BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: nighttrain1 op 06 September 2022, 16:07:06
-
Vanmiddag fietste ik nabij station Vleuten en daar kwam een DDZ voorbij met beide stroomafnemers tegen de draad.
Enig speurwerk leverde mij de volgende gegevens op:
DDZ 7623, trein van Den Haag naar Enschede.
6 wagen trein. Klopt heb ik geteld.
Bron Treinposities .nl.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/09D0065C-73D1-428D-949D-A907DECC45C4-631753deaa0ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/09D0065C-73D1-428D-949D-A907DECC45C4-631753deaa0ff.jpg)
Met het zoeken naar een foto van deze trein kwam ik een passende foto tegen van vervoerspotter, en wel op deze foto staat de trein ook met 2 pantograven tegen de rijdraad.
Waarom is dit?
-
Omdat iemand vergeten is de tweede stra te laten zakken... zo rijden is niet de bedoeling (dit is de parkeerstand of schoonmaakstand, zoiets).
-
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt
pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.
Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct
automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.
Dus de collega had in deze waarschijnlijk beide fisiek op gezet
of er is een relais of stuurklep blijven plakken.
(ja ook dat gebeurt en dan rest het handmatig afsluiten van 1 van
de stroomafnemers om zo schade aan de bovenleiding te voorkomen.)
Gr,
Robbert Jan.
-
Vroeger (ik weet niet of het nu ook zo is) werd er bij ijzel ook met meerdere stroomafnemers op gereden.
Tijdens het maken van de foto met de DDZ was er in ieder geval geen ijzel.
-
Dat ding staat gewoon geparkeerd en derhalve met beide stroomafnemers tegen de draad. Niets bijzonders dus.
-
... en daar kwam een DDZ voorbij....
Klinkt niet als geparkeerd staan.
-
Roept de vraag op waarom de parkeerstand twee pantoos op heeft staan
Mvg Johan
-
Dat ding staat gewoon geparkeerd en derhalve met beide stroomafnemers tegen de draad. Niets bijzonders dus.
Frank, even nog goed lezen....
-
Dat ding staat gewoon geparkeerd en derhalve met beide stroomafnemers tegen de draad. Niets bijzonders dus.
En/of
Roept de vraag op waarom de parkeerstand twee pantoos op heeft staan
Mvg Johan
Ding reed op dat moment rond de 130 km/uur.
Heb 2x eerder nabij Vleuten een trein stil zien staan, dat kwam doordat er een as naast stond van een containerwagen, dat was in de zelfde rijrichting.
En de andere keer was er een loc defect en die heeft er een paar dagen gestaan, was ook met containers onderweg van voorbij Utrecht richting Woerden en verder, op een van de middelste sporen.
Maar de rest rijdt daar echt, mits het even stopt om te halteren.
-
Reageerde op de foto, had de tekst daarboven even gemist. Dat is inderdaad gek: bij die snelheid twee stroomafnemers op die zo dicht naast elkaar staan. Dacht dat zoiets helemaal niet mag, iets met kans op ernstige beschadiging van een stroomafnemer en dan mogelijk dus ook de bovenleiding. Er lezen hier machinisten mee, er zal er vast wel eentje bij zijn die DDZ goed kent en opheldering kan verschaffen.
-
En nu de rest van de berichten nog lezen. ::)
-
...waarschijnlijk gewoon een foutje van de meester. Wij van ons die al jaren Faivelyblokbedienaar zijn (lees locomotieven) zijn gewend om beide stroomafnemers op te zetten en na vertrek de voorste te laten zakken. Bij DDZ is dat niet nodig, omdat de tweede stroomafnemer na enige tijd vanzelf opkomt (bij stilstand) en zakt (na vertrek)
Bij stilstand zijn 2 stroomafnemers juist gewenst, omdat er op 1 punt langere tijd aan de rijdraad gelurkt wordt. Dat wil je juist met een zo groot mogelijk oppervlak.
Het rijden met beide stroomafnemers op is niet toegestaan en kan schade aan de bovenleiding veroorzaken, omdat beide zo kort bijelkaar geplaatst zijn en daarmee eigenlijk 1 oppervlak vormen.
Vanuit zijaanzicht: de rijdraad loopt dan niet in een vloeiende boog over de stroomafnemer, maar vormt een vlak stuk op de stroomafnemers. Dus boog-vlak-boog.
Zo is het ons uitgelegd.
Mvg
Sander.
-
Bij DDZ is dat niet nodig, omdat de tweede stroomafnemer na enige tijd vanzelf opkomt (bij stilstand) en zakt (na vertrek)
Kun je kiezen welke de tweede is? Of is dat altijd automatisch de voorste?
-
Als de 2e stra automatisch opkomt en daalt, dan kan het ook zo zijn dat daar een defect in zat?
-
Kun je kiezen welke de tweede is? Of is dat altijd automatisch de voorste?
Het is eigenlijk een loc: de achterste.
-
Klaas, je kunt nog steeds zelf kiezen.
Het "automaatje" zit op de voorste stroomafnemer, maar als je de voorste stroomafnemer handmatig opzet, dan wordt de automaat overruled.
Ik rij DDZ vaak juist met de voorste stroomafnemer, in de hoop mezelf een keer terug te zien op de foto van een alerte spotter. ;D
De automaat is pas in een later stadium als eerste bij DDZ6 geïntroduceerd. De nieuweling weet niet beter, de iets oudere nieuweling zal uit automatisme de voorste stroomafnemer zelf bedienen.
Defect kan altijd, maar ik gok in 99% van de gevallen op een bedieningsfoutje.
Mvg
Sander.
-
Het is eigenlijk een loc: de achterste.
Als het eigenlijk een loc is dan is de achterste stroomafnemer toch juist degene die al op staat? Dat klopt ook met wat Sander aangeeft.
-
Ik weet niet hoe het allemaal werkt bij een dergelijke stam maar bij sommige locomotieven is het raadzaam om 2 stra's op te hebben. Als er een faalt en strijkt trek je niet gelijk je batterijen leeg als deze nog ingeschakeld staat. Maar weet dus niet zeker of dit probleem zich voor doet bij een dergelijke stam. Misschien is de inzet cyclus korter :)
-
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt
pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.
Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct
automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.
Dus de collega had in deze waarschijnlijk beide fisiek op gezet
of er is een relais of stuurklep blijven plakken.
(ja ook dat gebeurt en dan rest het handmatig afsluiten van 1 van
de stroomafnemers om zo schade aan de bovenleiding te voorkomen.)
Gr,
Robbert Jan.
Prima uitleg, net als die van Sander. Dus waarom er dan nog verder over gediscussieerd wordt.. mij een raadsel.
-
Omdat we het naadje van de kous willen weten. ;D
-
Ik weet niet hoe het allemaal werkt bij een dergelijke stam maar bij sommige locomotieven is het raadzaam om 2 stra's op te hebben. Als er een faalt en strijkt trek je niet gelijk je batterijen leeg als deze nog ingeschakeld staat. Maar weet dus niet zeker of dit probleem zich voor doet bij een dergelijke stam. Misschien is de inzet cyclus korter :)
Het enige wat bij een opstaande stroomafnemer zou kunnen falen is de magneetklep die de cilinder van de stroomafnemer onder druk zet.
De kans dat die ineen stuk gaan bij een opstaande stroomafnemer is ontzettend klein en komt niet zo snel voor.
Kwa lucht aanvoer krijgen beide stroomafnemers luchtdruk uit dezelfde bron dus ook dat maakt niets uit in deze.
-
Thom,
Als ik je zo hoor begrijp ik dat het bij dit materieel en mogelijk meer materieel uit het reizigersvervoer blijkbaar niet vaak voorkomt.
Ik heb daar nagenoeg geen ervaring mee (op de 1600den na dan, maar die hadden een eigen willetje ;) ).
Met enige regelmaat maak ik mee dat het bij bepaalde locseries in het goederenvervoer voorkomt dat er een beveiliging ingrijpt en één (soms beide) stroomafnemers plat gooit... met platte batterijen als gevolg.. erg vervelden als de eigenaar zijn treinen wil laten rijden. Dus vandaar dat ik als voorkeur wel voor 2 stra's kies als het even kan.
Maargoed, das een heel ander verhaal ;D
-
Als het eigenlijk een loc is dan is de achterste stroomafnemer toch juist degene die al op staat? Dat klopt ook met wat Sander aangeeft.
Ja je hebt gelijk, ik had beter moeten lezen. Bij rijden staat de achterste op, bij stilstand komt de voorste automatisch bij.
-
...waarschijnlijk gewoon een foutje van de meester. Wij van ons die al jaren Faivelyblokbedienaar zijn (lees locomotieven) zijn gewend om beide stroomafnemers op te zetten en na vertrek de voorste te laten zakken. Bij DDZ is dat niet nodig, omdat de tweede stroomafnemer na enige tijd vanzelf opkomt (bij stilstand) en zakt (na vertrek)
Bij stilstand zijn 2 stroomafnemers juist gewenst, omdat er op 1 punt langere tijd aan de rijdraad gelurkt wordt. Dat wil je juist met een zo groot mogelijk oppervlak.
Het rijden met beide stroomafnemers op is niet toegestaan en kan schade aan de bovenleiding veroorzaken, omdat beide zo kort bijelkaar geplaatst zijn en daarmee eigenlijk 1 oppervlak vormen.
Vanuit zijaanzicht: de rijdraad loopt dan niet in een vloeiende boog over de stroomafnemer, maar vormt een vlak stuk op de stroomafnemers. Dus boog-vlak-boog.
Zo is het ons uitgelegd.
Mvg
Sander.
Als aanvulling hierop, bij de loc’s dienden bij vertrek 2 stroomafnemers op te staan omdat bij vertrek de maximale stroom wordt gevraagd bij stilstand/lage snelheid waardoor je dan een zo groot mogelijk contactvlak wilt hebben om doorbranden van de rijdraad te voorkomen.
Bij een snelheid van 30km/u moet dan de voorste stroomafnemer worden neergelaten omdat dan a. door de snelheid het gevaar van plaatselijke verhitting is geweken en b. de opwaartse druk van de voorste stroomafnemer toeneemt door de met de snelheid stijgende invloed van de rijwind. Vooral door de vlakke kopvorm van de loc’s is dit effect fors en levert dan het gevaar op dat bij wissels de rijdraad te hoog wordt opgedrukt t.o.v. het aan- respectievelijk aftakkende spoor met alle gevolgen van dien. In geval van een defect aan de achterste stroomafnemer waardoor de voorste moet worden gebruikt geldt dan een snelheidsbeperking.
-
Dat was toch alleen zo bij de weerstandlocs? Dus 1100, 1200, 1300, 1500en? Of misschien ook de 1600en?
Volgens mij bij de modernere locs niet.
-
Klopt, maar uit gewoonte werd het bij de latere locs ook gedaan.
-
Klopt, al vaak genoeg gezien hier in Delft bij de serie 186 voor de IC Den Haag - Eindhoven: bij vertrek twee stroomafnemers op, ook bij de duwende loc.
-
Das omgekeerd, die 2e stroomafnemer komt niet op bij vertrek, maar komt juist automatisch op bij stilstand op de lok die de treinverwarming voorziet en daalt ook weer automatisch als de trein op snelheid komt.
Ook bij de 16/1700 is het een tijd verplicht geweest om bij stilstand de tweede stroomafnemer op te zetten, vanwege het stroomverbruik van de rijtuigen door verwarming en airco's.
-
Bij normaal gebruik is 1 stroomafnemer opgezet, de 2e komt
pas bij na stilstand langer dan 10 minuten.
Bij de standen "parkeren" en "gereed continu" worden direct
automatisch beide stroomafnemers tegen de draad gezet.
Dat kan ik me voorstellen.
Een duidelijk verschil van een DDZ en een DD-AR viel mij altijd wel op tijdens het keren in de normale dienst.
Bij een DD-AR (zowel met 1700-loc als met motorwagen) werd de stroomafnemer neergelaten op het moment dat de machinist de stuurstroom uitschakelde. De stroomafnemers bleven gestreken. De stroomafnemer kwam pas weer omhoog als de machinist de stuurstroom weer inschakelde aan de andere kant.
Bij DDZ is er kennelijk wat gewijzigd, want op het moment dat de stuurstroom werd uitgezet door de machinist kwamen direct beide stroomafnemers omhoog. Als de stuurstroom vervolgens werd ingeschakeld, ging een stroomafnemer naar beneden. Beide stroomafnemers gestreken kwam niet meer voor.
Dit tafereel heb ik als student een flink aantal jaren meegemaakt met zowel DD-AR als DDZ in de stoptreinserie 5600 tussen Utrecht en Zwolle.
-
Misschien omdat een DDZ de airco moet blijven voeden, wat een DDAR niet had?
-
@ Streamliner,
Er is technisch niks gewijzigd, de afstappende machinist zet na het uitschakelen
van de stuurstroom 9 van de 10 keren direct de trein in "gereed continu" middels
een sleutelschakelaar op de achterwand van de cabine, daarom lijkt het soms
wel automatisch maar dat is het zeker niet, wellicht automatisme, iets heel anders.
Wanneer de stuurstroom weer ingezet wordt zakken per direct beide stroomafnemers
maar.... het proces van het neerlaten van de stroomafnemer is langzaam dus zodra
de machinist één van beide stroomafnemers kiest komen beide ook direct weer op.
(althans, zo is het bedoeld waarbij één weer neergelaten wordt boven de 5 km/h)
Bij een 1700/DD-AR ligt het spulletje definitief plat waarbij alleen uit de 1700 de
parkeerstand ingeschakeld kan worden middels de Faiveley sleutel, iets wat in de
normale dienst niet voorkomt.
Gr,
Robbert Jan.