BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Menno 1846 op 21 August 2006, 14:20:44

Titel: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Menno 1846 op 21 August 2006, 14:20:44
Arriva heeft de concessie gewonnen voor de lijn Dordrecht-Geldermalsen gewonnen.Vanaf medio december 2006 gaat Arriva de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen rijden, in plaats van de NS. Deze Merwede-Lingelijn gaat worden gereden met het nieuwste treinmaterieel (light-rail).
Bron: Arriva
Greetz:Menno
Titel: Re: Arriva op Dort-Geldermalsen
Bericht door: stig op 21 August 2006, 17:03:50
Menno, ter info: de afkorting voor Dordrecht is Dordt.

Ben niet benieuwd wat het gaat worden. Vind het huidige materieel wel aangenaam om te zien.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Menno 1846 op 22 August 2006, 11:00:16
Samen zien naar t zelfde matrieël op een andere plaats!! Dordt & Lw. ;) ;D
Greetz:Menno
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: nscargo op 22 August 2006, 11:11:08
Perfect. Sturen we daar al het nieuwe materiaal heen, en kunnen wij de buffels en wadloper houden
Harm
(die het niet laten kon)
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Menno 1846 op 22 August 2006, 12:23:41
Harm,
ik denk dat ik de oplossing heb voor je probleem:
Buffels kun je blijven zien op het traject Zwolle-Enschede en op
Zwolle-Kampen.
Wat de Wadjes betreft: boek 1x in het jaar een vakantie naar Engeland want daar zullen ze naar alle waarschijnlijkheid heen gaan. Mochten ze op de sloop belanden: Er schijnt een groepje mensen (nee niet Mulder) mee bezig te zijn om een DH1 te behouden.
Greetz:Menno
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Mr Timetable op 22 August 2006, 22:54:34
Wat de Wadjes betreft: boek 1x in het jaar een vakantie naar Engeland want daar zullen ze naar alle waarschijnlijkheid heen gaan.

Kan Fleischmann Piccolo gelijk een Engelse kleurvariant uitbrengen en ook de Britse N-markt opgaan  ;D ;D ;D(sorry, inkoppertje, zij rijden daar in 1:148 en niet in 1:160) ;)
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: leon op 23 August 2006, 08:11:22
Perfect. Sturen we daar al het nieuwe materiaal heen, en kunnen wij de buffels en wadloper houden
Harm
(die het niet laten kon)

Eeh' d'r hangt wel 'n draad boven deze lijn. Voor echte verstokte noorderlingen: dit noemen we bovenleiding. ;D
Dus of Arriva hier nu met diesels gaat rijden(?)
Zou wel opvallend zijn want de lijn is nog maar relatief kort onder de draad. Ik denk nu zo 25-30 jaar. Ik weet nog dat het een domein was van ronkende plan U's.
Wie van de forumleden weet meer over de historie van deze lijn?
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Menno 1846 op 23 August 2006, 09:37:34
Voor echte verstokte noorderlingen: dit noemen we bovenleiding.

Verrek was t daarvoor!! Ik dacht dat het waslijnen waren!! ;) ;D
Nou ja dan is het zonde voor jullie dat ze weer met diesel gaan rijden.
Greetz:Menno
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: stig op 23 August 2006, 10:01:01
Wie van de forumleden weet meer over de historie van deze lijn?


http://stationsweb.brinkster.net/lijnlijst.asp?lijn=76

Altijd enkelspoor gebleven, wel dubbelspoor brugpijlers bij Baanhoek. Inderdaad zo'n 15 tot 25 jaar geleden onder de draad gekomen. Daarvoor Plan U mat. Nu Plan V vnm. en af en toe een VIRM. Voor Dordt nog een stuk dubbelspoor aangelegd om beter treinen te kunnen stallen ed.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: henk op 23 August 2006, 10:24:42
De bovenleiding dateert van 1992.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: FCA op 23 August 2006, 10:32:56
even een stukje geschiedenisles..

in 1885 is deghele lijn geopend. De eerste jaren (1885 tot 1890) hebber er verschillende maatschappijen op deze lijn gereden (SS, HIJSM en NRS). in 1890 werd bepaald dat de hegele explotatie door SS zou worden uitgevoerd.

de lijn is geheel dubbelsporig aangelegd, na de tweede wereldoorlog is er maar 1 spoor behouden gebleven. De baanhoekbrug bij Sliedrecht was tijdens het vertrek van de Duitsers opgeblazen, 1 spoor is hier hersteld maar aan de originele brugpijlers is te zien dat de eerste brug dubbelsporig is geweest.

Tegenwoordig is de betuwelijn een lokaalspoortje. Voor de tweede wereldoorlog was het een belangrijke doorgaande route waar ook internationale treinen over reden (D treinen naar Kleef en Basel).

Wat materieel betreft, mijn herrinneringen gaan tot 1980..toen reden er plan U dieselstellen.
Na de electrificatie zijn de plan V en de sprinter gekomen. de laatste jaren rijden er tijdens de ochtend spits ook wel een DD IRm en DDm dubbeldekkers op deze lijn.

In 1987 is de lijn geheel geelektrificeerd en zijn alle bruggen en duikers aangepast voor zwaardere treinen. In eerste instantie was het de bedoeling om in 1987 de lijn gelijk te verdubbelen om zodoende de lijn  geschikt te maken voor een grote stroom goederentreinen richting duitsland....
Door andere prioriteiten (spoortunnel Rotterdam Blaak) is dit niet doorgegaan.

Voordat er spraakverwarring ontstaat...deze lijn van Dordrecht naar Elst (via Gorinchem en Geldermalsen) heet sind 1885 de Betuwelijn. Om spraakverwarring te voorkomen wordt ie tegenwoordig de Merwede Lingelijn genoemd maar zijn 'echte', originel;e naam is echt Betuwelijn (niet verwarren met de betuwe route).

mvrg

Pieter
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: henk op 23 August 2006, 10:40:46
In 1987 is de lijn geheel geelektrificeerd en zijn alle bruggen en duikers aangepast voor zwaardere treinen. In eerste instantie was het de bedoeling om in 1987 de lijn gelijk te verdubbelen om zodoende de lijn  geschikt te maken voor een grote stroom goederentreinen richting duitsland....

Nee, het westelijk deel van de lijn is pas in 1992 geëlectrificeerd. Plan U heeft om die reden ook tot 1992 op de lijn gereden.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: FCA op 23 August 2006, 10:44:53
Henk, je helemaal gelijk, sorry voor mijn misleidende informatie. :-[

Wel zijn ze 1987 begonnen met het aanpassen van de lijn. Veel van de duikers en bruggen die toen zijn verzwaard of vernieuwd hebben het jaartal 1987 en 1988 (tenminste, tussen Hardinxveld en Sliedrecht).

groeten,

Pieter
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: leon op 23 August 2006, 11:53:05
Wat een info!
Mooie link overigens.
maarre gaat Arriva hierop dieselen?
Lijkt me toch een stuk kapitaalvernietiging.

Over de concessie:
Jammer dat er zo weinig partijen zijn: tís hier of Connexxion/Syntus of Arriva. Die multimondiale internationals maken het zo saaaai. Over enkele decennia zit je in heel Europa in dezelfde soort "minimalistische treinen" ;veredelde trams. althans op dit soort lijnen. 
Zucht, ja ik weet het spoorwegeconomie & -romantiek zijn vaak 2 aparte dingen, een goedgerunde museumlijn uitgezonderd. :(
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: stig op 23 August 2006, 12:21:11
Na de electrificatie zijn de plan V en de sprinter gekomen.

Die heb ik er nog nooit gezien. Wat overigens niet wil zeggen dat ze er dan nooit gereden hebben.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: FCA op 23 August 2006, 12:31:18
Stig,

Uit m'n hoofd gezegd hebben er in 1997 sprinters gereden.
Was maar 1 of 2  jaartjes overigens.
Na deze periode zijn de plan V weer teruggekomen.

Of Arriva  opdeze lijn gaat dieselen, ik zou het niet weten.
Wel komen er een aantal haltes bij: Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Giessendam West/sliedrecht noord oost Quadrant, Hardinxveld Giessendam Oost (voor de ingewijden de oude halte Buldersteeg) en  Gorinchem west / Schelluinen.



Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Anoniem op 23 August 2006, 13:58:47
Wel komen er een aantal haltes bij: Sliedrecht Baanhoek, Hardinxveld Giessendam West/sliedrecht noord oost Quadrant, Hardinxveld Giessendam Oost (voor de ingewijden de oude halte Buldersteeg) en  Gorinchem west / Schelluinen.

Is de vetgedrukte een poging om in de Guinness te verschijnen?  ;D
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Marc tramt op 23 August 2006, 14:20:54
Voor de echte liefhebbers nog even de exacte data:

1    december 1883    Opening Geldermalsen-Gorinchem
16  juli            1885    Opening Gorinchem-Dordrecht
31   mei          1992    Elektrificatie Dordrecht-Geldermalsen

Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Mr Timetable op 23 August 2006, 14:28:34
Ik weet nog dat het een domein was van ronkende plan U's.

Sterker nog, het was een bolwerk van de Dieselvijf. Stoom was er tot ongeveer 1954-1955. Daarna kwamen er vooroorlogse DE-3 en DE-5 treinstellen, afgewisseld. In de vroege jaren '60 werden de vooroorlogse DE-3'en afgelost door plan U. De DE-5 bleef voor spitstreinen tot 1974. De electrificatie van Heerhugowaard/Zaandam - Hoorn - Enkhuizen maakte zoveel Plan U's vrij, dat deze de spitsdiensten konden rijden die tot dan toe met DE-5 werden gereden. Hierdoor kon de DE-5 aan de kant en van 1974 tot 1992 was plan U heer en meester op deze lijn.

Ooit kon men van Dordt naar Nijmegen non-stop. In de stoomtijd. De verdieseling had een nadeel: de dienst werd in Geldermalsen geknipt en die blunder werd nooit ongedaan gemaakt
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Jeroen1975 op 23 August 2006, 18:10:39
Wat een info!
Mooie link overigens.
maarre gaat Arriva hierop dieselen?
Lijkt me toch een stuk kapitaalvernietiging.

Misschien gaan ze meer GTW's aan schaffen. Voor diegene die ze niet zo mooi vonden heb ik een trieste mededeling: Ze zijn er ook in electrische variant.  ;D

Over de concessie:
Jammer dat er zo weinig partijen zijn: tís hier of Connexxion/Syntus of Arriva.

Je vergeet NSR nog denk ik.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Thom op 23 August 2006, 20:23:25
Nogmaals..

Ddr- Gdm zal met electrisch matrieel gereden moeten worden.

Een eis van de consessie..
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Menno 1846 op 24 August 2006, 10:23:39
Legt het voor bij Arriva!!
klantenservice@arriva.nl
 (http://klantenservice@arriva.nl)
Greetz:Menno
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: ziemon op 06 September 2006, 10:08:24
Arriva gaat hier idd gewoon electrisch op rijden, er komen ooit nieuwe stellen, maar december 2006 gaat met ene levertijd van jaren natuurlijk nooit lukken. Men zal dus nog wel een tijdje met geleasd Plan V doormoeten.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Jeroen1975 op 06 September 2006, 20:59:06
Arriva gaat hier idd gewoon electrisch op rijden, er komen ooit nieuwe stellen, maar december 2006 gaat met ene levertijd van jaren natuurlijk nooit lukken. Men zal dus nog wel een tijdje met geleasd Plan V doormoeten.

Worden ze misschien ook Arriva rood. Lijkt me wel leuk
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: stig op 06 September 2006, 21:31:53
Worden ze misschien ook Arriva rood. Lijkt me wel leuk

Asjeblieft niet zeg, misschien overweeg ik dan zelf een carriere als grafitty artiest, met alleen maar gele bussen... ;D
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Christoph op 06 September 2006, 21:46:16
Ook een stadsvervoerder heeft hier geprobeert tussen te komen. Dit is jammer :'( genoeg niet gelukt omdat het nog de oude stadse rechten kent. Jammer van de aanbestedings concessies die er tegenwoordig gelden.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Jeroen1975 op 07 September 2006, 18:23:57
Asjeblieft niet zeg, misschien overweeg ik dan zelf een carriere als grafitty artiest, met alleen maar gele bussen... ;D

Waarom niet? Je moet toch duidelijk kunnen zien dat je met een andere vervoerder mee gaat? Arriva logo over de vishaakjes plakken vind ik ook geen gezicht eigenlijk
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Peter Korsten op 07 September 2006, 20:59:59
Volgens mij kan Stig niet een knalrode Plan V waarderen en eerlijk gezegd kan ik hem daar geen ongelijk in geven...

Sowieso zou hij groen moeten zijn. :)

- Peter
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Jeroen1975 op 08 September 2006, 18:36:19
Groen mag ook. Ze hebben ook groene bussen.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Remco vM op 08 September 2006, 18:45:29
Volgens mij kan Stig niet een knalrode Plan V waarderen en eerlijk gezegd kan ik hem daar geen ongelijk in geven...

Sowieso zou hij groen moeten zijn. :)

- Peter

Ieder zijn smaak, een rode plan u vind ik weer geen gezicht, ook al is dit historisch verantwoord. Qua model hetzelfde als een plan-U, maar goed dit is mijn persoonlijke mening en smaak.
Al zou ik een kleurvariant wel kunnen waarderen en misschien fleisschmann ook wel ;)
Remco
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Jeroen1975 op 08 September 2006, 20:24:13
Ieder zijn smaak, een rode plan u vind ik weer geen gezicht, ook al is dit historisch verantwoord. Qua model hetzelfde als een plan-U, maar goed dit is mijn persoonlijke mening en smaak.
Al zou ik een kleurvariant wel kunnen waarderen en misschien fleisschmann ook wel ;)
Remco

Historisch verantwoord is nu niet echt van toepassing lijkt me. Het lijkt mij persoonlijk best leuk om een Plan V eens in een andere kleur te zien dan alleen geel. Nog meer afwisseling in het Nederlandse landschap.

Succes
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Remco vM op 08 September 2006, 20:27:32
Historisch verantwoord is nu niet echt van toepassing lijkt me. Het lijkt mij persoonlijk best leuk om een Plan V eens in een andere kleur te zien dan alleen geel. Nog meer afwisseling in het Nederlandse landschap.

Succes

Bedoelde alleen dat een rode plan-U historisch verantwoord is ;)
Als je goed gelezen had, had je gezien dat ik een kleurvariant ook toejuich :P
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: johnny-VIRM op 08 September 2006, 20:41:28
vandaag in "de koppeling" stond, tot 2008 rijden gewoon de plan V van ns en daarna light"train".
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: Jeroen1975 op 09 September 2006, 09:52:07
Bedoelde alleen dat een rode plan-U historisch verantwoord is ;)
Als je goed gelezen had, had je gezien dat ik een kleurvariant ook toejuich :P

Dat had ik gelezen.
Titel: Re: Arriva op Dordt-Geldermalsen
Bericht door: prutser op 09 September 2006, 12:00:50
Voor 2009 willen ze het spoor tussen Dordt (stadspolders) en Boven-Hardingxveld verdubbelen i.v.m. een 4 keer per uurs dienst tussen Gorkum en dordt. (Brug weer erbij bij Baanhoek?)
De nieuwe halte Leerdam-West moet voor 2010 klaar zijn, er moet nog een nieuwe woonwijk bij deze halte gebouwd worden.