BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 14 December 2021, 10:53:31
-
Het treinverkeer in Nederland heeft last van de slappe bodem onder grote delen van het spoor, schrijft Treinreiziger.nl. NS zet steeds meer en zwaardere treinen in, waardoor de kans op verzakkingen toeneemt. Spoorbeheerder ProRail begint een onderzoek, NS deelt de zorgen.
Door de bodemgesteldheid moeten op drukke delen van het spoor treinen langzamer rijden of dreigen geplande extra treinen te worden geschrapt. Dat is bijvoorbeeld het geval op het traject Den Haag-Rotterdam, waar extra sprinters zouden komen.
Het probleem doet zich met name in het westen van land voor, zegt ProRail-woordvoerder Coen van Kranenburg in het NOS Radio 1 Journaal. "Overal waar het woord 'veen' in voorkomt zit je in de problemen." Hij wijst erop dat deze kwestie......
De rest lees je hier: https://nos.nl/artikel/2409435-treinverkeer-in-nederland-heeft-last-van-slappe-bodem
-
Dat probleem speelt al sinds de eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem. Vooral het stuk ten westen van Halfweg is berucht. De veenlaag is daar plaatselijk tot 10 meter dik. Het spoor drijft daar op een bed van rijshout. Het aangrenzende gebied in de Haarlemmermeerpolder heet in de volksmond dan ook de Rothoek.
Desondanks is het treinverkeer daar heel druk en ze rijden ook stevig door.
-
De grond is zacht. Ja en water is nat. Dat weten we al heel lang. Prorail wil gewoon extra geld voor iets waar ze allang van weten en al decennia wat aan hadden kunnen doen.
-
Dan ga je er wel van uit dat Prorail al decennia lang budget had om er wat aan te doen.
-
De vraag is dan: wat hadden ze er aan kunnen doen? Als je b.v. het traject Amsterdam-Utrecht wil aanpakken dan moet je alles opbreken, meters diep uitgraven en opnieuw aanleggen. Dat houdt in dat een van de drukste trajecten een jaar lang uit bedrijf moet, als het niet langer is.
-
Voor de oorlog was NS al bezig tussen Gouda en Woerden ,maar ook tussen Alphen en Gouda ,allemaal "dik "water.
Tussen Gouda en Rotterdam Noord is een deel in de jaren 50 helemaal uitgegraven (Gebaggerd) en met zand gevuld.
Zo zijn er wel meer stukken spoor waar toch al heel veel eerder wat aan gedaan is.
Peter
-
Eenvoudig zal het niet zijn en tijd moet niet de leiding krijgen. Zoals Rijksweg 43 omgevormd werd tot A7 zal niet overal gaan. Damwanden plaatsen naast de bestaande leegzuigen en met zand vullen en afwerken, later de andere kant weghalen en hetzelfde doen en zie de N werd een A. Dit probleem lijkt mij nu net iets voor de Technische Universiteiten in dit land. Bedenk eens een idee hoe zonder veel slopen en vertraging de gehele baan onderheid kan worden vanaf de zijkant.
-
Dat probleem speelt al sinds de eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem. Vooral het stuk ten westen van Halfweg is berucht. De veenlaag is daar plaatselijk tot 10 meter dik. Het spoor drijft daar op een bed van rijshout. Het aangrenzende gebied in de Haarlemmermeerpolder heet in de volksmond dan ook de Rothoek.
Desondanks is het treinverkeer daar heel druk en ze rijden ook stevig door.
Tussen Amsterdam en Haarlem is het baanvak anders prima te berijden. Ik rij daar liever met 130 km/h dan tussen Blaak en Dordrecht waar je 140 km/h mag.
-
Dat bedoel ik. Ondanks het feit dat de spoorbaan daar drijft op zwaar water wordt er stevig doorgereden. Kennelijk is de zaak daar intussen al voldoende gezet.
Als kind heb ik daar in de buurt gewoond en ik kan me niet anders herinneren dan dat de treinen daar vrij hard reden.
-
Het probleem speelt idd al sinds 1839 dus nieuws is het niet. Zwolle - Kampen is ook zo'n dossier geworden en omdat het NOS Journaal uitgaat van basisschoolniveau wordt het klakkeloos overgenomen. Maar goed, ik ben al ouder dus ik weet niet of schoolleerlingen tegenwoordig nog wat over de bodemsamenstelling in Nederland te horen krijgen. Zal rond de 12 jaar oud zijn geweest toen het een lesonderwerp was.
-
Tussen Amsterdam en Haarlem is het baanvak anders prima te berijden. Ik rij daar liever met 130 km/h dan tussen Blaak en Dordrecht waar je 140 km/h mag.
Barendrecht, net wanneer je de tunnel inrijdt vanuit Dordrecht.
Je dondert bijna van je stoel af ;D
-
Ondanks het feit dat de spoorbaan daar drijft op zwaar water .....
Wat zeg je nou Klaas? :o :o Zwaar water? (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaar_water) dat lijkt me toch niet ;D
-
Barendrecht, net wanneer je de tunnel inrijdt vanuit Dordrecht.
Je dondert bijna van je stoel af ;D
Bekend fenomeen, bij autosnelwegen nog erger dan bij spoorwegen: alle betonnen kunstwerken zakken niet mee. Dus dat worden hobbels.
Soms bijna onvoorstelbaar als je over de snelweg rijdt: lag de hele weg nou ooit zo hoog als die hobbels? --- ja dus.
-
Dat van de slappe bodem is al jarenlang een probleem op vele stukken spoor die op o.a. veengrond zijn gebouwd . Meer en zwaardere treinen maken dat er niet beter op . Zo zijn er in de afgelopen jaren veel zogenaamde "klappers" geweest die veel overlast veroorzaakten . Niet alleen voor treinen maar vooral voor burgers die daar woonden en is het nu pas groot nieuws ?
-
Klappers zijn toch open ruimtes met water onder een dwarsligger ?
Als de treinwielen passeren wordt elke keer een beetje water en zand weggedrukt, zodat het gat groter wordt
Dat heb ik ooit geleerd als lezer van "De Koppeling "(NS personeelsblad )
Komt ook voor op fietspaden onder een tegel.
Peter
-
Het hoeven niet allen snelwegen te zijn maar ook wegen in een stad . Zo is er een vaste verhoogde brug gebouwd over een beek . Daar rijden de hele dag te snel rijdende vrachtwagens ( container vervoeren tussen overslag boot/auto en de fabriek ) overheen . Ook een stadsdienst maakte er gebruik van maar helaas vaak ook te snel en de passagiers op de banken na de achteras werden af en toe gewoon gelanceerd . Deze "gaten"( verzakkingen in het zand ) vlak voor de beton constructie zijn al diverse keren gerepareerd maar de vrachtwagens blijven te hard rijden waar maar 50 is toegestaan met alle gevolgen van dien .
-
Klappers zijn toch open ruimtes met water onder een dwarsligger ?
Klappers zijn kokosnoten ;D
-
Dat van de slappe bodem is al jarenlang een probleem op vele stukken spoor die op o.a. veengrond zijn gebouwd . Meer en zwaardere treinen maken dat er niet beter op . Zo zijn er in de afgelopen jaren veel zogenaamde "klappers" geweest die veel overlast veroorzaakten . Niet alleen voor treinen maar vooral voor burgers die daar woonden en is het nu pas groot nieuws ?
Klopt, daarom mocht bijvoorbeeld destijds de NS 2200 al niet worden ingezet op het traject Woerden - Leiden, en wordt daar nu met sprinters gereden.
-
Wat zeg je nou Klaas? :o :o Zwaar water? (https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaar_water) dat lijkt me toch niet ;D
Toch wel. Wat jij noemt is een ander soort zwaar water. Maar die term wordt ook gebruikt in de utiliteitsbouw voor slappe lagen. Peter noemde het dik water, dat is hetzelfde.
-
... Deze "gaten" (verzakkingen in het zand ) vlak voor de betonconstructie zijn al diverse keren gerepareerd ...
Stootplaten (overgangsplaten) zouden die verzakking moeten voorkomen.
-
Je hebt ook klapperbomen, en je hebt zelfs klappermelk (Met suiker.)..
Maar jij kent De Koppeling natuurlijk niet.
Peter
-
Toen de N10, die grotendeels parallel aan de lijn Woerden-Leiden loopt, werd aangelegd waren er dezelfde problemen. Ze hebben dat meen ik geprobeerd op te lossen met foam platen. Maar als je over die weg rijdt is het net surfen.....
Grtz Gerard
-
N11 ;D
-
Ja die.... ;D
-
Ooit heb ik in Diemen gewoond en daar was toen een winkelstraat (Arent Krijtsstraat) waar betonplaten waren gelegd, die waren onderheid. Zo slap is/was daar de grond. Om het jaar moesten de rioolbuizen bij onze flat worden vervangen. Doordat het zand wegspoelde of wegzakte, kwamen de buizen los en braken. En dit soort zaken speelt vast op veel meer plekken in het westen van het land, ook bij spoorlijnen dus.
-
Dat is hetzelfde in De Bijlmer. Alle viaducten zijn daar voorzien van heipalen, en de wegen niet. Vandaar dat je bij elk viaduct waar je overheen rijdt 2x kedeng hoort.