Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine locs en engelse wissel - Fleischmann door saskia
Vandaag om 00:16:58
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Ferdinand Bogman
01 mei 2024, 23:18:22
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ronald Halma
01 mei 2024, 23:12:28
Frans loodsje et cetera door Ferdinand Bogman
01 mei 2024, 23:10:38
Wisseldecoder Lenz LS150 valt tijdelijk uit door MartinRT
01 mei 2024, 22:49:29
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
01 mei 2024, 22:46:39
Is het laatste buffetrijtuig te behouden? door mDDM
01 mei 2024, 22:41:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
01 mei 2024, 22:37:36
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door reinderlf
01 mei 2024, 22:35:52
US diorama in H0 door Jelmer
01 mei 2024, 22:25:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
01 mei 2024, 22:17:38
Met welk ander materieel kon Plan U gekoppeld door Duvel
01 mei 2024, 22:10:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Ellerman
01 mei 2024, 22:04:53
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
01 mei 2024, 22:03:47
19 Toen door defender
01 mei 2024, 21:19:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
01 mei 2024, 21:18:08
Raadplaatje door Arjen52
01 mei 2024, 21:17:03
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door basjuh1981
01 mei 2024, 21:16:58
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
01 mei 2024, 21:16:24
Locatie van foto gezocht door Keska
01 mei 2024, 20:59:37
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
01 mei 2024, 20:06:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
01 mei 2024, 20:01:14
extra Arloco module wordt niet herkend door janvanbemmel
01 mei 2024, 19:24:05
Ik loop vast, maar er zit beweging in door Noordernet
01 mei 2024, 19:23:30
beginners vragen spoor 1 rails leggen door Hirschsprung
01 mei 2024, 18:33:04
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
01 mei 2024, 16:08:21
Modelbaan Beltheim. door mass am see
01 mei 2024, 15:45:31
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
01 mei 2024, 15:18:04
Starten met messing kits door TonM
01 mei 2024, 15:13:50
Album van typen SS (staatsspoorwegen) door orientexpress
01 mei 2024, 14:38:58
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1073446 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5115 Gepost op: 17 april 2024, 22:06:32 »
Bij de oude 94'er kon ik het binnenstuk van de motor gewoon langs de wielen trekken. Bij deze nieuwere uitvoering zit er volgens mij wat meer massa enzo eraan voor wat beperkte vliegwiel-werking. Dus... het past er niet meer langs:



Prima, dan gaan we over tot moord en doodslag:



Nou zit er alleen nog een messing lager vast dat er nog uit moet...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5116 Gepost op: 17 april 2024, 22:12:14 »
Dag Reinout,
Ik volg dit met de nodige belangstelling.
Het tandwiel (ritzel) van je BR94 heeft 10 tanden.
De oeroude V200 zal 12 tanden hebben.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5117 Gepost op: 18 april 2024, 10:17:03 »
Na de moord en doodslag ga ik dit motortje niet meer gebruiken. Bij de v200 is dus alles nog open wat ik ga doen.
De tandjes van de v200, dat waren er dacht ik maar liefst 20 toen ik ze laatst telde. Maar het blaadje met de nummers ligt nog thuis, dus ik kan nu niet kijken. Ik zal nog eens tellen :)

Maar goed, eerst de 094 af. En wat achterstallig forumschrijfwerk doen, want ik heb inmiddels al tweeëneenhalve andere loks onder handen gehad. Micromotor.nl motor, train-o-matic lokommander decoder, enz. Komt wel.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5118 Gepost op: 18 april 2024, 20:03:30 »
Even bij m'n foto's gekeken. Van wat ik naast de 094 heb gedaan heb ik weinig foto's gemaakt, dus veel nuttige info zit hier niet bij.

Roco Köf III met matte lak ingespoten, daarna in 10 minuten wat PanPastel spul erover en daarna nog een laagje lak:



Het resultaat (geen bijster duidelijke foto):



Voor dit lokje had ik een micromotor.nl vervangingsmotortje gekocht omdat de roco motor me teveel herrie maakte en ik deze aandrijvingen eens wilde testen. Bij deze motor moest je het bestaande wormwiel hergebruiken, dus die moest van de as af. Hij zat stevig vast en ik zette "dus" flink kracht. "Dus" vloog hij met enthousiasme weg ergens de kamer in. Ik heb hem nog niet teruggevonden en wacht nu op een vervangend wormwiel van roco :)

Ik had gelijk nog twee andere micromotors gekocht, onder andere voor mijn oude roco 215 van de aller-allereerste lichting:



Die reed niet echt goed doordat er geen anti-slipbandjes onder zaten (wat bij mijn helling wel nodig is). Ik heb met "bull frog snot" geëxperimenteerd maar dat lukte me niet netjes genoeg. En een as miste een tandwiel, dat was afgebroken. Nieuw asje met tandwiel van een recente 215 als reserveonderdeel besteld, maar dat had de verkeerde maat tandwiel.

Toen maar een nieuw tweedehandsje van de een-na-oudste bouwserie gekocht om de benodigde reservewielen te bemachtigen, inclusief twee assen met een anti-slipbandje. Dat onderstel had ook een net iets betere stroomopname, dus ik heb dat onderstel gebruikt. De oude kap heb ik wel behouden om toch te kunnen claimen dat de lok uit 1973 komt. Die kap was ook beter.

Enfin, micromotor erin en boeltje opnieuw gedigitaliseerd. Maar uiteraard alleen een foto van de begintoestand gemaakt:




De derde micromotor was voor een piko 218 die ik al eens voor een vriend gedigitaliseerd had. Alleen was de decoder daarvan doorgebrand. Nieuwe erin, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Het piko motortje zag er wat gammel uit:



Met een micromotor vervanging gokte ik dat ik van alle moeilijkheden af zou zijn. De verbouwing ging makkelijk. Wel wat meer werk dan bij een Faulhaber setje van SB modellbau, want daarbij zitten alle asjes en wormwielen enzo al gemonteerd. Bij micromotor.nl moet je zelf de verloopasjes op de motoras lijmen, idem de vliegwielen. En de motor in de behuizing (3d geprint) stoppen. Dus.... nauwkeurig werken en vooral oppassen bij het lijmen op het asje... Tot nu toe is het goed gegaan.

Het leuke van deze motortjes is de prijs. Voor vier tientjes heb je een vervangend motorsetje en het past gewoon prima. Rijgeluid is minder dan ervoor. Rijgedrag lijkt ook redelijk. Ik noem het nog niet goed, maar dat kan nog komen. De 215 en 218 zijn oude loks met ook nog al wat speling her en der, daar moet ik de decoder nog beter voor instellen. Want ik ben gelijk aan het experimenteren gegaan met train-o-matic lokommander decoders. Bij de 094 heb ik veel zitten experimenteren met de oude Fleischmann rundmotor en kreeg er nog redelijke eigenschappen uit. Ik heb er in ieder geval veel van geleerd over de decoder, dus binnenkort ga ik de 215 en 218 nog een keer bewerken qua instellingen.

In ieder geval ben ik druk bezig met m'n materieelvoorraad up-to-date te krijgen :D

Reinout
« Laatst bewerkt op: 18 april 2024, 20:06:33 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5119 Gepost op: 18 april 2024, 22:06:32 »
Het lagertje dat nog vast zat in de 094 heb ik met de dremel-slijpslijf van een sleuf voorzien zodat ik met een schoevendraaier erin kon om het rond te draaien. Dat hielp:



Boeltje goed schoongemaakt en de flachlaufer vastgeplakt:



Het hulsje met het rondsel ging helaas erg lastig op de motoras. Ik moest veel kracht zetten (wat je bij zo'n motortje niet wil). Uiteindelijk met, aargh, de combinatietang gewerkt. De ene kant tegen de achterkant van de flachlaufer, waar een klein beetje as uit steekt, hopend dat dat goed genoeg ging.

Toch wist ik het rondsel naar m'n smaak nog niet ver genoeg door te schuiven, het is een randgeval of dit goed genoeg is:



Bij eerste rijproeven vond ik het ook veel lawaai maken en schokkerig en stroef rijden. Ik ben er nog niet 100% zeker van dat het aan het motortje ligt, want als ik het met de hand draai lijkt het soepel te lopen. Maar ik vrees...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5120 Gepost op: 18 april 2024, 23:17:45 »
Er is nu een 10% kortingsactie bij SB Modellbau dus ik heb naar een Flucht nach vorn gedaan en een 'premium' i.p.v. een flachlaufer aandrijving besteld. Gezien het plaatje dat op de website staat heb ik het idee dat ik de ombouw nog wel voor elkaar moet krijgen hoewel ze zelf aangeven dat het categorie III ("draaibank nodig") is. Enfin, we zien binnenkort wel of ik stom ben geweest :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5121 Gepost op: 19 april 2024, 21:19:22 »
Ik heb drie pagina's geleden een keer gezegd dat ik bezig ging met de onderlinge aansluiting van de rails aan de linkerkant van Berenbach? Nooit getoond wat ik er uiteindelijk heb gedaan:



Botte bijl! Met water het ballastbed van het hoofdspoor daar weggehaald en de rails daar opgehoogd. Het lag er toch teveel in een "dalletje" waardoor er een te grote knik was. Nu ik het heb opgehoogd loopt het allemaal soepeler. En ik heb de rails losgesoldeerd en, nu de modules vaster op hun plek liggen, beter uitgelijnd.

Het rijdt daardoor een stuk soepeler op dit punt!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4698
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5122 Gepost op: 19 april 2024, 23:01:42 »
Soms wekt de botte bijl 🪓 erg goed…🤓

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5123 Gepost op: 21 april 2024, 19:10:00 »
Soms de botte bijl, soms de zachte kwast: ik heb m'n roco 215 van een laagje vuil voorzien. Als eerste wat donkergrijze wash in de naden bij de deuren, in de roosters en bij de hoekjes op het dak:



Daarna nog her en der een beetje wash, ook lichtgrijze. En weer de PanPastel poeders:





De lichtgijze heb ik op het dak gebruikt, omdat mijn gekozen voorbeeldfoto een opvallend bleek dak had op sommige plekken. De foto's hebben altijd weer last van reflecties en kleurcorrectie enzo, dus het effect komt niet goed over. Enfin, aan het eind heb ik een filmpje, daar komt het matte uiterlijk wel aardig over.





Hier het filmpje. Ik heb er dus een micromotor.nl micromotor ingezet. En een train-o-matic "lokommander II" decoder gebruikt. Allebei prettig geprijst. De motor is sterk genoeg: het lukt hem om de roco railreinigingswagen omhoog te slepen en dat wil op mijn baan best wat zeggen :)
Het rijgedrag is het gros van de tijd lekker soepel en hij maakt ook duidelijk minder herrie dan de oude roco melkfles-formaat motor (maar da's niet moeilijk). Alleen bij de laagste snelheidsstapjes ben ik nog niet tevreden. De motor (of de aansturing) bromt een beetje. En, in de video twee keer te zijn, soms zit er een schokje in.
Nou kan dat ook aan het 1973-mechanisme liggen, er zit veel speling tussen de tandwieltjes, wormwiel, kardan enzo. Dus helemaal raar vind ik het niet dat het niet 100% soepel is.
Qua micromotor/lokommander komen er nog meer tests met nieuwer materieel. Een roco 333 wacht op een worrmwiel en ik heb een motor voor een 50'er en een 211. Een van die laatste wil ik ook testen met een "lokpilot basic 5". Je hoort vaak dat ESU niet zo lekker met klokankers werkt, maar die "5 basic" heeft een 50kHz frequentie en dat klinkt toch wel lekker. Een Lokommander heeft 40kHz trouwens.

Enfin, hier is een korte video:

<a href="https://www.youtube.com/v/Kmo7xoXYNRM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Kmo7xoXYNRM</a>

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
  • DB Tijdperk III
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5124 Gepost op: 21 april 2024, 19:30:00 »
Dat gaat prima dat verweren (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5125 Gepost op: 21 april 2024, 19:48:49 »
Die kwast van jou geeft in ieder geval al mooie resultaten (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5126 Gepost op: 25 april 2024, 23:09:03 »
Het volgende slachtoffer! Een baureihe 50 met kabinetender en vierkante stoomtoevoerbuizen. Het wordt de "050 023-1" die van 1971 tot 1975 in Mayen rondreed. Zie bijvoorbeeld dit forumbericht waar een paar foto's van die lok staan, onder andere deze foto.

Enfin, hier is mijn exemplaar:



Ik ben begonnen met de tender. Ik heb een "SB" setje met een faulhaber motor hiervoor gekocht. De motor heb ik er provisorisch ingelegd en toen kreeg ik het idee om een microdecoder te gebruiken. Die bleek er lekker tussengepropt te kunnen worden. Dan hoeft 'ie niet onder de berg kolen op de tender en dan kan ik die eens een keer wat leger laten:



Draadjes vastgesoldeerd. De oplettende kijker ziet in onderstaande foto dat het hierboven nog intacte wormwiel inmiddels toch een beetje last heeft gehad van een soldeerbout omdat ik niet goed genoeg oplette:



Aargh! Daardoor liep de lok niet echt goed. Ik heb gelukkig het (metalen) wormwiel van de oude motor af weten te halen en op de nieuwe weten te zetten.

Wat ook niet hielp is dat de motor net iets te hoog lag. Ik had 'em met flink wat secondelijm op de printplaat gelijmd, maar dat werkte niet goed. De motor hoort precies op de twee stukjes metaal te rusten die ik in de foto hieronder aangeef. En de printplaat hoort er nèt onder te liggen. Enfin, met dank aan de tip van Tjalling kon ik het met aceton allemaal weer loswrikken. De printplaat heb ik daarna in stukken geknipt en de relevante delen buiten bereik van de motor vastgelijmd.



Uiteindelijk zit het zwikkie nu storingsvrij in elkaar:



En met de train-o-matic lokommander decoder loopt het ook best lekker. Alleen de stroomafname viel me wat tegen, maar daar heb ik iets op gevonden wat ik in een volgend bericht zal tonen :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 25 april 2024, 23:11:04 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5127 Gepost op: 26 april 2024, 10:25:57 »
Hmm, de decoder zo dicht bij de motor, zou mijn voorkeur keus niet zijn, maar als het storingsvrij werkt ...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5128 Gepost op: 26 april 2024, 13:20:27 »
De standaard plek bij zo'n roco tenderaandrijving is horizontaal boven op de motor, dus ik verwacht zelf geen problemen. Ook niet gezien nog.

Wat wel minder was: de stroomafname. Zo los met de tender bij proefritjes bleef 'ie af en toe steken. Jammer. Met de voorkant van de lok erbij wordt het wel beter, maar niet noodzakelijkerwijs genoeg beter. Bij m'n 50-met-sound erger ik me er aan dat 'ie af en toe blijft steken ondanks de grote voorraad wielen.

Recent kwam ik erachter dat zo'n roco 50'er alleen vanaf de eerste twee tenderassen stroom afneemt (de achterste twee zijn aangedreven en hebben anti-slipbandjes) en van de eerste twee reguliere assen van de lok. Oh. Dus... een vierasser, electrisch gezien. Latere versies nemen ook van de 4e en 5e as van de lok stroom af (zeker die 5e as helpt, dat is ook iets dat ik nog in ga bouwen).

Bij het zoeken naar goede tips kwam ik dit draadje tegen en daarvan sloeg ik behoorlijk achterover. Ik bekijk diverse loks nu met een andere mechanische blik. Het kernidee is dat je bij een star frame met starre assen bij onregelmatigheden in het spoor vaak maar drie, of bij mazzel vier, wielen hebt die contact maken. Bij de roco 50'er zitten alle drijfassen van de lok star in het frame. Hellinkje, bochtje, slechte moduleovergang: dan maken bijvoorbeeld alleen de buitenste assen contact, de rest steekt net een paar micrometer boven de rails uit. Als de boel dan ook een beetje schuin is hou je nog drie wielen over.

Oh.... ja.... dan blijft op meerdere plekken op mijn baan niet heel veel over om contact van op te nemen. Als het een beetje onregelmatig is wordt de tweede as van zowel tender als lok iets opgetild, dus dan heb je nog maar twee assen over die stroom afnemen. En dan maar hopen dat die allebei met beide wielen op de rails staan en er niet net op die plek een stofje ligt... Aargh! Wat een beetje helpt is dat de tweede as van de tender geveerd is.

Je kan er met een stay-alive condensator overheen plamuren en daar wil ik ook mee experimenteren. Maar in dat Duitse forum werd de optie genoemd om loks om te bouwen zodat alle wielen continue contact maken. Beetje vering inbouwen en zorgen voor een "driepuntsophanging": een krukje met drie poten wiebelt nooit.

Ik heb een eenvoudige versie van wat hij voorstelt nu met m'n tender gedaan. De twee aangedreven assen aan de achterkant heb ik star gelaten, prima als er daar eentje van "opgetild" wordt. De twee wielen van de as die contact maakt vormen twee pootjes van het driebenige krukje.

De eerste as moet dan een pendelas worden: alleen in het midden ondersteund, dan krijg je "driepuntsophanging":



Van de zijkant:



Wat ervoor moet gebeuren is simpel maar eng: vijlen (dremelen, in mijn geval) met een rond vijltje. Het midden van de gleuf waar de as in draait moet je niet niet raken, richting de zijkant vijl je het uit:



Als gevolg kan de as kantelen. Ik heb ook van het plastic afdekplaatje twee nokjes afgesneden om te zorgen dat er ook beweging naar beneden mogelijk is:



Situatie vooraf (het gaat om de rechteras, bij het linkersleufje zie je de veer van de tweede as):



Hieronder vanaf de andere kant gefotografeerd de bijgewerkte situatie. De foto is onduidelijk, daarom heb ik de schetsen hierboven gemaakt :)



Hierdoor blijven beide wielen van de eerste as gegarandeerd contact maken. De twee wielen van de tweede as, dat gaat ook goed door de vering. Dus.... altijd vier wielen. Proefrondje op trage snelheid gedaan. Minuutje of tien van Mayen naar Kelberg i.p.v. de gebruikelijke twee minuten. Als een zonnetje! Twee kleine hikjes, maar hij reed wel door. Wat een verschil....

De lok zelf ga ik niet behandelen qua assen, dat is me nog wat te gortig. Eerst wat ervaring opdoen. Maar m'n interesse is gewekt. 't Is best een groot verschil. Ik heb wat meer zitten lezen van de auteur van dat Duitse forumdraadje. Ook een roco railbus heeft starre ophanging. Oh! En daar lijkt ook best goed wat aan te doen. Bijvoorbeeld. En ik heb nu een recept waarmee ik m'n starre 57'er misschien betrouwbaarder langs een bepaald punt kan laten gaan. Enfin, benieuwd waar dit gaat eindigen.

Hele mooie illustratie van wat mogelijk is is te zien in dit filmpje.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7418
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5129 Gepost op: 26 april 2024, 15:29:26 »
Een tweede Duitse artikel is ook interessant, daar staan nog wat goede voorbeelden in. Onder andere een roco railbus en da's er ook eentje die ik binnenkort onder handen wil nemen.

Als eerste tussendoortje ga ik met de roco Köf III verder, daarvoor is het reserve-wormwiel net binnengekomen (de oorspronkelijke is ergens in m'n kamer weggeschoten). Zo'n Köf III van roco heeft trouwens een pendelas al ingebouwd, reden waarom ik die wilde hebben en niet een brawa Köf II, want daarvan wist ik dat 'ie starre assen en dus slechte stroomafname had. Een II zou beter bij Mayen passen, maar dat negeer ik maar even want ik ga 'em toch alleen voor kleine tussendoortjes gebruiken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)