht
AUX7 = remproeflicht
Gr, Ben.
Afgelopen weekend een analoge DC PB Models Wadloper van een kennis voorzien van een Lopi5 DCC decoder. Als we de frontseinen inschakelen (F0), dan gaan deze netjes in de rijrichting aan, echter gaan de sluitseinen dan ook steeds automatisch in de rijrichting aan (voorzijde i.p.v. achterzijde dus). Hierdoor branden dus alle 5 de ledjes aan de voorzijde van de trein. Aan de achterzijde van de trein zijn geen leds aan. Bij het wijzigen van de rijrichting gaan alle 5 de leds aan de andere kant van het treinstel aan. Door het inschakelen van F1 en F2 gaan de sluitseinen uit.
De sluitseinen gaan dus niet aan aan de achterzijde van het treinstel. Nu willen we dit natuurlijk wel. Wie heeft goede raad? Een out of de box decoder installeren werkt blijkbaar dus niet helemaal zoals je zou verwachten.
-
Toevallig dit weekend ook mijn DH2 gedigitaliseerd.
En inderdaad dit verschijnsel had ik ook.
En ja een standaard decoder zal zelden een functiemapping hebben die bij je model past. Er zal altijd wel iets niet helemaal kloppen. Ligt er maar helemaal aan hoe een fabrikant de functieuitgangen toegepast heeft.
Maar heel simpel op te lossen. Gewoon de functiemapping aanpassen. :angel:
Stuur me even een PB met je email adres, dan stuur ik je mijn esu file op.
Kan je daar verder mee om het naar je eigen wensen verder aan te passen.
-
Hoi,
En toch is het niet ingewikkeld ;)
Bij een standaard ingestelde "vreemde" decoder zal gewoon F0-F en F0-R aangestuurd worden waardoor je wisselende Frontseinen hebt.
De Sluitseinen zitten op AUX1 en AUX2
en het geheel is zo gemapped:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PBModels-DH-FunctionMapping-63ab0166dac90.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PBModels-DH-FunctionMapping-63ab0166dac90.png)
Groet,
Karst
Laat je niet verwarren door al die condities. Zonder gaat ook, maar dan zul je zelf bij het bedienen moeten zorgen, dat de juiste functies aan en uit staan ;) :P
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230215-WA0011-63ed127da58b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230215-WA0011-63ed127da58b3.jpg)
Met dank aan Artitec, voor de juiste tijdperkbekeving.
-
Netjes gedaan (y)!
-
Echt mooi die aangebrachte reclame Wim(Sneek). Waar heb je die op de kop getikt. Ik wil het toepassen op de DH1 die in april 2023 wordt verwacht.
Groeten, Bruntendijk Friesland.
Kees.
-
Komen van een setje transfers voor (o.a. dus) de plan E rijtuigen, dat net door Artitec is uitgebracht. Ik heb zo’n setje bij mijn lokale dealer aangesdhaft.
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230215-WA0011-63ed127da58b3.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230215-WA0011-63ed127da58b3.jpg)
Met dank aan Artitec, voor de juiste tijdperkbekeving.
Prachtig gedaan met deze 3204. Overigens blijft de echte 3204 altijd in mijn trieste herinnering, doordat er twee ernstige voorvallen mee zijn geweest.
Het eerste was waar ik op school zat, in Harlingen. NS-conducteur Wytze van der Meulen is er in 1991 tijdens zijn werk door een passagier in om het leven gebracht. De moord maakte veel los bij zijn Friese collega's en zelfs in het hele NS-land.
Het tweede voorval was voor mij op grotere afstand: de 3204 kreeg een zware aanrijding. Volgens mij is er toen een nieuwe kop voor gekomen; in ieder geval kon je dit naderhand zien aan een glimmend deel van een bak. Dit laatste hetzelfde met de 3216. Die vernieuwde bak van de 3216 is op de volgende foto te zien: https://treinposities.nl/foto/147137
-
Echt mooi die aangebrachte reclame Wim(Sneek). Waar heb je die op de kop getikt. Ik wil het toepassen op de DH1 die in april 2023 wordt verwacht.
Groeten, Bruntendijk Friesland.
Kees.
https://www.artitecshop.com/nl/scenery/h0-187/decals/
setje 10.326 toepasbaar op alle NS-modellen die reclamebanen in de juiste afmetingen in H0 hebben.
Setje bevat transfers voor modellen uit begin huisstijl eind jaren zestig (de smalle van Skol en Telegraaf), daarna halverwege jaren '70 Volkskrant. Voor de jaren '80 tot 1986 is de rest gedacht. Verdere info ook in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=76870.45
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230215-WA0011-63ed127da58b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230215-WA0011-63ed127da58b3.jpg)
Met dank aan Artitec, voor de juiste tijdperkbekeving.
waarbij overigens duidelijk blijkt dat Artitec het met de hoogte van de reclames niet zo nauw heeft genomen, vergelijk de Spar-reclame maar eens met https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel2-6379e3d7b62cb.jpg Daar leken de transfers van Reitsma Lochem beter op hun voorbeeld ;-)
-
Met decals, gemaakt door een bevriende liefhebber en de Artitec koersborden, zijn ook de ongerenoveerde versies van de Wadlopers weer wat completer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-152300-652bed994ef56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-152300-652bed994ef56.jpg)
-
Mooi gedaan Wim(Sneek)
Gr. Menno(1846)
-
waarbij overigens duidelijk blijkt dat Artitec het met de hoogte van de reclames niet zo nauw heeft genomen, vergelijk de Spar-reclame maar eens met https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel2-6379e3d7b62cb.jpg Daar leken de transfers van Reitsma Lochem beter op hun voorbeeld ;-)
Ze kloppen alle twee kan ik je met zekerheid vertellen,zowel de Reitsma als de Artitec reclametransfers!
Het begon met SPAR reclame 3x Spar naast elkaar in het begin waren de stickers laag.
In 1980 kwam de SPAR reclame met middelste sticker het beste in de buurt (lage variant) transfers van Reitsma Lochem.
In 1983 had je zowel de SPAR reclame met middelste sticker beste in de buurt in twee verschillende hoogtematen.
En 1984 tot het einde alleen nog Spar het beste in de buurt (hoge variant) transfers van Artitec.
Mvg Jamie Diks
-
De PBModels 3204 heeft als inzetperiode 1984 – 1988 en dat is correct voor de hoge sticker reclame op de zijwanden.
@Wim(Sneek) dat heb je dus top gedaan (y)
Op 06-03-1982 had de 3204 nog de lage reclame van NEZIFO ziektekosten verzekering Den Haag :)
Zie https://treinposities.nl/foto/63626
Mvg Jamie Diks
-
Dank voor de opheldering Jamie (y)
-
Die stelling klopt ten dele Jeroen.
Met de vanaf 1985 ingevoerde 'lange' reclame kon dat inderdaad niet meer over de vulopening. De oude, driedelige reclame was minder breed ,zat daardoor wat hoger en dat ging nog wel :D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel2-6379e3d7b62cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel2-6379e3d7b62cb.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-6379e3d7b5d4b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-6379e3d7b5d4b.jpg)
Zulke reclame moet er nog komen, dan nog juiste koersborden en natuurlijk blijft het hopen dat iemand betere soundfiles maakt die het Wadloper-geluid beter benaderen. Toerenverhoging en de koppelomvorming bij 70 km/u, ontsnappende lucht bij het remmen, de sluitfluit zijn nog een paar van de wensen... ::)
grtz,
Wim
Sorry maar er zijn ook foto's van de lange reclame (vanaf 1985) die door liepen over het vulgat van de tank ;)
Het kwam dan wel niet veel voor,maar het heeft wel bestaan :)
Zie hier stel 3103 in Leeuwarden op 28-03-1993 Link: https://flic.kr/p/2n1ZR5N
En nog eentje in Leeuwarden op 24-02-1994 Link: https://flic.kr/p/3D8Kqh
Mvg Jamie Diks
-
Hier draait het model (gemoderniseerde 3209 met decoder) sinds enkele dagen mee in het automatische verkeer. In eerste instantie reed het model naar mijn waarneming nog een beetje schokkerig. De k- en i-factor nog wat verlaagd en nu rijdt het model goed. Ik heb nog overwogen om een andere decoder te proberen, maar ik denk niet dat ik al de lichtinstellingen zomaar goed krijg.
ESU decoders (waarvan hier gebruik gemaakt is) hebben ook een Auto Tune functie. die zit op CV54. zet de trein op de baan. Ga met je DCC systeem naar de functie 'programmeren op de vrije baan' (POM programming on main) , selecteer CV54, waarde 0 invoeren. Verlaat POM, druk op F1, de trein schiet nu ongeveer een meter naar voren op volle snelheid en stopt dan. De decoder is nu automatisch ingeregeld en rijeigenschappen zullen waarschijnlijk nog een beetje soepeler zijn geworden. Wel doen als de trein al is 'ingereden', voor de beste resultaten. Daarnaast heeft PB models bij motor instellingen geen lineaire curve ingesteld waardoor de regeling lang in de lage regionen hangt (en daarmee electronisch bijgeluiden langer hoorbaar zijn). Met de Lokprogrammer is dit zo om te zetten in een lineaire lijn, en loopt alles nog weer beter (naar mijn mening). Groet, Koos
-
Voor veel mensen is het resultaat van het automatisch afstellen wellicht goed genoeg, maar vergeleken met de rij eigenschappen en de mogelijkheden (lees: het gemak) van het handmatig afstellen is de LokPilot/Sound) familie geen verbetering wat mij betreft.
Modellen moeten bij mij op stap 1 soepel "kruipen" en dan zonder schokken optrekken. Bij LokPilot/Sound 3 en 4 was dat met een aantal instellingen makkelijk te realiseren (en LokPilot/sound 4 had al dat automatisch instellen met CV 54 = 0). Bij de 5e generatie hebben ze zoveel meer variabelen toegevoegd dat dit onnodig ingewikkeld wordt, plus de nare eigenschap dat de standaard motortypes meestal al niet schokvrij rijden met standaard instellingen :( . Ik heb mijn Elotrains 1500 en RockyRail 6400 met veel moeite redelijk rijdend gekregen. Er zaten eerst een LokPilot 4 (1500) en Loksound 4 (6400) in maar toch gezwicht voor de upgrade ivm meer functie aansluitingen (nodig voor rangeerseinen en de knipperlichten upgrade).
Mijn Wadloper rijdt nu ook heel behoorlijk, maar de verleiding was ook aanwezig om er een LokSound 4 in te drukken (ik heb er een aantal gehamsterd :D). Maar wat reserve kan geen kwaad denk ik :P .
Mvg,
Robert
-
Hi,
Vandaag even wat DH-mat aangepakt...
Het licht vanuit het reizigers compartiment in de cabine is natuurlijk niet wenselijk.
Hier kwamen ook de machinisten achter bij het 1:1 model. Door het grote frontruit kwam er ook veel licht en warmte binnen, hiervoor werd er een strookje glanzende folie naar buiten toe op het frontruit geplakt.
De achterwand welke was voorzien van 3 ruiten bracht ook veel licht in de cabine. Om dit op te lossen werden er eerst rode gordijnen geplaatst.
Bij de marketing beurt werd het ruit achter de machinist blauw beplakt en het ruit aan de bijrijders zijde en in de cabinedeur verdween. Dat moet dan ook maar in het model.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-190948-resized-66ca34f722a6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-190948-resized-66ca34f722a6f.jpg)
Het model en enkele stickers waaronder zilver om het folie op en frontruit te imiteren. |(Zie het linker stel).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-191014-resized-66ca343e086ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-191014-resized-66ca343e086ae.jpg)
De kap is gemakkelijk af te nemen door de zijwanden iets uit elkaar de trekken. Ook het cabine interieur zit vast met twee nokjes in de zijruiten. Dus ook daar de bak iets uit elkaar trekken om de cabine interieurs los te maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-191230-resized-66ca350847603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-191230-resized-66ca350847603.jpg)
Het folie breng ik aan de binnenzijde van het ruit aan. Dit is even een secuur werkje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-191827-resized-66ca34b2da615.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-191827-resized-66ca34b2da615.jpg)
De blauwe sticker breng ik aan op de achterwand (aan het reizigers gedeelde). Daar overheen komt de beige sticker.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192026-resized-66ca3722c874b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192026-resized-66ca3722c874b.jpg)
Aan de binnenzijde van de cabine komt ook een beige sticker en de kleine blauwe sticker als zijnde cabinedeur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192200-resized-66ca3664e6f78.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192200-resized-66ca3664e6f78.jpg)
Het interieur op zijn plek, de zilveren band geeft de trein een nog bekender uiterlijk.
-
Ook het oudere stel ontloopt deze dans niet...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-175229-resized-66ca37df8b224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-175229-resized-66ca37df8b224.jpg)
Het volgende model zal worden beplakt....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-175550-resized-66ca3811c9314.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-175550-resized-66ca3811c9314.jpg)
Eerst de lichtdoorlatende rode sticker op de achterwand (reizigersdeel) en daaroverheen de beige sticker.
Deze heeft nog de 3 ruiten.
Voor de volledigheid zou ik eigenlijk het interieur van de cabine nog moeten spuiten.
Dat komt nog wel een keer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-175649-resized-66ca387272ead.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-175649-resized-66ca387272ead.jpg)
In deze tijd hadden de wadlopers nog de bekende bruine houtnerf deur, deze deur breng ik dan ook aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-180355-resized-66ca38ca107ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-180355-resized-66ca38ca107ab.jpg)
Voor ik de beige sticker aan de binnenzijde van de cabinewand aanbreng plak ik de deur vast op deze beige sticker.
Het resultaat is toch wel aardig zo.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-185528-resized-66ca3917b4aab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-185528-resized-66ca3917b4aab.jpg)
Dan klikken wij het onderdeel weer terug in de kap.
-
Vanuit een laag perspectief ziet dit er weer heel herkenbaar uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192455-resized-66ca39b563d0f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192455-resized-66ca39b563d0f.jpg)
Vanuit een iets hoge perspectief is het folie minder opzichtig aanwezig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192434-resized-66ca39ed5868d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-192434-resized-66ca39ed5868d.jpg)
Dan natuurlijk even kijken met de verlichting aan. De frontseinen zijn geel gemaakt door de wijze waarop Wim dit ook heeft gedaan, gewoon een stukje gele tape.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-201228-resized-1-66ca3a18ab632.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-201228-resized-1-66ca3a18ab632.jpg)
De blauwe accenten komen heel goed op mij over. Dit is met de cabineverlichting aan.
Het zilveren folie laat netjes wat licht door. Precies zoals het was (y)
Het oudere stel met de "rode gordijnen" is spannender, zo herkenbaar dat de reizigers gloed doorkomt.
Later was het in 1:1 zelfs mogelijk de verlichting op het balkon deels uit te schakelen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-201324-resized-66ca3a8a77f95.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-201324-resized-66ca3a8a77f95.jpg)
Dit is zonder brandende cabine verlichting.
Tot slot beide stellen naast elkaar, zijn het geen machtige treinen? ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-201543-resized-66ca3b017083c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240824-201543-resized-66ca3b017083c.jpg)
-
Woh dat ziet er schitterend uit. Mijn complimenten ;D
-
heel herkenbaar en mooi gedaan! (y)
-
Mooi gedaan Sil!
Ziet er netjes uit (y)