BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Rick op 24 August 2022, 10:54:13
-
https://nieuws.ns.nl/volgende-stap-aanschaf-nieuwe-dubbeldekkers/
NS heeft middels een Europese aanbesteding treinfabrikant CAF S.A. aangewezen als zogeheten voorkeursaanbieder (preferred bidder) voor de levering van 60 nieuwe treinen.
Vier gerenommeerde treinfabrikanten deden een geldige aanbieding tijdens de laatste ronde van de aanbesteding (de zogeheten Best and Final Offer). CAF S.A. scoorde van de vier partijen het beste op de combinatie van de geldende prijs- en kwaliteitscriteria, waarin onder andere zijn meegewogen de investeringskosten, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid van de treinen, energie-efficiency, design van de trein voor reizigers/personeel en support na aflevering.
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe stellen eruit komen te zien met een combinatie van enkel- en dubbeldeksbakken.
-
Jammer, had graag een dubbeldekker FLIRT gezien :-[
-
En waar worden die dan voor ingezet?
DD in de stopdienst (sprinter) mocht toch niet meer?
Mvg Johan
-
Het vervangt sowieso DDZ en misschien ook een stukje ICM.
-
Jammer, had graag een dubbeldekker FLIRT gezien :-[
Alsjeblieft zeg. Ben blij dat het geen Flirt is ... :-X ;)
-
Een voorbeeld van Siemens:
https://railcolornews.com/2019/08/13/de-expert-this-is-the-first-desiro-hc-for-baden-wurtemburg/ (https://railcolornews.com/2019/08/13/de-expert-this-is-the-first-desiro-hc-for-baden-wurtemburg/)
En flirtachtig zullen ze zijn Joop...Muhahahaa!
-
En waar worden die dan voor ingezet?
DD in de stopdienst (sprinter) mocht toch niet meer?
Mvg Johan
Daar is geen verbod toe, enige is dat sprinters verplicht een gelijkvloerse instap moeten hebben.
Dat word nou juist bereikt door de combinatie van enkel- en dubbeldeks bakken :)
Nadeel van dubbeldeks rijtuigen in een sprinterdienst, is dat het instap proces trager is door het traplopen en de smalte daarvan.
-
Nadeel van dubbeldeks rijtuigen in een sprinterdienst, is dat het instap proces trager is door het traplopen en de smalte daarvan.
En niet te vergeten, eerst het uitstapproces, hoewel sommige instappers zich naar niet aan storen >:( :)
Hartelijke groet
Joop
-
Een voorbeeld van Siemens:
https://railcolornews.com/2019/08/13/de-expert-this-is-the-first-desiro-hc-for-baden-wurtemburg/ (https://railcolornews.com/2019/08/13/de-expert-this-is-the-first-desiro-hc-for-baden-wurtemburg/)
En flirtachtig zullen ze zijn Joop...Muhahahaa!
Siemens is geen CAF, en die hebben nou juist de (voorlopige) aanbesteding gewonnen. Whahahahaha :P
-
Deze website heeft het over een "Cavity DUO" variant als dubbeldekker maar ik zie nog geen plaatjes. Bestaat mogelijk alleen nog als tekst op papier?
https://www.caf.net/en/soluciones/familia/civity/familia-civity.php
Koen
-
Zou het bij zo'n dubbeldekker (of elke andere trein) nou sneller gaan, als je 1 deur van een rijtuig gebruikt om in te stappen en de andere deur (wel aan hetzelfde perron :P) om uit te stappen. Dus een soort van eenrichtingsverkeer hanteren? Bij trams en bussen doet men dat ook :police:
Dan hoeft men niet te wachten tot de andere men eerst zijn uitgestapt en je komt mekaar feitelijk niet tegen.
Bas
-
Dat hebben ze in de jaren dertig al eens geprobeerd, was blijkbaar geen succes. "Een goed begin, een goed besluit, stap achter in en vooraan uit". Was de slogan.
-
Deze website heeft het over een "Cavity DUO" variant als dubbeldekker maar ik zie nog geen plaatjes. Bestaat mogelijk alleen nog als tekst op papier?https://www.caf.net/en/soluciones/familia/civity/familia-civity.php
Hier een artist impression:
(https://p1.storage.canalblog.com/29/43/1127999/88082163_o.jpg)
http://transportrail.canalblog.com/pages/uitp-2013---l-industrie-ferroviaire-en-attente-de-commandes/27564053.html (http://transportrail.canalblog.com/pages/uitp-2013---l-industrie-ferroviaire-en-attente-de-commandes/27564053.html)
Op een andere website circuleert deze tekening al in 2019.
Maar dat is dus een volledige dubbeldekker, dus het zal wat anders gaan worden
-
krijgen we dit soort dingen straks :-X
(https://www.caf.net/upload/productos/5[1].jpeg)
https://www.caf.net/en/soluciones/proyectos/proyecto-detalle.php?p=175 (https://www.caf.net/en/soluciones/proyectos/proyecto-detalle.php?p=175)
-
Maakt me niks uit hoe ie eruit komt te zien, bij het woord CAF ben ik al afhaakt :-[
-
Maakt me niks uit hoe ie eruit komt te zien, bij het woord CAF ben ik al afhaakt :-[
???
Waarom dat dan?
-
Dat hebben ze in de jaren dertig al eens geprobeerd, was blijkbaar geen succes. "Een goed begin, een goed besluit, stap achter in en vooraan uit". Was de slogan.
Bij het GVB in Amsterdam in de jaren zeventig ook: de groene bollen en rode kruisjes trams.
Hoop wel dat men rekening houdt met de sterk achterblijvende vervoersvraag. Die ligt al lager dan verwacht en het schrappen van treinen en stakingen helpen ook niet echt. Mijn reisadvies naar Houten a.s. zaterdag is al gewijzigd omdat de sprinterdiensten naar Tiel en Den Bosch plots naar een uurdienst(!) zijn gegaan. Daarmee zijn we qua aanbod decennia terug in de tijd.
En het uiterlijk van die DD-NG? Ach, de NS koopt al langer geen echte treinen meer ;)
-
Ach, de NS koopt al langer geen echte treinen meer ;)
Wat zijn volgens jou dan wel echte treinen? ???
-
een 1200 met een sleep plan K denk ik?
-
En over 30/35 jaar gaat men op fotojacht naar de laatste CAF's want die zijn toch beter dan wat ze nu besteld hebben. :laugh:
-
een 1200 met een sleep plan K denk ik?
Uitstekend voorbeeld.
-
???
Waarom dat dan?
Als je ellende ziet die we nu hebben met de SNG dan belooft het weinig goeds met deze "doorontwikkelde SNG's".
Bij ellende moet je denken aan op diverse plekken reeds scheurtjes in het casco (waar veel CAF materieel in het binnen/buitenland ook last van heeft), zonnenschermen die vaker kapot zijn dan heel, cabinedeuren die spontaan open gaan, (Rij)geluid dat veel lawaaieriger is dan ander materieel, Sloten en deurklinken die afbreken, stuurtafels die snel slijten, software problemen en storingen waar zelfs MBN geen antwoord op heeft. En zo zijn er nog wel een hoop dingen te noemen waarom de CAF/SNG zeker niet mijn favoriete trein is ;D
(Leuk om eens op te letten op het station: SNG's die eerder gebouwd zijn hebben bij de bakovergang een kleine "lasverbinding" en de laatst gebouwde SNG hebben nu een versteviging daar zitten die doorloopt tot in de gekleurde baan.)
-
Wat zijn volgens jou dan wel echte treinen? ???
Alles wat in NL reed rond ~1980 ::)
-
Deze half enkel-, half dubbeldekker zag ik laatst in Dusseldorf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC5074-6306441fe5d86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DSC5074-6306441fe5d86.jpg)
Een Siemens Desiro HC
https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro_HC
Ach, die stond in reactie 5 ook al… :'(
-
Nadeel van dubbeldeks rijtuigen in een sprinterdienst, is dat het instap proces trager is door het traplopen en de smalte daarvan.
Mijn ervaring op Schiphol is dat de meeste dubbeldekkers sneller leeg en weer vol stromen dan de gemiddelde Sprinter, omdat het totale interieur van de gemiddelde Nederlandse Sprinter debet is aan traag in- en uitstappen: er is erg weinig ruimte voor baggage en vooral aan boord van de CAF sprinters zijn de meeste balkons enorme flessenhalzen omdat echt direct na de deuren afscheidingen zitten met een erg krappe doorgang.
Dat hebben ze in de jaren dertig al eens geprobeerd, was blijkbaar geen succes. "Een goed begin, een goed besluit, stap achter in en vooraan uit". Was de slogan.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik al heel lang niet meer in een Amsterdamse tram gezeten heb, maar daar is het toch echt al decennia gewoonte dat je of helemaal voor of bijna helemaal achteraan instapt en bij alle andere deuren uitstapt. Instappen bij andere deuren wordt je ook min of meer onmogelijk gemaakt door de eenrichtings-hekjes.
Ik vind tramtransport in elke andere stad dan Amsterdam dan ook altijd een rommeltje.
Overigens kán het wel: in elke Soviet-metro heb je duidelijk gemarkeerde gangen tussen overstapstations voor héén en terug verkeer. En iedereen houdt zich daar ook aan. Het verschil is alleen dat de reizigers-aantallen gewoon niet te vergelijken zijn. Het aantal reizigers dat hier in de ochtend op het hele treinnetwerk onderweg is, perst zich daar in soms 2 tot 3 keer zoveel reizigers door een metrosysteem. Het is echt een systeem en het in gevaar brengen van de efficiëntie van dat systeem kan je een enorme boete opleveren.
[...]
Bij ellende moet je denken aan [...] (Rij)geluid dat veel lawaaieriger is dan ander materieel,[...].
Als dat ook voor het aanzetten en afremmen buiten de trein op gaat: amen. Wat een verschrikkelijk gegil produceren die dingen op een ondergronds station als Schiphol.
Binnenin vind ik ze voor passagiers trouwens ook niet je van het: op nogal wat plekken, maar vooral bij de bakovergangen ontstaat rond 120 tot 140 km/h een gigantisch zware dreun door, ja, joost mag het weten.
De stoelen vind ik ook niet geweldig, maar ik heb geen idee of dat iets CAF-typisch is.
Kwa uiterlijk ben ik nog niet enthousiast, maar omdat het tegenwoordig zo'n eenheidsworst is op het spoor in Europa, wordt ik ook niet snel enthousiast meer vrees ik ;)
-
Hoezo is gekozen voor een combi tussen enkel- en dubbeldekker? Wat is het voordeel? Ik vind het zo meer een anderhalve trein.
-
Rolstoeltoegankelijkheid.
-
Ikzelf vind de SNG juist fijn rijden.
Ja er zijn wat dingetjes waarbij ik me afvraag hoe hufterproof/degelijk de materiaalkeuze is.
Overigens heb ik nog geen openwaaiende deuren gehad.
Juist de FLIRT heb ik meer moeite mee, best wat hinderlijke ( en naar mijn idee ook wat slechte) dingen.
Oja en ik vind een FLIRT suf, net zo’n fantasieloze vrachtwagencabine, de SNG vind ik leuk met z’n booskijkertjes haha.
-
Ik kan ze allemaal maar moeilijk uit elkaar houden, gisteren van Tilburg Universiteit naar Arnhem gereden, kan me nu al eigenlijk niet meer herinneren welke trein er precies voorgereden kwam ;D
-
99% FLIRT
-
Wat is het voordeel?
Het voordeel van enkeldek en dubbeldeks rijtuigen is dat je niet perse in een dubbeldeks moet gaan zitten wanneer je met je hutkoffer op pad moet.
Elke keer als ik naar A'dam centraal of Schiphol moet -> *** virm. Nu vind ik het een mooie trein daar niet van, maar die koffer... die trappetjes... die net te kleine nutteloze bagage rekken...in de spits...
Niet alles was vroeger beter, maar bagagerekken in treinen wel.
(https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_sfDOOI3P8PE_Mr-jOuTvYA_Ol-Lv78UJpg&usqp=CAU)
Bas
-
Bagage is sowieso een serieus probleem. Als het beter is voor het millieu om met de trein te gaan reizen, ook de vakantie trips (ipv vliegen) dan zou het toch erg fijn zijn als er fatsoenlijke paatsen voor bagage gecreëerd gaan worden. Misschien is de al oude bagagewagen wel weer een idee (maar waarschijnlijk wil iedereen op z'n koffer zitten :-X)
-
Snap niet zo goed waarom iedereen altijd de gehele inloopkast in de koffer prakt voor een weekje naar Ibiza.
Meestal past mijn zooi wel in een daypack. Mag in het vliegtuig mee als handbagage (in zoverre ik nog vlieg).
En kan in de trein met gemak in het rek-ook in de dubbeldekkert.
Groeten
Hendrik Jan
-
Omdat veel “influencers” (laat ik het schijtwoord maar gebruiken) net doen of ze het halve jaar daar zitten.
Dus in dat lange weekend vooral heel veel selfies maken met heel veel verschillende kleding aan.
Kan je t hele jaar op teren ::)
-
Wij hebben redelijk simpele en niet te grote koffers. Maar je moet ze nog steeds dat trappetjes op en af slepen. Dan moet je die deur ook nog open duwen. Het is simpelweg niet handig. Ik zou dan liever zo'n duitse dubbeldekker willen zien waarbij de deuren leiden naar de onderste verdieping.
Mod: foto weggehaald, geen rechten
(ovb, ik heb geen idee hoe zo'n ding van binnen er uit ziet ::) )
Die Scotrail treinen hebben per DMU een bagage compartiment. Volgens mij zal je dat in menig land aantreffen? En dan heb je nog de bagagerekken boven de stoelen.
(http://dysgraphyk.madasafish.com/156/graphic/156_seat-layout.gif)
(http://dysgraphyk.madasafish.com/156/photo/DJC_156402-52_luggage-rack_180801.jpg)
Ik ben alleen in NL zo doodsbang dat je je bagage kwijt bent op de eerste en laatste dag dat je zoiets hier zou gebruiken.
Dus ja
(maar waarschijnlijk wil iedereen op z'n koffer zitten :-X)
dit idd....
Een enkeldeks rijtuig met verhoogde stoelen waar je koffer onder past, of gewoon stoelen met grote 'ouderwetste' bagagerekken waar je koffer veilig boven je hoofd staat... dat in een dubbeldekker.. Ik vind het een goed idee.
Bas
-
Maar grote rekken boven de stoelen werkt niet bij een dubbeldekker, want die hebben een lager plafond.
-
Ik zou dan liever zo'n duitse dubbeldekker willen zien waarbij de deuren leiden naar de onderste verdieping.
Ik denk dat die bij een Nederlands perron de deuren niet open krijgt.
-
Dan maar goed dat men gemixte enkel en dubbeldekkers heeft bedacht.... nu nog hopen dat wij die ook krijgen hier...
-
@Bas,
Niet alle foto's zijn zichtbaar.
Dit is een Alstom Coradia: https://www.treinenweb.nl/nieuws/9219/db-regio-schaft-coradia-stream-aan-voor-main-weser-netwerk.html (https://www.treinenweb.nl/nieuws/9219/db-regio-schaft-coradia-stream-aan-voor-main-weser-netwerk.html)
-
Snap niet zo goed waarom iedereen altijd de gehele inloopkast in de koffer prakt voor een weekje naar Ibiza.
Ik ga vaak 3 a 4 weken en dan niet naar Ibiza, waar een zwembroek en tandenborstel al genoeg is ::)
-
[...]
Die Scotrail treinen hebben per DMU een bagage compartiment. Volgens mij zal je dat in menig land aantreffen? En dan heb je nog de bagagerekken boven de stoelen.
(http://dysgraphyk.madasafish.com/156/graphic/156_seat-layout.gif)
Dit lijkt mij een "Class 156" met rookcoupé ::). & ze zijn ook fijn voor je rug.
Inmiddels kun je voor £10 ook in de "fietsenaanhangwagan", verbouwde "class 153" naar Oban. Zou ik maar doen.
MVG,
---Peter.